Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Erikoista oli, että AC lataus toimi (onneksi, varausta oli muutama prosentti) ja vikakoodi oli joku "low level communication error", jonka luulisi viittaavan samoihin pinneihin joita AC-latauskin käyttää...
AC-latauksen "kommunikaatio" on vain yksinkertainen PWM-signaali ja diodin tunnistus. DC-latauksessa on jo kommunikaatiotakin siinä mielessä kun IT-ihmiset sen ymmärtää.

Analogian voisi tehdä vaikka siitä, että gigabitin Ethernet vaatii paremmat liittimet ja kaapelit kuin 10Mbps Ethernet, vaikka molemmat kytketään tietokoneessa samaan liittimeen.
 
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
123
Peugeotin ILP riittää jonnekin -15...-20 välille asti, jonka jälkeen kulutus nousee hyvinkin 10%.
Alas on Pökökin tuon saanut. Volvo ja Polestar menevät valmistajan mukaan vain joko -5 tai 0 asteeseen. Ja sen kyllä huomaa. Muut sähköautot menevät tuonne noin -15 asteeseen myös ja sen alle harvempi
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
119
Alas on Pökökin tuon saanut. Volvo ja Polestar menevät valmistajan mukaan vain joko -5 tai 0 asteeseen. Ja sen kyllä huomaa. Muut sähköautot menevät tuonne noin -15 asteeseen myös ja sen alle harvempi
En uskoisi ihan varauksetta. Niin tympeetä kuin se onkin näin pyytää, joku lähde ois kiva tälle, @jnslnslt. :p

EDIT: Siis sille, että ILP toimisi tässä jopa -20 °C:een asti.
 
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
11
Ei siis ole tuolle mitään lähdettä, kulutus pomppaa tuossa 15-20 välillä selkeästi kun taas esim. 10-15 välillä en ole suurta eroa huomannut, enkä oikein keksi muuta selitystä kuin ilp vaikutus lämmityksen kulutukseen. Ja siis raja varmaan lähempänä 15 kuin 20, tarkoitin vain että jossain tuolla välillä se teho loppuu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 823
Osassa autoja ILP lisäksi on vastukset jotka tulevat auttamaan. Oisko Pösössä?

Kia/Hyundai/MB/Polestar/Volvo ainakin on.
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
34
Vuosi tuli täyteen Seat Mii electricin omistajana. Ajettu 23000 km, sähkö on maksanut 600 euroa, ei yhtään huoltoa vielä, ei edes yhtään vaihdettua lampun polttimoa ja yksi rengasrikko (ja sen takia pidän vararengasta mukana).
Ei tässä muuta voi kuin hymyillä ja toivoa että auto kestää vielä pitkään eikä kukaan kolaroi Miin kanssa. Eihän näitä enää tehdä.
Olen erittäin tyytyväinen.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 372
Miillä ajettu 25 kk/15 tkm. Lataus on ryppyillyt tuona aikana yhden kerran niin, että käyttöohjeessa neuvotulle pistokkeen hätävapautukselle olisi ollut tarvetta. Kosla on jostain syystä luullut latauksen edelleen olevan käynnissä, eikä autoa siksi voinut käynnistää.

Tapaus 1 (04/2022):
Lidl DC ei alkanut lataamaan kahdellakaan yrittämällä, joten päätin siirtää auton normaaliin parkkiruutuun. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, koska mittaristossa luki: "Battery charging... Engine cannot be started!". Kaapeli oli irronnut normaalisti ja laitettu latausasemaan. Yritin sulkea ja aukoa keskuslukitusta, mutta tuli sama herja starttia yrittäessä. SoC oli 22 %. En keksinyt muuta kuin yrittää uudelleen DC:tä. Tällä kolmannella kerralla lataus alkoi normaalisti, joten lähdin ostoksille. Palasin kaupasta puoli tuntia myöhemmin. SoC oli 69 % ja kaapeli irtosi normaalisti. Mittaristossa ei ollut enää herjaa, joten pääsin lähtemään kotiin. Hätävapautus olisi luultavasti tepsinyt, mutta en ollut lukenut käyttöohjetta. Toisaalta silloin olisi jäänyt maksuttomat sähköt saamatta.


Tapaus 2 (05/2022, Huom! ongelma johtuikin eläkeläisestä + uudenkarheasta kiinalaisesta pistokkeesta ja sen käyrästä muotoilusta):
Uusi 499 € maksanut Khons 11 kW mökin voimavirrassa ekaa kertaa. En ollut itse paikalla.


Auto latautui normaalia tahtia 49 % -> 90 %. Keskuslukituksen avaaminen ei kuitenkaan antanut irrottaa kaapelia autosta. Latausta oli yritetty lisäksi käynnistää/katkaista keskikonsolista ja kännykällä. Tämän jälkeen oli soitettu Seatille. Ohje oli käyttää liikkumisturvaa, eli soitettiin hinurille. Välittömästi tämän jälkeen kaapeli kuitenkin lähti irti, joten hinuri peruttiin. Kaapeli oli jumissa kaikkiaan noin vartin verran. Tänään selvisi, että lukitus oli ollut normaalisti auki, mutta ylimääräinen kitka esti irrottamisen. Uusi pistoke oli karheaa made in China -muovia. Kahva oli lisäksi melko käyrä, jolloin rasian suuntainen veto aiheuttikin momenttia, jolloin rasian ja pistokkeen välinen kitka kasvoi. Hieman alaviistoon vetämällä ei tule ylimääräistä kitkaa. Ehkä se käytössä silottuu ja nyt käyttäjä tietää vetää vähän alemmas.


Auto kävi noiden kahden tapauksen välissä 2-vuotishuollossa, missä mainitsin tuosta tapaus nro ykkösestä. Kirjasivat ylös, muuta eivät osanneet sanoa.

Onko muilla ollut vastaavaa, että auto luulee virheellisesti latauksen olevan meneillään, eikä käynnistys siksi onnistu? Letku on irti, mutta mittaristossa lukee: "Battery charging. Engine cannot be started!". Meillä on nyt kerran reilun parin vuoden aikana käynyt noin.


Edit. Kiitokset @totalitor liitteessä kuva käyttöohjeesta. Varmaan auttaa tuohon jumiin, jossa kaapeli ei oikeasti ole kiinni, mutta auto luulee sen olevan.

Edit 2. Tapaus kaksi johtuikin käyttäjästä ja pistokkeen kahvan käyrästä muodosta sekä uudenkarheasta kiinalaisesta muovista. Lukitus oli ollut asianmukaisesti auki, mutta kahvan vetosuunta oli ollut kitkaa lisäävä.

@totalitor
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 381
Mach e SR AWD:llä nyt 3000km takana ja aika hyvin menee normiajot, enkä ole varsinaisesti edes ajatellut latauksia. Laiskana lataillut ainoastaan töissä 11KW laturilla, ei ole muita latauksia yhden mökkireissun ulkopuolella tarvinnut tehdä. Tuossahan ei ole ILP:tä, joten kylmällä rangeen sattuu jos haluaa auton lämpimäksi ja omilla ajotottumuksilla kulutus on aika korkealla, mutta ehkä sitä tässä rauhoittuu ensimmäisen rengaskierroksen jälkeen ja kulutus tippuu sinne alle 20KWh/100km.

Tällä on mielenkiintoista huomata, että auto tosiaan sutii nelivedolla, kun tallaa polkimen lattiaan ja varsinkin mutkissa loppuu usko kuskista ennen autoa helposti.
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
34
Seat Mii electric käyttöohjekirjasta löytyi ohje:

Latauspistokkeen hätävapautus ● Pidä keskikonsolin alaosassa olevaa lataustilapainiketta  painettuna. Paina samalla kuljettajan ovessa olevaa keskuslukituspainiketta . ● Vedä latauspistoke irti latausrasiasta
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
233
ID4:llä vuosi täynnä, ajotietokoneesta poimitut kulutukset kvartaaleittain:
Q3/21: 16,2 kWh/100km
Q4/21: 19,5
Q1/22: 21,9
Q2/22: 16,6
Keskikulutukseksi koko vuodelle tuli 18,2 kWh/100km, ajettu vuodessa aika tarkkaan 20 tkm sekalaista ajoa.

Pirun tyytyväinen olen edelleen autoon. Nautinto ajaa ja hiljainen eikä puhettakaan mistään nitinöistä tai kolinoista, joita tuntuu olevan jokaisessa saman verran ajetussa Teslassa. Range on 99% uuteen verrattuna, mikä on positiivinen yllätys. Olen aika tarkkaan noudattanut terveellisen lataamisen ohjeita, eli yleensä ladannut 80-90%:iin, ja täyteen lataus vain silloin kun heti perään lähdetään liikkeelle.

Ainoa vastaan tullut selvä vika on ollut etäkäytön eli WeConnectin ajoittainen toimimattomuus talvella. Sen seurauksena esilämmitys etänä jäi muutaman kerran onnistumatta ja jouduin käymään laittamassa sen käsin päälle autosta. Silloinkin kun yhteys toimi niin joutui tietty huolehtimaan että lähtihän se varmasti päälle... ärsyttävää. Lopputalvesta hommaa kuitenkin säädettiin VW:n kanssa ja sen jälkeen ei etäyhteydessä ole ongelmia ollut, katsotaan miten ensi talvena käy. Myös sitä 3.0 softapäivitystä edelleen odotellaan, huoh.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
755
Pieni ajoraportti taas kesäreissusta viime viikolta. Auto reilun vuoden vanha e-208 GT, reittinä Kuopio - Jyväskylä - Lahti - Turku - Rauma - Pori - Tampere - Jyväskylä - Kuopio. Ajomatka yhteensä 1168km, keskinopeus 73km/h, keskikulutus 15,7kWh/100km. Rajoitusten mukaan +3km/h mittarissa mentiin. Ilmastointi päällä automaatilla säädettynä 21C. Ulkolämpötila vaihteli +19-27C välilllä.

Sen kummemmin yrittämättä osui ostos/ruoka/majoitus paussit niin hyvin kohdille ilmaisiin latureihin että kokonaiskustannus latauksiin koko reissulta 5,80€. :cool:

Minkäänlaisia ongelmia ei ilmennyt ja mukava oli ajaa. Tampereen Ideaparkin latureilla aiheutti itsellä pienen Wau -efektin, kun 42:sta laturista 41 oli käytössä kun saavuttiin pihaan. Eli kaikki paikat käytössä kun oma laitettiin lataukseen. Melkein oli koko markkinoilla oleva tarjonta näytillä siellä. Kun oltiin itse lähdössä, niin tuli Leaf kuski jutulle kysellen että onko ladannut normaalisti siinä. Hänellä oli tullut 1% 4h aikana, eli lataus oli keskeytynyt heti alussa. Itse tulee aina kännystä kateltua että lataus varmasti toimii. Tuossa vaiheessa voisi olla keljua aloitella latausta uusiksi jos on jo 4h ollut ja matkan pitäisi jatkua.. o_O
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Auto reilun vuoden vanha e-208 GT ... Itse tulee aina kännystä kateltua että lataus varmasti toimii.
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
198
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.
Meidän ID 4:llä ei ole pätkinyt julkisilla...vielä. Vuosi ollaan ajeltu sillä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
No mut toihan kuulostaa jo tosi hyvältä, varsinkin jos voin olettaa että aika paljon on DC-latauksia tehty.

Toivottavasti seuraavaan huoltoon sisältyvät "laadunparannuskampanjat" parantaisi tilannetta itselläkin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
755
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.
Eipä ole pätkinyt, ei kertaakaan. Olen vain sellainen että tykkään pelata varman päälle kerta on sovellukset mitä räplätä. :geek:

EDIT. korjataas, Lidlin laturit pätkii joskus. Ainakin 50kW DC. Mut noita ei tule käytettyä reissuissa, niin en ole kokenut ongelmaksi.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
74
Ei oo kertaakaan pätkinyt mikään julkinen lataus. Recharge/Virta/K-lataus/Lidl/ABC/UC mitä olen kokeillut. Auto 2021 Model 3 Long Range.
Ei kotilatausta ja latailua yhteensä jo varmaan megawatti.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
292
2020 MIC SR+ Model 3:n koko käytön aikaiset statsit 12/2020 puoliväli - nykyhetki:

19236 km
3230 kWh
16,8 kWh/100km

Talvella lähdöt aina kylmällä akulla ulkolämpötilassa, koska vielä ei ole kotilatausmahdollisuutta. Vuoden päästä saa tosin senkin :). Ja lataukset ovat toimineet kuin junan vessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 823
2020 MIC SR+ Model 3:n koko käytön aikaiset statsit 12/2020 puoliväli - nykyhetki:

19236 km
3230 kWh
16,8 kWh/100km

Talvella lähdöt aina kylmällä akulla ulkolämpötilassa, koska vielä ei ole kotilatausmahdollisuutta. Vuoden päästä saa tosin senkin :). Ja lataukset ovat toimineet kuin junan vessa.
Voihan sitä silti lämmittää vaikka ei lataa.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
292
Voihan sitä silti lämmittää vaikka ei lataa.
Öö, no toki ja niin teenkin. Pointti oli se, että tuo totaalikulutus sisältää lämmityksen ilman että se tehtäisiin etukäteen kaapelissa kiinni. Tuskinpa siinä kulutettu energia nimittäin matkamittarin puolelle merkitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 823
Öö, no toki ja niin teenkin. Pointti oli se, että tuo totaalikulutus sisältää lämmityksen ilman että se tehtäisiin etukäteen kaapelissa kiinni. Tuskinpa siinä kulutettu energia nimittäin matkamittarin puolelle merkitään.
Olet kerännyt nämä 3rd softalla?
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
292
Olet kerännyt nämä 3rd softalla?
Ihan auton matkamittarista, kuten tuossa mainitsin. Voi olla rajoittunut näkymä, mutta ei ole scanmyteslaa käytössä. Toki matkamittarin lukemassa ei näy ilman latauskaapelia tehtävää esilämmitystä, mutta se on ainakin vähäisempää omassa käytössä kuin että olisi laturissa joka yö kiinni ja olisi ajastettu preconditioning joka aamulle tiettyyn kellonaikaan. Yleensä lämmityksen heittää kylmemmällä muutamaa minuuttia etukäteen päälle, jotta se ehtii lämmittää sisätiloja hieman.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
119
Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

1659091015767.png
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

Mielenkiintoista, onko nuo todellisia nopeuksia vai mittarin ilmoittamia?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Hieno analyysi. Mitä tuo SEC tarkoittaa? Olettaisin, että mukana on myös liikuttamiseen liittymätön kulutus (kun pienillä nopeuksilla tolleen raketoi) eli esim. sisätilojen lämmitys ja jäähdytys.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
119
Hieno analyysi. Mitä tuo SEC tarkoittaa? Olettaisin, että mukana on myös liikuttamiseen liittymätön kulutus (kun pienillä nopeuksilla tolleen raketoi) eli esim. sisätilojen lämmitys ja jäähdytys.
Joo, siellä on sen verran pohjalla kuormaa ilmastoinnista ja muusta automatiikasta, että aivan pienillä nopeuksilla ei päästäkään enää energiayksikköä kohti yhtä pitkälle. SEC on tässä "Specific Energy Consumption". Ammattisanastoa, joka jäänyt mulla vaan kummittelemaan tuohon. Yksikön sentään tajusin laittaa! :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 008
Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

Hieno kuvaaja. Kuinka pitkää aikaa tai matkaa yksi piste vastaa?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
340
pikaraportti kesälomamatkasta sähköautolla saksaan ja takaisin. "Tarvittava" sovelluskirjo latauksien maksamiseksi on kyllä jo täysin naurettavaa siinä vaiheessa kun liikkuu kolmen eri valtion alueella. Onneksi Saksassa ja Tanskassa moni laturi toimi suoraan luottokortinlukijalla (halleluuja!). Yön yli lataus hotelleissa / airbnb:ssä tarkoitti että useimmiten ei tarvinnut ladata päivän aikana olleenkaan.

Etukäteen suunnitellut lataustauko-paikat jäivät pääsääntöisesti käyttämättä, sillä aina jollekkin kyydissä tuli pissahätä/nälkä/kahvintarve ennenkuin oltiin päästy suunnitellulle latauspaikalle. Sitten suunnitelmaa muutettiin lennosta, ja nuotinlukijan vuorossa oleva tarkisti sitten chargermap-sovelluksesta onko seuraavassa pysähdyspaikassa latureita. Yleensä oli - jokaisella moottorien risteyksellä oli yleensä useiden operaattorien latauskeskittymiä ravintoloiden ja huolto-asemien pihoissa.

Vain kerran jouduttiin jonottamaan, kohteessa jossa Cleverillä oli peräti 16 suurteholaturia, ja silti saapuessamme siellä kolmen auton jono! Emme jääneet jonottamaan, vaan ajoimme viereiselle hitaammalle 50kW laturille (koska loma ei niin kiire), ja kahville kävellessämme Suurteholaturin jono oli tyhjentynyt. Paluumatkalla huomasimme puolestamme että paikalla oli yhde 20:n stallin supercharger, jossa oli paljon vapaita paikkoja. Teslassa on edellen puolensa.

Todelliseksi kansanhuviksi sähköautoilu kyllä muuttuu vasta sitten kun appipelleilystä päästään eroon, ja auton navigaattori osaa automaattisesti navigoida latauspisteiden kautta (huomioden myös laturien varausasteen yms).
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Joo ihan niin montaa appia ei tarkalleen ottaen tarvitsisi, mutta kuka haluaa maksaa roaming-sähköstä 3-10 -kertaista hintaa?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
340
Joo ihan niin montaa appia ei tarkalleen ottaen tarvitsisi, mutta kuka haluaa maksaa roaming-sähköstä 3-10 -kertaista hintaa?
Emmä kanssa tajua miksi roamingin pitää olla niin kallista. Tässä malli-esimerkkki Saksasta. Kuitenkin tällä latausaitteessa oli kortinlukija, jolla lataus onnistui kohtuullisella 69c/kWh hinnalla. Kotimaisten lataustarjoajien mielestä kortinlukijat on liian kalliita, mutta kummasti niillä lataaminen on kuitenkin halvempaa kuin samojen operaattorien roaming-palveluilla....

_20220812_075034.JPG
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 618
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
Tökkäsin Model 3:n kiinni suoraan ajosta 300kW minuuttimaksulliseen pömpeliin. Ensimmäset 5 minuuttia tuli 24kW ja seuraavat 5 minuuttia 44kW teholla. Sen jälkeen lopetin touhun. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuollaiseen pelleilyyn lähden. Taisi tulla hinnaksi vähän yli euron per kWh.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
534
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
Samaa mieltä, lähtökohtaisesti nämä ovat todella ärsyttävä hinnoittelumalli.
Mutta, itse ajan Model 3 LR, joka pystyy ottamaan optimiolosuhteissa näistä minuuttitaksalatureista >180 kW ja hyvin pitkään yli 100 kW. Sen ansiosta muutama viimeisin Rechargen latauskerta on mennyt seuraavasti:
  • 47 kWh, 12,42 €. Hinta per kWh: 26 snt
  • 39 kWh, 11,88 €. Hinta per kWh: 30 snt
  • 20 kWh, 7,50 €. Hinta per kWh: 38 snt
  • 19 kWh, 4,32 €. Hinta per kWh: 23 snt
En silti erityisemmin nauti siitä, että pitää hyvin tarkkaan harkita milloin minuuttitaksaisella lataa ettei tule törkyhintainen lataussessio.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 730
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
Hinnoittelussa on sekin haaste, että sen pitäisi tukea joustavaa asiointia joka siinä latauksen yhteydessä tehdään. Jossain isolla liikenneasemalla voi miettiä että kumpi on järkevämpää ja asiakkaille helpompaa: useampi alempitehoinen 50-75kW laturi maltillisemmalla minuuttihinnalla jotta keskiverto autoilija ehtii hoitaa ruokailut ja vessakäynnit, tai sitten harvempi 200kW suurteholaturi jossa on ideana että ruokatilauksen tai vessakäynnin jälkeen täytyy vielä käydä autolla siirtämässä se pois latauspaikalta.

Norja taitaa olla sellainen paikka josta voisi jo nyt nähdä tulevaisuuteen, ja siellä taidetaan ensin mennä jonottamaan sinne pikalaturille ja sitten ajetaan auto jollekin toiselle pysäköintipaikalle.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
1 032
Samaa mieltä, lähtökohtaisesti nämä ovat todella ärsyttävä hinnoittelumalli.
Mutta, itse ajan Model 3 LR, joka pystyy ottamaan optimiolosuhteissa näistä minuuttitaksalatureista >180 kW ja hyvin pitkään yli 100 kW. Sen ansiosta muutama viimeisin Rechargen latauskerta on mennyt seuraavasti:
  • 47 kWh, 12,42 €. Hinta per kWh: 26 snt
  • 39 kWh, 11,88 €. Hinta per kWh: 30 snt
  • 20 kWh, 7,50 €. Hinta per kWh: 38 snt
  • 19 kWh, 4,32 €. Hinta per kWh: 23 snt
En silti erityisemmin nauti siitä, että pitää hyvin tarkkaan harkita milloin minuuttitaksaisella lataa ettei tule törkyhintainen lataussessio.
ABC-latauksen pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita. Esim. Hyvinkään Prismassa on ilmeisesti se 80kW maksimiteho myöskin maksimiteho kaikille latureille yhteensä. Viimeksi kun kävin siellä ja kaikki paikat oli varattuina niin hitaimmillaan tuli 16kW. Jos toi olis ollut minuuttihintainen niin voin kuvitella että asiakkaat olis vielä enemmän vihaisia. Sit taas toisaalta Prisma Palokankeskus Jyväskylä missä on 150kW maksimi niin oli ainakin omalla kohdalla vaan oman auton kyvyistä kiinni nopeus.

IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
534
ABC-latauksen minuuttihinnoitellut pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita.
ABC-latauksen 150 kW laturit rajoittuu muistaakseni johonkin noin 120 kW teholle Teslalla alemman akkujännitteen vuoksi. Kyllä silläkin pärjää, ja nuo kyseiset Recharget ovat valikoituneet erityisesti siksi että ovat olleet täydellisesti matkojen varrella.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 923
ABC-latauksen 150 kW laturit rajoittuu muistaakseni johonkin noin 120 kW teholle Teslalla alemman akkujännitteen vuoksi. Kyllä silläkin pärjää, ja nuo kyseiset Recharget ovat valikoituneet erityisesti siksi että ovat olleet täydellisesti matkojen varrella.
Riippu tessun akusta, jos 350Voltin paketti ni rajaa, mut jos 400Voltin ni saat enempi.

Itse lataan 100D ässääni melko puhtaasti reissussa nykyään minuuttipöntöistä. Aina tulee kovaa tahtia ja ei tarvi jännätä et abc lataukseen tulee toinen auto ja homma menee mateluksi.

Bonuksena minutti hintaiset monesti vapaat, sillä hitaasti lataavat autot menee muualle ja samoin köyhät penninvenyttäjät pysyy jaloista pois.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 923
EV Databasen Model S 100D:ssä on max latausteho 145kW. Pitääkö paikkansa vai saako esim. 350kW asemalla nopeammin?
149 kw on ccs adapterilla tullu, CCS adapterin max on 150kw. Eli tuota nopeampaa ei voi ladata.

400voltin akusto tässä. 70% stoppaan yleensä minuttipöntöissä. 10-70% välin lataamalla kilowatille tulee hintaa noin 30cent. (käytän fortumin lätkää rechargella)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
119
ABC-latauksen minuuttihinnoitellut pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita. Esim. Hyvinkään Prismassa on ilmeisesti se 80kW maksimiteho myöskin maksimiteho kaikille latureille yhteensä. Viimeksi kun kävin siellä ja kaikki paikat oli varattuina niin hitaimmillaan tuli 16kW. Jos toi olis ollut minuuttihintainen niin voin kuvitella että asiakkaat olis vielä enemmän vihaisia. Sit taas toisaalta Prisma Palokankeskus Jyväskylä missä on 150kW maksimi niin oli ainakin omalla kohdalla vaan oman auton kyvyistä kiinni nopeus.

IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
Missä ABC-latauksella on minuuttihinnoiteltuja latureita? Tietääkseni kaikki kWh-hinnoiteltuja.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
192
IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
Ioniq 5 latailee Ionityllä 224kW teholla kesäkeleillä ja hintaa on 0,34e/min Charge My Hyundai kortilla. Toki alun kättely jne. yleensä kaikkien operaattorien latureissa niin eka 30sec ei oikeen virtaa liiku mutta laskutus juoksee.
Rechargen minuuttihinnoittelu on siedettävä jos pääsee laturin kapasiteetin hyödyntämään, mutta jos 2 autoa latauksessa niin joka paikassa vaikka ollut 225kw tai 150kw tarjolla niin siitä saa vaa 75kw siivun jos jaettu. Ja dynaamisesti nopeus muuttuu vain alaspäin eli toinen auto kun lopettaa niin pakko katkaista oma ja aloittaa uusi jos tahtoo täyden vauhdin. Huonosti suunniteltu nuo laturit/tehomoduulit
 

Huuliveikko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
504
Aikamoisesti offtopiciin mennyt nämä latauskeskustelut tässä... No koitetaan palauttaa keskustelua raiteileen ja muutama sananen ajoneuvosta Hyundai Kona 64kwh vm. 2022. Pari kuukautta ja vajaat 8000km mittarissa nyt.

- Keskikulutus tähän saakka asettunut 15.2 kWh/100km. Ei julkisia latureita muuten kuin kokeilun vuoksi pariin otteeseen, muuten lataillut kotoa 3-vaiheesta ja siinäkin riittänyt yleensä minimit, eli 8A -lataus. Eli halpaa on, meidän tapauksessa toistaiseksi vielä n. 2€/100km
- ajot motaria/maantietä /kaupunkia arviolta suhteessa 50/30/20. Moottoritiet näillä seuduin vain 100km/h, mutta aina vauhtia vähän yli.
- Ajotietokoneen antama rangearvio näkyy pitävän hyvin. Paljon paljon paremmin kuin VAG-konsernin diesel -vekottimien.
- Konasta en keksi oikein mitään valituksen aihetta. Hintaisekseen laadukkaanoloinen auto, ajettavuus omaan makuun aivan mainio. Rengasmelu voisi tietysti olla pienempi, mutta tuo mikään premium -luokan auto olekaan. Jotain äänieristystä ehkä voisi suorittaa kunhan sattuu sopiva väli jolloin autolla ei ole ajoa pariin päivään.
- Tilat riittää hyvin meidän ajoihin, kun pääsääntöisesti vain kuski kyydissä. On tuossa jo kyllä vauvaa turvaistuimessa selkämenosuuntan kuskailtu. Siinä ei etupenkkiläisellä kyllä kauhean mukavat oltavat ollut. Keskikokoinen koira mahtuu matkustamaan kontissa ihan hyvin
- Taloudessa löytyy myös polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo. Sillä ei ole tullut sähköauton saamisen jälkeen ajeltua kuin ehkä max. 100km. Melkein voisi myydä pois, mutta toisaalta pakko olla toinenkin auto satunnaisten päällekkäisten kulkemisien takia. Ajaminen sillä sähköauton jälkeen tuntuu aina yhtä kauhealta. Etenkin kun on tottunut siihen "yhden polkimen" käyttöön, eli tuollaisen perinteisen polttiksin hidastuminen ei olekaan vastaava kuin sähköautossa kaasupoljinta nostaessa.

Ei tästä taida olla paluuta entiseen. Jos tuolla 2-3 vuotta ajelisi ja vaihtaisi sitten uudempaan sähköautoon. Täytyy vähän katsoa miten noiden hinta kehittyy, varmaan kannattaisi laittaa kiertoon vielä alle 100tkm ajettuna, mutta toisaalta se olisi meidän ajoilla jo n. 2vuoden iässä. Tiedäsitten miten miten on vaihtoarvolla väliä jos ajettu 3 vuoteen jo lähes 150tkm ja takuuta kuitenkin vielä jäljellä 2 vuotta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
295
Olen ollut tyytyväinen Peugeot e-208:n. Heinäkuun lopulla oli auton luovutus.

Kyseessä on ensimmäinen sähköautoni eli en osaa verrata muihin saman hintaluokan sähköautoihin. Kaupungissa ja kehäteillä keskikulutus on ollut 15 kWh/100km eli rangea noin 300 km. Ajelua lähinnä 50-80 km/h alueella, hyvin vähän 100 km/h alueella. 120 km/h motaria en ole ajanut lainkaan. Olen käyttänyt asiointilatausta 22 kW:n latauspisteillä, joilla autoon saa 93 %:n asti tulemaan virtaa tasaisesti auton laturin noin 10 kW:n teholla, 93 %:n jälkeen latausteho tippuu. Kerran kokeilin 50 kW:n pikalaturia, aloitin jostain 55 % ja latailin 83 % asti, laturin täydellä 50 kW:n teholla. Latausteho tippui 83 % kohdalla, joten lopetin latauksen siihen, kun oli minuuttihinnoiteltu laturi. Nopeampia lataustehoja en ole kokeillut, kun ei ole ollut tarvetta. Autohan pystyy hyödyntämään 100 kW:n lataustehoa olisikohan ollut 30 %:n asti, jonka jälkeen tippuu ensin 80 kW, sitten jossain kohtaa 50 kW. 83 %:n kohdalla latausteho tippuu alle 50 kW. 93 %:n kohdalla tippuu ilmeisesti alle 10 kW.
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
Kysytääs päivitystä Hullujen Päivien pösöjen osalta, onko tullut jo foorumisteille lisää aikatauluja toimituksista?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
900
Kysytääs päivitystä Hullujen Päivien pösöjen osalta, onko tullut jo foorumisteille lisää aikatauluja toimituksista?
Mulla ei myyjä ei enää vastaa kyselyihin sähköpostilla, niin paha sanoa. Kiinnostaisi tietää kyllä onko rakennettu jo. Missäs kohtaa pösöllä muuten vaihtuu mallivuosi?
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
617
Hullujen päivä pösö luvattii alkuun joulukuussa. Nyt viimeksi kun kysyin nii vastattiin ettei tiedä milloin toimitus. N. Kk ennen kuin luovutus on tulee viesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 498
Viestejä
3 302 064
Jäsenet
59 333
Uusin jäsen
Sami69

Hinta.fi

Ylös Bottom