Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
88
No ainakin jos ukkonen lyö, niin eipähän mene kaapelia pitkin ja tulevaisuutta varten eli saadaan vaikka 100Gbit/s vaihtamalla vaan päätelaite.
Puhe oli maakaapelista, en näe ukkosta ongelmana...
Tuo yli-päivitettävyyskin on älytön peruste, en näe että ihan hetkeen kukaan tarvitsisi yli 10Gb nopeuksia ja kuidulle aktiivilaitteet sen verran kalliimmat. Miksei sitten laita sinne putkea ja kun tuollaisia nopeuksia tarvitsee niin kiskaisee CAT:in pois ja kuidun tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Puhe oli maakaapelista, en näe ukkosta ongelmana...
Tuo yli-päivitettävyyskin on älytön peruste, en näe että ihan hetkeen kukaan tarvitsisi yli 10Gb nopeuksia ja kuidulle aktiivilaitteet sen verran kalliimmat. Miksei sitten laita sinne putkea ja kun tuollaisia nopeuksia tarvitsee niin kiskaisee CAT:in pois ja kuidun tilalle.
Kyllä se ukkonen maakaapelinkin voi käräyttää kuten myös niihin liitettyjä laitteita jos lähelle iskee.

T. Sähkö- ja telepuolella näihin törmännyt.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Mulla ukkonen iski joku vuos sitten puhelinjohdon nousuun ilmeisesti etsi tiensä maan alle kaivettuun Elisa johtoon, rikkoi paljon rautaa ADSL modeemi säilyi mutta perässä olevat reititin, kytkin ja kaikkien koneiden verkkokortit hajos, onneksi käytössä on SER kalusto.

Mikäli haluaa lisävarmuutta kuumille linjoille "RJ45 isolator" haulla löytyy ratkaisuja linjan eristämiseen (yleensä muuntaja)

Maadoitus on kyllä yksi vaikea elektoniikan (tietoliikenteen) laji
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Mulla ukkonen iski joku vuos sitten puhelinjohdon nousuun ilmeisesti etsi tiensä maan alle kaivettuun Elisa johtoon, rikkoi paljon rautaa ADSL modeemi säilyi mutta perässä olevat reititin, kytkin ja kaikkien koneiden verkkokortit hajos, onneksi käytössä on SER kalusto.

Mikäli haluaa lisävarmuutta kuumille linjoille "RJ45 isolator" haulla löytyy ratkaisuja linjan eristämiseen (yleensä muuntaja)

Maadoitus on kyllä yksi vaikea elektoniikan (tietoliikenteen) laji
Ja tuli ADSL-modeemista sen verran mieleen, että ite oon nähnyt salaman hajottanut modeemin sisääntulon (rj11), yhden RJ45-portin sekä vielä tietokoneesta RJ45-paikan.
 

datahiiri

USS Extra Hard
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
298
Kyllä se ukkonen maakaapelinkin voi käräyttää kuten myös niihin liitettyjä laitteita jos lähelle iskee.

T. Sähkö- ja telepuolella näihin törmännyt.
Joo tuon takia itsekin tuota valokuitua aattelin kun näin netissä kauhukuvia kuinka jollain oli pihalle iskenyt salama ja kahden rakennuksen välillä mennyt kaapeli sitten johdatteli virtapiikit suoraan laitteiden RJ45-portteihin niin ettei johtoja saanut edes irti kun hitsautuivat yhteen
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Joo tuon takia itsekin tuota valokuitua aattelin kun näin netissä kauhukuvia kuinka jollain oli pihalle iskenyt salama ja kahden rakennuksen välillä mennyt kaapeli sitten johdatteli virtapiikit suoraan laitteiden RJ45-portteihin niin ettei johtoja saanut edes irti kun hitsautuivat yhteen
The 8-bit Guy? Katsoin saman videon hiljattain.

Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin kyseessä hänen kotiverkko esittelyvideo.


(Kuituveto ja ukkosvahingot 5:54-9:22)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tuon 8 bittisen kaverin tapauksessa tilanne tuskin olisi juuri muuttunut kuidullakaan. Tuollainen salamanisku kun roiskaisee talon maadoituksen kautta sähköverkkoon, ja hajottaa laitteet jo ihan sähköverkon välityksellä. No mahdollisesti ne RJ-liittimet olisivat lähteneet irti ilman saksia..

Mulla on ollut melkoisen pitkään tuolla maassa kahden talon välillä koksu, pari kertaa on ukonilmalla hubeja hajonnut, mutta samalla on mennyt muitakin laitteita, niin että on melkko vaikea sanoa missä roolissa tuo kaapeli on ollut niissä hajoamisissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Ja itse kuitukaapeli voi ottaa damagea jos on metallivahvikkeinen mutta itse laitteisiin ei kuitenkaan sitä pitkin tule.

419681854_465.jpg
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Siirretäänpä oma kyselyni tänne ketjuun.


Terve! Olen hakutoiminnolla pyrkinyt etsimään oikeaa lankaa johon kirjoittaa viestini ja tämä ainakin otsikon perusteella saattaisi palvella parhaiten. En ole ihan täysin ajatuksella lukenut koko ketjua, joten jos joku viestini luettua tajuaa että etsinnässä sama setup kuin jollakulla muulla, niin ohjatkoon oikeaan osoitteeseen. Thanks.

Eli, tarkoituksena rakentaa ja järkeistää verkkoasioita kodin sisäpuolella. Asumuksena 1900-luvun alussa rakennettu puutaloyhtiö johon tehtiin vuosi takaperin valokuituyhteydet, eli valokuitu nousee tätä nykyä asuntoon saakka. Pohjaratkaisu omassa asunnossa on kolmeen kerrokseen laajennettu hellahuoneisto, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että asuintilat ovat päällekkäin kolmessa 25-30m2 kokoisessa huoneessa. Kerrosten välissä hirttä ja peruskoolinki varmaan 2x4 tai 2x3. Puuta, anyway. Onko tälläkään merkitystä, enpä tiedä.

No, jokatapauksessa. Nyt kun tuo valokuitunousu tuossa sisääntulokerroksessa (2/3) on, niin toistaiseksi siellä on operaattorin toimittama joku Zyxel jakamassa langatonta verkkoa huoneistoon kahdella eri taajuudella. Vehkeet toimivat miten milloinkin. Miten tämä homma nyt kannattaisi miettiä niin että tulisi kerralla kuntoon, ja mahdollisuus tulevaisuudessa vaikka miettiä kodin älyllistämistä suuremminkin? Tavoitteena olisi ainakin niin että ylimmässä kerroksessa (3/3) jossa sijaitsee varsinainen olohuone sekä työhuone, yhteydet saisi tietokoneeseen sekä pleikkariin LAN-piuhaa pitkin. Kerroksesta löytyy vanha puhelinpistoke, joten mahdollisesti sitä kautta voisi yrittää syöttää jakamosta Cat-kaapelin? Toinen vaihtoehto on tietysti vetää pintavetona. Tämän lisäksi olisi suotavaa että jokaisessa kerroksessa toimisi myös kattava Wi-Fi. Tällä hetkellä signaali kantaa kyllä, mutta välillä esimerkiksi median lähettäminen puhelimesta chromecastiin on aika kiusallista.

Saako tästä "varsin seikkaperäisestä" sepustuksesta mitään irti?

Lyhykäisyyydessään vielä: n. 75-90m2 asunto kolmessa kerroksessa. Kuitunousu keskikerroksessa. Tavoitteena koko huoneiston kattava Wi-Fi, sekä muutamat LAN-yhteydet. Pääasiallinen käyttäjäkunta = allekirjoittanut + vaimo. Internetsiä kaipaavat kodin laitteet: Pöytäkone (LAN), PS4 (LAN), kaksi läppäriä (Wi-Fi), puhelimet (Wi-Fi), Printteri (Wi-Fi), Chromecast (Wi-Fi), Televisio (LAN/Wi-Fi).

Asioita jotka kiinnostelee, mutta en ymmärrä: Erillinen vierasverkko, kodin älyllistäminen, palomuurit, VPN

Budjetti: 0-500e. Ei helmiä sioille.

Vappua ja simaa kaikil!
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Moi!

Väkästelin etskukaapelin kytkimen ja Asuksen RT-AC68U välille. Ilmeisesti en saa kuin 100Mbits nopeuden syntymään... Voiko siis olla mahdollista että karvojen kytkentä epäonnistuu jonkun yksittäisen karvan osalta ja yhteys syntyy ja toimii mutta vain 100 Mbits nopeudella? Itse olen kuvitellut että jos karvat eivät ole kunnolla ei kättely onnistu lainkaan.

Eilen tein jo toisen yhteyden ja se toimii 1Gbps nopeudella hienosti...
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Joo, 1GBps käyttää kaikkia karvoja mutta 100Mbps ei. Tietysti on kiinni myös liitoksen laadusta ja myös jotkut laitteet neuvottelevat yhteyden heikommin 1Gbps mutta se ei tähän liittyne.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
248
Juu ei liity 5m kaapelissa ja tuommoisessa peruskytkimessä... On näköjään kytkijän kädettömyyttä... pitääpä tehdä uudestaan...

Scheisse... pakko se on ru.......ta nuo liittimet uudestaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Tuo onnistuu helposti kytkemällä esim 1 pari väärin päin toisessa päässä tai väärään paikkaan. Kokeiltu on;)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Muutto tulossa parin kuukauden päästä rivariin ja sisäverkon rakentaminen pyörii mielessä. Yhteys jakamoon on ilmeisesti valokuitu, asunnoissa kaapeliverkko.

Asunto on kahdessa kerroksessa ja tarkoitus olisi, että yläkerran tuohuoneesta saisi vedettyä olohuoneeseen 1Gbe-yhteyden. Modeemi olisi siis yläkerrassa, alakerrassa piuhan päässä olisi routeri. Mikä olisi kustannustehokkain tapa näin yleisesti tällaiseen asennukseen?

Katsoin jo jotain catline adaptereita, mutta en kauheasti tietoa löytänyt. Yksi vaihtoehto olisi ilmeisesti ihan kaapelin vetäminen seinien sisällä, mutta mitä nyt pohjakuvaa katsoin, niin reitti ei ole mikään kauhean suora. Vai onko homma niin simppeli, että käytetään jo vedettyä antennikaapelointia, vaihdetaan pistokkeet päihin ja homma valmis?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@Bahamies Unohda nuo kaapelit eli tuon kaapelin varten sulla pitää olla noiden oma antennivahvistin, joka on taas sanalla törkeen kallis. Ja tuolla kaapelilla ei ole tarkoitus kun katsella normi tv-kanavia eli ethernet-kaapelissa siirretään tv-kuva.

TV-kuva datakaapeliin

Helpommalla pääset, kun on erikseen ethernet-verkko ja antenniverkko.

Catline TV-kaapeli RJ45-IEC 2m

Tuossa kytkentäkaavio, et miten se toimii.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
@Bahamies Unohda nuo kaapelit eli tuon kaapelin varten sulla pitää olla noiden oma antennivahvistin, joka on taas sanalla törkeen kallis. Ja tuolla kaapelilla ei ole tarkoitus kun katsella normi tv-kanavia eli ethernet-kaapelissa siirretään tv-kuva.

TV-kuva datakaapeliin

Helpommalla pääset, kun on erikseen ethernet-verkko ja antenniverkko.

Catline TV-kaapeli RJ45-IEC 2m

Tuossa kytkentäkaavio, et miten se toimii.
Selvä homma, pitänee selvitellä tuota ethernet-kaapelin vetämistä. Samaa tässä itsekin pohdin, että ei liene fiksua laittaa antenni- ja dataliikennettä samoihin kaapeleihin.

Vaikea tosin uskoa, että halvemmaksi tulee vetää se kaapeli rakenteisiin, kun tämän joutuu sähkömiehellä teettämään. Kyseessä siis taloyhtiö, niin ei tällaisia itse saa tietenkään tehdä.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
TI-homma olisi vetää 2mm x 3.5mm valokuitu esim. osan matkaa lattialistan raossa tms. Kuitua ei voi taivuttaa kovinkaan jyrkästi, mikä on yksi rajoite. Sitten kunnon kytkimet molempiin päihin SFP-portilla ja sinne SFP-moduuli.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Selvä homma, pitänee selvitellä tuota ethernet-kaapelin vetämistä. Samaa tässä itsekin pohdin, että ei liene fiksua laittaa antenni- ja dataliikennettä samoihin kaapeleihin.

Vaikea tosin uskoa, että halvemmaksi tulee vetää se kaapeli rakenteisiin, kun tämän joutuu sähkömiehellä teettämään. Kyseessä siis taloyhtiö, niin ei tällaisia itse saa tietenkään tehdä.
Tuntematta tarkemmin kohdetta ja rakenteita...
Normaalin cat5e/cat6 ethernet- kaapelin luulisi saavan melko helposti kerroksesta toiseen jalkalistojen yms alla, ei siihen sähkömiestä tarvita eikä tietääkseni lupaakaan mistään jos ei tarvitse porailla seiniin läpireikiä tai vastaavaa.

Jos pieni pintaan asennettava johtokouru ei pistä silmään niin se on vielä helpompi tapa.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Ja tuo kaapeli on tarkoitettu TV kuvan siirtoon ethernet kaapelilla joku wlan ratkaisu ehkä kustannus tehokkain mikäli kaapelin veto hankalaa.

Ilmeisesti käyttöösi tulee kaapelimodeemi (DNA "valokuitu" tyyppinen toteutus.)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
TI-homma olisi vetää 2mm x 3.5mm valokuitu esim. osan matkaa lattialistan raossa tms. Kuitua ei voi taivuttaa kovinkaan jyrkästi, mikä on yksi rajoite. Sitten kunnon kytkimet molempiin päihin SFP-portilla ja sinne SFP-moduuli.
No ehkä vähän vähemmälläkin pärjään, pienellä budjetilla olisi tarkoitus selvitä tästä.

Tuntematta tarkemmin kohdetta ja rakenteita...
Normaalin cat5e/cat6 ethernet- kaapelin luulisi saavan melko helposti kerroksesta toiseen jalkalistojen yms alla, ei siihen sähkömiestä tarvita eikä tietääkseni lupaakaan mistään jos ei tarvitse porailla seiniin läpireikiä tai vastaavaa.

Jos pieni pintaan asennettava johtokouru ei pistä silmään niin se on vielä helpompi tapa.
Kävi myös mielessä ja katsotaan mitä sähkömies ensin sanoisi ihan kaapelin vetämiseen. Ongelma on vähän se, että työhuone on eri päässä taloa kuin olohuone eli joutuisi tekemään U-mallisen pintavedon. Ensin talon poikki yläkerrassa ja sitten alakerrassa. Vaikea selittää, mutta tuossa menisi monta metriä kourua ja pohjan vuoksi olisi vaikea saada kourua piiloon.

Jos taas menee suorinta reittiä, niin tarvitsee vain porata reikä työhuoneen lattiasta läpi ja ollaan jo parin metrin päässä. Siksi kaapelin vetäminen kiinnostaisi. Täyspuutalo kyseessä, niin en usko että läpivienti olisi kauhean vaikeaa.

Ja tuo kaapeli on tarkoitettu TV kuvan siirtoon ethernet kaapelilla joku wlan ratkaisu ehkä kustannus tehokkain mikäli kaapelin veto hankalaa.

Ilmeisesti käyttöösi tulee kaapelimodeemi (DNA "valokuitu" tyyppinen toteutus.)
Jep, Elisan "valokuitu", joka tulee jakamoon asti kuidulla ja asuntoihin kaapeliverkkoa käyttäen.

Yksi ylimääräinen reititin löytyy jo ja ajattelin, että teen siitä AP:n, jos tämä kaapelointi ei helpolla onnistu.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
TI-homma olisi vetää 2mm x 3.5mm valokuitu esim. osan matkaa lattialistan raossa tms. Kuitua ei voi taivuttaa kovinkaan jyrkästi, mikä on yksi rajoite. Sitten kunnon kytkimet molempiin päihin SFP-portilla ja sinne SFP-moduuli.
Valokuitu tietoliikenteessä: yksi- ja monimuotokuidut | Orbis

ITU-T G.657.A1 JA IEC/EN 60793-2-50 B6_a1 (pienen taivutussäteen kuitu)
Kyllä noita pienen taivutussäteen omaavia kuituja löytyy.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Nyt kun on kuidusta puhe niin mikähän olisi kustannustehokas (siis halpa) tapa vetää kaksi linjaa n.20m

Tuli vaan mieleen kun tänään ukosti ja salama on kerran hajoittanut laitteet.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
399
Nyt kun on kuidusta puhe niin mikähän olisi kustannustehokas (siis halpa) tapa vetää kaksi linjaa n.20m

Tuli vaan mieleen kun tänään ukosti ja salama on kerran hajoittanut laitteet.
Tilaa verkkokaupasta määrämittaiset, valmiiksi päätetyt kaapelit ja asenna ne. Oleellisinta on valita oikea kaapeli, riippuen siitä tuleeko sisälle vai ulos, kouuruun/putkeen vai suoraan maahan/pinta-asennukseen.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Mulla menee nyt OK talon senällä eetteriä n 20m splitattuna 2x100Mb linjaan, tekis mieli saada optiikalla kunnon galvaaninen eristys. Käyttö modeemin WAN ja LAN puolen vienti "komentokeskukseen"

Joku muuntaja pohjainen olisi helppo mutta onko riittävä, katsoin jossain vaiheessa speksejä eristys taisi olla n1,5kV ja yhteismuotoinen vaimennus n30bB riittäneekö? (katsottuna 3com ja TP-link korteilta)

Lisähaasteen tuo mun SER henkisyys eli halvalla hyvää ;)
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Mulla menee nyt OK talon senällä eetteriä n 20m splitattuna 2x100Mb linjaan
Gigaiseen kuituun menee kyllä 2x 100 Mbit ja jää tilaakin, vaatii tietysti VLAN-tuen eli hallittavat kytkimet. Itse otin käyttöön ser-kytkimen TL-SG3109 paljon tuoreemman kahden Zyxel GS1900-24:n lisäksi parilla GbE SFP-moduulilla jotka noihin ostin varalle, ja toimi heittämällä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Tässä mun pitäis saada kaksi aliverkkoa samaan kuituun, erilliset kuidut olis yksinkertaisempia mutta vaativat ison pinon kupari muunnin palikoita (siis 4kpl)

Taidan jatkaa pohdintaa ajatustasolla, kunnes salama iskee eilen ukkosella otin jo lan puolen johdon irti jotta kytkin säästyis wan puolen reititin ois varmaan mennyt.

Mun huoli on perua jonkun vuoden takaa kun ukkosen uhka realisoitui.
ADSL modeemi kumma kyllä säilyi kaiiki muut verkkohärpäkkeet meni, onneksi SER laatua arvo alle 200e
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
399
Tässä mun pitäis saada kaksi aliverkkoa samaan kuituun, erilliset kuidut olis yksinkertaisempia mutta vaativat ison pinon kupari muunnin palikoita (siis 4kpl)
Bidi optiikoilla tarvitsee vain yhden kuidun per yhteys, eli yhdellä kaapelilla saa kaksi yhteyttä. Mediamuuntimet noin kaksi kymppiä kappale, optiikat kympin kipale.

Harkitsisin kuitenkin hallittuja kytkimiä, hinta about sama.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
399
Joku muuntaja pohjainen olisi helppo mutta onko riittävä, katsoin jossain vaiheessa speksejä eristys taisi olla n1,5kV ja yhteismuotoinen vaimennus n30bB riittäneekö? (katsottuna 3com ja TP-link korteilta)
Niin kauan kun valokuitukaapelissa ei ole metallisia vahvistuselementtejä (näitä on lähinnä (maa)ulkokaapeleissa), galvaaninen eristys on täydellinen. Kävin just asiakkaalla vaihtamassa mediamuuntimen ja reitittimen ukkosen jäljiltä. Mediamuunnin lakkasi siirtämästä paketteja ja reittimestä oli kärähtänyt WAN-portti. Valokuidun toisessa päässä oleville laitteille ei käynyt mitenkään.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Täytyy suunnitella tällä hetkellä tulilinjalla on Aruba (HP) kytkin ja joku A-Open raudalle rakennettu reititin molemmissa onneton galvaaninen eristys.

Plan B on laittaa olemassa oleva APC ups väliin, siinä on RJ45 reiät ja toivottavasti jotain MOV palikoita maata vasten, ongelma tosin on mun sykkyrällä olevat jatkojohdot (pulssin nousuaikaa nostava induktanssi)

Kiitoksia ajatuksista :)
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Akkuja sisältävä UPS kuulostaa vähän kyseenalaiselta salamasuojalta
Akut on sivuroolissa toivottavasti härvelissä on ylijannitesuojat maata vasten joko Metalli Oksidi Varistorit tai jotain muuta,lisäsuojaa antanee että latteet ovat samassa maapotentiaaliss pistikkeen kautta.

No nämä häiriösuojaukset ovat lähempänä uskontoa kuin insinööritiedettä, optiikka olis varma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Vinkkejä ristikytkentään?
-Minkämittaiset kaapelit on fiksuja 19" räkissä toimimiseen?
--Tällä hetkellä 1kpl 24 liittiminen paneeli ja 1kpl 24 porttista kytkintä
--Tulevaisuudessa saattaa olla että tulee 1kpl molempia lisää.

-Mistä kannattaa tilata halpoja kaapeleita ristikytkentään? 1gbps riittää kun ulospäin on 10mpbs :(
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
1,5m vois olla sopiva. Ylimääräinen sitten sinne pystykehyksen ja seinän väliin. Johto rimasta ja laitteelta kohti sivuseinää ja pystysiirtymänä oikealle riville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Eikös 1,5m ole turhan pitkä? Jos mulla on ristikytkennälle 8U korkea räkki.
Eli jos laitan
-Paneeli
-Kytkin
-Paneeli
-Kytkin

19" räkki on alta 50cm leveä ja 1U on korkeudeltaan noin 5cm.
Tällöin kauimmainen, mikä on outo tilanne on ehkä noin 60-70cm päässä? Lähinnä taas riittäisi 10cm pätkä.

Itse ajattelin että 50cm-1m olisi aika lähellä mutta kun ei ole kokemusta. Kuvittelisin että turhan pitkä kaapeli on hankala, ei yhden kohdalla mutta sitten kun niitä on 48kpl.

Onko jengillä Ugreenin kaapeleista kokemuksia? Yleensä, kännykkärojussa, ovat kiinalaisista niitä parhaimpia.
Esim:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ittellä kokemusta noin 500 eri jakamokaapista.
Kaikki suoraan paneelista laitteeseen vedot on "ei-näin". Niiden kanssa tulee jossain välissä murhetta kun ovat edessä. Lisäpituus auttaa saamaan kaapelit nätisti ja hallitusti kulkemaan kaapelireittejä pitkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Hyvä pointti!
Täytyy siis tilata pidempiä. Voihan sitä väliin jättää johtokourulle tilaa.

Mistä siis halvat ja hyvät kaapelit tähän hommaan? Itse en jaksa askarrella kun euron osia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Ittellä kokemusta noin 500 eri jakamokaapista.
Kaikki suoraan paneelista laitteeseen vedot on "ei-näin". Niiden kanssa tulee jossain välissä murhetta kun ovat edessä. Lisäpituus auttaa saamaan kaapelit nätisti ja hallitusti kulkemaan kaapelireittejä pitkin.
Itse olen samoilla linjoilla. Kaapeliohjurit eivät ole älyttömän kalliita joten ihmettelen aina kun niitä ei ole viitsitty käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Vinkkejä ristikytkentään?
-Minkämittaiset kaapelit on fiksuja 19" räkissä toimimiseen?
--Tällä hetkellä 1kpl 24 liittiminen paneeli ja 1kpl 24 porttista kytkintä
--Tulevaisuudessa saattaa olla että tulee 1kpl molempia lisää.

-Mistä kannattaa tilata halpoja kaapeleita ristikytkentään? 1gbps riittää kun ulospäin on 10mpbs :(
0,25m-1m, riippuu vähän miten haluaa ne laittaa. Täältä olen itse tilannut, näköjään hinnat hieman nousseet: https://www.eurodk.com/en/products/patch-cables-cat-6

Kaapeliohjuria tosiaan kannattaa käyttää, silloin hieman pidemmät piuhat.
 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Vaikka @Algron28 ja @dot1q on hyvät pointit tuossa, niin tekisin itse silti tuollaisen pienen kotiräkin lyhyillä kaapeleilla alla olevan kuvan mukaisest,i jos vain mahdollista.

 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Ei minkäänlaisia merkintöjä paneelissa? Missä sulla on ylhäällä mikä menee mihinkin?
Ei ole omasta verkosta kuva, randomilla hain redditin cablepornista mallikuvan. Itsellä on värikoodatut kaapelit käyttötarkoituksen mukaan, mutta pitäisi esittelykelpoista kuvaa ei ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ei minkäänlaisia merkintöjä paneelissa? Missä sulla on ylhäällä mikä menee mihinkin?
Onhan tuossa paneelissa numerointi 1-48.
Useimmitenhan nuo merkinnät on toteutettu niin että siellä toisessa päässä on merkintä ja räkissä vain (kirjaimet+)numerot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Onhan tuossa paneelissa numerointi 1-48.
Useimmitenhan nuo merkinnät on toteutettu niin että siellä toisessa päässä on merkintä ja räkissä vain (kirjaimet+)numerot.
Niinpäs onkin. Jäi niin tuonne alle piiloon tuo alempi rivi niin katoin että siinä on 2x24 paneeli.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom