Kokemuksia mk.2 Focus / mk.2 Fiesta?

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
911
Juuh elikkäs hakusessa on auto jolla ei ole mitään väliä, kunhan liikkuu A -> B ja on ilmastointi. Kuulemma nämä Focukset ja Fiestat ovat jo turvallisella 1.6 / 100hv Zetekillä tekniikan puolesta suht pomminvarmoja hankintoja? Eli Focus 2005 -> ja Fiesta 2003 -> Lisäksi näillä on kysyntää eli jälleenmyynti edes +250tkm ajettuna ei ole mahdoton tehtävä.

Mutta mites kaikki muu? Löytyykö kokemuksia, haulla ei löytynyt kuin satunnaisia hittejä.

Kiitos :geek:
 
Mk1 alla ja tuolla 100hv moottorilla ei tee mitään. Sen jälkeen, kun oli tottunut 200hv perhefarkun menoon huomaa ettei tule paskaakaan etenemisestä. Kiihdytykset joutuu tekemään melkein kaasu pohjassa ja pienillä vaihteilla eikä samoihin tuttuihin risteyksiinkään enää voi rullata kolmosella jos on kuvitelmissa päästä tavoitenopeuteen tällä vuosituhannella. Kulutus pääosin matka-ajossa n.6,7l/100km viimeisen parin tonnin aikana vrt. n.7,7l/100km sokota räsäsellä :beye:
Onko teholla noilla kriteereillä niin paljoa merkitystä? Turha verrata nykyautoihin, joissa rupeaa järjestään olemaan se ~200 hv. Pahempana pidän focusten ruosteongelmia.
 
Onko teholla noilla kriteereillä niin paljoa merkitystä? Turha verrata nykyautoihin, joissa rupeaa järjestään olemaan se ~200 hv. Pahempana pidän focusten ruosteongelmia.

Suorituskyky riittää jos perille pääsee :kahvi: Olen omistanut lukuisia käyttöautoja joiden funktio on ollut kyyditä minua kodin, työpaikan sekä kaupan välistä kolmiota. Olen yhä hengissä vaikka hitaimman romun tehtaan 20v aiemmin lupaama kiihtyvyysarvo oli aavistuksen yli 13 sekuntia. Viimeisimpien on ollut hieman parempi, korkeita 12 sekunnin aikoja. Nykyisen kiihtyvyys on ihan mukavat 7,2-7,3 mutta se on täysi överi eikä ole juuri minkäänlainen kriteeri minulle halvassa A -> B käyttörimpulassa.

Harrastevehkeet on aivan erikseen. En tule ikinä omistamaan ns. "käyttöharrasteautoa" eli yksi ainoa auto jota pitäisi harrastaa ja samalla ajaa kaikki pakollinen liikkuminenkin sillä.

Sen sijaan kriteereitä tärkeysjärjestyksessä ovat:

-Luotettavuus.
-Minimit tyyppivioissa, varsinkin sähkövioissa.
-Ilmastointi.
-Varaosien saanti ja mahdollisuus ropata autoa halvalla helposti itse.

Käsittääkseni mk.2 Focus ja mk.2 Fiesta menevät noihin raameihin :geek:
 
Katso Focus Trend X varustetasolla niin on mukavasti extraa (mm. avaimeton käynnistys, BT-mankka puheohjauksella, ilmastoinnit, jne). Voi olla vielä helpompi jälleenmyydä.

Mallin alkutaipaleella myynnissä olleet Ambientet jättäisin väliin, niissä kun ei ole edes kaukosäädintä lukitukselle.

Ne helmat ja kaaret on niitä ruostepaikkoja - tuli huomattua kun käytiin katselemassa useampaa yksilöä.
 
Katso Focus Trend X varustetasolla niin on mukavasti extraa (mm. avaimeton käynnistys, BT-mankka puheohjauksella, ilmastoinnit, jne). Voi olla vielä helpompi jälleenmyydä.

Mallin alkutaipaleella myynnissä olleet Ambientet jättäisin väliin, niissä kun ei ole edes kaukosäädintä lukitukselle.

Ne helmat ja kaaret on niitä ruostepaikkoja - tuli huomattua kun käytiin katselemassa useampaa yksilöä.

Itseasiassa olen kattellut pääsääntöisesti niitä Ghia -malleja juuri sen jälleenmyyntihaluttavuuden kannalta jos autossa on 3-4-5v päästä 250tkm mittarissa niin olisi edes jokin etäinenkään myyntivaltti. Olen pari kertaa bongannut tuon "avaimeton käynnistys" tekstin myynti-ilmoituksessa mutta olen kuitannut sen ihan myyjäliikkeen typona ja aina pitänyt tuota Trend -varustetasoa vähän niinkuin neekerimallina. Anyways aika hyvin jos 2006-2007 perheautossa oikeasti on moinen. Toisaalta yksi vikaantuva ja varmasti hankalasti DIY-tyyppisesti korjattavissa oleva ominaisuus :eek: :btooth:

Täytyykin tsekkailla niitä Trend X -malleja. Kiitos vinkistä!
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni oli aiemmin vuosimallin 2005 Fiesta juuri tuolla 1.6-litraisella koneella. Tuo moottorikoko tuntui olevan aika harvinainen Fiestassa, mutta onhan niitä jonkin verran tarjolla. Neljän vuoden aikana auto oli melko huoleton, vaikka jotain pieniä juttuja oli (käsijarru jäätyi kerran pakkasella kiinni, yksi ikkunalista alkoi rämistä moottoritievauhdissa, joskus kostealla säällä kaasu saattoi pykiä tuntemattomasta syystä yms). Kilometrejä oli mittarissa tosin vain viisinumeroinen määrä.

Auto oli kyllä aika meluisa. Saman aikakauden Focus on hiljaisempi.
 
Joo, ei kannata sekoittaa Trendiä ja Trend X:ää. Jälkimmäinen on jonkinlainen (2006 vuoden?) erikoisvarusteltu juhlamalli.
 
Joo, ei kannata sekoittaa Trendiä ja Trend X:ää. Jälkimmäinen on jonkinlainen (2006 vuoden?) erikoisvarusteltu juhlamalli.
On Ford käyttänyt Trend X -merkintää tälläkin vuosikymmenellä, ja tosiaan siinä on parempi varustelu.
 
On Ford käyttänyt Trend X -merkintää tälläkin vuosikymmenellä, ja tosiaan siinä on parempi varustelu.
Juu, tarkoitin siis mk2 Focuksessa. Siinä kai oli vain tuo yksi pätkä kun sitä käytettiin.

Mondeoissa, ym. käytetty samaa toki myös.
 
Jaa että MK2 vielä kanssa kova ruostumaan?

Tuommoista katsellut välillä farkkuna. Aiemman mallin tiesin kyllä ruostepesäksi, mutta luulin että näissä olisi jo jotain parannusta.
 
Jaa että MK2 vielä kanssa kova ruostumaan?

Tuommoista katsellut välillä farkkuna. Aiemman mallin tiesin kyllä ruostepesäksi, mutta luulin että näissä olisi jo jotain parannusta.
Yksi kaveri osti hiljattain tuollaisen. 10 vuotta vanha, jotain 120 tonnia ajettu. Takaluukkuun oli tehty jotain ruostekorjauksia. Mietin vain, että mitähän pohjasta löytyy...
 
Jaa että MK2 vielä kanssa kova ruostumaan?

Tuommoista katsellut välillä farkkuna. Aiemman mallin tiesin kyllä ruostepesäksi, mutta luulin että näissä olisi jo jotain parannusta.
Yksi Trend X 2006:nen mitä käytiin katsomassa oli ainakin:
- apukuskin "astinlauta" päältä ~15cm maali pois ja saman verran ruostetta
- kummatkin takakaaret, ruostekuplaa 5-10cm nousemassa alhaalta ylös

Voisihan se pahemminkin 11v autossa olla, mutta voisi olla paremminkin...
 
-04 fiesta ja ei moittimista. Ovissa vaan kittisaumaruostevikaa.

1.25 ketjukone aika huoleton, mutta 1.4 tdci on surkea psa:n viritelmä, nokka-akseli kuluu ennenaikaisesti 1 tai 2 pytyn kohdalta. Lastuttamalla saa hyvin potkua lisää siihen, alunperin tosi laiska..
 
mk1 mutta taitaa olla tuo sama 1.6 / 100hv zetec kuitenkin, n. 200tkm mittarissa.

Itsellä ollut perusvarma puksutin mitä moottoriin tulee. Eipä tuolla kuuhun mennä mutta on liikuttanut tuota katiskaa paikasta toiseen aika murheettomasti.
Vähäinenkin veto loppuu siinä 5k rpm, öljyä saanut lisätä pari desiä per 20tkm vaihtoväli.

Talvella kulutus pyöri siinä 7+ litraa / 100km, viime kesänä huiteli 6,5 nurkilla. Sekalaista ajoa painottuen tuusulanväylälle.

Kampikammion huohotusletkut noista moottoreista porsii, pakosarjan läheltä imusarjalle menevät. Oireilee seilailevana tyhjäkäyntinä tai ei laske kierroksia kunnolla kun päästää kaasusta. Maksaa joitain markkoja fordilla.

Vetareista en tiedä onko korjattu jo mk2 malliin mutta ykkösessä tuhnut klemmarit ulommissa vetareissa ja tykkäävät ruikata rasvat pihalle talvea kohti mentäessä. Jos pitää vaihtaa niin vaihtaa samalla kunnolliset kiristimet.
 
-04 fiesta ja ei moittimista. Ovissa vaan kittisaumaruostevikaa.

1.25 ketjukone aika huoleton, mutta 1.4 tdci on surkea psa:n viritelmä, nokka-akseli kuluu ennenaikaisesti 1 tai 2 pytyn kohdalta. Lastuttamalla saa hyvin potkua lisää siihen, alunperin tosi laiska..

Saiko tuohon Mk5:seen Fiestaan vielä "legendaarista" 1.25 litraista 75 heppaista bensaa?
Oman muistini mukaan siinä oli hinnat alkaen mallina sysipaska 1.3:nen a' 60 hv, 1,4 & 1,6 litraiset Zetec SE:t ( 80 & 100 hv ) ja malliston huipulla 2,0 150 hv ST.

Itse olen ostanut 1.4 80 hv Fiesta Mk5:sen 3 vuotta vanhana ja 50 tkm ajettuna, ja ainut siinä omana kahden vuoden ja reilun 50 tuhannen kilometrin pitoaikanani esiintynyt ongelma oli sytytysyksikön lakkoilu jossain 100 tkm paikkeilla, joka korjaantui silloin noin 100 € hintaisen yksikön vaihdolla.
Samanlaisen yksikön olen kyllä vaihtanut myös pariin saman ikäluokan 1,8 Mondeoon, eli ilmeisesti sytytysyksiköt eivät kestä kuin sen reilut 100 tkm.

Olen myös omistanut ilmastoidun -99 Fiestan tuolla 1.25 75 hv koneella ja se oli melkoisen hyvä kauppakassi, mitä nyt ruostui melko hanakasti pohjasta ja takakaarista.
Ostin ko. auton noin 200 tkm ajettuna vuoden 2013 keväällä ruhtinaalliseen 1000 € hintaan, edellinen omistaja oli tuolloin juuri duunannut pohjan ja takakaaret ihan ok kuntoon.
Siti 2014 keväällä sai huvin ja urheilun vuoksi duunata pohjan ja takakaaret uudelleen.
 
Jyy kyllä ketjun aloittajalle ennemmin Focusta suosittelee kuin mk2 Fiestaa (-84-89) :D

Samaa ihmettelin jo otsikossa.
Ei siinä mitään, mk2 fiesta oli vallan loisto peli, varsinkin jos sinne konehuoneeseen pudotti RS Turbo Escortin tekniikan :D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 849
Viestejä
4 549 048
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom