Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Joo ei tuohon tartte mitään muuta kuin käydä käyttöliittymän kautta laittamassa antennit pois päältä ja laittaa Edgerouter kiinni porttiin neljä. Noin oli itselläkin, tosin laite ei ollut Edgerouter.

Hieman offtopic: Kun tuota sitten myöhemmin vaihdettiin, niin asentaja sanoi, että joissain noissa Intenoissa on ollut alitehoinen virtalähde joka aiheuttanut epävakautta. Sitten kun tuo hajoaa, niin Elisa korvaa sen erillisellä kuitumuuntimella eikä tuommoisella yhdistelmälaitteella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Napsin vähän lisää kuvia. Hieman purkuhommia ja ruuvailua. Näemmä mötikkä menee ihan vetämällä kahteen osaan ja toivoin, että sieltä olisi paljastunut jokin nätti SFP-liitin, joka olisi mennyt Intenoon tmv. millä valokuidun olisi saanut kytkettyä nätisti suoraan Edgerouteriin. Näyttää siltä, että Elisan asennusmies on tehnyt jonkin sortin luovan ratkaisun missä mustalle kaapelille (olettaen valokuitu) tehty rujohko sisääntuloreikä sekä porattu vielä koteloon reikiä, joita kautta kiristetty kaapeli nipareille itse koteloon. "Seems legit". :D

Tulee ainakin ensi hätään fiilis, että taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi koittaa sillata laite ja laittaa Edgerouteri perään, vai onko jollain näkemystä asiaan? Tämä ja meneekin sitten vähän ahtaammaksi ängetä Edgerouter taloteknisen IT-kaapin sisään, kun tila alkaa loppua.

Tuo rujon näköinen asennus on ihan "normaali". Valmistaja on ajatellut että kuitu päätetään erilliseen kuitupäätteeseen johon tuo Inteno kytketään välikuidulla, elisa on sitten päättänyt toteuttaa asian vähän luovemmalla tavalla tuomalla sen varsinaisen syöttökuidun tuonne purkin sisään suoraan.

Nyt kun sulla on tuo reititinpuoli nostettuna irti, niin tuossahan tuo datakuitu on näkyvillä - tuo sininen kulmikas liitin.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Sen tiedän, että IP-TV lähetyksiä on lähes mahdoton saada toimimaan muulla, kuin operaattorin modeemilla. IP-TV data kulkee ilmeisesti IP-numeroilla 192.168.1.253 ja 192.168.1.254 oletuksena, jos normaali IP-aluetta ei ole muutettu modeemissa toiseksi. Minä tiedän tuo sen takia, koska minulla on yksi tuollainen käytössä, mutta eri IP-numero alueella. IP-alueen voi modeemista vaihtaa ja kaikki silti toimii, mutta ongelmat alkaa, kun yrität laittaa jonkun toisen modeemin, koska jotain softakikkailuja niissä ilmeisesti on ja operaattoreiden omat logot saattaa komeilla modeemissa. Yhden modeemin olen saanut toimimaan, mutta ensin pitää saada IP-TV käynnistymään operaattorin modeemilla, niin sitten voin vaihtaa sammuttamatta IP-TV boksia yhteyden toiseen modeemin. Heti, jos virran katkaisee IP-TV boksista, niin se ei huoli mitään muuta modeemia, kuin sen operaattorin toimittaman modeemin, eli niin vaikeata voi olla päästä eroon operaattorin modeemista, vaikka itsellä voisi olla parempi. IP-TV lähetyksiin siis liittyy IP-numerot x.x.x.253 ja x.x.x.254, eikä noita muuten löytyisi verkostani. Ubiquiti laiteet tuskin korjaa ongelmaa, jos on pakko naitettu IP-TV operaattorin oman modeemin kanssa yhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Luulisi että tuollainen IPTV menisi multicastina verkossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Noissa operaattori iptv toteutuksissa pitäisi varmaan osata värkätä multicast asetukset kohdilleen ja epäilen myös että operaattorin modeemin dhcp voisi antaa jonkun option kentän esim purkin softalatausta yms varten jonka iptv boksi vaatii.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
IP-TV ongelmaa voisi tutkia tai muitakin, jos tässä hankkimassani EdgeRouter 16XG saa port mirroring asetuksen tehtyä ja sitten joku tietokone keräämään dataa mistä voin käydä läpi liikennettä, jonka kanssa on ongelmia näin saan tietää mitä siellä yritetään, eli näkisin, että mikä epäonnistuu mahdollisesti. Olen joutunut töissä käyttämään ohjelmia jotka kerää dataa muistiin nettiliikenteestä ja sieltä voin etsiä ongelmia tai niiden syitä. Ei ole tuo tullut heti mieleen, kun vanhat laitteet eivät pystyneet siihen, eli ongelma portin liikenne pitää peilata porttiin, jossa sitä vakoillaan ja kerätään sitä dataa muistiin. Tuo asia tuli eilen mieleen, kun katselin YouTube videoita sitten tuli eteen mirroring video. IP-TV boksissa ei ole mahdollista laittaa jotain ohjelmaa sisään, joka tekisi samaa, mutta tietokoneessa voi, eli näin voisi jäljittää ongelmia.

Vanhan työn aikana Ethereal oli se ohjelma, mikä oli ilmainen ja keräsi dataa muistiin. Olen käyttänyt monia muitakin, kun ongelmasta alkoi päästä jyvälle piti tehdä filtteri, joka keräsi vain sitä mitä haluttiin nähdä, jos kuunteli hub laitetta, niin sieltä pysty lukemaan, muiden käyttäjätunnuksia ja salasanoja, eli tosi turvallisessa nettimaailmassa on eletty. Liikenne pitäisi salata, kun tunnareita ja salasanoja aletaan kyselemään, mutta näin ei ole ollut, eli salaus pitäisi saada väliin ennen tunnareita ja salasanoja tai muuten niitä näkee sieltä liikenteen paketeista suoraan lukemalla, jos pystyy keräämään dataa muistiin, mistä voi lukea niitä tunnareita ja salasanoja. Hub on vanha ja epäluotettava, koska se kertoo kaikille kaiken, muuta sen korvaaja kytkin tai reititin ja ne ei tuota virhettä tee, eli siihen tarvitsee tuon peilauksen, että voi vakoilla ja peilaus ohjataan porttiin mistä liikennettä vakoillaan ja kerätään muistiin.

En ole tuota testannut tai kokeillut tai edes yrittänyt vielä, mutta tuli tosiaan viimeyönä eteen, että näin tämän EdgeSwitch 16XG kytkimen salainen liikenne voidaan saadaan mahdollisesti peilattua vakoilutietokoneelle ja on minulla vielä tuo EdgeRouter Pro, jos se ei kytkimen kautta onnistu.

Kun tarkemmin muistelen, niin näin muiden ADSL yhteyksin liikennettä, kun ensimmäinen ADSL yhteys oli, eli epäilen, että sieltä on voinut vuotaa toisten käyttäjien tunnareita ja salasanoja. Halusin heti eroon NAT:sta, mutta sen jälkeen modeemi valot vilkkuivat tiuhempaan koska näin toisten käyttäjien liikennettä, jotka oli mahdollisesti samassa laitteessa kytkettynä, eli sama jakopiste todennäköisesti ja samalla se kuormittaa sisääntulokaistaa. Muistan nähneeni muiden nettiliikennettä, joka ei kuulu minun verkkoon, jos se ADSL boksi operaattorilla on ollut HUB tyyppinen, niin ei ole ihme miksi näin on käynyt, koska HUB kertoo kaiken kaikille, jotka ovat siihen kytketty. Tuosta ajasta lähtien minulla on ollut Linux-reititin kahdella 100Mb/s verkkokortilla ja prosessori on ollut vanha Pentium II joka hoiti homman nopeammin, kuin halvimmat purnukat, mitä pysty ostaa. Nettipeli servereiden skannaus oli ihan tukossa ja hidasta ilman tuota PC pohjaista reititintä. Muistelin, että jossain 1024-2048 serverin kohdalla kulki raja, eli sen jälkeen alkoi homma jämähtää ja pelasin kuitenkin peliä jossa on useita tuhansia serverietä, noin 40000 serveriä. Syy oli kai siinä, että perus halpa NAT-reititin veti herneen nenään siinä kohtaa. Vanha PC tuli hoitaa homman ja ei ollut suuria ongelmia tai ainakin ne väheni todella paljon, mutta nyt se on jo jotain museo tai retro kamaa. Toimii silti vaikka ikää on kohta 20v. Serverin emon korjasin omin käsin se on lähes yhtä vanha. Pitäisi tehdä päivityksiä, koska nuo museotietokoneet ei pysy enää nykyisessä nopeudessa mukana. Mutta hyvin olen saanut monta eri windows versiota juttelemaan windows serverin kanssa, joka ei ole mikään helppo homma. Vanhin on Windows 98SE ja uusin on Windows 10 Pro. Muut on siltä väliltä tai Windows 10 versioita. Kiintolevyjen jako ja etäkäyttö on ihan normi hommaa, koska sitä varten on remote desktop ja map ominaisuudet millä otetaan, että hallinta tai vain kovalevyt toiselle tietokoneelle. Tuon olen osannut jo 20v tehdä, mutta uudet windows versiot aiheutti tietysti paljon tuskaa ja harmaita hiuksia, että sain ne lopulta toimimaan. Varmuuskopioitkin olen opetellut tekemään verkon yli, kun firma jossa olin töissä teki sitä paljon. Imaget oli valmiina joka tietokoneelle ja hoidin ohjelmistotestausta, jossa tein ihan samaa. 3kpl "19 räkkiä mihin ei kaikki tietokoneet mahtuneet ja huonetta oli vaikea jäädyttää millään perus ilmastoinnilla se oli aika järeän luokan meininkiä sen ajan mittapuun mukaan ja olin ainoa joka osasi konfiguroida Ciscon reitittimen oikein ja dataa syötettiin isoon Oraclen tietokantaa, joka piti myös osaa hallita ja konfiguroida, jopa Ciscon konsultit olivat ihmeissään miksi tietokone ohjasi Ciscon datayhteyksiä, eikä Cisco itse. Vastaus siihen oli yksinkertainen Cisco laitteiseen ei voi millään ilveellä ohjelmoida sitä, vain tietokone joka on yhteydessä tietokantaan pystyy pysymään ajan tasalla kaikissa tilanteissa ja sekin voi olla helposti kahdennettu, myös tietoliikenneyhteydet oli kahdennettu, eli yksi laite saa hajota ja data liikkuu silti. Loppu oli varmaan sitä, että edes työnantaja ei tiennyt mitä se systeemi tekee ja minua pyydettiin kahdesti sinne takaisin, mutta en mennyt sen jälkeen, kun minua ei sillä enää "tarvittu". Jossain vaiheessa pyydettiin minua auttamaan palvelinongelmassa, mutta en ollut enää heidän leivissä. Olivat menneet ja jyränneet yhden pääserverin, että saadaan uudelle halvemmalle perusjampalle tietokone, koska se oli heidän mielestään täysin tarpeeton tietokone. UPS sitä sattuu ja tapahtuu varsinkin, kun johtajat ei tajua mistään mitään ja haluaa omalle lapselleen hyvän työpaikan, mutta kyllä se, niin paljon otti päähän, että tuhosin kaiken datan mitä ei oltu virallisesti julkistettu tai hyväksytty. En ole surrut sitä hetkeä edes yhtä sekuntia. Viralliset jäi kaikki muu DELETE.



Luulisi että tuollainen IPTV menisi multicastina verkossa.
Sitä se tavallaan juuri onkin, mutta IP-Numerot on 253 ja 254, vain 255 on multicastia, jos en ole väärin ymmärtänyt. Koska IP-TV alkaa vittuilemaan välittömästi, kun yrität sitä jonnekin muualle kytkeä. Mulla on yksi sellainen joten voin tehdä testejä. 253 ja 254 on IP-TV käyttöön. Johdatus on kasassa nyt vaan kokeilee käynnistyykö boksi, mutta olen 100%, että IP-TV boksi pysyy mykkänä.

Vikakoodi 711 ei yhteyttä ja käsketään käynnistämään palvelureitin uudelleen, että se siitä helppoudesta, eli kyllä nämä nuo on naitettu yhteen, eli jos muija ei vastaa, kun isäntä kutsuu, niin on aika hiljaista ja oli ihan vaan pikainen testi, jonka lopputuloksen jo arvasin.

Sama johto oikeaan palvelun ISP:n reitittimeen, niin kohta toimii ok ja niin kävi, että siinä se. Turhaa unelmointia sen toimivuudesta väärän yhteysmodeemin takana. Tuo oli nopea testi ja varmaan pitää paikkansa. IP-TV laatikko pitää pysyä samassa IP-numeroalueessa, kuin yhteysmodeemi. Sääntö numero 1. Tosin sen IP-alueen voi määritellä miksi haluaa. mutta IP-TV pysyy pimeänä, jos väärästä verkosta yritetään ottaa yhteyttä.

Siinähän itse kokeilette, mutta samaan ongelmaan törmäätte.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
@Monty68 Jatkossa älä floodaa useampaa viestiä peräkkäin. Käytä "Muokkaa"-toimintoa ja kirjoita koko postaussisällön yhteen viestiin. :tup:
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Hei nyt tämä Sonera tai Telia ihan sama kumpi ja IPTV ongelma on ratkaistu, niin pitkälle, että data lähti kulkemaan. Nyt sekin liikenne kulkee EdgeRouter Pro:n läpi. Melkin suljin itseni ulos, koska asetin sillan samaan porttiin jossa kaikki muu verkko oli, mutta onneksi oli konfiguroituna kaikki EdgeRouter Pro:n portit valmiiksi, niin löytyi helposti yksi reikä mistä pääsin uudestaan sisään korjaamaan tekemiäni virheitä. Silta on nyt asetettu EdgeRouter Pron:n porttiin eth2, jossa on IPTV boksi suoraan kytkettynä.

Koodi:
 interfaces {
     bridge br1 {
         description "IPTV bridge"
         multicast enable
     }
     ethernet eth0 {
         address dhcp
         description WAN
         dhcp-options {
             default-route update
             default-route-distance 210
             name-server no-update
         }
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 name WAN_IN
             }
             local {
                 name WAN_LOCAL
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth1 {
         address dhcp
         bridge-group {
             bridge br1
         }
         description "WAN 2"
         dhcp-options {
             default-route update
             default-route-distance 210
             name-server no-update
         }
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 name WAN_IN
             }
             local {
                 name WAN_LOCAL
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth2 {
         bridge-group {
             bridge br1
         }
         description "Telia IPTV box"
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth3 {
         address 196.168.75.1/24
         description "Test Network 4"
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth4 {
         address 192.168.74.1/24
         description "Test Network 3"
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth5 {
         address 192.168.73.1/24
         description "Test Network 2"
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth6 {
         address 192.168.72.1/24
         description "Test Network 1"
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth7 {
         address 192.168.71.1/24
         bridge-group {
         }
         description Local
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 modify balance
             }
         }
         speed auto
     }
     loopback lo {
     }
 }
IPTV boksi on käynnistetty kokonaan uudestaan ja se hyväksyi uuden konfiguraation ja lähti toimimaan, eli homma pelittää. Modeemi jonka kautta liikenne kulkee on EdgeRouter Pro:n eth1 liittimessä kiinni, eli se liikenne kulkee nyt eth1 ja eth2 liittimen välillä. eht2 liittimessä on kiinni IPTV boksi.

Minulle jäi 3 paikkaa vapaaksi EdgeRouter Pro:sta 5 muuta on jo varattu. Nämä on yllätyksiä joihin ei osaa varautua, ellei tee samaa, kuin minä. 2 modeemia, 2 jatko yhteyttä seuraavaan paikkaan ja 1 IPTV boksi niin siinä se viisi paikkaa meni jo reitittimestä tavallaan 4 porttia on aika turhia, mutta ne on varattu testikäyttöön joista se ensimmäinen on käytössä.

Suljin itseni ulos, kun tein eka väärän konfiguraation ja annoin käskyn commit, niin heti alkoi iptv:ssä kuva pätkimään ja nykimään. Siinä kohtaa tajusin, että nyt tein yhdistelmän useasta verkosta samaksi, joka ei toimi koska ne sotii keskenään. Sen takia aina tallennan vanhan konfiguraation jo ennen, kuin alan muuttelemaan mitään asetuksia, että reset nappi ja vanhan konfiguraation lataus palauttaisi takaisin vanhan tilanteen, missä ei ole muutoksia tehty vielä. Sama eht7:n, niin kaikki sekoaa, koska siellä on koko muu verkko ja niin kävi. eht7 perässä on valokuitu linkki EdgeSwitch 16 XG:n, johon olen siirtänyt kaikki sisäverkon laitteet, eli on pakko jättää tuo IPTV boksi omaan yksinäisyytensä ja antaa sille silta modeemille jonka kansa se juttelee.

Set ja delete on niitä millä noita konfiguraatio komentoja joilla lähdetään muuttelee tai poistamaan. Heti, kun CLI:n pääsee käsiksi, niin eka komento on configure ja seuraava komento on edit liitteellä se osa jota aletaan konfiguroimaan. ?-merkki on se jolla saa apuja komentovaihtoehdoista joka vaiheessa, kun komentoa kirjoittaa, jos ? merkki ei anna palautetta, niin on todennäköisesti kirjoitusvirhe ohjauskomennoissa. Delete komentoa joutui käyttää koska mokasin ja se poisti eht7 liittimisestä tuon br1 sillan, jonka olin mennyt tekemään ja heti välähti, että se pitää ohjata ihan omaan porttiin mikä ei ole yhteydessä muihin laitteisiin mitenkään. Komento show näyttää sen mitä on asetettu - ja + merkkien perässä on ne poistettavat tai lisättävät, kun annetaan komento commit, niin muutos on hyväksytty ja se otetaan käyttöön heti sen jälkeen. Save on seuraava komento, koska se tallentaa muutoksen pysyväksi.

IPTV siis toimii, mutta oletan että sen sillan IP-liikennettä hoitaa se modeemi toisessa päässä, eli jos siellä on käytössä DHCP, niin se jakaa, myös sillan toiseen päähän IP-numeroitaan ja tämän takia koko verkkoni sekosi.

Minulla on ihan oma DHCP palvelin jota hoitaa Windows Server ja se on pakollinen paha minun windows maailmassa.

Konfiguraatiossa näkyy nyt sitten kaikki se mitä IPTV Boksi vaatii ja se oli helposti eristetty omaksi systeemiksi. Poistin DHCP:n käytöstä liittimestä johon IPTV boksin kytken ja sen näkee konfiguraatiosta.

Nyt iloitsin liian aikaisin Load-balancing lakkasi heti toimimasta ja yhteyttä ei saa IPTV-purkin modeemiin reitittimen kautta. Konfiguraation pystyy siis tekemään käsin komentorivien avulla ja se toimii IPTV:n osalta, mutta konfiguraatio ei pysy, koska reititin muuttaa sen seuraavan käynnistyksen yhteydessä erilaiseksi, eikä se konfiguraatio toimi ja eth1 liitin on kadonnut kokonaan. Ei siis toimi EdgeRouter Pro:n kanssa, vaikka dataa päivän verran kulki IPTV purkille ja TV-kuva näkyi. Kokeilin vielä käsin lisätä eth1 liittimen komentorivien kautta, niin sama homma uudelleenkäynnistyksen jälkeen, eli eth1 hävisi automaattisesti pois. Saattaa toimia ER-X reitittimen kanssa, mutta ei EdgeRouter Pro:n kanssa, eli tuo automaattinen korjaus konfiguraatiossa sotkee kaiken. Olin tallentanut vanhan konfiguraation ennen muutoksia tietokoneen kovalevylle. Piti palata vanhaan konfiguraatioon.

Luin ohjeita tuolta, mutta tuo ei toimi minun EdgeRouter Pro reitittimellä.
Edge router X for IPTV (telia) | Ubiquiti Community

--- Uusi yritys, koska edellinen vaihtoehto ei toiminut ---

Tutkin tätä EdgeRouter Pro:n ongelmaa tässä jo pari päivää ja nyt on aika erikoinen konfiguraatio joka toimii, mutta on aika kummallista, että joutuu uhraamaan näin monta porttia, että saa IP-TV:n mukaan reitittimen portteihin ja liikenteeseen. Konfiguraatio ei nyt enää sekoa EdgeRouter Pro:n omien toimien seurauksena, kun konfiguraatio on tallennettu ja reititin käynnistetty uudestaan. Telian IPTV näkyy ja Telian IPTV toimii normaalisti samoilla asetuksilla, kuin Telian modeemissa, joka edelleen jakaa sille IP-numerot ja kaiken. Silta on nyt asetettu eth2, eth3 ja eth4 portteihin ja ne näkee toinen toisensa.

Koodi:
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
        network-group PRIVATE_NETS {
            network 192.168.0.0/16
            network 172.16.0.0/12
            network 10.0.0.0/8
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians disable
    modify balance {
        rule 10 {
            action modify
            description "do NOT load balance lan to lan"
            destination {
                group {
                    network-group PRIVATE_NETS
                }
            }
            modify {
                table main
            }
        }
        rule 20 {
            action modify
            description "do NOT load balance destination public address"
            destination {
                group {
                    address-group ADDRv4_eth0
                }
            }
            modify {
                table main
            }
        }
        rule 30 {
            action modify
            description "do NOT load balance destination public address"
            destination {
                group {
                    address-group ADDRv4_eth1
                }
            }
            modify {
                table main
            }
        }
        rule 110 {
            action modify
            modify {
                lb-group G
            }
        }
    }
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    bridge br0 {
        aging 300
        bridged-conntrack disable
        hello-time 2
        max-age 20
        priority 32768
        promiscuous disable
        stp false
    }
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        description WAN
        dhcp-options {
            default-route update
            default-route-distance 210
            name-server no-update
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name WAN_IN
            }
            local {
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        address dhcp
        description "WAN 2"
        dhcp-options {
            default-route update
            default-route-distance 210
            name-server no-update
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name WAN_IN
            }
            local {
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        description "IPTV Bridge Loop wire to eth1 port"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        description "IPTV Bridge connection to Telia IPTV Box"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        bridge-group {
            bridge br0
        }
        description "IPTV Bridge connection to Telia Modem"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        address 192.168.73.1/24
        description "Test Network 2"
        duplex auto
        firewall {
            in {
                modify balance
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth6 {
        address 192.168.72.1/24
        description "Test Network 1"
        duplex auto
        firewall {
            in {
                modify balance
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth7 {
        address 192.168.71.1/24
        description Local
        duplex auto
        firewall {
            in {
                modify balance
            }
        }
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
}
load-balance {
    group G {
        exclude-local-dns disable
        flush-on-active enable
        gateway-update-interval 20
        interface eth0 {
            weight 67
        }
        interface eth1 {
            weight 33
        }
        lb-local enable
        lb-local-metric-change disable
    }
}
port-forward {
    auto-firewall enable
    hairpin-nat enable
    lan-interface eth5
    lan-interface eth6
    lan-interface eth7
    rule 1 {
        description "Destiny 2"
        forward-to {
            address 192.168.71.8
            port 3074
        }
        original-port 3074
        protocol udp
    }
    rule 2 {
        description "Destiny 2"
        forward-to {
            address 192.168.71.8
            port 3097
        }
        original-port 3097
        protocol udp
    }
    rule 3 {
        description "UniFi Controller Server"
        forward-to {
            address 192.168.71.8
            port 8443
        }
        original-port 8443
        protocol tcp
    }
    rule 4 {
        description "UNMS Controller"
        forward-to {
            address 192.168.71.7
            port 443
        }
        original-port 443
        protocol tcp
    }
    rule 5 {
        description "UNMS Controller"
        forward-to {
            address 192.168.71.7
            port 80
        }
        original-port 81
        protocol tcp
    }
    rule 6 {
        description "UNMS NetFlow"
        forward-to {
            address 192.168.71.7
            port 2055
        }
        original-port 12055
        protocol tcp_udp
    }
    wan-interface eth0
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        hostfile-update disable
        shared-network-name Test_Network_1 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.72.0/24 {
                default-router 192.168.72.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.72.2 {
                    stop 192.168.72.100
                }
                static-mapping amon-router {
                    ip-address 192.168.72.3
                    mac-address 00:02:b3:42:76:98
                }
            }
        }
        shared-network-name Test_Network_2 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.73.0/24 {
                default-router 192.168.73.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.73.2 {
                    stop 192.168.73.100
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    dns {
        forwarding {
            cache-size 150
            listen-on eth5
            listen-on eth6
            listen-on eth7
        }
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    nat {
        rule 5000 {
            description "masquerade for WAN"
            outbound-interface eth0
            type masquerade
        }
        rule 5002 {
            description "masquerade for WAN 2"
            outbound-interface eth1
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
    suspend {
        allow-domain 192.168.71.7
        allow-ip [***Secret***]
        redirect {
            url http://[***Secret***]/crm/suspension/
        }
    }
    unms {
        connection wss://[***Secret***]:443+[********************Secret**********************************************]
    }
}
system {
    conntrack {
        expect-table-size 4096
        hash-size 4096
        table-size 32768
        tcp {
            half-open-connections 512
            loose enable
            max-retrans 3
        }
    }
    flow-accounting {
        disable-memory-table
        ingress-capture post-dnat
        interface eth7
        netflow {
            enable-egress {
                engine-id 51
            }
            engine-id 50
            mode daemon
            server 192.168.71.7 {
                port 2055
            }
            timeout {
                expiry-interval 60
                flow-generic 60
                icmp 60
                max-active-life 60
                tcp-fin 10
                tcp-generic 60
                tcp-rst 10
                udp 60
            }
            version 9
        }
        syslog-facility daemon
    }
    host-name amon-router
    login {
        user amon {
            authentication {
                encrypted-password ****************
                plaintext-password ****************
            }
            full-name "[**secret***]"
            level admin
        }
    }
    name-server 8.8.8.8
    name-server 8.8.4.4
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    offload {
        hwnat disable
        ipv4 {
            forwarding disable
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone Europe/Helsinki
    traffic-analysis {
        dpi enable
        export enable
    }
}
traffic-control {
    optimized-queue {
        policy global
        policy queues
    }
}
Nyt näen mihin kaikkialle Telian IPTV kirjautuu EdgeRouter Pro:n web hallinnan kautta ja huomasin, että se käyttää Ruotsissa sijaitsevia Telian palvelimia. Samalla näen UNMS tallentamasta statistiikasta, että IPTV liikenne sisään on noin 9,3Mbps. Kauko ohjain levähti, mutta voin käyttää vanhaa iPhonea tähän hätään kauko ohjaimena. Mulla on kaksi kauko ohjainta, eli jossain on toinenkin ohjain ja hajonneen paristopesä on rikki. WLAN kautta voi ohjata IPTV boksia puhelin app:n kautta.

Ihan näin vaikeaa tuo ei pitäisi olla ja olettaisin, että on helpompikin vaihtoehto ja pienen EdgeRouter:n portit loppuu kesken, mutta tässä niitä on kahdeksan ja ne ei ole juurikaan muussa käytössä, niin ei tullut estettä, näin oudolle konfiguraatiolle. Tämä konfiguraatio pitää jo tallentaa tietokoneen kovalevylle, koska se on ensimmäinen Load-balancing konfiguraatio mihin on lisätty toimiva Telian IPTV yhteys, niin voin palata siihen uudelleen.

--- Muuta päivä on taas kulunut ---

Tuo viimeisin julkaisemani EdgeRouter Pro:n konfiguraatio poisti ongelman, jonka olin huomannut Destiny 2 pelissä, eli se heittelee jatkuvasti ulos pelistä, jos Telian yhteysmodeemi on kiinni. Syytä siihen miksi tuo ongelma loppui tai korjaantui en tiedä. Tietysti epäilen, että se olisi voinut johtua tekemästäni konfiguraatiosta, mutta en voi olla täysin varma. Load Balancing toimii, eli jos toisen operaattorin kaapelin ottaa irti, niin yhteydet toimii. Yhteydet siis vaihtuu, eli sekin puoli toimii. Destiny 2 pelissä on monella muullakin ollut ongelmia tiettyjen yhteysmodeemien kanssa. Nyt Telia modeemi on vain yhdellä kaapelilla EdgeRouter Pro:ssa kiinni ja IPTV liikenne kiertää EdgeRouter:n läpi ja sen jälkeen se tulee 30cm kaapelilla takaisin WAN 2 porttiin. Nyt Telian modeemi ongelma on helppo kytkeä irti, mutta IGMP konfiguraatiossa pimenee, myös TV, jos en yhtään siinä erehdy. Jopa pelinkehittäjät ovat yrittäneet ratkaista ongelmaa, mutta eivät ole sitä ehkä löytäneet, koska se on edelleen. Yhteysongelmat ovat siis hävinneet Telia puolelta ja tätä en osannut odottaa tai arvata. Sekin on mielessä, että modeemi hukkaisi dataa, koska se on alitehoinen, mutta EdgeRouter Pro ei sitä ole 100M yhteyksillä. Mulla meni aikoinaan hermot vanhoihin 100M pieniin reitittimiin, koska ne jumitti yhteydet ja sitten piti rakentaa tietokoneesta reititin.

Minulla on se IGMP konfiguraatiokin mielessä olen sitä kerran yrittänyt ja ensimmäisellä kerralla se ei onnistunut, eikä toiminut.

--- Testien tulos ---

Olen nyt testannut tarpeeksi tuota bridge konfiguraatiota. En lennä ulos peleistä mutta ne itkee jotain muita ongelmia. Telia modeemin Internet valo käy, joskus punaisella, eli oletan että se hukkaa dataa. TV-kuva IPTV puolella saattaa nytkähdellä joissain kohti. Nettiliikenne datan hukkaaminen aiheuttaa aina ongelman nettipeleissä, jos pelaisin suoraan tuon modeemin takana, niin siitä ei tulisi mitään ainakaan Destiny 2 pelissä. Toiminta varmuus selvästi on parantunut, koska lensin monesti ulos, jos load balancing konfiguraatiossa oli Telian Modeemi kytkettynä, eli se piti aina repiä irti fyysisesti ja nyt sitä ei ole tarvinnut enää tehdä. Se olikin ideana, jos toisen operaattorin yhteydet lakkaa toimimasta, niin se ongelma ei kosketa minua, koska kaikki yhteydet siirtyy toiselle operaattorille, koska yhteyden katkeaminen tunnistetaan reitittimessä. Vahalla työpaikalla piti ohjelmistotestaus puolella tehdä kahdennuksia, eli ehjä laite korvaa vikaantuneen ja sitä käytettiin varsinkin juuri tietoliikenteessä, että tiedon kulku ei katkea, jos yksi laite vikaantuu ja niitä toimitettiin lentokentille, eli olen ilmailupuolestakin perillä ja sinne pitäisi enemmän lisätä kahdennusta lentoasema puolen laitteisiin. Tällä pallon puoliskolla lähi idässä on juurikin tietyt lentoasemat hyvin hoidettu, koska ne eivät säästelleet ja haluttiin sen hetken parasta. Muutenkin kahdennus oli ollut jo pitkään käytössä. Load balancing on vähän eri juttu mutta se tekee samaan, kun toinen yhteys on menetetty ja tuosta kahdennuksesta se ei ole pakko jättää yhteen, vaan sitä voi olla vaikka neljä yhteyttä tai enemmän, jotka tekee samaa varmistusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Tontilla talon lisäksi muutama piharakennus joihin toiveissa saada paremmin toimiva Wlan-verkko piharakennuksiin. Onko Ubiquiti UniFi UAP-AC-M Dual-band -WiFi-tukiasema hyvä ratkaisu? Piharakennukset eri suunnissa joten mikään voimakkaasti suuntaava tukiasema ei tule kyseeseen. Etäisyydet noin 20-30m ulkoseinältä mihin tukiaseman voisi asentaa.

Laite tulisi PoE-porttiin kiinni ja valokuitu toimii yhteytenä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
@Kokkola Ubiquiti UniFi UAP-AC-M noin 30m matkaa autotalliin ja parhaimmillaan 70Mbs yhteys. Toki UniFi UAP-AC-LR on Mesh verkossa tuon uap-ac-m reitittimen kanssa joka on noin 300Mbs.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
@Kokkola Ubiquiti UniFi UAP-AC-M noin 30m matkaa autotalliin ja parhaimmillaan 70Mbs yhteys. Toki UniFi UAP-AC-LR on Mesh verkossa tuon uap-ac-m reitittimen kanssa joka on noin 300Mbs.
Tarkoitus ei olisi tehdä mesh-verkkoa vaan kaksi tukiasemaa (toinen sisällä ja toinen talon päätyyn ulkorakennuksia varten) piuhalla kiinni ER-X reitittimeen. Vai onko tuo UAP-AC-M pelkkä mesh-laite?
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Tarkoitus ei olisi tehdä mesh-verkkoa vaan kaksi tukiasemaa (toinen sisällä ja toinen talon päätyyn ulkorakennuksia varten) piuhalla kiinni ER-X reitittimeen. Vai onko tuo UAP-AC-M pelkkä mesh-laite?
Ei ole pelkkä Mesh-laite, en jaksanut vetää piuhaa talon toiseen päähän mistä paras kantama autotalliin. Kokeilu mielessä testasin Mesh-verkkona ja ihan riittävä nopeus silläkin ja kantama tässä oli tärkein.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Menin tilaamaan USW-16-POE Gen2, mutta kävin nyt empimään tuon POEn määrän kanssa onko se riittävä (42W)?
Löytyy jo valmiina UAP AC-LR sekä UAP LR lite. Tarkoitus on lisätä 3kpl Reolinkin kameroita tuon perään.
LR tosin semmosessa paikassa että joudun käyttämään injectoria enne uusinta kaapelointia..
Vanhempi malli olisi riittäny varmasti mutta kun pitää aina uusinta ostaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Joo ei tuohon tartte mitään muuta kuin käydä käyttöliittymän kautta laittamassa antennit pois päältä ja laittaa Edgerouter kiinni porttiin neljä. Noin oli itselläkin, tosin laite ei ollut Edgerouter.

Hieman offtopic: Kun tuota sitten myöhemmin vaihdettiin, niin asentaja sanoi, että joissain noissa Intenoissa on ollut alitehoinen virtalähde joka aiheuttanut epävakautta. Sitten kun tuo hajoaa, niin Elisa korvaa sen erillisellä kuitumuuntimella eikä tuommoisella yhdistelmälaitteella.
Tää DKT Elisa Talokuitu -kohteiden kuitupäätelaitteet taitaa olla se mitä nykyisin laitetaan, kaksi eri mallia riippuen siitä tuleeko ktv kuidusta vai ei. Mulla on myös toi Intenon boksi, siltaavana ja oma reititin sen perässä. Ihan luotettava se on ollut. Olisin kyllä halunnut vaihtaa sen tohon DKT:n yksinkertaisempaan laitteeseen, mutta Elisa ei suostunut muuten kuin jos Inteno hajoaa. En ole vielä jaksanut sitä hajottaa enkä vaihtaa itse kun tosiaan myös toi ktv-puoli aikanaan mietitytti myös. Saa nyt olla sen aikaa kun pysyy ehjänä.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Menin tilaamaan USW-16-POE Gen2, mutta kävin nyt empimään tuon POEn määrän kanssa onko se riittävä (42W)?
Löytyy jo valmiina UAP AC-LR sekä UAP LR lite. Tarkoitus on lisätä 3kpl Reolinkin kameroita tuon perään.
LR tosin semmosessa paikassa että joudun käyttämään injectoria enne uusinta kaapelointia..
Vanhempi malli olisi riittäny varmasti mutta kun pitää aina uusinta ostaa :)
Katso minkä verran watteja ne vermeet haluaa ja laske siitä?

cloud key gen2 plus, 2x raspi, 2x unifi g3 ja uap ac-lite saavat itsellä poen kautta virtansa ja syövät noin 20-25W (todellinen kulutus).

Todennäköisesti 42W riittää kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Menin tilaamaan USW-16-POE Gen2, mutta kävin nyt empimään tuon POEn määrän kanssa onko se riittävä (42W)?
Löytyy jo valmiina UAP AC-LR sekä UAP LR lite. Tarkoitus on lisätä 3kpl Reolinkin kameroita tuon perään.
LR tosin semmosessa paikassa että joudun käyttämään injectoria enne uusinta kaapelointia..
Vanhempi malli olisi riittäny varmasti mutta kun pitää aina uusinta ostaa :)
Ubiquitin sivujen mukaan siinä olisi 60W. Ubiquiti | Democratizing Professional Network Technology

Aika jännä, että uudessa Gen2 Unifin 16-port kytkimessä on vaan 60W toi poe:n virtamäärä koska vanhemman mallin kytkimessä on 150W.. :confused:
Miksiköhän noin iso ero?...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Ubiquitin sivujen mukaan siinä olisi 60W. Ubiquiti | Democratizing Professional Network Technology

Aika jännä, että uudessa Gen2 Unifin 16-port kytkimessä on vaan 60W toi poe:n virtamäärä koska vanhemman mallin kytkimessä on 150W.. :confused:
Miksiköhän noin iso ero?...
Se 60W on virtalähteen kapasiteetti josta kytkin riipaisee itselleen osan ja kun kytkimen maksimi kulutus on pahimmassa tapauksessa 18W niin PoE kapasiteetti on ~42W.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Menin tilaamaan USW-16-POE Gen2, mutta kävin nyt empimään tuon POEn määrän kanssa onko se riittävä (42W)?
Löytyy jo valmiina UAP AC-LR sekä UAP LR lite. Tarkoitus on lisätä 3kpl Reolinkin kameroita tuon perään.
LR tosin semmosessa paikassa että joudun käyttämään injectoria enne uusinta kaapelointia..
Vanhempi malli olisi riittäny varmasti mutta kun pitää aina uusinta ostaa :)
Ainakin toisessa noissa tulee oma injektori mukana, niin pistä sillä osa, jos jää puuttumaan virtaa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Juu kyllä laskea osaan. Ei noista kameroista selvinnyt paljon tarviivat normi tilanteessa. Tukareissakin maximit ilmoitettu (LR 6w).
Molemmissa tuli injektori mukana ja yhteen kameraankin hommasin mutta oli idea että kaikki tulisi tuosta kytkimestä...

Edit. Olisiko tuo tehon tuoton pudotus tuon hiljaisuuden kustannuksella, olen käsittänyt että se gen1 on aika kovaääninen. En kyllä ymmärrä mitä väliä kun nämä yleensä ovat jossain kaapissa tai poissa silmistä...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Katso minkä verran watteja ne vermeet haluaa ja laske siitä?

cloud key gen2 plus, 2x raspi, 2x unifi g3 ja uap ac-lite saavat itsellä poen kautta virtansa ja syövät noin 20-25W (todellinen kulutus).

Todennäköisesti 42W riittää kyllä.
Minkälaisella palikalla/ratkaisulla olet nuo raspit viritellyt tuohon poen kanssa toimimaan?
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Juu kyllä laskea osaan. Ei noista kameroista selvinnyt paljon tarviivat normi tilanteessa. Tukareissakin maximit ilmoitettu (LR 6w).
Molemmissa tuli injektori mukana ja yhteen kameraankin hommasin mutta oli idea että kaikki tulisi tuosta kytkimestä...

Edit. Olisiko tuo tehon tuoton pudotus tuon hiljaisuuden kustannuksella, olen käsittänyt että se gen1 on aika kovaääninen. En kyllä ymmärrä mitä väliä kun nämä yleensä ovat jossain kaapissa tai poissa silmistä...
Parempi se on max kulutuksen mukaan mitoittaa niin ei tule turhia ylläreitä.

16 porttinen gen1 kytkin oli käsittääkseni käytännössä äänetön. 24 porttiset ja isommat sen sijaan pöhisee kyllä siihen malliin, että vaihdoin itsekin tuulettimet uusiin vaikka räkkikaapissa onkin. Työpöydän läheisyydessä peitti alleen muun melun aika makeasti.

Veikkaan kyllä että lämpö/ääni on se syy miksi tehoa on tiputettu. Haluatko nimenomaan gen2 kytkimen vai olisko gen1 parempi vaihtoehto, jos tehontarve on suurempi?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
No se gen2 tuli jo tilattua :)
Toki vaihto onnistunee verkkiksen puolelta.
Ja tosiaan toisen tukarin joudun syöttämään omalla injektorilla vielä pitkään, se kun vaatisi kaapelin vetoa isosti..
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
No se gen2 tuli jo tilattua :)
Toki vaihto onnistunee verkkiksen puolelta.
Ja tosiaan toisen tukarin joudun syöttämään omalla injektorilla vielä pitkään, se kun vaatisi kaapelin vetoa isosti..
Minulle meinasi tulla 2kpl Ubiquiti EdgeSwitch 16XG kytkintä ja huomasin sen vasta, kun ensimmäinen oli jo maksettu netissä ja tajusin sen siinä, että olin jo varannut toisenkin, mutta sain sen peruttua, kun laitoin sinne sähköpostia, että en kahta tarvitse. Kyllä yksi 16 porttinen 10G kytkin pitää kotikäyttöön riittää. Tosin ne yhteydet vaatisi paljon muutakin satsaamista, että saadaan ensimmäiset 10G valot palamaan kytkimessä, mutta nyt voin päättää vetääkö valokuitua vai CAT-kaapelia. Valokuituun minulla ei ole edes työkaluja ja hitsauskone maksaisi useita tuhansia, eli ei ainakaan sellaista. Maksimi käsivaraiset katkonta ja kuorinta työkalut. Sitten voi olla jotain hioma työkaluja vielä, millä kuidun pää hiotaan. Vasta yksi lyhyt 1G valokuitu on vedetty reitittimen ja kytkimen väliin. Pitäisi ottaa selvää, että kuinka tiukkoja mutkia saa tehdä valokuituun, että tietää voiko sitä alkaa vetää jalkalistojen sisään. Muuten pitäisi vetää CAT-kaapelia, mutta sille on aika tiukat pituus rajat ja kriteerit 10G yhteyksissä. Vieressä on kyllä firma joka tekisi halutun pituisia valmiita valokuitukaapeleita. Täällä ei ole mitään kaapelointia, joten se on tehtävä itse tai teetettävä jollain toisella. CAT-kaapeleihin on jo kaikki työkalut valmiina ja testeri. Kerrostalon betoniseiniin ei ihan helpolla mitään kaapeleita vedetä. Edellisessä kerrostalossa melkein kaikki johdot meni jalkalistojen sisällä. Mulla toi nopeus on sen takia koska on servereitä, eli niiden väliset nopeudet on todella nopeita, kun saa 10G yhteydet ja ne tavallaan alkaa olla jo siinä kohtaa samaa tietokonetta, koska ne on niin nopeita, ettei niitä erota enää kiintolevystä. Kiintolevy palvelin on tarkoitus tehdä. En ole päättänyt montako teratavua sen koko on. SFP+ palikat on vaan kalliita, mutta tavallistakin SFP palikkaa voin käyttää ja silloin nopeus jää 1G nopeuteen, eli tuo kytkin hyväksyy molemmat, mutta alle 1G nopeudet ei mene vaikka SFP palikka sitä tukisi. Olen jo sitä kokeillut eli ei kannata turhaa kokeilla samaa, eli vain 1G tai 10G siinä on ne kaikki vaihtoehdot, mitä siinä on. Perään voi kytkeä 1G nopeudella toisen kytkimen joka osaa sitten pienemmät nopeudet, jos näin haluaa.

Tilaamassasi Gen2 versiossa on kumma, kun ei mainosteta sitä nappia tyylistä näyttöä joka on noissa gen 2 versioissa. Gen1 mallissa olisi ollut PoE virtaa paljon enempi, eli arvaan mikä sinulla on ongelmana, eli virta PoE virta ei riitä ja pitää olla erillisiä PoE injectoreita edelleen, että virta riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Minulle meinasi tulla 2kpl Ubiquiti EdgeSwitch 16XG kytkintä ja huomasin sen vasta, kun ensimmäinen oli jo maksettu netissä ja tajusin sen siinä, että olin jo varannut toisenkin, mutta sain sen peruttua, kun laitoin sinne sähköpostia, että en kahta tarvitse. Kyllä yksi 16 porttinen 10G kytkin pitää kotikäyttöön riittää. Tosin ne yhteydet vaatisi paljon muutakin satsaamista, että saadaan ensimmäiset 10G valot palamaan kytkimessä, mutta nyt voin päättää vetääkö valokuitua vai CAT-kaapelia. Valokuituun minulla ei ole edes työkaluja ja hitsauskone maksaisi useita tuhansia, eli ei ainakaan sellaista. Maksimi käsivaraiset katkonta ja kuorinta työkalut. Sitten voi olla jotain hioma työkaluja vielä, millä kuidun pää hiotaan. Vasta yksi lyhyt 1G valokuitu on vedetty reitittimen ja kytkimen väliin. Pitäisi ottaa selvää, että kuinka tiukkoja mutkia saa tehdä valokuituun, että tietää voiko sitä alkaa vetää jalkalistojen sisään. Muuten pitäisi vetää CAT-kaapelia, mutta sille on aika tiukat pituus rajat ja kriteerit 10G yhteyksissä. Vieressä on kyllä firma joka tekisi halutun pituisia valmiita valokuitukaapeleita. Täällä ei ole mitään kaapelointia, joten se on tehtävä itse tai teetettävä jollain toisella. CAT-kaapeleihin on jo kaikki työkalut valmiina ja testeri. Kerrostalon betoniseiniin ei ihan helpolla mitään kaapeleita vedetä. Edellisessä kerrostalossa melkein kaikki johdot meni jalkalistojen sisällä. Mulla toi nopeus on sen takia koska on servereitä, eli niiden väliset nopeudet on todella nopeita, kun saa 10G yhteydet ja ne tavallaan alkaa olla jo siinä kohtaa samaa tietokonetta, koska ne on niin nopeita, ettei niitä erota enää kiintolevystä. Kiintolevy palvelin on tarkoitus tehdä. En ole päättänyt montako teratavua sen koko on. SFP+ palikat on vaan kalliita, mutta tavallistakin SFP palikkaa voin käyttää ja silloin nopeus jää 1G, eli tuo kytkin hyväksyy molemmat.
Jos tarvittavat matkat on alle 30m niin suosittelen hinta syistä käyttämään valmiiksi päätettyjä kuituja esim NAFICON-TUOTTEET - TIETO- JA TELEVERKKOJÄRJESTELM - TIETOLIIKENNE JA TURVATUOTTEET - Tuoteluettelo

On niitä pidempiäkin, mutta 30m saakka löytyy vaivattomasti. Esim tuo fmms tyyppinen on ihan helppo vedellä listojen taakse.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Jos tarvittavat matkat on alle 30m niin suosittelen hinta syistä käyttämään valmiiksi päätettyjä kuituja esim NAFICON-TUOTTEET - TIETO- JA TELEVERKKOJÄRJESTELM - TIETOLIIKENNE JA TURVATUOTTEET - Tuoteluettelo

On niitä pidempiäkin, mutta 30m saakka löytyy vaivattomasti. Esim tuo fmms tyyppinen on ihan helppo vedellä listojen taakse.
Mulla on se ongelma juurikin, että tuo 30M ei riitä ja se on varmaan monelle muullekin ongelma, mutta voi hoitaa osan, mutta ei kaikkea. Koska kaapelin pituus kasvaa yli 30metriä... 30 Metriä on varmaan juurikin CAT6 tai CAT6A, mutta CAT7 on eri kategoriaa ja mitään vanhaa piuhaa en halua vedellä listojen sisään. CAT8 alkaa tulee jotain hammastuksia liittimen kylkeen, että niitä ei voisi enää liittää perinteiseen liittimeen kiinni, eli jos sellaisia osuu silmiin, niin ne on pakko olla CAT8 luokkaa vähintään.

Valmiiksi myytävät valokuitukaapelit menee tietyn välein ja on ostettava ylipitkä. Ainoa paikka mihin se ylimäärinen pätkä piilotetaan kiepille on kai juurikin "19 räkki mihin kytkimet ja reitittimet asennetaan. Netistä olen katsellut videoita tuosta valokuidun taivuttelusta ja tullut siihen tulokseen, että sitä voi vetää listojen sisään, mutta vain sellaista, jossa ei tule häviötä ja niissä valokuiduissa on se kuidusta seuraava kerros erilaista, eli se ei päästä valoa karkaamaan mutkissa, mutta sitä asiaa ei kerrota verkkokauppojen sivuilla, joten oikean valokuidun löytäminen ei ole helppoa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
vielä helpommalla pääsee näillä Poe Splittereillä. Toimii hienosti juuri tuossa tarkoituksessa
https://www.aliexpress.com/item/32973169095.html
Pyyti kirjautumaan, enkä nähnyt mitä tuolla linkin takana on. Mutta Mr. Google auttoi hakusanoilla poe splitter.

Toi raspin oma POE hat on aika heikko tehonen. Jos jotain lisälaitetta kiinni niin virta ei meinaa riittää. Tämmönen on luultavasti parempi vaihtoehto. https://www.amazon.de/gp/product/B07JQ2Z8NG/ Tällä hetkellä ei näytä toimittavan suomeen mutta viime kesänä kyllä toimitti.
Kiitokset näistä vinkeistä, enköhän jonkin ratkaisun löydä näillä omiin tarpeisiin.
Pahoittelut offtopicista, ja lopetetaan nämä raspin poe-hattu jutut tähän.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Onkos täällä kellään Dream Machine käytössä? Pähkin tässä oman EdgeRouter X + Wlan boxi kombon korvaamista ko vempeleellä, mutta käyttökokemuksia olisi haussa.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Onkos täällä kellään Dream Machine käytössä? Pähkin tässä oman EdgeRouter X + Wlan boxi kombon korvaamista ko vempeleellä, mutta käyttökokemuksia olisi haussa.
Mietin ihan samaa laitetta tulevan kuidun kaveriksi.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Onko Ubiquitilla joku semmonen UAP-AC Lite:ä vastaava laite, joka pystyisi kunnon nopeuksiin? Nyt saa n. 4 MB/s ja menee puolet hukkaan 100M liittymästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Onko Ubiquitilla joku semmonen UAP-AC Lite:ä vastaava laite, joka pystyisi kunnon nopeuksiin? Nyt saa n. 4 MB/s ja menee puolet hukkaan 100M liittymästä.
nanoHD pystyy itsellä ainakin sellaseen 450Mbps nopeuteen sisäverkossa kotipc:ltä.
Etäisyyttä on toki vähän. Varmaan pystyis parempaankin.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Onko Ubiquitilla joku semmonen UAP-AC Lite:ä vastaava laite, joka pystyisi kunnon nopeuksiin? Nyt saa n. 4 MB/s ja menee puolet hukkaan 100M liittymästä.
Riippuu vähän siitä missä ongelma on tällä hetkellä. Tukiasemassa se tuskin on, kun ei ne menohalut tuohon lopu. Nimim. sama tukiasema ja ihan saa 250Mb/s liittymästä koko nopeuden irti sopivalla etäisyydellä. Vähän kauempaakin kulkee vielä 150-200Mb/s vaivatta. Sisäverkon nopeuksia en ole testannut, eli todellisesta maksimista ei hajua mutta tuskin ihan mahdottomasti yli tuon.

Client/clientit oletettavasti kiinni 2.4ghz kaistalla ja samalla kanavalla kasa muita tukiasemia naapureilla? Selittyy moinen nopeus sillä eikä se juurikaan tukiasemaa vaihtamalla parane.

Controllerista tutkailemaan minkälaisen yhteyden clientit saa ja minkälaisella signaalivahvuudella. Skannaa lähialueen muut wlan verkot ja katso millä kanavilla ne on ja aseta omat johonkin muuhun ei niin ruuhkaiseen kanavaan.

Onhan tukiasemalle menevän verkkokaapelin välissä 1Gbit PoE injektori (jos et siis syötä virtaa suoraan kytkimeltä) eikä mukana tullut 100Mbit sellainen? Jälkimmäinen rajaa aika tehokkaasti nopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Riippuu vähän siitä missä ongelma on tällä hetkellä. Tukiasemassa se tuskin on, kun ei ne menohalut tuohon lopu. Nimim. sama tukiasema ja ihan saa 250Mb/s liittymästä koko nopeuden irti sopivalla etäisyydellä. Vähän kauempaakin kulkee vielä 150-200Mb/s vaivatta. Sisäverkon nopeuksia en ole testannut, eli todellisesta maksimista ei hajua mutta tuskin ihan mahdottomasti yli tuon.

Client/clientit oletettavasti kiinni 2.4ghz kaistalla ja samalla kanavalla kasa muita tukiasemia naapureilla? Selittyy moinen nopeus sillä eikä se juurikaan tukiasemaa vaihtamalla parane.

Controllerista tutkailemaan minkälaisen yhteyden clientit saa ja minkälaisella signaalivahvuudella. Skannaa lähialueen muut wlan verkot ja katso millä kanavilla ne on ja aseta omat johonkin muuhun ei niin ruuhkaiseen kanavaan.

Onhan tukiasemalle menevän verkkokaapelin välissä 1Gbit PoE injektori (jos et siis syötä virtaa suoraan kytkimeltä) eikä mukana tullut 100Mbit sellainen? Jälkimmäinen rajaa aika tehokkaasti nopeutta.
Ihan 5 GHz kaistalla ollaa liikenteessä ja kaistanleveydet ja kanavat on testattu. Ei ole siis ilmatilan tukkoisuudesta kyse. Modeemi antaa se 95 Mb/s. Edgerouter X modeemin perässä ja siitä PoE:lla on kiinni ihan normaalisti.

Signaaleista ei ole kiinni. Pitääpä tsekata tuo PoE vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ihan 5 GHz kaistalla ollaa liikenteessä ja kaistanleveydet ja kanavat on testattu. Ei ole siis ilmatilan tukkoisuudesta kyse. Modeemi antaa se 95 Mb/s. Edgerouter X modeemin perässä ja siitä PoE:lla on kiinni ihan normaalisti.

Signaaleista ei ole kiinni. Pitääpä tsekata tuo PoE vielä.
Mikä sulla on kaistanleveys? 80 on varmaankin paras nykyvehkeillä. Toki riippuu paljon myös clientistä. Ootko testannu useammalla laitteella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Ihan 5 GHz kaistalla ollaa liikenteessä ja kaistanleveydet ja kanavat on testattu. Ei ole siis ilmatilan tukkoisuudesta kyse. Modeemi antaa se 95 Mb/s. Edgerouter X modeemin perässä ja siitä PoE:lla on kiinni ihan normaalisti.

Signaaleista ei ole kiinni. Pitääpä tsekata tuo PoE vielä.
Mikä se asiakaslaite on, johon bitin pitäisi viuhua?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Asiakaslaitteina Macbook Pro, 3 kpl Win10 konetta 3 kännykkää jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Asiakaslaitteina Macbook Pro, 3 kpl Win10 konetta 3 kännykkää jne.
Ja kaikissa saat tuon saman siirtonopeuden? Näyttääkö tukiasema statistiikkaa, millä taajuudella, kaistanleveydellä ja virheenkorjauksella liikennöidään minkäkin asiakaslaitteen kanssa?
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 505
Onko Ubiquitilla joku semmonen UAP-AC Lite:ä vastaava laite, joka pystyisi kunnon nopeuksiin? Nyt saa n. 4 MB/s ja menee puolet hukkaan 100M liittymästä.
Äkkiseltään tulee mieleen, että onko langattomaan verkkoon (2,4ghz) kytketty joku vain vanhempia standardeja tukeva laite? Tällöin käy niin, että koko langattoman verkon nopeus tippuu siihen rajaan jota vanhempi standardi tukee.

Tämän voi monissa wlan tukiasemissa kumota pakottamalla asema käyttämään vain uusinta standardia. Tällöin "liian vanhat laitteet" eivät tosin löydä koko verkkoa.

On näitä tapauksia ollut, niin itsellä kuin kavereillakin, syyksi on osoittautunut milloin "ikivanha" konsoli tai vm 2014 "äly"TV.

EDIT: jaa olikin ilmeisesti 5ghz verkosta kysymys.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Joo kyllä ac-lite antaa tuon 100 megan kaistan täydeltä helposti, jos clientti siihen pystyy.
Tai ei, jos moni naapuri vieressä käyttää omaa WLAN purkkia, niin WLAN yhteydet voi alkaa huutaa toistensa päälle, jos ne on samalla kanavalla. Android puhelimille ja tableteille on Wifi Analyzer appi. Minulla on kummallakin taajuudella langattomia verkkoja. Pelkästään 2,4GHz alueelta löytyy 14 langatonta verkkoa, mutta kanavan voi vaihtaa, jos ne menee päällekkäin. 14 WLAN:n tukiasemaa lähistöllä ja 15cm paksuja teräsbetoni seiniä, niin ei ole helpoimmasta päästä. Minun pitäisi hankkia useampi, kuin yksi UniFi tai Ubiquiti AP, että alkaa pelittää omat WLAN yhteydet kunnolla joka huoneessa. Tuokin on ollut mietinnässä, että montako AP tarvitsen ja minkä tyyppisiä, että omat yhteydet toimii kunnolla joka huoneessa. Tuokin pitää huomioida, kun alan vetämään jalkalistoihin kaapelia, että noille löytyy omat liittimet. Käytän langatonta ja langallista yhteyttä. Ainakin Applen laitteet vaatii WLAN:n yhteyden, että ne voi varmuuskopioida tai tehdä isommat päivitykset. Applen laitteista menee backup WLAN:n kautta pilveen ja ainakin kerran olen joutunut jo sieltä iCloud:sta palauttaa hajonneen puhelimen varmuuskopion jota se tekee automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Onhan tukiasemalle menevän verkkokaapelin välissä 1Gbit PoE injektori (jos et siis syötä virtaa suoraan kytkimeltä) eikä mukana tullut 100Mbit sellainen? Jälkimmäinen rajaa aika tehokkaasti nopeutta.
Kytkentä menee: Telewell TW-EV902 -> PoE-adapteri (UAP:n mukana tullut) -> Edgerouter X (Eth0 PoE In) -> Edgerouter X (Eth4 PoE Out) -> UAP-AC Lite. Eli ohjeen mukainen kytkentä. jarruttaako tässä tosiaan tuo PoE-adapteri?
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
Kytkentä menee: Telewell TW-EV902 -> PoE-adapteri (UAP:n mukana tullut) -> Edgerouter X (Eth0 PoE In) -> Edgerouter X (Eth4 PoE Out) -> UAP-AC Lite. Eli ohjeen mukainen kytkentä. jarruttaako tässä tosiaan tuo PoE-adapteri?
No tuossa combossa tukiaseman ja edgerouterin välinen linkki pitäisi kyllä olla 1Gbit (näet tämän kyllä edgerouterin hallinnasta) eikä mahdollinen 100Mbit injektori vaikuta kuin modeemin ja reittimen väliseen linkkiin. Oletin että injektori olisi tukiaseman ja reitittimen välissä.

Jos edgerouterin perästä saa langallisella yhteydellä täyden vauhdin niin tuskinpa on sitten injektorin syytä. Jos taas ei niin helppohan tuo on kokeilla syöttää sille virtaa hetkeksi muuntajalla testiksi.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
No tuossa combossa tukiaseman ja edgerouterin välinen linkki pitäisi kyllä olla 1Gbit (näet tämän kyllä edgerouterin hallinnasta) eikä mahdollinen 100Mbit injektori vaikuta kuin modeemin ja reittimen väliseen linkkiin. Oletin että injektori olisi tukiaseman ja reitittimen välissä.

Jos edgerouterin perästä saa langallisella yhteydellä täyden vauhdin niin tuskinpa on sitten injektorin syytä. Jos taas ei niin helppohan tuo on kokeilla syöttää sille virtaa hetkeksi muuntajalla testiksi.
No jos vaikuttaa, niin silloinhan en saa sitä 100 Mbit nopeutta internet-yhteydestä. Tietysti sillä oletuksella, että mainitsemasi "tehokkaasti rajoittaminen" tarkoittaa ettei saada sitä 100 Mbit menemään läpi PoE-adapterista, vaikka lukemien mukaan pitäisi.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
585
No jos vaikuttaa, niin silloinhan en saa sitä 100 Mbit nopeutta internet-yhteydestä. Tietysti sillä oletuksella, että mainitsemasi "tehokkaasti rajoittaminen" tarkoittaa ettei saada sitä 100 Mbit menemään läpi PoE-adapterista, vaikka lukemien mukaan pitäisi.
Puhun tässä omasta kokemuksesta, kun kyseinen injektori oli reitittimen ja tukiaseman välissä jolloin en saavuttanut wifin yli kyseistä linkkinopeutta.

Kokeilit jo varmaan piuhalla edgerouterin perästä ja katsoit, että linkki tukiasemaan on 1Gbit, niin ei tätäkään tarvitse arvuutella? Jokuhan siellä selvästi rajoittaa jos tosiaan wifi clientit on 5Ghz kaistalla kiinni, hyvillä arvoilla ja häiriöitä ei ole. Tuossa on helppo sulkea yksitellen eri laitteita pois testaamalla niin syykin ehkä selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom