Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lexy
  • Aloitettu Aloitettu
Omalla kohdalla homma onnistui Elisan kanssa niin, että vedin itse mikrokanavan tontin rajalta tekniseen tilaan asti. Elisan urakoitsijan päälikkö toi 100m rullan mikrokanavaa tontille ja näytti miten jatkot tehdään mikrokanavaan jos tarve. Voi olla että Elisa ei tästä edes tiennyt kun olin suoraan yhteydessä urakoitsijaan. Sain tehdä vedot just niin kuin itse halusin, tein ilman jatkoja jotta niistä ei ole haittaa. Maassa laitoin mikrokanavan keltaiseen 110mm putkeen.

Kun seurasi naapurien tonteilla urakkaporukan alihankkijoiden touhuja, niin tein kyllä ihan mielellään oman tontin osuuden itse. Siitä tuli vähän kuluja ja aikaa meni, mutta eipähän tarvinnut jälkeenpäin harmitella, että olisi halunnut kuidun kulkevan eri kautta.

Myös sisällä sai itse päättää, mihin kuitupäätelaatikko tulee. Hitsaus tehtiin sisällä olevaan koteloon, eikä ulkoseinälle tullut mitään koteloita.

Tuossa on Elisan ohje.
Ja tuskin heillä on mitään ohjeita miten teet sen omassa kiinteistössäsi sisällä. Laitat vaikka 16mm tai 20mm suojaputkea tms. jne.

Mitenhän tuo meni ohi... mutta noin juuri ajattelin, pintavetona tosin.

Kun seurasi naapurien tonteilla urakkaporukan alihankkijoiden touhuja, niin tein kyllä ihan mielellään oman tontin osuuden itse. Siitä tuli vähän kuluja ja aikaa meni, mutta eipähän tarvinnut jälkeenpäin harmitella, että olisi halunnut kuidun kulkevan eri kautta.
Joo valokuitusen kanssa yritin saada tätä samaa aikaan, mutta oli mahdoton keskustella aspan kautta eikä saanut urakoitsijan tietoja. Kaivuut tehtiin yli vuosi ennen varsinaista asennusta ja lopulta tuli parin päivän varoitusajalla että nyt tullaan poraamaan seinään reikä ja saat kuidun. Siinä vaiheessa oli odottanut sen 2v niin nosti vaan kädet pystyyn ja antoi tehdä hommansa että sai viimeinkin oikean netin taloon.

Pitää vähän katsella miten tuon tuplauksen hoitaa jos tuon valokuitusenkin saisi siirrettyä joskus. Sokkelille joku laatikko josta lähtee sisälle yksi 20mm putki ja saa kaksi putkea maasta sisään. Ja sitten varmaan pitää erottaa kahteen sisääntuloon toisessa päässä että saavat ne muuntimensa sisäpuolella seinään.

Omalla kohdalla homma onnistui Elisan kanssa niin, että vedin itse mikrokanavan tontin rajalta tekniseen tilaan asti. Elisan urakoitsijan päälikkö toi 100m rullan mikrokanavaa tontille ja näytti miten jatkot tehdään mikrokanavaan jos tarve. Voi olla että Elisa ei tästä edes tiennyt kun olin suoraan yhteydessä urakoitsijaan. Sain tehdä vedot just niin kuin itse halusin, tein ilman jatkoja jotta niistä ei ole haittaa. Maassa laitoin mikrokanavan keltaiseen 110mm putkeen.

Myös sisällä sai itse päättää, mihin kuitupäätelaatikko tulee. Hitsaus tehtiin sisällä olevaan koteloon, eikä ulkoseinälle tullut mitään koteloita.

Näinhän se parhaiten menee. Urakoitsijalle pelkkää voittoa kun joku muu tekee työt ja voi itse laskuttaa silti normaalisti operaattoria. Ja asiakas voittaa kun saa itse tehdä rauhassa työt hyvin, eikä "helposti-ja-nopeasti" kuten ylikilpailutetut urakoitsijat.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 081
Jäsenet
83 947
Uusin jäsen
Late81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom