Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
30
Toimisiko seuraava järjestys:
Erx-switch flex mini-injektori-ap?

Nyt kytkimen virkaa toimittaa joku vanha modeemi siltaavana ja sen kanssa ap ei saa yhteyttä, eikä millään jaksaisi vetää toista piuhaa koko talon läpi (kaikki johdon päässä olevat laitteet yhdessä paikassa, erx eteisessä ja siitä molempiin kerroksiin vedetty yhdet piuhat).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 903
Tarkoitin lähinnä perinteistä tiedonsiirtoa ilman optimointeja tai suodatuksia. QoS:n ja IDP/IPS:n kohdalla, en käyttäisi Ubiquitin reititinta lainkaan.
Eikös tämä purkki ollut mökille menossa? En tiedä teidän mökkeilyistä, mutta QoS and IDP/IPS ei kuulu sanavarastooni mökillä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Eikös tämä purkki ollut mökille menossa? En tiedä teidän mökkeilyistä, mutta QoS and IDP/IPS ei kuulu sanavarastooni mökillä.
Eiköhän netin käyttö mökilä vaihtele henkilö- tai perheittäin. QoS:sta voi olla hyötyä nimenomaan hitaahkolla nettiyhteydellä ja muutamalla yhtäaikaisella käyttäjällä.

IDP/IPS ovat taas kuoleva trendi muutenkin, kiitos salattujen yhteyksien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Ubiquiti näemmä koittaa taas pukata jotain uutta ja mullistavaa. En tosin käsitä ihan tarkkaan mikä tämän idea oikein on.



Itse kyllä olen hyvin epäileväinen Ubiquitin kohdalla tietoturvan suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Onko ongelmia odotettavissa jos AP firmikset eroavat paljonkin toisistaan?
Jossain oli jotain mahdollisista roaming ongelmista.

AC Pro
E27A1C27-3A3E-4152-9DFD-B04FD3963D85.jpeg

AC Lite
86CCA24E-1313-4D0A-B5A4-B1DFD9B6402F.jpeg

..ja onko jossain ollut, että miksi 5.x.x sarjan firmistä ei ole AC Pro:lle vielä julkaistu?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko.

Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikkoja (LG telkkari toimii paremmin piuhalla).

Löytyykö Ubiquitilta siis jonkunlaista langattomalla backhaulilla kytkettävää pulikkaa jolla tämäntyyppisen setupin voisi toteuttaa. Tai miten muuten toteuttaisitte tämän?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko.

Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikkoja (LG telkkari toimii paremmin piuhalla).

Löytyykö Ubiquitilta siis jonkunlaista langattomalla backhaulilla kytkettävää pulikkaa jolla tämäntyyppisen setupin voisi toteuttaa. Tai miten muuten toteuttaisitte tämän?
Ubiquitin tukiasemista voi jatkaa ethernetillä eteenpäin, jos backhaul on langaton. Ainakin UAP-AC-Mesh toimii näin.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tuossa puhutaan UAP-Pro:sta, joka vanhempi tuote kuin UAP-AC-Pro.
Kappas. Toisaalta taas listalla on jo useampi "AC Pro"-tuote EoL-listalla, joten en ihmettelisi jos AC Pro:kin ilmestyisi lähiaikoina. Oli miten oli, itse en ostaisi koko mallia enää. AC Lite/U6 Lite/nanoHD/(mahdollisesti LR)/U6 LR olisivat minun valintoja.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Mitä tuotteita minun nyt sitten pitäisi hommata koko kotiverkon toteuttamiseen? Voisitteko auttaa minua listaamaan spesifiset tuotteet mitä tarvitsen? Haluaisin että verkko tukee wifi 6 koska talossa jo useampi sitä tukeva laite. Haluaisin myös testata josko ylätason tukiasema riittäisi peittämään myös kodin alataso joten APt saisi olla pitkällä kantamalla. Eli pitääkö hommata tuollainen EdgerouterX vai USG, 2x U6-LR AP, joku PoE injektori/kytkin joka sopii juuri näihin APhin, mikä, jotain muuta? Voi olla tosi tyhmä kysymys mutta jos cat6 kaapelit menee katon villojen päällä/seassa eihän PoEn käyttä aiheuta mitään paloriskiä jos kaapeli jotenkin vahingoittuisi?

Eli niinkuin aikaisemmin mainitsit tilanne on tämä:

Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko. Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse (cat6) talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada mahdollisesti yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikka.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Mitä tuotteita minun nyt sitten pitäisi hommata koko kotiverkon toteuttamiseen? Voisitteko auttaa minua listaamaan spesifiset tuotteet mitä tarvitsen? Haluaisin että verkko tukee wifi 6 koska talossa jo useampi sitä tukeva laite. Haluaisin myös testata josko ylätason tukiasema riittäisi peittämään myös kodin alataso joten APt saisi olla pitkällä kantamalla. Eli pitääkö hommata tuollainen EdgerouterX vai USG, 2x U6-LR AP, joku PoE injektori/kytkin joka sopii juuri näihin APhin, mikä, jotain muuta? Voi olla tosi tyhmä kysymys mutta jos cat6 kaapelit menee katon villojen päällä/seassa eihän PoEn käyttä aiheuta mitään paloriskiä jos kaapeli jotenkin vahingoittuisi?

Eli niinkuin aikaisemmin mainitsit tilanne on tämä:

Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko. Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse (cat6) talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada mahdollisesti yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikka.
EdgeRouter X ja siihen 1-2kpl U6-LR tukiasemia olisi minun valintani. Signun linkin takaa löytyy muutama video vastaavan toteutuksen kytkennästä. Muista ettei U6 LR:n mukana tule injektoria, joten sen pitää ostaa erikseen. EdgeRouter X ei tue U6 LR:n vaatimaa PoE-standardia.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
EdgeRouter X ja siihen 1-2kpl U6-LR tukiasemia olisi minun valintani. Signun linkin takaa löytyy muutama video vastaavan toteutuksen kytkennästä. Muista ettei U6 LR:n mukana tule injektoria, joten sen pitää ostaa erikseen. EdgeRouter X ei tue U6 LR:n vaatimaa PoE-standardia.
Osaatko sanoa mikä injektori noihin AP:hin käy ja mikä kannattaa ostaa jos tulaisuudessa tulis ehkä 1 u6-lr AP vielä lisää sekä mahdollisesta UAP-AC-Mesh.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Eli oletan nyt niin että en käytä Xrouterin omaa PoE koska se ei yhteensopiva uuden U6-LR kanssa vaan käytän esim tota PoE Injector, 802.3AT. Mites sitten jos on 2-3 AP:ta. Pitääkö hommata siis jokaiselle oma injektori? Jos pitää niin olisiko silloin joku injektori kytkin parempi?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Eli oletan nyt niin että en käytä Xrouterin omaa PoE koska se ei yhteensopiva uuden U6-LR kanssa vaan käytän esim tota PoE Injector, 802.3AT. Mites sitten jos on 2-3 AP:ta. Pitääkö hommata siis jokaiselle oma injektori? Jos pitää niin olisiko silloin joku injektori kytkin parempi?
Jokaisen tukarin pitää saada virtaansa 802.3AT-standardia tukevasta PoE:sta. Kytkin voi siis olla harkitsemisen arvioinen vaihtoehto jos tukareita on useita. Jos budjetti on tiukka, aloittaisin esim yhdellä tai kahdella tukarilla ja päivittelisin kolmanteen plus kytkimeen joskus tulevaisuudessa. Kahdella Long Range-tukarilla voi peittää melko ison alueen, ellei kyse ole jostain palatsin kokoisesta "asunnosta". :)
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Jokaisen tukarin pitää saada virtaansa 802.3AT-standardia tukevasta PoE:sta. Kytkin voi siis olla harkitsemisen arvioinen vaihtoehto jos tukareita on useita. Jos budjetti on tiukka, aloittaisin esim yhdellä tai kahdella tukarilla ja päivittelisin kolmanteen plus kytkimeen joskus tulevaisuudessa. Kahdella Long Range-tukarilla voi peittää melko ison alueen, ellei kyse ole jostain palatsin kokoisesta "asunnosta". :)
lähinnä mietin että onko siistimpi setuppi jos vain yksi injektori ja esim tämä alla oleva PoE kytkin joka jakaa sen kaikkiin tukareihin, jos siis toimii näin? ja on yhteensopivanäihin AP:hin?

 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
lähinnä mietin että onko siistimpi setuppi jos vain yksi injektori ja esim tämä alla oleva PoE kytkin joka jakaa sen kaikkiin tukareihin, jos siis toimii näin ja on yhteensopivanäihin AP:hin?


Itse ostin tämän ja voin suositella jos koet tarvitsevasi kytkintä.


Tuosta saa neljälle laitteelle poe ja lisäksi jää 4 porttia muuhun käyttöön. Et siis tarvitse injektoreita lainkaan jos 4 poe porttia riittää.

Vielä yksi lisäys, tuo flex mini josta kysyit ei välitä poe seuraavalle laitteelle, se voi vain ottaa itse tarvitsemansa tehon poe välityksellä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
lähinnä mietin että onko siistimpi setuppi jos vain yksi injektori ja esim tämä alla oleva PoE kytkin joka jakaa sen kaikkiin tukareihin, jos siis toimii näin? ja on yhteensopivanäihin AP:hin?

Siisteysmielessä kytkin on ehdottomasti parempi valinta. Tuo kytkin sopii, kunhan huolehdit ettet kytke liikaa tukareita yhtä aikaa. Noissa halvimmissa kytkimissä teho on melko rajallinen. Yksi U6 LR kuluttaa noin ~16.5W sähköä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Siisteysmielessä kytkin on ehdottomasti parempi valinta. Tuo kytkin sopii, kunhan huolehdit ettet kytke liikaa tukareita yhtä aikaa. Noissa halvimmissa kytkimissä teho on melko rajallinen. Yksi U6 LR kuluttaa noin ~16.5W sähköä.
Ei toimi tuo kytkin, se voi ainoastaan ottaa itselleen vastaan poe, ei anna seuraavalle.
 
Liittynyt
30.03.2020
Viestejä
77
Siisteysmielessä kytkin on ehdottomasti parempi valinta. Tuo kytkin sopii, kunhan huolehdit ettet kytke liikaa tukareita yhtä aikaa. Noissa halvimmissa kytkimissä teho on melko rajallinen. Yksi U6 LR kuluttaa noin ~16.5W sähköä.
Tuo kytkin ei sovi. Ei ole poe out ollenkaan.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Mitä tuotteita minun nyt sitten pitäisi hommata koko kotiverkon toteuttamiseen? Voisitteko auttaa minua listaamaan spesifiset tuotteet mitä tarvitsen? Haluaisin että verkko tukee wifi 6 koska talossa jo useampi sitä tukeva laite. Haluaisin myös testata josko ylätason tukiasema riittäisi peittämään myös kodin alataso joten APt saisi olla pitkällä kantamalla. Eli pitääkö hommata tuollainen EdgerouterX vai USG, 2x U6-LR AP, joku PoE injektori/kytkin joka sopii juuri näihin APhin, mikä, jotain muuta? Voi olla tosi tyhmä kysymys mutta jos cat6 kaapelit menee katon villojen päällä/seassa eihän PoEn käyttä aiheuta mitään paloriskiä jos kaapeli jotenkin vahingoittuisi?

Eli niinkuin aikaisemmin mainitsit tilanne on tämä:

Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko. Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse (cat6) talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada mahdollisesti yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikka.
Kuinka nopea yhteys on? Onko giganen? Mikäli on giganen, niin EdgeRouter-X:llä et saa kaikkea siitä irti. Jos alle giganen yhteys, niin EdgeRouter-X pitäisi olla ihan OK muutoin suosittelen ostamaan tuhdimman EdgeRouterin, eli esim ER-12.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Kyllä sillä ER-X:llä saa gigan yhteydestäkin kaiken irti yhteen suuntaan. mulla on ER-X ja Ellun 1000/400, ja aika harvassa ne tilanteet on että molempiin suuntiin on tuubi tukossa. Mutta esim. 1000/100 menee ihan ongelmitta.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Kyllä sillä ER-X:llä saa gigan yhteydestäkin kaiken irti yhteen suuntaan. mulla on ER-X ja Ellun 1000/400, ja aika harvassa ne tilanteet on että molempiin suuntiin on tuubi tukossa. Mutta esim. 1000/100 menee ihan ongelmitta.
Laita QoS päälle niin ei muuten pysy perässä laite, edes 100/100 yhteydellä..
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Kuinka nopea yhteys on? Onko giganen? Mikäli on giganen, niin EdgeRouter-X:llä et saa kaikkea siitä irti. Jos alle giganen yhteys, niin EdgeRouter-X pitäisi olla ihan OK muutoin suosittelen ostamaan tuhdimman EdgeRouterin, eli esim ER-12.
1000/100 yhteys. Eli jos vaan tohon riittää Edgerouter X niin sillä mennään. Tuskin tulee lisää uppia ihan hetkeen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
1000/100 yhteys. Eli jos vaan tohon riittää Edgerouter X niin sillä mennään. Tuskin tulee lisää uppia ihan hetkeen.
EdgeRouter X riittää niin kauan kun QoS:ia/SQM:ää ei käytetä. Niiden kanssa EdgeRouter X:n maksimikapasiteetti on reilussa 200Mb/s:ssa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Kyllä sillä ER-X:llä saa gigan yhteydestäkin kaiken irti yhteen suuntaan. mulla on ER-X ja Ellun 1000/400, ja aika harvassa ne tilanteet on että molempiin suuntiin on tuubi tukossa. Mutta esim. 1000/100 menee ihan ongelmitta.
Voi olla että muistan väärin ja vaikka olisinkin oikeassa niin vähän hiusten halkomiseksi menee mutta omat muistikuvat on että jerkku loppui siihen ~900 hujakoille. Tai siis aavistuksen jää muruja pöydälle vaikka kuormittaisikin gigaista vaan yhteen suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Joo ei QOS päällä, mutta kotikäytössä gigan yhteydellä sen tarve on taviksella melko olematon. HW offload päälle ja kovaa ajoa.

950mbps paras tulos speedtestissä eli ei se kummemmin ahdista.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Voi olla että muistan väärin ja vaikka olisinkin oikeassa niin vähän hiusten halkomiseksi menee mutta omat muistikuvat on että jerkku loppui siihen ~900 hujakoille. Tai siis aavistuksen jää muruja pöydälle vaikka kuormittaisikin gigaista vaan yhteen suuntaan.
Gigasen liittymän benchauksessa pitäisi tietää, tarjoaako koko operaattori pyöreästi 1Gb-yhteyttä testaushetkellä. Omalla pfSensellakin vaihteluväli on juurikin tuo "reilut 800Mb/s - 1,1Gb" riippuen testaushetkestä.

Tässä on signun linkin takaa löytyvästä videosta poimittu bench-tulos, käyttäen yllä mainittua gigasta kuituliittymää:

(Muistaakseni jokainen tulos on kolmen ajon keskiarvo.)

1627470165935.png


Sanoisin ettei puuttuvien megojen takia kannata lähteä neljä-viisinkertaistamaan hankintabudjettia, ellei uudelta laitteelta haluta joitakin muitakin ominaisuuksia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Kuten sanoin, hiusten halkomiseksi menee. Aika harvalla tosiaan se sata puuttuvaa megaa olennaisesti käyttöön vaikuttaa, mutta onhan se parempi että kaikki saa omat tarpeensa itse puntaroida. Esimerkiksi omalla kohdalla siinä jäisi viimeisestä nopeuden nostosta ~20% käyttämättä.

Enkä siis missään nimessä yritä edgerouteria vähätellä, hyvä laitehan se on. Itselläkin on semmoinen valmiiksi konfattuna varalla kaapissa.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Voi olla että muistan väärin ja vaikka olisinkin oikeassa niin vähän hiusten halkomiseksi menee mutta omat muistikuvat on että jerkku loppui siihen ~900 hujakoille. Tai siis aavistuksen jää muruja pöydälle vaikka kuormittaisikin gigaista vaan yhteen suuntaan.
Kannattaa muistaa että normaalin overheadin myötä ei 1Gbit/s linkistä saa 1000Mbit/s läpi. Todellinen nopeus täydelläkin vauhdilla reittimestä riippumatta jää usein johonkin ~940Mbit/s hujakoille.
 

ics

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
160
Valokuitu saapui vihdoin omakotitaloon. Nyt pitäisi päivittää kodin sisäverkko.

Kodissa ei ole valmista kaapelointia mutta muutama kaapelin vedetty nyt itse talon sisälle teknisestä tilasta jossa valokuitu sijaitsee. Eli suurin osa kodissa saadaan katettua kytkemällä 2 AP:ta johdoilla. Kodin alatasolle ei kuitenkaan menee johtaja ja kyseisessä tilassa on korkea katto (katto 6 metrin korkeudessa ja ei ryömintätilaa) joten en saa sinne vedettyä johtaja kätevästi. Tänne tilaan pitäisi kumminkin saada yksi lähetin mielellään semmonen jossa olisi myös ethernet paikkoja (LG telkkari toimii paremmin piuhalla).

Löytyykö Ubiquitilta siis jonkunlaista langattomalla backhaulilla kytkettävää pulikkaa jolla tämäntyyppisen setupin voisi toteuttaa. Tai miten muuten toteuttaisitte tämän?
Mä laittaisin yksinkertaisesti 2kpl U6-LR AP:ta seinälle ja niille antamaan virtaa Switch-Lite-8-PoE. AP:t vie about puolet maksimissaan sen virtabudjetista PoE-laitteille ja voit heittää niihin loppuihin portteihin kiinni tarvittaessa muitakin laitteita. Sen kytkimen voinet sijoittaa sinne tekniseen tilaan tai sitten lähelle AP:ta ja kytkimestä piuha tekniseen tilaan. Kunhan on virtapistoke kytkimelle. Ne nyt voi maksaa sen 500e yhteensä mutta niillä pärjää pitkälle.

Itseasiassa luulen että yksikin AP riittäisi ja silloin pärjäsi pelkällä connectorilla josta se saisi virtaa. Mutta jos on tarvetta kytkimelle talossa mihin laittaa vaikka telkun, tietokoneen tai muuta kiinni niin sitten ehdottomasti se. Aina voi lisätä sen toisen AP:n jos siltä näyttää mutta mulla on nimittäin vanhempi UAP-AC-LR keskellä taloa seinällä ja parhaimmillaan sisällä talossa saa 450-500 megaa nopeudeksi, huonoimmassa paikassakin vaan 80 ja muuten kaikkea tuolta väliltä. hyvin riittää nopeudet ja kantavuus vähän pihallekin asti.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
28
Kun täällä on väännetty tuosta gigan DL nopeudesta ja siihen pääsemisestä niin onko mitään kotikäyttöön tarkoitettua yhtä edullista reititintä kuin edgerouter olemassakaan? Yleensä hinta karkaa käsistä.
Itsellä siis DNA:n "valokuitu plus" 1000/100 ja tuohon pitäisi vanhan reitittimen tilalle hommata uusi ja edgerouter+wifi6 AP.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Kun täällä on väännetty tuosta gigan DL nopeudesta ja siihen pääsemisestä niin onko mitään kotikäyttöön tarkoitettua yhtä edullista reititintä kuin edgerouter olemassakaan? Yleensä hinta karkaa käsistä.
Itsellä siis DNA:n "valokuitu plus" 1000/100 ja tuohon pitäisi vanhan reitittimen tilalle hommata uusi ja edgerouter+wifi6 AP.
Yhtä edullista ei ole, ja huomioi että DNA:n liittymiin kuuluu usein nykyisin IPv6,jonka käyttöönotto hoituu EdgeRouterilla ainakin CLI:n kautta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Kun täällä on väännetty tuosta gigan DL nopeudesta ja siihen pääsemisestä niin onko mitään kotikäyttöön tarkoitettua yhtä edullista reititintä kuin edgerouter olemassakaan? Yleensä hinta karkaa käsistä.
Itsellä siis DNA:n "valokuitu plus" 1000/100 ja tuohon pitäisi vanhan reitittimen tilalle hommata uusi ja edgerouter+wifi6 AP.
Riippuu mikä on oma käsitys hinnan karkaamisesta, mutta itsellä ollut EdgeRouter 4 (n. 170€) käytössä jo useamman vuoden.

Vakaa kuin mikä:
1627824178915.png


Nopeudessa ei myöskään valittamista 1000M/500M liittymän kanssa, nyt muitakin käyttäjiä netissä, pääsee helposti n. 940 Mbps.

1627824239466.png
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Uusi UniFi Dream Machine Pro SE on mahdollisesti tulossa, mutta sitä ei näy missään sivuilla vielä. Siihen tulis PoE virransyötöt, eli siihen voi laittaa UniFi WiFi lautaset suoraan kiinni ilman PoE injektoria. Tuota ominaisuutta on varmaan toivottu. SE tarkoittaa Second Edition.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Uusi UniFi Dream Machine Pro SE on mahdollisesti tulossa, mutta sitä ei näy missään sivuilla vielä. Siihen tulis PoE virransyötöt, eli siihen voi laittaa UniFi WiFi lautaset suoraan kiinni ilman PoE injektoria. Tuota ominaisuutta on varmaan toivottu. SE tarkoittaa Second Edition.

Tuota on jo keretty kritisoimaan siitä että sen PoE kytkimen uplink on edelleen vain 1G joka omasta mielestänikin on typerä veto sekä siitä että uudempien Wlan APdein myötä tuossa olisi suoraan saanut olla 2,5G portit.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
28
Riippuu mikä on oma käsitys hinnan karkaamisesta, mutta itsellä ollut EdgeRouter 4 (n. 170€) käytössä jo useamman vuoden.

Vakaa kuin mikä:


Nopeudessa ei myöskään valittamista 1000M/500M liittymän kanssa, nyt muitakin käyttäjiä netissä, pääsee helposti n. 940 Mbps.

Nojoo, on se kuitenkin selvästi kalliimpi (60€ vs 200€) joten onko hyötyä tuosta että saa sen maksimin yhdellä laitteella jos käyttö QOS:ia. Aika vaikea nähdä missä tilanteessa QOS olisi hyötyä 1000/100 liittymästä. Jos töitä tehdään ja tarvitaan kaistaa niin hupihommat laitetaan seis
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Ostin yhden EdgeRouter X:n, eli nyt pystyy tekemään silläkin konfiguraatioita ja se on lähinnä minun testikäyttöön. Normaalisti kaikki menee EdgeRouter Pro:n läpi. Tuo oli minun kolmas Ubiquiti Edge Sarjan tuote. Aika erityyppisiä nuo kaksi reititintä, mutta nyt voin opetella, myös tuon ER-X:n konfigurointia. Myyntipakkauksesta otetussa ER-X:ssä oli firmware v1.10.11 sisällä. Latasin uuden firmwaren v2.0.9-hotfix.2 ja asensin sen, mutta samalla latasin, myös tuon vanhan version kovalevylle talteen. Nyt ei tarvitse aina tuota isomman reitittimen konfiguraatiota alkaa ensimmäisenä sotkemaan. Ehkä tuolla voisi tehdä, myös salatun VPN yhteyssillan internetin yli ER-X ja ERPro-8 reitittimen väliin, jos ER-X:ssä riittää teho ja muisti. Oli kuitenkin edullinen ostos tuohon tarkoitukseen. Moni sivusto näyttää tyhjää ja jopa valmistajan oma sivusto näyttää, että on loppuun myyty. Mietin jo onko tuon edullisen EdgeRouter X reitittimen valmistus lopetettu, varmasti menisi edelleen kaupaksi. Yhtä sivustoa seurasin, niin 44 oli ensin ja seuraavana päivänä enää 10 jäljellä, eli kaupaksi näyttää menevän, koska joku niitä ostaa. Toinen vaihtoehto on, että niitä ei kyetä valmistamaan tarpeeksi nopeasti. Kolmas vaihtoehto on, että valmistuksessa tarvittavien osien saatavuus on tullut ongelmaksi. Muistakaa sitten, että tuossa on teho ongelma ja todennäköisesti muistin pienuus ongelmakin, eli tuon takia suositellaan hardware offload asetuksia, mitkä estää tiettyjen ominaisuuksien toiminnan ja nopeuttaa reitittimen toimintaa. Itse valitsin tuon siksi, koska se on halpa ja saan testattua eri konfiguraatioita, mutta lopulta sille voi löytyä joku muukin käyttötarkoitus, eli voin ER-X:n vaikka asentaa omille vanhemmille joille se varmaan riittää, jos en sitä enää tarvitse. Kahden eri firmware versiosarjan ero on se, että firmware versiosta 2 lähtien teho tippuu hiukan alemmaksi.

Nopeustesti


Perus konfiguraatio ja hardware offload asetukset, jotka toimii, kun reititin otetaan tehtaan ostopakkauksesta ulos tai resetoidaan EdgeRouter X painamalla 10 sekuntia resetointikytkintä laitteen takana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Riippuu mikä on oma käsitys hinnan karkaamisesta, mutta itsellä ollut EdgeRouter 4 (n. 170€) käytössä jo useamman vuoden.

Vakaa kuin mikä:


Nopeudessa ei myöskään valittamista 1000M/500M liittymän kanssa, nyt muitakin käyttäjiä netissä, pääsee helposti n. 940 Mbps.

Itsellä myös omakotitalon verkonrakennushommat menossa. Ajattelin mennä tuollaisella long range AP:lla ja toivoa että yksi riittää, mutta jäin vielä pohtimaan mikä näistä Edgeroutereista on lopulta paras vaihtoehto. Taloon tulee kuitu, eli pullonkaulaa ei saisi muodostua edes gigaisella yhteydellä. Jäin myös miettimään, onko Edgerouterien 4- tai 12 -malleissa PoE output sellainen, ettei tuon AP:n kanssa tarvitse erillistä injektoria toisin kuin X:n kanssa?

Osassa Edgeroutereita tulee SFP-portti. Mihin tuota kyseistä porttia voi käyttää valokuidun kanssa? Oletan, että operaattorin kuitumuunnin tarvitaan joka tapauksessa, jolloin liityntätapa on aina Ethernet ja SFP-porttia ei tarvita ollenkaan.

Itsellä ei ole niin merkitystä maksaako laitteet tässä kohtaa yhteensä 200 vai 500 euroa (menee yrityksen hankinnoiksi), kunhan tulee hyvä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Osassa Edgeroutereita tulee SFP-portti. Mihin tuota kyseistä porttia voi käyttää valokuidun kanssa? Oletan, että operaattorin kuitumuunnin tarvitaan joka tapauksessa, jolloin liityntätapa on aina Ethernet ja SFP-porttia ei tarvita ollenkaan.
Jos sulla on kuidulla olevaa sisäverkkoa siihen tuota SFP:tä voi tietysti käyttää.. ja on niitä olmassa myös moduuleja jolla siihen saa tavallisen parikaapelinkin kytkettyä rj45 liittimellä.

Se voiko operaattorin kuidun kytkeä suoraan tuohon SFP porttiin riippuu tietysti siitä operaattorin raudasta. Esim mä voisin ottaa operaattorin mediamuuntimesta tuon siinä olevan sfp palikan irti ja siirtää sen tuohon edgerouteriin, operaattori toimittaa vain tyhmän mediamuuntimen.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Juttelin operaattorin kanssa ja sieltä sanottiin, että aina tulee heidän omat laitteensa.

Ja itselleni vastaten: kaikissa edgerouter-malleissa on vain passive PoE ja tuo long range AP vaatii active PoE:n (802.3at). Toisin sanoen injektorin tarvitsee aina valitsi sitten minkä tahansa edgerouterin. Täytyy laittaa joku pikaisesti tilaukseen, kun näyttää olevan saatavuusongelmia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Juttelin operaattorin kanssa ja sieltä sanottiin, että aina tulee heidän omat laitteensa.

Ja itselleni vastaten: kaikissa edgerouter-malleissa on vain passive PoE ja tuo long range AP vaatii active PoE:n (802.3at). Toisin sanoen injektorin tarvitsee aina valitsi sitten minkä tahansa edgerouterin. Täytyy laittaa joku pikaisesti tilaukseen, kun näyttää olevan saatavuusongelmia.
Se on tietty operaattorin näkemys asiasta. Aina on kuitenkin mahdollisuus käyttää omia kuitumuuntimia. Pitää vaan tietää millä aallonpituuksilla operaattorilta yhteys tulee.

Jos käytössä on GPON tekniikalla tuotu kuitu niin menee vähän vaikeammaksi. Pitäisi hankkia gpon optiikka tai päätelaite ja saada operaattorin tekninen tuki vaihtamaan sarjanumero järjestelmiin.
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
365
Jos on ihan suora kuituyhteys (ei siis mitään GPONia), niin toimittaako joku operaattori kuitumuuntimen missä ei olisi sfp-palikkaa? Ainakin kaikki ne harvat mitä itse olen nähnyt ovat kaikki sisältäneet erillisen muuntimen jota voi aika riskittä kokeilla edgerouteriin. Kait niitä sitten sellaisiakin toteutuksia on että näennäisesti tyhmä operaattorin muunnin lisää asiakaskohtaisen VLAN id:n ulospäin menevään liikenteeseen, eli se pitäisi sitten itse lisätä jos sitä edellytetään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 458
Viestejä
4 162 682
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom