• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kiinalaiset sähköautot

Liittynyt
09.04.2025
Viestejä
253
Uusi keskusteluaihe, josta ei ollut soveliasta keskustella 'Yleistä keskustelua sähköautoista' aiheessa.

Tässä aiheessa siis keskustelua Kiinalaisista sähköautoista.
Mitä ovat Kiinalaiset sähköautot:
  • Kiinassa valmistettuja
  • Kiinalaisen omistajan muualla valmistamia
Mikä on kiinalainen omistaja? Jos yhtiöllä tai sen taustayhtiöllä on kiinalaista omistusta.

Tässä ketjussa voidaan keskustella:
  • Uusista autoista
  • Käytetyistä autoista
  • Autojen huolloista
  • Osista, akuista, varaosista
  • Autojen valmistuksesta, valmistusketjuista ja niihin liittyvistä kytköksistä, ongelmista
  • Autojen romutuksesta
edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Kiinahan tukee valtion taholta tätä oman maansa sähköautobisnestä. Asetelma on toisinsanoen epäreilu esim. eurooppalaisille autovalmistajille, ja tätä vartenhan EU on ryhtynyt toimiin, esim. väliaikaisilla tuontitulleilla ja antitukitutkimuksella.

Tosin jos joku edelleen ajattelee että Kiinassa valmistettu sähkökulkine olisi "halpa ja huono" niin kannattaa päivittää ajattelumalliaan: nykyiset mallit pyyhkivät niin hinnalla kuin ominaisuuksilla lattiaa euroautoilla.

Mutta tässähän taas vain päästään siihen epäreiluun kilpailuasetelmaan.
 
Tosin jos joku edelleen ajattelee että Kiinassa valmistettu sähkökulkine olisi "halpa ja huono" niin kannattaa päivittää ajattelumalliaan: nykyiset mallit pyyhkivät niin hinnalla kuin ominaisuuksilla lattiaa euroautoilla.
Tämä on erittäin hyvä ja onnistunut propagandaoperaatio CCP:ltä kun länsimaiden omat kuluttajat on saatu puhumaan mustaa valkoiseksi Pekingin herrojen puolesta. 90% kiinalaisita sähköautoista on aivan täyttä kaatopaikkatavaraa ja näitä firmoja katoaa viikottain kun valtio veti niiltä tuet pois. Loput 10% on pääsääntöisesti arvelluttavia ja ehkä 0.1-1% on siedettävyyden rajalla.

Tällä jälkimmäiselläkään ei kuitenkaan ole mitään merkitystä koska jos tietää kiinalaista valmistuskulttuuria yhtään niin ymmärtää että aina ensimmäiset erät/batchit tehdään keskimääräistä paremmin jotta saadaan hyvät arvostelut ja kokemukset sisään ja myydään tarvittaessa vaikka tappiolla. Sitten kun hyvä maine on rakennettu niin tuotteen laatua lähdetään hitaasti nakertamaan alaspäin ja lopulta 90% pyramidista jää musta pekka käteen rikkinäisen/vaarallisen kiinalaisen tuotteen kanssa. Ongelma ei ole kiinassa valmistaminen vaan se että firma, sen arvot ja johto on kiinalaisia ja se aina lopulta puree kuluttajaa perseeseen.
nykyiset mallit pyyhkivät niin hinnalla kuin ominaisuuksilla lattiaa euroautoilla.
Näkisin mielelläni esimerkin näistä. Kiinalaisten sähköautojen hinnat on samassa luokassa kilpailijoiden kanssa ja ominaisuudet on tehty kiinalaisia kuluttajia eikä oikeita ajajia varten. Ne ihmiset jotka näitä autoja ostaa kiinassa on Kiinan suurkaupungeissa asuvaa keskiluokkaa. Heillä ei ole käytännössä juuri ikinä oikeaa tarvetta autolle vaan kyseessä on elämäntapa-flexi ja sosiaalisen median jatke. Tämän takia kiinalaiset autot on täynnä turhaa gimmick-paskaa kuten AI-avustajia, absurdin kokoisia keskikonsoli-näyttöjä yms. Kun taas oikeasti ajotuntumaa, kestävyyttä yms. ajamiseen liittyviä asioita tutkitaan niin kiinalaiset kärkipäänkin sähköautot jäävät täysin jälkeen perus Saksa-autosta.

Lopulta Kiinan sähköautobisnes on suojeltu ala kiinassa. Kun noiden autojen akut räjähtelee, airbagit ei toimi ja ovet ei avaannu, softat sekoaa yms. niin ne sensuroidaan välittömästi Kiinan internetistä ja niiden levittäjiä käydään uhkaamassa. Ei ole mahdollista saada objektiivisesti rehellistä informaatiota autojen laadusta ja turvallisuudesta ennen kuin noita on myyty reilusti vuosikausien ajan vapaassa maailmassa ja sitten onkin jo liian myöhäistä.

Tässä vähän vilkaisua propaganda-palomuurin verhon taakse:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
  • Tykkää
Reactions: tkh
Kiinalaisen ostaminen on melko riskiä peliä, kun tiedetään miten kertakäyttökulttuuria tuolla harrastetaan. Jonkin kiina-puhelimen oston olen vielä perustellut sillä, että vaikka tuki on huonoa ja päivitykset loppuu nopeasti, niin se muutama huntti ei niin haittaa, kun todennäköisesti puhelin on kadussa parin vuoden aikana kuitenkin. Autojen kohdalla ei muutama huntti riitä, enkä alkaisi riskeeraamaan edes 20 tEUR hintalapun kanssa. Vai miten kinuskien laatu nykyään? Oli ainakin muutamat viimevuosien TM:n talvitestit joissa BYD ylivoimaisen surkea eikä MG paljoa parempi.
 
Kiinalaisen ostaminen on melko riskiä peliä, kun tiedetään miten kertakäyttökulttuuria tuolla harrastetaan. Jonkin kiina-puhelimen oston olen vielä perustellut sillä, että vaikka tuki on huonoa ja päivitykset loppuu nopeasti, niin se muutama huntti ei niin haittaa, kun todennäköisesti puhelin on kadussa parin vuoden aikana kuitenkin. Autojen kohdalla ei muutama huntti riitä, enkä alkaisi riskeeraamaan edes 20 tEUR hintalapun kanssa. Vai miten kinuskien laatu nykyään? Oli ainakin muutamat viimevuosien TM:n talvitestit joissa BYD ylivoimaisen surkea eikä MG paljoa parempi.
Näissä on myös monet muut riskit:
  • Geopoliittinen (Mitä tapahtuu jos Taiwanin sota alkaa? Tuleeko varaosia enää Eurooppaan?)
  • Huoltoverkosto eli onko huoltoa? Laajeneeko huoltoverkosto jatkossakin? Miten käy autolle jos firma menee nurin?
  • Tietoturva (auto täynnä mikkejä, kameroita ja tietokoneita jotka lähettää dataa hämärille palvelimille Aasiaan)
Ja näiden lisäksi kiinalaiset sähköautot pohjautuu eurooppalaisilta varastettuun teknologiaan ja osaamiseen kun Kiinan valtio pakotti automerkit fuusioitumaan Kiinassa valtion yhtiöiden kanssa. Jos eurooppalaiset autoyhtiöt kärsii niin silloin Euroopan ja epäsuoraan Suomen talous kärsii samalla kun varkaat käärii voitot. Onko tämä sellainen tulevaisuus joka halutaan?
 
Kiinassa on pitkälle toista sataa sähköautomerkkiä ja niitä syntyy ja kuolee vuosittain useampia. Itseä huolettaa eniten varaosien ja huollon saatavuus, jos merkki ei sattunutkaan olemaan voittajien joukossa. Suomessa Suomen hinnoilla auto ei ole muutaman vuoden kertakäyttökapine, joka ruostuu käsiin tai siihen ei saa enää osia muutaman vuoden päästä.
 
Kiinassa on pitkälle toista sataa sähköautomerkkiä ja niitä syntyy ja kuolee vuosittain useampia. Itseä huolettaa eniten varaosien ja huollon saatavuus, jos merkki ei sattunutkaan olemaan voittajien joukossa. Suomessa Suomen hinnoilla auto ei ole muutaman vuoden kertakäyttökapine, joka ruostuu käsiin tai siihen ei saa enää osia muutaman vuoden päästä.
Joo näköjään pelkästään sähköautomerkkejä noin paljon. Äskenhän oli juttua tuolta kiinainmaalta maailman suurimmasta autonäyttelystä, joka pidettiin n. viikko sitten. Alla uutinen ja pari pääkohtaa:

Kiinan etumatka näkyy Pekingin autonäyttelyssä


  • nähtävissä Kiinan selkeä johtomatka eurooppalaisiin verrattuna
  • saksalainen asiantuntija: "olemme jo hävinneet pelin"

Uutisen mukaan mielenkiintoisesti,Kiinassa ulkomaisten autojen markkinaosuus on laskenyt todella hälyttävän nopeasti ja kotimaisten autojen myyntimäärät ovat nousseet rakettimaisesti. En pitäisi ihmeenä vaikka Kiinassa olisi jokin tukijärjestelmä niille kuluttajille, jotka ostavat kotimaista.
 
Ostaisin kiinalaisen auton vasta siinä vaiheessa kun täällä puhutaan äidinkielenä venäjää. Riippumatta siitä kuinka hyviä ovat, jos muitakin kohtuu hyviä vaihtoehtoja on. Vaikka länsimaat kollektiivisesti haluavatkin näivettää itsensä niin yksilöt voivat sentään pitkittää vääjäämätöntä kehitysmaalaistumista omilla valinnoillaan.

Ei käy silti kieltäminen, etteikö tuolla messuillakin olisi ollut varsin mielenkiintoisia autoja ja varsinkin noiden uusimpien akku- ja lataustekniikka vakuuttaa vahvasti ainakin paperilla, ilmeisesti myös käytännössä. Eikä kiinnosta moralisoida muita vaikka sellaisen kuvan ehkä saikin ensimmäisestä kappaleesta, kokemuksia näistä kiinalaisista on aina mielenkiintoista lukea ja kuulla jos joku niitä haluaa jakaa.
 
Joo näköjään pelkästään sähköautomerkkejä noin paljon. Äskenhän oli juttua tuolta kiinainmaalta maailman suurimmasta autonäyttelystä, joka pidettiin n. viikko sitten. Alla uutinen ja pari pääkohtaa:

Kiinan etumatka näkyy Pekingin autonäyttelyssä


  • nähtävissä Kiinan selkeä johtomatka eurooppalaisiin verrattuna
  • saksalainen asiantuntija: "olemme jo hävinneet pelin"

Uutisen mukaan mielenkiintoisesti,Kiinassa ulkomaisten autojen markkinaosuus on laskenyt todella hälyttävän nopeasti ja kotimaisten autojen myyntimäärät ovat nousseet rakettimaisesti. En pitäisi ihmeenä vaikka Kiinassa olisi jokin tukijärjestelmä niille kuluttajille, jotka ostavat kotimaista.

Antaa kiinalaisten ostaa kiinalaista jos sitä haluavat (ja kärsivät sitten itse jos ostivat pasketta) mutta koitetaan pitää EU:n tuontisäännöt silleen että valtion tukemista autoista otetaan tullia maximit ja vakoiluautoja ei tuoda tänne ollenkaan. Onnistuuko EU:lta? :comp:

Jonkin verran ainakin BYD autoja näkee jo suomenkin kaduilla.
 
Antaa kiinalaisten ostaa kiinalaista jos sitä haluavat (ja kärsivät sitten itse jos ostivat pasketta) mutta koitetaan pitää EU:n tuontisäännöt silleen että valtion tukemista autoista otetaan tullia maximit ja vakoiluautoja ei tuoda tänne ollenkaan. Onnistuuko EU:lta? :comp:

Jonkin verran ainakin BYD autoja näkee jo suomenkin kaduilla.
Teslat tuossa tapauksessa pitäisi ensimmäisenä laittaa tiukasti boikottiin. Keräävät dataa aivan valtavasti käyttäjistään, ja sitä on turha kysellä tarkemmin että minkälaista ja mitä tällä datalla tehdään.


– Teslan ympärillä on ollut ikään kuin sädekehä. Teslalle sallittiin käyttäjien kannalta sellaisia asioita, joita perinteisille autonvalmistajille ei olisi sallittu, [Mikko] Hyppönen toteaa. – Jos tällainen mullistus olisi lähtenyt liikkeelle joltain perinteiseltä autonvalmistajalta, niin asiasta olisi noussut meteli.
 
Periaattessahan meidän pitäisi innosta kirkuen ostaa kiinalaisia autoja jos kiinan kommunistinen puolue maksaa 25% laskusta tjsp.

Käytännössä vaan on aika surullista jos oma autoteollisuus kuolee kokonaan pois.

Toisaalta esim. jotkut AY-liikkeen ohjaamat + Saksan osavaltioiden omistamat VAG:t yms nyt on muutenkin tiristetty niin kuiviin rahasta, että sietääkin kuolla?
--
Koen että tullit ovat kohtuullinen tapa rajoittaa menoa - suurempi asia pitäisi olla tuo tietoturvapamputus. Pitäisi ihan suoraan vaan todeta että se BYD:n it-palvelu pyörii eurooppalaisessa datakeskuksessa + meikäläiset varmistavat ettei data virtaa Kiinaan tai autot eivät tielle täällä tule.

Sama Teslalle...
 
Periaattessahan meidän pitäisi innosta kirkuen ostaa kiinalaisia autoja jos kiinan kommunistinen puolue maksaa 25% laskusta tjsp.

Käytännössä vaan on aika surullista jos oma autoteollisuus kuolee kokonaan pois.

Toisaalta esim. jotkut AY-liikkeen ohjaamat + Saksan osavaltioiden omistamat VAG:t yms nyt on muutenkin tiristetty niin kuiviin rahasta, että sietääkin kuolla?
--
Koen että tullit ovat kohtuullinen tapa rajoittaa menoa - suurempi asia pitäisi olla tuo tietoturvapamputus. Pitäisi ihan suoraan vaan todeta että se BYD:n it-palvelu pyörii eurooppalaisessa datakeskuksessa + meikäläiset varmistavat ettei data virtaa Kiinaan tai autot eivät tielle täällä tule.

Sama Teslalle...
Kyllä työntekijällä pitää olla joitain oikeuksia sekä tietynlaista turvaa, tämä hyvin läheisesti yhteydessä siihen että elämän tulee olla arvokasta ja elämisen arvoista vaikka töitä tekeekin. En ole aivan varma miten kiinantehtaissa homma toimii, tuskin on työntekijän oikeudet samalla tasolla verrattuna eurooppaan.

Auto-asia on sellainen jossa kuluttaja voi oikeasti äänestää lompakollaan, mutta kyllähän nämä kiinalaiset sun muut ihmisoikeustalloja- Teslat käyvät meillä kaupaksi. Harmillista sinänsä.
 
Kyllä työntekijällä pitää olla joitain oikeuksia sekä tietynlaista turvaa, tämä hyvin läheisesti yhteydessä siihen että elämän tulee olla arvokasta ja elämisen arvoista vaikka töitä tekeekin. En ole aivan varma miten kiinantehtaissa homma toimii, tuskin on työntekijän oikeudet samalla tasolla verrattuna eurooppaan.

Auto-asia on sellainen jossa kuluttaja voi oikeasti äänestää lompakollaan, mutta kyllähän nämä kiinalaiset sun muut ihmisoikeustalloja- Teslat käyvät meillä kaupaksi. Harmillista sinänsä.
Uiguurien orjaleirien ja kaiken uudistumisen estävän neliraajajarrutuksen välillä lienee joku sopiva kompromissikohta.
 
On noita kiinan autoja moni testannut ja tykännyt. Ja toiset niistä taas on kuraa. Ei oikein voi yleistää kun merkkejä on monta. Toyota, se kaikkein kestävin auto maailmassa tehdään siinä vieressä. KIA ihan hyvin saanut jalansijaa korealaisena. Kiinalainen automerkki jos tarjoaa suht halvan hinnan, 8v/160t km takuun (ainakin AION), ja auto tuntuu omaan käteen hyvältä niin ei se maailman huonin diili ole?

Jos ajatellaan että tulee joku isompi kriisi niin luuletteko että Mersun osat (varsinkaan sellaiset joita eniten vaihdetaan) on kaikki euroopassa tehtyjä?

Ja Jenkit ja Saksa on ainakin poliittisin päätöksin tukenut omaa autoteollisuuttaan pitkään eri tavoin, turha sanoa että Kiinan tuki olisi joku poikkeus.
 
On noita kiinan autoja moni testannut ja tykännyt. Ja toiset niistä taas on kuraa. Ei oikein voi yleistää kun merkkejä on monta. Toyota, se kaikkein kestävin auto maailmassa tehdään siinä vieressä. KIA ihan hyvin saanut jalansijaa korealaisena. Kiinalainen automerkki jos tarjoaa suht halvan hinnan, 8v/160t km takuun (ainakin AION), ja auto tuntuu omaan käteen hyvältä niin ei se maailman huonin diili ole?

Jos ajatellaan että tulee joku isompi kriisi niin luuletteko että Mersun osat (varsinkaan sellaiset joita eniten vaihdetaan) on kaikki euroopassa tehtyjä?

Ja Jenkit ja Saksa on ainakin poliittisin päätöksin tukenut omaa autoteollisuuttaan pitkään eri tavoin, turha sanoa että Kiinan tuki olisi joku poikkeus.
Tietenkin voisi asennoitua niinkin, että ostipa suomalainen mitä tahansa "kovaa pakettia" jouluksi on se tehty 85-100% Kiinassa. Prosenttiuku voi vähän vaihdella tuotteittain, mutta miksipä ei sitten vaikka autoakin. Tämä ei ole oma asennoituminen, mutta vain esimerkkinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 790
Viestejä
5 233 150
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom