Keskusyksikkö 4K-pelaamiseen (2500-3500€)

Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
4
Hei,

Olen hankkimassa uutta konetta ja kaipailisin vinkkejä sekä neuvoja mitä kannattaa valita koneen sisuksiin. Arvioitu budjetti pyörii 2500 eurosta 3500 euroon. Olen hinta-laatusuhteen ystävä, joten arvostan samaan aikaan sekä laatua, että hyvin käytettyjä euroja.

Koneen vaativimmat tehtävät ovat pääosin pelikäytöstä johtuvia. Graafisesti haluaisin sen kykenevän toimimaan mahdollisimman hyvin 4K-ympäristössä. Pelit yleisesti raskaammasta päästä tyyliin RDR2, Cyberpunk 2077, tuleva Starfield... Olen aiemmin käyttänyt pääosin Intelin komponentteihin pohjautuvia koneita, mutta nyt olen pohtinut palaavani pitkästä aikaa AMD:n "leiriin".

Etukäteen kiinnostavimmat komponentit ovat prosessoriksi Ryzen 7 7800X3D ja näytönohjaimeksi Radeon RX 7900 XTX. Muistia saisi olla 64GB ja SSD:n osalta (vähintään) pari teraa. Virtalähteen 1000W tai vähän päälle -kokoa en koe liioitteluna. Wifiä ei tarvitse välttämättä löytyä.

Arvostan hiljaisuutta, joten en kaipaa koneelta liikaa ylimääräisiä raksutuksia, vinkumisia tai nousuunlähtökiihdytystä, mikäli se on vältettävissä. Kotelon ulkonäöllä tai koolla ei ole väliä, kunhan jäähdyttää mahdollisimman tehokkaasti eikä kerää pölyä sisuksiinsa.

Koneen kasaus ja osat yhdestä paikasta.

Kiitos!
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 767
Budjettiin sopiva musta-valkoteemainen leikittely:

Näyttökuva 2023-06-02 165324.png


Osia halpuuttamalla tai vaihtamalla kustannustehokkaampiin niin budjettisi alapää on tavoitettavissa, eiköhän joku sellaisenkin tekaise :)
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 120
64GB muistia pelaamiseen? 32GB ei saa edes täyteen millään pelillä. Sen säästetyn rahan voi sijoittaa parempaan näyttikseen
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
4
Budjettiin sopiva musta-valkoteemainen leikittely:




Osia halpuuttamalla tai vaihtamalla kustannustehokkaampiin niin budjettisi alapää on tavoitettavissa, eiköhän joku sellaisenkin tekaise :)
Kiitoksia, näyttää varsin mallikelpoiselta yksilöltä. Voi olla, että toivomukseni osien suhteen pudottavat mahdollisuuksia saada kovin paljon halvempaa pakettia, tämä kuulostaa hintatason osalta aika odotetunlaiselta.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
4
4090 varmaan toisi eniten vauhtia peleihin tuolla budjetilla. Rt päällä alkaa ero olla luokkaa 50% 7900xtx:ään.


Kiitos, tämäkin näyttää toimivalta kokoonpanolta. Kieltämättä olen myös tuota 4090:ä pohtinut, mutta lähinnä hintataso mietityttänyt. Liekö tuolta 7900 XTX:ltä enemmän puristettavaa ulos lähivuosina (FSR, muut optimoinnit) jolloin tehoero/näyttävyysero hieman kaventuisi? AMD ei taida lukemani perusteella olla näissä touhuissa kaikkein tehokkain firma ulosmittaamaan potentiaalia. Voi korjata mikäli olen väärässä. Edellinen luonnollisesti musta tuntuu -näkökulmaväitteenä. RT:tä esitteleviä pelivideoita katselleena on pakko kehua, että monet näyttävät varsin tyylikkäiltä. RT:n osalta pohdituttanut lähinnä mainittu hinta-laatusuhde, eli saako rahoilleen vastinetta verraten 7900 XTX:ään? Tähän mennessä RT:tä en ole päässyt käyttämään, joten tämä vaikuttaa myös näkökulmaani. Mistä ei tiedä, niin sitä ei välttämättä osaa kaivata.

Pitää miettiä vielä erityisesti näytönohjainta ja perehtyä hieman lisää aiheeseen.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
4
64GB muistia pelaamiseen? 32GB ei saa edes täyteen millään pelillä. Sen säästetyn rahan voi sijoittaa parempaan näyttikseen
Lähtökohta tuohon 64GB:n kokoon on ollut jotkin lukemani näkemykset mm. täällä foorumilla. Siitä jäänyt itselleni mielikuva, että jossain käyttötilanteessa määrä saattaisi olla tarpeellinen tulevaisuudessa (omassa käytössäni). 32GB:tä olen pitänyt miniminä, jota kannattaa harkita tietyn tehoisissa kokoonpanoissa. Muistin/muistien en halua ainakaan ensimmäisenä loppuvan kesken. :)

Pitää tutustua aiheeseen lisää. Kiitos näkökulmastasi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 716
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom