Kestävä & laadukas akkuporakone / ruuvinväännin?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 699
Ei kai kairaamisen pitäisi olla mikään kovin ihmeellinen homma vähänkään laadukkaammalle koneelle.

Tämä Makitan mainosvideo antaa olettaa samaa:

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 205
Hintaansa nähden todella halpa kone oli Tokmannilla/silloisella muistaakseni Maxilla myynnissä ollut power+ vai olikohan powertools. 30e kone, parin vuoden takuu kaikelle, kysyin että todellakin akkukinko sisältyy takuuseen, muuttivat ehtoja; akulle 6kk. Vääntää rajusti, uskoisin että kairaushommatkin onnistuisi, 10mm terällä tullut rusikoitua kaikenlaista...

Nuo vaan pitää kennottaa uusiksi, tai tehdä balansointiliittimellinen versio. Akut ovat täyttä paskaa.
Halpakoneista itse kääntäisin pääni kyllä suoraan noihin Clasun koneisiin. Sitä sinistä mallia yhdellä akulla on saanut monta kertaa alle 70 euron ja jopa halvemmalla ja sitä mustaa pro-malliakin hiiliharjattomalla moottorilla ja kahdella akulla alle 80 euron. Kummallakin 5 vuoden takuu ja huhua olen kuullut, että akut ovat Sanyon valmistamia.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kaipa mikä tahansa oikein suurikokoinen akkuporakone kairaa kykenee vääntämään, mutta kun säikeen alussa on tuo sana "kestävä", niin ajattelin mainita, että kalamiehet noita erikoisen kestäviä malleja myös metsästävät ja ovat tehneet niin jo vuosia. Ongelmana on se, että myös kauppiaat ja maahantuojat sekaantuvat näihin keskusteluihin. Näin olen ollut huomaavinani. Itse asiaan: Oikeasti kestävä kone lienee aina kohtuullisen kallis. (yllätys-yllätys)
Minä itse kyllä tajuan akkukone+kaira yhdistelmän järkevyyden. Kairatessa tulee hiki, ja sen jälkeen tulee helpommin kylmä. Aktiivinen kalan etsijä kyllä saa etua moottoroidusta mutta silti vielä kevyestä akkuporakone kairasta. Helvetin isona poranteränä kaira ottaa kyllä luulot pois kepoiselta koneelta. Ei kai tuon pahempaa vääntövastusta oikein voi edes ollakaan. Täällä etelässä eivät jäät ole paksuja, mutta pohjoisessa ne ovat sitä.

Akkujen helppo saatavuus ja sopivuus lienee myös pitkän päälle arvokas asia. En itse tee sellaisia töitä, että minulla olisi pääsy Wurthin valikoimiin, mutta erilaisia asennushommia tekevä naapuri sanoi, että ko. puljusta saa ostaa joitakin erilaisia akkutyyppejä ilmeisesti merkkikoneisiin. Jos itse kennottaminen ei kiinnosta, niin uusien ja koneeseen sopivien akkujen saatavuus kannattaa oikeasti selvittää itsellään aivan täydellisesti. Mitä saa, mistä saa ja mitä ne maksavat. Itse esim. olen koko talouden kamerakaluston rakentanut nimen omaan AA -akkujen varaan. Monet eivät tätä huomaa tehdä. Kun kamera on jollain telttavetoisella norjan reissulla tyhjä, niin milläs täytät ne kiinteät akut? Porakone on ei-ammattimaisessa-käytössä pitkiä aikoja välillä käyttämättä, eivätkä akut siitäkään oikein pidä. Siksi olen itse valinnut sen, että puuhaan vielä sähköjohtojen kanssa rakentelu hommissa. Itseä ne johdot eivät niin haittaa, kun puolet ajasta menee muutenkin ihan vain ihmettelyyn ja pilkun nusvaamiseen. (Noissa hommissa ja toisten töissä minä kuolisin nälkään.)

Joka koneesta löytää netistä jo pettyneitä käyttäjiä. Laatu ei ole enää kenelläkään tasaista, ja taustalla hääräilevät rahoitusfirmat saattavat teetättää merkkikoneidenkin sekaan huonoja koneita halvalla. Lause: "Makita/XXX on hyvä merkki" on jo täysin mieltä vailla oleva ilmaisu, koska nykyisin jo kaikkia merkkejä tehdään aivan missä sattuu ja minkä laatuisina sattuu. Edes laitteiden mallimerkintöihin ei voi enää luottaa, koska tuote on voitu siirtää valmistettavaksi aivan toiseen paikkaan ja mallimerkinnät pysyvät silti aivan samoina. Akut koneisiin tulevat sieltä mistä ne halvimmalla saadaan. Hyväkin kone mekaanisesti voidaan toimittaa akuilla, jotka ovat huonoja.

Jos vähääkään halvempaa konetta havittelet, niin selvitä lähteekö kone kuukausien mittaiseen takuukorjaukseen jonnekin huitsin nevadaan, vai antaako kauppias heti tiskille uuden koneen takuu aikana. Tuollakin on merkitystä, jos sitä konetta ihan oikeasti tarvitsee.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kiitos tuosta Clas Ohlson vinkistä. Alkoi kiinnostamaan edullinen kone pitkällä takuulla nyt minuakin.
Edit: pieni akku ja vaatimaton vääntömomentti. Meillä käyttäjillä on erilaisia tarpeita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Itse olen pian noin 1kk omistanut tuon Dewaltin dcd777s2 qw akkuporakoneen ja vähän kaikenlaista sillä tullut tehtyä. Pienistä hommista koostuu kuitenkin eli ihan perus ovenkahvojen ruuvausta, letkuteline tiiliseinään ja vaativampana ruuvasin 32 kpl jotain 6cm:siä ruuveja että sain yhdistettyä eurolavat toisiinsa selkänojiksi :) Ei tuottanut mitään ongelmia. Kyseessä siis 18v harjattomalla moottorilla oleva kone ja itselle riittävät 2x1.5Ah akut. Näissä hommissa ei akut juuri tyhjene :D Niin ja kone noilla pienillä akuilla on kevyempi käyttää kuin jollain 5Ah suurilla akuilla. Se oli kans itelle yks tekijä :) Niin ja 3v takuuta unohtamatta. Edelleenkin olen tyytyväinen hintaan mitä siitä maksoin eli 126e.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 205
Kiitos tuosta Clas Ohlson vinkistä. Alkoi kiinnostamaan edullinen kone pitkällä takuulla nyt minuakin.
Edit: pieni akku ja vaatimaton vääntömomentti. Meillä käyttäjillä on erilaisia tarpeita.
Sininen on edelleen tarjouksessa muutaman päivän, mutta se on iso ja kolho. Mustakin oli tarjouksessa vielä joku aika sitten, mutta ei näköjään enää. Se on paljon pienempi, sirompi ja laatuvaikutelmaltaan muutenkin parempi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
@tle88 poravasaroissa on yleensä myös ihan pelkkä pyöritys. Sillä ajattelin moista jääkairan pyörittämiseen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
@tle88 poravasaroissa on yleensä myös ihan pelkkä pyöritys. Sillä ajattelin moista jääkairan pyörittämiseen.
Kyllähän niissä yleensä pelkkä pyöritys on valittavana.

Viime talvena piti töissä kairata ~100 reikää jäähän. Hiltin kombivasara TE 30-A36 (en tiedä mitä eroa on poravasaralla ja kombivasaralla, kun näyttää olevan lähes samat ominaisuudet) hoiti homman aika mallikkaasti. 4 sekunttia, niin noin 50 cm jäähän syntyy reikä.

Normaalistihan me käytetään tuota konetta töissä iskemään 2.3 metrin tanko maahan.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Se voi kyllä olla noinkin, että poravasaran koneisto voi olla kertaluokkaa jämerämpi esitys hammaspyöriltään ja siltä muultakin toteutukseltaan. Toisaalta taas vaihteiston tilaa käytetään johonkin mitä ei välttämättä tarvitse. En itse oikein usko, että akkukoneella tekisi kiviseinä hommissa oikein mitään. Aina siellä seinässä on seassa se yksi perhanan luonnonkivi, joka on tietty jokin kvartsin kappale. Itselläni noita on tullut muutama vastaan. Vanhan mökkimuurin purkuun taas tarvitaan aina murtovasaran tehoinen laite. Se on se pienen katuporan näköinen esine. Kaakelit irrottaisin itse taltalla ja moskalla, koska homma olisi siten siistimpää ja hyvässä lykyssä kaakelit voisi vielä myös käyttää uudelleen. Miksi niitä rikkoa pitäisi kuten aina näkee niin tehtävän? Pihiä luonnetta alkaa moinen toiminta ihan sieppaamaan, kun sitä näkee edes kuvissa. Tolkutonta haaskausta.
Vähänkin jos pitää purkaa jotain, niin suosittelen kuitenkin katsomaan poravasaroiden sijasta ihan murtovasaroita.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Se voi kyllä olla noinkin, että poravasaran koneisto voi olla kertaluokkaa jämerämpi esitys hammaspyöriltään ja siltä muultakin toteutukseltaan. Toisaalta taas vaihteiston tilaa käytetään johonkin mitä ei välttämättä tarvitse. En itse oikein usko, että akkukoneella tekisi kiviseinä hommissa oikein mitään. Aina siellä seinässä on seassa se yksi perhanan luonnonkivi, joka on tietty jokin kvartsin kappale. Itselläni noita on tullut muutama vastaan. Vanhan mökkimuurin purkuun taas tarvitaan aina murtovasaran tehoinen laite. Se on se pienen katuporan näköinen esine. Kaakelit irrottaisin itse taltalla ja moskalla, koska homma olisi siten siistimpää ja hyvässä lykyssä kaakelit voisi vielä myös käyttää uudelleen. Miksi niitä rikkoa pitäisi kuten aina näkee niin tehtävän? Pihiä luonnetta alkaa moinen toiminta ihan sieppaamaan, kun sitä näkee edes kuvissa. Tolkutonta haaskausta.
Vähänkin jos pitää purkaa jotain, niin suosittelen kuitenkin katsomaan poravasaroiden sijasta ihan murtovasaroita.
Itsekkin hain takaa sitä että poravasaran koneisto on todennäköisesti järeämpää tekoa. Kyllä akkuporavasaralla mennään vielä ainakin 10mm terällä läpi betonista ihan hyvin, tuli alajuoksua tuossa laitettua kiinni. Monet valmistajat myy myös ns. piikkausvasaroita, Milwaukeen versiolla on tullut useampikin lattia purettua, hyvin hoitaa hommansa. Tuossa että kaakelit irrotettaisiin taltalla ja moskalla on näin ammattihommissa useampikin ongelma:
-Se on hidasta (lue: kallista)
-Ei voi antaa takuuta onnistumisesta
-Ne käytetyt kaakelit pitäisi varastoidakkin johonkin
-Niille käytetyille kaakeleille ei ole markkinoita.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
461
Itse olen pian noin 1kk omistanut tuon Dewaltin dcd777s2 qw akkuporakoneen ja vähän kaikenlaista sillä tullut tehtyä. Pienistä hommista koostuu kuitenkin eli ihan perus ovenkahvojen ruuvausta, letkuteline tiiliseinään ja vaativampana ruuvasin 32 kpl jotain 6cm:siä ruuveja että sain yhdistettyä eurolavat toisiinsa selkänojiksi :) Ei tuottanut mitään ongelmia. Kyseessä siis 18v harjattomalla moottorilla oleva kone ja itselle riittävät 2x1.5Ah akut. Näissä hommissa ei akut juuri tyhjene :D Niin ja kone noilla pienillä akuilla on kevyempi käyttää kuin jollain 5Ah suurilla akuilla. Se oli kans itelle yks tekijä :) Niin ja 3v takuuta unohtamatta. Edelleenkin olen tyytyväinen hintaan mitä siitä maksoin eli 126e.

Yleensä noissa 1.5/2.5ah sarjoissa noi koneet eivät ole samoja mitä noi 5/6ah sarjan koneen ovat. Tehoa/vääntöä on vähemmän, poraistukka on osittain yleensä muovia, itse koneen runko näyttävät olevan heikompia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Ja ei tommoisilla 1.5Ah akuilla tee mitään ammattikäytössä, noitahan saa olla vaihtamassa jatkuvasti jos levyä alkaa seinään laittamaan. Makitalla ainakin on 1.5Ah ja 5Ah akuilla huimat 120g painoeroa, 5Ah akun ollessa saman kokoinen kuin 3Ah akku.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Yleensä noissa 1.5/2.5ah sarjoissa noi koneet eivät ole samoja mitä noi 5/6ah sarjan koneen ovat. Tehoa/vääntöä on vähemmän, poraistukka on osittain yleensä muovia, itse koneen runko näyttävät olevan heikompia.
Ja ei tommoisilla 1.5Ah akuilla tee mitään ammattikäytössä, noitahan saa olla vaihtamassa jatkuvasti jos levyä alkaa seinään laittamaan. Makitalla ainakin on 1.5Ah ja 5Ah akuilla huimat 120g painoeroa, 5Ah akun ollessa saman kokoinen kuin 3Ah akku.
Kyllä tämä omaan käyttöön on enemmän kuin passeli vehje. Pitelin jotain Makita 484 5ah akulla ja olihan se huomattavasti painavampi kuin tämä oma laite.
Eihän tässä ketään mistään ammattikäytöstä olekkaan puhunut? Olisi ollut suorastaan rahan tuhlausta jos olisin vaikka Makitan ostanut.

Eikös ennen vanhaan jo 3ah nimh akku ole ollut ammattikäytössä? Tämän päivän 1.5ah li ioni akuthan vastaavat juurikin sen kokoisia.
No, käyttö tarpeen mukaan näitä ostetaan eikä sitä viimeisintä/kalleinta :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Ja ei tommoisilla 1.5Ah akuilla tee mitään ammattikäytössä, noitahan saa olla vaihtamassa jatkuvasti jos levyä alkaa seinään laittamaan. Makitalla ainakin on 1.5Ah ja 5Ah akuilla huimat 120g painoeroa, 5Ah akun ollessa saman kokoinen kuin 3Ah akku.
Makitoissa paino ero tulee kennojen määrässä. 1.5Ah akuissa 5kpl 18650 kennoa ja 3-5Ah akuissa 10kpl 18650 kennoa. Muistaakseni Sonyn kennot ollut joita itse kennottanut uusiksi joten kokolailla parasta akkujen suhteen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Kyllä tämä omaan käyttöön on enemmän kuin passeli vehje. Pitelin jotain Makita 484 5ah akulla ja olihan se huomattavasti painavampi kuin tämä oma laite.
Eihän tässä ketään mistään ammattikäytöstä olekkaan puhunut? Olisi ollut suorastaan rahan tuhlausta jos olisin vaikka Makitan ostanut.

Eikös ennen vanhaan jo 3ah nimh akku ole ollut ammattikäytössä? Tämän päivän 1.5ah li ioni akuthan vastaavat juurikin sen kokoisia.
No, käyttö tarpeen mukaan näitä ostetaan eikä sitä viimeisintä/kalleinta :)
No joo, jokainen tarpeensa mukaan, mulla on koneet ammattikäytössä. Akkuporakoneelle nyt tulee itsellä yleensäkkin aika vähän käyttöä, iskevä ruuvinväännin on paljon parempi ruuvaamiseen ja ainakin tuo oma Makita DTD152 malli näyttäisi 5ah akun kanssa painavan saman verran kuin tuo sinun DeWalttisi akun kanssa.

Itse päädyin Makitaan hyvän varaosien/tarvikkeiden saatavuuden, laajan konevalikoiman ja ennen kaikkea hyvän pakettitarjouksen vuoksi, Makita oli ainut valmistaja jolta sai sarjan jossa oli melkolailla kaikki tarvittava muttei mitään turhaa, itse en esimerkiksi rälläkkää tarvitse käytännössä koskaan mutta monitoimikonetta lähes päivittäin, vähintään viikottain. Makita oli ainut joka tuon monitoimikoneen oli paketoinut edes jokseenkin järkevän hintaiseen (980€) sarjaan mukaan.

Makitoissa paino ero tulee kennojen määrässä. 1.5Ah akuissa 5kpl 18650 kennoa ja 3-5Ah akuissa 10kpl 18650 kennoa. Muistaakseni Sonyn kennot ollut joita itse kennottanut uusiksi joten kokolailla parasta akkujen suhteen.
Ilmeisesti sitten 3Ah, 4Ah ja 5Ah akuissa on sitten vain eri spekseillä olevat kennot?

Edit: laitetaan nyt vielä kuva uusista leluista.
IMG_20170617_174022.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
No jos ammattikäyttöön ostaa porakoneita, niin sitten vain menee kauppaan ja ostaa ns. parasta mitä rahalla saa sen kokoisilla akuilla mihin näkee tarvetta (l. kalleinta Makitaa, Dewalttia Hiltiä, Boshia jne.). Ei mene paljoa pieleen...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
No ei siinäkään ole mitään järkeä että tuijottaa vain hintalappua ja ostaa kalleinta, koneet käytön mukaan, turhaan sitä maksaa iskevästä akkuporakoneesta jos ei ole moiselle tarvetta. Nuo omat koneet on halvemmasta päästä Makitan ammattikäyttöön tarkoitettuja vehkeitä. Ovat tosiaan jo huiman yhden työpäivän olleet mukana työmaalla, ja ainakin ensivaikutelma oli oikeinkin positiivinen. Saas nyt nähdä miten kestävät, vastaavanlaisia koneita on kyllä firmassa useitakin ja ovat toimineet. Sitten jos alkaa tuntua että teho loppuu kesken tai hajoavat takuuajan ulkopuolella niin päivitän varmaan hiiliharjattomiin malleihin yksi kerrallaan. Saattaa olla että hommaan vielä tässä myös nauharuuvinvääntimen levytyshommiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
No ei tietenkään ole järkeä ostaa iskevää jos sille ei ole käyttöä. Eikä ole järkeä ostaa 5Ah akkuja jos niille ei ole käyttöä. 1.5 Ah:n akut ovat aivan riittävät jos tekee ammatikseen esim. kaluste asennusta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Yleensä vaan ammattikäyttöön tarkoitetuissa porakoneissa tulee vähintään ne 3Ah akut mukana, jos sarjan ostaa. Itse ostin omani kaikki 5Ah:ta, koska samoilla akuilla pyöritetään muitakin koneita kuin porakonetta niin ei tartte miettiä että minkä akun laittaa mihinkin koneeseen ja virtaa riittää.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Junan tuomat joskus sanovat vähän töksäyttäen, tyyliin "itkevät naiset ovat väärästä päästä märkiä"...
Minä sain tästä kuitenkin ihan mukavasti irti asiaa. Akkukäyttöiset vehkeet ovat näemmä kehittyneet, eivätkä ehkä ihan niin vähääkään. En itse rakenna muuta kuin omia kiinteistöjä (heh, tuo kuulostaa kyllä paljon paremmalta kuin on, vanha talo ja ikivanha kesämökki ikuisina keskeneräisinä työmaina) , niin tarve akkukäyttöisyydelle on hyvin vähäinen. Mutta akkukäyttöiseen isoon poravasaraan aion kyllä tutustua. Kairan moottorointi kun kiinnostaa. Koska kaira on 8 tuuman Heinola, niin yli 100Nm väännöllä oleva pitäisi löytää. On noita, mutta ovat kovin kalliita. Hikeä nostava aluspaita taitaa vielä toistaiseksi riittää... Kairaan älysin laittaa jatkopalan, niin pystyy isompikin mies kairaamaan ilman turhaa kyyristymistä. Tuo seuraava lista oli taas niin opettavainen... sitä tollona kun tekee vain pihinä itse itselleen, niin ei osaa edes ajatella asian kaupallista puolta. Tunsin taas itseni yksinkertaiseksi.
>> -Se on hidasta (lue: kallista)
>> -Ei voi antaa takuuta onnistumisesta
>> -Ne käytetyt kaakelit pitäisi varastoidakkin johonkin
>> -Niille käytetyille kaakeleille ei ole markkinoita.
Niinpä. Kuten aiemmin sanoin, minä kuolisin toisille tehtävissä rakennustöissä lähinnä nälkään. Ammattimies saisi aivosyövän jo pelkästä minun tuumiskeluni seuraamisesta. Vasta nyt olen lakannut oikomasta vanhoja nauloja... Että tämmöinen tapaus.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
59
Se voi kyllä olla noinkin, että poravasaran koneisto voi olla kertaluokkaa jämerämpi esitys hammaspyöriltään ja siltä muultakin toteutukseltaan. Toisaalta taas vaihteiston tilaa käytetään johonkin mitä ei välttämättä tarvitse. En itse oikein usko, että akkukoneella tekisi kiviseinä hommissa oikein mitään. Aina siellä seinässä on seassa se yksi perhanan luonnonkivi, joka on tietty jokin kvartsin kappale. Itselläni noita on tullut muutama vastaan. Vanhan mökkimuurin purkuun taas tarvitaan aina murtovasaran tehoinen laite. Se on se pienen katuporan näköinen esine. Kaakelit irrottaisin itse taltalla ja moskalla, koska homma olisi siten siistimpää ja hyvässä lykyssä kaakelit voisi vielä myös käyttää uudelleen. Miksi niitä rikkoa pitäisi kuten aina näkee niin tehtävän? Pihiä luonnetta alkaa moinen toiminta ihan sieppaamaan, kun sitä näkee edes kuvissa. Tolkutonta haaskausta.
Vähänkin jos pitää purkaa jotain, niin suosittelen kuitenkin katsomaan poravasaroiden sijasta ihan murtovasaroita.
Milwaukeen SDS+ akkuporavasaralla (4,5J isku) on kyllä tarvittaessa tehty 20mm reikiä betoniin, myös vanhan kellarin seinän läpi vaikka pula-ajan betoni onkin suurimmalta osin luonnonkiveä. Tuota isommat reiät (32mm alkaen) teen aina timanttiporalla, joten piuhalliselle poravasaralle ei vaan ole tarvetta. Jos pieniä reikiä pitää paljon tehdä niin on mulla 22mm timanttiteräkin, se on nopein tapa.

En tiedä mitä tarkoitat mökkimuurilla, tiilirakenteita on purettu samaisella akkuporavasaralla, piikkaamalla ensin muutama tiili irti ja sitten lekalla mäiskimällä. Sokkelit tai muut isommat rakenteet, missä ei ole taloa ympärillä, puran aina kaivinkoneella. Sisällä betonirakenteita purkaessa on joskus isompaa talttaa tarvinnut, mutta silloin on paineilmakäyttönen ollut paras ja tarvittaessa nekin saa kyllä akkuvehkeellä (SDS Max), kun on vaan huolella lohkonut timanttilaikalla ensin.

Mietipä tuossa laattojen irroituksessa, että peruslaatat maksaa sellasta 4,5-10e/m2 ja ammattimiehen tuntiveloitus on 41-45e/h (hinnat alv 0%). Minkähän takia niitä ei ruveta käsin naputtelemaan ehjänä irti? Sitäpaitsi jos on kunnolla laatoitettu ja kunnon laastilla, ne ei vaan yksinkertaisesti lähde ja vaikka lähtisi, laatan pohjaan jäisi vanhaa laastia mitä sitten sais timantilla sieltä hioa pois. Ei mitään järkeä.

Mielipiteitä on monia, mutta kommentoidessa on ehkä hyvä mainita jos mielipiteitä heittää ihan pohdiskelun pohjalta eikä käytännön kokemuksesta... ettei tule johdettua ihmisiä harhaan.

Edit: Siihen kairan pyöritykseen on itellä toiminut hyvin Milwaukee M18 FPD, vääntöä 135Nm. Eikä se kairan pyöritys (edes 8") ole koneelle yhtä raskasta kuin esim. betonin vatkaaminen vispilällä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
Makitan 3Ah akut ovat kyllä VTC-kennoineen todella kestäviä ja virtaa-antavia. VTC5 näyttää lämpenevän samalla kuormalla paljon pahemmin. VTC4 pitäisi testata, akkulassa halvalla moisia. 2,1Ah, eli makita käyttänee moisia 4Ah paketeissaan. 5S2P tavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Makitan 3Ah akut ovat kyllä VTC-kennoineen todella kestäviä ja virtaa-antavia. VTC5 näyttää lämpenevän samalla kuormalla paljon pahemmin. VTC4 pitäisi testata, akkulassa halvalla moisia. 2,1Ah, eli makita käyttänee moisia 4Ah paketeissaan. 5S2P tavalla.
Ja makitan istukat ovat myös ilmeisesti erittäin hyviä/tarkkoja (japanilaisia ilmeisesti).
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Makitan 3Ah akut ovat kyllä VTC-kennoineen todella kestäviä ja virtaa-antavia. VTC5 näyttää lämpenevän samalla kuormalla paljon pahemmin. VTC4 pitäisi testata, akkulassa halvalla moisia. 2,1Ah, eli makita käyttänee moisia 4Ah paketeissaan. 5S2P tavalla.
Mikähän on "VTC-kenno" ja mikä on "VTC5"?

Jos vielä saisi selityksen "5S2P" lyhenteellekin niin kiitos etukäteen.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
Sony 18650VTC ja Sony 18650VTC -kaikki.


VTC2-3 ovat itselle tuntemattomia, niistä en kehuja anna. VTC5 ei ota eikä anna virtaa sitä mitä alkup. VTC loppuunajettu antaa/ottaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
@velleri Kaivoin kaapin pohjia ja löytyi 3 risaa makitan bl1830 akkua ja bantamin laturilla sain 2 henkiin paitsi piirilevythän noista vaihtoon menee jotta toimiii omalla laturilla laitoin kans akkulasta noita sonyn vtc5 tarjous kennoja tulemaan ja aliexpresistä piirilevyt ja yhden kuori setin jos noita taas jaksaisi ropailla kuntoon. Onkos kukaan keksinyt millä ton orkkis piirilevyn saa nollattua vikatilasta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
160
Junan tuomat joskus sanovat vähän töksäyttäen, tyyliin "itkevät naiset ovat väärästä päästä märkiä"...
Minä sain tästä kuitenkin ihan mukavasti irti asiaa. Akkukäyttöiset vehkeet ovat näemmä kehittyneet, eivätkä ehkä ihan niin vähääkään. En itse rakenna muuta kuin omia kiinteistöjä (heh, tuo kuulostaa kyllä paljon paremmalta kuin on, vanha talo ja ikivanha kesämökki ikuisina keskeneräisinä työmaina) , niin tarve akkukäyttöisyydelle on hyvin vähäinen. Mutta akkukäyttöiseen isoon poravasaraan aion kyllä tutustua. Kairan moottorointi kun kiinnostaa. Koska kaira on 8 tuuman Heinola, niin yli 100Nm väännöllä oleva pitäisi löytää. On noita, mutta ovat kovin kalliita. Hikeä nostava aluspaita taitaa vielä toistaiseksi riittää... Kairaan älysin laittaa jatkopalan, niin pystyy isompikin mies kairaamaan ilman turhaa kyyristymistä. Tuo seuraava lista oli taas niin opettavainen... sitä tollona kun tekee vain pihinä itse itselleen, niin ei osaa edes ajatella asian kaupallista puolta. Tunsin taas itseni yksinkertaiseksi.
>> -Se on hidasta (lue: kallista)
>> -Ei voi antaa takuuta onnistumisesta
>> -Ne käytetyt kaakelit pitäisi varastoidakkin johonkin
>> -Niille käytetyille kaakeleille ei ole markkinoita.
Niinpä. Kuten aiemmin sanoin, minä kuolisin toisille tehtävissä rakennustöissä lähinnä nälkään. Ammattimies saisi aivosyövän jo pelkästä minun tuumiskeluni seuraamisesta. Vasta nyt olen lakannut oikomasta vanhoja nauloja... Että tämmöinen tapaus.

Itsellä Heinolan kasituumaista mailaa pyörittää päivästä riippuen Festool DRC (irroitettava istukka on tosi jees) tai Bosch GSR 18 V-EC. Ei siihen sataa nyyttonia tarvi. Mulla on vielä punaisella terällä joka haukkaa enemmän.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Voin raportoida oman Makitani kestäneen vuosia. Kiitämme erityisesti ergonomiaa ja kotelointia. Mutta raksamiehillä on tietenkin omat speksinsä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
En ole itsekään erikoistunut kovin tarkkaan Makitan akkupakettien ehjäämiseen, vasta neljä moista tullut kasattua. Osa ehjistä VTC -romukennoista, osa VTC5 -kennoista. Kyllä 2P romukennot ovat huomattavasti parempia, kuin 1P uusi VTC5. 4P möhköpäkkikin on tulilla, siinä on sonya ja samsungia sekaisin. Hyvin pysyy balanssissa.

Laturina joku RC-räpsyille tarkoitettu katiska. LiPro imaxin pirakopio.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
@velleri Minkäslaiseen koteloon oot tuon 5S4P akun kasaillut? Mulla kiinnostaisi itsellä rakentaa pari moista puukkosahan ja käsisirkkelin virtalähteiksi, kaikki muukin info noista kelpaa.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 804
Onkos 5Ah Makitan akut kasailtu noista Sonyn VTC5 2600mAh kennoista vai onko kukaan sellaista päässyt purkamaan? Onko sitten tuo vanhempi 3Ah koko tehty 1500-1600mah kennoista? Kun käsittääkseni fyysisiltä mitoiltaan 3ah ja 5ah akku on aika lähellä toisiaan.

edit: Tuo alkuperäisen suojapiirin nollaus olisi kyllä kiinnostava jos joku olisi siihen perehtynyt tuo aliexpress vinkkikin on kyllä hyvä ei tullut mieleen että tuollaisia koppia kaikkine romuineen on alettu valmistamaan. Sinne akkulasta laadukkaat kennot niin saa tehtyä melkeimpä alkuperäisen verosia akkuja.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Onkos 5Ah Makitan akut kasailtu noista Sonyn VTC5 2600mAh kennoista vai onko kukaan sellaista päässyt purkamaan? Onko sitten tuo vanhempi 3Ah koko tehty 1500-1600mah kennoista? Kun käsittääkseni fyysisiltä mitoiltaan 3ah ja 5ah akku on aika lähellä toisiaan.
En tiedä mitä kennoja Makitan 5ah akuissa on sisällä, ja en aio omiani purkaa. Mutta Makitan 3Ah ja 5Ah akut ovat fyysisesti täysin samankokoisia.
Tämän videon mukaan ainakin 5ah akuissa olisi samsungin kennot.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Onkos 5Ah Makitan akut kasailtu noista Sonyn VTC5 2600mAh kennoista vai onko kukaan sellaista päässyt purkamaan? Onko sitten tuo vanhempi 3Ah koko tehty 1500-1600mah kennoista? Kun käsittääkseni fyysisiltä mitoiltaan 3ah ja 5ah akku on aika lähellä toisiaan.

edit: Tuo alkuperäisen suojapiirin nollaus olisi kyllä kiinnostava jos joku olisi siihen perehtynyt tuo aliexpress vinkkikin on kyllä hyvä ei tullut mieleen että tuollaisia koppia kaikkine romuineen on alettu valmistamaan. Sinne akkulasta laadukkaat kennot niin saa tehtyä melkeimpä alkuperäisen verosia akkuja.
Tuli juuri tehtyä aliexpress 2p koppaan sonyn vtc5 kennoilla 5ah akku. Ei ole kyllä itselläkään tietoa noista orkkis 5ah akuista mitkä kennot on. Kaikki 3ah akut jotka purkanut on ollut sonyn kennot. Uusimmissa akuissa muutettu piirilevy ja koko paketti tehty ei niin purettavaksi ja noihin ei aliexpresin piirilevy mene suoraan ruuvaamalla. Kolmea eri revisiota tullut itsellä vastaan. Tuo nollaus ei oman tämänhetken tiedon mukaan onnistu mitenkään mutta eihän nuo piirilevyt paljoa maksa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
Tuli juuri tehtyä aliexpress 2p koppaan sonyn vtc5 kennoilla 5ah akku. Ei ole kyllä itselläkään tietoa noista orkkis 5ah akuista mitkä kennot on. Kaikki 3ah akut jotka purkanut on ollut sonyn kennot. Uusimmissa akuissa muutettu piirilevy ja koko paketti tehty ei niin purettavaksi ja noihin ei aliexpresin piirilevy mene suoraan ruuvaamalla. Kolmea eri revisiota tullut itsellä vastaan. Tuo nollaus ei oman tämänhetken tiedon mukaan onnistu mitenkään mutta eihän nuo piirilevyt paljoa maksa.
Sain käsityksen, että tarvikekoteloitakin saisi Aliexpressiltä. Jos löytyy, niin olisiko linkkiä heittää?

On tuossa VTC5-kennoja vielä ainakin yhteen 2P -pakettiin.

Edit: Löytyi: BL1830 PCB Circuit Board With Lithium Ion Power Tools Battery Case Replacement for Makita 18V BL1840 BL1850 LXT400 Plastic Shell-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Muttamutta, eikö alienissa voi maksaa paypalilla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
Joku kysyi, että mitkähän kennot jossain muussa kuin alkup. 1830:ssa (niissä aina Sony VTC). Tämän mukaan ainakin osassa 5Ah pönttöjä on Samsungit: Original Makita Akku 18 V Li BL1830 / 1840 / 1850 Nb mit 5 Ah Samsung Zellen | eBay

Ainakin 1500mAh sampat vaikuttaisi olevan samalla linjalla, kuin VTC:t. Tein jopa paketin, jossa osa VTC:tä, osa samppaa ja hyvin pysyvät balansissa.

Edit: Ääh, tuo sakemannien turaus ei kaiketi ole alkuperäinen, vaan vain akun kuoret lienevät alkuperäistä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Sain käsityksen, että tarvikekoteloitakin saisi Aliexpressiltä. Jos löytyy, niin olisiko linkkiä heittää?

On tuossa VTC5-kennoja vielä ainakin yhteen 2P -pakettiin.

Edit: Löytyi: BL1830 PCB Circuit Board With Lithium Ion Power Tools Battery Case Replacement for Makita 18V BL1840 BL1850 LXT400 Plastic Shell-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Muttamutta, eikö alienissa voi maksaa paypalilla?
Joo juurikin tuollaseen lootaan tinailin noilla akkulan vtc5 kennoilla. Olis kyllä hitsauskone hyvä tuohon kennostus hommaan mutta tiedä viittiikkö muutamaa sataa sijoittaa tähän harrasteluun.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
385
Ainakin omat akkulasta joskus aikoinaan hommaamani 50 kpl VTC5-kennoa juottuvat todella helposti.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Hyvää keskustelua ja vinkkejä akkulaitteista. Lisätään oma kokemus soppaan.

Oma hiiliharjallinen 18V pari vuotias milwaukee porskutti vuoden talonrakennusprojektin läpi loistavasti. Projekti alkoi alapohjan rakennustyöllä, jossa 5-6" lujuusluokiteltua puutavaraa käytettiin runkomateriaalina. Näitä ruuvattiin säässä kuin säässä talven aikana konetta säälimättä yhteen käyttäen 6x140mm ja 5x100 hst tavaraa ja hienosti kesti kone käyttöä jopa 2Ah akulla, 4Ah toki paremmin. Omasta mielestäni on kiva, että on kevyt ja pieni akku sisähommiin ja isompi runkotöihin.

Keskustelu taas porien sisäisitä materiaaleista on aika toissijaista. Lähes kaikki "kunnon" valmistajat käyttävät pulverimetallivaihteistoja. Vaihteistot on myös lähes poikkeuksetta koteloitu lasikuituvahvisteiseen muoviin tai sen johdannaisiin. Kun puhutaan paremmista kuin Prosumer tuotteista, esim Hiltistä, isoin ero ammattikaluissa joita rautakaupoista ei saa, on takuun ja palvelun laatu.

Ergonomia ja hienoiset ero suorituskyvyssä ovat ne isoimmat valintakriteerit. Istukoissa on myös oleellinen osa, mutta nekin ovat melko yhteneväisiä eri merkkien välillä. Niin ja hinta tietysti.

Hiltin käyttäjälle tuodaa melkeinpä uusi kone käteen työmaalle, eikä tarvitse metsästää takuupalautuspaikkaa tai muutenkaan työt ei kauaksi aikaa keskeydy rikkoutuneen koneen takia. Myös vanhojen koneiden entisöinti tehtään esim maks 50% uuden laitteen hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Hyvää keskustelua ja vinkkejä akkulaitteista. Lisätään oma kokemus soppaan.

Oma hiiliharjallinen 18V pari vuotias milwaukee porskutti vuoden talonrakennusprojektin läpi loistavasti. Projekti alkoi alapohjan rakennustyöllä, jossa 5-6" lujuusluokiteltua puutavaraa käytettiin runkomateriaalina. Näitä ruuvattiin säässä kuin säässä talven aikana konetta säälimättä yhteen käyttäen 6x140mm ja 5x100 hst tavaraa ja hienosti kesti kone käyttöä jopa 2Ah akulla, 4Ah toki paremmin. Omasta mielestäni on kiva, että on kevyt ja pieni akku sisähommiin ja isompi runkotöihin.

Keskustelu taas porien sisäisitä materiaaleista on aika toissijaista. Lähes kaikki "kunnon" valmistajat käyttävät pulverimetallivaihteistoja. Vaihteistot on myös lähes poikkeuksetta koteloitu lasikuituvahvisteiseen muoviin tai sen johdannaisiin. Kun puhutaan paremmista kuin Prosumer tuotteista, esim Hiltistä, isoin ero ammattikaluissa joita rautakaupoista ei saa, on takuun ja palvelun laatu.

Ergonomia ja hienoiset ero suorituskyvyssä ovat ne isoimmat valintakriteerit. Istukoissa on myös oleellinen osa, mutta nekin ovat melko yhteneväisiä eri merkkien välillä. Niin ja hinta tietysti.

Hiltin käyttäjälle tuodaa melkeinpä uusi kone käteen työmaalle, eikä tarvitse metsästää takuupalautuspaikkaa tai muutenkaan työt ei kauaksi aikaa keskeydy rikkoutuneen koneen takia. Myös vanhojen koneiden entisöinti tehtään esim maks 50% uuden laitteen hinnasta.
Totta tuokin. Jopa ikean puuhastelu porakoneessa on metalli vaihteisto. Istukoita saa kanssa uusia pienellä rahalla ja laatu koneisiin saa joka osan varaosina jos jotain hajoaa eli melki ikuisia nuo on normaali kotikäytössä.
 

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
327
Bauhausista hain jokin aika sitten DeWaltin akkuiskuporakoneen, 18V, parilla 2Ah akulla, sekä salkulla. Hinta taisi olla 250 luokkaa.
Bauhausista ostettaessa on erittäin hyvää että jokaikinen elektroniikka ja sähkö vehje saa 5 vuoden takuun yksityisenä.
käyttö on harvinaista joten jää nähtäväksi milloin hajoaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Bauhausista hain jokin aika sitten DeWaltin akkuiskuporakoneen, 18V, parilla 2Ah akulla, sekä salkulla. Hinta taisi olla 250 luokkaa.
Bauhausista ostettaessa on erittäin hyvää että jokaikinen elektroniikka ja sähkö vehje saa 5 vuoden takuun yksityisenä
Makitalla tuokin jännä kun yksityisenä saa 3vuoden takuun mutta ammattikäytössä vaan 1 vuosi
 

Parotech

Pytyt oo pystyssä ku vessassa
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
327
Makitalla tuokin jännä kun yksityisenä saa 3vuoden takuun mutta ammattikäytössä vaan 1 vuosi
Aika monessa paikkaan taitaa saada yhden vuoden takuun normaalisti ellei kahta. Tuollainen lisätakuu on sit myyvän tahon oma lisäetu tuolle. Yrityskäyttöön tuo käytäntö on yleensä aina vähemmän koska lasketaan että käyttöä huomattavasti enemmän; päivittäinen käyttö vs silloin tällöin harraste käyttöön.
Noo jokatapauksessa juu
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Näkyi K raudassa olevan Makita DDF484 tarjouksessa 279€ kahdella 4ah akulla. Aika edullinen hinta hiiliharjattomasta 18V koneesta
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Ahlsellillä kesä elo kampanjassa milwaukee 18v kone kahdella 5Ah akulla 199+alv.

Akkuporakone M18 BLDD Milwaukee
AKKUPORAKONE MILWAUKEE M18 BLDD-502C
Tuotenumero T02003084
Toimittajan tuotenumero: 4933448458 | Lisätietoja
Luokkansa kompaktein porakone/ruuvinväännin, vain 174 mm pitkä. Hiiliharjaton moottori, jopa 50% tehokkaampi ja 2x pidempi käyttöikä. 60 Nm vääntömomentti ja paras teho/koko suhde.

Virtalähde: Akku
Näytä kaikki vaihtoehdot
199,00 EUR
Näytä hintatiedot
Listahinta435,64 EUR
Kampanjapris-236,64 EUR
Summa199,00 EUR
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 398
Viestejä
4 197 346
Jäsenet
70 902
Uusin jäsen
kymera3534

Hinta.fi

Ylös Bottom