Tässäpä tarinaa oikeasta elämästä miten operaattorint hoitaa asiat täällä pääkaupunkiseudulla.
Tapahtui tuttavani vuokrataloyhtiössä.
Vuokrayhtiö teki teki uudet kaapelisopimukset Telian kanssa, johon kuului myös huoneistokohtainen laajakaista, joka sisältyy vuokraan. Kaikissa Telialta tulleissa papereissa sanottiin, että uuden liittymän käyttöönottoon ei tarvitse välttämättä mitään laitteita, vaan liittymä toimii suoraan kytkentäkaapin rj45-liittimestä ja sen käyttöönotto on asukaille ilmaista. Kun toimitusajakohta viimein koitti, niin eipä toiminutkaan vaikka kokeiltiin mitä.
Yhteydenotto Telian aspaan ja siellä sanottiin, että tarvitaan ADLS 2 modeemi ja sen saa tästä tarjous hintaa 59€. Olin hieman tyrmistynyt. Oli jo kuitenkin nopeuden nosto 100mb ehditty tilata etukäteen. Koitin selittää asiakaspalvelijalle, että näissä teiltä ja vuokranantajalta saaduissa papereissa, kuten asukkaille pidetyssä info-tilausuudessakin, sanottiin että mitään laitteita ei välttämättä tarvitse ja käyttöönotto on ilmaista, että onko tässä nyt joku erehdys.
Asiaa setvittiin lopulta oikein jonkun johtajan toimesta ja Telian kanta oli, että kyllä siitä modeemista pitää maksaa tai hankkia oma. Mitään virhettä ei ole. Olin asian tiimoilta yhteydessä myös vuokranantajan edustajaa ja sieltäkin sanottiin, että ei pitäisi tarvita mitään laitteita tai maksaa käyttöönotosta.
Soittoa jälleen Telialle tuon liittymänopeuden noston kaupan purkua varten, perusteena se, että tuo nopeus ei ollut luvattu 100/100 vaan 100/10. Aspa varoitteli, että jos haluaa nostaa jatkossa nopeutta, niin se maksaa sitten avausmaksun, kun nyt kerran perutetaan tämä tilaus. Sanoin aspalle, että tämä ei ole peruutus, vaan kaupan purku ja asiasta voidaan lähteä kyllä kuluttajariitalautakuntaan tai vaikka käräjille ja muutenkin tulemme tätä asiaa selvittämään vielä pidemmälle juridisesti.
Meni noin 10 minuuttia kun soittivat takaisin ja sanoivat, että saattekin sen modeemin ilmaiseksi lainaan, mutta se on sitten palautettava jos muutta pois.
Silti on jäänyt pahasti kaivelemaan koko episodi, etenkin tuttavani naapurin mummojen kannalta. En tiedä kuinka moni on tuosta modeemista tietämättömyyttään ja kilteyttään maksanut. Vuokranantajan edustaja lupasi selvittää asiaa tarkemmin ja olla yhteydessä talotoimikuntaan, mutta mitään ei ole asian tiimoilta sittemmin kuulunut. Kyllähän tuo haiskahtaa aika pahasti tuo Telian toiminta ja minulle ainakin puhelimessa vakuutti tuo vuokranantajan edustaja, että oli nimenomaan sovittu liittymätyypistä jossa kuitu tulee talojakomoon.
Kun en tuolla ole itse asukkaana ja vuokranantaja ei noita soppareita varmasti pyydettäessä anna näytile vaikka onkin 100% julkishallinnollisesti omistettu yritys. Niin asiaa on ollut vaikeampi viedä eteenpäin. Minulla on kyllä vieläkin nuo kaikki puhelut ja dokumentit tallessa.
Omasta mielestäni tuossa täyttyy kyllä heittämälä ainakin markkinointirikoksen tunnusmerkistö, jos ei jopa petos, mutta minkäs teet kun en ole suoraan asianomainen.
DNA taasen halusi eräältä tuttavaltani joskus 250€ panttimaksua, 2€/kk hintaisesta liittymänopeuden nostosta kun oli luottotietomerkintä. Oli nauranut paskaisesti ja kehottanut työntämään 'tarjouksen' perseeseen.
Elisalta kehoittivat yli 70v äitiäni ajelemaan ympäri espoota ja kokeilemaan missä liittymä toimii ja missä ei ja raportoimaan heille, kun hän oli yhteydessä asiakaspalveluun liittymän heikon kuuluvuuden takia.
Itse tavallaan ymmärrän, en toky hyväksy, noiden yritysten kusetusmeininkiä. Onhan niiden tarkoitus tuottaa maksimaalista voittoa omistajilleen ja muusta viis, mutta miten nuo asiakaspalvelijat elävät itsensä kanssa? Kai sitä nyt tyhmempikin ihminen ymmärtää, että jos yritys kohtelee asiakkaitaan kuin paskaa, niin se välittää vielä vähemmän työntekijöistään. Asikkaat sentään tuo sitä rahaa sinne firmaan, asiakaspalvelijat ei niin suoranaisesti ja ne on yleensä helpompi vaihtaa kuin asiakkaat.
Että sellaisia mussukoita nämä meidän laajakaistaoperaattoritkin on.