Vanha yksinkertaisesti loppui ja etsin tilalle uutta pakettiautoa. Olisikohan näistä täällä kokemusta ? Jos uudehkoa haluaisi niin näköjään rahaa pitäisi laittaa 30K€ (Ford Transit Custom) tai sitten +30K€ jos katsoo VW Transportereita +2018 jälkeen. Kuitenkin mieluusti menisi hintaluokassa 10-15K€. Tärkeimpinä kriteereinä olisi luotettavuus ja helppo/halpa huolto. L2 eli pitkästä mallista plussaa, mutta siitä olen kuitenkin valmis luopumaan kunhan korkeus on normipakun verran (H1) ja 2.5m mahtuu kyytiin. Luotettavuudella haen sitä, ettei mitään fataaleja kone/laatikkovikoja olisi. Itse tykkään enemmän automaatista, mutta ymmärrän ettei tässä hintaluokassa se ole mahdollista. Vaihtoehtoja kun katselin niin;
1. "Perus" 2.2 TDCi Ford Transittia noin 2010 vuodelta saisi 10-15K€ hintaan ihan järkevillä kilometreillä (100-200tkm), mutta ainakin nettiauton kuvien perusteella noissa näyttää poikkeuksetta helmoissa olevan ruostetta ovien "takana" / paneelien liitoskohdissa vaikka kilometrejä olisi reilusti alle 200tkm. Johtuukohan tuo mahdollisesti siitä, että ovet pääsevät lyömään peltiin ja sen takia lähtee noista kohdin ? Vai ovatko tuon ikäkauden Transitit herkkiä ruostumaan muutenkin ? Pintaruosteiden poisto ei sinänsä ole ongelma, mutta aina kun mennään kulman taakse asia mutkistuu (=lähinnä pystyy hidastamaan) ja joka vuotista leikkaa&liimaa operaatiota en enää kaipaa. Puhumattakaan siitä jos ruoste tulee koteloista läpi. Näissä näköjään L2 pituus tarkoittaa aina myös H2 korkeutta. Ei väliä, mutta omalla kohdallani siitä ei ole myöskään mitään hyötyä.
2. Toyota Hiace suunnilleen samoilta vuosilta. 2.5 D4D koneesta löytyy paljon juttua googlella, mutta osa ilmeisesti sekoittaa sen Toyotan 2.2 D4D koneeseen joissa on ollut reilusti kansi ongelmia. Kuvien perusteella ruoste ei ainakaan niin vakavasti vaivaa (päällepäin, eri asia mitä sitten alla on?), mutta kevyttä ylihinnoittelun makua ja 4WD malleissa vielä enemmän. Hiacella on tullut ajettua ja spartaalisuus on tuttua. Takavetoinen pakettiauto ei talvella ole kovin mukava lisäpainoillakaan, mutta menee kuitenkin. Meteli ja ajomukavuus noissa on ihan omaa luokkaansa (negatiivisessa mielessä), mutta senkin kyllä kestää.
3. Ford Transit Custom 2013-2017 malleissa hinta nousee jo +17K€ luokkaan, muttei sinänsä mahdoton. Tuttavalla on tälläinen muistaakseni 2017 mallia (ennen faceliftiä kuitenkin) ja kauhean paljon ei ole negatiivista kuulunut. Pyöränlaakereita on mennyt vaihtoon (muttei sentään kahta kertaa samaa) ja vetoakselin kumit, mutta ehkä se on about 170tkm ajetussa jo ymmärrettävää.
Kaikki mahdolliset huomiot ja varsinkin kompastuskivet em. malleissa kiinnostavat. Saa myös ehdottaa muitakin sopivia. Caddy kokoluokan autotkin kävi mielessä, mutta niissä hinnat ovat sen verran kovia, että samalla rahalla saa sitten jo oikeaa pakettiautoa. Vai onko vaan suosiolla parempi ottaa se +30K€ lainaa ja ostaa joku 2018-> Transit Custom tai Transporter ?
1. "Perus" 2.2 TDCi Ford Transittia noin 2010 vuodelta saisi 10-15K€ hintaan ihan järkevillä kilometreillä (100-200tkm), mutta ainakin nettiauton kuvien perusteella noissa näyttää poikkeuksetta helmoissa olevan ruostetta ovien "takana" / paneelien liitoskohdissa vaikka kilometrejä olisi reilusti alle 200tkm. Johtuukohan tuo mahdollisesti siitä, että ovet pääsevät lyömään peltiin ja sen takia lähtee noista kohdin ? Vai ovatko tuon ikäkauden Transitit herkkiä ruostumaan muutenkin ? Pintaruosteiden poisto ei sinänsä ole ongelma, mutta aina kun mennään kulman taakse asia mutkistuu (=lähinnä pystyy hidastamaan) ja joka vuotista leikkaa&liimaa operaatiota en enää kaipaa. Puhumattakaan siitä jos ruoste tulee koteloista läpi. Näissä näköjään L2 pituus tarkoittaa aina myös H2 korkeutta. Ei väliä, mutta omalla kohdallani siitä ei ole myöskään mitään hyötyä.
2. Toyota Hiace suunnilleen samoilta vuosilta. 2.5 D4D koneesta löytyy paljon juttua googlella, mutta osa ilmeisesti sekoittaa sen Toyotan 2.2 D4D koneeseen joissa on ollut reilusti kansi ongelmia. Kuvien perusteella ruoste ei ainakaan niin vakavasti vaivaa (päällepäin, eri asia mitä sitten alla on?), mutta kevyttä ylihinnoittelun makua ja 4WD malleissa vielä enemmän. Hiacella on tullut ajettua ja spartaalisuus on tuttua. Takavetoinen pakettiauto ei talvella ole kovin mukava lisäpainoillakaan, mutta menee kuitenkin. Meteli ja ajomukavuus noissa on ihan omaa luokkaansa (negatiivisessa mielessä), mutta senkin kyllä kestää.
3. Ford Transit Custom 2013-2017 malleissa hinta nousee jo +17K€ luokkaan, muttei sinänsä mahdoton. Tuttavalla on tälläinen muistaakseni 2017 mallia (ennen faceliftiä kuitenkin) ja kauhean paljon ei ole negatiivista kuulunut. Pyöränlaakereita on mennyt vaihtoon (muttei sentään kahta kertaa samaa) ja vetoakselin kumit, mutta ehkä se on about 170tkm ajetussa jo ymmärrettävää.
Kaikki mahdolliset huomiot ja varsinkin kompastuskivet em. malleissa kiinnostavat. Saa myös ehdottaa muitakin sopivia. Caddy kokoluokan autotkin kävi mielessä, mutta niissä hinnat ovat sen verran kovia, että samalla rahalla saa sitten jo oikeaa pakettiautoa. Vai onko vaan suosiolla parempi ottaa se +30K€ lainaa ja ostaa joku 2018-> Transit Custom tai Transporter ?