Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Jos kyseessä on Unifin CAT6 kaapelit pelkästään ja kunnolliset jatkopalat niin tuolla 35 metrillä ja 2.5G ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

Noi jatkopalat tietysti aiheuttaa hieman lossia mutta se on niin pientä ettei käytännössä mitään merkitystä kun ollaan alle 100m kaapeleissa.

Kokeile pakottaa se linkki 2.5G molemmista päistä ja varmista, että kaikki kaapelit ja jatkopalat on kunnolla kiinni.
Se muuttui normaaliksi 2.5G kun laitoin pitkän kaapelin, mutta nyt kolmannen tukiaseman tiedoissa on tullut tämä ...

Näyttökuva 2026-05-21 kello 20.12.37.png


Itseasiassa tuolla kytkimen portti tiedoissa, jossa tämä kolmas tukiasema on kiinni ja anomaly sarakeessa on lukema "70" ...
 
Se muuttui normaaliksi 2.5G kun laitoin pitkän kaapelin, mutta nyt kolmannen tukiaseman tiedoissa on tullut tämä ...

Näyttökuva 2026-05-21 kello 20.12.37.png


Itseasiassa tuolla kytkimen portti tiedoissa, jossa tämä kolmas tukiasema on kiinni ja anomaly sarakeessa on lukema "70" ...

Sitten on kaapeloinneissa tai kaapelissa jotain vikaa. Pystytkö testaamaan toisella kaapelilla? Myös toiset kytkimen portit voi testata.
 
Sitten on kaapeloinneissa tai kaapelissa jotain vikaa. Pystytkö testaamaan toisella kaapelilla? Myös toiset kytkimen portit voi testata.
Eri portteihin on kokeiltu ja ei vaikutusta, kahdella tukiasemalla ei ongelmaa, mutta kun kolmannen laittaa kiinni, alkaa tulemaan näitä ongelmia. Pitkällä CAT 6 kaapelilla kun kokeilin niin tuo GbE muuttui 2.5Gbe, mutta tuo yksi critical ilmoitus on edelleen ja se tulee kytkimen portista johonka on se kolmas tukiasema kiinnitetty.
 
Eri portteihin on kokeiltu ja ei vaikutusta, kahdella tukiasemalla ei ongelmaa, mutta kun kolmannen laittaa kiinni, alkaa tulemaan näitä ongelmia. Pitkällä CAT 6 kaapelilla kun kokeilin niin tuo GbE muuttui 2.5Gbe, mutta tuo yksi critical ilmoitus on edelleen ja se tulee kytkimen portista johonka on se kolmas tukiasema kiinnitetty.

Se ilmoitus ei sitten katoa sieltä heti.
Voit nollata statistiikat ja virheet sieltä portti-välilehden etusivulta.

Kyllähän tuo kuulostaa edelleen, että kaapeloinnissa vikaa jos toisella kaapelilla toimii.
 
Se muuttui normaaliksi 2.5G kun laitoin pitkän kaapelin, mutta nyt kolmannen tukiaseman tiedoissa on tullut tämä ...
...
Itseasiassa tuolla kytkimen portti tiedoissa, jossa tämä kolmas tukiasema on kiinni ja anomaly sarakeessa on lukema "70" ...
Todennäköisesti kaksi erillistä ongelmaa. Kaapeli ja sitten tuo looppi. Jälkimmäiseen löysin eilen ohjeita Unifin materiaalista, Wireless uplink pitäisi ottaa pois kiinteästi kaapeloiduista tukiasemista. Eli juurikin tuo "mesh" homma. Muuten on vaarana, että tekee loopin ja Spanning Tree alkaa lepattamaan.
 
Unifi julkaissut eilen uuden security bulletin. Koskee useita unifin laitteita, OS päivitys tarvitaan, jos ei ole riittävän uusi ajossa.

Tässä AI:n generoima kolmen kohdan lista:
  • Ubiquitin julkaisema security advisory korjaa useita kriittisiä haavoittuvuuksia UniFi OS / Network -ympäristössä, joista vakavimmat voivat mahdollistaa luvattoman pääsyn järjestelmään ja verkon hallinnan kaappaamisen.
  • Haavoittuvuudet koskevat erityisesti internetiin näkyviä tai Remote Access -toimintoa käyttäviä UniFi-laitteita, kuten UDM Prota, jolloin hyökkäyksen vaikutus voi ulottua koko verkkoon (VPN, WiFi, VLANit, palomuuri ja muut palvelut).
  • Suosituksena on päivittää UniFi OS ja UniFi Network uusimpiin stable-versioihin mahdollisimman pian tietoturvariskien minimoimiseksi.
 
Todennäköisesti kaksi erillistä ongelmaa. Kaapeli ja sitten tuo looppi. Jälkimmäiseen löysin eilen ohjeita Unifin materiaalista, Wireless uplink pitäisi ottaa pois kiinteästi kaapeloiduista tukiasemista. Eli juurikin tuo "mesh" homma. Muuten on vaarana, että tekee loopin ja Spanning Tree alkaa lepattamaan.
Moikka, kun viimeisen kaapelin 15m vaihdoin 8m tai lyhyemmäksi niin ongelma korjaantui sillä, vaihdoin tukiaseman paikkaa niin sain lyhyemmällä kaapelilla. Itsellä kun on täällä pitkät välimatkat niin se aiheuttaa ongelmaa näiden Unifi kaapeleiden kanssa kun niillä maksimi 15m. Tänne alakerran tukiasemille tarvitaan joku 25-35m kaapelit kytkimestä.
 
Itse virittelin pienyritykseen Ubiquitin verkon. Jonkin verran oli säätämistä, kun on toimistotilat ja hallitilat. Saatiin kuitenkin toimimaan lopulta mallikkaasti.
Ei siis muuta kuin että hyvä kuva on tällä hetkellä Ubiquitista myös n. 10 hengen pienyrityskäytössä.
 
Itse virittelin pienyritykseen Ubiquitin verkon. Jonkin verran oli säätämistä, kun on toimistotilat ja hallitilat. Saatiin kuitenkin toimimaan lopulta mallikkaasti.
Ei siis muuta kuin että hyvä kuva on tällä hetkellä Ubiquitista myös n. 10 hengen pienyrityskäytössä.
Mitä kalustoa käytit?
 
Moikka, kun viimeisen kaapelin 15m vaihdoin 8m tai lyhyemmäksi niin ongelma korjaantui sillä, vaihdoin tukiaseman paikkaa niin sain lyhyemmällä kaapelilla. Itsellä kun on täällä pitkät välimatkat niin se aiheuttaa ongelmaa näiden Unifi kaapeleiden kanssa kun niillä maksimi 15m. Tänne alakerran tukiasemille tarvitaan joku 25-35m kaapelit kytkimestä.
Nuo vaikuttavat vielä ihan kohtuullisilta välimatkoilta. Kuten aiemminkin todettu 100m on kuitenkin teoreettinen raja ja 70m asti pitäisi pelata helposti jos vain kaapeleissa tai liittimissä ei ole vikaa tai vaurioita. Todennäköisesti tuo 15m kaapeli on siis vain risa, tai sitten kyseinen AP on huomattavasti herkempi vioille.

Jäin tosin vielä miettimään että jos muu pätkä on suojaamatonta kaapelia (U/UTP) ja joku osa suojattua ilman että olisi maadoitettu asianmukaisesti, niin se voisi oireilla niin että nopeampi linkki ei nouse häiriöiden vuoksi mutta 1G tai 100M nousee.
 
Nuo vaikuttavat vielä ihan kohtuullisilta välimatkoilta. Kuten aiemminkin todettu 100m on kuitenkin teoreettinen raja ja 70m asti pitäisi pelata helposti jos vain kaapeleissa tai liittimissä ei ole vikaa tai vaurioita. Todennäköisesti tuo 15m kaapeli on siis vain risa, tai sitten kyseinen AP on huomattavasti herkempi vioille.

Jäin tosin vielä miettimään että jos muu pätkä on suojaamatonta kaapelia (U/UTP) ja joku osa suojattua ilman että olisi maadoitettu asianmukaisesti, niin se voisi oireilla niin että nopeampi linkki ei nouse häiriöiden vuoksi mutta 1G tai 100M nousee.
Kaikki on samaa Unifin kaapelia. Kokeilin toisella 15M kaapelilla ja sama "GbE" kun pitäisi tulla 2.5GbE. Kun laittaa 8M kaapelin niin tulee tuo 2.5GbE ja vaikka sen perään vielä 3M kaapelin niin edelleen tukiasema näyttää 2.5GbE. Alkupäässä on siis jo 15M kaapeli, mutta jostain syystä ei hyväksy toista 15M kaapelia.
 
Kaikki on samaa Unifin kaapelia. Kokeilin toisella 15M kaapelilla ja sama "GbE" kun pitäisi tulla 2.5GbE. Kun laittaa 8M kaapelin niin tulee tuo 2.5GbE ja vaikka sen perään vielä 3M kaapelin niin edelleen tukiasema näyttää 2.5GbE. Alkupäässä on siis jo 15M kaapeli, mutta jostain syystä ei hyväksy toista 15M kaapelia.
Jos on ohutta kaapelia, niin voi olla ettei kaksi ohutta kaapelia täytä cat6 vaatimuksia yhdessä jatkoksen kanssa. Joskus jatkoin ihan jatkosboksilla cat6 ulkokaapelin sisäkaapeliksi, uusin kytkennänkin mutta sitä en saanut menemään Fluken cat6 testeistä läpi. Cat5e tasolle pääsi ja siihen tyydyin, toinen samanlainen veto meni heittämällä läpi. Olisiko ollut 20m + jatko + 30m kiinteä kaapelointi.
 
Millaisia kokemuksia UDM SE:ssä ohjelmistoversiosta 5.1.12? Onko 5.x version isoimmat ongelmat korjattu ja uskaltaisi päivittää 4.4.6 versiosta?
 
Millaisia kokemuksia UDM SE:ssä ohjelmistoversiosta 5.1.12? Onko 5.x version isoimmat ongelmat korjattu ja uskaltaisi päivittää 4.4.6 versiosta?

En ole vielä itse uskaltanut. Aika ristiriitaisia kokemuksia tuolla, mutta niin taitaa aina näissä olla. Osalla pelaa hienosti ja osalla ei lainkaan, osalla sitten bugaa jotain siltä väliltä.


Itse ajan myös 4.4.6:sta, kun ei ole ongelmia sen kanssa ollut.
 
En ole osannut varoa päivityksiä, automaattipäivitys ollut päällä jatkuvasti. Kaksi vuotta sitten hankittu UDM-SE jossa myös kamerat eikä ole ollut koskaan ongelmia.
 
Ihmettelen mihin Unifin sisäinen syslog-tiedosto on kadonnut.

Aiemmin syslog oli tiedostossa ”/var/log/ulog/syslogemu.log”, mutta nyt ulog-kansio on tyhjä.

Tsekkasin Networkista, että syslog pitäisi tallentua sisäiseen tiedostoon (eikä SIEM-palvelimeen).

Päivitin UnifiOS:n versioon 5.1.12 perjantaina… olisikohan syslog-kuviot muuttuneet päivityksen myötä?
 
Tuossa aiemmassa 5.0.x versiossa oli paljon raportoituja ongelmia vakauden osalta.

Nyt päivitin itsekin eilen tähän 5.1.12 versioon ja toistaiseksi toimii ihan hyvin.
 
Alkoi ärsyttää Unifin Networks-ohjelmaa paikallisesti käyttäessä selaimeen tullut https-yhteyden ”ei turvallinen” varoitus.

Oletusasetuksilla Networksin voi käynnistää joko ”https://192.168.1.1” tai ”https://unifi.localdomain”.

Huomasin, että Unifin paikallinen https-varmenne on asetettu sivustolle unifi.local.

Networksissa voi muuttaa ym. oletusdomain-nimen ”localdomain” haluamakseen Default-vlanin asetuksissa, joten vaihdoin uudeksi domain-nimeksi ”local”.

Tämän jälkeen käynnistin reitittimen uudestaan ja nyt ”https://unifi.local” käynnistää Networks-ohjelman paikallisesti eikä selaimeen tule enää ”ei turvallinen” https-varoitusta.
 
Alkoi ärsyttää Unifin Networks-ohjelmaa paikallisesti käyttäessä selaimeen tullut https-yhteyden ”ei turvallinen” varoitus.
Jos käytössä on domain/DNS niin Unifille löytyy skripti mikä hakee let's encrypt -sertifikaatin automaattisesti. Luultavasti kyseessä on tämä:
 
Jos käytössä on domain/DNS niin Unifille löytyy skripti mikä hakee let's encrypt -sertifikaatin automaattisesti. Luultavasti kyseessä on tämä:
Ubiquitin communityssa Glennillä on linkitettynä skriptejä Networkin ja OS Serverin asennukseen. Itse en niin tykännyt siitä, että se sitten lisää repoihinkin Glennin omaa kamaa. Muistaakseni tuossa tulee myös Mongosta uudehko versio yms. kivaa, mutta tein silti viimeksi itse. Katsoo, miten jatkossa.
 
Moikka, ostin kolme U7 tukiasemaa 2.5G ja käytin Unifi kaapeleita joita joutunut jatkopalalla jatkamaan, nyt kolmas tukiasema näyttää Uplink kohdalla GbE ja muut 2.5GbE

Osaako joku sanoa missä vika ja voiko asialle tehdä mitään vai onko vika siinä, että pitäisi olla täyspitkät kaapelit kytkimestä-tukiasemaan. Etäisyyttä tohon pidempään noin 35m

Pystyykö tuota nopeutta mitenkään lukitsemaan esim. 2.5GbE?

Näyttökuva 2026-05-21 kello 18.43.43.png


Tämä ongelma selvisi ja muuttui, tuon saman kolmannen tukiaseman tiedoissa vielä tämä, liittyyköhän edelleen kaapeliin?

Näyttökuva 2026-05-21 kello 20.12.37.png
Noin viikko sitten kirjoittelin tästä ja nyt ongelma on ratkennut ja syynä on tämä Unifin ohut kaapeli ja siitä ei saa kuin 5G läpi yli 15M päähän jatkopalalla ja toisella 15M kaapelilla 30M asti saadaan 2.5G.

Nyt pohdiskelen tässä, että jäänkö 2.5G/5G vai paksumpaa kaapelia, jolla saadaan 10G läpi

KIITOS kaikille tähän vastanneille
 
Noin viikko sitten kirjoittelin tästä ja nyt ongelma on ratkennut ja syynä on tämä Unifin ohut kaapeli ja siitä ei saa kuin 5G läpi yli 15M päähän jatkopalalla ja toisella 15M kaapelilla 30M asti saadaan 2.5G.

Nyt pohdiskelen tässä, että jäänkö 2.5G/5G vai paksumpaa kaapelia, jolla saadaan 10G läpi

KIITOS kaikille tähän vastanneille
Mitä kaapelia sinulla on?
Ja mitkä jatkopalat käytössä?

Tuollahan on myynnissä UniFi Etherlighting Patch Cable ja UniFi Premium Patch Cable, joita saa 15 metrisinä ja 10G taattuna.
Mutta oliko sinulla nimenomaan jompaa kumpaa näistä ja kaksi yhdistettynä jatkopalalla ja 10G ei toiminut?

Ihan vaan mielenkiinnosta jos tulee joskus eteen.

FYI, Partcolta saa kohtuulliseen hintaan kaapeleita.
 
Jos jotain kiinnostaa, niin Unifi OS Server on nyt viime aikoina saanut pari päivitystä, uusimmassa hieman enemmän muutoksia.

EA softassa on mm. Linuxin osalta tällainen: "Added automatic migration from the legacy Network Server." Tämä lienee monelle hyvä uutinen.

(Itse en käytä, ei kokemusta)

Unifi OS Server 5.1.14

1779788072824.png
 
Oliko näissä joku millä pysty seurata LAN liikennettä realiajassa? Tuo network ei vaikuta näyttävän kuin WAN liikenteen.
 
Oliko näissä joku millä pysty seurata LAN liikennettä realiajassa? Tuo network ei vaikuta näyttävän kuin WAN liikenteen.

Kyllä tuolla myös LAN-liikennettä voi seurata, mutta riippuu gatewayn mallista mitä tietoja näkyy.

1779789571919.png



1779789641391.png



 
Mitä kaapelia sinulla on?
Ja mitkä jatkopalat käytössä?

Tuollahan on myynnissä UniFi Etherlighting Patch Cable ja UniFi Premium Patch Cable, joita saa 15 metrisinä ja 10G taattuna.
Mutta oliko sinulla nimenomaan jompaa kumpaa näistä ja kaksi yhdistettynä jatkopalalla ja 10G ei toiminut?

Ihan vaan mielenkiinnosta jos tulee joskus eteen.

FYI, Partcolta saa kohtuulliseen hintaan kaapeleita.
Unifi Premium kaapeleita käyttänyt 15M asti. Tuo kaapeli on CAT6A ja samoin ne Unifin jatkopalat myös CAT6A joita käytän. 10G toimii 15M asti, mutta pidemmälle 5G ja 2.5G kun jatkopalojen kanssa tarvinnut pidempää kaapelin pituutta. Käytössä Mac Studio jossa 10G portti sekä Unifin XG 10 porttinen 10G PoE+++ sekä Synologyn verkkoasemia useita ja näihin laitettu 10G kortit eli tuon 10G yhteyden tarvitsen. 5G riittää myös, koska SSD 2.5" levyjen nopeus on noin 500MB/s ja 5G verkko noin 625MB/s

Harkinnassa nyt tämä että jäänkö tähän vai ostanko paksummat täyspitkät kaapelit
 
On mulla tuo seuranta päällä ja flow näkymästä voikin katsoa jälkikäteen meininkejä. Realiaikaista näkymää en kuitenkaan löydä?

Mikä reaaliaikainen näkymä, mitä siis haet tarkemmin? En ainakaan itse saa kiinni mille on tarvetta.

Kyllä mulla ainakin toi näkymä päivittää näyttämään tietoja sekunnin sivun lataamisesta taaksepäin. Jos haet jotain automaattisesti päivittyvää sivua niin sellaista ei ole, vaatii tuon sivun päivittämisen.
 
Unifi Premium kaapeleita käyttänyt 15M asti. Tuo kaapeli on CAT6A ja samoin ne Unifin jatkopalat myös CAT6A joita käytän. 10G toimii 15M asti, mutta pidemmälle 5G ja 2.5G kun jatkopalojen kanssa tarvinnut pidempää kaapelin pituutta. Käytössä Mac Studio jossa 10G portti sekä Unifin XG 10 porttinen 10G PoE+++ sekä Synologyn verkkoasemia useita ja näihin laitettu 10G kortit eli tuon 10G yhteyden tarvitsen. 5G riittää myös, koska SSD 2.5" levyjen nopeus on noin 500MB/s ja 5G verkko noin 625MB/s

Harkinnassa nyt tämä että jäänkö tähän vai ostanko paksummat täyspitkät kaapelit
Minulla(kin) oli ongelmia jo kahden metrin UniFi Premium Patch kaapelin kanssa, ei suostunut kuin 1G menemään läpi.
Bilteman 30m Cat6 -kaapeli toimii hyvin 10G nopeusillakin, eli ei taida noissa Ubiquitin kaapeleissa mitään Premiumia olla.
 
Minulla(kin) oli ongelmia jo kahden metrin UniFi Premium Patch kaapelin kanssa, ei suostunut kuin 1G menemään läpi.
Bilteman 30m Cat6 -kaapeli toimii hyvin 10G nopeusillakin, eli ei taida noissa Ubiquitin kaapeleissa mitään Premiumia olla.
Alfonzo, itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa alta 15M kanssa, yli 15M nopeus tipuu 10G yhteydestä 5G ja 2.5G riippuen miten pitkää yli 15M käytetään. Tilasin Unifi kaapeleita kun laadukkailta vaikuttanut sekä pystyy laitekaappiin kivasti asentamaan kun ohutta kaapelia, toisin mitä nämä vahvemmat kaapelit on ja asennus hankalaa laitekaappiin. Unifin ulkopuolella käyttänyt Saksalaista CSL CAT6 kaapelia, josta saa 10G menemään läpi 55M asti hyvässä olosuhteessa.
 
Alfonzo, itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa alta 15M kanssa, yli 15M nopeus tipuu 10G yhteydestä 5G ja 2.5G riippuen miten pitkää yli 15M käytetään. Tilasin Unifi kaapeleita kun laadukkailta vaikuttanut sekä pystyy laitekaappiin kivasti asentamaan kun ohutta kaapelia, toisin mitä nämä vahvemmat kaapelit on ja asennus hankalaa laitekaappiin. Unifin ulkopuolella käyttänyt Saksalaista CSL CAT6 kaapelia, josta saa 10G menemään läpi 55M asti hyvässä olosuhteessa.
Tarkoitin tällä, että näissä tuo laatu heikkoa. Toisesta samanlaisesta 2m kaapelista menee 10G läpi.
Ei taida olla oikeasta Cat6A -kaapelia. Muutenhan tuosta pitäisi saada 10G aina 100m asti.
 
Saattaa olla kiinnostava, joten linkitän: Reddit - Please wait for verification.

Lisäys: minusta ketjun keskustelu antaa ymmärtää, että verkoitse on automatisoidusti onnistuttu hyödyntämään Ubiquitin OS Serverin haavoittuvuuksia ja lisätty admin-käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti liittyy juurikin siihen korjaukseen minkä julkaisivat, että sen kautta menty sisään.
 
TCP-porttisetti Networkille ja netin reunan routerille ehkä (vaikka 80:ssa nyt ei toki pitäisi mitään olla):

80
443
6789
8080
8443
8843
8880

Korjata sopii. Ja oliko tämä nyt olennaisesti OS Serverin ongelma? En ole syventynyt, kuten huomaa...
 
Kaikkien kotiverkon virittelijöiden kannattaa yleisesti sisäistää että jos laitteeseen julkaistaan kriittisen CVSS-luokituksen saaneen virheen korjaus niin silloin ei voi enää lykätä sitä ja harmitella jotain muuta päivityksen muuttamaa ominaisuutta. Itse pidän automaattipäivitykset päällä juuri tästä syystä kun ei riitä harrastuneisuus seuraamaan mitä mikäkin päivitys tekee.
 
Hämmentävää ja masentavaa tuon Reddit-keskustelun perusteella, kuinka moni käyttäjä julkaissut Unifi-hallinnan suoraan julkiseen internettiin (en tarkoita unifi.ui.com / Site Manager -hallintaa).
 
Kaikkien kotiverkon virittelijöiden kannattaa yleisesti sisäistää että jos laitteeseen julkaistaan kriittisen CVSS-luokituksen saaneen virheen korjaus niin silloin ei voi enää lykätä sitä ja harmitella jotain muuta päivityksen muuttamaa ominaisuutta.
Laskin tässä tämän viikkoisen Networks-päivityksen jälkeen, että viimeisen vuoden aikana olen päivittänyt reitittimeen Networksin 12 kertaa ja UnifiOS:n 4 kertaa.

Täytyy myöntää, että jonkun verran on harmittanut tuo Networksin tiuha päivitystahti; siinä kun tulee lähes joka kerta mukana jotain uusia ominaisuuksia ja toimintoja siirretään myös uusiin paikkoihin käyttöliittymässä.

Ajattelin kuitenkin jatkaa päivitysten kanssa käsipelillä.
 
Linkissä lisää tuosta haavoittuvuuden hyödyntämisestä.
AI-driven campaign appears to be targeting outdated UniFi/UDMP consoles, check for rogue “John Sim” admins and update ASAP
Short version:
- If your UniFi OS console was out of date, update immediately.
- If "Direct Remote Connection" was enabled, check your admins immediately.
- Even if Direct Remote Connection was disabled, still update immediately.
- If you find a rogue admin, assume your UniFi backup/config was stolen.
- Rotate UniFi/UI.com passwords, local admin passwords, VPN secrets, Wi-Fi PSKs (or understand bad actors now have your PSK's if you are in a regulated industry), RADIUS/shared secrets, site-to-site VPN configs, and anything else stored in the UniFi backup.

Edit: Ubiquiti foorumilla ainakin yksi tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
Hämmentävää ja masentavaa tuon Reddit-keskustelun perusteella, kuinka moni käyttäjä julkaissut Unifi-hallinnan suoraan julkiseen internettiin (en tarkoita unifi.ui.com / Site Manager -hallintaa).
Siellä on suoraan täppä Unifin hallinnassa, että aktivoi nopeampi yhteys tekee 443 reiän julkisesta verkosta hallintaan.
 
Mitenkä tällainen on hyödynnettävissä jos ei ole julkista IP:tä?
 
Mitenkä tällainen on hyödynnettävissä jos ei ole julkista IP:tä?

Ei mitenkään. Tällöin ei ole mahdollista avata portteja internetistä kotiverkkoon päin (paitsi mahdollisesti jollain palveluntarjoajan erillisellä lisäpalvelulla mutta ei ainakaan vahingossa tapahdu).
 
Alkoi ärsyttää Unifin Networks-ohjelmaa paikallisesti käyttäessä selaimeen tullut https-yhteyden ”ei turvallinen” varoitus.

Oletusasetuksilla Networksin voi käynnistää joko ”https://192.168.1.1” tai ”https://unifi.localdomain”.

Huomasin, että Unifin paikallinen https-varmenne on asetettu sivustolle unifi.local.

Networksissa voi muuttaa ym. oletusdomain-nimen ”localdomain” haluamakseen Default-vlanin asetuksissa, joten vaihdoin uudeksi domain-nimeksi ”local”.

Tämän jälkeen käynnistin reitittimen uudestaan ja nyt ”https://unifi.local” käynnistää Networks-ohjelman paikallisesti eikä selaimeen tule enää ”ei turvallinen” https-varoitusta.

Tein saman ja minulle kyllä varoitus tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 088
Viestejä
5 239 960
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom