- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 918
Näitä analyysejä on kyllä hauska lukeaTämän pelin pelikokemuskaari on kyllä hyvin kummallinen. Alussa kaikki tuntuu helvetin vaivalloiselta ja ärsyttävältä, ja pelaaminen on puoliväkisellä ähertämistä. Sitten peliin pääsee vähän sisään, typerimpien vammaisuuksien kanssa oppii elämään tai olemaan välittämättä, ja hetken aikaa on ihan hauskaa sekoilla ympäri keskiaikatsekkilää. Sitten alkaa taas vituttaa kaikki pelin typeryydet, vajavaisuudet ja se kuinka saatanan tarpeettoman työlästä kaikki on. Joo, ihan hauska ajatus että vaatteet likaantuu ja haarniskaa pitää korjata, mutta käytännössä tämä on vain täysin ylimääräistä välppäämistä, joka ei varsinaisesti tuo pelikokemukseen yhtään mitään muuta kuin lisää ramppaamista korjaajille ja kylpijöille joka vitun pelipäivä. Pelaaminen on alkanut taas tuntua niin pakkopullalta, että väkiselläkin tulee mietittyä, miksi edes vaivautuu. Olen nyt tahkonnut käytännössä pelkästään pääjuonta eteenpäin, koska se nyt jonkin verran kiinnostaa, mutta melkoista edestakas ravaamista tämäkin on. Tulee mieleen Witcher ykkösen puolivaiheen suolla ravaaminen, eikä todellakaan millään hyvällä tavalla.
Lähes kaikki muutkin questit on vaan tylsää edestakas ravaamista, taistelu on aivan naurettavan helppoa läpsyttelyä ja niin suurta vihollisjoukkoa ei olekaan, etteikö sitä voisi yksistään hakata turpaan puoliunissaan (se siitä "realismista", tosin susipaskan autotargetin takia useamman vihun kanssa taistelu on silti aivan saatanan ärsyttävää). Turboepärealistinen vihujen skaalautuminenkin tarkoittaa lähinnä sitä, että rahaa tulee käytännössä loputtomasti, kun joka toisella metsissä maajusseilta lanttuja varastelevalla rosmolla on päällään tuhansien grocheneiden edestä panssaria (herääkin kysymys, miksi he ilmiselvästi upporikkaina vaivautuvat edes ryöstelemään maajusseja). Pelin kartta on loppujen lopuksi aika pieni, mutta silti käytännössä tyhjä ja lopuistakin paikoista suurin osa on pelkkää copypastea. Edelleen peli myös rakastaa pelaajan ajan haaskaamista turhan paljon. Miksi vitussa "pika"-matkustus, nukkuminen ja about kaikki muukin kestää niin helvetin kauan, että usein ehtii lukemaan kokonaisen uutisen Hesarista näiden aikana?
Peli ei myöskään oikein toimi, ellet larppaa jotain turbo-hyvis-henkkaa. Ensinnäkin pelin talous hajoaa aivan välittömästi, koska ryöstely on niin helppoa ja kauppiailla niin paljon arvokasta roinaa, että jo muutaman pelitunnin jälkeen rahaa on niin paljon, että se menettää täysin merkityksensä. Toisaalta taas henkirikokset ei oikein kannata, koska Böömiä vaivaa todella paha zombiekirous. Nimittäin lähes kaikki pelin NPC:t heräävät aina henkiin reilu viikko "kuolemastaan". Hahmot eivät pelkästään respaa, vaan palaavat henkiin tasan siinä tilassa kuin kuolleesaan olivat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mulla esim. Rattay täynnä alusvaatteisillaan heiluvia kauppojen vartijoita, jotka hyökkäävät välittömästi apinan raivolla kimppuuni koska ilmeisesti muistavat, että ryöstömurhasin heidät sänkyihinsä. Nykyään minun pitääkin ensin käydä aina uudelleenmurhaamassa vartijat sänkyynsä edellisenä yönä, jos haluan käydä shoppailemassa noissa kaupoissa seuraavana päivänä. Tämän jälkeen saan shoppailla rauhassa taas sen reilun viikon minkä heidän maaginen henkiinheräämisensä kestää. Myös kaupunkien vartijat ovat kovan luokan velhoja ja psioneja, joita yhdistää ilmeisesti jonkinlainen hivemind ja he pystyvät lisäksi esim. teleporttaamaan pitkiä matkoja ja näkemään seinien läpi.
Questit eivät myöskään aina kovin hyvin toimi erilaisten pelityylien kanssa ja nämä respaavat NPC:t vaivaavat usein niitäkin. Esim. Nest of Vipers questissa Henkan piti käydä tiedustelemassa rosmoleiriä, mutta minun väkivaltainen alkoholisti-Henkkani (alkoholismi syntyi Schnapsien käytöstä) ei oikein jaksanut umpirikkinäisten stealthmekaniikkojen takia hiippailla, vaan marssi leiriin keskellä päivää ja mätki nuijalla kallot sisään joka rosmolta ja kebabilta. Maagisesti kuitenkin seuraavana päivänä leiri oli taas täynnä samoja vihuja kun questin seuraava vaihe käynnistyi (hihittelin myös sitä kuinka "kovis" pääjehu kys. tehtävässä tippui yhdestä nuijankolautuksesta). Saman suuntaista on käynyt vähän muulloinkin, jolloin peli olettaa että Henkka on liian heikko ja pakenee/välttää taistelua, sen sijaan että mäiskii kaikki hengiltä. Parikin kertaa on main questin aiemmassa vaiheessa teilattuja nimettyjä NPC:eitä kävellyt myöhemmin vastaan.
Sivuhuomiona, jousiampuminen on konsolilla kyllä aivan totaalivisvaista ripulipaskaa, vaikka henkan skilli olisi mikä. Crosshairin puute on täysin idioottimainen ratkaisu, jolla ei ole "realismin" kanssa mitään tekemistä, koska oikeassa elämässä sulla on esim. vittu syvyysnäkö ja muutenkin paljon enemmän fyysistä palautetta käsiteltävästä jousesta. Henkan myöhäisvaiheen Parkinsonin tauti ei myöskään varsinaisesti auta asiaa. Tämä yhdistettynä pädin jo valmiiksi paskaan ohjaustuntumaan on saaneet mut lopettamaan jousien käytön kokonaan, varsinkin kun paljon nopeammin vihut saa hengiltä kun menee vaan iholle ja vetää turpaan. Testasin huvikseen PC:llä ja sillä jouset on huomattavasti siedettävämpiä hiiren tarjoaman ylivertaisen tarkkuuden ansiosta ja näytöllä on paljon helpompi arvioida silmämääräisesti mihin nuoli lentää kuin isolta telkkarin kuvalta. Siltikin, aivan saatanan typerää paskaa.
Kaiken kaikkiaan peliä voisi kuvata englanninkielen idioomilla "close, but no cigar". Peli on täynnä ideoita ja mekaniikkoja, jotka varmasti paperilla kuulostivat vielä ihan hienoilta, mutta jotka käytännössä ovat lähinnä vaivalloisia ja ärsyttäviä, tai eivät vaan oikein toimi. Varmasti osittain kyse on myös rahan ja ajan loppumisesta kesken, mutta toisaalta osa suunniteluratkaisuista on vain yksinkertaisen huonoja (ne vitun snapsit...) ja devit ovat päättäneet niiden olevan se kukkula jolle kuollaan, sanoi kuka mitä tahansa. Harmi sinänsä, koska tässä olisi ollut potentiaalia vaikka mihin ja kuten sanoin jossain aikaisemmassa postauksessa, niin tämä on kyllä pitkästä aikaa monelta osin lähimpänä vanhan koulukunnan avoimen maailman ropeja, kuten Morrowind. Eihän tämä peli nyt silkkaa paskaa ole, enhän minä muuten tähän olisi jo kymmeniä tunteja elämästäni käyttänyt. Harmittaa ja ärsyttää vaan, että aina kun pelistä alkaa vähän nauttia, se heittää pelaajan kasvoille jotain typerää paskaa ja taas alkaa lähinnä vituttaa ja harmittaa kaikki tämä haaskattu potentiaali. Lisäksi kun PC:n modivalikoimaa katselen, niin näyttäisi siltä, että enimmät devien paskoista suunniteluratkaisuista ja pelin muista typeryyksistä saa modattua vittuun, joten edelleen kyllä suosittelen ihan kaikki pelaamaan tämän PC:llä jos se vaan mitenkään on mahdollista.
Ehkä tämän nyt väkisellä hakkaa loppuun juonen takia, mutta kyllä tämä vähän pakkopullaa alkaa olemaan. Tulee kyllä monella tapaa RDR2 mieleen, sekä typerien suunniteluratkaisujen, haaskatun potentiaalin ja loppupuolen pakkopullamaisuuden osalta.

Tuosta sun pelaamisesta tulee mieleen eräs toinenkin englantilainen idiomi: "You are doing it wrong"
