Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Mites se varmenteen asentaminen tapahtuu?
Selaimen osoitepalkista painaa lukkoa, sieltä näytä varmenne. Sitä kautta voi asentaa, muistaakseni säilöksi piti valita luotetut varmenteen päämyöntäjät. Sitten selaimen uudelleenkäynnistys ja pitäisi toimia.
 
Tuli päivitetty UCG Ultra -> UCG Fiber, kun tuli sopiva tarjous (Prisman asiakasomistajapäivät), mutta joutui heti painimaan uuden ongelman kanssa, eli U7 Pro Wall kättelee tuon Fiberin PoE+ portista vain 100 Mbps.

Kokeiltua on:
- resetoida U7
- kytkeä U7 suoraan (lyhyellä kaapelilla) Fiberiin
- pakottaa portti 1 GbE tai 2.5 GbE tilaan
- poistaa PoE+ portista ja kytkeä läppäriin/PC:hen + pakottaen koneiden päästä verkkokortin 1/2.5 Gbps

Mutta edelleen aina vain FE (se 100Mbps) yhdistyneenä, eli lieneeköhän vain maanantaikappale?
Samoilla piuhoilla muista kolmesta portista yhdistyy 2.5 Gbps ja jostain muusta portista + Ultran kanssa käytössä olleella PoE+ injektorilla U7 kättelee myös 2.5 Gbps.

Edit: Ratkesi lopulta, joten kirjoitetaan tänne, jos jollain sattuu vastaava tulemaan vastaan, eli AppleTV 4K (ethernet malli) oli "flapping" tilassa syystä tai toisesta reitittimen vaihdon jälkeen, niin irroittamalla ja kytkemällä se uusiksi myös PoE+ portti alkoi toimia kuten pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän yllätyin, että 2x express 7 tukareina ja UXG ultra kuluttaa enemmän virtaa kuin mun jääkaappi ja pakastin (täyskorkeat) yhteensä.

Ja ovat siis käytännössä idlenä.
Tuosta innostuneena aloin itsekin mittailemaan. Express 7 vie lepäillessään pöydällä 11,2w (eli bittejä ei juokse läpi sillä hetkellä). Tuosta 3w menee WAN portin ylläpitoon (eli johdon irroittamalla tippuu 3w tehonkulutus). 6Ghz wlanin radion disablointi valikosta (lähetysteho siis nolliin) ei poista yhtään tehonkulusta.

Itsellä harmituksen aiheutti laitteen sähkönkulutuksen sijaan enempi se, että ilmanvaihtoaukot on pohjassa ->Laitteessa oleva tuuletin käynnistyy about heti kun laitteen kytkee päälle. Kuvittelin tämän olevan ilman tuuletinta, mutta luulin väärin. Ei se tuuletin kovaääninen käydessään ole, mutta käynnistymisessä pyörähtää reilusti ja sen kyllä kuulee (ääni on kuten perinteisesti kannettavien tietokoneiden tuuletin)

Verrokkina, Asus TUF AX4200 vie kokonaisuudessaan 5,4wattia ja laite on kuiskauksen hiljainen kokoajan. Toki siinä ei ole wifi 7:aa
 
Unifi julkaissut (tai ainakin itse bongasin ensimmäistä kertaa) 5g backup -ratkaisun ihan OK hintaan, n. 90€ tulee olemaan euroopassa ja saatavuus ilmeisesti vielä kesäkuussa. Tukee 4g ja 5g redcap yhteyksiä, fyysistä ja e-sim korttia ja toimii kaikilla cloud gateway + gateway laitteilla. Virransyöttö PoE:lla.

Ajattelin itse tuon hommata Express 7:n varayhteydeksi jos kuituyhteys katkeaa. Nyt on kaapin pohjalla tuota varten varmuudeksi vanha Huawein 4g reititin joka pitäisi ottaa erikseen käyttöön + kytkeä Express 7:n WAN-porttiin.

Toki dl/ul nopeudet jäävät suhteellisen mataliksi, mutta tuo ei haittaa minua koska tulee vain backup käyttöön ja omassa taloudessa tuonkin tarjoamat nopeudet riittävät työntekoon ja vapaa-ajan toimintaan. Plus firman tarjoamat datasimmit on muutoinkin rajoitettu 150mb/s nopeuksiin.
 
5G Redcap vaatii SA verkkoa, ja kyssäri on, vaatiiko vielä jonkin erikoisen liittymän. Vain Ellulla on SA:ta saatavissa. 4G nyt onkin aika lailla kaikkialla.
 
Unifi julkaissut (tai ainakin itse bongasin ensimmäistä kertaa) 5g backup -ratkaisun ihan OK hintaan, n. 90€ tulee olemaan euroopassa ja saatavuus ilmeisesti vielä kesäkuussa. Tukee 4g ja 5g redcap yhteyksiä, fyysistä ja e-sim korttia ja toimii kaikilla cloud gateway + gateway laitteilla. Virransyöttö PoE:lla.

Ajattelin itse tuon hommata Express 7:n varayhteydeksi jos kuituyhteys katkeaa. Nyt on kaapin pohjalla tuota varten varmuudeksi vanha Huawein 4g reititin joka pitäisi ottaa erikseen käyttöön + kytkeä Express 7:n WAN-porttiin.

Toki dl/ul nopeudet jäävät suhteellisen mataliksi, mutta tuo ei haittaa minua koska tulee vain backup käyttöön ja omassa taloudessa tuonkin tarjoamat nopeudet riittävät työntekoon ja vapaa-ajan toimintaan. Plus firman tarjoamat datasimmit on muutoinkin rajoitettu 150mb/s nopeuksiin.

Kannattaa sitten huomioida, että 5G Redcap saatavuutta ei ole Suomessa. Ehkä loppuvuodesta mutta todennäköisesti jossain kohtaa ensi vuonna... Tippuu siis pelkkään 4G-verkkoon.

Ehkä OK ja toki asennus mihin tahansa PoE-porttiin on hyvä jos sellainen tilanne helpottaa asennusta mutta itse en näe tuossa oikeastaan järkeä. Samalla rahalla / halvemmalla saa käytetyn ulkoantennin/ulkomokkulan (vaikka ZTE MC7010), jolla saa täydet nopeudet ja voit itse konffata WAN2 miten haluat.
 
Kannattaa sitten huomioida, että 5G Redcap saatavuutta ei ole Suomessa. Ehkä loppuvuodesta mutta todennäköisesti jossain kohtaa ensi vuonna... Tippuu siis pelkkään 4G-verkkoon.

Ehkä OK ja toki asennus mihin tahansa PoE-porttiin on hyvä jos sellainen tilanne helpottaa asennusta mutta itse en näe tuossa oikeastaan järkeä. Samalla rahalla / halvemmalla saa käytetyn ulkoantennin/ulkomokkulan (vaikka ZTE MC7010), jolla saa täydet nopeudet ja voit itse konffata WAN2 miten haluat.

Jep, unohtui mainita yllä että itse viskaan laitteen suoraan 4g verkkoon. 5g on käyttökelvoton ilman ulkoantennien tms. virittelyä ja kun puhutaan backup ratkaisusta, en jaksa alkaa virittelemään ulkoantenneita ja vetelemään läpivientejä talon kuoren läpi. Lisäksi noita käytettyjä laitteita pyrin välttämään koska jos eivät jo ole, niin hyvin nopeasti saattavat muuttua EOL kamaksi johon ei tule enää mitään tietoturvapäivityksiä..

Ja....Express 7:ssa ei käsittääkseni saa kahta wan-liitäntää ilman että luopuu LAN-portin käytöstä.
 
Jep, unohtui mainita yllä että itse viskaan laitteen suoraan 4g verkkoon. 5g on käyttökelvoton ilman ulkoantennien tms. virittelyä ja kun puhutaan backup ratkaisusta, en jaksa alkaa virittelemään ulkoantenneita ja vetelemään läpivientejä talon kuoren läpi. Lisäksi noita käytettyjä laitteita pyrin välttämään koska jos eivät jo ole, niin hyvin nopeasti saattavat muuttua EOL kamaksi johon ei tule enää mitään tietoturvapäivityksiä..

Ja....Express 7:ssa ei käsittääkseni saa kahta wan-liitäntää ilman että luopuu LAN-portin käytöstä.
Ei tosiaan saa kahta wania jos haluaa laniakin käyttää. Sitten pitää käyttää kytkintä ja senhän tuo backup vaatii - express ei anna poe sähköä porteistaan ulos, joten Ubiquiti Poe kytkin on sen kanssa pakollinen
 
Tuosta innostuneena aloin itsekin mittailemaan. Express 7 vie lepäillessään pöydällä 11,2w (eli bittejä ei juokse läpi sillä hetkellä). Tuosta 3w menee WAN portin ylläpitoon (eli johdon irroittamalla tippuu 3w tehonkulutus). 6Ghz wlanin radion disablointi valikosta (lähetysteho siis nolliin) ei poista yhtään tehonkulusta.

Itsellä harmituksen aiheutti laitteen sähkönkulutuksen sijaan enempi se, että ilmanvaihtoaukot on pohjassa ->Laitteessa oleva tuuletin käynnistyy about heti kun laitteen kytkee päälle. Kuvittelin tämän olevan ilman tuuletinta, mutta luulin väärin. Ei se tuuletin kovaääninen käydessään ole, mutta käynnistymisessä pyörähtää reilusti ja sen kyllä kuulee (ääni on kuten perinteisesti kannettavien tietokoneiden tuuletin)

Verrokkina, Asus TUF AX4200 vie kokonaisuudessaan 5,4wattia ja laite on kuiskauksen hiljainen kokoajan. Toki siinä ei ole wifi 7:aa
Miltä WiFin kantavuus ja nopeus Express 7 verrattuna TUF AX4200 vaikuttaa? Itselläni TUF AX6000 ja tuo Express 7 mietinnässä tilalle. Asuksessa todella hyvä kantavuus ja se yksin kattaa helposti reilu 100m2 yksitasoisen talon luokkaa 500-600Mbps kauimpana reitittimestä.
 
Riippunee seinistä. Mulla 100m2 asunto ja yksittäinen express lähes kattaa sen hyvin, paitsi kaksi kulmaa. Toki silloin sijainti on myös ristikytkennän sisällä joka on metallia.

Eli päädyin kahteen, joka kyllä kattaisi reilusti isommankin kämpän.
 
Miltä WiFin kantavuus ja nopeus Express 7 verrattuna TUF AX4200 vaikuttaa? Itselläni TUF AX6000 ja tuo Express 7 mietinnässä tilalle. Asuksessa todella hyvä kantavuus ja se yksin kattaa helposti reilu 100m2 yksitasoisen talon luokkaa 500-600Mbps kauimpana reitittimestä.
En kokeillut varsinaisella käytöpaikalla, eli wlanin kantavuus jäi arvoitukseksi. Kiikutin tuon typerän jäähdytysratkaisun takia purkin takaisin kauppaan
 
Mulla on UDR7 reitittimenä ja UX7 sen kaverina mesh-tukarina. UX7 sijaitsee reilu metrin päässä työpisteestä hyllyn päällä. En ole kuullut sen tuulettimen pyörivän vielä koskaan. Liekö sillä sitten sen verran vähemmän tekemistä mesh-tukarin muodossa (vrt reitittimenä), ettei lämpöä synny. UDR7 taas sijaitsee sellaisessa paikassa että harvoin on kukaan kuulemassa sen mahdollista metelöintiä.
 
En mäkään edes tajunnut että noissa on tuuletin. Mut erillinen reititin ja noi on ethernetillä kiinni.
 
Metelistä kun kerran puhutaan, niin UDR7 sirisee niin ärsyttävästi etten ainakaan työpöydälle laittaisi sitä. Kuuluu sohvallekin kolmen metrin päähän kun talossa on oikein hiljaista. Onneksi (noh, mielummin sekin voisi olla hiljaa) ilmanvaihdon ääni peittää tuon suurimman osan ajasta.
 
Itseä periaateesta ärsyttää kaikki pienet tuulettimen -pienitehoiset laitteet pitäisi suunnitella sellaisiksi, että ne jäähtyvät mahdollisuuksien mukaan passiivisesti ja aktiivinen tuuletus tulee kuvioon vasta poikkeustilassa.

Ei tuo express 7 perustilassaan ollut sellainen, että tuuletinta olisi merkittävästi erottanut vaikka laite on nenän edessä pöydällä. Tuuletin vaan käy käynnistyessään kovilla kierroksilla ja se on se mikä kiinnittää huomiota sillä sen kyllä kuulee. Itsellä toinen wlan AP asuu makuuhuoneessa, eikä sinne todellakaan voi laittaa mitään äkillisiä ääniä päästäviä vempeleitä
 
Mä olen yleensä tosi herkkä metelille ja historiallisesti kun muut ylikellotti koneita mä yritin saada prossut pyörimään pienemmällä jännitteellä jotta saisi vielä hiljaisemmaksi. En yhtään epäile etteikö noiden tuuletin olisi ärsyttävä, mutta tosissani vuoden jälkeen en ollut tajunnut että niissä on tuuletin.

Mut varmasti pelkkänä tukiasemana ethernetin kautta virtaa kuluu jonkun verran vähemmän.
 
Mä olen yleensä tosi herkkä metelille ja historiallisesti kun muut ylikellotti koneita mä yritin saada prossut pyörimään pienemmällä jännitteellä jotta saisi vielä hiljaisemmaksi. En yhtään epäile etteikö noiden tuuletin olisi ärsyttävä, mutta tosissani vuoden jälkeen en ollut tajunnut että niissä on tuuletin.

Mut varmasti pelkkänä tukiasemana ethernetin kautta virtaa kuluu jonkun verran vähemmän.
Kuten tuossa toinkin jo esiin, niin 3w (eli 25% 11w:sta) säästää jo sillä, että käyttää 2,5G porttia WAN:na tuon 10G portin sijaan. Varmasti on muitakin toimintoja jotka sähkönkulutusta alentavat, mutta parhaimmillaanhan tosiaan tuuletin ei edes käynnisty
 
Itseä periaateesta ärsyttää kaikki pienet tuulettimen -pienitehoiset laitteet pitäisi suunnitella sellaisiksi, että ne jäähtyvät mahdollisuuksien mukaan passiivisesti ja aktiivinen tuuletus tulee kuvioon vasta poikkeustilassa.
Sama täällä. Kaikenlainen tuuletusmelu ja coil whine on asioita mitkä omaa korvaa häiritsee valtavasti. Jäikin tuo melu huomaamatta minulta aiemmassa viestissäsi.

Mitä seuraavaksi suunnittelet tilalle?
 
Sama täällä. Kaikenlainen tuuletusmelu ja coil whine on asioita mitkä omaa korvaa häiritsee valtavasti. Jäikin tuo melu huomaamatta minulta aiemmassa viestissäsi.

Mitä seuraavaksi suunnittelet tilalle?
Toistaiseksi menen Asuksen AX4200:lla ja OpenWRT:llä. Voi olla että myöhemmin hankin perusreitittimen ubiquitilta, jos löytyisi ilman tuulettimia
 
Toistaiseksi menen Asuksen AX4200:lla ja OpenWRT:llä. Voi olla että myöhemmin hankin perusreitittimen ubiquitilta, jos löytyisi ilman tuulettimia
Miten tuo Asus käyttäytyy OpenWRT:n kanssa, jos pitää NAT-kiihdytyksen päällä? Mahtaako tulla samat ongelmat kuin Asuksen firmiksellä, vai jaksaako tuo vääntää gigaista ilmankin vaikka ei rajoita nopeuksia QoS:lla?.
 
Miten tuo Asus käyttäytyy OpenWRT:n kanssa, jos pitää NAT-kiihdytyksen päällä? Mahtaako tulla samat ongelmat kuin Asuksen firmiksellä, vai jaksaako tuo vääntää gigaista ilmankin vaikka ei rajoita nopeuksia QoS:lla?.
Aletaan karkaamaan tarpeettoman kauas tämän ketjun aiheesta, mutta kyllä tuo itsellä on toiminut täysin OpenWRT:llä, on nat acceleration päälle(rautatasolla) tai pois. Softajuttua en ole kokeillu
 
U6+ AP ja eMMC muisti sökönä päivityksen yhteydessä.

Sopivasti 2kk yli 2 vuotta. Näitä on ilmeisesti mennyt useasti juurikin 2 vuoden jälkeen, löytyy useampikin pitkä keskustelu UI foorumeilta.

AP toimii vielä, mutta ei ilmeisesti kannata käynnistää uudelleen.
Täytyy kokeilla RMA-prosessia ja hyväksyvätkö vaihdon silti. Tämä tosin ostettu poikkeuksellisesti verkkokauppa.com, joten täytyy myös yrittää sitä.


1781160230786.png


1781160280001.png
 
Jaahas, minulla on toisena AP U6+ Long range mikä ei tainnut ikinä päätyä myyntiin (ostettu aikanaan early access ohjelman kautta). Saas nähdä, että milloin se tekee saman mitä JzC AP on tehnyt..
 
Onko joku täällä hommannut Unifin UPS:n? Caruna Espoo toimitti jälleen lyhyen sähkökatkon, pitäisi varmaan hommata kun on jatkuva kameratallennus. Hinta on ainakin kapasiteettiin nähden ihan kilpailukykyinen.

Muokkaus: jos "safe shutdown" -ominaisuuden toiselle unifi-laitteelle laittaa käyttöön, sammuttaa UPS sen täysin ilman viivettä kun verkkovirta häviää, riippumatta kauanko akku jaksaisi pitää sitä päällä :D Tätä ei voi muuttaa kuin ottamalla koko ominaisuuden pois eikä päivitystä ole tullut. Ei siis ole yhtäkään syytä ostaa unifi-ekosysteemin upsia, sama ottaa joltakin tunnetulta valmistajalta. Nyt on kyllä melkoinen rimanalitus kyseiseltä merkiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarve muutamalle Unifiy:n kameralle ja muistelisin, että joskus kesän korvilla tuoll EU storessa on ollut "alennusmyyntejä".
Muistanko ihan väärin vai onkos tässä sitten kytisteltävä tuonne Black Fridayn nurkille.
 
Olisi tarve muutamalle Unifiy:n kameralle ja muistelisin, että joskus kesän korvilla tuoll EU storessa on ollut "alennusmyyntejä".
Muistanko ihan väärin vai onkos tässä sitten kytisteltävä tuonne Black Fridayn nurkille.
UCG Fiber tuli tilattua hiljattain Prismasta, kun oli asiakasomistajapäivät eli -15%

Eli yksi vaihtoehto odotella seuraavia AO päiviä, jos sopiva kamera löytyy tuolta.
 
Onko joku täällä hommannut Unifin UPS:n? Caruna Espoo toimitti jälleen lyhyen sähkökatkon, pitäisi varmaan hommata kun on jatkuva kameratallennus. Hinta on ainakin kapasiteettiin nähden ihan kilpailukykyinen.

Muokkaus: jos "safe shutdown" -ominaisuuden toiselle unifi-laitteelle laittaa käyttöön, sammuttaa UPS sen täysin ilman viivettä kun verkkovirta häviää, riippumatta kauanko akku jaksaisi pitää sitä päällä :D Tätä ei voi muuttaa kuin ottamalla koko ominaisuuden pois eikä päivitystä ole tullut. Ei siis ole yhtäkään syytä ostaa unifi-ekosysteemin upsia, sama ottaa joltakin tunnetulta valmistajalta. Nyt on kyllä melkoinen rimanalitus kyseiseltä merkiltä.
Mulla on Unifi UPS käytössä. Ei tuo välittömästi aja safe shutdown laitteita alas. Mulla on tuo perässä UDM SE, UNVR, 24 Poe switch, kaikki AP:t.
UDM SE & UNVR on juuri tuon safe shutdown perässä ja toimii minuutteja katkon jälkeen. Ei ole enää siis sitä bugia, että katkaisi samantien.
 
Mulla on Unifi UPS käytössä. Ei tuo välittömästi aja safe shutdown laitteita alas. Mulla on tuo perässä UDM SE, UNVR, 24 Poe switch, kaikki AP:t.
UDM SE & UNVR on juuri tuon safe shutdown perässä ja toimii minuutteja katkon jälkeen. Ei ole enää siis sitä bugia, että katkaisi samantien.
Kiitos! En onnistunut googlaamalla löytämään oikeita Reddit- ja UI Community -viestejä :) Toukokuun lopussa on ilmeisesti julkaistu päivitys jossa tämä on vihdoin korjattu, mutta en löydä mitään postausta tai kuvakaappausta miten sen saa määritettyä, ainostaan release noten: "Added an option to configure Safe Shutdown Trigger Point and Auto-Recovery power cycle delay. Requires UPS 1.4.30 or newer"

Olisiko sinun mahdollista kaivaa kuvakaappausta miten tuo asetus on määritettävissä?
 
UCG Fiber tuli tilattua hiljattain Prismasta, kun oli asiakasomistajapäivät eli -15%

Eli yksi vaihtoehto odotella seuraavia AO päiviä, jos sopiva kamera löytyy tuolta.
No tämähän oli hyvä vinkki. Onkos se niin, että riittää, kun jollain aluella on tuo asiaksomistajapäivät, vai pitääkö se olla se kauppa mistä ne noutaa?
 
Kiitos! En onnistunut googlaamalla löytämään oikeita Reddit- ja UI Community -viestejä :) Toukokuun lopussa on ilmeisesti julkaistu päivitys jossa tämä on vihdoin korjattu, mutta en löydä mitään postausta tai kuvakaappausta miten sen saa määritettyä, ainostaan release noten: "Added an option to configure Safe Shutdown Trigger Point and Auto-Recovery power cycle delay. Requires UPS 1.4.30 or newer"

Olisiko sinun mahdollista kaivaa kuvakaappausta miten tuo asetus on määritettävissä?
Tuossa.

1781177843920.png
 
No tämähän oli hyvä vinkki. Onkos se niin, että riittää, kun jollain aluella on tuo asiaksomistajapäivät, vai pitääkö se olla se kauppa mistä ne noutaa?
Täytyy olla ns. "valtakunnalliset" AO päivät, sillä nuo Ubiquitin vekottimet on vain verkosta tilattavia.

"Huomaathan, että alueosuuskaupat saattavat pitää omia Asiakasomistajapäiviään. Silloin alennukset eivät ole voimassa prisma.fi-verkkokaupassa."
 
Täytyy olla ns. "valtakunnalliset" AO päivät, sillä nuo Ubiquitin vekottimet on vain verkosta tilattavia.
Puun takaa, että Prisma myy noita. Mainostavat, että "kaikkea on". Ei tosiaan ole kaikkea eikä sinne päinkään. Menisivät lähimpään Cittariin katsomaan vaikka. Mutta tuo muistiin ja talteen, että on Ubiquitia kaupan. Hämmästyttävää.
 
U6+ AP ja eMMC muisti sökönä päivityksen yhteydessä.

Sopivasti 2kk yli 2 vuotta. Näitä on ilmeisesti mennyt useasti juurikin 2 vuoden jälkeen, löytyy useampikin pitkä keskustelu UI foorumeilta.

AP toimii vielä, mutta ei ilmeisesti kannata käynnistää uudelleen.
Täytyy kokeilla RMA-prosessia ja hyväksyvätkö vaihdon silti. Tämä tosin ostettu poikkeuksellisesti verkkokauppa.com, joten täytyy myös yrittää sitä.


1781160230786.png


1781160280001.png
Mulla oli yksi tällainen ja toimi pitkät ajat, mutta ei enää herännyt päivityksen jälkeen. Meni onneksi takuuseen ja uusi tuli tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 091
Viestejä
5 239 999
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom