Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
679
Pitää taas kehua omaansa. Eli ID.5 fastlinella alla ja kotia kohti ajellessa tuli mieleen, että pari olutta ja muutama juttu puuttuu kotikokkauksesta, joten kurvasin tienvarressa olevalle Cittarille. 35% oli vielä akussa latausta, mutta seuraavaksi päiväksi tarvitsisi lisää latausta. No piuha kiinni ja 120 kw lataus lähti liitämään. Pyörähdin kaupassa ja lähtiessä olikin sitten jo melkein 70% akkua. Tää tasainen yli 100 kw latauskäyrä, jolle pääsee helposti vähän täydemmälläkin akulla on kyllä ihan parhautta. Seuraava päivä meni lataamatta ja jäikin vielä 18% päivän päätteeksi. Kotilatauskin on, mutta vain 1.8 kW joten se jää usein laittamatta, kun hinta ei ole edullinen (taloyhtiö) ja firman parkkipaikalla on ilmainen lataus.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
225
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
Kyllä vain, se akun energia muuttuu sähköksi kemiallisien reaktioiden kautta ja kylmänä se on kovin hidasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
Minulle kävi vähän vastaava tapaus. Kylmänä ja melko tyhjänä akun jännite tippuu nopeasti ja silloin auto luulee, että akku on tyhjä. Minulla varaus tippui nopeasti pikatiellä, mutta loppumatkalla varaus alkoikin kasvaa, kun akku vähän lämpesi ja vauhti hidastui.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
1. Kylmästä akusta saa vähemmän tehoa ulos. Dynaaminen kuski havaitsee helposti tehovajeen, mutta normiautoilijaa ei haitanne (pl. rekan ohitus), koska kulkee suurinta sallittua. Mii oli kerran 4 vuorokautta pihalla@16-21 asteen pakkasessa ilman piuhaa. Rampilla huomasi tehoja olevan vain puolet normaalista, mutta pienokainen kulki silti suurinta sallittua. Leikitään, että kylmästä akusta saa 50 % huipputehosta.

2. Jos kylmän lisäksi akku alkaa olla tyhjä, niin alentuneen jännitteen takia menetetään vaikkapa 20 % vs. täydempi akku. Kylmä ja tyhjähkö = 0,50 * 0,80 = 40 % huipputehosta. Nyt vajeen huomaa edellistä helpommin, mutta edelleen auto kulkee suurinta sallittua, joten ei pahemmin häiritse normiautoilijaa.

3. Kylmä ja oikeasti liki tyhjä tarkoittaa, että tehoa otettaessa jännite pyrkisi laskemaan alle kolmen voltin kennojännitteisiin, mikä ei ole terveellistä. Oletan, että tässä vaiheessa autoon rakennettu äly alkaa suojella akkua liialliselta jännitteen kyykkäämiseltä. Nyt jännite on levossakin alempi kuin edellisissä. Sen kun yhdistää suojelun aktivoitumiseen, niin teho suorastaan romahtaa. Kylmä + tyhjä + suojelu = 0,50 * 0,75 * 0,1 = 3,75 % huipputehosta. Tässä vaiheessa tehovaje alkaa häiritä ihan kaikkia kuljettajia, koska auto ei mopon teholla jaksa mennä mäkiä, eikä edes kaikkia taajamanopeuksia.


Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 222
Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.
Tämä on hyvä neuvo, lisäksi kun muistaa että aikuinen ihminen tuottaa noin 100W teholla lämpöä kokoajan niin se menee auton sisätilojen lämmittämiseen. Toki olisi mielenkiintoista tietää paljonko lämpöä auton ikkunat ja runko vuotavat lämpöä eli mikä on nettovaikutus, saako 1 aikuinen itsessään sisätiloja lämpeämään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075
Tämä on hyvä neuvo, lisäksi kun muistaa että aikuinen ihminen tuottaa noin 100W teholla lämpöä kokoajan niin se menee auton sisätilojen lämmittämiseen. Toki olisi mielenkiintoista tietää paljonko lämpöä auton ikkunat ja runko vuotavat lämpöä eli mikä on nettovaikutus, saako 1 aikuinen itsessään sisätiloja lämpeämään.
Miin korissa yksi aikuinen lämmittää 1-3 C riippuen ajoviimasta. Aika vähän siis. Hätätilanteessa tuulilasin lisäksi voi laittaa penkinlämmittimen päälle, jos jalkalihaksia supistelemallakaan ei meinaa tarjeta. Paras on, kun ei lähde tyhjällä ja kylmällä akulla liikenteeseen.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
225
1. Kylmästä akusta saa vähemmän tehoa ulos. Dynaaminen kuski havaitsee helposti tehovajeen, mutta normiautoilijaa ei haitanne (pl. rekan ohitus), koska kulkee suurinta sallittua. Mii oli kerran 4 vuorokautta pihalla@16-21 asteen pakkasessa ilman piuhaa. Rampilla huomasi tehoja olevan vain puolet normaalista, mutta pienokainen kulki silti suurinta sallittua. Leikitään, että kylmästä akusta saa 50 % huipputehosta.

2. Jos kylmän lisäksi akku alkaa olla tyhjä, niin alentuneen jännitteen takia menetetään vaikkapa 20 % vs. täydempi akku. Kylmä ja tyhjähkö = 0,50 * 0,80 = 40 % huipputehosta. Nyt vajeen huomaa edellistä helpommin, mutta edelleen auto kulkee suurinta sallittua, joten ei pahemmin häiritse normiautoilijaa.

3. Kylmä ja oikeasti liki tyhjä tarkoittaa, että tehoa otettaessa jännite pyrkisi laskemaan alle kolmen voltin kennojännitteisiin, mikä ei ole terveellistä. Oletan, että tässä vaiheessa autoon rakennettu äly alkaa suojella akkua liialliselta jännitteen kyykkäämiseltä. Nyt jännite on levossakin alempi kuin edellisissä. Sen kun yhdistää suojelun aktivoitumiseen, niin teho suorastaan romahtaa. Kylmä + tyhjä + suojelu = 0,50 * 0,75 * 0,1 = 3,75 % huipputehosta. Tässä vaiheessa tehovaje alkaa häiritä ihan kaikkia kuljettajia, koska auto ei mopon teholla jaksa mennä mäkiä, eikä edes kaikkia taajamanopeuksia.


Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.
Jooh en kyllä osannut ottaa huomioon tarpeeksi noita kaikki seikkoja vaikka niistä olinkin jollain tasolla tietoinen, jotenkin ehkä vaan luotti liikaa tuohon Konnan normaalisti hyvin luottettavaan toimintamatka arvioon. Oppihan tässä taas jotain uuttakin vaihteeksi ja onneksi ei mennyt ihan kokonaan kantapäänkautta.

Tykkäisin kyllä kun kaikki sähkö autot näyttäisivät suoraan jossain akun lämpötilan ilman ODB kikkailuja, olin sitä mieltä aikaisemmin ja olen sitä mieltä nyt viellä enemmän. Mikäli nyt lähtisin taittaa pitkää matkaa ja haluaisin tietää että onko akku miten lämmin niin en saisi sitä mistään selville, eli en uskaltaisi käyttää akun täyttäkapasiteettia kun valitsisin pikalaturia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 050
IMG_1559.jpeg

Muutama päivä sitten tuli vuosi täyteen takaveto Enyaqilla. Vähän sellaiset kaksijakoiset fiilikset. Ei mitään kriittistä mutta pikkujuttuja.

Plusmiinus lista:
+Range kesällä riittää hyvin omiin työajoihin Turku - Tampere tai Turku - Helsinki, niin ettei tartte julkista latausta käyttää
+Tilaa aika hyvin 4 hengelle
+Kontti riittävän korkea koirallekkin
+Teho riittää laillisissa nopeuksissa hyvin
+vetopito aika hyvä kunhan pääsee liikkeelle
+Langaton CarPlay ja lataus toimii hyvin
+3 x isofix
+Lataa hyvin kunhan ei talvella mene 40% akulla yrittämään.

-ei kovin hiljainen, rengasmelua lähinnä
-kolme turvaistuinta on hankala saada taakse
-kontti aika pieni jos tarttee esim. rattaat ja koira saada kyytiin
-Lataus voisi olla nopeampikin talvella
-Talvella on hilkulla pääseekö työmatkat ilman välilatausta
-Jumissa olessa luistonesto luovuttaa
-Tehoa sais olla lisää etenkin 100kmh jälkeen
-oma navigaattori melko kökkö mutta onneksi CarPlay toimii
-Etäyhteydet yleensä toimii mutta kankeasti
-Jarrutuntuma on aina yllätys
-Ei koukkua mutta vetomassa niin pieni etten ole ajatellut asentaakkaan.

Vaihdetut osat:
-Ratti
-Koiranluut eteen
-Peilien valot
-Pissapojan pumppu
-Takaluukun takavalo
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266

Muutama päivä sitten tuli vuosi täyteen takaveto Enyaqilla. Vähän sellaiset kaksijakoiset fiilikset. Ei mitään kriittistä mutta pikkujuttuja.

Plusmiinus lista:
+Range kesällä riittää hyvin omiin työajoihin Turku - Tampere tai Turku - Helsinki, niin ettei tartte julkista latausta käyttää
+Tilaa aika hyvin 4 hengelle
+Kontti riittävän korkea koirallekkin
+Teho riittää laillisissa nopeuksissa hyvin
+vetopito aika hyvä kunhan pääsee liikkeelle
+Langaton CarPlay ja lataus toimii hyvin
+3 x isofix
+Lataa hyvin kunhan ei talvella mene 40% akulla yrittämään.

-ei kovin hiljainen, rengasmelua lähinnä
-kolme turvaistuinta on hankala saada taakse
-kontti aika pieni jos tarttee esim. rattaat ja koira saada kyytiin
-Lataus voisi olla nopeampikin talvella
-Talvella on hilkulla pääseekö työmatkat ilman välilatausta
-Jumissa olessa luistonesto luovuttaa
-Tehoa sais olla lisää etenkin 100kmh jälkeen
-oma navigaattori melko kökkö mutta onneksi CarPlay toimii
-Etäyhteydet yleensä toimii mutta kankeasti
-Jarrutuntuma on aina yllätys
-Ei koukkua mutta vetomassa niin pieni etten ole ajatellut asentaakkaan.

Vaihdetut osat:
-Ratti
-Koiranluut eteen
-Peilien valot
-Pissapojan pumppu
-Takaluukun takavalo
Meneekö sinulla aina käynnistäessä kaistavahti päälle ja mitä olet siitä mieltä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 050
Meneekö sinulla aina käynnistäessä kaistavahti päälle ja mitä olet siitä mieltä?
Kyllä menee. Alkuun häiritsi ja kytkin aina pois päältä mutta nykyään sen kanssa on oppinut elämään. Kyllä se silti enemmän tekee virheitä kun oikeasti on avuksi.

Travel assistista sen sijaan tykkään. Talvella ei sekään oikein toimi mutta kesällä hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 304
Viestejä
4 191 395
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom