Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 628
Puolison mummon viimeinen kosto, perintökattokruunu jossa piuhoissa ei minkäänlaisia merkintöjä.

Tuo nyt tarvis kattoon saada, mitenkä kannattaa lähtee lähestyyn ilman että henki lähtee tai talo palaa?
Onko siellä mihin johdot lampussa menee jotain merkintöjä. Periaatteessahan sillä ei ole väliä kumminpäin noi laittaa koska pistokkeenkin voi laittaa seinään kumminpäin vaan ja veikkaan että ei tossa mitään suojamaadotuksiakaan ole.

E: jaa siinä olikin kolme eikä kaksi johdinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 994
Puolison mummon viimeinen kosto, perintökattokruunu jossa piuhoissa ei minkäänlaisia merkintöjä.

Tuo nyt tarvis kattoon saada, mitenkä kannattaa lähtee lähestyyn ilman että henki lähtee tai talo palaa?
Kolme piuhaa(?), eli ilmeisesti ns. kruunukytkentä: kaksi vaihetta ja yksi nolla-johdin. Nollan pitäisi mennä molempiin lamppuryhmiin jos tämän pystyt selvittämään.

Kysyisin kuitenkin vielä tuolta sähkömiesketjusta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 710
Puolison mummon viimeinen kosto, perintökattokruunu jossa piuhoissa ei minkäänlaisia merkintöjä.

Tuo nyt tarvis kattoon saada, mitenkä kannattaa lähtee lähestyyn ilman että henki lähtee tai talo palaa?
Varmaan kruunukytkentä eli lampussa joko 3+3 tai 2+4 lamppua/ryhmä (jos laskin taustalta oikein 6 kantaa).

Jos on yleismittari niin 1 noista johdoista menee kaikkiin lamppuihin ja 2 muuta ryhmiin jos lamput on ehjiä (ja saman kokoisia) niin voi mitata suoraan johdoista jokaisen välin. Kahdesta johdosta mitattuna tulee ~sama arvo (3+3) ja kolmannesta niiden summa => summan antavan mittauksen johtimet on vaiheet ja se viimeinen yhteinen 0. 2+4 kytkennällä 2 välistä tulee eri arvot mutta se kolmas on kuitenkin summa muista.

Jos epäilee lamppujen kuntoa niin lamput irti ja mittaa kannasta. 1 johdin menee kaikkiin (0) ja 2 muuta (vaiheet) vain osaan kannoista.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 579
Oli tarkoitus maalata alakerran takkahuoneen seinät. Tuli kuitenkin mieleen onko purettava sisäpuolelta paneloinnit pois mahdollisen riskirakenteen vuoksi. Kyseessä ulkoseinä, 300mm betoniseinä, jossa itsessään sisällä styrox-eriste (lämpöharkko?). Sisäpuolelle betonia vasten asennettu koolaus, villa ja päälle panelointi. Todennäköisesti ei höyrynsulkua. Ei ainakaan paneelin ja villan välissä. Eikös kyseessä ole riskirakenne? Valmistumassa myös koneellinen tulo-poisto ilmanvaihto, joten haluaisi ainakin suurimmat riskit minimoitua. Ei kyllä mieli tekisi panelointia turhan takia purkaa pois, kun pelkällä käsittelyllä voisi saada ihan siistin.
Täällä nyt hirveästi maalaillaan piruja seinälle tuon rakenteen kanssa niin kannattaa muistaa että ensinnäkään tuo huone ei ole kellaritilaa joten ulkopuolinen kosteusrasitus on hyvin vähäinen. Lisäksi siellä harkon sisässä on kaksi styroksia jotka jo itsessään katkaisee ulkopuolelta tulevan kosteuden kulkeutumisen tehokkaasti. Lisäksi rappaus itsessään yleensä toimii myös suojana joka estää kosteuden kulkeutumisen rakenteisiin. Käytännössä siis mahdollinen kosteusrasitus villoihin tulee sisäilman puolelta hengitysilmasta tai jos pohjat on huonosti tehdyt ja puuttuu kapillaarikatko niin maaperästä voi myös nousta.

Tuossa on tällähetkellä kosteutta läpäisevä paneeli niin skenaario jossa villa keräisi itseensä kosteutta niin paljon että pääsisi homehtumaan on melko mitätön. Lisäksi jos asuntoon on tulossa vielä koneellinen ilmanvaihto niin silloin ainakaan tuskin on mitään huolta tuosta. Kuten tuolla on aikaisemmin ehotettu niin jostain kohtaa vaikka irrottaa alimman paneelin niin näkee hyvin mikä on tämän hetkinen tilanne. Eri asia on sitten jos on jonkinlainen perfektionismi joka haluaa että joka nurkka on viimeisen päälle vanhassa talossa niin ei toki mikään estä kaiken purkamista ja uusiksi tekemistä nykyajan ohjeiden mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 065
Ei muuta kuin muovimaalilla päälle, niin johan alkaa maaperän kosteus tuottaa tulosta :) Alimman paneelin varmaan saa irti ja takaisin aika helposti, varsinkin jos tarkoitus on vielä maalata eli mahdolliset syntyvät vauriot saa kätkettyä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 579
Ei muuta kuin muovimaalilla päälle, niin johan alkaa maaperän kosteus tuottaa tulosta :) Alimman paneelin varmaan saa irti ja takaisin aika helposti, varsinkin jos tarkoitus on vielä maalata eli mahdolliset syntyvät vauriot saa kätkettyä.
Tossa ihan hyvä vaihtoehto muovimaalille
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
80
Täällä nyt hirveästi maalaillaan piruja seinälle tuon rakenteen kanssa niin kannattaa muistaa että ensinnäkään tuo huone ei ole kellaritilaa joten ulkopuolinen kosteusrasitus on hyvin vähäinen. Lisäksi siellä harkon sisässä on kaksi styroksia jotka jo itsessään katkaisee ulkopuolelta tulevan kosteuden kulkeutumisen tehokkaasti. Lisäksi rappaus itsessään yleensä toimii myös suojana joka estää kosteuden kulkeutumisen rakenteisiin. Käytännössä siis mahdollinen kosteusrasitus villoihin tulee sisäilman puolelta hengitysilmasta tai jos pohjat on huonosti tehdyt ja puuttuu kapillaarikatko niin maaperästä voi myös nousta.

Tuossa on tällähetkellä kosteutta läpäisevä paneeli niin skenaario jossa villa keräisi itseensä kosteutta niin paljon että pääsisi homehtumaan on melko mitätön. Lisäksi jos asuntoon on tulossa vielä koneellinen ilmanvaihto niin silloin ainakaan tuskin on mitään huolta tuosta. Kuten tuolla on aikaisemmin ehotettu niin jostain kohtaa vaikka irrottaa alimman paneelin niin näkee hyvin mikä on tämän hetkinen tilanne. Eri asia on sitten jos on jonkinlainen perfektionismi joka haluaa että joka nurkka on viimeisen päälle vanhassa talossa niin ei toki mikään estä kaiken purkamista ja uusiksi tekemistä nykyajan ohjeiden mukaisesti.
Tyhjentävä vastaus. Rakennusmestari jonka kanssa myös keskustelin, sanoi että ei olisi myöskään huolissaan kosteusongelmasta tuossa. Varoitteli lähinnä mahdollisesta kellarin hajusta, varsinkin jos pääsee alipaineella imemään korvausilmaa lattianrajasta paneelin ja villojen alta tai muualta. Taidan irrotella alimpia paneeleja ja miettiö sitten jatkoa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
66
Piti siirtää ulko-oven lukon kahva vanhasta ovesta uuteen, mutta tuo palautusjousisysteemi tuli irti kolmessa osassa, ja vaikka miten vääntelen ja kääntelen, niin en saa noita enää sopimaan takaisin yhteen. Googlella löytyneistä asennusohjeista ei juurikaan ole apua, koska niissä tuo on jo valmiiksi kasattuna ja laitetaan vain paikalleen. Osaisiko joku auttaa?

IMG_20221126_143154.jpg
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
849
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
579
Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Saranat juuri on se itse perkele näissä kaapinovissa, ne normaalit upotetut saranat siis. Niitä ei ole ihan helppo sovittaa jos ei ole valmiiksi kohdallaan. Lisäksi usein kun rungot ja ovet on lastulevyä tms pahvia, ne saranat niistä aina ensimmäisenä korkkaa muutenkin.
Ei kannata alkaa ovia vaihtamaan. Mieluummin maalia päälle ja vaihtaa vetimet.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
849
Ei kannata alkaa ovia vaihtamaan. Mieluummin maalia päälle ja vaihtaa vetimet.
Jos ongelmana oliskin vain väri niin ois helpompi just vaikka maalata mutta nykyiset ovet on tollaseut uritetut/kehystetyt/koristellut joka tekee niistä rumat. Ehkä tilaan yhden oven kokeeksi ja katson kuinka vittumainen prosessi tuo on saada nätisti paikalleen. Tietty vois yrittää selvittää että minkä firman tuotos tää nykyinen keittiö on ja kysellä sieltä uusia ovia jotka vois sopia suoraan. Ikeasta vaan sais ovet muutamalla satasella, jotenkin en usko että jossain puustellilla pääsee noin edullisesti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Monesti ne saranat ovat ihan vastaavaa sarjaa, voivat toki olla hieman eri kohdassa, mutta sehän tarkoittaa vain kaapin puolelle ruuvaustaveri kohtaa kun siellä ei normaalisti ole upotuksia. Monilta levyfirmoilta saa myös ovia mittojen mukaan, toki ei ehkä päejää Ikean hinnoille, mutta ei välttämättä pahakaan.

p.s. Ainakin epoq oli joskus Ikean mitoituksella, eli kannattaa mitata niin voi löytyä suoraan käyviäkin...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
849
Monesti ne saranat ovat ihan vastaavaa sarjaa, voivat toki olla hieman eri kohdassa, mutta sehän tarkoittaa vain kaapin puolelle ruuvaustaveri kohtaa kun siellä ei normaalisti ole upotuksia.
Näin minäkin tän ajattelin että tulee varmaan vaan erikohtaan kaapin puolella missä ei välttämättä ole valmiina reikiä mut äkkiäkös sen saranan ruuvaa eri kohtaan. Pitänee mittailla ja tilata tuo koe ovi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
6 636
Mielenkiintoisen näköinen "flippaajan" asunto-osakkeen myyntikuva tuli vastaan. Tuo liesituulettimen asennus näyttää mielenkiintoiselta ja korkeus liedestä, kanavien veto ja ennen kaikkea tuo miten kytketty ilmeisesti painovoimaiseen ilmanvaihtohormiin.


ORIGINAL (2).jpeg
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
579
Tuo liesituulettimen asennus näyttää mielenkiintoiselta ja korkeus liedestä, kanavien veto ja ennen kaikkea tuo miten kytketty ilmeisesti painovoimaiseen ilmanvaihtohormiin.
Korkeammalla oleva liesituuletin voittaa heittämällä sen "normaalin" liian matalalla olevan. Tuossa mahtuu ihan oikeasti jopa kokkaamaan kunnolla. Muihin seikkoihin tuossa sen kummemmin kommentoimatta.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
312
Näin minäkin tän ajattelin että tulee varmaan vaan erikohtaan kaapin puolella missä ei välttämättä ole valmiina reikiä mut äkkiäkös sen saranan ruuvaa eri kohtaan. Pitänee mittailla ja tilata tuo koe ovi.
KalusteWeb
Tuolta näkee aika usein käytetyt normaalit mitat: alhaalla korkeus 703, ylhäällä 988 jne. Saa myös x etäisyydellä saranaporauksen jos vanha ei ole 100.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
774
Mistä kestäviä ja hyviä mekanismeja keittiön ylöspäin aukeaviin yläkaappeihin?

Liitteen mukainen mekanismi on parissa kaapissa ja on erittäin hyvä ja toimintavarma. Ei sisällä mitään kuluvia tai löystyviä osia. Mistäköhän näitä löytäisi lisää?

Kun taas muissa kaapeissa on tämänlaisia surkeita kapistuksia joita saa olla koko ajan ruuvailemassa tiukempaan tai pelkäämässä että rojahtaa ovi takaraivoon.


Amazon pullollaan vaan tämänlaisia ratkaisuja.

Ehdotuksia /suosituksia?
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Mistä kestäviä ja hyviä mekanismeja keittiön ylöspäin aukeaviin yläkaappeihin?

Liitteen mukainen mekanismi on parissa kaapissa ja on erittäin hyvä ja toimintavarma. Ei sisällä mitään kuluvia tai löystyviä osia. Mistäköhän näitä löytäisi lisää?

Kun taas muissa kaapeissa on tämänlaisia surkeita kapistuksia joita saa olla koko ajan ruuvailemassa tiukempaan tai pelkäämässä että rojahtaa ovi takaraivoon.


Amazon pullollaan vaan tämänlaisia ratkaisuja.

Ehdotuksia /suosituksia?
Onko tuo siis sellainen "itse nostettava" eikä jousella nouseva? Luulisi markkinoilta löytyvän kun etsii halvimman vaihtoehdon :cigar2:

Ikean sarana? Erilainen ja ei kokemusta mutta yleensä laadukasta kamaa.

Itselläni oli vähän Ikean kanssa samanlainen Grassin sarana ainoassa ylöspäin aukeavassa, mutta ehdin käyttää vain pari vuotta niin en tiedä tarvitseeko kiristelyä:
1669836042044.png
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 992
Taitaa Ikea vieläkin käyttää Blum:mia noissa saranoissa ja mekamismessa. Eli ovat ihan hyviä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
774
Onko tuo siis sellainen "itse nostettava" eikä jousella nouseva? Luulisi markkinoilta löytyvän kun etsii halvimman vaihtoehdon :cigar2:

Ikean sarana? Erilainen ja ei kokemusta mutta yleensä laadukasta kamaa.

Itselläni oli vähän Ikean kanssa samanlainen Grassin sarana ainoassa ylöspäin aukeavassa, mutta ehdin käyttää vain pari vuotta niin en tiedä tarvitseeko kiristelyä:
Ei nouse itsellään, eli ei ole pumppua. Amazon on pullollaan noita halpoja mutta tekisi mieli sellaista joka ei hajoaisi alle vuodessa niinkuin noiden monissa arvosteluissa kerrotaan tekevän.

Tuota Ikean versiota voisi harkita. Neljä ovea pitäisi laittaa. Saiskohan noita käytettyä yks per ovi niin säästäisi kuluissa...

Kaikista paras ja edullisempi vaihtoehto olis jos vielä jostain löytäisi noita liitteen mekanismeja lisää. On niin pirun yksinkertainen ja hyvä keksintö mutta kun ei mistään netistä ainakaan löydy.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
6 636
Korkeammalla oleva liesituuletin voittaa heittämällä sen "normaalin" liian matalalla olevan. Tuossa mahtuu ihan oikeasti jopa kokkaamaan kunnolla. Muihin seikkoihin tuossa sen kummemmin kommentoimatta.
Liesituulettimen tai kuvun korkeus liedestä 50–55 senttiä, kaasuliedestä minimissään 65 cm ja puuliedestä 70 cm.

Itsellä tuo liesituulettimen putkitus pisti silmään, kun yleensä jokaisessa kerrostalossa jossa on painovoimainen ilmanvaihto, niin tuuletushormiin ei saa missään nimessä koskaan kytkeä omaa liesituuletinta, koska se muuttaa sen toimintaa ja pukata naapuriin poistoilmahormista jäteilmat.

Yleensä aina noissa vanhoissa painovoimaisen ilmanvaihdon kerrostalohuoneistoissa liesituulettimet ovat ilmaa kierrättäviä, eli tuulettimeen otettava ilman menee rasvasuodattimen läpi ja siitä sitten aktiivihiilisuodattimen läpi ja siitä sitten palautetaan takaisin huoneeseen.

Aktiivihiilisuodattimellinen liesituuletin on äänekkäämpi ja tehottomampi kuin ilmat ulos puhaltava. Ja ne aktiivihiilisuodattimetkin pitää vaihtaa ajoittain uusiin ja se maksaa.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
352
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?
Kuulostaa projektilta jossa kannattaa ottaa huomioon ettei tuossa ole mitään järkeä.
Mitä meinasit tuolla saavuttaa? Aurinkokeräimet toimivat parhaiten silloin kun lämmitystä ei muutenkaan tarvita, aika iso projekti pienestä "lämpimän kauden" pidentämisestä. Kunnon sähkö/diesel-lämmitin joka päälle kun tahtoo syksyllä tehdä siellä jotain, eristyskin vähän niin ja näin jos tarkoitus ei kuitenkaan tehdä talvisin mitään.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
991
Liesituulettimen tai kuvun korkeus liedestä 50–55 senttiä, kaasuliedestä minimissään 65 cm ja puuliedestä 70 cm.

Itsellä tuo liesituulettimen putkitus pisti silmään, kun yleensä jokaisessa kerrostalossa jossa on painovoimainen ilmanvaihto, niin tuuletushormiin ei saa missään nimessä koskaan kytkeä omaa liesituuletinta, koska se muuttaa sen toimintaa ja pukata naapuriin poistoilmahormista jäteilmat.

Yleensä aina noissa vanhoissa painovoimaisen ilmanvaihdon kerrostalohuoneistoissa liesituulettimet ovat ilmaa kierrättäviä, eli tuulettimeen otettava ilman menee rasvasuodattimen läpi ja siitä sitten aktiivihiilisuodattimen läpi ja siitä sitten palautetaan takaisin huoneeseen.

Aktiivihiilisuodattimellinen liesituuletin on äänekkäämpi ja tehottomampi kuin ilmat ulos puhaltava. Ja ne aktiivihiilisuodattimetkin pitää vaihtaa ajoittain uusiin ja se maksaa.
Liesituulettimelta voi mennä asuntokohtainen putki katolle ilmanvaihto tavasta huolimatta.

Liesituuletin voi poistua esimerkiksi kaukolämpötalon tarpeettomaksi jääneeseen savupiippuun.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
352
Kuulostaa projektilta jossa kannattaa ottaa huomioon ettei tuossa ole mitään järkeä.
Mitä meinasit tuolla saavuttaa? Aurinkokeräimet toimivat parhaiten silloin kun lämmitystä ei muutenkaan tarvita, aika iso projekti pienestä "lämpimän kauden" pidentämisestä. Kunnon sähkö/diesel-lämmitin joka päälle kun tahtoo syksyllä tehdä siellä jotain, eristyskin vähän niin ja näin jos tarkoitus ei kuitenkaan tehdä talvisin mitään.
Totta tuokin, ei se finnfoam ilmasta ole. Eristyksellä tietysti hakee sitä käyttömukavuutta ja mahdollista tilan muuta käyttöä tulevaisuudessa, kyllä siellä on talvellakin tarkotus rakennella kun lämpimässä autotallissa ei vaan yksinkertasesti tila riitä kaikkeen. Voishan sitä tosiaan harkita, että vetäis vaan vanerit seiniin ja ostais tommosen diesel-lämmittimen ajamaan lämmityksen virkaa niille hetkille kun tilaa tarttee oikeasti lämmittää. Vanerit on suht helppo irrottaa jos joskus tekee mieli sitten kuitenkin eristää paremmin :thumbsup:
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 869
Kysymys; saako kylmästä lautaverhoilusta ulkovarastosta (yhdestä seinästä kiinni paritalonpuolikkaassa) lämmintä/äänieristettyä työhuonetta järkevillä rakennuskustannuksilla?

speksit: n. 8m2 pinta-ala, tällä hetkellä maavaraiset betonilaatat n. 30cm maanpinnan alapuolella, lautaverhoilu pystykoolauksilla, katto uusittu muutama vuosi sitten (peltikatto, välikatto), katto viisto (korkeampi seinä paritaloa vasten n. 4m korkea, matalampi seinä n. 3m korkea)

betonilaattojen päälle joku tukeva puukehikko, kehikon väliin styroksia tms ja päälle joku laudoitus, päällystys muovimatolla tms. Sisäseiniin joku tuulensuojalevy ulkolautoja vasten, finnfoamia päälle ja panelointi? Kattoon jotain vastaavaa? Lämmitys talvikaudella jollain ilpillä?

Tehtävissä itse vai onko kyseessä ns. ensiksi menee hermot ja sitten rahat -projekti joka kannattaa unohtaa alkuunsa?

Varasto toimii tällä hetkellä kylmänä/kuivana varastona mutta ajattelin että saisiko sen hyötykäyttöön. Varastoon tulee sähköt tällä hetkellä.

EDIT menisikö näin helposti?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 598
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?
Tuossa Remontti-Reiskan toteutus ko. hommaan.

Suosittelen että heität sinne seiniin 70-100 mm finnfoamit vaahdolla kiinni siten, että paneloinnin taakse jää ilmarako ja kattoon 100-300 mm foami, pintaan sitten joku 9-12 mm vesivaneri, niin tulee hyvää lämmintä puuhastelutilaa.
Ovi ja mahdolliset ikkunat kannattaa katsoa sellaisiksi, ettei turhaan vuoda lämpöä pihalle.

Kyseessä ei varmaankaan ole kovin iso varasto, niin kannattaa ihan suosiolla pitää se sähköpatterilla jossain 8-12 asteen nurkilla, kun tilaa ei jatkuvasti auota, niin montaa kilowattia huolellisesti eristetty koppi ei kuluta.

En suosittele minkään kiinalaisen lämmittimen kanssa leikkimistä ilman eristystä, siinä ei mene kuin löpöä ja hermot.
Toki jos sähkönkulutusta on ehdottomasti leikattava, niin sitten venäläinen Planar ja eristeet.

Kuitenkin tuollaiseen peruslämmöllä olevaan koppiin voi jättää kaikki kylmälle arat vehkeet ja kemikaalit tarvittaessa varastoon, jolloin ei tarvitse aina olla raahaamassa niitä edes takaisin.
Samalla saa lisää tilaa sinne autotalliin, kun varastoi osan lämmintä varastointia vaativista kamoista sinne lämpimään varastokoppiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 869
Finnfoam tai muukaan uretaanipohjainen eriste ei sitten eristä ääntä paljonkaan.

Ilmanvaihtoonkin kanssa hieman huomiota, ettei tule co2 pesää jos tiivistää liian hyvin.
Mikä olisi hyvä pinnoite finnfoamin tms päälle jos haluaa ääneneristystä? Kipsilevy ei taida olla kummoinenkaan tältä osin?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
662
Mikä olisi hyvä pinnoite finnfoamin tms päälle jos haluaa ääneneristystä? Kipsilevy ei taida olla kummoinenkaan tältä osin?
Kipsilevy juurikin...massa se on mikä ääntä eristää. Tuplana jos parempaa haluat. Budjetin kokohan se on mikä koko projektin tason määrittää.
Sen verran tuohon aiempaan mietiskelyysi, että ei finfoamin kanssa mitään tuulensuojalevyä tarvita.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 869
Kipsilevy juurikin...massa se on mikä ääntä eristää. Tuplana jos parempaa haluat. Budjetin kokohan se on mikä koko projektin tason määrittää.
Sen verran tuohon aiempaan mietiskelyysi, että ei finfoamin kanssa mitään tuulensuojalevyä tarvita.
Joo tämä tuli tosiaan huomattua että näiden modernien eristelevyjen kanssa ei tarvitse mitään muuta höyrysulkuja tms vaan jättää sinne ulkoseinän ja levyn väliin sen pari senttiä tilaa tuuletukselle niin avot.

Ei kai kipsilevyn ja eristelevyn väliin tarvitse mitään tuuletusrakoja laittaa vai pitääkö pystykoolauksn ja eristelevyn päällä olla joku poikkirimoitus jonka päälle vasta kipsilevy tulee?

Itsellä ollut aina se kuva että kipsilevy ei ole kummoinen äänieriste mutta ehkä se riittäisi tässä tapauksessa, lienee myös euroa per m2 suhteessa suhteellisen kustannustehokas ratkaisu? Ulkonäöllä ei juuri merkitystä, mietin kipsilevyn ja jonkun vanerin tms väliltä vaihtoehtoa.

EDIT onko kellään mitään näkemyksiä siitä voiko samaa levyä käyttää sekä lattiaan, kattoon että seiniin? Seinissä toki tulee vastaan koolauksen paksuus eli sinne ei taida kovin paksua levyä mennä mutta onko eristelevyt sinänsä ihan samoja pl. paksuus?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 579
Mahdollisimman raskasta kipsilevyä niin eristää parhaiten ääntä. EK-levy, Habito tai lattiakipsilevy aika hyvii. Tiivistyksen kaa pitää olla tarkkana. ei saa jäädä mitään rakoa mistä ääni kulkeutuu tai on pilalla ja ikkunatkin pitää olla kunnolliset.
 
Liittynyt
07.02.2020
Viestejä
97
Millä saisi kuivaustelineen eli Oskarin Oksan hyvin kiinni kylppärin kaakeliseinään? Jotain voimakkaasti tarttuvaa kaksipuolista teippiä olen miettinyt mutta kuinka hyvin ne pitää?

3M VHB:t pitää kyllä, jos on puhtaat pinnat ja kaakeli on suht tasainen eikä mikään röpelö. On paineaktivoituvaa eli pitää painaa kunnolla kiinni ja lopullisesti tarttuu vasta noin vuorokauden kuluessa eli ei kuormitusta ennen sitä. On noilla töissä vetänyt useamman kilon messinki- ja teräslaattoja seinään ja siellä ovat. Kaakeliin voi kyllä tehdä reiätkin, mutta se on sitten tiivistettävä ja hyvä kaakeliterä ilman iskua.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
369
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Tuli tollanen tehtyä äitille. Vanha mittatilauskeittiö kyseessä. Tarkat mitat ja paikalliselle kauppiaalle. Siisti todella paljon keittiötä. Saranat tosiaan vaan pikkuruuveilla vanhoihin runkoihin.
Remppasaranoilla toi meni. Toki rungot vinossa joten säätämistä oli. Samalla tiskari pois ja kaappi tilalle. Sokkelin levyä. Ja tasot. Ei valittamista ja ero on huima.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
579
Ulkonäöllä ei juuri merkitystä, mietin kipsilevyn ja jonkun vanerin tms väliltä vaihtoehtoa.
Riippuu vähän mitä verstaalla on tässä tapauksessa tarkoitus askarella. Pari juttua:
-(filmi)vaneri ei tarvitse mitään pinnoitusta enää, jotta olisi esim helppo puhdistaa. Vaneriin saa helposti ruuvattua kaikki hyllyt, kiinnikkeet lamput, pidikkeet jne helposti ja tukevasti mihin vaan. Vaneri on kestävämpi.
-Vaneri on helpompi ja siistimpi käsitellä ja asentaa. Vaneri sietää paremmin kosteutta tai roiskeita.
-Kipsilevy on halvempaa, kipsilevy ei pala, sen kanssa saa kiroilla joka kerta kun pitäisi jotakin ripustaa siihen jos ei satu koolauksen kohdalle. Tulee helposti reikä kun kolautat siihen jollakin. Tarvitsee vähintään maalin pinnakseen jos haluaa puhdistettavan pinnan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
54
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.

Eli rungot ikeasta ~2900€ (alaosat hidastettuja vetolaatikoita täynnä molemmin puolin ja ylhäällä peruskaapit), vetolaatikoiden etusarjat ja yläkaappien ovet itse tehtynä liimapuulevystä (hiontaa ja öljypetsiä + öljyvahaa + rei'itys mekanismeja varten).

Tasot ja välitilan levyt leikkaa - liimaa -menetelmällä Bauhausin tarjonnasta.

Lattian vinyylilankut satkulla torista.

Uusittiin samalla uuni induktiolieteen erillisuunin kanssa. Ja toki hana + allas. Yllättävin kulu tuli kyllä tuosta liesikuvusta. Ihan halvin malli ei käy, kun se ohjaa huippuimuria, joka poistaa muistakin tiloista kun keittiöstä ilmaa.

Tasojen valot Amazonista, COB-ledinauhaa alumiinikiskojen sisällä. Nekin leikkaa - liimaa(kolvaa) -menetelmällä yhdestä 5m pätkästä molemmin puolin keittiötä


Vanha keittiö:
vanhakeittiö.jpg



Ja uusi:
IMG_20221227_191753.jpg
IMG_20221227_192016.jpg
IMG_20221227_192225.jpg
IMG_20221227_193606.jpg
IMG_20221227_193644.jpg
.
 
Liittynyt
11.07.2019
Viestejä
95
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.

Eli rungot ikeasta ~2900€ (alaosat hidastettuja vetolaatikoita täynnä molemmin puolin ja ylhäällä peruskaapit), vetolaatikoiden etusarjat ja yläkaappien ovet itse tehtynä liimapuulevystä (hiontaa ja öljypetsiä + öljyvahaa + rei'itys mekanismeja varten).

Tasot ja välitilan levyt leikkaa - liimaa -menetelmällä Bauhausin tarjonnasta.

Lattian vinyylilankut satkulla torista.

Uusittiin samalla uuni induktiolieteen erillisuunin kanssa. Ja toki hana + allas. Yllättävin kulu tuli kyllä tuosta liesikuvusta. Ihan halvin malli ei käy, kun se ohjaa huippuimuria, joka poistaa muistakin tiloista kun keittiöstä ilmaa.

Tasojen valot Amazonista, COB-ledinauhaa alumiinikiskojen sisällä. Nekin leikkaa - liimaa(kolvaa) -menetelmällä yhdestä 5m pätkästä molemmin puolin keittiötä


Vanha keittiö:



Ja uusi:.
Ehkä liian tumma omaan makuun, mutta on muuten komia. En ymmärrä kun jotkut dissaa Ikean keittiöitä, vaikka on pitkä takuu joka pelaa, mekanismit oikeasti hyviä, varaosia saa aina, mikä mahdollistaa muuneltavuuden myöhemmin.

P.S. harvemmin näkee, mutta tarpeeksi usein: mikä punaisessa värissä porukkaa kiihottaa, en vaan tajua miksi sitä pitää tunkea makuuhuoneen seiniin tai keittiöön, tai mihin tahansa kotiin. Silmiä särkee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
54
Ehkä liian tumma omaan makuun, mutta on muuten komia. En ymmärrä kun jotkut dissaa Ikean keittiöitä, vaikka on pitkä takuu joka pelaa, mekanismit oikeasti hyviä, varaosia saa aina, mikä mahdollistaa muuneltavuuden myöhemmin.

P.S. harvemmin näkee, mutta tarpeeksi usein: mikä punaisessa värissä porukkaa kiihottaa, en vaan tajua miksi sitä pitää tunkea makuuhuoneen seiniin tai keittiöön, tai mihin tahansa kotiin. Silmiä särkee.
Perunalla otetut kuvat toki korostaa ovien ja runkojen tummuutta, kun muut osat valaistuja ja vaaleita. Mutta onhan se toki tumma joka tapauksessa. :)
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
312
Perunalla otetut kuvat toki korostaa ovien ja runkojen tummuutta, kun muut osat valaistuja ja vaaleita. Mutta onhan se toki tumma joka tapauksessa. :)
Sen huippuimurin ohjauksen voinee hoitaa erillisellä kytkimellä (oisko 50e-100e) ja liesariksi tavallinen hiilisuodattimella oleva huoneeseen palauttava. Sähkäri todennäköisesti käy kuitenkin paikalla, niin hoituu samalla. Maksoin kolmisen vuotta sitten Savon Ylihintaisesta Paskasta varmaan lähemmäs 500e, ”jotta on oikein tehty”.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 992
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.
En saa kuvasta selvää mutta jos tuon radiaattorin termostaatti on normaali termostaatti niin hommaisin siihen irto-anturi termarin, normaalit termostaatit eivät toimi oikein jos ovat alas tai ylös.
Yllättävän sopivat nuo yläkaapin ovet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Vähän liittyen tuohon, löytyykö lattia termaria mihin saisi irto-anturilla eri huoneesta lämpötilan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
54
Sen huippuimurin ohjauksen voinee hoitaa erillisellä kytkimellä (oisko 50e-100e) ja liesariksi tavallinen hiilisuodattimella oleva huoneeseen palauttava. Sähkäri todennäköisesti käy kuitenkin paikalla, niin hoituu samalla. Maksoin kolmisen vuotta sitten Savon Ylihintaisesta Paskasta varmaan lähemmäs 500e, ”jotta on oikein tehty”.
Hmm, totta, ja itseasiassa oisin enemmän säätömahdollisuuksia huippariin kaivannutkin kuin kolme kupuvalmistajan arpomaa jännitettä. Savo FHV-8206-S tuli tosiaan jo siihen hommattua, kallis kun mikä, mutta on se ihan tyylikäs sentään. Vois kai siihen jonkun tyristorisäätimen vieläkin asentaa vaikka yläkaappiin kuvun yläpuolelle ohittaen kuvun säätimen.

Tarvis muutenkin ehkä tutkituttaa talon ilmanvaihto jollain ammattilaisella, tuntuu että kovin on alipainetta vaikka korvausilmaventtiilejä onkin mielestäni tarpeeksi, ja kuvusta on pienin nopeus asetettuna.

En saa kuvasta selvää mutta jos tuon radiaattorin termostaatti on normaali termostaatti niin hommaisin siihen irto-anturi termarin, normaalit termostaatit eivät toimi oikein jos ovat alas tai ylös.
Yllättävän sopivat nuo yläkaapin ovet
En olekaan tuollaisesta kuullut. On se normaali Danfossin termostaatti. Putkari ei myöskään mitään moisesta maininnut, kun asensi tässä syksyllä muutaman uuden patterin. Toki ongelmia en ole huomannut. VILPin asetuksilla enemmänkin nyt rajoitettu kiertävän veden lämpötilaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 579
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.
"Jos epäilet terveyshaittaa asunnossa tai muussa vastaavassa oleskelutilassa, ota aina ensin yhteyttä kiinteistön omistajaan tai ylläpidosta vastaavaan tahoon (yleensä isännöitsijä). Terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveyden häiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Vastuu mahdollisten terveyshaittojen selvittämisestä ja korjauksista kuuluu haitan aiheuttajalle. Mikäli kiinteistön omistajan kanssa syntyy erimielisyyttä terveyshaitan olemassaolosta tai korjaustarpeesta, voi kunnan terveydensuojeluviranomainen ottaa asian käsittelyynsä ja tarkastaa tilat."

 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 755
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.
Korvausilmaventtiili siellä varmaan oli alunperin vanhan oven yläpuolella mitä nyt ei ole ja korvausilma tulee nyt vääristä paikoista sisään. Sinne siis pitäisi saada uusi korvausilmaventtiili asennettua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Vastuu mahdollisten terveyshaittojen selvittämisestä ja korjauksista kuuluu haitan
Ok, no oli se isännöitsijäkin siellä kokouksessa mutta häntä ei kiinnostanut ollenkaan, kuten ei muitakaan omistajia. Isännöitsijä on selkärangaton ja lähinnä toteuttaa kahden 80+ vuotiaan asukkaan ehdotuksia, muut ovat "hölinää".

Voi olla että tämä ei jää viimeiseksi asuinpaikakseni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 200
Viestejä
3 493 486
Jäsenet
62 287
Uusin jäsen
ovouti

Hinta.fi

Ylös Bottom