Kiintolevy vai SSD?

Liittynyt
24.01.2022
Viestejä
5
Koneessa tosiaan alkaa tulemaan koneen oman SSD:n tallennustila vastaan ja tarvitsisi lisää tilaa. Olen harkinnut noin 1tb kiintolevyn hankkimista pääasiassa pelien säilytystä varten. Olen ymmärtänyt, että yleisesti SSD:t ovat nopeampia, kuin tavalliset kiintolevyt, mutta kuinka merkittävä ero näillä sitten oikeasti on, varsinkin pelatessa. Kysymykseni on siis: onko tavallinen kiintolevy tarpeeksi nopea pelejä varten vai onko niitä varten pakko hankkia SSD? Jos kiintolevy on riittävä, minkälainen kannattaisi hankkia?
 
Liittynyt
24.01.2022
Viestejä
5
Riippuu paljonko viitsii katsella lataus ikkunoita ja kuunnella levyn raksutusta. Esim. ssd nvme: Samsung 980, halvin hinta 92€ ja hdd: Seagate Barracuda ST1000DM010, halvin hinta 45€
Itse ottaisin ehdottomasti ssd. Emolta kannattaa katsoa löytyykö nvme paikkoja tai miten koteloon saa 2,5" tai 3,5" levyjä.


HDDs' loading screens allow me to think about what Im doing with my life, so I prefer SSDs.
Kiitos vastauksestasi! Tutkin äsken SSD:n sopivuutta emolevyni kanssa, minulla on siis Asuksen Maximus VIII Gene emolevy ja aika paljon löytyi juttuja, jossa kerrotaan ettei kyseinen emolevy suostu ollenkaan lukemaan näitä SSD:itä, ainakaan Samsungin valmistamia. Tiedätkö tästä ongelmasta enemmän?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kiitos vastauksestasi! Tutkin äsken SSD:n sopivuutta emolevyni kanssa, minulla on siis Asuksen Maximus VIII Gene emolevy ja aika paljon löytyi juttuja, jossa kerrotaan ettei kyseinen emolevy suostu ollenkaan lukemaan näitä SSD:itä, ainakaan Samsungin valmistamia. Tiedätkö tästä ongelmasta enemmän?
Sulla on näköjään niin vanha emo, ettei sen m.2 paikka tue pikagoogletuksen perusteella nvme ssd levyjä. Tarviit siis sata ssd levyn tai sitten sen ssd:n lisäksi m.2 -> pcie sovittimen ja laitat sen pcie väylään.


Näitä saa amazonista/aliexpressistä/ebaysta halvemmalla. Jopa alta 5 € /kpl
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
20
Kiitos vastauksestasi! Tutkin äsken SSD:n sopivuutta emolevyni kanssa, minulla on siis Asuksen Maximus VIII Gene emolevy ja aika paljon löytyi juttuja, jossa kerrotaan ettei kyseinen emolevy suostu ollenkaan lukemaan näitä SSD:itä, ainakaan Samsungin valmistamia. Tiedätkö tästä ongelmasta enemmän?
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia Samsung 970 Evo+,Maximus VIII Ranger ja I7-6700k yhdistelmän kanssa joka on tuon Gene:n ATX kokoinen sisarmalli. Itse kylläkin päivitin bioksen uusimpaan 3802 versioon ennen NVMe levyn asennusta joten liittyisivätköhän nuo jutut ongelmista aiempiin bios versioihin? Ainakin aiemman 37xx version kohdalla kun puhutaan bugikorjauksista Samsungin M.2 levyjen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
SSD:itä on myös SATA-väylään, mutta niiden nopeus on rajoitettu johonkin 550MT/s luokkaan. Ja ne maksavat yhtä paljon, kuin M.2 NVME SSD:t nykyään.

Toimivat kuitenkin varmasti, niiltä pystyy boottaamaan ja kyllä ne kovalevyn voittavat.

Esim. tuolta saa:

Täytyy olla kyllä myös virtajohto ja datajohto.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
2.5" SSD antaa jo ihan huomattavan suorituskyvyn verrattuna mekaaniseen, ja onhan noilla vielä käyttökohteensa. Mulla on pelikirjastona 2.5" SSD, ja latausajat nopeita verrattuna mekaaniseen. 550Mt/s sekventiaalinen riittää hyvin normaaliin käyttöön (about puolet nopeampi kuin mekaaniset), ellei aktiivisesti siirtele useita satoja gigoja.

Jos ei halua adapteria asennella PCIE väylään, niin suosittelen Samsungin EVO -sarjaa: Samsung 1TB 870 EVO, 2.5" SSD-levy, SATA III, 560/530 MB/s - 123,90€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
2.5" SSD antaa jo ihan huomattavan suorituskyvyn verrattuna mekaaniseen, ja onhan noilla vielä käyttökohteensa. Mulla on pelikirjastona 2.5" SSD, ja latausajat nopeita verrattuna mekaaniseen. 550Mt/s sekventiaalinen riittää hyvin normaaliin käyttöön (about puolet nopeampi kuin mekaaniset), ellei aktiivisesti siirtele useita satoja gigoja.

Jos ei halua adapteria asennella PCIE väylään, niin suosittelen Samsungin EVO -sarjaa: Samsung 1TB 870 EVO, 2.5" SSD-levy, SATA III, 560/530 MB/s - 123,90€
Samsung 870 EVO sisältää DDR4-muistia ja SLC-cachen, mitä ei ole kaikissa halvimmissa levyissä. Se on varmasti noiden avulla nopeudessa kärkiluokkaa, mutta 124€ on hirveän kallista teran levystä. Sen lisäksi se on tehty ihan kestävällä ja kohtuunopealla TLC NAND:illa.

Lisäksi 870 QVO sisältää samat nopeutukset, täytyy ottaa eilisiä sanoja vähän takaisin.. Se on kuitenkin niin, että kun välimuisti loppuu , niin nopeudet tipahtavat radikaalisti ja levyn elinikä on pienempi hitaaman QLC NAND:in takia.


..eli vaan sitä, että Samsungilta 870 EVO , ei QVO.. ja 870 EVO on suorituskyvyn kannalta hyvä diili, mutta hinnan kannalta ei.. Ihan hyvä 1TB pitäisi saada alla satasella. Esim. tästä:

--

edit: vähän sekava kirjoitus, tässä pihvi:
870 EVO = kallis, parhaita, hyvä suositus, mutta hinta
870 QVO = ei, ei, ei - älä osta "Samsungia", ei ne kaikki ole hyviä
MX500 = tässä voisi säästää rahaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Kovalevyistä ostaisin samalla rahalla 2TB ja itse ostaisin tämän:
Ei nopein, ei halvin , mutta uskoisin, että kestävin tässä hintaluokassa. WD Red CMR sitten jos rahaa riittää.

--

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja mekaanisia kovalevyjä on ollut 20+ vuotta, NAS-käytössä 10+ vuotta. Suhtautuminen kovalevyihin muuttui , kun niitä ei enää uusittukaan 2-3 vuoden välein, niin olen ostellut vähän parempia ja jättänyt SMR:t kauppaan.
Lisäksi niiden nopeudet ei tosiaankaan pärjää SSD:lle, niin en yrittänyt optimoida sen mopon ostoa, kun hitaasti kuitenkin ajetaan.
@Tuuchen ehdotukset parempia, mutta tässä taas se toinen näkökulma.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kovalevyistä ostaisin samalla rahalla 2TB ja itse ostaisin tämän:
Ei nopein, ei halvin , mutta uskoisin, että kestävin tässä hintaluokassa. WD Red CMR sitten jos rahaa riittää.

--

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja mekaanisia kovalevyjä on ollut 20+ vuotta, NAS-käytössä 10+ vuotta. Suhtautuminen kovalevyihin muuttui , kun niitä ei enää uusittukaan 2-3 vuoden välein, niin olen ostellut vähän parempia ja jättänyt SMR:t kauppaan.
Lisäksi niiden nopeudet ei tosiaankaan pärjää SSD:lle, niin en yrittänyt optimoida sen mopon ostoa, kun hitaasti kuitenkin ajetaan.
@Tuuchen ehdotukset parempia, mutta tässä taas se toinen näkökulma.
Hirvee €/Tb suhde. Puolet pois, niin alkaa kuulostaa paremmalta. Ite olen shuckannut 12 tb kiintolevyjä alle 20 €/tb suhteella.

Lisäksi en ostaisi 2 tb kiintolevyä, ellei niitä tarvitse vähintään 5 ja aja niitä raidissa.
4 tb kohdalla kiintolevy alkaa olla varteenotettava vaihtoehto.

Itse ostaisin tämän ja sille tuon adapterin, jos ei sovi emoon.




löytyi muuten vähän pääle satkulla 2 tb ssd amazonista: https://www.amazon.de/Fanxiang-S101-Internal-Compatible-Desktops/dp/B0B6881T53/

Veikkaan että jotain qlc roskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Hirvee €/Tb suhde. Puolet pois, niin alkaa kuulostaa paremmalta. En ostaisi 2 tb kiintolevyä, ellei niitä tarvitse vähintään 5 ja aja niitä raidissa.
Onhan se, mutta tuo on CMR ja maksaa juuri sopivasti alle 1TB SATA SSD:n hinnan. Ja on 20€+ yli halvimman 2TB kovalevyn ja pyörii varmaan hitaammin (eli vähän hitaampi siirtonopeus).

Itse lähdin kuitenkin siitä, että tuommoinen on 5v+ ostos ja sitä käytetään tallennustilana, jonka ei tarvitse olla nopeaa.

--

PS. Ehdottamasi SSD on QLC. Varmaan molemmat.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
PS. Ehdottamasi SSD on QLC. Varmaan molemmat.
Nv2 on tlc:tä ainakin minun ja tpu:n tietojen mukaan.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Nv2 on tlc:tä ainakin minun ja tpu:n tietojen mukaan.

Saman lafkan uutisessa oli QLC:tä:
(tosin tuolla lukee todennäköisesti)

..ja Kingstonhan on aiemminkin tehnyt sitä, että arvosteluun lähetetään eri tavaraa kuin myöhemmin on myyntierissä.. ja tuo on Kingstonin halvin sarja..
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Saman lafkan uutisessa oli QLC:tä:

..ja Kingstonhan on aiemminkin tehnyt sitä, että arvosteluun lähetetään eri tavaraa kuin myöhemmin on myyntierissä.. ja tuo on Kingstonin halvin sarja..
Tuo näköjään saattaa hyvinkin olla qlc:tä. Tuo pitäisi testa ja katsoa mitä se on oikeasti syönyt.

Silti suhtaudun skeptisesti 2 tb kiintolevyihin varsinkin tuolla hinnalla. Ja mun shuckkaamat kiintolevyt on olleet ultrastarin helium täytteisiä cmr kiintolevyjä.

Mielestäni nvme ssd + adapteri on paras ratkaisu. Joko teran koossa (esim 980) tai sitten 2 tb koossa tuo tai tämä, jos haluaa pelata varman päälle

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Mielestäni nvme ssd + adapteri on paras ratkaisu. Joko teran koossa (esim 980) tai sitten 2 tb koossa tuo tai tämä, jos haluaa pelata varman päälle
Se adapteri on vielä ns. tyhmä adapteri, eli siihen ei tarvita logiikka/siltapiiriä, vaan pelkät vedot PCIe-paikkaan. Niitä saanee alle vitosella Kiinasta ja minullakin voi olla varastossa muutama.

Osittain tämänkin takia, niin noin vanhalla koneella voi olla olematta tuettuna boottaminen tuolta NVME SSD:ltä. Kokeilemalla selviää.

--

Sanon vaan, että itse olen m.2 nvme ssd -hintojen ollessa korkeammat ostanut noita ihan iloisesti:
1666459232037.png

Myös useampi Samsung 860 ja Sandiskin tuotteita.
Jokainen niistä voittaa mekaanisen kovalevyn.
Jos tulee Black Friday tuosta edes kympin tarjous, ostan vielä yhden. Tai vielä parempi, ostan 2TB alle 150€.

--

Koneissani on M.2-NVME-paikat täysiä, eikä adaptereita halua käyttää viemään ilmanvirtaa näytönohjaimelta, niin ostelen vielä(kin) SATA-levyjä.
Mekaanisia kovalevyjä on vieläkin, mutta ne ovat NAS:issa, jonne menee varmuuskopiot.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Se adapteri on vielä ns. tyhmä adapteri, eli siihen ei tarvita logiikka/siltapiiriä, vaan pelkät vedot PCIe-paikkaan. Niitä saanee alle vitosella Kiinasta ja minullakin voi olla varastossa muutama.
Jep. Tosin olin jo tuon amazon/ebay/aliexpress hinnan maininnut jokunen viesti ylempänä, kun ehdotin ekan kerran tuota yhdistelmää. Jimsistä saa nopeammin, jos sulla tai jollain toisella ei ole myydä.

Osittain tämänkin takia, niin noin vanhalla koneella voi olla olematta tuettuna boottaminen tuolta NVME SSD:ltä. Kokeilemalla selviää
Jep, tosin toimihan se pelivarastona ilman boottitukea. Sit kun ostaa uuden koneen, niin on jo nvme ssd valmiina.

Koneissani on M.2-NVME-paikat täysiä, eikä adaptereita halua käyttää viemään ilmanvirtaa näytönohjaimelta, niin ostelen vielä(kin) SATA-levyjä.
Mekaanisia kovalevyjä on vieläkin, mutta ne ovat NAS:issa, jonne menee varmuuskopiot.
Juu tuossa tilanteessa nuo sata ssd:t on ihan ok valinta. Mutta yleisesti tuntuu hölmöltä maksaa noista sata ssd levyistä yhtä paljon, kuin laadukkaista nvme ssd levyistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
@Timo 2 tuossahan ne pointit SATA SSD vs. NVME SSD tulikin. Ei minulla ole tähän keskusteluun lisättävää.

Jos on Helsingissä, niin AP voi käydä joskus viikolla hakemassa vaan adapterin, jos sillä on kiire. Sanotaan vaan, että hän tai joku tähän ketjuun jo kirjoittanut, ettei parin euron ämpär.. tietokoneosaa tulla jonottamaan täältä. Ei minulla sille käyttöä ole, mutta ei myöskään jokaiselle luokassa omaa kappaletta.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Hmm, onhan se ihan hyvä että säästää vähän sieltä täältä, mutta jotenkin tuntuu että "se muutaman kympin halvempi" olisi aina parempi valinta. Kyllähän sitä halvalla saa jonkun Fanxiangin tai QLC-levyn, mutta jos nyt puhutaan n. 100€ lätystä vaikkapa 1TB luokkaan, niin uskoisin esimerkiksi Samsungin 870 EVO:n myös pitävän jälleenmyyntiarvon aika hyvin, eikä hintaero muihin merkkeihin ole aivan massiivinen. Muutamia Crucial MX500 levyjä on raportoitu menneen rikki, mutta tottakai MX500 levyä on hintansa puolesta myyty todella paljon, eli otanta on suuri. Samsung puolestaan tarjoaa 1TB-luokassa takuulle hieman enemmän kirjoituksia 600TBW vs Crucialin 360TBW, vaikka normaalissa käytössä tuolla ei olekaan väliä.

Myöskin kannattaa miettiä sitä, että minkä jälleenmyyjän kanssa haluaa asioida vaikkapa siinä tapauksessa, että tuotteen tai tilauksen kanssa ilmenee ongelmia. Jimssillä todennäköisesti aina vähän kalliimmat hinnat kuin muualla, mutta 24/7 asiakaspalvelu ja muutenkin homma tuntuu pelaavan. Esim. Proshop on tanskassa, ja joutuu printtailemaan lähetyslistaa ja niin edelleen. Amazonin kautta asiakaspalvelu toimii, mutta joutuu käyttämään englantia ja takuujutuissa voi kestää, koska lähetys ulkomaille.

Jos itse ostan tallennustilaa, niin ostan sillä ajatuksella, että tulee olemaan vähintään muutamia vuosia käytössä ja mieluiten siirtyy kokoonpanosta toiseen, joten pitkässä juoksussa sillä muutamalla kympillä ei ole niin väliä, jos se mahdollistaa vaikkapa takuun mieluiselle jälleenyyjälle tai enemmän kirjoituskestävyyttä. Pääasia siis on, että lätty on luotettava, suorituskykyinen, ja takuuasiat toimii tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Ei tolla hinnalla. Ota ennemmin teran versio
Ja vielä yksi kysymys tästä levystä: Tuossa emossa MSI B550M PRO-VDH WIFI kun on jonkinmoinen M.2 shield siinä toisessa M.2 paikassa niin mahtuuukohan tuo sen alle?
Kyllä. Jos m.2 ssd levyssä ei ole jäähyä mukana, niin se mahtuu emon ssd jäähyn alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Kiitos @Timo 2! Lienee tuolla ja Pro-versiolla ei paljoa eroa kun en juuri mitään isoja filuja liikuttele - ainakin oletan näin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kiitos @Timo 2! Lienee tuolla ja Pro-versiolla ei paljoa eroa kun en juuri mitään isoja filuja liikuttele - ainakin oletan näin.
Peruskäyttislevynä ei eroa. Harvalla pcie 4.0 ssd levyn ostajalla on nähdäkseni niistä nopeuksista mitään iloa ja perushyvä paremman pään pcie 3.0 ssd riittää varsin pitkälle. Tosin niitä 4.0 ssd levyjä suositellaan aina välillä, kun ovat sen verran edullisia, esim tämä


Mutta kun ensin kattelit 500gb ssd:tä 60 € niin tuohon kingstoniin tuskin kannattaa investoida.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Peruskäyttislevynä ei eroa. Harvalla pcie 4.0 ssd levyn ostajalla on nähdäkseni niistä nopeuksista mitään iloa ja perushyvä paremman pään pcie 3.0 ssd riittää varsin pitkälle. Tosin niitä 4.0 ssd levyjä suositellaan aina välillä, kun ovat sen verran edullisia, esim tämä


Mutta kun ensin kattelit 500gb ssd:tä 60 € niin tuohon kingstoniin tuskin kannattaa investoida.
Mites, vielä yksi kysymys: Kummassakaan noista M.2:ista ei ole mitään näkyvämpää jäähytyssiiliä niin kaipaako joko tuo linkkaamasi Kingston tai tuo aiemmin mainitsemaani Samsung 500GB 980 SSD-levy, M.2 2280 vielä erillistä jäähyä niskaansa? Vai ehkä vasta sitten jos käytössä lämmöt vaikuttaa nousevan liiaksi?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Mites, vielä yksi kysymys: Kummassakaan noista M.2:ista ei ole mitään näkyvämpää jäähytyssiiliä niin kaipaako joko tuo linkkaamasi Kingston tai tuo aiemmin mainitsemaani Samsung 500GB 980 SSD-levy, M.2 2280 vielä erillistä jäähyä niskaansa? Vai ehkä vasta sitten jos käytössä lämmöt vaikuttaa nousevan liiaksi?
Se jäähdytyssiili ei ole pakollinen, mutta mahdollistaa paremman suorituskyvyn. Ilman jäähdytyssiileä se ssd automaattisesti laskee nopeuksia, jotta ei ylikuume. Mutta kun laitat sen tuon emon jäähyssiilen alle, niin pitäisi olla riittävä jäähytys. Jos ostat uuden ssd levyn rinnalle voit toiselle ostaa n. 5 € siilen.



Tämä ehkä parempi 2 puoleisille ssd levyille. Eli ssd levyssä on piirejä molemmin puolin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Kiitos jälleen! Saako muuten noita siilejä millään taikatempulla irti M.2:sta jos levy menee jatkossa kokonpanoon mihin esim tuollainen siili ei istu?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kiitos jälleen! Saako muuten noita siilejä millään taikatempulla irti M.2:sta jos levy menee jatkossa kokonpanoon mihin esim tuollainen siili ei istu?
Kyllä. Noissa jäähyissä(erilliset ja emon omat) on lämpötyyny välissä, ei lämpöliimaa, jolloin sen saa helposti irti.
 
Liittynyt
13.12.2022
Viestejä
95
Itsellä meni hermot, kun W10:n käynnistyminen kesti aina niin kauan ja kiintolevyn käyttöaste oli 100% 5-10min ennenkuin asettui ja koneella pystyi jopa tekemään jotain. Typerästi en kuitenkaan tutkiskellut asiaa sen syvemmin ja länttäsin vain SSD:n koneeseen, hetken aikaa toimi salamana mutta sitten alkoi taas olemaan sama hemmetin juttu, SSD:lläkin käyttöaste alkoi jumimaan 100%:iin turhan usein ja taas venailtiin. Sitten tajusin katsoa että joku mikkisoftan antivirus se siellä omi levyä itselleen ja vaihdoin antivirusta, toistaiseksi toiminut taas nopsasti. Oudosti samaa jumimista ei ole tapahtunut läppärillä, kun taas pöytäkoneessa säilyi uudelleenasennuksenkin yli. Mutta tokkopa silti täysin turha kiintolevypäivitys oli.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Itsellä meni hermot, kun W10:n käynnistyminen kesti aina niin kauan ja kiintolevyn käyttöaste oli 100% 5-10min ennenkuin asettui ja koneella pystyi jopa tekemään jotain. Typerästi en kuitenkaan tutkiskellut asiaa sen syvemmin ja länttäsin vain SSD:n koneeseen, hetken aikaa toimi salamana mutta sitten alkoi taas olemaan sama hemmetin juttu, SSD:lläkin käyttöaste alkoi jumimaan 100%:iin turhan usein ja taas venailtiin. Sitten tajusin katsoa että joku mikkisoftan antivirus se siellä omi levyä itselleen ja vaihdoin antivirusta, toistaiseksi toiminut taas nopsasti. Oudosti samaa jumimista ei ole tapahtunut läppärillä, kun taas pöytäkoneessa säilyi uudelleenasennuksenkin yli. Mutta tokkopa silti täysin turha kiintolevypäivitys oli.
Jos siellä on perinteisestä kiintolevystä vaihtunut SSD-levyyn, niin kyllähän tuon pitäisi olla iso hyppy jo ihan Windowsin ja ohjelmien responsiivisuudessa ja avausnopeudessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 019
Viestejä
4 189 242
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom