Keskustelua yliskaalaustekniikoista Nvidia Dlss&Nis, Amd Fsr, Intel Xess.

Kyllä se alunperin luvattii 2023 vuodeksi ja kiirushan tuossa meinasi tulla. Onneksi saatiin ennen joulua.

E: linkki 2022 slideihin: link
Alunperin joo, mutta viime aikoina luin useammastakin keskustelusta, että tulisi vasta Q1 2024 aikana. Tiedä sitten, mistä nuo "tiedot" olivat peräisin. En ole tutkinut, onko missään virallisesti sanottu tuollaisesta aikataulusta.
 
Tein nopean videon tuosta control pelistä
Videon alussa peli ladattu ilman mitään säätöä FG
päällä ja näkee miten peli stutteroi kun 99 persentiili alhaalla. Sitten otan sen pois ja takas päälle ja myöhemmin vielä uudestaan pois ja takas päälle. En tiedä mutta jotenkin tuo vaan toimii aika helkutin hyvin

 
Alunperin joo, mutta viime aikoina luin useammastakin keskustelusta, että tulisi vasta Q1 2024 aikana. Tiedä sitten, mistä nuo "tiedot" olivat peräisin. En ole tutkinut, onko missään virallisesti sanottu tuollaisesta aikataulusta.
Ajuritason AFMF piti tulla vasta ensi vuonna. Pelitasolla integroitava varsinainen FSR3 oli luvattu syksyksi.
 


Owen testaillu FMF:ää CP2077:ssä. Eli menee pois päältä vähänkään nopeammissa hiiren liikkeissä, jotta kuva ei mene ihan artefaktimössöksi, kun ei ole käytössä motion vectoreita.

Tässä kuitenkin ilmeisesti joku FPS raja, mitä luin kommneteista... Onko siis niin, että jos base FPS on alle 70, niin FMF menee pois päältä nopeammissa liikkeessä, mutta pysyy päällä, jos base FPS yli 70?

Pientä judderia myös Owen havaitsi FMF päällä

HDR ei toimi FMF:n kanssa kuten ei ilmeisesti mikään synccikään...

Kommenteissa useat kehuneet FMF:ää ja osa valittanut, että aika puuroinen olisi natiiviin verrattuna FMF:n kuva. Pitää odotella lisää analyysejä, kun ei pääse itse tuota testaamaan.

AMD:han itse suosittelee, että FMF:ää käytettäisiin vain, jos base FPS 70 tai yli.
 
VRR ei ilmeisesti ole tuettu myöskään FSR 3:n kanssa mikä on ongelmallista.
 
Tuli lisää testailtua FG:n lisäämää latenssia. Testiin DLSS3 FG:tä CyberPunkissa ja Witcher 3:ssä ja FSR3 FG:tä Forspokenin demossa. Toki Immortals of aveum olisi ideaalinen, kun sinä on molemmat, mutta ei viittis 60€ maksaa paskasta vaan tuon takia. :p

Aiemmin kun testaili FSR3:FG latenssia niin tuli tyhmästi verrattuna FSR3 off VS FSR3 native AA/FG.

Nyt ajoin uudelleen vertailun FSR3 native AA/FG off VS FSR3 native AA/FG on. Ja FG lisäsi latenssia vain noin 6ms

Eli tulokset:

FSR 3 FG latenssi lisäys: n 6ms (Forspoken)
DLSS3 latenssi lisäys n 8ms. (Witcher 3, CP2077)

Eli FSR3 FG latenssi lisäys on pienempi ja vielä vähenisi varmaan tuosta, jos olisi Antilag+ kykenevä näyttis. Joku 7000 sarjalaisen omistaja voisi testailla.

Muuten DLSS3 FG toimii omasta mielestä kuitenkin paremmin, varsinkin jos base FPS on alhainen. Tähän varmaan vaikuttaa sekin, että VRR toimii DLSS3 FG:n kanssa, jolloin lopputulos on smoothimpi, jos ei päästä näytön herzeihin FPS:n osalta.

DLSS3 FG on omasta mielestä vielä hyvän näköinen ja tuntuinen, kun FG boostattu FPS on 90 tai korkeampi (eli base FPS on vähintään 45) ja viive ei ylitä 60ms. Tuosta kun mennään huonommaksi, niin alkaa tuntua ja näyttääkin vähän turhan tahmaiselle.

FSR3 FG tuntuu jo vähän tökkivälle, kun pudotaan alle 120:n FPS:n, vaikka input lagi onkin toki pienempi vs DLSS3@90FPS. Kuvan tökkiminen vaan näyttää jo sen verran häiritsevälle tuossa vaiheessa, että mieluummin otan sen FSR3 FG:n pois ja pelaan ilman FG:tä VRR:n kanssa.

Mielenkiinnolla jään kyllä odottelemaan, miten FSR3 FG tästä kehittyy. FMF:n osalta en oikein usko kovin dramaattisiin parannuksiin, koska ilman motion vectoreiden tuomaa tukea ei vaan oikein päästä yhtä hyvään lopputokseen. Toki voin olla väärässä ja AMD saa kehitettyä FMF:n lähelle FSR3 FG:tä, mikä olisi toki upea homma.


Edit: Tuli sittenkin vielä testattua tuo Immortals of aveum, kun tajusin, että stemissähän voi refundata, jos alle 2h pelattu.

Siinä olikin latennssin osalta sitten ihan eri ääni kellossa, mitä tuossa Forspkenissa. DLSS3 FG lisäsi latenssia noin 10ms eli vähän enemmän, kun CP:ssä ja Witcher 3:ssä.

FSR3 FG lisäsi latenssia sitten melkein 30ms, ja kokonaislatenssi huiteli jo yli 60:ssä, mikä alkaa jo itsellä vähän laiskana hiirenä tuntumaan. Lisäksi jopa FSR AA tilassa tuli aika ikävää häröä varsinkin liikkeessä. Toki se Antilag+ varmaan tuossa immortalsissa auttaisi tuohon hurjaan latennssin kasvuun, mutta ilman sitä on aika iso hyppy latenssissa. Muuten FSR3 FG näytti kyllä ihan hyvälle kun pohja FPS oli 90-100 tuntumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Testasin Forspokenin demolla ja en saa tuosta FSR3 FG:stä millään sulavaa. Tiputin näytönkin 100 Hz:iin että varmasti pitäisi päästä siihen (kun VRR ei toimi generoinnin kanssa), mutta silti ~80 fps ilman generoituja kuvia on sulavampi kuin V-synkattu 100 fps generoinnin kanssa. Ja jos lasken asetukset niin alas että ilman generointia ollaan ja v-syncissä niin edelleen generoinnin päälle laittaminen aiheuttaa kuvaan ihan samaa nykimistä.

Kaikki asetukset käyty läpi (enhanced sync pois päältä, anti-lag+ päällä jne.) mutta mikään ei tunnu vaikuttavan.
 
Testasin Forspokenin demolla ja en saa tuosta FSR3 FG:stä millään sulavaa. Tiputin näytönkin 100 Hz:iin että varmasti pitäisi päästä siihen (kun VRR ei toimi generoinnin kanssa), mutta silti ~80 fps ilman generoituja kuvia on sulavampi kuin V-synkattu 100 fps generoinnin kanssa. Ja jos lasken asetukset niin alas että ilman generointia ollaan ja v-syncissä niin edelleen generoinnin päälle laittaminen aiheuttaa kuvaan ihan samaa nykimistä.

Kaikki asetukset käyty läpi (enhanced sync pois päältä, anti-lag+ päällä jne.) mutta mikään ei tunnu vaikuttavan.
V sync 100Hz on FG:llä sama kuin 50fps ilman FG:tä + että FG:llä saat vielä sen lisätyn lagin kaupan päälle. Parhaiten tämä tekniikka toimii jollain 240Hz näytöillä jolloin ne lisä freimit tuovat jotain hyötyä. Kaikki ne generoidut freimet jotka menee näytön virkistystaajuuden yli ovat tavallaan hukattuja jos kuvan liikepehmeydestä on kyse. Noilla pienemmillä FPS lukemilla se tuntuu ainakin tuossa Forspokenissa aina huonommalta jos FG on päällä tai sitten pitää tosiaan olla se 200Hz+ näyttö jolloin lisäruudut oikeasti tuovat jotain lisää. Siinä toisessa tuetussa pelissä toi toimii ilmeisesti paljon paremmin. V sync kaytännössä puolittaa sen ruudunpäivytysnopeuden minkä koet hiiressä eli sitä näytön virkistystaajuutta ei missään nimessä kannata pudottaa. Sen lähtö frameraten pitää olla ainakin puolet näytön virkistystaajuudesta jos haluaa edes jotenkin säällisen pelikokemuksen. Parhaiten tuntui toimivan ilman vcyncciä, mutta sitten stutteroi niiin paljon että tuntuu sen takia ihan kökölyä. Toteutus kyseisessä pelissä on ilmeisen paska. Jos on 7000 sarjan Radeon kortti niin kannattaa kokeilla sitä ajureiden Fluid Motion tekniikkaa. Toimii ainakin dx11 peleissä erinomaisesti. Niissäkin se hyöty valuu vähän hukkaan jos ei tosiaan ole sitä 240Hz näyttöä. Omien testien mukaan lagi kuitenkin pienenee vaikka näyttö ei niitä frameja pystyisi näyttämäänkään.
 
Viimeksi muokattu:
V sync 100Hz on FG:llä sama kuin 50fps ilman FG:tä + että FG:llä saat vielä sen lisätyn lagin kaupan päälle. Parhaiten tämä tekniikka toimii jollain 240Hz näytöillä jolloin ne lisä freimit tuovat jotain hyötyä. Kaikki ne generoidut freimet jotka menee näytön virkistystaajuuden yli ovat tavallaan hukattuja jos kuvan liikepehmeydestä on kyse. Noilla pienemmillä FPS lukemilla se tuntuu ainakin tuossa Forspokenissa aina huonommalta jos FG on päällä tai sitten pitää tosiaan olla se 200Hz+ näyttö jolloin lisäruudut oikeasti tuovat jotain lisää. Siinä toisessa tuetussa pelissä toi toimii ilmeisesti paljon paremmin. V sync kaytännössä puolittaa sen ruudunpäivytysnopeuden minkä koet hiiressä eli sitä näytön virkistystaajuutta ei missään nimessä kannata pudottaa. Sen lähtö frameraten pitää olla ainakin puolet näytön virkistystaajuudesta jos haluaa edes jotenkin säällisen pelikokemuksen. Parhaiten tuntui toimivan ilman vcyncciä, mutta sitten stutteroi niiin paljon että tuntuu sen takia ihan kökölyä. Toteutus kyseisessä pelissä on ilmeisen paska. Jos on 7000 sarjan Radeon kortti niin kannattaa kokeilla sitä ajureiden Fluid Motion tekniikkaa. Toimii ainakin dx11 peleissä erinomaisesti. Niissäkin se hyöty valuu vähän hukkaan jos ei tosiaan ole sitä 240Hz näyttöä. Omien testien mukaan lagi kuitenkin pienenee vaikka näyttö ei niitä frameja pystyisi näyttämäänkään.
Kysymys ei siis ole viiveestä ja siitä miltä peli tuntuu, vaan siitä että peli nykii ja näyttää paskalta. Kuva hyppii tasaisessakin liikkeessä kun esim. pyöritän kameraa hitaasti ohjaimella.
 
Kysymys ei siis ole viiveestä ja siitä miltä peli tuntuu, vaan siitä että peli nykii ja näyttää paskalta. Kuva hyppii tasaisessakin liikkeessä kun esim. pyöritän kameraa hitaasti ohjaimella.
Se on sitä stutteria mitä tuo ruutugenerointi aiheuttaa kyseisessä pelissä eli näkyy kuvassa juurikin nykimisenä. Vaatii jotain 100 fps ilman sitä generointia että näyttää edes jotenkin hyvältä. En saanut siitä smoothia itsekkään millään asetuksilla frame generointi päällä. Ilman sitä oli aina parempi. V sync tasoittaa sitä stutteria hieman vaikka et pääsisikään siihen näytön täyteen virkistystaajuuteen, mutta silti se nykii. Ei vaan toimi tuossa pelissä
 
Se on sitä stutteria mitä tuo ruutugenerointi aiheuttaa kyseisessä pelissä eli näkyy kuvassa juurikin nykimisenä. Vaatii jotain 100 fps ilman sitä generointia että näyttää edes jotenkin hyvältä. En saanut siitä smoothia itsekkään millään asetuksilla frame generointi päällä. Ilman sitä oli aina parempi. V sync tasoittaa sitä stutteria hieman vaikka et pääsisikään siihen näytön täyteen virkistystaajuuteen, mutta silti se nykii. Ei vaan toimi tuossa pelissä
Jep, ihmettelen vaan kun en ole laajemmin nähnyt mainintaa tuosta. FSR3 julkaisun aikaan seurasin redditiä jne. ja joka paikassa vaan porukka kehui kuinka fps nousi lähes tuplaksi, mutta jos peli näyttää paskemmalta kuin ilman lisäfreimejä niin mitä iloa siitä tuplaantumisesta on. Itsellä "järkevillä" asetuksilla generointi olisi 100 fps -> 160 fps mutta silloinkin liike näyttää paremmalta ilman generointia.

Youtube-videotkin tuntuvat keskittyvän noihin numeroihin ilman kunnollista analyysia kuvanlaadusta. Jospa Digital Foundry saisi aikaiseksi järkevän videon aiheesta.

edit: Jotain viittauksia löysin että yksi ongelmien aiheuttaja voisi olla tuo Forspokenin sisäinen ruudunpäivitysnopeuden rajoitin, kun sitä ei saa lainkaan pois käytöstä. Esim. joku sanoi että 120 fps kuva 120 Hz näytöllä on sulavaa jos rajoitin on asetettu 120 fps, mutta nykii jos rajoitin on 240 fps. Ehkä tässä kohtaa pitää tosiaan luovuttaa tuon pelin osalta ja tsekata asia uudelleen kun se tulee johonkin peliin missä on toiveita saada se toimimaan oikein millä tahansa kokoonpanolla eikä vain silloin kun planeetat sattuvat olemaan sopivassa asennossa.
 
Viimeksi muokattu:


Käyttöliittymän elementit Fsr 3 frame generationilla parempi kuin Dlss 3 frame generation mutta muuten ei kyllä vakuuta.

Toki jos päivityksillä saavat parannettua ja toimii tosiaan melkeinpä kaikilla moderneilla näytönohjaimilla niin ehkä tulevaisuudessa voi olla ihan käyttökelpoinen.

Nvidialta varmaan tulee Dlss 4 sitten Rtx 5xxx sarjalaisten kanssa ensi vuoden loppupuoliskolla ja Intelin Xess saattaa myös saada joskus tulevissa päivityksissä frame generation teknologiaa mahdollisesti tukien kaikkia moderneja näytönohjamia.
 
Käyttöliittymän elementit Fsr 3 frame generationilla parempi kuin Dlss 3 frame generation mutta muuten ei kyllä vakuuta.

Toki jos päivityksillä saavat parannettua ja toimii tosiaan melkeinpä kaikilla moderneilla näytönohjaimilla niin ehkä tulevaisuudessa voi olla ihan käyttökelpoinen.

Ongelma on, että tuo julkaistiin ilmeisesti täysin raakileena kun oli menty lupaamaan julkaisua syyskuussa. VRR ei toimi, antilag+ ei toimi ja kuvanlaadussa häviää DLSS:lle. "FSR3 often feels less smooth than with it off, which defeats the entire purpose of the technology"
Samalla kun käyttävät resursseja tuon korjaamiseen niin Nvidia voi keskittyä parantamaan omaa versiota.
 


Käyttöliittymän elementit Fsr 3 frame generationilla parempi kuin Dlss 3 frame generation mutta muuten ei kyllä vakuuta.

Toki jos päivityksillä saavat parannettua ja toimii tosiaan melkeinpä kaikilla moderneilla näytönohjaimilla niin ehkä tulevaisuudessa voi olla ihan käyttökelpoinen.

Nvidialta varmaan tulee Dlss 4 sitten Rtx 5xxx sarjalaisten kanssa ensi vuoden loppupuoliskolla ja Intelin Xess saattaa myös saada joskus tulevissa päivityksissä frame generation teknologiaa mahdollisesti tukien kaikkia moderneja näytönohjamia.

Suurin ongelma FSR3:n TAA/yliskaalaus. Suoraan sanoen itseä ainakin 1440p näytöllä jopa ilman skaalausta FSR2 (3) on käyttökelvoton. Häiritsee vaan ongelmat liikkeessä niin paljon (puhumattakaan liiallisesta terävöityksestä, joka vain korostaa ongelmia varsinkin liikkeessä). Interpoloinnin laatu on ihan hyvä, mutta muut jutut sitten haittaa tuota.
 
Terävöitys taitaa olla omalla 6800 kortilla vakiona ajureista päällä, joten ainakin noi kannattaa varmistaa etteivät ole päällä jos terävöitys häiritsee.
 
Suurin ongelma FSR3:n TAA/yliskaalaus. Suoraan sanoen itseä ainakin 1440p näytöllä jopa ilman skaalausta FSR2 (3) on käyttökelvoton. Häiritsee vaan ongelmat liikkeessä niin paljon (puhumattakaan liiallisesta terävöityksestä, joka vain korostaa ongelmia varsinkin liikkeessä). Interpoloinnin laatu on ihan hyvä, mutta muut jutut sitten haittaa tuota.

Kyllä juuri näin omastakin mielestä. Se FSR skaalaus on se, mikä tässä on isoin ongelma, koska se aiheuttaa liikkeessä varsinkin huomattavasti enemmän häiritsevää eloa kuvaan vs DLSS. Intepoloitujen framejen laatu on kyllä hyvä. Toki noi frame pacing ongelmat vaivaa ja höirii kanssa, varsinkin vähänkään matalammilla FPS:llä, mutta siihen AMD on luvannut kyllä jo parannusta.

Toivottavasti jossain vaiheessa FSR3 FG olisi mahdollista laittaa päälle ilman FSR skaalausta, ihan kuten DLSS:n kanssa, jossa nämä on erotettu toisistaan.
 
Screenshot_2023-10-30-23-10-50-31_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg


Uudessa Avatarissa mainitaan FSR3-tuki julkaisussa. Kyllä se sieltä taitaa yleistyä, vaikka nyt on ollutkin hiljaista. On kyllä tarpeen, jotta Nvidian etumatkan kurominen hidastuu. Raskaat RT-pelit huutavat jo tuota.

Noissakin vaatimuksissa näkyy trendi, että kaikilla asetuksilla on joku skaalaus käytössä. Natiiviresoluutio alkaa hiljalleen jäämään taka-alalle. Huono juttu on se, että monet pelintekijät tuntuvat jättävän optimoinnin näiden skaalaimien varaan...
 
AMD FSR 3 Frame Generation in Avatar: Frontiers of Pandora

Nyt on tullut arvosteluita Avatarin FSR3-toteutuksesta julki. Aika hyvältä näyttää ja Computerbase toteaa FSR Frame Generationin saavuttaneen DLSS Frame Generationin tason. Esimerkiksi Forspokenissa nähdyt Frame Pacing -ongelmat on korjattu ja nyt ei ole väliä, onko VRR ja Vsync päällä vai pois. Viive ja kuvanlaatu ovat nekin kunnossa. Aika herkkua näin RX 7900 XT -kortin omistajalle.

Nyt vain yhtä hyvin toteutettua FSR3:sta muihinkin peleihin. Alkuun ainakin Cyberpunkkiin, Starfieldiin ja Alan Wake 2:een kelpaisi :think:
 
Toihan näyttää jo hyvältä. Ymmärsinkö nyt oikein, että vaikka olisi virallinen ajuri (eli ei Fluid Motion Frames -tukea), niin nämä FSR3 ominaisuudet tulee käyttöön pelin kautta?
 
AMD FSR 3 Frame Generation in Avatar: Frontiers of Pandora

Nyt on tullut arvosteluita Avatarin FSR3-toteutuksesta julki. Aika hyvältä näyttää ja Computerbase toteaa FSR Frame Generationin saavuttaneen DLSS Frame Generationin tason. Esimerkiksi Forspokenissa nähdyt Frame Pacing -ongelmat on korjattu ja nyt ei ole väliä, onko VRR ja Vsync päällä vai pois. Viive ja kuvanlaatu ovat nekin kunnossa. Aika herkkua näin RX 7900 XT -kortin omistajalle.

Nyt vain yhtä hyvin toteutettua FSR3:sta muihinkin peleihin. Alkuun ainakin Cyberpunkkiin, Starfieldiin ja Alan Wake 2:een kelpaisi :think:

Vielä kun saisi sen FSR3 skaalauksen pakotunsen pois, niin alkaisi olla todella kova tämä FSR3 FG. FSR3 skaalaus näyttää jopa native moodissa omasta mielestä selvästi heikommalla, kun mitä DLSS quality tai balanced moodissa, DLAA moodista puhumattakaan.
 
HUB teki myös videon tuosta:



FSR3 näyttää joissain kohdissa paljonkin paremmalta kuin DLSS3. Ainakin savu ~9:50 kohdilla on ihan hirveä DLSS:llä.
 
Selkeästi pari kolme kuukautta etuajassa pätkäistiin FSR 3 pihalle ja syystäkin vähin äänin. Nyt näyttää kuitenkin hyvälle ja toivotaan että tuki leviää laajalle. Tästä kannattaa kyllä myös vanhempien Nvidian korttien omistajien olla tyytyväisiä. Voiko käydä jopa G-Sync/Freesync -tilanne eli avoin toteutus tulee lopulta rinnalle tai ainakin riittävän lähelle? Eikö tähänkään sitten tarvittu jotain erillistä superrautaa jota löytyy vaan nahkatakki-jenssenin laitteistosta...

Toisaalta FSR skaalauksen laatu on ainakin XeSSiä sen verran jäljessä että jos XeSS on tarjolla niin olen sen valinnut käyttöön FSR 2.1:n asemesta. Ainakin CDPR:n peleissä on ollut. FSR ja XeSS kehittyy hyvää tahtia ja ero DLSS:ään kapenee.
 
HUB teki myös videon tuosta:



FSR3 näyttää joissain kohdissa paljonkin paremmalta kuin DLSS3. Ainakin savu ~9:50 kohdilla on ihan hirveä DLSS:llä.

Mutta toisaalta samassa kohdassa aidan reunat näyttää FSR:llä selkeästi huonommalta.. pick your poison. Samaa mieltä kyllä, että savu näyttää DLSS:llä aika hirveältä.
 
Tulipa ostettua tuo Avatar. Jostain syystä juurikin tuo ko. savupatsas näyttää tuolle. Se näyttää vielä pahemmalle pelin omalla TAA:lla. Muut tähän asti näkemäni savut on ollu ihan smootheja ilman tuota rakeisuutta. Ihme homma. FSR3 tasoittaa tuota savupatsasta kyllä paremmin kun DLSS, mutta se on tosiaan yksittäinen härö. Muuten DLSS balanced moodissa näyttää kyllä paremmalle kun FSR3 missään moodissa.

Peli kyllä kaipaisi Frame geniä. Meinaa 4090 välillä pudota alle 70:n vaikka DLSS Balanced moodissa, kun grafiikat täysillä. Harmi, kun tuon FSR3 frame genin käyttö on lukittu FSR3 skaalauksen taakse. Nyt pitää uhrata kuvanlaatua, että saa FG:,n käyttöön.
 
Miten tuon AMD:n Fluid Motion Frames -systeemin tulisi toimia? Ja voiko sitä käyttää yhtä aikaa FSR:n kanssa? Vai onko kyseessä joko tai -tilanne?

Latasin technical preview ajurin ja sain siten AMD ohjauspaneeliin AFMF namiskan käyttöön. Kokeilin ohjeiden mukaan parilla pelillä ja en kyllä huomannut mitään erityistä FPS:n nousua. Kuva tuntui paikoitellen jopa epätarkemmalta.

Voi toki johtua mopo-luokan RX 6600 näytönohjaimesta. Nippa nappa sillä saa (näytön 1440p natiiviresolla) fps:n siihen AMD:n suosittelemaan 60 fps lukemaan. Joskus dippaa alle. Paremmin voisi toki toimia 1080p.

Taidan jatkaa pelkän FSR:n käyttöä niissä peleissä missä se löytyy asetuksista (mm. Cyberpunk 2077, ACC, WCR 2023).
 
Itse olen näillä uusilla preview ajureilla nyt pelannut cyberpunkkia useamman tunnin ja pakko sanoa, että huh huh. Itse olen aika vakuuttunut tästä. Ultra ray tracing asetuksilla tuo fluid frames päällä fps 80-120. Ihan pieni viive tulee, mutta hyvin vaikea huomata pelatessa. Kyllä mulla jää tää käyttöön. :D
 
Itse olen näillä uusilla preview ajureilla nyt pelannut cyberpunkkia useamman tunnin ja pakko sanoa, että huh huh. Itse olen aika vakuuttunut tästä. Ultra ray tracing asetuksilla tuo fluid frames päällä fps 80-120. Ihan pieni viive tulee, mutta hyvin vaikea huomata pelatessa. Kyllä mulla jää tää käyttöön. :D
Mites kun tuolla sanotaan että suositellaan käytettäväksi jos suorituskyky ilman on 60fps tai yli. Sulla ilmeisesti dippaa 40fps asti niin huomaatko jotain ongelmia? Mihinköhän tuo suositus perustuu, viiveeseenkö?
 
Itse olen näillä uusilla preview ajureilla nyt pelannut cyberpunkkia useamman tunnin ja pakko sanoa, että huh huh. Itse olen aika vakuuttunut tästä. Ultra ray tracing asetuksilla tuo fluid frames päällä fps 80-120. Ihan pieni viive tulee, mutta hyvin vaikea huomata pelatessa. Kyllä mulla jää tää käyttöön. :D
No heleketti! Pitääpä laittaa itelläkin testiin, ku tässä viime päivät oon ollut kiikun kaakun, että jaksaako testata. Ne ekat AFMF ajurit oli niin turhat, niin ei sen takia tullut näiden kimppuun heti hyökättyä. Nyt lähtee lataukseen ja pitääpä päivitellä fiiliksiä, ku on tovin testaillut.
 
Mites kun tuolla sanotaan että suositellaan käytettäväksi jos suorituskyky ilman on 60fps tai yli. Sulla ilmeisesti dippaa 40fps asti niin huomaatko jotain ongelmia? Mihinköhän tuo suositus perustuu, viiveeseenkö?
Aiemmilla ajureilla ainakin kävi niin, kun ennen AFMF kävi alle 50fps tms. alkoi tulla input lagia huomattavasti enemmän AFMF:llä. Näillä uusilla ajureilla tuota en nyt huomaa edes. Ne dipit alle 60 tai 50 ei tunnu haittaavan AFMF enää niin hirveästi. Mutta jos se fps on ennen vakaasti alle 50 niin se tekee kaikesta hieman nykivää ja input lagia todella paljon. Esimerkiksi kun ray tracing on psycholla jää fps todella alas. AFMF:llä fps on jo tosi hyvä, mutta hiirtä liikuttaessa tuntee input lagin ja kuva muutenkin hieman nykii.
 
Tässä vielä lyhyt video, AFMF toiminnassa. HDR takia tuo kaappaus näyttää hieman pimeältä.
 
Kokeilin Remnant II AFMF:lla ja täytyy kyllä sanoa että erittäin vakuuttunut olen sekä ruudunluontitekniikasta yleisesti että AFMF-toteutuksesta. Hakemalla kun haki niin pystyin huomaamaan kuvassa tietynlaista "virheen tuntua" mutta yleisesti ottaen yllättän miellyttävä kokemus. Tää virhe siis esim kaverin jaloissa juoksuanimaation aikana jotain röpöä näkyvissä. Kaikki tää sekoittuu tietysti FSR -suttuun johon nähtävästi kyllä tottuu aika nopeasti. Kokonaisuutena kuva on selkeästi jotain muuta kuin natiivi. Sinänsä sangen siedettävän näköinen, siihen nähden kuinka kaukana natiivista ollaan.

Viivettä en huomaa, ehkä jopa napakamman tuntuinen kuin ilman (onko tämä mahdollista?). Aiemmin peli pyöri vaihtelevasti 55-80fps. Performance overlay ilmoittaa frametimeksi n. 6-8ms AFMF päällä. Steamin oma fps-counter ilmoitti alkuperäisen ruudunpäivitysnopeuden, radeon perf. overlay osaa laskea myös generoidut framet.

AFMF jää tämän testin perusteella käyttöön. Preview -ajurit tosin vaikuttavat hieman epävakailta verrattuna uusimpiin normiajureihin mutta se olkoot hinta joka maksetaan edelläkävijyydestä. Toivottavasti tämä teknologia tulee tarjolle myös vanhemmille radeoneille (erityisesti 5000-sarja hyötyisi valtavasti!) ja niille nvidian korteille jotka nahkatakkimies on bisnesvainunsa perusteella jo hylännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin Remnant II AFMF:lla ja täytyy kyllä sanoa että erittäin vakuuttunut olen sekä ruudunluontitekniikasta yleisesti että AFMF-toteutuksesta. Hakemalla kun haki niin pystyin huomaamaan kuvassa tietynlaista "virheen tuntua" mutta yleisesti ottaen yllättän miellyttävä kokemus. Tää virhe siis esim kaverin jaloissa juoksuanimaation aikana jotain röpöä näkyvissä. Kaikki tää sekoittuu tietysti FSR -suttuun johon nähtävästi kyllä tottuu aika nopeasti. Kokonaisuutena kuva on selkeästi jotain muuta kuin natiivi. Sinänsä sangen siedettävän näköinen, siihen nähden kuinka kaukana natiivista ollaan.

Viivettä en huomaa, ehkä jopa napakamman tuntuinen kuin ilman (onko tämä mahdollista?). Aiemmin peli pyöri vaihtelevasti 55-80fps. Performance overlay ilmoittaa frametimeksi n. 6-8ms AFMF päällä. Steamin oma fps-counter ilmoitti alkuperäisen ruudunpäivitysnopeuden, radeon perf. overlay osaa laskea myös generoidut framet.

AFMF jää tämän testin perusteella käyttöön. Preview -ajurit tosin vaikuttavat hieman epävakailta verrattuna uusimpiin normiajureihin mutta se olkoot hinta joka maksetaan edelläkävijyydestä. Toivottavasti tämä teknologia tulee tarjolle myös vanhemmille radeoneille (erityisesti 5000-sarja hyötyisi valtavasti!) ja niille nvidian korteille jotka nahkatakkimies on bisnesvainunsa perusteella jo hylännyt.
Itsellä oli näissä ajureissa aluksi kans jotain häröilyä. Tämä lähti pois kun veti DDU:lla puhtaaksi ja ajurit sisään. Ei mitään ongelmia enää preview ajureilla. Tänään pelasin cyberpunkia jonkun 6h, ei mitään ongelmia. *koputtaa puuta :D
 
Itsellä oli näissä ajureissa aluksi kans jotain häröilyä. Tämä lähti pois kun veti DDU:lla puhtaaksi ja ajurit sisään. Ei mitään ongelmia enää preview ajureilla. Tänään pelasin cyberpunkia jonkun 6h, ei mitään ongelmia. *koputtaa puuta :D
Vedin kyllä tosiaan ihan DDU:n kanssa vanhat veks ja previewit tilalle. Nyt on ollut koko päivän nätisti vakaat, seuraan tilannetta.

Edit 5min myöhemmin: ajurit korkkas ja eivät tunnista korttia :D legendaarista. Mikä mua vaivaa kun viimeset 20 vuotta harrastusta on mennyt silleen että tietokonetta ei voi pitää toimivassa kuosissa vaan aina pakko vetää jotku nightly-alpha-preview-dev -ajurit sisään tai jotain muuta epävakaata ja hämärää...

Edit 2: uusi yritys, DDU:lla puhtaaksi ja previewit sisään. Katotaan miten menee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tapahtuu ku näyttis kaatuu? wattmani?
Lähti toimimaan ajureiden uudelleen asennuksella. Oire oli siis että yllättäen Radeon software häviää kokonaan näkyvistä, kaikki rautakiihdytetyt sovellukset lakkaavat toimimasta. Pelit antaa oman enginen virhekoodin että ovat kaatuneet (testattu red engine ja ue5). Nyt kun asensin uudelleen niin ei ole taas kaatunut...

Edit: Palasin whql -ajureihin. Mikä tahansa rautakiihdytetty ohjelmisto saattoi kaataa ajurit jonka jälkeen ajurisofta ilmoitti että ei löydä yhteensopivaa laitetta. Toivotaan että AFMF tulee nopeasti normaaleihin ajureihin tai preview-ajurit päivittyvät ja ovat vakaat. On meinaan lupaavan tuntuinen ominaisuus!
 
Viimeksi muokattu:
Lähti toimimaan ajureiden uudelleen asennuksella. Oire oli siis että yllättäen Radeon software häviää kokonaan näkyvistä, kaikki rautakiihdytetyt sovellukset lakkaavat toimimasta. Pelit antaa oman enginen virhekoodin että ovat kaatuneet (testattu red engine ja ue5). Nyt kun asensin uudelleen niin ei ole taas kaatunut...

Edit: Palasin whql -ajureihin. Mikä tahansa rautakiihdytetty ohjelmisto saattoi kaataa ajurit jonka jälkeen ajurisofta ilmoitti että ei löydä yhteensopivaa laitetta. Toivotaan että AFMF tulee nopeasti normaaleihin ajureihin tai preview-ajurit päivittyvät ja ovat vakaat. On meinaan lupaavan tuntuinen ominaisuus!
Onko sulla mikä käyttis win10 vai 11? Voisiko olla että preview ajurin H.A.G.S (mikä nyt olikaan suomeksi, joku laitteistokiihdytys) sekoaa täysin ja tästä johtuu koko ajurin kuppaus.
 
Onko sulla mikä käyttis win10 vai 11? Voisiko olla että preview ajurin H.A.G.S (mikä nyt olikaan suomeksi, joku laitteistokiihdytys) sekoaa täysin ja tästä johtuu koko ajurin kuppaus.
Win 11. Tosiaan laitteistokiihdytykseen ehkä liittyy koska tuppaa kaatumaan esimerkiksi oikean painikkeen kontekstivalikon ilmestymishetkellä (läpinäkyvyys) tai kun avaa Telegram Desktopissa liitteenä olevan kuvan isompana. Antaa OpenGL:ään liittyvää virhelogia.

Tää saattaa olla kyllä offtopicia jo tässä vaiheessa. Ehkä jollekin on apua tiedosta että kyseessä on tosiaan preview -ajurit että ei kantsi asentaa jos pelottaa.
 
Kokoeilin vielä vähän lisää ja otin päälle tuon viiveen nvidia overlayhin. Aika reippaasti lisää kyllä viivettä tuo FSR3 FG:

Ilman mitään skaalausta tai FG:tä: FPS noin 90-100 ja viive jotain 8-9ms
FSR3 Native AA/FG ON: FPS noin 130-150 ja viive 16-18ms

Ei tuo nyt itseä vielä häirinnyt kummemin ja suht hyvälle tuntui pelata, vaikka viive tuplaantui.
Sitä on tarkoitus käyttää Anti-lag(+):n kanssa ja se ei onnistu NVIDIAlla, niin totta kai viiveet kasvaa. Testaapa piruuttasi miten käy NVIDIAn frame genillä viiveiden jossain missä saa itse kytkettyä Reflexin pois päältä
Toihan näyttää jo hyvältä. Ymmärsinkö nyt oikein, että vaikka olisi virallinen ajuri (eli ei Fluid Motion Frames -tukea), niin nämä FSR3 ominaisuudet tulee käyttöön pelin kautta?
AMD Fluid Motion Frames ei liity mitenkään FSR3:een
 
Sitä on tarkoitus käyttää Anti-lag(+):n kanssa ja se ei onnistu NVIDIAlla, niin totta kai viiveet kasvaa. Testaapa piruuttasi miten käy NVIDIAn frame genillä viiveiden jossain missä saa itse kytkettyä Reflexin pois päältä.

Tottakai se Antilag+ tuen puute vaikuttaa, kuten myöhemmissä viesteissäni olen todennutkin. Tässä nyt oli omissa testeissä vaan tavoitteena miettiä, voisiko FSR3 FG:sitä tulla universaali FG teknologia.

Uusin FSR3 FG versio ilmeisesti toimisi paremmin teoriassa ja suht puhtaalla win asennuksella Avatarissa, mutta itsellä ja monella muulla NVIDIA:n käyttäjällä siinä on koko ajan pieni nylpytys, mitä ei vaan saa pois, vaikka mitä tekisi. Ja se, että sitä ei voi käyttää minkään overlay softan kanssa, on aika iso miinus monelle.

Nyt oli taas HWUB tehnyt XeSS vs FSR vs DLSS videon. Kuvankaadussa FSR edelleen vaan se heikoin, mikä on yksi lisämiinus FSR3 FG:lle, koska sitä ei voi käyttää ilman FSR3 skaalausta.

 
Hyvin vähäinen on tuo frame gen hyöty mitä olen Cyberpunkissa DLSS+FSR FG modia testailin. Hieman se auttaa noihin äkkillisiin frame dippeihin mutta jos fps alkaa menemään alle 75 (alle 40 siis todellista) niin lagi alkaa tuntumaan eikä noista fake frameista juuri hyötyä ole.
 
Nyt oli taas HWUB tehnyt XeSS vs FSR vs DLSS videon. Kuvankaadussa FSR edelleen vaan se heikoin, mikä on yksi lisämiinus FSR3 FG:lle, koska sitä ei voi käyttää ilman FSR3 skaalausta.


Riippuu mitä painottaa. Minulle valmistajalukko on siinä määrin iso miinus, että se tiputtaa DLSS:n kokonaan pois. Tuollaiset valmistajalukitut tekniikat ovat huomattavan haitallisia kuluttajille ja hyödyttävät vain niiden valmistajaa. XeSS vs. FSR on taas sitten painotuskysymys: XeSS voi olla hiukan parempi laadullisesti kuin FSR, mutta toisaalta se vie ainakin AMD:llä enemmän tehoa, joten riippuu raudasta ja mieltymyksistä kumpaa käyttää
 

Inteliltä tulossa ExtraSS teknologia joka toimii eri tavalla kuin Amd ja Nvidian.

Saa nähdä toimiiko se kuinka hyvin ja tukeeko se ns kaikkia näytönohjaimia vai onko Intelin omien näytönohjaimien yksinoikeus.
 
Eihän se propietary mikään kuva homma ole, mutta taas tullaan siihen, miksi kukaan käyttäisi miljoonia devaukseen, jos siitä ei saisi mitään hyötyä. Varsinkin kun olet kehittämässä ns. cutting edge teknologiaa.

AMD on jälkijunassa ja ovat valinneet tämän vapaan mallin osittain ehkä myös siksi, että ei ole ehkä paukkuja tehdä laadultaan yhtä hyvää tai parempaa versiota. Vapaalla mallilla sitten koitetaan saada jalansijaa sen laadun sijaan.

Intel on ottanut taas välimallin, missä Intelin näyttiksillä saadaan parempaa laatua ja nopeutta, mutta muillakin toimii.

DLSS:n osalta tällainen välimalli olisi aika hyvä juttu myös. Se olisi mahdollista, kuten tiedetään sen Controlin. 1.9 DLSS toteutuksen ansiosta, missä se toteutettiin shadereilla tensorien sijaan.
 
Toimii ainakin Cyberpunkissa fps lisääjänä ihan mukavasti, normisti benchmarkin avg. 61fps ja framegen - modilla ja muuten samoilla asetuksilla avg. 100fps ja korttina siis 3080 Suprim X. Kuvanlaadusta voi jokainen tehdä omat päätelmänsä. Omaan silmään ei oikeastaan huonompi kuin Nvidian Frame Gen 4000-sarjalaisella pelattaessa. Modi on helppo asentaa ja myös poistaa jos ei miellytä.
 
Kehittyykö tuo DLSS 3, eli onko kuvan laatu parantunut esittelyn aikaisista ongelmista?
 
Kehittyykö tuo DLSS 3, eli onko kuvan laatu parantunut esittelyn aikaisista ongelmista?
Tietenkin nuo kehittyy, outo kysymys. Sekunnin googlauksella:

dlss 3.png


150 tunnin Cyberpunkin peluussa taisin kerran kiinnittää huomiota erikoiseen DLSS ongelmaan kun yksi ohikulkija näytti hassulta.
 
Olen omassa käytössä huomannu että skaalauksen pöperöön / virheisiin "tottuu" aika nopeasti. Niihin lakkaa siis kiinnittämästä huomiota ja siitä tulee osa pelin luonnollista lookkia. Ilmiö havaittu XeSS 2 ja FSR2.x tekniikoilla, mm. Remnant II, Cyberpunk, Witcher 3,

Sitten jos skaalauksen laatua tai skaalaustekniikkaa jatkuvasti vaihtuu, ei ehdi tottua ja kaikki näyttää huonolta, myös "natiivireso" AA-tekniikoilla...

Itse pyrin siis valitsemaan myrkkyni ja pysymään siinä. Koska korttini ei tue DLSS niin mielestäni paras laadultaan on tällä hetkellä XeSS Quality (parempi kuvanlaatu, hieman lisää FPS) tai FSR Quality (heikompi kuva, reilusti lisää FPS)

Enpä olisi vielä pari vuotta sitten uskonut tälläisia kirjoittavani. Niin kauan kun muistan olen ollut "natiiviresouskovainen" ja karsinut mielummin detaileista kuin resoluutiosta.
 
Tuli kokeiltua AMD Fluid Motion Frames -teknologiaa, kun tuli vihdoin virallisille ajureille.

Cyberpunkissa RX 7900 XT sai yli 60 FPS Path Tracing päällä. Oli ihan mielenkiintoista verrata Afterburnerin ja Radeonin softan FPS-mittareita, kun näyttivät ihan eri lukemia. Kuvanlaadussa en huomannut oikeastaan mitään huononnusta. Ainut vain, että peli ei ollut kovin sulavaa ja tuntui enemmän joltain 30-40 FPS. Hetkellisesti liike oli sulavaa ja oikeasti vastasi Radeonin FPS-mittarin lukemia, mutta sitten palasi nykiväksi. En äkkiseltään keksi, mikä oli pielessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 266
Viestejä
4 550 384
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom