Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
No jos vaikuttaa, niin silloinhan en saa sitä 100 Mbit nopeutta internet-yhteydestä. Tietysti sillä oletuksella, että mainitsemasi "tehokkaasti rajoittaminen" tarkoittaa ettei saada sitä 100 Mbit menemään läpi PoE-adapterista, vaikka lukemien mukaan pitäisi.
IP-alue virheitä on kerran tehty tässä samassa viestiketjussa, eli modeemi ei saa olla samalla IP-alueella, kuin EdgeRouter tai muuten netti pelaa todella huonosti. Modeemi ja EdgeRouter ei osaa jutella keskenään, jos ne on samalla IP-alueella. Minulla esimerkiksi IP-alue 192.168.71.0/24 on ensimmäinen EdgeRouter:n jälkeen tuleva IP-alue ja reitittimelle on annettu IP-numero 192.168.71.1. Kahta viimeistä numeroa voi vaihtaa ja valita oman IP-alueen, mutta se ei saa olla päällekkäin muiden IP-alueiden kanssa, mitä sinulla on käytössä omassa verkossa. Modeemin WLAN voi, myös varata oman IP-alueen, joten sekin on syytä tarkistaa, että ei tule ongelmaa. Tuo voi tosiaan aiheuttaa, niin pahan ongelman, että ei tiedä mistä vikaa pitäisi alkaa etsimään. IP-numeroa 192.168.0.1 tai 192.168.1.1 on varmaan paljon käytössä eri modeemeissa. Esimerkiksi modeemin WLAN voi mennä päällekkäin. En jaksa rupee kokeilemaan, mutta todellakin oletusasetukset resetoinnin jälkeen voi mennä päällekkäin.

EdgeRouter:n web hallinnan kautta näkyy dashboard näkymästä nopeudet mitä sen liittimissä on päällä ja tietysti itse ledeistä näkee saman, eli keltainen valo 100Mbit ja vihreä 1Gbit. Itsellä on valkoinenkin valo, mutta se tarkoittaa jo 10Gbit nopeutta. PoE injektori lisää vain sähkön injektorin PoE ulostuloon, itse en tiedä, että onko noissakin eri nopeuksia datan läpäisylle ja ulos tulon kanssa saa olla tarkkana, että kaapelia ei koskaan ikinä vahingossakaan kytke väärään paikkaan. Tavallinen portti tai laite hajoaa siitä, jos sinne syöttää PoE sähköä, eli PoE sähköä ei saa syöttää edes vahingossa väärään paikkaan tai voi kuulua poks. Itse ajattelin merkitä nuo, jos sellaisia joudun kotiverkossa käyttämään, että osaan olla tarkempi PoE kaapeleiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
IP-alue virheitä on kerran tehty tässä samassa viestiketjussa, eli modeemi ei saa olla samalla IP-alueella, kuin EdgeRouter tai muuten netti pelaa todella huonosti. Modeemi ja EdgeRouter ei osaa jutella keskenään, jos ne on samalla IP-alueella. Minulla esimerkiksi IP-alue 192.168.71.0/24 on ensimmäinen EdgeRouter:n jälkeen tuleva IP-alue ja reitittimelle on annettu IP-numero 192.168.71.1. Kahta viimeistä numeroa voi vaihtaa ja valita oman IP-alueen, mutta se ei saa olla päällekkäin muiden IP-alueiden kanssa, mitä sinulla on käytössä omassa verkossa. Modeemin WLAN voi, myös varata oman IP-alueen, joten sekin on syytä tarkistaa, että ei tule ongelmaa. Tuo voi tosiaan aiheuttaa, niin pahan ongelman, että ei tiedä mistä vikaa pitäisi alkaa etsimään. IP-numeroa 192.168.0.1 tai 192.168.1.1 on varmaan paljon käytössä eri modeemeissa. Esimerkiksi modeemin WLAN voi mennä päällekkäin. En jaksa rupee kokeilemaan, mutta todellakin oletusasetukset resetoinnin jälkeen voi mennä päällekkäin.

EdgeRouter:n web hallinnan kautta näkyy dashboard näkymästä nopeudet mitä sen liittimissä on päällä ja tietysti itse ledeistä näkee saman, eli keltainen valo 100Mbit ja vihreä 1Gbit. Itsellä on valkoinenkin valo, mutta se tarkoittaa jo 10Gbit nopeutta. PoE injektori lisää vain sähkön injektorin PoE ulostuloon, itse en tiedä, että onko noissakin eri nopeuksia datan läpäisylle ja ulos tulon kanssa saa olla tarkkana, että kaapelia ei koskaan ikinä vahingossakaan kytke väärään paikkaan. Tavallinen portti tai laite hajoaa siitä, jos sinne syöttää PoE sähköä, eli PoE sähköä ei saa syöttää edes vahingossa väärään paikkaan tai voi kuulua poks. Itse ajattelin merkitä nuo, jos sellaisia joudun kotiverkossa käyttämään, että osaan olla tarkempi PoE kaapeleiden kanssa.
Ok. Osaatko sanoa miten nuo IP-osoitteet pitäisi siis esimerkiksi olla, tuolla kuvailemallani laitteistolla ja kytkennöillä? Vähän pihalla oon tuosta selostuksesta modeemin osalta, koska mullahan on Edgerouterista asetettu ne IP-osoitteet, mutta modeemihan on vain modeemi (ilman mitään wlan-kikkareita) ja en tajua miten minä sen IP:tä voisin muutella.

PoE:n osalta kaikki kuvailemasi on selvää, paitsi se olennaisin, eli aiemmin esitetty epäily, että voiko injektori se olla pullonkaula 100 Mbit nettiyhteydessä. Tämä tietysti selviää kun testaa kytkimestä kaapelilla nopeuden.

Edgerouterissa kaikki muut portit vihreitä, paitsi 0 ja 1 keltaisia, eli modeemissa kiinni olevat. Mutta jos nuo keltaisetkin on oikeasti 100 Mbps, niin pitäisi kai sen puolesta tulla tavaraa enemmän kuin 35 Mbps.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Mikäs modeemi? Anyway miksi kaksi letkua kiinni modeemiin? Itsellä on edgerouter x kanssa ollut modeemi samasss ip avaruudessa (sillattuna) tai niin että modeemi jakaa dhcpllä edgerouterin interfacelle ip:n ilman mitään ongelmia. Toki laitteet jälkimmäisessä tapauksessa konffituna eri c luokkiin.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
IP-alue virheitä on kerran tehty tässä samassa viestiketjussa, eli modeemi ei saa olla samalla IP-alueella, kuin EdgeRouter tai muuten netti pelaa todella huonosti. Modeemi ja EdgeRouter ei osaa jutella keskenään, jos ne on samalla IP-alueella. Minulla esimerkiksi IP-alue 192.168.71.0/24 on ensimmäinen EdgeRouter:n jälkeen tuleva IP-alue ja reitittimelle on annettu IP-numero 192.168.71.1. Kahta viimeistä numeroa voi vaihtaa ja valita oman IP-alueen, mutta se ei saa olla päällekkäin muiden IP-alueiden kanssa, mitä sinulla on käytössä omassa verkossa. Modeemin WLAN voi, myös varata oman IP-alueen, joten sekin on syytä tarkistaa, että ei tule ongelmaa. Tuo voi tosiaan aiheuttaa, niin pahan ongelman, että ei tiedä mistä vikaa pitäisi alkaa etsimään. IP-numeroa 192.168.0.1 tai 192.168.1.1 on varmaan paljon käytössä eri modeemeissa. Esimerkiksi modeemin WLAN voi mennä päällekkäin. En jaksa rupee kokeilemaan, mutta todellakin oletusasetukset resetoinnin jälkeen voi mennä päällekkäin.

EdgeRouter:n web hallinnan kautta näkyy dashboard näkymästä nopeudet mitä sen liittimissä on päällä ja tietysti itse ledeistä näkee saman, eli keltainen valo 100Mbit ja vihreä 1Gbit. Itsellä on valkoinenkin valo, mutta se tarkoittaa jo 10Gbit nopeutta. PoE injektori lisää vain sähkön injektorin PoE ulostuloon, itse en tiedä, että onko noissakin eri nopeuksia datan läpäisylle ja ulos tulon kanssa saa olla tarkkana, että kaapelia ei koskaan ikinä vahingossakaan kytke väärään paikkaan. Tavallinen portti tai laite hajoaa siitä, jos sinne syöttää PoE sähköä, eli PoE sähköä ei saa syöttää edes vahingossa väärään paikkaan tai voi kuulua poks. Itse ajattelin merkitä nuo, jos sellaisia joudun kotiverkossa käyttämään, että osaan olla tarkempi PoE kaapeleiden kanssa.
Eipä se samassa ip-alueessa oleminen itsessään mitään riko. Olennaista on se, että mikä laite reitittää ja mikä ei ja että kumpikin laite ei ole DHCP palvelimia työntäen samaa subnettiä clienteille. Reititin reitittävän modeemin perässä on jo lähtökohtaisesti väärin, koska silloin laitteiden pitää nimenomaan olla eri subneteissä ja verkossa on silloin tupla-nat mikä voi aiheuttaa hidastelua. Modeemin kuuluu olla tällaisessa siltana, eli tyhmänä laitteena välissä ja sen perässä oleva reititin hoitaa kaiken oikean työn. Modeemin hallinta ip-osoite voi silti yhä edelleen olla samassa subnetissä edgerouterin kanssa jolloin myös modeemin hallintaan pääsee edgerouterin takaa näin halutessaan. Tietysti DHCP range ja edgerouterin oma hallinta ip-osoite ei saa konfliktoida modeemin hallintaosoitteen kanssa.

PoE:n kanssakin nuo mainitut asiat tarvitsee huomioida oikeastaan vain epästandardin toteutuksen kanssa, eli ns. passive PoE:n kanssa (jota toki osa ubiquitinkin injektoreista on). Standardoitut injektorit ja kytkimet jotka syöttää 802.3af, tai 802.3at mukaisesti virtaa ei ole haittaa vaikka kaapelin kytkisikin laitteeseen mikä ei PoE:a tue. Luonnollisesti ei ole väärin pelata varman päälle ja kytkeä näitäkin vain PoE:a tukeviin laitteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Ok. Osaatko sanoa miten nuo IP-osoitteet pitäisi siis esimerkiksi olla, tuolla kuvailemallani laitteistolla ja kytkennöillä? Vähän pihalla oon tuosta selostuksesta modeemin osalta, koska mullahan on Edgerouterista asetettu ne IP-osoitteet, mutta modeemihan on vain modeemi (ilman mitään wlan-kikkareita) ja en tajua miten minä sen IP:tä voisin muutella.

PoE:n osalta kaikki kuvailemasi on selvää, paitsi se olennaisin, eli aiemmin esitetty epäily, että voiko injektori se olla pullonkaula 100 Mbit nettiyhteydessä. Tämä tietysti selviää kun testaa kytkimestä kaapelilla nopeuden.

Edgerouterissa kaikki muut portit vihreitä, paitsi 0 ja 1 keltaisia, eli modeemissa kiinni olevat. Mutta jos nuo keltaisetkin on oikeasti 100 Mbps, niin pitäisi kai sen puolesta tulla tavaraa enemmän kuin 35 Mbps.
TW-EV902:ssä ei edes ole Gigabit Ethernet porttia, se ei pysty 100Mbps suurempaan nopeuteen injektorista riippumatta. Ja kuten jo totesitkin, se on pelkkä silta eikä tiedä eikä välitä IP-osoitteista tuon taivaallista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Eikös tuosta ole ollut juttua, että ap:n injektorin käyttäminen edgerouterille ja ap:lle yhtä aikaa on aiheuttanut wlanille epävakautta? Eli testiin edgerouterille oma muuntaja ja ap:lle injektori niin kuin aiemmin jo ehdotettu.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
.
Ok. Osaatko sanoa miten nuo IP-osoitteet pitäisi siis esimerkiksi olla, tuolla kuvailemallani laitteistolla ja kytkennöillä? Vähän pihalla oon tuosta selostuksesta modeemin osalta, koska mullahan on Edgerouterista asetettu ne IP-osoitteet, mutta modeemihan on vain modeemi (ilman mitään wlan-kikkareita) ja en tajua miten minä sen IP:tä voisin muutella.

PoE:n osalta kaikki kuvailemasi on selvää, paitsi se olennaisin, eli aiemmin esitetty epäily, että voiko injektori se olla pullonkaula 100 Mbit nettiyhteydessä. Tämä tietysti selviää kun testaa kytkimestä kaapelilla nopeuden.

Edgerouterissa kaikki muut portit vihreitä, paitsi 0 ja 1 keltaisia, eli modeemissa kiinni olevat. Mutta jos nuo keltaisetkin on oikeasti 100 Mbps, niin pitäisi kai sen puolesta tulla tavaraa enemmän kuin 35 Mbps.
Tuo Telewell modeemi näyttää aika yksin kertaiselta ja konfigurointi on 4 DIP kytkintä ja siinä kaikki. Telewell - TW-EV902

DIP 1
OT = keskuspään laite
RT = tilaajapään laite

DIP 2 (VDSL-profiilit)
30a, 17a

DIP 3
SYM = symmetrinen
ASYM = asymmetrinen (suositus)

DIP 4 (SNR)
9db, 6 db

Jos modeemin liittimestä ei saa suoraan kytkettynä tietokoneelle dataa nopeammin, niin vika on modeemi yhteydessä.

Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test ja siellä operaattorin serveriä olen käyttänyt yhteyden nopeuden testaamiseen. Nyt on itsellä yhteysnopeudet romahtaneet, eli sain vain 30Mbits dataa testin perusteella. Turhat höpinät on tästä välistä nyt poistettu, koska vika on löytynyt omasta systeemistäni. Kaksi asetusta olisi pitänyt korjata UNMS palvelimessa toisin päin, koska käytän kyseistä ominaisuutta väärin johtuen Load-balancing konfiguraatiosta, eli silloin on download ja upload rajoittimet laitettava väärinpäin, koska UNMS:n Gateway asetetaan WAN portin sijasta sisäverkko puolen porttiin. Perus yhden modeemin konfiguraatioissa oletan, että ne download ja upload arvot laitetaan ihan oikein päin. Upload oli minulla 30Mbit ja siksi minun download arvo tippui 30Mbit vaikka 250Mbit tulisi normaali tilanteessa. EdgeRouter:n joutuu flow-accounting serverin IP asetuksen korjaamaan sisäverkon IP-numeroksi jota UNMS palvelin käyttää ja käyttämään samaa 2055 porttia. Tuon jälkeen UNMS näyttää CUSTOM tilaa, mutta toimii. En ihmettele miksi muut eivät ole saaneet toimimaan tuota samaa, kun tuo on noin vaikeaksi tehty. Toistin vielä saman ja näin tuo asia tosiaan on oikeasti. Minun UNMS palvelin on sisäverkossa EdgeRouter:n takana. Minun pitää vielä huomenna testailla, ettei sisäverkko datan kulku tietokoneelta toiselle ole hidastunut, jos siellä tapahtuu samaa joudun poistamaan ainakin nuo download ja upload arvot pois käytöstä. Voin tietysti olla kokonaan ilman tuota UNMS palvelimen Gateway asetusta, koska se ei ole pakollinen. Muistaakseni vain yhden Gateway:n voi tehdä, eli kahta ei voi tehdä. Sisäverkko toimii ok olen sen nyt testannut 1G nousi nopeudet, kun siirsin 8G kokoista tiedostokansiota.

Tuossa kuva minun ongelman aiheuttaneista asetuksista:
UNMS Gateway Settings.png

Sinun vika tuskin on tuo koska oletan, että et käytä UNMS palvelinta ja kahta modeemia, eikä noita UNMS palvelimella näkyviä upload ja download arvoja näy EdgeRouter:n konfiguraatiossa, jos sen CLI:n kautta kirjoittaa komennon show configuration, niin missään ei lue noita arvoja. Välilyönnillä listaus jatkuu ja lopuksi sen voi hiirellä maalata ja kopioida CTRL ja C napin yhdistelmällä. Tänne niitä pätkiä voi lisäillä käyttämällä CODE komentoa. Esimerkki alla, muuten voi tulla sellaista suttua, että siitä ei saa selvää.

Koodi:
show configuration
Jos vastaavia rajoittimia voi johonkin muualle konfiguraation kirjoittaa, niin sitten ongelma voi olla niissä, mutta modeemia ne arvot ei voi rajoittaa, eli jos osaa tietokoneella ottaa yhteyden suoraan siitä modeemin liittimestä, niin ei voi olla enää Ubuiquiti laitteet jarruna, koska ne kytketään kokonaan irti, jos nopeus modeemin perästä suoraan on täysin ok, niin sitten se jarru Ubiquiti tai UniFi laitteissa tai konfiguroinnissa, jossa rajoitetaan nopeutta.

Itse olettaisin, että EdgeRouter X ei tarvitse PoE-injektoria ollenkaan ja pelkästään se UniFi:n AP lautanen tarvitsee sen ennen lautasta, että se saa sähköt, mutta voihan sen kytkennän tehdä samoin, kuin itse olet tehnyt, jos PoE-injektori on jarru, niin sitten se jarruttaa WLAN-yhteyden toimintaa, koska se pitää olla ennen UniFi AP lautasta, joka tarvitsee sen sähkön. Tuo kuulostaisi aika oudolta, koska se tarkoitettu juuri kyseisen AP-lautasen yhteyksille. Lautasen asetuksissa on yhteysnopeuksien nopeutta rajoittavia asetuksia, jos ei ole UniFi Controller palvelinta, niin on olemassa älypuhelimelle UniFi Network applikaatio ainakin iPhonelle ja android puhelimille on vastaava oma applikaatio. Sieltä Standalone Devices -> Connect to AP -> Connect to AP ja valokuva lautasen pohjassa olevasta neliökoodi tarrasta, niin pääsee eteen päin konfiguroimaan sen AP:n. Siinäkin on reset nappi, jos tarvitsee nollata tehdas asetuksille. Mulla ei ole UniFi AP lautasta, mutta tiedän, että siellä on vastaavia rajoituksia, eli ne pitäisi olla oikein tai menetät nopeutta, mutta niillä voi rajoittaa, että koko modeemin kaistaa ei käytetä WLAN yhteyksiin.

Tällä videolla vilahtaa ne asetukset:


UniFi Controller on asennettavissa ainakin Windows 10:n ja sen olen tehnyt. Ongelmat on ratkaistu, kun selaa tätä viestiketjua taaksepäin. Päivittämätön java estää uudemman version toiminnan ja sen takia UBNT sivustolla on kaksi versiota tuosta ladattavana. Uusin ei toimi, jos java on päivittämättä. Vanhempi toimii, jos java päivitystä ei halua tehdä. Minulla ei vain ole vielä yhtään laitetta jota sillä voisi hallita. Ubiquiti ja UniFi yhdistyy jossain vaiheessa ja se on UNMS roadmap:ssa UNMS - Roadmap, eli "UniFi integration".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
103
Unohdin salasanan 192.168.1.1 osoitteessa olevaan EdgeOS hallintapaneelliin ja päätin kokeilla reset painikkeella factory resettiä. Nyt en pääse käsiksi enää kyseiseen osoitteeseen ollenkaan. Mistään portista (eth0-eth4) ei saa yhteyttä tuohon osoitteeseen, eikä auta reitittimen sammuttaminen tai uudelleen factory resetin tekeminen. Reititin Edgerouter x-sfp. Miten tuohon pääsisi nyt sitten käsiksi, että saisi netin taas toimintakuntoon?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Unohdin salasanan 192.168.1.1 osoitteessa olevaan EdgeOS hallintapaneelliin ja päätin kokeilla reset painikkeella factory resettiä. Nyt en pääse käsiksi enää kyseiseen osoitteeseen ollenkaan. Mistään portista (eth0-eth4) ei saa yhteyttä tuohon osoitteeseen, eikä auta reitittimen sammuttaminen tai uudelleen factory resetin tekeminen. Reititin Edgerouter x-sfp. Miten tuohon pääsisi nyt sitten käsiksi, että saisi netin taas toimintakuntoon?
Koneen verkkokortti laitettu kiinteällä ip:llä?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Ottaa uudestaan sen käyttöön siitä eth0 portista. Ja tarkistaa että koneen, jolla tätä tekee, on oikea ip.

The EdgeOS® configuration interface can be accessed via DHCP or static IP address assignment. By default, eth1 is set up as a DHCP client, while eth0 is assigned a static IP address of 192.168.1.1. To configure the EdgeRouter, proceed to the appropriate section: DHCP or “Static IP Address”.
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_ER-X_QSG.pdf
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Oli automaatti asetukset käytössä aamulla kun yritin. Laitoin nyt tuon kiinteän IP osoitteen verkkokortin asetuksiin, eikä edelleenkään toimi.
Eli minkä ip-osoitteen määritit koneelle mikä kiinni edgerouterissa?

Jos ei jo ollut oikein niin laita esim. 192.168.1.2, 255.255.255.0 ja gateway tyhjäksi.

Koititko jo tuota discovery toolia?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
103
Eli minkä ip-osoitteen määritit koneelle mikä kiinni edgerouterissa?

Jos ei jo ollut oikein niin laita esim. 192.168.1.2, 255.255.255.0 ja gateway tyhjäksi.

Koititko jo tuota discovery toolia?
Nyt toimii. Kokeilin noita osoitteita, mutta ne muutetut asetukset ei nähtävästi mennyt päälle enennkuin sammutti koko asetusvalikon. Sählään siis aivan turhia täällä.:facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Laitteet saapuivat (Edgerouter X, Unifi AP LR sekä Unifi AP Mesh). Nämä tulevat Intenon XG6846 kuitukytkimen perään. Kuuskaistan Avoin Kuitu liittymänä.

Nyt tökkii Edgerouterin käyttöönotto.



Tuota videota käytin oppaana, mutta yhteys ei lähde pelaamaan. Tässä siis tehdyt toimenpiteet.

1. Läppäri kiinni Edgerouterin Eth0 porttiin piuhalla.
2. Läppäriin IP 192.168.1.2 (subnet 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1)
3. Selaimeen osoitteeksi 192.168.1.1 ja sisäänkirjautuminen admin tunnuksilla.
4. Basic setup wizard. (DHCP käytössä, vain yksi LAN verkko, palomuuri päällä). Ja asetusten tallennus.
5. Edgerouter käynnistyy uudelleen jonka aikana läppäri vaihdetaan kiinni Eth1 porttiin ja Inteno kiinni Eth0 porttiin.
6. Läppäriin IP kohta automaatille.
7. Kun Edgerouter on uudestaan käynnissä niin läppäri saa DHCPn kautta IP osoitteen (esim 192.168.1.38).
8. Yhteys Edgerouteriin (192.168.1.1) toimii, mutta mikään nettisivu ei aukea.

Yhteys toimii liittämällä läppäri suoraan Intenon kuitukytkimeen. Samoin wanhalla Asuksen reitin/tukiasema laitteella yhteys toimii suoraan, mutta jarruttaa toki nopeutta. Asuksen IP osoite tuo sama 192.168.1.1. Kaapeleissa ei ole vika.

Mikähän asetus mahtaa olla pielessä Edgerouterin kanssa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Laitteet saapuivat (Edgerouter X, Unifi AP LR sekä Unifi AP Mesh). Nämä tulevat Intenon XG6846 kuitukytkimen perään. Kuuskaistan Avoin Kuitu liittymänä.

Nyt tökkii Edgerouterin käyttöönotto.



Tuota videota käytin oppaana, mutta yhteys ei lähde pelaamaan. Tässä siis tehdyt toimenpiteet.

1. Läppäri kiinni Edgerouterin Eth0 porttiin piuhalla.
2. Läppäriin IP 192.168.1.2 (subnet 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1)
3. Selaimeen osoitteeksi 192.168.1.1 ja sisäänkirjautuminen admin tunnuksilla.
4. Basic setup wizard. (DHCP käytössä, vain yksi LAN verkko, palomuuri päällä). Ja asetusten tallennus.
5. Edgerouter käynnistyy uudelleen jonka aikana läppäri vaihdetaan kiinni Eth1 porttiin ja Inteno kiinni Eth0 porttiin.
6. Läppäriin IP kohta automaatille.
7. Kun Edgerouter on uudestaan käynnissä niin läppäri saa DHCPn kautta IP osoitteen (esim 192.168.1.38).
8. Yhteys Edgerouteriin (192.168.1.1) toimii, mutta mikään nettisivu ei aukea.

Yhteys toimii liittämällä läppäri suoraan Intenon kuitukytkimeen. Samoin wanhalla Asuksen reitin/tukiasema laitteella yhteys toimii suoraan, mutta jarruttaa toki nopeutta. Asuksen IP osoite tuo sama 192.168.1.1. Kaapeleissa ei ole vika.

Mikähän asetus mahtaa olla pielessä Edgerouterin kanssa?
Näkyykö Dashboardissa Eth0:n IP Address kohdassa julkista osoitetta? Ja tuo vanha Asus ei ole ollut samaan aikaan päällä? Services välilehdeltä voisi määritellä DNS osoitteet. En yhtään muista vaatiko itsellä noiden manuaalisen syötön että lähti toimimaan, mutta kokeilun arvoinen. Eli Services => LAN -kohdasta Action => View Details ja DNS 1 ja DNS 2 kenttiin testin vuoksi vaikka Googlen DNS:t 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 tai vaikka 1.1.1.1 ja 1.0.0.1. Tai sitten operaattorin omat.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Unohdin salasanan 192.168.1.1 osoitteessa olevaan EdgeOS hallintapaneelliin ja päätin kokeilla reset painikkeella factory resettiä. Nyt en pääse käsiksi enää kyseiseen osoitteeseen ollenkaan. Mistään portista (eth0-eth4) ei saa yhteyttä tuohon osoitteeseen, eikä auta reitittimen sammuttaminen tai uudelleen factory resetin tekeminen. Reititin Edgerouter x-sfp. Miten tuohon pääsisi nyt sitten käsiksi, että saisi netin taas toimintakuntoon?
Toi on tavallaan hölmö, mutta niin se menee, että aina reset painikkeen jälkeen eth0 on se portti joka toimii, kun alkuasetukset on hoidettu, niin todennäköisesti eth1 portti on se johon kytketään tietokone ja eth0 porttiin kytketään modeemi. Näin tämä on lähes jokaisessa EdgeRouter laitteessa. IP-numero sinulla on ihan oikein, mutta yrität väärästä portista sisään. Voi jopa olla, että kaikki muut portit on tarkoituksella poistettu käytöstä ja vain eth0 on aktiivinen tehdasasetus resetoinnin jälkeen. Itse ainakin tein Wizards valikon kautta alku konfiguraation ja jatkoin siitä sen virittelyä pidemmälle.

IMG_5991.jpg

Tallennat tai palautat konfiguraatiot system valikosta. Kannattaa nimetä ne järkevästi, niin on helpompi palata vanhaan, jos jokin menee pahasti pieleen. Mulla on ihan oikeasti kokemusta tuosta mokailusta ja siitä, että EdgeRouter oikeasti muuttaa konfiguraatiota mitään käyttäjältä kysymättä tai ilmoittamatta, eli poistelee portteja käytöstä pois, kun reititin käynnistetään kokonaan uudelleen. Uudelleen käynnistys on se viimeinen testi, kun konfiguraatio on tehty, jos portteja puuttuu tai konfiguraatio on muuttunut ei toimivaksi, niin on helppo palata siihen edelliseen versioon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Toi on tavallaan hölmö, mutta niin se menee, että aina reset painikkeen jälkeen eth0 on se portti joka toimii, kun alkuasetukset on hoidettu, niin todennäköisesti eth1 portti on se johon kytketään tietokone ja eth0 porttiin kytketään modeemi. Näin tämä on lähes jokaisessa EdgeRouter laitteessa. IP-numero sinulla on ihan oikein, mutta yrität väärästä portista sisään. Voi jopa olla, että kaikki muut portit on tarkoituksella poistettu käytöstä ja vain eth0 on aktiivinen tehdasasetus resetoinnin jälkeen.

@Betoniporsas tuossa jo aiemmin sanoi että ongelma ratkesi :tup: Mutta hyvänä muistutuksena tämä!

Oli automaatti asetukset käytössä aamulla kun yritin. Laitoin nyt tuon kiinteän IP osoitteen verkkokortin asetuksiin, eikä edelleenkään toimi.
Nyt toimii. Kokeilin noita osoitteita, mutta ne muutetut asetukset ei nähtävästi mennyt päälle enennkuin sammutti koko asetusvalikon. Sählään siis aivan turhia täällä.:facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Näkyykö Dashboardissa Eth0:n IP Address kohdassa julkista osoitetta? Ja tuo vanha Asus ei ole ollut samaan aikaan päällä? Services välilehdeltä voisi määritellä DNS osoitteet. En yhtään muista vaatiko itsellä noiden manuaalisen syötön että lähti toimimaan, mutta kokeilun arvoinen. Eli Services => LAN -kohdasta Action => View Details ja DNS 1 ja DNS 2 kenttiin testin vuoksi vaikka Googlen DNS:t 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 tai vaikka 1.1.1.1 ja 1.0.0.1. Tai sitten operaattorin omat.
Hyvin nukutun yön jälkeen kaikki toimii... näitä ATKn ihanuuksia.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
On tullut uusia tuotteita ainakin valmistajan sivuille.

AmpliFi Alien Router and MeshPoint

Features:
  • Wi-Fi 6 performance
  • 5 GHz 8x8 Wi-Fi 6 radio (Max. aggregate speed: 4804 Mbps)
  • 2.4 GHz 4x4 Wi-Fi 6 radio (Max. aggregate speed: 1148 Mbps)
  • 5 GHz 4x4 Wi-Fi 5 radio (Max. aggregate speed: 1733 Mbps)
  • Router with 4-Port Gigabit Ethernet switch
  • MeshPoint with (1) Gigabit Ethernet port
  • Touchscreen display on Router
  • Includes AmpliFi Teleport configuration-free VPN solution
Tietysti kiinnostaa mikä on Wi-Fi 6. No ei tarvinnut pitkään kaivaa.

AmpliFi Alien - Wifi 6.png



Ei ole vielä ilmeisesti suomessa myytävänä ja jopa Ubiquiti UniFi GX Trl-band jota myydään esim. verkkokaupassa Ubiquiti UniFi GX Trl-band -WiFi-tukiasema 791,90 häviää tuolle nopeudessa, jos en ole väärin ymmärtänyt, koska siinä ei ole Wi-Fi 6:sta ja se on vanha Wi-Fi 5 AP. Tietysti molemmissa päissä pitää olla Wi-Fi 6 yhteys. Pitäisi olla sama, mutta 10G WAN portilla ja siitä voi johtua alle 1G testitulokset, eli se on tuon laitteen pullonkaula. Ubiquiti UniFi GX Trl-band:ssa, eli UAP-XG lautasessa on 10G portti ja se päihittää tuon, koska se ei ole pullonkaulana, eli tuon uuden alien laitteen Wi-Fi 6:sta ei ole paljoa iloa. Toinen ongelma on Wi-Fi 5 puuttuminen 2,4G taajuudelta. Mietin ubiquiti AP laitteen hankkimista, mutta nyt alkaa Wi-Fi 5 laitteet käydä vanhaksi, ehkä nyt ei ole oikea hetki hankkia vanhenevan sukupolven laitetta. Tosin uudemmasta ei ole hyötyä, jos omat laitteet ei tue sitä. Tuo on vasta ensimmäinen laite, pitäisi olla se taaksepäin yhteensopivuus ja 10G portti. On vaikea luoda verkkoa, jos laitteet eivät sovi yhteen. Uusi 6G taajuus tulee, mutta sitä ei tuossa uudessa alien härpäkkeessä ole tai sitten on mokattu tuotteen tiedoissa.

Wi-Fi luokat on korvaamassa vanhat nimitykset:
802.11b = Wi-Fi 1
802.11a = Wi-Fi 2
802.11g = Wi-Fi 3
802.11n = Wi-Fi 4
802.11ac = Wi-Fi 5
802.11ax = Wi-Fi 6


Tuossa on taas yksi asia mikä pitäisi huomioida, eli alaspäin yhteensopivuus, jos sitä ei saa, niin voi juotua käyttää kahta eri Wi-Fi AP:ta. Wi-Fi 6 toimii kuulemma, kuin kytkin ja se on suuri muutos vanhoihin Wi-Fi versioihin verrattuna.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Ubiquiti julkaisi myös Unifi dream machine pro: UniFi Dream Machine Pro jossa siis yksissä kuorin USG, unifi controller/protect, hallittu 8 porttinen 1G kytkin, 2x10G sfp+ wan ja lan käyttöön. Protect käyttöä ajatellen laitteessa tosin typerästi on vain yksi kiintolevypaikka. Protect on siis edelleen vailla ammattimaista rautavaihtoehtoa.

Ubiquitin community puolella on ollut joidenkin käyttäjien kohdalla pelkoja että unifi keskittyisi jatkossa vahvemmin kuluttaja ja small business tuotteisiin. Muutenkin siellä on ollut ilmassa tyytymättömyyttä "operaattori ja yrityspuolen" tuotteisiin ja niiden tuotekehityksen suuntaan. Tavallisen linjansa mukaan valmistaja ei ole kommentoinut mitään tähän tai oikeastaan juuri moneen muuhunkaan kysymykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Dream machine vaikuttaa kivalta laitteelta, pitää katsella kyllä youtubesta kun tulee arvosteluja. Ubiquitin beta kaupassa on myös mielenkiintoisia tuotteita tulossa juuri protect sarjaa, sekä uusia kameroita.
Itselläni on käytössä USG Pro 1gbit/100mbit linjassa ja muutenhan se hyvin toimii, paitsi IDS/IPS ei voi olla päällä. Tai voi, mutta nopeus putoaa noin 400mbit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Joo, olen jotain huhuja kuulut noista tulevista protect vempaimista. Ubiquiti kyllä hoiti mielestäni varsin surkeasti tuon julkaisun ja unifi videon kuoppaukse. Ilmoittivat ettei unifi videota enää kehitetä mutta julkaisevat vielä tietoturvapäivityksiä (ajan x?) Samassa julkaisiin se ck2+ ja lanseerattiin protect. Tämä nyt sai sitten monet noita kamera asennuksia tekevät hylkäämään ubiquitin koska eivät voi asiakkailleen suositella EOL järjestelmää ja protect toimii vain valmistajan raudassa josta ei ollut saatavana yhtään ammattitason ratkaisua joten sekään ei ollut vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Dream machine vaikuttaa kivalta laitteelta, pitää katsella kyllä youtubesta kun tulee arvosteluja. Ubiquitin beta kaupassa on myös mielenkiintoisia tuotteita tulossa juuri protect sarjaa, sekä uusia kameroita.
Itselläni on käytössä USG Pro 1gbit/100mbit linjassa ja muutenhan se hyvin toimii, paitsi IDS/IPS ei voi olla päällä. Tai voi, mutta nopeus putoaa noin 400mbit.
Ainakin sitä myydään jo Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | Dustinhome.fi 513,98€ hintaan.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Dream machine vaikuttaa kivalta laitteelta, pitää katsella kyllä youtubesta kun tulee arvosteluja. Ubiquitin beta kaupassa on myös mielenkiintoisia tuotteita tulossa juuri protect sarjaa, sekä uusia kameroita.
Itselläni on käytössä USG Pro 1gbit/100mbit linjassa ja muutenhan se hyvin toimii, paitsi IDS/IPS ei voi olla päällä. Tai voi, mutta nopeus putoaa noin 400mbit.
Siinä on ensimmäinen video. Katsoin tuota viimeyönä livenä. Aika pitkä video ja se alkaa UDM-Pro:n laatikon avaamisesta lähtien.



Tämä lukee ainakin valmistajan sivulla: UniFi - USG/UDM: Configuring Internet Security Settings. UDM-Pro ei ole vielä tuossa listassa, koska se on uusi tuote.
Enabling IDS or IPS.jpg


Tuohon voi konfiguroida, myös kulunseurannan ovista ja puhelinverkon. Aika kusessa on, kun tuo hajoaa, jos kaikki on siinä yhdessä ja samassa, eli pitäisi olla varalaite valmiina jossain, mihin voi ladata saman konfiguraation, kuin hajonneessa. Kahdennus ei ole oikein kunnossa, kun itse olen joutunut noita kahdennus juttuja tekee, niin kaikki pitää olla kahdennettu. Heikoin lenkki on se jota ei ole kahdennettu. Tuohon saa varayhteyksiä konfiguroitua, jos yhteys menetetään, niin noin 10s päästä tuo siirtyy käyttämään varayhteyttä. Videolla valitettiin sitä, että ei ole toista kovalevypaikkaa, jonka voisi laittaa peilaavana RAID-levynä varmistamaan sitä, jos toinen kiintolevyistä hajoaa. Laitteen sisällä on fyysisesti tilaa toiselle kiintolevylle ihan helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Sivusilmällä sitä hetken vilkuilin, mutta iltatoimet muksujen kanssa osui päälle samaan aikaan. Täytyy tänään katsoa.
Toi yhden laitteen juttu on kyllä toisaalta ongelma, toisaalta ei. Kotikäytössä ei kyllä pysty ostamaan toista laatikkoon varalle, mutta yrityksissä toki eri asia. PFsensen HA on kyllä hienosti tehty, aiheuttaa hetkeksi hiukan isomman latenssin, mutta se on siinä. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Lähinnä näkisin tuon toisen kiintolevyn puutteen olevan protect käyttöä haittaava ominaisuus koska kamera hommassa levynkäyttö on intensiivistä ja kameravalvontaa voidaan kuitenkin pitää melko tärkeänäkin sovelluksena. Nykyisillään protect ei osaa backupata videoita automaatti- eikä manuaalisesti ulkoisiin sijainteihin. Pätkiä siitä kyllä saa ulos. Tätäkin ominaisuutta on kyllä monesti toivottu Ubin sivuilla mutta kuten yleensä, valmistaja ei ole kommentoinut kyselyihin.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
390
Itse laitoin noin vuosi sitten kämpän WLANit uusiksi ja valinnaksi osui pienimuotoinen kokonaisuus Ubiquitin UniFi-sarjaan pohjautuen.

Yhdellä tukiasemalla ei aiemmin oikein pärjännyt, eikä asennus mallia keskelle olohuoneen kattoa oikein houkutellut. Näin ollen viimeisen vuoden ajan WLANia on tarjoillut 2 kpl UniFi AP-AC-Lite -laitetta + tuo UniFin controller-softa pyörimässä Raspberry Pi:n päällä.

Yhteenveto
+ homma rokkaa ihan toisella tavalla kuin aiemmin
+ kokonaisuus on laajennettavissa
+ kaikkea saa säätää
+ edullinen
- vaatii kohtuullisesti perehtymistä

Tuo Dream Machine vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta. Jos ei olisi jo samoja asioita ratkaistuna jollain toisella tavalla, niin tuota voisi jopa harkita myös kotikäyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Dream machine laitteissa ilmeisesti vakava ongelma ja monet raportoivat myyjien ottaneen heihin yhteyttä ja neuvoneen lopettamaan laitteen käytön. Ilmeisesti virransyöttöön liittyvää sillä ainakin yksikäyttäjä kertoo että laitteen ethernet portin runhon ja maadoituksen välillä löytyy verkkojännite. Ubiquiti jatkaa perinteisellä linjallaan eikö ole (vielä) tiedottanut asiasta mutta community osiossa aiheesta keskustelua

RECALL ISSUED for all previous and current board-revisions of the Dream Machine | Ubiquiti Community

r/Ubiquiti - Ubiquiti has issued a recall for all previous and current board-revisions of the Dream Machine
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Niinpä näyttää. Mistähän tämä kalabaliikki lienee lähtöisin jos kerta jälleenmyyjät on pyytäneet palauttamaan tuotteita.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Ilmeisesti ethernet porttien maadoituksessa ollut jännitettä, liekkö sama ilmiö kuin 110v jännite pc kotelossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Ilmeisesti ethernet porttien maadoituksessa ollut jännitettä, liekkö sama ilmiö kuin 110v jännite pc kotelossa?
Noissa linkeissä oli kuvia juuri tästä kun oli mitattu yleismittarilla. Mutta ei tietoa liittyykö tuo keissi siihen vai johonkin muuhun.

Jossain vaiheessa vanha Applen AirPort täytyy päästää eläkkeelle, joko ihan perinteisellä kuluttajavehkeellä mennään (AmpliFi Alien vaikuttaisi kiinnostavalta) mutta on noussut vaihtoehdoksi myös joku Edgerouter + Unifi AP -kombo, Dream Machine olisi myös mielenkiintoinen. Mitään erikoisia vaatimuksia ei ole, ehkä saattaisi jonkinlaisille Parental Control -ominaisuuksille olla tarvetta jonkin ajan päästä. Vlaneja olen muutaman tunnin opiskellut jos tekisi lapsille ja iot-jutuille omansa. Onko kuinka tarvetta kotikäytössä muuttaa se native vlan ykkösestä joksikin muuksi ja tehdä jokin erillinen management-vlan? Etenkin tuo management-vlan jäi tässä opiskelussa vielä epäselväksi miten se onnistuu Ubiquitillä ja onko tuo vaivan arvoista
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Jossain vaiheessa vanha Applen AirPort täytyy päästää eläkkeelle, joko ihan perinteisellä kuluttajavehkeellä mennään (AmpliFi Alien vaikuttaisi kiinnostavalta) mutta on noussut vaihtoehdoksi myös joku Edgerouter + Unifi AP -kombo, Dream Machine olisi myös mielenkiintoinen. Mitään erikoisia vaatimuksia ei ole, ehkä saattaisi jonkinlaisille Parental Control -ominaisuuksille olla tarvetta jonkin ajan päästä. Vlaneja olen muutaman tunnin opiskellut jos tekisi lapsille ja iot-jutuille omansa. Onko kuinka tarvetta kotikäytössä muuttaa se native vlan ykkösestä joksikin muuksi ja tehdä jokin erillinen management-vlan? Etenkin tuo management-vlan jäi tässä opiskelussa vielä epäselväksi miten se onnistuu Ubiquitillä ja onko tuo vaivan arvoista

Ei sitä VLAN1 mikään pakko ole vaihtaa, merkistys ei imo ole kovin suuri jos takana ei ole kytkinverkkoa, sitten se voisi olla hallinnan kannalta selkeämpi muuttaa. Itse miettisin mitkä laitteet tarvitsee erottaa toisistaan LANissa, IOT on aika selvää, lapset on vähän niin ja näin ja managementin jättäisin luotettuun verkkoon.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Ilmeisesti ethernet porttien maadoituksessa ollut jännitettä, liekkö sama ilmiö kuin 110v jännite pc kotelossa?
"The UDM was tested by a 3rd party lab and successfully passed tests with 0.089mA in this measurement. We are contacting the distributor about spreading this false information."

Tuokin 0,089mA virta tuntuu aika ikävälle, jos siinä on verkkosähköä. En muista mikä on rajana suojakytkimille, mikä on harvoissa sähkörasioissa ja ne on nykyään pakollisia, myös Suomessa, jos asennetaan uusi sähkötaulu huoneistoon tai taloon. Se katkaiseen kaiken sähkön heti, jos sähkö vuotaa, eli pikasulaketaulu katkaisee sähköt. Minä olen tuntenut samaa näpeissäni, kun on pitänyt kytkeä liittimiä. Nipistää aika ikävästi. Silloin oli käytössä vanha proppusulaketaulu, jossa ei ollut mitään suojakytkimiä. Nykyisessä on ja se katkaisee sähköt jos tuo virta ylittyy ja käytännössä ne laitteet jotka katkaisee sähköt voi olla käyttökelvottomia, jos se tapahtuu aina ja on vain maadoitettuja pistorasioita.

Sulaketaulu.JPG


Tuossa, eli jos 30mA vuotovirta ylittyy kaikki sähkö koko huoneistosta katkaistaan. Musta Testinappi on vieressä, mutta en viitsi katkaista sähköjä koko kämpästä ainakaan nyt. Sähkötaulu on vaihdettu koko talon kattavassa remontissa vanhasta propputaulusta pikasulaketauluun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
The UDM was tested by a 3rd party lab and successfully passed tests with 0.089mA in this measurement. We are contacting the distributor about spreading this false information.

Tuokin alle 100mA virta tuntuu aika ikävälle, jos siinä on verkkosähköä. En muista mikä on rajana suojakytkimille, mikä on harvoissa sähkörasioissa ja ne on nykyään pakollisia, myös Suomessa, jos asennetaan uusi sähkötaulu huoneistoon tai taloon. Se katkaiseen kaiken sähkön heti, jos sähkö vuotaa, eli pikasulake taulu katkaisee sähköt. Minä olen tuntenut samaa näpeissäni, kun on pitänyt kytkeä liittimiä. Nipistää aika ikävästi. Silloin oli käytössä vanha proppusulaketaulu, jossa ei ollut mitään suojakytkimiä. Nykyisessä on ja se katkaisee sähköt jos tuo virta ylittyy ja käytännössä ne laitteet jotka katkaisee sähköt voi olla käyttökelvottomia, jos se tapahtuu aina ja on vain maadoitettuja pistorasioita.
30mA on vikavirtasuojan laukeamisvirta. 0.089mA on paljon vähemmän. Varmaankin UDM:ssä tuo jännite syntyy suojamaata vasten, kuten monessa muussakin laitteessa. Mutta ei se jännite itsessään tee mitään, jos virtaa ei ole riittävästi.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
30mA on vikavirtasuojan laukeamisvirta. 0.089mA on paljon vähemmän. Varmaankin UDM:ssä tuo jännite syntyy suojamaata vasten, kuten monessa muussakin laitteessa. Mutta ei se jännite itsessään tee mitään, jos virtaa ei ole riittävästi.
Kato vaan pilkkuvirhe. Noh 0,09mA ei ylitä 30mA, mutta tuli varmistettua se sähkötaulusta, että sähköjen katkaisu tapahtuu 30mA kohdalla, mutta tuo pienikin virta nipistää ja siksi on panikoitu. Jännitemittari tietysti näyttää verkkojännitettä vaihtosähkö puolella ja pienelläkin virralla se tuntuu ikävälle sormissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Tuon verran taitaa vuotaa monesta kännykkälaturista. Kun hakkurivirtalähteen haluaa tehdä edullisesti, siellä on monesti joku kondensaattori päästämässä vuotovirtaa käyttäjän sormille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Noi mikroampeeritason vuodot on oikeastaan sellaisia ettei niitä oikein voi enää välttää, mutta ei niitä kyllä myöskään aistinvaraisesti huomaa.

Nuo vikavirtasuojakytkimien laukeamisvirrat on säädöten mukaan jotain 15-30mA välillä, tuo 30mA on vaan se maksimi arvo.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Mitä mieltä porukka UDM:stä, tulevan kuidun kaveriksi on uuden laitteen mietintä päällä, saatavuus vain näyttäisi olevan heikkoa tällä hetkellä
Mietitytää vain että, onko jotain vikaa laitteessa, mikä voisi johtaa takaisinkutsuun.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Youtube:sta löytyi video, jonka mukaan olisi tulossa UniFi USW Leaf kytkin, jossa on 48kpl 25GbE porttia ja 6kpl 100GbE porttia.

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
324
ymmärtääkseni edgerouter x:n voi konfata toimimaan myös vpn serverinä? Onko jollain tästä kokemusta ja millainen on suorituskyky? Vai kannattaako suosiolla pohtia joku muu vpn serveri verkkoon, esim pivpn raspissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Youtube:sta löytyi video, jonka mukaan olisi tulossa UniFi USW Leaf kytkin, jossa on 48kpl 25GbE porttia ja 6kpl 100GbE porttia.



Täysin järjetön idea suunnitella jotain tuollaista unifi sarjaan jonka ominaisuudet soveltuvat mielestäni muutenkin huonosti mihinkään datacenter käyttöön.
ymmärtääkseni edgerouter x:n voi konfata toimimaan myös vpn serverinä? Onko jollain tästä kokemusta ja millainen on suorituskyky? Vai kannattaako suosiolla pohtia joku muu vpn serveri verkkoon, esim pivpn raspissa?
Itsellä oli jonkin aikaa openvpn client käytössä edgerouter. Ihan kohtalaisesti se siinä pärjäsi mutta koin ongelmaksi sen että tuolle ei suoraa tukea ole ja ehkä tästä johtuen päivittämisen jälkeen vpn oli aina solmussa. Ehkä ne natiivisti tuetut vpn hommat toimii paremmin.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Täysin järjetön idea suunnitella jotain tuollaista unifi sarjaan jonka ominaisuudet soveltuvat mielestäni muutenkin huonosti mihinkään datacenter käyttöön.
Tuo kytkin on vasta harvoilla ja valituilla, eikä siitä varmaankaan saisi tehdä videoita YouTube palveluun. En ole kyllä nähnyt muilla valmistajilla, että varavirtalähteellä varustetussa laitteessa ei olisi vaihdettavaa hot swap virtalähdettä, eli tuollaisena tuota ei ainakaan kannata julkaista ja Ubiquiti saisi alkaa myymään virtalähteitä varaosina. On ihan järjetöntä romuttaa kallis laite hajonneen virtalähteen takia, kun takuu on loppu. Valmistaja jättää käyttäjät tyhjän päälle, kun takuu loppuu. Ainoa vaihtoehto on uusi laite tai joku muu laite tilalle. Osa on korjauttanut virtalähteitä paikossa missä korjataan muutakin elektroniikkaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom