Kitaran soittaminen

^ jotkut kitarat vaan on kaulapainoisia. En oo mikään aihepiirin asiantuntija, että voiko sille hirveästi mitään muuta kuin hakea sopiva soittoasento, mutta varmaan joka tapauksessa tottuu.

Minä tässä pakkailen Squieria takas ja tuumaan, että vieläkö tuommonen vähän arvokkaampi Tokain Jazzmasteri pitäs testata..

Nonii Harley Bentoni saapui ja ensivaikutelma hyvä. Soi upeasti! Ainut huomioonotettava seikka on tää hyvin erilainen soittoasento ja touchi. En sitten tiedä johtuuko osittain tästä hihnasta mikä mul on meinaa painopiste on täysin tuolla kaulan päässä, kääntämällä hihnan toisinpäin saa vähä tuota balanssiin. Vasen hartia on aika koetuksella. Tai en tarkemmi osaa painopisteestä sanoa, mut tää skeba helposti valahtaa niin että nokka kääntyy maata kohti.

Mutta ai että tästä kitarasta lähtee cleari soundi ja en tiiä mut huomasin että ylimääräset kielet soi paljo vähemmän ja palm muteeminen paljo helpompaa :D Ohuin kieli on aika alhaalla, voiko tuota jotenki säätää ylemmäksi?
Mikäs HB sulle tuli, Fusion-III?

Hyvä kun tuossa näistä kitaroihin liittyväistä soundeista aina toitotan että presetit on perseestä ja vain puhtaalta pöydältä tekemään itse, niin huomannut taas noiden syntikoiden kanssa kuinka presettien varassa mennään kun synteesistä tajua yhtään mitään. Tokihan noita tulee muuteltua, mutta jos ottaa default patchin, niin aika avuton sitä on näiden kanssa. Toisaalta, siksihän oikeiden kanssa esim. 80-luvulla oli monissa biiseissä samat soundit, kun piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaan :D

Just tosiaan Arturia V Collectionin päivittelin v7 -> 9.2 versioon ja taas uutta ihmeteltävää. Mutta onhan siellä presettejä se miltei 20 000, mistä valita.

Hyvä kun tuossa näistä kitaroihin liittyväistä soundeista aina toitotan että presetit on perseestä ja vain puhtaalta pöydältä tekemään itse, niin huomannut taas noiden syntikoiden kanssa kuinka presettien varassa mennään kun synteesistä tajua yhtään mitään. Tokihan noita tulee muuteltua, mutta jos ottaa default patchin, niin aika avuton sitä on näiden kanssa. Toisaalta, siksihän oikeiden kanssa esim. 80-luvulla oli monissa biiseissä samat soundit, kun piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaan :D

Just tosiaan Arturia V Collectionin päivittelin v7 -> 9.2 versioon ja taas uutta ihmeteltävää. Mutta onhan siellä presettejä se miltei 20 000, mistä valita.
Minäkin käytän presettejä ja teen kyllä jo omiakin vähitellen - tätä varten on pitänyt ihan katsoa soundien tekemiseen liittyviä kursseja. Presettejä melkein aina jotenkin muutan. Vähintään filtterin käyttäytymistä sekä moduloin/automatisoin paljon. Minun pitää ottaa myös tuo 9.2 lähipäivinä. Ei ole siis ollenkaan, mutta muuta Arturiaa on niin hinta on sille 150e, joka on mielestäni naurettavan halpa.

Hassua kyllä, että minulla on takana enemmän tai vähemmän aktiivista kitaran soittoa 20 vuotta, mutta olen silti kolmessa vuodessa oppinut paljon enemmän syntikoista kuin kitarasta ikinä. Kitaran kanssa menen melkeinpä vaan preseteillä. Ihan pientä säätöä voi olla erityisesti alapäässä.

Minäkin käytän presettejä ja teen kyllä jo omiakin vähitellen - tätä varten on pitänyt ihan katsoa soundien tekemiseen liittyviä kursseja. Presettejä melkein aina jotenkin muutan. Vähintään filtterin käyttäytymistä sekä moduloin/automatisoin paljon. Minun pitää ottaa myös tuo 9.2 lähipäivinä. Ei ole siis ollenkaan, mutta muuta Arturiaa on niin hinta on sille 150e, joka on mielestäni naurettavan halpa.

Hassua kyllä, että minulla on takana enemmän tai vähemmän aktiivista kitaran soittoa 20 vuotta, mutta olen silti kolmessa vuodessa oppinut paljon enemmän syntikoista kuin kitarasta ikinä. Kitaran kanssa menen melkeinpä vaan preseteillä. Ihan pientä säätöä voi olla erityisesti alapäässä.
Joo. Kovasti koitan noita opetella. Aika paljon näissä kaikkea. Mulla tuo 9.2 hinta 99e mikä oikein mukavaa.

piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaa
Ja vastaavasti pikkulapsetkin (= siskojen tenavat) osasi editoida soundeja, meikäläisen Portasound PSS-380:llä & sen "digitaalisynalla". Eli Yahama kyllä osasi tehdä sen helpoksi, jos ne vaan oikeasti halusi.
Olispa Roland JV-1080 ollut yhtä simppeli & helppo vehje. Onneks presetit on käyttökelpoisia (paitsi ehkä se yks, jota Nylon Beat käytti sellaisenaan & editoimatta Viimeinen biisissä), toisinkuin Portasoundissa.

Viimeksi muokattu:
Joo. Kovasti koitan noita opetella. Aika paljon näissä kaikkea. Mulla tuo 9.2 hinta 99e mikä oikein mukavaa.
Itse ainakin ajatellut/huomannut sekä lukenutkin, että näitä saa kyllä aktiivisesti harjoitella. Ihan hetkessä ei mestariksi tai edes hyväksi tule. Antoisaa puuhaa kyllä. Saa väännellä nappeja ja ääniä lähtee. Kaiken tämän hauskuuden takia kitara minulla meinaakin jäädä hyvin paitsioon.

Harley Benton EX-84 EMG

Ja kiitos vinkeistä. Katson nuo mut ihan pakasta vedettynä soi oikein mainiosti. Kaularautaa ehkä joudun säätää tässä lyhyen ajan jälkeen tai katsoo miten se asettuu kun soittelen.

Ei valittamista ja alkoi ekan päivän jälkeen jo tottuu tuohon.

Ehkä mikkejä joutuu kans vähä säätää mut todella pientä hienosäätöä vain.

Kitaralaukku tarvinnee uusia kun ei mene nykyiseen ja mahdollisesti telinettäkin. Onneksi yksi seinäteline niin saan sen lepäilemään asianmukaisesti :)

Tässä taas coveria. Nyt huijasin ja parissa kohtaa isommat virheet johon muokkasi nauhoittamalla uudelleen ilman uudelleenvetoa. Mut tälle tekemisellä annettava välillä armoa.

Ei nyt liity soittamiseen mutta mietin kun yksi wanha biisi pitäisi saada tehtyä pois ja siinä on laulut. Noh, laittelin sähköposteja ja pienen keskustelun jälkeen laitoin eilen biisistä raakileversion - pianon, jonkun synapadin, laulumelodian ja sanojen kera nuotein - yhdelle teinivuosieni suosikkilaulajalle, joka edelleen on kovassa vireessä. Katsellaan miten etenee. Ei ole suomalainen ja ihan tunnettujen riveissä ollut mukana.

Jos kitara on "neck-heavy", niin se on tavallaan harmillinen suunnittelu-/rakennusvirhe. Kitaran kaulaa ei kuulu kannatella vasemmalla kädellä, soittaminen on tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin. Itse ehkä kokeilisin hihnaa, jonka alapuoli on kumia (eli paljon kitkaa). Tapauskohtaisesti kaulanpuoleinen hihnankiinnike voi myös olla mahdollista siirtää lähemmäs kaulaa ja tasapaino löytyy.

Jos kitara on "neck-heavy", niin se on tavallaan harmillinen suunnittelu-/rakennusvirhe. Kitaran kaulaa ei kuulu kannatella vasemmalla kädellä, soittaminen on tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin. Itse ehkä kokeilisin hihnaa, jonka alapuoli on kumia (eli paljon kitkaa). Tapauskohtaisesti kaulanpuoleinen hihnankiinnike voi myös olla mahdollista siirtää lähemmäs kaulaa ja tasapaino löytyy.
Gibsonin SG taitaa olla kaulapainoisen kitaran prototyyppi. Ihan hyvää musaa silläkin on saatu aikaan. Eli kun tahtoa löytyy, löytyy myös keino.

Gibsonin SG taitaa olla kaulapainoisen kitaran prototyyppi. Ihan hyvää musaa silläkin on saatu aikaan. Eli kun tahtoa löytyy, löytyy myös keino.
Olin jossain vaiheessa itekin tulossa kirjoittamaan, että joissain kitaroissa tuo nähtävästi kuuluu vähän niinku asiaan, mutta en sitten jaksanu. Ilm. Firebird sama juttu.

Ja mikä vähän yllätti, niin paikallisen arvostetun rakentajan akkarit tuntui kanssa pikkaisen kaulapainoisilta, kun niiden koppa on tehty tarkoituksella tosi ohueksi ja kevyeksi (ts. resonoivammaksi kai). Joskus kyseisen rakentajan customia himoitsinkin, mutta pelottaa ehkä liikaa, että kolaroin johonkin pöydän kulmaan ja sitten on halkeama sivussa tmv.

Gibson SG:ssä etupainosuutta ei välttämättä auta yhtään, että omassakin on se toinen hihnanuppi bodyssa, sentti - pari kaulanliitoksen takana. Eikä ylemmässä sarvessa, kuten vaikka Iommi SG:ssä.

Gibson SG:ssä etupainosuutta ei välttämättä auta yhtään, että omassakin on se toinen hihnanuppi bodyssa, sentti - pari kaulanliitoksen takana. Eikä ylemmässä sarvessa, kuten vaikka Iommi SG:ssä.
Oma SG on japanilainen kopio 70-luvulta, enkä tiedä onko aito Gibson kovin erilainen painoltaan. Hihnanuppi vaihdettiin kuitenkin siihen yläsarveen ja tuntuu paremmalta.

ping @Markqq

Sattui tulemaan vastaan, että Anthrax:kin näköjään tehny coverin tästä vanhasta Kansasin klassikosta, niin tuosta reeniin:

Tuolla on ainakin noi pari riffiä, jotka vähän niinku kuuluu osata :D

Ynkkäkin coveroi aikanaan Inspiration-levylleen. Sekin ihan hyvä versio, mitä nyt biisin lopussa vähän pettää tyylitaju.

Laquel

This is where I get off.
Mulla ei kyllä sg:ssä häiritse se etupainoisuus ku se on sen verran kevyt että siihen kannatteluun ei varsinaisesti tarvitse mitään voimaa käyttää

ping @Markqq

Sattui tulemaan vastaan, että Anthrax:kin näköjään tehny coverin tästä vanhasta Kansasin klassikosta, niin tuosta reeniin:

Tuolla on ainakin noi pari riffiä, jotka vähän niinku kuuluu osata :D

Ynkkäkin coveroi aikanaan Inspiration-levylleen. Sekin ihan hyvä versio, mitä nyt biisin lopussa vähän pettää tyylitaju.
Tsekkaan :) Nyt tässä useamman päivän soittaneensa uutta kitaraa, tää on paras hankinta tähän mennessä. 400€ pelkkää kultaa. Soi pirun hienosti ja tottunut tuon muotoiluun. Tuo asento on sen verran parempi että saan sormet paremmin mukaan soolottelussa. Hieman hankaluuksia koitui ainaki alkuun ekaan ja tilaan nauhaväliin saada sormia tehokkaasti mut kyl tohon alko tottuu. Aivan pakasta vedettynä soi nätisti. Kielet vaan ei meinaa vireessä pysyä liekö vakkarikielistä vai uudenkarheudesta vielä.

Kyseessä siis vielä Harley Benton EX 84 Modern EM. En mitään negatiivista osaa sanoa. Tuohon hintaluokkaan pelkkää positiivista!

Arch Enemym uudessa levyssä on mahtavia riffejä. Sieltä lähti heti treeniin. Soolo tuottaa hankaluuksia ja paljon, kuten aina, muuten menee aika hyvin jo parin päivän treenillä:

Viimeksi muokattu:
Tsekkaan :) Nyt tässä useamman päivän soittaneensa uutta kitaraa, tää on paras hankinta tähän mennessä. 400€ pelkkää kultaa. Soi pirun hienosti ja tottunut tuon muotoiluun. Tuo asento on sen verran parempi että saan sormet paremmin mukaan soolottelussa. Hieman hankaluuksia koitui ainaki alkuun ekaan ja tilaan nauhaväliin saada sormia tehokkaasti mut kyl tohon alko tottuu. Aivan pakasta vedettynä soi nätisti. Kielet vaan ei meinaa vireessä pysyä liekö vakkarikielistä vai uudenkarheudesta vielä.

Kyseessä siis vielä Harley Benton EX 84 Modern EM. En mitään negatiivista osaa sanoa. Tuohon hintaluokkaan pelkkää positiivista!
Mitenkäs kaula? Ohut vai paksu? Itseäni kiinnostanut kans tuo kitara, mutta vielä on ainakin toistaiseksi joutunut jättää ostohommat tuonnemmaksi.

Kielet vaan ei meinaa vireessä pysyä liekö vakkarikielistä vai uudenkarheudesta vielä.
Helppoja kotikonsteja, mitä tuossa joutu itekin tutkimaan, niin satulan uriin voi kokeilla pyyhkäistä lyijykynällä. Pitäs jeesata siihen, jos kieli kirraa satulan uriin, mikä sit voi jättää kielen / kielet epävireeseen. Tai sitten musakaupasta nut saucea (linkki) ja voitelee tuolla.

---

Päädyin testaamaan vielä tuommosen Edwardsin vintage speksin telen (E-TE-98 ASM). Ehkä noi Tokait saa ny olla itelle tauolla.. Laadultaan hyviä kitaroita, mutta jotenkin ovat jättäneet vaan kylmäksi jokainen pidemmässä juoksussa.

Mulle kun tulee uusi kitara - oli käytetty tai bränikkä - niin kielet lähtee ekana irti kunhan hetken on koittanut että on soittokelpoinen. Jos otelauta kuivahtanut, niin öljyilee ja tsekkaa nauhojen tarpeen. Käytetyt yleensä saavat hiontaa ja teräsvillaa.

Todennäköisesti tuohon HB:hen on vain jotkut kielet heitetty kiinni ja vedetty vireeseen -> myyntiin. Kunnollinen kielten venyttely on varmasti jäänyt pois työlistalta, mikä on erittäin oleellista vireen pysymisen kannalta.

Eikös tuossa mainitussa soittimessa ole kuitenkin ihan Graph Tech TUSQ -satula, ei kai siihen pitäisi enää voitelua tarvita...? Olisiko kuitenkin ihan vain kielien venyttely vielä kesken, toivottavasti?

Helppoja kotikonsteja, mitä tuossa joutu itekin tutkimaan, niin satulan uriin voi kokeilla pyyhkäistä lyijykynällä. Pitäs jeesata siihen, jos kieli kirraa satulan uriin, mikä sit voi jättää kielen / kielet epävireeseen. Tai sitten musakaupasta nut saucea (linkki) ja voitelee tuolla.

Eikös tuossa mainitussa soittimessa ole kuitenkin ihan Graph Tech TUSQ -satula, ei kai siihen pitäisi enää voitelua tarvita...? Olisiko kuitenkin ihan vain kielien venyttely vielä kesken, toivottavasti?
Katos joo, noin näyttää olevan yleinen mielipide. Mullon joko floikka tai luusatula kaikissa kitaroissa, niin enpä tullu ajatelleeksi.

Sit varmaan kyllä noin, että pitää vireen kielten venyttämisen jälkeen jos on pitääkseen. Jos ei pidä, niin varmaan loppuis iteltä into ihmetellä himassa ja joko takas tai sepälle näyttöön.

Ei nyt liity soittamiseen mutta mietin kun yksi wanha biisi pitäisi saada tehtyä pois ja siinä on laulut. Noh, laittelin sähköposteja ja pienen keskustelun jälkeen laitoin eilen biisistä raakileversion - pianon, jonkun synapadin, laulumelodian ja sanojen kera nuotein - yhdelle teinivuosieni suosikkilaulajalle, joka edelleen on kovassa vireessä. Katsellaan miten etenee. Ei ole suomalainen ja ihan tunnettujen riveissä ollut mukana.
Päivitys: ...ja herrahan piti biisistä. Mitä nyt tiputetaan sävellajia pykälän verran, kun kuitenkaan äänensä ei yllä ihan parin vuosikymmenen takaiseen menoon. Kahtellaan mitä tästä tulee. Sen verran paljastusta, että ollut laulamassa erään ruotsalaisen kitaristin kanssa.

Laquel

This is where I get off.
Päivitys: ...ja herrahan piti biisistä. Mitä nyt tiputetaan sävellajia pykälän verran, kun kuitenkaan äänensä ei yllä ihan parin vuosikymmenen takaiseen menoon. Kahtellaan mitä tästä tulee. Sen verran paljastusta, että ollut laulamassa erään ruotsalaisen kitaristin kanssa.
Eihän vaan nimikirjaimet ole JLT? ;)

Etsitkö parasta soundia?

Kannattaa tsekata Jim Lill youtube kanavan videoita.

On todella loistavia videoita aiheena kitaran soundi, terveellä järjellä yrittää ratkoa mistä se hyvä soundi tulee.

Saa kyllä jatkuvasti olla virittämässä jotain kieltä tässä uudessa. Menee pikaseen vaihtoon. Onneks löytyy Daddarioo ja Ernie Ballia kaapista. Jos sitä viikonloppuna jaksais :) Se on muute kiva kun sen verran korvakuuloa tullut että heti kuulee jos joku kieli on vähänki epävireessä ja sit ku kuuntelee musiikkia niin alkaa jo hahmottuu yleisesti että missäkohtaa suurpiirtein kitara männöö.

Laquel

This is where I get off.
Saa kyllä jatkuvasti olla virittämässä jotain kieltä tässä uudessa. Menee pikaseen vaihtoon. Onneks löytyy Daddarioo ja Ernie Ballia kaapista. Jos sitä viikonloppuna jaksais :) Se on muute kiva kun sen verran korvakuuloa tullut että heti kuulee jos joku kieli on vähänki epävireessä ja sit ku kuuntelee musiikkia niin alkaa jo hahmottuu yleisesti että missäkohtaa suurpiirtein kitara männöö.
Oliks noissa "tehdaskielissä" paljon kieritetty ylimäärästä viritystappeihin? Se saattaa joskus myös vaikuttaa aika paljon tohon vireen pitämiseen jos on liikaa kieltä siellä.

Oliks noissa "tehdaskielissä" paljon kieritetty ylimäärästä viritystappeihin? Se saattaa joskus myös vaikuttaa aika paljon tohon vireen pitämiseen jos on liikaa kieltä siellä.
Jos meinaat että kun pyörittelee noita tappeja niin siellä on aika paljo tyhjää joka kielellä niin kyllä. Aika vaivalloista viritellä tätä.

Laquel

This is where I get off.
Jos meinaat että kun pyörittelee noita tappeja niin siellä on aika paljo tyhjää joka kielellä niin kyllä. Aika vaivalloista viritellä tätä.
Niin siis lähinnä kuinka monta kierrosta kieli menee tapin ympäri. Ois hyvä että E-A-D ei menis kuin joku pari kertaa ja G-B-E ehkä kolme. Muuten on liikaa.

Joo, pittää uudet kielet asentaa.
En kyl tajua tätä mun elämää taas. Mul on niin monta biisiä listalla, että laskin mulla menevän useampi tunti vaan pelkästään että vedän yhden treenikierroksen läpi. Ja sit on ihan pakko ettiä nää nopeimmat riffirallit kovilla sooloilla. Mut ei siinä, minähä olen päättänyt opetella ne vaikka menisi vuoden joka päivä veivatessa :D

Amon Amarthin Destroyer Of The Universen tuota kakkossoolon alkua olen ties kuinka kauan jo treenannu, kohta se menee täydellä nopeudella. Sama tuo 40-1 soolo. Hyvänä päivänä sormet osuu kohdalle, mutta pikkuhuljaa.

Tsekkaan noi kierrokset myöhemmin.

Viimeksi muokattu:
Juu. Oma on. Vuosia vanha mutta kummitellut mukana ja laulajaa kaivannut.
Ootko tehny lauluja paljonkin? Noi on mulle se kovin juttu. Eli kuinka saada biisi hyvään kuosiin niin että laulu vie biisiä. Itse vältän laulun päälleteippaamista. Pyrin keksimään laulumelodian mahdollisimman aikasessa vaiheessa ja jyskytän muut sekaan vasta sen jälkeen. Aina ei kyllä toteudu :cool:

Ootko tehny lauluja paljonkin? Noi on mulle se kovin juttu. Eli kuinka saada biisi hyvään kuosiin niin että laulu vie biisiä. Itse vältän laulun päälleteippaamista. Pyrin keksimään laulumelodian mahdollisimman aikasessa vaiheessa ja jyskytän muut sekaan vasta sen jälkeen. Aina ei kyllä toteudu :cool:
Onhan noita tullut tehtyä. Tässä edellisen bändin kaksi levyä, joista yhtä coveria lukuunottamatta sävellykset/sanoitukset/sovitukset 98% mun käsialaa.
Jos tämä nyt näyttää playlistin.

EDIT: Ja aika pitkälti kaikki noi syntyneet niin että sanat tai laulumelodia ekaksi kunhan joku idea tuli. Sitten niiden ympärille vain tein kaiken. Joku riffi syntyi kitaran kanssa mutta valtaosin sävelletty tietokoneen näytölle. Rummut tein myös ohjenuoraksi mitä fiilistä minnekin ja rumpali sitten veti omaan tyyliinsä. Kuten myös laulujen kanssa. Aika 1:1 sävellysten kanssa kyllä meni.

Ei musta ole säveltämään kitara kourassa. Helposti fokus karkaa silloin. Ja kaikki säveltäminen menee ihan GM midin kanssa. Itsellä tosiaan se ajatus, että jos sillä saa kuulostamaan hyvältä, niin paranee vain asioiden edetessä. GM midi on myös tosi selkeän kuuloista joten sillä helppo tehdä. Ja nimenomaan keskittyy siihen olennaiseen silloin.

Viimeksi muokattu:
Mitenkä Musamaailmalla voi kestää päivätolkulla saada yks kitara matkaan.. Kysyn vaan. Suunnilleen kaikista muista mestoista lähtee seuraavana aamuna, jos on illalla heittäny verkkokaupan kautta tilauksen.

Ja katotaan, mitä tällä kertaa tulee, kun on "soitinrakentajan läpikäymä".

Mutta oottelen kuitenkin ihan positiivisella mielenkiinnolla. Tossa on jollain japanilaisella kaverilla ihan hyvä soundi vastaavalla kitaralla:

Mitenkä Musamaailmalla voi kestää päivätolkulla saada yks kitara matkaan.. Kysyn vaan. Suunnilleen kaikista muista mestoista lähtee seuraavana aamuna, jos on illalla heittäny verkkokaupan kautta tilauksen.

Mutta oottelen kuitenkin ihan positiivisella mielenkiinnolla. Tossa on jollain japanilaisella kaverilla ihan hyvä soundi vastaavalla kitaralla:

Edwardsit on kyllä loistavia kitaroita. Erinomainen hinta-laatusuhde. Ja on muuten komia tele :)

Näköjään oon joskus tilannut sieltä Lukather EMG-setin, tilaus lauantaina ja lähetys tiistaina, eli eihän nuo taida hirveästi kiirusta pitää.

Edwardsit on kyllä loistavia kitaroita. Erinomainen hinta-laatusuhde. Ja on muuten komia tele :)
Valitettavasti ei ollu tommosta naturaaliväriä, vaan valkoisena tulee saman värisellä pleksillä. Mut joo, kattelin samaa, että pitäs olla hinta-laatusuhde kohdallaan, vaikka närästää toki näissäkin, että hinta on ollu jotain 700 euroa vielä joku aika sitten ja nyt kilon.

Mut kiinnostaa nähdä laatu ja miten vertautuvat Tokain kitaroihin. Tokaissa laatu ollu moitteetonta, mutta kitaroina olleet vähän ehkä semmoisia hajuttomia ja mauttomia ja jälleenmyyntiarvo aika kehno. Pakko se on ite huomioida tää jälkimmäinenkin, kun sen verran kumminkin tapahtuu liikettä kitaroissa :D

Ja joku parin päivän viive niillä näköjään. Nyt oli aamulla lähtenyt, että pääsee ainakin viikonlopuksi testailemaan.

Made in Japan telet: Fujigenin vastaavat ovat myös olemassa. Ei välttämättä ihme miksi ovat loppu, kun 599€:stä alkavista hinnoista, halvimmatkin kitarat ei yleensä ole myös Japanista.

Made in Japan telet: Fujigenin vastaavat ovat myös olemassa. Ei välttämättä ihme miksi ovat loppu, kun 599€:stä alkavista hinnoista, halvimmatkin kitarat ei yleensä ole myös Japanista.
Joo, tuttuja nuokin. Tommonen oli ei kovin kauaa sitten muusikoiden netin torilla, mutta ei oikein iskeny visuaalisesti. Enkä siihen hetkeen kyllä tajunnutkaan vielä, että tarvis telekin olla.

Eihän tää täydellinen ole, mutta kiva kun pääsee oikeesti pikkuhiljaa näihin soolojen maailmaan. Tuo PH lopussa oli unplanned :D

Disclaimer het alkuun: näissä näkee kaikenlaisia tyylejä, mutta:

Ei oo välttämättä hyvä tyyli jättää tota peukaloa laahaamaan noi kauas muista sormista, niin kuin videon alussa. Jättää minusta ainakin pikkurillin aika heikoksi, jos peukun tukea ei oo lähimaillakaan. Eli kattois lähinnä, ettei se jäis hirveästi etusormea taaemmas ja liikkuis aina (isomman) asemanvaihdoksen matkassa. Opettelin nimittäin just ite vähän niin kuin samasta poies, niin pisti het silmään :D

Edellinen voi sit jeesata pitämään rannekin suorempana ja helpottaa saamaan sormia pystymmäksi, mikä taas voi jeesata soittamaan puhtaammin. Itellä on tullu pikkurillikin vähän turhan lappeellaan kohti kieltä ja nauhaa ja tuohon kun on kiinnittänyt huomiota, niin siistinyt soittoa ihan kuultavasti.

muoks. niin ja en oo ite keksiny :D näistä rupateltiin tuolla musiikkikoululla, kun itellä oli vaikeuksia saada tiettyjä juttuja meneen puhtaasti.

toinen muoks. soitto kyllä ehdottomasti myös edistynyt, että peukkua siitä

Viimeksi muokattu:
Onhan noita tullut tehtyä. Tässä edellisen bändin kaksi levyä, joista yhtä coveria lukuunottamatta sävellykset/sanoitukset/sovitukset 98% mun käsialaa.
Jos tämä nyt näyttää playlistin.

EDIT: Ja aika pitkälti kaikki noi syntyneet niin että sanat tai laulumelodia ekaksi kunhan joku idea tuli. Sitten niiden ympärille vain tein kaiken. Joku riffi syntyi kitaran kanssa mutta valtaosin sävelletty tietokoneen näytölle. Rummut tein myös ohjenuoraksi mitä fiilistä minnekin ja rumpali sitten veti omaan tyyliinsä. Kuten myös laulujen kanssa. Aika 1:1 sävellysten kanssa kyllä meni.

Ei musta ole säveltämään kitara kourassa. Helposti fokus karkaa silloin. Ja kaikki säveltäminen menee ihan GM midin kanssa. Itsellä tosiaan se ajatus, että jos sillä saa kuulostamaan hyvältä, niin paranee vain asioiden edetessä. GM midi on myös tosi selkeän kuuloista joten sillä helppo tehdä. Ja nimenomaan keskittyy siihen olennaiseen silloin.
Nyt vasta kerkes katsastaa. Onpas kelpo poweria :thumbsup:
Kuulee kauhean työmäärän ja musiikillista lahjaa. Mitäs tälle joukkueelle kävi?

Nyt vasta kerkes katsastaa. Onpas kelpo poweria :thumbsup:
Kuulee kauhean työmäärän ja musiikillista lahjaa. Mitäs tälle joukkueelle kävi?
Muutama eri tekijä vaikutti. Mulle tuli haaveria käden kanssa ja sitten kun työt ja imeväisikäinen lapsi, niin asiat meni tärkeysjärjestykseen.
Aika vauhdilla nuokin tuli tehtyä. Pari vanhempaa biisipohjaa oli, mutta muut tuli aika lennossa tehtyä. Osaavaa porukkaa oli. Jokainen teki omissa
oloissaan oman osuutensa ja tavattiinkin ekan kerran koko porukan kanssa pari päivää ennen ekaa keikkaa :D

Enkä mä oikein ole mitään bändityyppiä. Tykkään töhrystellä itsekseni mitä teen.

Jaetaan ny tännekin. Nimi tullu Suhrin nimikkomallien kautta tutuksi, mutta vähän vähänlaisesti tullu tutustuttua soittoon. Aikas hurja kaveri tämäkin:

Eniten ihmettelin aluksi, miten toi vaihto plekun ja sormien välillä menee, mutta ilmeisesti saa pidettyä pikkurillin taipeessa plekua ja opetellu noi vaihdot tuollai tosi sujuviksi.

Leikinpä tuossa miksaamalla biisin uusiksi, seuraavilla säännöillä:
-kitarat panoroitu täysin eri laitoihin
-basso vähän sivulle, kvantisoitu plugarilla justiinsa iskuille
-laulu vähän toiselle sivulle
-rummut keskelle
-kaikki raidat erikseen Autotunen lävitse
-ei mitään tila-efektiä (reverb) missään
-leikataan kaikki raidat eq:lla ronskisti kapeille kaistoille
-kompressointia kaikille raidoille ja kokonaisuus limitterin avulla tappiin

Lopputulos ei ollut niin hirveä, kuin ajattelin ennalta, muttei kyllä svengaakaan.

Muutama viesti sitten mainittu Edwards saapui ja kerkes puolen tunnin ensisavut ottamaan. Vaikuttaa jo ihan pitopeliltä. Korkean E:n satulan ura ehkä jääny vähän korkeaksi (tai ainakin se ite kieli tuntuu olevan turhan korkealla), mutta muuten kyllä asiapeli kaikin puolin ja soundaskin varsin pätevältä, mitä rämpyttelin hetken akustisesti ja joillain muille kitaroille säädetyillä cortexin soundeilla.

Jos tuohon tarvii pienehkö summa käyttää remonttiin, että saa viimeisen päälle mieleisensä, niin tokko harmittaa.

muoks. nää, tokko satulassa mitään olennaista vikaa, tatsi ehkä vaan pykälän liian korkealla omaan makuun. Hyvin soi kyllä, varsinkin kaulamikillä.

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
205 757
Jäsenet
64 371
Uusin jäsen
Ruudolffi

Hinta.fi

Ylös Bottom