Kiintolevyt ei mene lepotilaan Windows 11

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
Jonkun aikaa jo miettinyt, että koneesta kuuluu normaalia kovempi ääni ja joskus kesällä yksi SATA paikka lakkasi toimimasta ja pelästyin jo kiintolevyn hajonneen, mutta korjaantui paikkaa vaihtamalla. Nyt kuitenkin testasin niin minulla ei ole eroa sammuttaako kaikki tuulettimet vai pitääkö ne päällä kun pelkästään kiintolevyt pitää ääntä ja huomasin ettei ne mene lepotilaan ollenkaan.

Kiintolevyt on 4tb ja 6tb WD RED jotka on sinänsä ihan laadukkaan eikä edes vanhat. Emolevynä toimii Asus Maximus X Formula (ROG MAXIMUS X FORMULA | Motherboards | ROG Finland) ja käyttöjärjestelmänä Windows 11.

Mikähän tuon voisi aiheuttaa ja millä lähteä testailemaan? Virranhallinta asetuksista testailin muuttaa minuutteja milloin kiintolevyt menevät lepotilaan, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Biosista löytyisi jokin agressiivinen lepotila josta tosin redditin puolella ainakin ihmisillä oli huonoja kokemuksia. Huomasin vain, että minulla oli tyyliin kolmin kertaistuneet kiintolevyjen käyttötunnit siitä kun viimeksi katsonut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
359
onko levyille asennettu jotain ohjelmia mitkä on koko ajan päällä? tehtävienhallinnasta taitaa nähdä mitkä sovellukset käyttävät levyä. taitaakin olla resurssienvalvonta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
onko levyille asennettu jotain ohjelmia mitkä on koko ajan päällä? tehtävienhallinnasta taitaa nähdä mitkä sovellukset käyttävät levyä. taitaakin olla resurssienvalvonta
Ei ole. Noilla levyillä ei ole mitään muuta kuin tiedostoja kuvia yms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
Ostin uuden kiintolevyn niin testailen sitä ulkoisessa kotelossa. Huomasin, että sekin käynnistelee itseään joskin välillä sammuu vaikkei mitään tiedostoja ole siellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
Vai kone päällä, mutta kovalevyt eivät sammu koskaan?
Jos tämä, niin onhan katsottu pois päältä kaikki ajoitetut tehtävät kuten esim. levyn eheytys?
Tämä. Täytyypä katsoa vaikka luulis ettei ne kuukausia tee mitään. Mitä kaikkia/mistä ne näkee on?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
Ainakin indeksointiasetukset "Ohjauspaneeli".
Levyn eheytys: "Ohjauspaneeli" "Windows-työkalut" ja siellä Eheytä ja optimoi asemat.
Noi eheytykset oli tehty tyyliin viikko sitten ja osa tänään. Ei kuitenkaan näkynyt mitään selkeää syytä tuollakaan :/

Voisikohan olla toi indeksöinti tmv.? Onko noilla kuinka paljon merkitystä jos sammuttaa?
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
222
Itselle samaiseen ongelmaan vaikutti Windows 10 ja 11.

Joko CompatTelRunner, tehtävien ajoitus (ylläpito), windows päivitys tai joku sekamelska noista teki sen että pyörivät kiekot todella harvoin pysähtyi.

Nykyään nuo kaikki on blokattu (CompatTelRunner pysyvästi), ajan kuitenkin päivitystarkistuksen "manuaalisesti" lähes päivittäin, ylläpidon manuaalisesti väh. viikottain (kestää koneen käytöstä riippuen 0,1-4h ja kannattaa antaa mennä kerralla loppuun saakka, useammin ajettuna nopeampi) ja sen jälkeen kiekot on pysähtyneet asetusten mukaan. Tosin..

Sekä 10 että 11 haluaa jostain syystä käynnistää jokaisen kytketyn levyn (myös ulkoiset) sammuttaessa joka tapauksessa, windows 11 jopa yksitellen, joten useamman kiekon kone saattaa kestää sammuttaa..

Näitä ei kannata muutella jos ei tiedä mitä on tekemässä. Nämä itsellä tosiaan vaikutti ihan ulkoisia kiekkoja myöten. Suurin "ongelma" mulla oli se ettei kone saanut "tarpeeksi" tyhjäkäyntiä jolloin suurin osa näistä ylläpitotehtävistä suoritetaan, vaan ne jäi aina "kesken". Nyt kun niitä ajelen käsin silloin kun sille "on aikaa", kiekot pysähtyy niille määrittetynä aikana ulkoisia myöten.
Ehkäpä tässä alkuperäinen ongelma on nuo ajoitetut tehtävät, ne nimittäin käsittääkseni pitää levyjä päällä vaikkei tarvitsisikaan varmuuden varalta mm. nopean vasteen vuoksi

Jos kone on vähävirtainen, tai ei piittaa sähkölaskusta, ongelma voi ratketa itsestään kun jätät koneen päälle pariksi vuorokaudeksi ensialkuun, ja sitten n. kerran viikossa se on täysin päällä vuorokauden verran, vaikka käytät sitä normaalisti päivän mutta älä sammuta yöksi, lepo- ja horrostila ei sallittuna.

Mutta jos jättelet konetta päälle valvomatta lepo- ja horrostila estettynä säännöllisesti useammaksi tunniksi joka päivä, veikkaisin ajurivikaa.

Muokkaus; Tuo mun tapa on viimeiseen asti vietynä todella manuaalinen ja vaatii oikeasti työtä rekisterieditoinneista palomuurisääntöihin (ei winukan oma) viikottain, enkä sitä suosittele. Teen sen koska usein haluan hallita (jep, linuxilla helpompaa, paitsi pelaaminen vielä, lähellä kuitenkin ollaan) ja itse huomaan jos kone alkaa tekemään noita tehtäviä taustalla esim. pelatessa. Ja syystä tai toisesta alkaa mulla koska mä olen friikki ja sammutan koneen jos tiedän että olen pois sen ääreltä +30min. Myös Ally, Linux läppäri pois luettuna.

Muokkaus2; Siis nuo ongelmat alkaa jos en aja niitä tehtäviä käsin.. jos nyt..

Muokkaus3; Miksi täällä ei ole foliohattuhymiötä :alien:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
En oikeastaan koskaan pidä "turhaan" konetta päällä niin voisi hyvin olla siitä kiinni joskin enemmän veikkaan kun kesällä mulla lopetti toi yksi sata paikka toimimasta ja sitten vaihtamalla lähti toimimaan, että sekosiko tai hajosiko jokin. Asentelin nyt noita intelin ajureita jos olisi vaan jokin mennyt sekaisin. Täytyy tutkailla ja jossain vaiheessa jos mikään ei auta asentaa puhdas windows.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 473
kiintolevyn indeksointi pois päältä kun hyöty on vähäinen ja pyörii turhan.
sillä saa turha levyn pyöritystä pois ja myös ikää lisätty,
En ole ikinä sitä käyttänyt on usein ensimmäinen mitä otan pois käytöstä,
Myös windowsin käynnistyksen mukana olevat turhat ohjelmat kannattaa poistaa kuten esim spotify.msedge,onedrive ym.. mitä ei jatkuvasti tarvitse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
kiintolevyn indeksointi pois päältä kun hyöty on vähäinen ja pyörii turhan.
sillä saa turha levyn pyöritystä pois ja myös ikää lisätty,
En ole ikinä sitä käyttänyt on usein ensimmäinen mitä otan pois käytöstä,
Myös windowsin käynnistyksen mukana olevat turhat ohjelmat kannattaa poistaa kuten esim spotify.msedge,onedrive ym.. mitä ei jatkuvasti tarvitse.
Mistä tuon saa otettua pois päältä? Indeksointiasetukset tulee haulla, mutta siellä ei ole mitään kohtaa. Noi kaikki ylimääräiset ohjelmat olen poistanut jo.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
833
Ihan turha toiminto, syö turhaan resursseja ja hidastaa konetta huomattavasti.
Saa pois kun vasemman alakulman hakuun kirjoittaa eheytä ja ylimmäksi tulee sovellus eheytä ja optimoi, siitä menet ja valitset levyt mitkä poistat tuolta listalta.
Tämä myös kuluttaa levyä paljon, että ikä vähintään puolittuu, sen voi tehdä muutaman kerran vuoteen, varsinkin jos myös usein poistaa dataa levyltä, mutta jatkuvasti turha pitää päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Ihan turha toiminto, syö turhaan resursseja ja hidastaa konetta huomattavasti.
Saa pois kun vasemman alakulman hakuun kirjoittaa eheytä ja ylimmäksi tulee sovellus eheytä ja optimoi, siitä menet ja valitset levyt mitkä poistat tuolta listalta.
Tämä myös kuluttaa levyä paljon, että ikä vähintään puolittuu, sen voi tehdä muutaman kerran vuoteen, varsinkin jos myös usein poistaa dataa levyltä, mutta jatkuvasti turha pitää päällä.
Tarpeellinen HDD:lle, mutta ei SSD:lle.

Vai sisältykö TRIM/DISCARD tuohon Optimointiin (en jaksa googlata)? Jos sisältyy, niin siihen ei todellakaan pidä mennä koskemaan, kummassakaan tapauksessa!
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
833
Kyseessä oli 4tb ja 6tb WD RED ja jos levyille lähinnä ladataan kuvia yms. tiedostoja varastoon, niin ihan turha pitää päällä jatkuvasti.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Kyseessä oli 4tb ja 6tb WD RED ja jos levyille lähinnä ladataan kuvia yms. tiedostoja varastoon, niin ihan turha pitää päällä jatkuvasti.
Tuossa tapauksessa se optimointi menee läpi nopeasti, joten en näe poittia sammuttaa sitä kokonaan kun se kuitenkin unohtuu suorittaa manuaalisesti. Suurimmalla osalla tänkin palstan käyttäjillä on parempaakin tekemistä kuin kytätä onko HDD pirstoutunu, vai ei, minkä vuoksi en myöskään näe mitään ideaa suositella sen optimoinnin sammuttamista kokonaan. Ehkä harventaa välejä, mutta sekin on kysymysmerkki...

AP:lle se voisi sopia.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
833
Sen takia se meneekin suht nopeasti läpi, kun ei ole mitään tehtävää, vain aivan turhaa levyn kulutusta tämä jatkuva jurnutus.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Sen takia se meneekin suht nopeasti läpi, kun ei ole mitään tehtävää, vain aivan turhaa levyn kulutusta tämä jatkuva jurnutus.
Se että se menee nopeasti läpi, ei tarkoita sitä, että sillä ei olisi mitään tehtävää... HDD:n kohdalla sen hyödyllisyys on jo vuosia sitten todettu positiiviseksi. En ala väittelemään sun kanssa tän enempää asiasta...

[edit] Opettele myös vastaa-painike...
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
833
Itsellä ollut useita vuosia pois päältä, eikä ole tullut tehtyä koko aikana eheytystä/optimointia ja loistavasti toimii kaikki levyt.
Ehkä mun levyissä on sitten jotain vikaa, vanhimmat levyt vähintään 10 vuotta missä lähinnä musiikkia.
Minulle se on ihan sama jos joku haluaa jurnuttaa levyjään jatkuvasti, se kun ei oli minulta pois on vaan huvittavaa touhua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 333
Ei auttanut mikään noista. Epäilen, että vika on noissa mun emolevyn noissa sataporteissa kun se yksi hajosi kesällä. Olisikohan noihin olemassa jokin usb versio jolla saisi kokeiltua? Ei jaksaisi konettakaan formatoida tuon takia.

EDIT: Siirtelin tiedostoja ulkoiselle kiintolevylle sisäiseltä ja siirto keskeytyi ilmoitukseen: "virhe 0x80070079 semaforin aikakatkaisun määräaika on lopussa". Voisiko tämä liittyä johonkin? Oli vain yhden tiedoston kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 272
Viestejä
4 231 499
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom