Kokoan uutta (peli)konetta AM4-alustalle, kannattaako?

Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Eka postaus - jee! Elikkä vanha 8 vuotta käytössä ollut kokoonpano (i7-4790k, GTX 1060, ddr3 jne.) saa vihdoin siirtyä uuden tieltä ja sen suhteen kaipaisinkin teidän mielipiteitä/neuvoja.

Kusti polkee tällä hetkellä 240hz 1440p IPS -näyttöä ja RTX 4070 Ti:tä meikäläisen suuntaan, lisäksi tilaus vetämässä Asus TUF GAMING X570-PLUS + Ryzen 7 5800X3D -kombosta ja lopusta tarpeellisesta. Tilaus ei toki ole lähtenyt vielä Jimmsiltä liikkeelle ja 30pv palautusoikeus vielä käytettävissä, jos mieli muuttuu. Mutta kuten arvata saattaa, meinaa ostajaa alkaa kaduttamaan erityisesti Zen4 X3D -prossujen julkistamisen suhteen.

Jos omaa käyttötarkoitusta miettii niin kyllä se on 90% pelaaminen, jonka ohella mahdollisesti satunnaista videoeditointia tai esim. tällä hetkellä Atlas.ti:n käyttöä tai satunnaista striimaamista. Aiemmin tämä pelaaminen on rajoittunut lähinnä esports-titleihin, mutta jatkossa uudempien ja vähän vanhempien AAA -titlejen pelaus kiinnostaa kovasti.

Sitten vihdoin siihen itse kysymykseen: pysynkö tuossa yllä mainitussa 5800X3D:ssä ja AM4 -alustassa tuoreelle kokoonpanolle vai olisiko fiksua siirtyä suoraan AM5-kantaan ja 7000-sarjallisiin (mahdollisesti X3D -variantteihin) ? Lähinnä kumpi antaa käyttötarkoituksessani enemmän vastinetta rahalle? En usko jatkossakaan kuuluvani jatkuvasti päivittävään kastiin, joten onko kuolleen kannan omaksuminen tässä vaiheessa huono idea jos oletetaan tulevan kokonaisuuden kestävän 3-5 vuotta hyvin kehitystä?

Kaikenlaiset neuvot, haukut ja mielipiteet tervetulleita alustasta ja osavalinnoista :kahvi:
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Tervetuloa!
Uskoisin että tuolla pärjää hyvin, korkeintaan näytönohjainta vaihtamalla joskus tulevaisuudessa. Zen4 X3D prosessorit ovat varmasti parempia mutta kuinka paljon, se selviää vasta kun testit julkaistaan.
Ovatko sen ylimääräisen rahan arvoisia? Se riippuu täysin siitä paljonko olet valmis sijoittamaan ja odottamaan niitä.
Itse en laskisi paljon sen alustan päivitettävyyden varaan, mutta olisi siitä oma hyötynsä jos Ryzen 9 9950X3D sopisi nyt ostettavaan emolevyyn.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Itse olen sitä mieltä, että jos olet tuolla 4790k pärjännyt tähän asti, niin pärjäät vielä kuukauden.

Sinuna ostaisin tuon 7800x3d ja sille b650 emon. Tässä välissä voit tuota 4070 ti:tä käyttää vanhassa kokoonpanossa riippuen virtalähteestä.

Tämä ei siis tarkoita että 5800x3d olisi huono prossu, vaan tuo 7800x3d olisi sen 20 % parempi ja päälle tulee vielä päivitettävyys.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Tervetuloa!
Uskoisin että tuolla pärjää hyvin, korkeintaan näytönohjainta vaihtamalla joskus tulevaisuudessa. Zen4 X3D prosessorit ovat varmasti parempia mutta kuinka paljon, se selviää vasta kun testit julkaistaan.
Ovatko sen ylimääräisen rahan arvoisia? Se riippuu täysin siitä paljonko olet valmis sijoittamaan ja odottamaan niitä.
Itse en laskisi paljon sen alustan päivitettävyyden varaan, mutta olisi siitä oma hyötynsä jos Ryzen 9 9950X3D sopisi nyt ostettavaan emolevyyn.
Kiitos! Joo ei varmasti pahasti metsään mentäisi tolla 5800X3D:lläkään tässä vaiheessa... Kiitos vastauksesta, täytyy vielä pohtia..

Itse olen sitä mieltä, että jos olet tuolla 4790k pärjännyt tähän asti, niin pärjäät vielä kuukauden.

Sinuna ostaisin tuon 7800x3d ja sille b650 emon. Tässä välissä voit tuota 4070 ti:tä käyttää vanhassa kokoonpanossa riippuen virtalähteestä.

Tämä ei siis tarkoita että 5800x3d olisi huono prossu, vaan tuo 7800x3d olisi sen 20 % parempi ja päälle tulee vielä päivitettävyys.
Hieman olen skeptinen kuinka paljon 7800X3D on parempi, mutta varmasti parempi jolloin hinta painaa vaakakupissa aika paljon.. Kiitos vastauksesta, pitää suorittaa pohdintaa, että perääntyykö AM4-seteistä toistaiseksi, ainakin 7000X3D-myynnin alkamiseen asti.. ja tuolla nykyisellä corsairin hx650w 80 plus bronzella vähän siinä ja siinä viitsiikö tuota 4070 Ti:tä pyörittää sillä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Hieman olen skeptinen kuinka paljon 7800X3D on parempi, mutta varmasti parempi jolloin hinta painaa vaakakupissa aika paljon.. Kiitos vastauksesta, pitää suorittaa pohdintaa, että perääntyykö AM4-seteistä toistaiseksi, ainakin 7000X3D-myynnin alkamiseen asti..
5800x3d on sen 22 % nopeampi nähden 5800x peleissä kun katsotaan niitä 1% low ruudunpäivitysnopeutta. Uskoisin että samankaltaisia tuloksia tullaan 7800x3d prossulla näkemään.

1673370872398.png


tuolla nykyisellä corsairin hx650w 80 plus bronzella vähän siinä ja siinä viitsiikö tuota 4070 Ti:tä pyörittää sillä.
No tuo tuo 4070 vie piikkinä sen max 300 w ja tuo 4790k vie sen 100 w. Sovitaan että emo vie 50 w ja loput romut toiset 50 w(tuskin vie).

Nyt ollaan 500w joten pitäisi riittää. Tuo virtalähde oli aikoinaan ihan laatuvehje ja uskoisin että on ihan ok tälle kuukauden ajalle. Jos haluaa pelata oikein varman päälle niin laskee näytönohjaimem tehorajaa 200 w niin ei pitäisi tulla ongelmia.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 330
Itse olen sitä mieltä, että jos olet tuolla 4790k pärjännyt tähän asti, niin pärjäät vielä kuukauden.

Sinuna ostaisin tuon 7800x3d ja sille b650 emon. Tässä välissä voit tuota 4070 ti:tä käyttää vanhassa kokoonpanossa riippuen virtalähteestä.

Tämä ei siis tarkoita että 5800x3d olisi huono prossu, vaan tuo 7800x3d olisi sen 20 % parempi ja päälle tulee vielä päivitettävyys.
Itse olen taas täysin eri mieltä, jos mies on tuolla pärjännyt vuosikaudet niin se 7800x3d+b650+ddr5 on niin paljon kalliimpaa ettei mitään järkeä. Ostakoot mies vaikka kaljaa sillä 300€ tms. mitä tuolla säästää kun pysyy alkuperäisessä suunnitelmassa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Itse olen taas täysin eri mieltä, jos mies on tuolla pärjännyt vuosikaudet niin se 7800x3d+b650+ddr5 on niin paljon kalliimpaa ettei mitään järkeä. Ostakoot mies vaikka kaljaa sillä 300€ tms. mitä tuolla säästää kun pysyy alkuperäisessä suunnitelmassa.
No, tällä logiikalla pitäisi osta joku halpa am4 emo ja sille 5600 prossu ja muistit sekä satkulla tx750m virtalähde.

Ja kun ostaa käytettynä niin voi vaikka lähteä säästyneillä rahoilla etelään kittaamaan sitä kaljaa.

Eli tuosta 412 € posteineen


5800x 3d onkin sen 250 € enemmän eli yli 50% enemmän, eikä se kuitenkaan ole ihan niin paljoa nopeampi. Ja ainahan voi sen prossun ostaa tulevaisuudessa käytettynä.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
No tuo tuo 4070 vie piikkinä sen max 300 w ja tuo 4790k vie sen 100 w. Sovitaan että emo vie 50 w ja loput romut toiset 50 w(tuskin vie).

Nyt ollaan 500w joten pitäisi riittää. Tuo virtalähde oli aikoinaan ihan laatuvehje ja uskoisin että on ihan ok tälle kuukauden ajalle. Jos haluaa pelata oikein varman päälle niin laskee näytönohjaimem tehorajaa 200 w niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Jees :thumbsup:

Ja @Timo 2 @zxcv ihan hyviä pointteja molemmilta. Tämä juuri se mikä tekee tästä vaikeaa, toisaalta budjetti ei niin nuuka etteikö voisi vähän "premium extraa" maksaa, mutta toisaalta ei kauheasti huvittaisi maksaa ylimääräistä ns. turhasta. Ja tästä herää se kysymys, että missä se oma sweet spot menee kun seuraava päivitys olisi tod.näk. 3-5v päästä.. AMD nyt ilmeisesti "luvannut" AM5 jatkumon vuoteen 2025 asti, mutta mene ja tiedä taas ¯\_(ツ)_/¯
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
292
Eka postaus - jee! Elikkä vanha 8 vuotta käytössä ollut kokoonpano (i7-4790k, GTX 1060, ddr3 jne.) saa vihdoin siirtyä uuden tieltä ja sen suhteen kaipaisinkin teidän mielipiteitä/neuvoja.

Kusti polkee tällä hetkellä 240hz 1440p IPS -näyttöä ja RTX 4070 Ti:tä meikäläisen suuntaan, lisäksi tilaus vetämässä Asus TUF GAMING X570-PLUS + Ryzen 7 5800X3D -kombosta ja lopusta tarpeellisesta. Tilaus ei toki ole lähtenyt vielä Jimmsiltä liikkeelle ja 30pv palautusoikeus vielä käytettävissä, jos mieli muuttuu. Mutta kuten arvata saattaa, meinaa ostajaa alkaa kaduttamaan erityisesti Zen4 X3D -prossujen julkistamisen suhteen.

Jos omaa käyttötarkoitusta miettii niin kyllä se on 90% pelaaminen, jonka ohella mahdollisesti satunnaista videoeditointia tai esim. tällä hetkellä Atlas.ti:n käyttöä tai satunnaista striimaamista. Aiemmin tämä pelaaminen on rajoittunut lähinnä esports-titleihin, mutta jatkossa uudempien ja vähän vanhempien AAA -titlejen pelaus kiinnostaa kovasti.

Sitten vihdoin siihen itse kysymykseen: pysynkö tuossa yllä mainitussa 5800X3D:ssä ja AM4 -alustassa tuoreelle kokoonpanolle vai olisiko fiksua siirtyä suoraan AM5-kantaan ja 7000-sarjallisiin (mahdollisesti X3D -variantteihin) ? Lähinnä kumpi antaa käyttötarkoituksessani enemmän vastinetta rahalle? En usko jatkossakaan kuuluvani jatkuvasti päivittävään kastiin, joten onko kuolleen kannan omaksuminen tässä vaiheessa huono idea jos oletetaan tulevan kokonaisuuden kestävän 3-5 vuotta hyvin kehitystä?

Kaikenlaiset neuvot, haukut ja mielipiteet tervetulleita alustasta ja osavalinnoista :kahvi:
Suorituskyvyn lisäys tulee olemaan merkittävä jos siirryt tuohon am4 settiin ja kaikki toimii kyllä huomattavasti paremmin mitä vanhalla setillä.

Henkilökohtaisesti kannatan "pull the trigger" lähestymistä, että menet sillä minkä olet tilannut ihan vain siitä syystä, että jos jäät odottamaan sitä parempaa ja uudempaa niin kohta huomaat ajelevasi vanhalla koneella odottaessasi sitä uusinta uutta. 3-5 vuotta menee 5800x3d setillä varmasti ihan hyvin... näin ainakin omalla kohtaa olen vakaasti päättänyt.

Prossa ja gpu riittävät varmasti pelailuun ja noissa testeissä mitä olen lueskellut niin ddr4-muistin todetaan toimivan paremmin -ainakin toistaiseksi- peleissä ja ddr5 muistit puolestaan parantavat hyötypuolen tehoja.

Penni heitetty kekoon =)
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
358
Ei se mun mielestä täysin tuhoon tuomittu suunnitelma ole laittaa AM4-kantainen kone ja 5800X3D prossuksi, jos saa osat halvalla. Kunhan tiedostaa, että se on sitten pelikoneena ihan tappiin asti päivitetty AM4-kannan kannalta ja seuraava päivitys joskus vuosien päästä vaatii taas kaikkien keskeisten komponenttien (emo+prossu+muistit) uusimisen.

AM5 on luonnollisesti alustana yhä hieman kalliimpi sijoitus kuin AM4, varsinkin jos aikoo hypätä suoraan sinne parempaan osastoon eikä mene säästöliekillä (budjetti-B650, 7600(X), halvimmat DDR5:t mitä löytää). Jos nyt laittaa AM5-romppeet niin tuurilla selviää sitten vuosien päästä päivittäessä pelkän prossun vaihdolla. Olettaen siis että AM5 tulee myös oikeasti olemaan yhtä pitkäikäinen kanta kuin AM4 oli.

Jos itse olisin tuon valinnan edessä eikä raha ole tosi tiukilla niin ehkä satsaisin kuitenkin jo siihen AM5-kantaan. Valitsisin jonkun tosi hyvän, n. 300€ päivityskelpoisen emon (kallis B650 tai edullinen X670) ja sille pariksi 7600X:n (joka suunnilleen tai ainakin melkein vastaa 5800X3D:tä). Prossun voi sitten päivittää myöhemmin johonkin X3D-prossuun kun niitä tulee... mahdollisesti jopa myöhemmän sukupolven (Zen5?) jos ne vielä tukevat tämänhetkisiä AM5-emoja.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Prossa ja gpu riittävät varmasti pelailuun ja noissa testeissä mitä olen lueskellut niin ddr4-muistin todetaan toimivan paremmin -ainakin toistaiseksi- peleissä ja ddr5 muistit puolestaan parantavat hyötypuolen tehoja
Itse taasen olen lukenut että ddr5 antaa n. 2-3% boostin myös peleissä, kun dataa voi hakea paremmin myös pienempänä palana.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
787
Ei ole järkeä ostaa am4 kantaista jos ei ole ylitsepääsemätöntä laittaa vähän enempää kun sillä kuitenkin saa päivitystuen zen5:n asti
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Ei ole järkeä ostaa am4 kantaista jos ei ole ylitsepääsemätöntä laittaa vähän enempää kun sillä kuitenkin saa päivitystuen zen5:n asti
Itse mutuilen että myös zen 6 tulee, mutta se voi olla ddr6 muistilla, jolloin ei ole tulossa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
amd on luvannut am5 tuen zen5:n asti, oletettavasti zen6:n myötä tulee uusi kanta jos ei mitään ihmeellistä tapahdu
1673382875808.png

1673382789845.png


Eli näiden perusteella uskon että 2024 h1 tulee zen 5 am5 emoille, ja h2 2025 tulee zen 6 am5 emoille ja sitten vaihtuu kanta.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
490
Riippuu varmaan mitä pelejä pelaat? Harvempi peli näinä päivinä on prossusta kiinni, toki niitäkin löytyy.
Päivitin koneen joku aika sitten R3600 + RTX3060:n, kuvitellen että kohta pyörii Cyberpunkit täyttä häkää.
Vielä mitä: Löytyi FTL. Sitä lätkiessä olisi pärjännyt vaikka kaksi päivitystä aiemmalla vehkeellä..
Itse en ole ostanut uusia vehkeitä (paria emolevyä lukuunottamatta) yli kymmeneen vuoteen, enkä luultavasti tule ostamaankaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Itse pitäisin tuon am4 setin mikä tilattuna, kun kysessä on kuitenkin 1440p reso, jolloin tehoero ole varmaan kovinkaan suuri 5000 ja 7000 sarjan x3d prossujen välissä. Ja am4 kannassa on vielä se hyvä puoli että myydessä siitä saa vielä hyvin rahaa, kun 5800x3d on haluttua tavaraa.
Säästyneet rahat jätät sukan varteen, kun mieli tekee ostaa 4090 tai vaikka 5080ti:n parin vuoden päästä.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
805
Suositus iteltä myös 5800X3D, ensinnäkin tuo AM5 alusta on vähän niinkuin high endiä, toisekseen ainakaan tuo 3D malli ei tarvi näitä jäätävän kalliita b-die muisteja. Säästyneillä rahoilla sitten nykyaikainen poweri (gold-platinum) ja lisäksi nykyaikainen kotelo. Oikeastaan ainoa vika tuossa 5800X3D on et vaatii aika järeän jäähyn eli vaikka AIO:ta kylkeen. Jos sen 5 vuottakin pitää mennä niin jo se AM5 rupee olee tiensä päässä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Tuo HX650W virtalähde on kyllä niin antiikkia, että vaihtoon samalla. Vuodelta 2009. :kahvi: Toki aikakautensa vehkeeksi mainio
Eikai kukaan ole muuta väittänyt? Ainoastaan sanottu, että sillä pärjää sen kuukauden vanhan koneen ja uuden näytönohjaimen kanssa.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
787
Varmasti 5800x3d:llä pärjää mutta am5:llä pärjää aivan varmasti kauemmin.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Riippuu varmaan mitä pelejä pelaat? Harvempi peli näinä päivinä on prossusta kiinni, toki niitäkin löytyy.
Päivitin koneen joku aika sitten R3600 + RTX3060:n, kuvitellen että kohta pyörii Cyberpunkit täyttä häkää.
Vielä mitä: Löytyi FTL. Sitä lätkiessä olisi pärjännyt vaikka kaksi päivitystä aiemmalla vehkeellä..
Itse en ole ostanut uusia vehkeitä (paria emolevyä lukuunottamatta) yli kymmeneen vuoteen, enkä luultavasti tule ostamaankaan.
Esports -titlet ja uudemmat AAA suunnitelmissa.

Tuo HX650W virtalähde on kyllä niin antiikkia, että vaihtoon samalla. Vuodelta 2009. :kahvi: Toki aikakautensa vehkeeksi mainio.
Joo, tuosta vanhasta kokoonpanosta ei ole uuteen siirtymässä mitään muuta kuin 1kpl teranen SATA SSD :D

Suositus iteltä myös 5800X3D, ensinnäkin tuo AM5 alusta on vähän niinkuin high endiä, toisekseen ainakaan tuo 3D malli ei tarvi näitä jäätävän kalliita b-die muisteja. Säästyneillä rahoilla sitten nykyaikainen poweri (gold-platinum) ja lisäksi nykyaikainen kotelo. Oikeastaan ainoa vika tuossa 5800X3D on et vaatii aika järeän jäähyn eli vaikka AIO:ta kylkeen. Jos sen 5 vuottakin pitää mennä niin jo se AM5 rupee olee tiensä päässä.
^ ja hyviä pointteja

Varmasti 5800x3d:llä pärjää mutta am5:llä pärjää aivan varmasti kauemmin.
Sepä se :rofl:
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Itse pitäisin tuon am4 setin mikä tilattuna, kun kysessä on kuitenkin 1440p reso, jolloin tehoero ole varmaan kovinkaan suuri 5000 ja 7000 sarjan x3d prossujen välissä. Ja am4 kannassa on vielä se hyvä puoli että myydessä siitä saa vielä hyvin rahaa, kun 5800x3d on haluttua tavaraa.
Säästyneet rahat jätät sukan varteen, kun mieli tekee ostaa 4090 tai vaikka 5080ti:n parin vuoden päästä.
Mutta reson kasvaessa prosessorin rooli pienenee lähtökohtaisesti, ymmärtääkseni. Mutta toki > kuin 1080p jolloin tuo voi pitääkin paikkansa, että ero ei ole kovin suuri
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 671
En rupeaisi nyt hommaamaan AM4-alustaa uutena, kun AM5 tarjoaa paljon parempaa päivitettävyyttä (todennäköisesti) ja lisäksi uudet 3d-kakulliset Zen4:t tulee kuukauden päästä.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Minusta tuossa on oleellista kysyä itseltään vielä kerran mihin tässä oikein pyrit. Onko oleellisin asia se, jonka kirjoitat näin: "Lähinnä kumpi antaa käyttötarkoituksessani enemmän vastinetta rahalle?" Jos tämä on se oleellisin asia, vastaus on mielestäni aika selvä: AM4 antaa paremman vastineen rahoillesi, sillä

1) Kaikki pelit pyörivät suunnittelemallasi kokoonpanolla 1440-resolla hyvin nyt ja hyvin todennäköisesti myös seuraavat 2-3 vuotta

2) Ihan uusimpien prosessoreiden ja AM5-vermeiden tuoma lisänopeus on varmasti ihan mitattavaa tasoa, mutta näissä käyttötarkoituksissa ei kovin merkittävää käytännössä (saako nyt sitten vaikkapa 120 vs 140 tai 150 FPS johonkin peliin tms).

3) Vältät uusien kamojen "lastentaudit"

4) Säästät todennäköisesti vähintään satoja euroja. Varmaan kannattaa laskea niin tarkasti kuin voi, mikä hintaero tulee olemaan. Sitten voi miettiä mitä muuta voi tehdä summalla X joka säästyy.

Sitten kun varmaan aikaisintaan 2-3 vuoden kuluttua alat miettiä, että joku voisi toimia nopeamminkin, on taas tuloillaan jotain sellaista joka pesee nämä nykyiset uusimmat mennen tullen.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Tässä vaiheessa jo kiitos paljon kaikille, jotka olette jakaneet ajatuksianne aiheesta!

Vastauksien pohjalta hieman omaa pohdintaa yleiseen jakoon:
-Jatkuvuuden kannalta AM5-kantaan siirtyminen tässä vaiheessa olisi parempi vaihtoehto ja mahdollistaisi potentiaalisesti ~10-20% suuremman suorituskyvyn. Mutta se toisi myös lisäkustannuksia arviolta 300-400€.

-Pysymällä aloituksen mukaisessa AM4-kokoonpanossa ymmärtääkseni saan erittäin hyvin oman käyttötarkoitukseni täytetyksi useaksi vuodeksi eteenpäin (korjatkaa jos koette, että 5800X3D jäisi selvästi pullonkaulaksi 1440p resolla 7000-sarjaan verrattuna). Ja säästyneet 300-400€ voisi sitten laittaa käyttöön seuraavassa alustapäivityksessä.

Jos puhutaan puhtaasti rahasta: enkö säästä AM5 siirtymällä todennäköisesti vain jos aion päivittää prosessoria seuraavan ~2-3v aikana?

Edit. Sieltä @Rollerix sen aika hyvin sanoi.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Sitten kun varmaan aikaisintaan 2-3 vuoden kuluttua alat miettiä, että joku voisi toimia nopeamminkin, on taas tuloillaan jotain sellaista joka pesee nämä nykyiset uusimmat mennen tullen
Ei, vaan 2-3 v päästä voisit am5 emolla laitaa juuri julkaistun 9950x3d prossun ilman emon vaihtoa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Ei, vaan 2-3 v päästä voisit am5 emolla laitaa juuri julkaistun 9950x3d prossun ilman emon vaihtoa.
Mutta toisaalta, jos säästän nyt sen emon (ja ainakin melkein muistien) vaihdon verran niin eikö mene aika plusmiinusnolla? Toki menetän sen tehonlisäyksen lyhyessä juoksussa
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
-Pysymällä aloituksen mukaisessa AM4-kokoonpanossa ymmärtääkseni saan erittäin hyvin oman käyttötarkoitukseni täytetyksi useaksi vuodeksi eteenpäin (korjatkaa jos koette, että 5800X3D jäisi selvästi pullonkaulaksi 1440p resolla 7000-sarjaan verrattuna). Ja säästyneet 300-400€ voisi sitten laittaa käyttöön seuraavassa alustapäivityksessä
Jos mahdollisimman halvalla haluaa päästä niin alla aiemmin linkkaamani ratkaisu.




Jos puhutaan puhtaasti rahasta: enkö säästä AM5 siirtymällä todennäköisesti vain jos aion päivittää prosessoria seuraavan ~2-3v aikana?
Kyllä, tai vaikka menisi 4 vuotta, en usko että kannattaisi vaihtaa emoa, vaan laittaa se am5 kannan paras prossu, jolla pärjää taas ainakin muutaman vuoden.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Mutta toisaalta, jos säästän nyt sen emon (ja ainakin melkein muistien) vaihdon verran niin eikö mene aika plusmiinusnolla? Toki menetän sen tehonlisäyksen lyhyessä juoksussa
Säästö olisi pyöreästi 150 €, max n. 200 7600x +am5+ ddr5 (32 gb) vs 5800x3d+am4+ddr4(32 gb)

Ja säästä vaivan ettei tarvii emoa vaihtaa vaan pelkkä prossu riittää.

Toki 7800x3d maksanee helmikuussa ehkä 450 - 500 €, jolloin ollaan joo siinä 300 - 400 €. Saat sen paremman suorituskyvyn alkuun. 7600x on samaa tasoa 5800x3d:n kanssa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
49
Päivitystä tästä casesta kiinnostuneille: peruin tuon AM4 -setin tilauksen Jimmsiltä tässä vaiheessa. Tajusin, että oli hieman huolimattomasti kasattu kokonaisuus ja olin ehkä maksamassa liikaa koko paketista (pois lukien näyttis). Ja tottakai tämän langan pointit puolin ja toisin vaikuttivat tällä hetkellä AM4 perääntymisestä. Koska mitään oikeaa akuuttia kiirettä ei ole (alkuperäiset päivitysaikeet alkoivat lähes 3v sitten) niin tämänhetkinen suunnitelma on katsoa rauhassa itselle hinta-/laatusuhteeltaan sopiva AM5 -kokoonpano ja odottaa 7000X3D-sarjan prosessoreja.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 306
Viestejä
4 219 527
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom