Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Yksi hyvä työkalu noiden kuuluvuusalueiden määrittämiseen on piirrellä pohjakuvan päälle seinät täällä: UniFi Design Center

Sen jälkeen voi vertailla, miltä kuuluvuusalueet eri tukarimalleilla voisi näyttää ja hakea optimisijaintia.
 
  • Tykkää
Reactions: jnf
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
Injektorilla menty nyt pidemmän aikaa. En hankkisi kytkintä vain kahta varten.
 

jnf

Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
60
Injektorilla menty nyt pidemmän aikaa. En hankkisi kytkintä vain kahta varten.
Eli noihin injektoreihin tulee virransyöttö erikseen ja rj45 tulo ja poe rj45 lähtö? Tuleeko noissa laturi mukana? Ja tukiasemien hallinnointi onnistuu ihan ok tuota kautta, vaikka olisi jonkun normikytkimen/palomuurin perässä suoraan? Kotiverkko kyseessä, joten uskoisin, että nuo tukiasemat on tärkeimmässä osassa paketissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Eli noihin injektoreihin tulee virransyöttö erikseen ja rj45 tulo ja poe rj45 lähtö? Tuleeko noissa laturi mukana? Ja tukiasemien hallinnointi onnistuu ihan ok tuota kautta, vaikka olisi jonkun normikytkimen/palomuurin perässä suoraan? Kotiverkko kyseessä, joten uskoisin, että nuo tukiasemat on tärkeimmässä osassa paketissa.
Injektori on siis vaan palikka, johon tulee virta ja data sisään eri kaapeleilla ja lähtee samassa kaapelissa ulos. Injektori ei tee datalle mitään, eli voi olla ei-PoE-kytkimen perässä esimerkiksi. Injektori tai PoE-kytkin voi olla minkä merkkinen vaan, kunhan tukee tukarin PoE-standardia (esim. af/at) ja teho riittää. Ubiquitin injektorissa tulee siis ihan suko-virtajohto mukana.

Hyödyt mitä PoE-kytkimellä voit saada on siisteys, vähemmän pistorasioita ja välikaapeleita tarvitsee. Toinen on, että voit vikatilanteessa kytkimen hallinnasta käyttää tukiasemasta virtoja pois menemättä kytkimen luo fyysisesti. Usein myös näkee paljon PoE-laite ottaa tehoja kytkimen portista. Mutta kotikäytössä näistä tuskin suurta hyötyä on siisteyden lisäksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Edullisessa poe kytkimessä ei ole mitään hallintaa jolla niitä tukareita voisi buuttailla
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Toinen on, että voit vikatilanteessa kytkimen hallinnasta käyttää tukiasemasta virtoja pois menemättä kytkimen luo fyysisesti.
Tuota en ole toistaiseksi tarvinnut, mutta itse käytän kontrollerin kanssa ajastuksia PoE-porteissa laittamaan joitakin AP:itä päälle/pois virransäästösyistä
 
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
18
Kotiin olisi tarkoitus hommata verkkolaitteet ja olen ubiquiti laitteita katsellut. DNAn kuitu tulee varaston sähkökaappiin. Onnistuuko tällä setillä verkon luonti:

- Edgerouter X (tämä olisi tarkoitus laittaa sähkökaappiin jakamaan verkkoa eri huoneisiin)
- U6 Lite (tukiasemaksi/Wifi, jompaan kumpaan makuuhuoneeseen)
Tarvitaanko tähän vielä erillinen PoE-adapteri vai voiko Edgerouter X:n kautta syöttää sähkökaapista myös virran tukiasemalle rj45 kautta?

Saisiko näillä riittävän verkon 76m2 asuntoon? Wifi-verkkoon tulisi muutama Hue-lamppu, TV, työläppäri (jos ei ole suoraan verkossa kiinni), valvontakamera.

Eilen sain laitteet käyttöönotettua ja netin asennettua. ER-X jakaa verkkoa sähkökaapissa ja AC liten kiinnitin toisen makkarin seinään parin metrin korkeuteen oviaukon kohdalle. Hyvin pelasi yhteydet päämakkarin nurkassa asti :thumbsup:
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Onko joku siirtynyt yhesä cloud genistä useampaan ? Eli jos on nyt 1 kpl ja sit uudessa setupissa 3 kpl.
Multisitellä se onnistuu. Mut saako uusissa laiteissa sen lisättyä suoraan olemassa olevaan vai onko se aina vain uudessa laitteessa defaultin lisäksi uusi?
1669885908919.png


Eli saako siirrettyä tuonne Defaultiin kaikki jotenkin?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Ostin Motonetistä Nedis SmartLife pistorasian, joka käyttää näköjään pelkästään 2.4GHz taajuutta.

Meillä on taloudessa Roborock joka ilmeisesti käyttää myös 2.4GHz ja sen kanssa yhteys pelaa.

Olen mielestäni koittanut kaikki mahdolliset asetukset, mutten saa kyllä tuota toimimaan. Olisiko vinkkejä heittää?

Minulla on siis kaksi SSID, joista toinen on nimetty _IoT ja sen SSID on piilotettu.

Tässä _IoT -asetukset
1670326805293.png


Ongelma on siis se, että rouvan puhelin on vaan 5GHz ja ohjelma herjaa, että pitäis olla samassa 2.4GHz verkossa, jonka kyllä ymmärrän. Miksi Roborock sitten hallitsee tämän?

Tässä asetukset tuosta 5GHz puolelta
1670326903877.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 003
Ostin Motonetistä Nedis SmartLife pistorasian, joka käyttää näköjään pelkästään 2.4GHz taajuutta.

Meillä on taloudessa Roborock joka ilmeisesti käyttää myös 2.4GHz ja sen kanssa yhteys pelaa.

Olen mielestäni koittanut kaikki mahdolliset asetukset, mutten saa kyllä tuota toimimaan. Olisiko vinkkejä heittää?

Minulla on siis kaksi SSID, joista toinen on nimetty _IoT ja sen SSID on piilotettu.

Tässä _IoT -asetukset


Ongelma on siis se, että rouvan puhelin on vaan 5GHz ja ohjelma herjaa, että pitäis olla samassa 2.4GHz verkossa, jonka kyllä ymmärrän. Miksi Roborock sitten hallitsee tämän?

Tässä asetukset tuosta 5GHz puolelta
Onko tuo IoT verkko nyt siis joku eristetty toinen verkko? Ei käy ilmi näistä asetuksista. Jos näin on, niin eihän se tietenkään toimi ilman palomuuriavauksia. Alkuasennuksen jälkeen sen puhelimen voi kyllä siirtää sitten eri verkkoon kun nedis kommunikoi myöhemmin puhelinsovelluksen kanssa internetin yli.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Onko tuo IoT verkko nyt siis joku eristetty toinen verkko? Ei käy ilmi näistä asetuksista. Jos näin on, niin eihän se tietenkään toimi ilman palomuuriavauksia. Alkuasennuksen jälkeen sen puhelimen voi kyllä siirtää sitten eri verkkoon kun nedis kommunikoi myöhemmin puhelinsovelluksen kanssa internetin yli.
Se oli valmiina tuolla AC Liten sovelluksissa. Pistin sen nyt pois päältä. Pakotin 2.4GHz ainoastaan päälle, muttei silti tuo suostu toimimaan.

Liekö tuo Nediksen käikäle jotenkin vajavainen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Onhan sulla siellä uusin firmis sisällä? Jokin aika sittenhän noissa unifin firmiksissä oli jotain jonka takia moni laite ei niiden kanssa toiminut.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
112
Tuli asennettua https://www.dustinhome.fi/product/5011232300/unifi-u6-pro--tukiasema tuollainen parantamaan wifiä, asensin laitteen melkein keskellä taloa aulassa ja ei kuuluvuus ihan yllä 7m päähän läppärille nopeudet on 20-30mbs molempiin suuntiin. Pleikkari on sitten toisessa suunnassa sen 7m ja sillä pääsee 80mbs. Yhteys on vsp 400/400 valokuitu. Luulin että tuo olisi riittänyt yksinään. PoE-injektori 802.3AF tuollainen on kaverina siinä myös.
Veikkaisin, että laitteesi on valmistettu kesä-elokuussa. Tarkista ja jos on, tee RMA. Saat uuden tilalle. https://help.ui.com/hc/en-us/articl...i-6-Access-Point-Professional-U6-Pro-Advisory

Itsellä oli yksi tästä erästä ja, toisin kuin Ubiquity tuossa "ilmoittaa", oli kaikennäköstä outoa ongelmaa, mutta reboot-ongelmia ei. Muistaakseni ei ollut edes STP-piuha käytössä. Tilalle tullut toimii mainiosti samassa setupissa. Toki itsellä voinut olla joku muukin ongelma, mutta koska kyseessä Ubiquity, todennäköiseti valmistusvirheen tuomat ongelmat ovat kerrottua laajemmat.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Veikkaisin, että laitteesi on valmistettu kesä-elokuussa. Tarkista ja jos on, tee RMA. Saat uuden tilalle. https://help.ui.com/hc/en-us/articl...i-6-Access-Point-Professional-U6-Pro-Advisory

Itsellä oli yksi tästä erästä ja, toisin kuin Ubiquity tuossa "ilmoittaa", oli kaikennäköstä outoa ongelmaa, mutta reboot-ongelmia ei. Muistaakseni ei ollut edes STP-piuha käytössä. Tilalle tullut toimii mainiosti samassa setupissa. Toki itsellä voinut olla joku muukin ongelma, mutta koska kyseessä Ubiquity, todennäköiseti valmistusvirheen tuomat ongelmat ovat kerrottua laajemmat.

Mistäs näen tuon milloin valmistettu? Tuli tehokkaampi poe injektori ja yhteys parani nyt 150-250mbs välille. On jo parempi mitä valokuidun omalla wifillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Mistäs näen tuon milloin valmistettu? Tuli tehokkaampi poe injektori ja yhteys parani nyt 150-250mbs välille. On jo parempi mitä valokuidun omalla wifillä.
Laitteessa on tarrassa date code. Controllerin pitäisi kyllä huomauttaa tuosta jos tuo yllämainittu koskee sinun laitetta. Mutta Ubiquitin tuesta voi kyllä kysyä ja varmistaa koskeeko.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
112
Laitteessa on tarrassa date code. Controllerin pitäisi kyllä huomauttaa tuosta jos tuo yllämainittu koskee sinun laitetta. Mutta Ubiquitin tuesta voi kyllä kysyä ja varmistaa koskeeko.
Mulla se ilmoitus (device may have performance limitation...) oli puhelimen sovelluksessa pari kertaa näkyvillä pop up tekstinä ja häipyi sitten pois. UDM SE lokeihin ilmoitusta ei tullut ollenkaan.

Ongelmat alkoivat ehkä viikon käytön jälkeen ja niitä oli mm. ovikellon RX rate alle 30mbps (uudella 325) ja telkkari ei yleensä suostunut liittymään wifiin ollenkaan. Osa laitteista taas toimi normaalisti. Yhtään reboot tai power on -vikaa ei ollut. Uudella access pointilla on toiminut kaikki.

Tarkistin vielä ja mulla taisi olla STP-piuha käytössä. Suosittelen silti Markusta tekemään RMA:n ja kirjoittamaan siihen syyksi vain, että manufactured in August ja vaikka tuo Advisory-linkki perään. Näin minä tein. Kyllä ne sen hylkää, jos on aihetta. Ja mikäli menee läpi, uusi laite tulee nopeammin, kuin tarvitsee palauttaa vanha. UPS hakee sen suoraan kotoa, joten vaiva on minimaalinen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Mulla se ilmoitus (device may have performance limitation...) oli puhelimen sovelluksessa pari kertaa näkyvillä pop up tekstinä ja häipyi sitten pois. UDM SE lokeihin ilmoitusta ei tullut ollenkaan.

Ongelmat alkoivat ehkä viikon käytön jälkeen ja niitä oli mm. ovikellon RX rate alle 30mbps (uudella 325) ja telkkari ei yleensä suostunut liittymään wifiin ollenkaan. Osa laitteista taas toimi normaalisti. Yhtään reboot tai power on -vikaa ei ollut. Uudella access pointilla on toiminut kaikki.

Tarkistin vielä ja mulla taisi olla STP-piuha käytössä. Suosittelen silti Markusta tekemään RMA:n ja kirjoittamaan siihen syyksi vain, että manufactured in August ja vaikka tuo Advisory-linkki perään. Näin minä tein. Kyllä ne sen hylkää, jos on aihetta. Ja mikäli menee läpi, uusi laite tulee nopeammin, kuin tarvitsee palauttaa vanha. UPS hakee sen suoraan kotoa, joten vaiva on minimaalinen.
Tein Rma ja liitin repullisen kuvia siihen wifiman kuvakaappauksia, pleikkarista, pc.ltä yms että oli vähän joka laitteesta. Myös tuon sun linkin siihen yms.

Katsotaan nyt mitä vastaavat. Ostan kuitenkin vielä keväällä toisen purkin autotalliin voin sinne vaikka viedä tämän pro ja taloon vaikla Long Range. Tallissa on ainoastaan musan kuuntelu vahvistimen kautta ja froniuksen invertteri.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
215
On itseasiassa uusin päivitys. Päivitin tänään tuohon 6.2.44.
Meillä on verkko jossa on molemmat taajuudet päällä. Sovellus valittaa mun puhelimessa että pitäisi olla 2.4GHz taajuuksinen verkko koska mun puhelin käyttää siinä 5GHz taajuutta. Sovellus antaa kuitenkin jatkaa eteenpäin (ja pitääkin koska verkko on myöskin 2.4 taajuuksinen. Asennus menee loppuun oikein ilman mitään kikkialuja. Laitteet näkyvät samassa verkossa ja pingatakin voi.

Tarkoituksena on kyllä että erotan jossain välissä IoT laitteet erikseen koska tietoturva pitää olla kunnossa, mutta se ei ole nyt olennaista tässä tapauksessa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Meillä on verkko jossa on molemmat taajuudet päällä. Sovellus valittaa mun puhelimessa että pitäisi olla 2.4GHz taajuuksinen verkko koska mun puhelin käyttää siinä 5GHz taajuutta. Sovellus antaa kuitenkin jatkaa eteenpäin (ja pitääkin koska verkko on myöskin 2.4 taajuuksinen. Asennus menee loppuun oikein ilman mitään kikkialuja. Laitteet näkyvät samassa verkossa ja pingatakin voi.

Tarkoituksena on kyllä että erotan jossain välissä IoT laitteet erikseen koska tietoturva pitää olla kunnossa, mutta se ei ole nyt olennaista tässä tapauksessa.
Sain itseasiassa tämän kuntoon. Olin unohtanut, että SSID oli piilotettu tilassa.

Nyt tuli toinen "ongelma" eteen, eli rajoitettu kantavuus. Autotalli/katoksen seinät ilmeisesti liian hyvin eristetty kun kantama näyttää Offline.

Autotalliin meinasin jokatapauksessa hankkia antennin niin tämä menee samalla sitten.

Pikaisesti katsoin asennusohjeita, niin ei käynyt ilmi tarvitseeko antenni virtaa?

Saa vinkata mikä olisi kohtuullisen hyvä antenni Ubilta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Oliko ihmisillä UDM-purkkia (ei pro)? Onko kukaan havainnut satunnaista boottailua? Tällä viikolla pari kertaa tapahtunut illalla ja senhän kyllä kuulee kun purkki pitää käynnistyessään pimpelipom ääntä. Entäpä missä paikkeilla memory usage teillä pyörii? Täällä 80-90%. On varmasti ympäristöstä ja laitemäärästä kiinni, mutta onkohan tuo mahdollinen syy buuttailulle.
En vielä testannut, että kuinka paljon muistinkäyttö laskee kun ottaa IDS/IDP:n pois päältä.
 
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
67
Oliko ihmisillä UDM-purkkia (ei pro)? Onko kukaan havainnut satunnaista boottailua? Tällä viikolla pari kertaa tapahtunut illalla ja senhän kyllä kuulee kun purkki pitää käynnistyessään pimpelipom ääntä. Entäpä missä paikkeilla memory usage teillä pyörii? Täällä 80-90%. On varmasti ympäristöstä ja laitemäärästä kiinni, mutta onkohan tuo mahdollinen syy buuttailulle.
En vielä testannut, että kuinka paljon muistinkäyttö laskee kun ottaa IDS/IDP:n pois päältä.
Onks sulla automaattiset päivitykset päällä? Itellä UDM ainaki buuttailee illalla/yöllä päivityksien takia. Memory usage pyörii itellä kans 80-90% tienoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Hmm... ei ole kuin tämä:
1670531019785.png

Ja ei pitäisi mielestäni vaatia UDM:ltä boottia. Ja lisäksi daily 3am ei matchaa buuttiaikoihin. Asetuksissa ei itse laitteita automaattisesti päivitetä. Päivitykset ajan manuaalisesti kun sellaisia on.
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
531
Kyllä Unifi OS -päivitys varmasti bootin vaatii. Mutta eihän siitä välttämättä ollut nyt kyse. Kannattaa ehkä kuitenkin ottaa nuo automaattipäivitykset pois päältä, ainakin testiksi. Ilmoiitusasetuksista voi laittaa ilmoituksen päälle, niin tietää itse käydä päivitämässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Kyllä Unifi OS -päivitys varmasti bootin vaatii. Mutta eihän siitä välttämättä ollut nyt kyse. Kannattaa ehkä kuitenkin ottaa nuo automaattipäivitykset pois päältä, ainakin testiksi. Ilmoiitusasetuksista voi laittaa ilmoituksen päälle, niin tietää itse käydä päivitämässä.
Itse asiassa juuri 10min sitten pim pom pim ääni kuului ja udm buuttasi. Buutissa muutenkin hämärä juttu, että internet on poikki sen 1minuutin ja jos teen manuaalibuutin udm:lle, niin se ei ikinä mielestäni toivu 1minuutin aikana jo pelikuntoon vaan koko buutti vie aikaa muutaman minuutin. Joka tapauksessa buutti siis tapahtui ja mitään versiomuutoksia ei ole kyllä tapahtunut:

1670582172840.png


Sama sisältö kuin eilen. Kokeilin nyt napata tuon Threat managementin pois päältä. Memory usage ehkä tippui alemmas. Nyt alle 60% mutta aiemminkin on kasvanut hiljalleen sinne 80 hujakoille.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Tosiaan vinkkejä minkäläisellä setupilla saisin talliin nettiä?

Välimatka n. 20metriä, mutta tallissa ja talossa kunnon eristeet eli vaimentaa signaalia todella paljon.

Unifi AC Mesh AP
Access Point AC Mesh

Tuossa ihmiset valittaneet ettei mene seinän läpi signaali kovinkaa hyvin?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
172
Tosiaan vinkkejä minkäläisellä setupilla saisin talliin nettiä?

Välimatka n. 20metriä, mutta tallissa ja talossa kunnon eristeet eli vaimentaa signaalia todella paljon.

Unifi AC Mesh AP
Access Point AC Mesh

Tuossa ihmiset valittaneet ettei mene seinän läpi signaali kovinkaa hyvin?
Mulla on just tuo talon seinässä jatkamassa nettiä autotalliin. Tekee tehtävänsä, mutta tallissa on just tuon tukarin suuntaan metallinen nosto-ovi, joten signaali heikkenee kyllä selvästi.
 

Tigiiz

(oo=[][]=oo)
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
188
Tosiaan vinkkejä minkäläisellä setupilla saisin talliin nettiä?

Välimatka n. 20metriä, mutta tallissa ja talossa kunnon eristeet eli vaimentaa signaalia todella paljon.

Unifi AC Mesh AP
Access Point AC Mesh

Tuossa ihmiset valittaneet ettei mene seinän läpi signaali kovinkaa hyvin?
Saako talliin vedettyä ihan kaapelilla verkko? Suorituskyvyltään paras ratkaisu ja suositeltavin. Sitten olisi vaihtoehtona ptp wifilinkki rakennuksien välille jos ei isompia esteitä ole laitteiden välillä (suora näköyhteys).
Myös ulkokäyttöön tarkoitettu tukiasema tehokkaammilla antenneilla voi olla ratkaisu mahdollisimman lähelle tallia jos vaan kuuluvuus riittää talliin asti.
 

jnf

Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
60
Onko teillä kokemuksia, että kuinka ubiquitin tukiasemat pelaavat ulkotiloissa? Mietin tuossa, että vetäisin laiskuuksissani U6 LR tukiaseman omakotitalon yläpohjaan, enkä lähtisi tuomaankaan sisätilaan. Ainut mikä hieman mietityttää, että lämpötila vaihtelee melkoisesti, eli vaihtelee varmaan välillä -25c/+40c välillä. Toisaalta voisi kuvitella, että kantavuutta saisi lisää, jos tukiasema olisi korkeammalla kuin sisätilat.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
588
Onko teillä kokemuksia, että kuinka ubiquitin tukiasemat pelaavat ulkotiloissa? Mietin tuossa, että vetäisin laiskuuksissani U6 LR tukiaseman omakotitalon yläpohjaan, enkä lähtisi tuomaankaan sisätilaan. Ainut mikä hieman mietityttää, että lämpötila vaihtelee melkoisesti, eli vaihtelee varmaan välillä -25c/+40c välillä. Toisaalta voisi kuvitella, että kantavuutta saisi lisää, jos tukiasema olisi korkeammalla kuin sisätilat.
Itselläni juuri samanlailla hoitamassa piha-aluetta. Hyvin toiminut välikatolla.
Tuolle mainitsemallesi AP:lle luvataan:

Operating temperature-30 to 60° C (-22 to 140° F)
 
  • Tykkää
Reactions: jnf
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Itse asiassa juuri 10min sitten pim pom pim ääni kuului ja udm buuttasi. Buutissa muutenkin hämärä juttu, että internet on poikki sen 1minuutin ja jos teen manuaalibuutin udm:lle, niin se ei ikinä mielestäni toivu 1minuutin aikana jo pelikuntoon vaan koko buutti vie aikaa muutaman minuutin. Joka tapauksessa buutti siis tapahtui ja mitään versiomuutoksia ei ole kyllä tapahtunut:



Sama sisältö kuin eilen. Kokeilin nyt napata tuon Threat managementin pois päältä. Memory usage ehkä tippui alemmas. Nyt alle 60% mutta aiemminkin on kasvanut hiljalleen sinne 80 hujakoille.
Vielä ei ainakaan ole buutannut ja kuorma on nyt jatkuvasti 70% luokkaa kun Threat Management on disabloitu. Voisiko olla, että liika kuorma tappoi UDM:n.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Saako talliin vedettyä ihan kaapelilla verkko? Suorituskyvyltään paras ratkaisu ja suositeltavin. Sitten olisi vaihtoehtona ptp wifilinkki rakennuksien välille jos ei isompia esteitä ole laitteiden välillä (suora näköyhteys).
Myös ulkokäyttöön tarkoitettu tukiasema tehokkaammilla antenneilla voi olla ratkaisu mahdollisimman lähelle tallia jos vaan kuuluvuus riittää talliin asti.
No kun olin rakennusaikaan sähkökuvia tehdessä ihan uuno, enkä vetänyt eteiseen valmiutta ei oikein ole kyllä tehtävissä enään että voisi vetää.
Tv:n takana seinällä mulla on nyt siis AC Lite ja siitä on 6metriä ulkoikkunaan mutta vaimentuu ilmeisesti todella paljon vaan tuo eriste kun pihalla ei kovin hyvää signaalia ole.
Tallin ulkoseinässä osittain myös palosuojaus EI30 joka vaimentaa tosiaan signaalia merkittävästi.

Miettisin vaihtoehtoa, että vaihtaisin tuon AC Liten U6 LR:n mutta ei tämä poista silti tuota tallin sisällä olevaa ongelmaa.


Ubiquiti NanoStation Loco M5 2kpl maksaa kuitenkin saman mitä tuo U6 LR?

PTP tarvitsee ilmeisesti RJ45 toimiakseen kunnolla?
 

Tigiiz

(oo=[][]=oo)
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
188
No kun olin rakennusaikaan sähkökuvia tehdessä ihan uuno, enkä vetänyt eteiseen valmiutta ei oikein ole kyllä tehtävissä enään että voisi vetää.
Tv:n takana seinällä mulla on nyt siis AC Lite ja siitä on 6metriä ulkoikkunaan mutta vaimentuu ilmeisesti todella paljon vaan tuo eriste kun pihalla ei kovin hyvää signaalia ole.
Tallin ulkoseinässä osittain myös palosuojaus EI30 joka vaimentaa tosiaan signaalia merkittävästi.

Miettisin vaihtoehtoa, että vaihtaisin tuon AC Liten U6 LR:n mutta ei tämä poista silti tuota tallin sisällä olevaa ongelmaa.


Ubiquiti NanoStation Loco M5 2kpl maksaa kuitenkin saman mitä tuo U6 LR?

PTP tarvitsee ilmeisesti RJ45 toimiakseen kunnolla?
Juu virta ja data kulkee laitteelle rj45 kautta, joko injektorin taikka sopivaa poeta tukevan kytkimen kautta. Noi ubin ptp stationit ovat passive poe-virralla toimivia laitteita suurimmaksi osaksi.
Itse linkki syntyy luonnollisesti langattomana ptp laitteiden väliin. Esim. Täältä voi katella valikoimaa. Huomiona, että vanhemmisa on 100M-portit, dual portit kuitenkin monesa ja tukevat poe-passthrough, että saapi kiinni vaikka tukarin jos vain yhteensopiva poe standardi laitteesa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Vielä ei ainakaan ole buutannut ja kuorma on nyt jatkuvasti 70% luokkaa kun Threat Management on disabloitu. Voisiko olla, että liika kuorma tappoi UDM:n.
ja vielä viimeinen vahvistus asialle. Threat management syö 10-20% cpu:ta UDM:stä, joten ainakin meikäläisen tapauksessa tuo jatkuva liki 90% kuorma pakotti laitteen buuttikierrokselle kerran päivässä. Ehkäpä kyse on tuosta kokonaiskuormasta ja siitä syystä joissakin yksinkertaisimmissa ympäristöissä ongelmia ei varmastikaan ole. Itselläkään mikään massiivinen ympäristö, mutta onhan tuossa:
- 5 x U6 lite
- usw lite poe kytkin
- 20 muurisääntöä
- 70 clienttia

Nyt ka cpu kuormalle karvan alle 70% eikä lähde nousemaan hitaasti ylöspäin vaan pysyy paikallaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Jos tilaisin toisen purkin tuon U6 Pron lisäksi ja vien sen vaikka talliin tai jtn kun tuosta rma touhusta selviän olisiko tuo linkin laite parempi?

Tallissa on RJ45 tuotu ja on käytössä jo Froniuksen inverterillä, saisin wifin myös sinne satunnaiseen käyttöön.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Jos tilaisin toisen purkin tuon U6 Pron lisäksi ja vien sen vaikka talliin tai jtn kun tuosta rma touhusta selviän olisiko tuo linkin laite parempi?

Tallissa on RJ45 tuotu ja on käytössä jo Froniuksen inverterillä, saisin wifin myös sinne satunnaiseen käyttöön.
U6 LR+ on Early Access-statuksella, joten varaudu olemaan laitteen BETA-testaaja jonkun aikaa. U6 Pro on ihan pätevä vaihtoehto. Alla on linkki näiden vertailutaulukkoon:

 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
U6 LR+ on Early Access-statuksella, joten varaudu olemaan laitteen BETA-testaaja jonkun aikaa. U6 Pro on ihan pätevä vaihtoehto. Alla on linkki näiden vertailutaulukkoon:


Kappas eli tuo Pro pitäisi riittää. Noh odotellaa tuo Rma touhu ja katsotaa miten käy.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Kappas eli tuo Pro pitäisi riittää. Noh odotellaa tuo Rma touhu ja katsotaa miten käy.
Kyllä Pro riittää tilaan kuin tilaan. Silloin kuin ei riitä, järkevintä on hankkia toisen tukarin Pron rinnalle. Lite, in-wallit yms voivat myös olla riittäviä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Sain työpaikalta kotiin kilpailevan puljun vermeet joten laitoin läjän Unifi tuotteita (USG, POE kytkin, pari tukaria) myyntiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Protip. Sisäinen Unifi Network controller (x.x.x.x/network) ei tykkää tallentaa käyttäjätunnusta ja salasanaa webbisivulle, vaan vaatii näiden naputtelun joka kerta. Käyttämällä sivua unifi.ui.com ja antamalla sinne käyttäjätunnuksen ja salasanaparin, pystyy tunnarit tallentamaan ja jatkossa sisäänkirjautuminen Networkiin tapahtuu ilman yhdenkään merkin kirjoittamista. Käytettävä url on toki jatkossa unifi.ui.com joka viittaa että yhteys on internetin yli, mutta eipä olekaan sillä UDM haistelee sisäverkon liikennettä ja ilmoittakin nätisti:

1670940149438.png
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tunnusten tallentamista eri sivustoille kannattaa välttää muutenkin.

Salasanahallintaohjelmistojen avulla voi syöttää tunnukset automaattisesti, tai jos haluaa hifistellä niin tietyn näppäinyhdistelmän avulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
No tuosta passuhallinnasta voi olla montaa mieltä, mutta puhtaasti käytettävyys näkökulmasta jos haluaa helpottaa kirjautumista, niin tuo tiedoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Protip. Sisäinen Unifi Network controller (x.x.x.x/network) ei tykkää tallentaa käyttäjätunnusta ja salasanaa webbisivulle, vaan vaatii näiden naputtelun joka kerta. Käyttämällä sivua unifi.ui.com ja antamalla sinne käyttäjätunnuksen ja salasanaparin, pystyy tunnarit tallentamaan ja jatkossa sisäänkirjautuminen Networkiin tapahtuu ilman yhdenkään merkin kirjoittamista. Käytettävä url on toki jatkossa unifi.ui.com joka viittaa että yhteys on internetin yli, mutta eipä olekaan sillä UDM haistelee sisäverkon liikennettä ja ilmoittakin nätisti:

Tuo johtuu siitä, ettei sisäisellä ole luotettua sertifikaattia. Voit luottaa sen käsinkin niin onnistunee. Itse joskus virittelin Let's Encryptin kun hostasin itse, nyttemin olen minäkin tuota etähallintaa käyttänyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Tuo johtuu siitä, ettei sisäisellä ole luotettua sertifikaattia. Voit luottaa sen käsinkin niin onnistunee. Itse joskus virittelin Let's Encryptin kun hostasin itse, nyttemin olen minäkin tuota etähallintaa käyttänyt.
Juu, näin Redditistä lueskelinkin. Siinä oli hieman ylimääräisen kikkailun meininkiä, niin en ikinä tätä ehtinyt testaamaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Miten ihmeessä pääsen tuohon U6 sisälle tietokoneen kanssa. ainoa laite millä ja ohjelma millä leikin on android ja Unifi network. Sen kanssa kun ei vain kaikkia unifi ohjeita ja neuvoja ei voi edes tehdä mitä haluavat RMA.ssa :cautious: noh kaikki kanavat luurin kanssa vaihdellu ja sun muuta leikkini nopein lataus ollu 200mbs ja ulos 180mbs pingi pyörii siellä 15-30 välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Miten ihmeessä pääsen tuohon U6 sisälle tietokoneen kanssa. ainoa laite millä ja ohjelma millä leikin on android ja Unifi network. Sen kanssa kun ei vain kaikkia unifi ohjeita ja neuvoja ei voi edes tehdä mitä haluavat RMA.ssa :cautious: noh kaikki kanavat luurin kanssa vaihdellu ja sun muuta leikkini nopein lataus ollu 200mbs ja ulos 180mbs pingi pyörii siellä 15-30 välillä.
Koneelle asennettava se UniFi Controller softa ja sitä kautta pääset, voit joutua resetoimaan tukarin että saat sen adoptoitua controlleriin.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Koneelle asennettava se UniFi Controller softa ja sitä kautta pääset, voit joutua resetoimaan tukarin että saat sen adoptoitua controlleriin.
Juu on asennettu. Elikkä toi ap täytyy resetoida ja aloittaa alusta? Taidanpa leikkiä huomenna sen kanssa jos vain olisi aikaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom