Kiintolevyjen (HDD) helium-tason seuranta

Ostin ensimmäisen Heliumilla täytetyn kiintolevyn, koska tarvitsin ison levyn varmuuskopiokäyttöön: SSD-levyt -> Iso HDD koneen sisällä -> Ulkoiset varmuuskopiolevyt.

Päädyin juuri tähän malliin, koska siinä oli Gold-sarjan pienimmästä päästä tehonkulutus (operational 6,9 W / idle 5,0 W) ja melutaso (seek 36 dBA / idle 20 dBA), sekä suurimmasta päästä vikaantumisväli (2 500 000 h MTBF).

En ollut tutkinut helium-asiaa ollenkaan ennen ostamista ja minulle tuli yllätyksenä, että lähes kaikki maapallon helium on kotoisin radioaktiivisten aineiden (thorium, uraani) hajoamisketjusta, ja että se haihtuu avaruuteen pikkuhiljaa, koska maan vetovoima ei pysty sitomaan sitä paikalleen. Heliumista on maapallolla kova pula ja se voi loppua kesken.

Helium-kiintolevyn idea: helium on noin 1/7 ilman tiheydestä. Pienemmästä turbulenssista johtuen levyn pinta voidaan tehdä (data-)tiheämmäksi, ohuemmiksi ja niitä voi olla enemmän (max 6 vs. max 10). Lukupäitä voidaan käyttää tarkemmin. Moottori pyörittää levyä kevyemmin, säästäen sähköä, pitäen pienempää melua (turbulenssi) ja levy käy viileämpänä.

Toinen yllätys minulle oli se, että kiintolevyissä on SMART-tiedoissa oma lukema heliumille. Otin lukeman talteen ja tuli mieleen, että onkohan kukaan seurannut omaan levynsä helium-arvoa, joten kiinnostuneena halusin perustaa tällaisen ketjun, jossa voi seurailla heliumin haihtumista levystä. Voisin itse aina välillä päivittää tilanteen tänne (noin 6-12 kk välein).

Tässä malli mitä tietoja voi laittaa omasta levystään.

Levy selkokielellä: Wester Digital Gold 12 TB
Levyn malli: WD121KRYZ-01W0RB0
Levy ostettu: 11/2024

Tiedot luettu: 11/2024
Power On Time: 0 days, 12 hours
SMART-tiedot, arvo 22:

No.AttributeThresholdValueWorstDataStatusFlags
22Helium Containment Status25100100000000000064OKSelf Preserving, Statistical, Critical

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
267 180
Jäsenet
76 014
Uusin jäsen
heppu1234567890

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom