Kevytläppärien parhaimmistoa

Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
55
Vaikuttaa kyllä ihan hyvältä koneelta, mutta mulla ei nyt jotenkin löydy luottoa ton koneen laatuun ja kestävyyteen. Miten voidaan myydä tohon hintaan kone noin hyvillä spekseillä, jos se ei ole täysin susi paska jostain kohtaa. Jos tämä olisi ultapremium, niin saisi pulittaa lähemmäs 1700€.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Vaikuttaa kyllä ihan hyvältä koneelta, mutta mulla ei nyt jotenkin löydy luottoa ton koneen laatuun ja kestävyyteen. Miten voidaan myydä tohon hintaan kone noin hyvillä spekseillä, jos se ei ole täysin susi paska jostain kohtaa. Jos tämä olisi ultapremium, niin saisi pulittaa lähemmäs 1700€.
Eihän se mikään "susi paska" ole, vaikka ei olisikaan yhtä kestävä kuin Mil-SPEC-testit läpikäynyt kannettava. Ehkä se ei kestä putoamista pöydältä, kainalosta tai korkeammaltakin, kuten joku ThinkPad, (älä kuitenkaan kokeile tätä kotona), mutta ei se siis maksakaan yhtä paljon. Alumiininen rakenne antaa kuitenkin aihetta odottaa kohtuullista kestävyyttä, vaikka ei mitään extremeä.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
55
Eihän se mikään "susi paska" ole, vaikka ei olisikaan yhtä kestävä kuin Mil-SPEC-testit läpikäynyt kannettava. Ehkä se ei kestä putoamista pöydältä, kainalosta tai korkeammaltakin, kuten joku ThinkPad, (älä kuitenkaan kokeile tätä kotona), mutta ei se siis maksakaan yhtä paljon. Alumiininen rakenne antaa kuitenkin aihetta odottaa kohtuullista kestävyyttä, vaikka ei mitään extremeä.
Tarkoitin kyllä lähinnä verratuuna johonkin Appleen tai Dell XPS koneisiin. En mä mitään tommosta siltä ole olettamassakaan. Haluaisin kuitenkin semmosen koneen, joka kestää mielellään yli 5 vuotta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
No mä kyllä saatan tätä pitää jossakin muodossa pitkäänkin. Speksejä löytyy sen verran, että niiden puolesta kestää aikaa. En oo hirveästi hajoitellut aiempiakaan laitteita, joten luulen että tämä kyllä kestää. Ei mikään tiiliskivi, mutta perus-ok. Mitä tuosta laatuvaikutelmasta oon puhunut, niin puhutaan enemmän kosmeettisista kuin varsinaisesti epäilyttävistä epäkohdista. Ei siis tuntumaltaan yhtä puuta, mutta ei mun mielestä kaupoissa kopeloituihin XPS:iin verrattuna mitenkään kokonaan eri planeetalta kuitenkaan.

Enhän mä tätä muuten olisi testiin ottanut, jos ei olisi ollut kyseessä paperilla aika hyvä diili. Ja ajattelin kirjoittaa alustavia käyttökokemuksia, kun ei tosielämässäkään suuria haittapuolia ole löytynyt. Mikään käyttötesti tää ei tietty ole, mutta ei tämän tarjouksen voimassaoloaikana sellaisia saa tehtyäkään. Kuten todettua, erittäin vähän huomiota saanut läppäri kyseessä.

Näppäimistö tässä ehkä eniten tosiaan itseäni harmittaa, kun kädet on kuitenkin isoa mallia. Pikkaisen sellainen olo, että joutuu sormen päillä tökkimään. Mutta siinä on kyse ihan fyysisistä mitoista, jämäkkyys ja feedback on ihan hyvät. Trackpad mielestäni peräti kategoriaa kiitettävä.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
55
Onko tommonen Dell XPS 13 7390 2 in 1 hintansa väärti, näytti olevan Gigantissa tarjouksessa 1399€ maanantaihin asti?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Onko tommonen Dell XPS 13 7390 2 in 1 hintansa väärti, näytti olevan Gigantissa tarjouksessa 1399€ maanantaihin asti?
Laitetta näkemättäkin uskoisin, että on se ainakin tuon tarjoushinnan väärtti. Ostoa harkitsevan pitää ottaa huomioon, että muistia on 8 Gt, joka on käytännön tarpeisiin riittävä, mutta ei ole laajennettavissa, jos tarpeet kasvavat. Oudolta tuntuu myös, ettei laitteessa ole USB A-liitintä. Tuollaiset 2-in-1 convertiblet ovat minulle vieraita, mutta eikös sen ominaisuuksia hyödyntävä tarvitsisi asiaan kuuluvan kynän myös?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Lenovo Ideapad 330S pudottaa prossun kellot rasituksessa 1.5Ghz paikkeille, vaikka lämmöt on max. 65 astetta. Ideoita, mistä johtuu? Prossu on i5 8250U ja läppäri luonnollisesti latauksessa rasittaessa. Cinebenchissä tulee hädin tuskin puolet pisteistä, jotka pitäisi...

Lisäksi pitää outoa rutinaa, eli aivan kuin kovalevy pyörisi sisällä. En oikein saa selvää, onko tuo tuulettimen rutinaa vai enemmän coil whinea.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
594
Lenovo Ideapad 330S pudottaa prossun kellot rasituksessa 1.5Ghz paikkeille, vaikka lämmöt on max. 65 astetta. Ideoita, mistä johtuu? Prossu on i5 8250U ja läppäri luonnollisesti latauksessa rasittaessa. Cinebenchissä tulee hädin tuskin puolet pisteistä, jotka pitäisi...

Lisäksi pitää outoa rutinaa, eli aivan kuin kovalevy pyörisi sisällä. En oikein saa selvää, onko tuo tuulettimen rutinaa vai enemmän coil whinea.
Kuulostaisi siltä, että prosessorin jäähdytyssiilin tuuletin ei pyöri normaalisti, joka voi johtua esimerkiksi pölystä tai fyysisestä liasta, joka aiheuttaa tuulettimen äänen sen hangatessa mekaanisesti. Kone avaukseen ja tuulettimen huolellinen puhdistus. Samalla voisi vaihtaa myös prosessorijäähdyttimen lämpötahnan parempaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Kuulostaisi siltä, että prosessorin jäähdytyssiilin tuuletin ei pyöri normaalisti, joka voi johtua esimerkiksi pölystä tai fyysisestä liasta, joka aiheuttaa tuulettimen äänen sen hangatessa mekaanisesti. Kone avaukseen ja tuulettimen huolellinen puhdistus. Samalla voisi vaihtaa myös prosessorijäähdyttimen lämpötahnan parempaan.
Avasin pohjan samalla, kun lisäsin toisen SSD:n ja ääni ei tule prosessorin tuulettimesta. Vaikea paikantaa, mutta joku komponentti pitää coil whinea latauksessa ja googlatessa löytyi kohtalotovereita.

Throttlaus johtuu power limitistä, mutta tuosta en päässyt millään eroon Throttlestopilla tai Intel XTU:lla. Alivoltittamalla sentään vähän parani Cinebench, mutta power limit paukkuu silti rajusti.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
55
No mä kyllä saatan tätä pitää jossakin muodossa pitkäänkin. Speksejä löytyy sen verran, että niiden puolesta kestää aikaa. En oo hirveästi hajoitellut aiempiakaan laitteita, joten luulen että tämä kyllä kestää. Ei mikään tiiliskivi, mutta perus-ok. Mitä tuosta laatuvaikutelmasta oon puhunut, niin puhutaan enemmän kosmeettisista kuin varsinaisesti epäilyttävistä epäkohdista. Ei siis tuntumaltaan yhtä puuta, mutta ei mun mielestä kaupoissa kopeloituihin XPS:iin verrattuna mitenkään kokonaan eri planeetalta kuitenkaan.

Enhän mä tätä muuten olisi testiin ottanut, jos ei olisi ollut kyseessä paperilla aika hyvä diili. Ja ajattelin kirjoittaa alustavia käyttökokemuksia, kun ei tosielämässäkään suuria haittapuolia ole löytynyt. Mikään käyttötesti tää ei tietty ole, mutta ei tämän tarjouksen voimassaoloaikana sellaisia saa tehtyäkään. Kuten todettua, erittäin vähän huomiota saanut läppäri kyseessä.

Näppäimistö tässä ehkä eniten tosiaan itseäni harmittaa, kun kädet on kuitenkin isoa mallia. Pikkaisen sellainen olo, että joutuu sormen päillä tökkimään. Mutta siinä on kyse ihan fyysisistä mitoista, jämäkkyys ja feedback on ihan hyvät. Trackpad mielestäni peräti kategoriaa kiitettävä.
Mites nyt vähän pitemmän käytön jälkeen toi kone tuntuu?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Mites nyt vähän pitemmän käytön jälkeen toi kone tuntuu?
Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Näppikseen totuttelu on edelleen osin kesken, mutta kyllä tällä jo auttavasti tätäkin viestiä kirjoittaa. Runko on ihan ok. SIitä kuuluu kyllä nitinää kun ottaa kouraotteen koneen ympäri, mutta ei taipuile kämmenien eikä näppäilyjen alla.

Akkukesto on surffaus/Word/Youtube -käytöllä helposti 10 tuntia näytön kirkkaus puolessa välissä, keskimäärin tuntuisi irtoavan ehkä 10,5-11h. Käytössä koneen oletusprofiili "intelligent cooling" ja Windowsin virranhallinnasta "parempi suorituskyky".

Edellisen postauksen jälkeen tästä rungosta on tullut uusi ja hyvin mielenkiintoinen testi Lab501:ltä, jossa verrataan tätä IML-mallia (prossuna tosin i7-10710U) ja vielä julkaisematonta ARE-mallia Ryzen 7 4800U:lla. Testissä käy ilmi, että Lenovon profiilit muuttavat myös prossujen cTDP:tä, eli tässä saa halutessaan käyttöön 25 watin pitkäaikaisen tehorajan oletuksena olevan 15W:n sijaan. Itse en siis sitä ole käyttänyt, mutta käytännössä saman asian toteuttanut ThrottleStopilla, josta turbo long power limit on 45W ja short power limit sen 25W. Alivoltitettuna -110mV akkukesto tuo mainittu ja esim. Cinebench R15 multicore score ~730.

Lab501 mittasi näytöstä 333 nits ja väritkin vaikutti olevan suht hyvin kohdallaan, mikä tukee omia kokemuksia näytön oikein hyvästä laadusta.

Ei voi väittää, etteikö tuo 4800U tässä samassa rungossa houkuttelisi, mutta luulen että tällä i5-10210U/MX250/16GB/512GB -kombolla pärjätään kyllä aika pitkään. Hyvä ostos aiemmalla 899-hinnalla.
 
Liittynyt
19.12.2019
Viestejä
55

Olen miettinyt jompaa kumpaa noista koneista. Mitä ajattelette, kannattaako noita edes harkita, ja kumpi olisi parempi? Isoimmat erot mitä noissa nyt löytyy katsottuani, on tietysti hinta, toisessa on wifi 6 ja toisessa on kirkkaampi näyttö. Minulle on myös hyvin tärkeää se, että näppäimistö ja trackpad on hyvä käyttää.

Isoin syy miksi mietin kannattaako näitä edes ostaa, on se, että molemmissa on 16:9 kuvasuhde, mikä ei ole ihan paras.

Gigantissa on nyt tarjouksessa myös Huawei matebook 13, missä olisi 3:2 kuvasuhde ja 2k näyttö. Olisiko se hyvä vaihtoehto verrattuna näihin.


Käyttötarkoitus on lähinnä opiskelu, netinselaus, netflix ja pokerin pelaaminen. Mikään näistä ei vaadi edes noiden kalliimpien mallien ostamista, vaan pärjäisin hyvin 8gb ja 256gb.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837

Olen miettinyt jompaa kumpaa noista koneista. Mitä ajattelette, kannattaako noita edes harkita, ja kumpi olisi parempi? Isoimmat erot mitä noissa nyt löytyy katsottuani, on tietysti hinta, toisessa on wifi 6 ja toisessa on kirkkaampi näyttö. Minulle on myös hyvin tärkeää se, että näppäimistö ja trackpad on hyvä käyttää.

Isoin syy miksi mietin kannattaako näitä edes ostaa, on se, että molemmissa on 16:9 kuvasuhde, mikä ei ole ihan paras.

Gigantissa on nyt tarjouksessa myös Huawei matebook 13, missä olisi 3:2 kuvasuhde ja 2k näyttö. Olisiko se hyvä vaihtoehto verrattuna näihin.


Käyttötarkoitus on lähinnä opiskelu, netinselaus, netflix ja pokerin pelaaminen. Mikään näistä ei vaadi edes noiden kalliimpien mallien ostamista, vaan pärjäisin hyvin 8gb ja 256gb.
Tuohon käyttöön matebook kuullostaisi ihan riittävältä. Jos mahdollista, niin kannattaa käydä kokeilemassa koneita kaupassa, siinä tuntuma voi selvitä paremmin. Noista muista ei ole minulla kokemusta. Matebookin näppiksen ja trackpadin pitäisi olla hyvät, mutta mekaaninen laatu ei ole ihan kalliimpien mallien tasolla, verrattuna esim. matebook x pro reilusti yli 1000e. Matebook on myös yli vuoden vanha malli eikä suoritin ole enää viimeistä sukupolvea (ei pitäisi haitata kuvatunlaisessa käytössä), lähtöhinta ollut aikoinaan 1000e. Nuo kaksi muutakin on näemmä jäsentarjouksessa(?), mutta normihintoja ei näy sivuilla.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Oma mielipide on ettei mitään inteleitä kannata edes katsoa noiden uusien mobiili-ryzeneiden jälkeen. Samaan rahaan saa sen verran paljon enemmän katetta. Oma yoga slim 7: https://www.3dmark.com/fs/23140849
Tämä riippuu luonnollisesti siitä, millä hinnalla Inteliä saa. Periaatteessa olen samaa mieltä, AMD on teknisesti yksiselitteisesti edellä, mutta jos kohdalle sattuu huipputarjous Intel-laitteesta, niin esim. tuota sinun FS-scorea paremman Intel-Nvidia -koneen voi saada halvemmalla. Puhtaasti prossutehoa ei saa Intel-koneessa yhtä paljon vaikka ottaisi huippumallin, mutta jos haluaa grafiikkatehoa kevyessä läppärissä, niin sillä rintamalla on mahdollista saada parempikin diili.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
852
Eikö tosiaan ole ainuttakaan 4k kosketusnäytöllistä Ryzen neljännen sukupolven prossulla olevaa noin 14" läppäriä? Kaikki tuntuu olevan vain FullHD...
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Eikö tosiaan ole ainuttakaan 4k kosketusnäytöllistä Ryzen neljännen sukupolven prossulla olevaa noin 14" läppäriä? Kaikki tuntuu olevan vain FullHD...
Ei taida olla. Yhdessä IdeaPad-mallissa on specsien mukaan 13.3" QHD-näyttö (2560x1600):
Sitä en kuitenkaan tiedä, mistä tuollainen olisi saatavissa.
Lenovon verkkokaupassa lukee "Ei saatavissa tällä hetkellä".
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
852
Ei taida olla. Yhdessä IdeaPad-mallissa on specsien mukaan 13.3" QHD-näyttö (2560x1600):
Sitä en kuitenkaan tiedä, mistä tuollainen olisi saatavissa.
Lenovon verkkokaupassa lukee "Ei saatavissa tällä hetkellä".
Juu ja tuossakaan ei touchia. No ei auta kun odotella jos tulisi myyntiin jossain välissä tai kytätä tarjouksia uusista tai käytetyistä Intel koneista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Onkos täällä Asus Zenbookin omistajia ? UX430 sarjalaisessa on jo pitkään nyppinyt se että virtojen päälle laittaminen kestää ärsyttävän kauan. Ja tällä tarkoitan sitä, että kun power nappulaa painaa, niin kestää about 30 sek ennenkuin koneen pikkuinen virtaledi edes syttyy päälle ja antaa elonmerkin siitä , että nyt on jotain tapahtumassa. Sen jälkeen kaikki tapahtuu rivaksti oppikirjan mukkaan. Tuo viive on todella ärsyttävä kun ei tiedä tapahtuuko mitään tai onko kenties akku aivan tyhjä. Siinä ehtii sitä virtanappulaa paineltua useamman kerran. Onko tämä ominaisuus vai vika ?
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Vika.

Täällä ASUS-läppärit lähtee ihan kerrasta käyntiin kun virtanappia painaa. Oletko varmistanut, että lähtötilanteessa kone on varmasti ollut virraton, ettei se ole jossain ihme horrostilassa? Kokeile painaa 10 sek virtanappia pohjassa, että kone varmasti sammuu. Jos senkin jälkeen virtanapin painaminen aiheuttaa saman ilmiön, niin vikaa siinä on.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Se tekee sitä vaikka miten koneen sammuttaa. Virtavalon syttyminen vaan kestää ja kun se syttyy, niin sitten onkin jo melkein valmista, wintoosan kirjautumissivu tulee sen jälkeen ruudulle hyvin nopeasti. Tuntuu vähän siltä, että kone on käynnistynyt heti napin painalluksen jälkeen vaikka se virtavalo ei heti sytykkään. Ärsyttävä piirre joka aiheutaa turhaa napin painelua ja epävarmuutta. Kyllä mäkin olen sen viaksi ajatellut, koska ei tuollai nyt mikään läppäri ole käyttäytynyt. Oletusarvo on se, että kun virtanappia painaa, niin koneen pitää antaa heti joku konkreettinen elonmerkki.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
118
Se tekee sitä vaikka miten koneen sammuttaa. Virtavalon syttyminen vaan kestää ja kun se syttyy, niin sitten onkin jo melkein valmista, wintoosan kirjautumissivu tulee sen jälkeen ruudulle hyvin nopeasti. Tuntuu vähän siltä, että kone on käynnistynyt heti napin painalluksen jälkeen vaikka se virtavalo ei heti sytykkään. Ärsyttävä piirre joka aiheutaa turhaa napin painelua ja epävarmuutta. Kyllä mäkin olen sen viaksi ajatellut, koska ei tuollai nyt mikään läppäri ole käyttäytynyt. Oletusarvo on se, että kun virtanappia painaa, niin koneen pitää antaa heti joku konkreettinen elonmerkki.
Täällä bingo. Mulla ux430un ja virtanapin kanssa saa sähläillä aika monesti. Joskus käynyt niinkin etten saanut käyntiin ennenkun laitoin laturin nokkaan, vaikka virtaa oli yli puolet akun kapasiteetista. En oo tosin ite havainnut, että käynnistyminen tapahtuisi viiveellä (kun en oo malttanut odottaa kauempaa uudelleen painamatta), vaan itellä on tuntunut, että vaatii vain useita painalluksia ennen kuin mitään lähtee tapahtumaan. Joskus tosin taitaa lähteä ykköselläkin. Kiinnostais myös onko tähän jotain ratkaisua olemassa..

Edit: niin siis tuo viivemahollisuuskin on itellä olemassa myös, mutta tosiaan on tullut rämpättyä sitä nappia aina niin kauan että lopulta lähtenyt käyntiin. Niin ei oo ehkä tullut sillä lailla testattua lähtiskö se sieltä puolen minsan päästä käyntiin. Ja tosiaan jotenkin se laturi tuntuu siihen myös liittyvän/auttavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
594
Vaimon ASUS Zenbookissa on laitteen käynnistyminen vain silloin hidasta, jos akku pääsee purkautumaan kokonaan. Jos kone on virroissa tai akussa on varausta, laitteen ja Windowsin käynnistyminen tapahtuu nopeasti, muutamassa sekunnissa.

Vaikuttaa sille, että laitteessasi on vikaa tai että BIOS-asekuksissa on jotain hämärää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kiitos komenteista. Omituinen vika tuo, muutenhan kone toimii moitteetta. Vika on ollut alusta asti, ja olen oppinyt eleämään tuon kanssa, mutta kyllähän se hieman ärsyttää. BIOS:iin en ole kajonnut, kerran muistaakseni päivityksen ajanut siinne.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 627
Läppäreistä niin tiiä, mutta eikös noissa Ryzenkoneissa ole ollut nimenomaan tätä että kestää minuutin että se viitsii alkaa ajaa biosin läpi?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Asuksen ultrabookin omistaneena, täytyy muuten todeta että tuo sama ongelma oli itselläkin joskus? Laitoin sen silloin aina akun piikkiin ja pari kertaa ihmettelin kun kone ei lähde päälle -> etsimään laturia, ja parin minuutin päästä ku palaat laturi kädessä nii kone onkin päällä.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Auttaako PowerShelliin powercfg -h off

Tuo disabloi hibernaten. On:lla saa taas sitten halutessa päälle
 
Liittynyt
20.09.2019
Viestejä
34
No nyt olikin! Tulin tästä ketjusta vähästä aikaa lueskelemaan vinkkejä ja näkemyksiä parhaista ultrabookeista, kun oma Asus Zenbook UX430UAR:in akku on täysin kuollut (ei voi käyttää kuin virtajohto kiinni) ja virtojen päällekytkeminen vaatii joko 10s tai 30s painalluksen. Ja mikä pettymys, kun ketjussa näyttää uusimmat viestit olevan keväältä 2020... ...kunnes.. Vepasto avannut tämän vuoden osalta keskustelun.... ....*samalla ongelmalla kuin minkä takia itse jo luovuttanut pelin* ! Mielestäni tällaisen vian pitäisi mennä myyjän virhevastuun piikkiin, ja sitä yritinkin, mutta myyjä (Power) heittäytyi hankalaksi, enkä oikein pysty lähettämään ainoaa kunnollista käytössä olevaa konetta minnekään tutkimuksiin ainakaan ennen kuin olen hankkinut uuden tilalle.


ja aloitin sivulta 10,
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
118
Kävi taas Asus Zenbook UX430UN:lla tuo virtanappi-episodi. Nyt kiinnitin asiaan enemmän huomiota. En saanut käyntiin normi painalluksilla vaikka laitoin lopulta läppärin laturin päähän.

Se, mikä tuohon auttaa, on riittävän pitkä painallus, jonka jälkeen lyhyt painallus käynnistää koneen normaalisti.

Eli kone lienee jossain välitilassa, josta ei osaa toipua ilman tuollaista pitkän painalluksen "resettiä"? Tuntuisi todennäköisimmältä syyltä tuollaiset hibernate-tilat, mutta kun mielestäni olin muka omasta Zenbookista sen jo disabloinut aikoinaan...
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Kävi taas Asus Zenbook UX430UN:lla tuo virtanappi-episodi. Nyt kiinnitin asiaan enemmän huomiota. En saanut käyntiin normi painalluksilla vaikka laitoin lopulta läppärin laturin päähän.

Se, mikä tuohon auttaa, on riittävän pitkä painallus, jonka jälkeen lyhyt painallus käynnistää koneen normaalisti.

Eli kone lienee jossain välitilassa, josta ei osaa toipua ilman tuollaista pitkän painalluksen "resettiä"? Tuntuisi todennäköisimmältä syyltä tuollaiset hibernate-tilat, mutta kun mielestäni olin muka omasta Zenbookista sen jo disabloinut aikoinaan...
En tiedä onko tästä apua, mutta alkoi kuulostaa hieman tutulta. Minulla on todella vanha ASUS Vivobook ja se teki jossain vaiheessa todella usein tuota, että se oli ikäänkuin jossain välitilassa, mistä sitä ei saanut herätettyä mitenkään. Ja ainoa tapa oli tehdä tuo pitkä virtanappaimen painallus, joka pakotetusti sammuttaa koneen ja sen jälkeen se lähti yhdellä painalluksella käyntiin.

Lopulta ratkaisu oli laittaa virranhallinnan lisäasetuksista Sleep -> Allow wake timers -> Disable

Tuon jälkeen ongelma ei ole enää toistunut.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 629
Huawei Matebook X Pro 2020 @799€ Gigantin outletista.

Heti alkuun:
- Nestemetallit prosessorille ja normitahnaa näyttikselle.
- Lämpötyynyillä pohjan alumiinipaneeli kiinni emolevyn heatsink-läpyskään.
- BIOS muokkauksella Intelin Plundervolt-lukitukset pois päältä.
- Throttlestopilla vähän lisää mehua prosessorille.

Tehot nousi sellaiset 30% Cinebenchissä, alkaahan tuo olemaan jo jonkinlainen työjuhta.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Nestemetallit prosessorille
Onkohan tuo fiksua, kun kyse on kannettavasta tietokoneesta? Takuu menee tietysti heti, ja jos homman tekee hyvin, voi mennä muutama vuosi ennen kuin valunut nestemetalli on tehnyt tuhojaan. Silloin takuu olisi jo muutenkin päättynyt, mutta ilman tuota operaatiota kannettava voisi yhä toimia.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 629
Onkohan tuo fiksua, kun kyse on kannettavasta tietokoneesta? Takuu menee tietysti heti, ja jos homman tekee hyvin, voi mennä muutama vuosi ennen kuin valunut nestemetalli on tehnyt tuhojaan. Silloin takuu olisi jo muutenkin päättynyt, mutta ilman tuota operaatiota kannettava voisi yhä toimia.
Kynsilakka on keksitty.
Ja CPU puolella ei ole mitään minkä nestemetalli pystyisi edes shorttaamaan, ja pitää olla täysi idiootti että sinne CPU puolelle pistää niin paljon töhnää että se pystyisi muodostamaan pisaroita jotka lähtisi leviämään. Oikeaoppisesti kun laittaa nestemetallia niin ei siellä ole kuin äärimmäisen ohut kalvo nestemetallia.

Ja jos vieläkin huolettaa niin mikään ei estä sinua asentamasta prosessorin ympärille lämpöä kestävää vaahtomuovi-kehikkoa joka 100% varmuudella estää nestemetallien leviämiset vaikka olisit lötrännyt prosessorin päälle sitä kunnon mällin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Kynsilakka on keksitty.
Ja CPU puolella ei ole mitään minkä nestemetalli pystyisi edes shorttaamaan, ja pitää olla täysi idiootti että sinne CPU puolelle pistää niin paljon töhnää että se pystyisi muodostamaan pisaroita jotka lähtisi leviämään. Oikeaoppisesti kun laittaa nestemetallia niin ei siellä ole kuin äärimmäisen ohut kalvo nestemetallia.
Itsellä ei ole mitään kokemuksia nestemetallista. Olen vain lukenut, että vuosien myötä se ohut kalvokin "valuu", koska kyse kuitenkin on nesteestä. Näin tapahtuisi erityisesti läppärissä, jota kuljetetaan eri asennoissa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 629
Itsellä ei ole mitään kokemuksia nestemetallista. Olen vain lukenut, että vuosien myötä se ohut kalvokin "valuu", koska kyse kuitenkin on nesteestä. Näin tapahtuisi erityisesti läppärissä, jota kuljetetaan eri asennoissa.
Nestemetallilla on erittäin korkea pintajännite. Ne eivät oikeastaan valu vaan korkeintaan pisarat lähtevät vierimään jos sitä on läträtty liikaa.
Tuossa prosessorissa on lisäksi vielä "korokeaita" sirun ympärillä joka estää pahimmat haaverit, korokkeen ja sirun välisellä alueella kun ei ole yhtään SMD:tä.

GPU puolelle EN siis menisi laittamaan nestemetallia koska siinä on SMD:tä vieressä ja sirun on niin mitättömän pieni.
 
Viimeksi muokattu:

TKR

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
204
Oho, todella hyvät hinnat.

Suosittelen tekemään Matebook X Pro:n avaamisen yhteydessä kosketuslevyn rätinän korjauksen. Tuo rätinä on ylivoimaisesti ärsyttävin ominaisuus omassa 2018-mallissani, joka on siis rakenteeltaan melkein identtinen uudempien mallien kanssa. Korjaus vähensi rätinän esiintymistä, mutta kyllä sitä esiintyy edelleen välillä, jos esimerkiksi otan läppärin kylmästä repusta talvella.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Huh huh. No ei taida olla syytä päivittää 2018 mateboon x prota.

Luulin että kosketuslevy olisi korjattu noissa uudemmissa.
 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
7
Mikä olisi halpa perusläppäri Linuxin pyörittämiseen? Tarpeet on netissä surffailu, torrenttien latailu, Youtuben ja Viaplayn yms. katselu ja OP:n nettipankki. Muuten pärjäisin iPhonella, mutta sillä ei toimi torrentit eikä OP:n nettipankin kansainvälinen osakekauppa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Voin suositella Lenovo X1 sarjaa. Se on mielestäni kevytläppärien parhaimmistoa.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
250
Eikö tämä ole aika hyvä tarjous hintaan 1359€:


Kun sama(?) läppäri verkkokaupassa 1899€:


Onko nuo samoja? Ihan samat speksit mutta eri mallinimi silti.
EAN-koodeista voit tarkistaa - eli eivät ole samoja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
No juu sanoinkin että eri mallinimi, mutta siis lähinnä pointtina oli että mitä noissa sitten on erilaista?
Verkkokaupan läppärin mukana tulee kynä ja suojus jota ei Gigantin tuotesivulla ainakaan mainita. Voipi olla jotain muitakin eroavaisuuksia, en katsellut sen tarkemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 799
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom