- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 203
Khronos Releases OpenGL 4.6 with SPIR-V Support
Suurimpana uutuutena ennen laajennuksena saatavilla ollut Vulkanista tuttu SPIR-V -tuki on nyt osa corea, toisin sanoen shaderit voi kirjoittaa millä haluaa minkä saa käännettyä SPIR-V välimuotoon. Myös indirect drawing ominaisuuksia (eli missä GPU ajaa esim. compute shaderia joka generoi kuorman seuraavalle vaiheelle parametreineen ilman synkronointia CPU-puolen kanssa) on lisätty
Kuriositeettina 4.6 myötä OpenGL tukee virallisesti coressa anisotrooppista suodatusta. Aikasemmin tuki on pitänyt hoitaa laajennuksen avulla mikä tosin on ollut käytännössä aina saatavilla kuitenkin mutta IP-sotkujen takia ei ole saatu coreen.
Ihan positiivista että GL näkee yhä päivityksiä jos vaan kaikki valmistajat toteuttaa tuen oikeasti, Nvidialta ainakin on jo ajurit ulkona, Mesakin uhosi julkaisevansa Linux-tuen suht pian. Vulkanin rinnalla on aina käyttöä yksinkertaisemmalle rajapinnalle.
Suurimpana uutuutena ennen laajennuksena saatavilla ollut Vulkanista tuttu SPIR-V -tuki on nyt osa corea, toisin sanoen shaderit voi kirjoittaa millä haluaa minkä saa käännettyä SPIR-V välimuotoon. Myös indirect drawing ominaisuuksia (eli missä GPU ajaa esim. compute shaderia joka generoi kuorman seuraavalle vaiheelle parametreineen ilman synkronointia CPU-puolen kanssa) on lisätty
Kuriositeettina 4.6 myötä OpenGL tukee virallisesti coressa anisotrooppista suodatusta. Aikasemmin tuki on pitänyt hoitaa laajennuksen avulla mikä tosin on ollut käytännössä aina saatavilla kuitenkin mutta IP-sotkujen takia ei ole saatu coreen.
Ihan positiivista että GL näkee yhä päivityksiä jos vaan kaikki valmistajat toteuttaa tuen oikeasti, Nvidialta ainakin on jo ajurit ulkona, Mesakin uhosi julkaisevansa Linux-tuen suht pian. Vulkanin rinnalla on aina käyttöä yksinkertaisemmalle rajapinnalle.