Keskustelua yliskaalaustekniikoista Nvidia Dlss&Nis, Amd Fsr, Intel Xess.

Välillä tuo fsr3 on myös 6000-sarjalle ja välillä ei. Miten se nyt on? Vai enkö ymmärrä jotain..
- Peleihin enginetasolla integroitavalla FSR 3:lla laaja tuki eri näyttiksille (paitsi viivettä vähentävä Anti-Lag+ vain RDNA 3:lle muille ratukoille heikompi Anti-Lag)
- Kaikissa DX11 ja DX12 peleissä toimiva AFMF vain RDNA 3:lle.
 
"In terms of fluidity and clarity, FSR 3 looked a match for DLSS 3 "
" increase to fluidity was still profound and the quality of the generated frames again looked very good - comparable to DLSS 3. "

Tuosta sen kuvan että FSR on yhtä hyvä kuin DLSS.
Miten generoidun ruudun laatu voi olla vastaava kuin DLSS3:lla jos oikeiden ruutujen laatu on huomattavasti heikompi? Generoidut ruudut on laadultaan huomattavasti parempia kuin oikeat?

Olihan jotkut saitit sitä mieltä, että FSR2:n laatu oli vastaava kuin DLSS2:en, esim tpu vaikka todellisuus on vähän toinen. Pienellä varauksella pitää suhtautua noihin "comparable to" arvioihin
 
Itse kyllä tulkitsen nuo DF:n kommentit vaan koskemaan sitä FG osuutta. "Clarity of generated frames"

Ei ollut FSR skaalaus ehkä ollenkaan käytössä siinä demossa, minkä näkivät.
 
Itse kyllä tulkitsen nuo DF:n kommentit vaan koskemaan sitä FG osuutta. "Clarity of generated frames"

Ei ollut FSR skaalaus ehkä ollenkaan käytössä siinä demossa, minkä näkivät.
Artikkelin mukaan käytössä FSR 2 Quality mode.

The game was running in FSR 2 quality mode providing its own frame-rate boost, with frame-gen then taking you up to the limit. In terms of fluidity and clarity, FSR 3 looked a match for DLSS 3
 
Artikkelin mukaan käytössä FSR 2 Quality mode.

Eli skaalaus FSR2:llä ja FG FSR3:lla... Onhan se FSR2 jossain peleissä ollut aika hyvä ja suht lähellä DLSS:ää mutta ne on olleet enemmän poikkeuksia. Ehkä tässäkin on sitten ollut erityisen hyvä FSR2 implementaatio.
 
Just tuossa 6800xt kortilla Cyberpunkissa testasin tätä fsr juttua eikä ollut kyllä hyvä. 3440x1440 resolla ray tracing ja fsr pois niin omaan silmään voi että näyttää hyvälle ja rullaa.
 
Just tuossa 6800xt kortilla Cyberpunkissa testasin tätä fsr juttua eikä ollut kyllä hyvä. 3440x1440 resolla ray tracing ja fsr pois niin omaan silmään voi että näyttää hyvälle ja rullaa.
FSR on jotenkin rikki Cyberpunkissa. Autoa ajaessa auton takaosaan tulee älytöntä ghostingia ja muutenkaan ei mikään parhaimman näköinen. Intel XeSS Quality näyttää paremmalta kuin FSR2 Quality, mutta on vähän raskaampi. FSR 3:n luvattiin tulevan tuohon peliin ja eiköhän FSR 2 saa myös huomiota. Ei sitä voi tuollaiseksikaan jättää. Sen muistan, että DLSS2 näytti tuossa pelissä tosi hyvältä.

Path Tracingin saa toki unohtaa, vaikka FSR 3 tulisi. Jää vain vihreän leirin herkuksi. Pohjalle suositeltiin vähintään 60 FPS:ää ja RX 7900 XT sai FSR2 Balancedilla ja 1440p resoluutiolla 25-30 FPS. Onneksi normaaleihin RT-efekteihin riittää hyvin paukut XeSS päällä :D
 
FSR on jotenkin rikki Cyberpunkissa. Autoa ajaessa auton takaosaan tulee älytöntä ghostingia ja muutenkaan ei mikään parhaimman näköinen. Intel XeSS Quality näyttää paremmalta kuin FSR2 Quality, mutta on vähän raskaampi. FSR 3:n luvattiin tulevan tuohon peliin ja eiköhän FSR 2 saa myös huomiota. Ei sitä voi tuollaiseksikaan jättää. Sen muistan, että DLSS2 näytti tuossa pelissä tosi hyvältä.

Path Tracingin saa toki unohtaa, vaikka FSR 3 tulisi. Jää vain vihreän leirin herkuksi. Pohjalle suositeltiin vähintään 60 FPS:ää ja RX 7900 XT sai FSR2 Balancedilla ja 1440p resoluutiolla 25-30 FPS. Onneksi normaaleihin RT-efekteihin riittää hyvin paukut XeSS päällä :D

Kokeilin nopeaa tuota XeSSiä ja en oikein huomannut mitään. Ei nykinytkään, mutta kannattaako sitä siis kokeilla päällä ja rt:tä siihen?

Vai liittyykö tuo edes minun näyttikseen mitenkään? :D uusia juttuja minulle.

Edit: Testailin fps-mittarin kanssa niin kaikki täpölle ja unohtaa rt:n sekä nuo skaalaukset. On hyvä. Nyt vaan odotan päivityksen ja lisärin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan pelikohtaista miten nuo toimii ja paljon siitäkin kiinni millä laitteella pelaa.

Kokeilin Jedi Survivoria kaikki asetukset maksimilla ja FSR Quality päällä 65" 4K OLED telkkarilla ja en kyllä huomannut mitään ongelmaa FSR:n kanssa. Ja nimenomaan Jedi Survivorin FSR2.0 toteutusta haukuttiin käytännössä käyttökelvottomaksi DF:llä.
Voi toki olla eri asia jos pelaa naama kiinni näytössä. Omat näytöt on vaan 1440p niin hankala verrata...
 
Artikkelin mukaan käytössä FSR 2 Quality mode.

Tää kyllä hämää miestä kuin miestä koska mulla on ollut semmoinen ymmärrys että FSR3 on myös skaalaus, eli (toivottavasti) upgrade FSR2:n nähden. Kyytipoikana sit myös FG jos niin haluaa.

Tosi erikoista jos AMD:n pressi näytti vaan FG osuutta FSR3:sta mutta ei yliskaalauksen laatua.
 
Tää kyllä hämää miestä kuin miestä koska mulla on ollut semmoinen ymmärrys että FSR3 on myös skaalaus, eli (toivottavasti) upgrade FSR2:n nähden. Kyytipoikana sit myös FG jos niin haluaa.

Tosi erikoista jos AMD:n pressi näytti vaan FG osuutta FSR3:sta mutta ei yliskaalauksen laatua.

HUB oli kysynyt tuota AMD:ltä ja vastaus oli:
Screenshot 2023-08-26 203805.png
 
Kokeilin nopeaa tuota XeSSiä ja en oikein huomannut mitään. Ei nykinytkään, mutta kannattaako sitä siis kokeilla päällä ja rt:tä siihen?

Vai liittyykö tuo edes minun näyttikseen mitenkään? :D uusia juttuja minulle.

Edit: Testailin fps-mittarin kanssa niin kaikki täpölle ja unohtaa rt:n sekä nuo skaalaukset. On hyvä. Nyt vaan odotan päivityksen ja lisärin.
Kyllähän se FPS:ää nostaa. Ihan mieltymyksistä kiinni, kannattaako käyttää. Ultra Quality varsinkin näyttää hyvältä, mutta ei tuo enää hirveästi lisää suorituskykyä. Toki yksi vaihtoehto on ajaa ihan natiivina ilman säteenseurantaa :D
 
Itse kyllä tulkitsen nuo DF:n kommentit vaan koskemaan sitä FG osuutta. "Clarity of generated frames"

Ei ollut FSR skaalaus ehkä ollenkaan käytössä siinä demossa, minkä näkivät.
Tuohan ei ota kantaa muuhun kuin että generoidut kuvat ei pistä ainakaan heti silmään sen perus FSR2 sutun ohella.
 
FSR 3:ssa hämää, että sen eri quality-asetuksilla on kolme eri käyttöskenaariota:
  • FSR 2 ylösskaalaus + FSR 3 frame generointi + antilag
  • FSR 3 frame generointi + antilag
  • FSR anti-aliasointi + antilag, tämä oli jossain mainittu olevan "FSR3 ultra-quality", vastine NV:n DLAA:lle
 
Tuo DLAA:n vastine kiinnostaa itseä tässä julkaisussa eniten. Vielä 4K:llakin kaipaa välillä parempaa AA:ta. FG:tä en ole itse päässyt vielä kokeilemaan joten en lyttää mutta vähän epäilen tuleeko 1.0 olemaan oikeasti käyttökelpoinen.
 
AMD:llä on kyllä vielä rutkasti työtä saada FSR2 oikeasti käyttökelpoiseksi. Jokaisessa pelissä missä olen sitä testannut, niin on ollut käyttökelvoton häiritsevän haamuilun tai/ja sitten pikselöityneiden partikkeliefektien takia.
 
DF:ltä tuli ulos mielenkiintoinen video DLSS tekniikasta. Mukana myös mm. AI guru NVIDIA:lta kmja CP2077:n art leader tms. Videolla käydään läpi käytännössä koko DLSS kaari ja tulevaisuuden näkymiä tekoälyn mahdollisuuksiin peligrafiikassa ja peleissä ylipäänsä.

 
DF:ltä tuli ulos mielenkiintoinen video DLSS tekniikasta. Mukana myös mm. AI guru NVIDIA:lta kmja CP2077:n art leader tms. Videolla käydään läpi käytännössä koko DLSS kaari ja tulevaisuuden näkymiä tekoälyn mahdollisuuksiin peligrafiikassa ja peleissä ylipäänsä.
Feikkifreimit mainittu! Hauskasti tuo Nvidian tukkajumala argumentoi että Path Tracing käytöllä saadaan oikeestaan aidompi lopputulos ja kaikki rasterointikikat onkin niitä feikkifreimejä :) Tässä ois käyttistä väittelyketjun vanhoihin aiheisiin, mutta ei jaksa tehdä muistiinpanoja.
 
Mielenkiintoista oli myös höpinä DLSS modeista. Catanzaro mainitsi että Nvidian olisi syytä helpottaa modien tekemistä. Itellä herää vähän ajatus, että harmi ettei Nvidia itse tee DLSS 3 modeja peleihin tapauksissa joissa se olisi teknisesti ottaen mahdollista. Toki tohon varmaan syynsä, katsottaisiin alalla varpaille astumiseksi tai olisiko ihan juridisestikin jotain esteitä eos.
 
Feikkifreimit mainittu! Hauskasti tuo Nvidian tukkajumala argumentoi että Path Tracing käytöllä saadaan oikeestaan aidompi lopputulos ja kaikki rasterointikikat onkin niitä feikkifreimejä :) Tässä ois käyttistä väittelyketjun vanhoihin aiheisiin, mutta ei jaksa tehdä muistiinpanoja.

Tottahan se juu on, että rasterointi on vaan kikkaa kikan päälle, että saadaan luotua suht uskottavan näköistä grafiikkaa. Eli rastroinnin tuottama Frame on feikattu kokonaisuudessa erilaisilla kikoilla, kun taas path tracingillä simuloidaan sitä oikeaa valon ja silmän yhteispeliä.

Toki vähän sivuraiteille lähti vastaus, kun kyse oli kuitenkin DLSS:n interpolimista frameista vs Enginen tekemät framet. DLSS FG rasteroinnin päälle on siis oikeaa feikki framejen juhlaa. :p

Siten itsekin nyt tyytyväisenä Starfieldiä pelannut ihan täysin feikkiframeilla koko ajan. :geek:
 
Mielenkiintoista oli myös höpinä DLSS modeista. Catanzaro mainitsi että Nvidian olisi syytä helpottaa modien tekemistä. Itellä herää vähän ajatus, että harmi ettei Nvidia itse tee DLSS 3 modeja peleihin tapauksissa joissa se olisi teknisesti ottaen mahdollista. Toki tohon varmaan syynsä, katsottaisiin alalla varpaille astumiseksi tai olisiko ihan juridisestikin jotain esteitä eos.

Joo ja tukkajumalakin suhtautui aika positiivisesti tuohon modien tein helpottamiseen ja ehkä rivien välistä vähän lupaili, että semmoista saattaisi olla tulossa.
 
Tuon tuoreen Microsoft leakin perusteella MS on alkanut kehittää omaa neuroverkkopohjaista skaalaintaan (established projects):
hybrid_cloud_4.jpg

Mikähän on, kun ei FSR2 riitä?
 
Tuon tuoreen Microsoft leakin perusteella MS on alkanut kehittää omaa neuroverkkopohjaista skaalaintaan (established projects):
hybrid_cloud_4.jpg

Mikähän on, kun ei FSR2 riitä?
Microsofthan demosi tuollaista jo vuosia sitten jossain GDC:ssä tms? Ei ole mikään uusi projekti kyseessä.
 
Viimein liikahti FSR3-juna eteenpäin, eli pian pääsee ihmettelemään tekniikkaa. Olen pelannut God Of Waria FSR2 Quality- asetuksella, 4K-resoluutiolla.
Ainakin noin korkealla resolla ja 70 prosentin terävöityksellä kuva on ollut minusta ihan ok. Pelaan 60" telkkarin kautta ja hieman vertasin natiivia tuohon.
Silmällä huomaa että ehkä siinä hieman petrattavaa etenkin liikkeessä, mutta ajaa ihan hyvin asiansa. Alemmilla resoluutiolla varmaan näkisin enemmän heikkouksia Dlss-verrattuna. Mielenkiintoista siis pian nähdä mitä parannuksia FSR3 tarjoaa:

"AMD has stated that their Radeon RX 5000 series (RDNA 1) and Nvidia’s GeForce RTX 20 (Turing) series will support FSR 3 and that they recommend using the feature with Radeon RX 6000 series (RDNA 2) and RTX 30 (Ampere) series GPUs. Older GPUs will support FSR 3’s upscaling component, but may not run well with FSR 3’s Frame Generation component."

 
Viimein liikahti FSR3-juna eteenpäin, eli pian pääsee ihmettelemään tekniikkaa. Olen pelannut God Of Waria FSR2 Quality- asetuksella, 4K-resoluutiolla.
Ainakin noin korkealla resolla ja 70 prosentin terävöityksellä kuva on ollut minusta ihan ok. Pelaan 60" telkkarin kautta ja hieman vertasin natiivia tuohon.
Silmällä huomaa että ehkä siinä hieman petrattavaa etenkin liikkeessä, mutta ajaa ihan hyvin asiansa. Alemmilla resoluutiolla varmaan näkisin enemmän heikkouksia Dlss-verrattuna. Mielenkiintoista siis pian nähdä mitä parannuksia FSR3 tarjoaa:





Tuo GoW onkin omien tietojen mukaan ainakin yksi parhaista FSR2 toteutuksista.

Mielenkiinnolla odottelen kyllä FSR3 revikoita.
 
Forspokeniin tuli FSR3 ja myös sen demoon. Testasin demoa ja mun näyttö on selvästi pullonkaula.

Imgur: The magic of the Internet

En huomannut kuvanlaadussa ja visuaaleissa mitään heittoja, bugeja, artifakteja tai muutakaan räkää. Ei ollut lagista viipyilyä. Hämmästyttävän hyvältä vaikuttaa ja jos tää on näin laadukasta muissakin peleissä niin erittäin iso juttu. Katson raskaasti hengittäen Cyberpunkin suuntaan.

Natiivi asetukset oli ultra-high preset ja custom oli sit tuo että muuten samat mutta FSR3 ja FG päälle. Numerot pysyi tasaisesti koko ajan tuossa.

Tuolla lisää keskustelua:
Forspoken now supports FSR3 (Update patch 1.22), there is a free demo if you want to try it : Amd (reddit.com)
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin tuota Forspokenin Demoa ja Frame Generationia RX 7900 XT:llä.

Asetukset natiivi 1440p-resoluutio, Ultra ja RT on:
Ilman FSR Frame Generationia: 81 FPS
FSR Frame Generation päällä: 136 FPS

Kuvanlaadullisesti tuo oli erittäin hyvä. En oikeasti huomannut mitään artifakteja tai ghostingia. Resoluution skaalausta en kokeillut, kun pelkkä Frame Generation natiiviresoluutiolla boostasi FPS:ää reilusti. Sen sijaan hiiren input lag tuntui aivan kamalalta. FSR3:n ensikosketus alkoi jo tuntua pettymykseltä, kunnes kokeilin ilman sitä ja ihan sama input lag vaivasi. Ei taidakaan johtua Frame Generationista tämä, vaan pelin tai joku muu raudan ongelma. Oman näytönohjaimen pitäisi tukea Radeon Antilag+:aa.

Ylipäätään hyvin positiivinen kuva jäi. Kuvanlaatu ja silmällä havaittava viive pysyvät samana, mutta FPS nousee paljon. Ai että kun tulisi Cyberpunkkiin tämä. Saisi kunnon RT-efektit päälle myös Radeonin kortilla. Se on graafisesti näyttävä hidastempoinen peli, jota pelaisin ohjaimella.

EDIT: Hetken pelailun jälkeen hiiren Input Lag on jo selvästi parempi myös FSR3 Frame Generation päällä. Joku taisi bugittaa pelissä. Tai sitten siihen tottui...
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa testattua Forspokenia. Tuo input lagin määrä mitä FG:llä tulee vaikka FPS olisi yli 100 on aivan järkyttävä. Parempi pelata vaan 60fps DLSS:llä, reagoi ripeämmin hiireen ja artifaktaa paljon vähemmän.
 
Ei paha ei paha. Tässä voi melkein jättää 4090 haaveet taakse jos FSR3 olisi joka pelissä
 
Tulipa testattua Forspokenia. Tuo input lagin määrä mitä FG:llä tulee vaikka FPS olisi yli 100 on aivan järkyttävä. Parempi pelata vaan 60fps DLSS:llä, reagoi ripeämmin hiireen ja artifaktaa paljon vähemmän.

Tietty se antilag+ joka tiputtaa tuolla sitä lagia on vain 7000-sarjan korteissa. Itsellä ei ole mitään havaintoa pelaako FSR3 yhteen reflexin kanssa, vai ei.
 
Itseäni kiinnostaa miten mahtaa toimia vaikkapa Steam Deckin ja vastaavien kanssa tuo Fsr 3 fluid motion frames(helpompi ehkä sanoa FG tai frame generation tosin) jos pienempi näyttö niin huomaako niitä ongelmia mitä se aiheuttaa jos natiivi fps on luokkaa 30-40.
 
AFMF taidettiin luvata vasta ensi vuodelle ellen väärin muista. Ihan kova yllärijulkaisu jos on toimiva tekele.

Pelilistahan on ihan mittava ja Starfieldikin löytyy.
 
AFMF taidettiin luvata vasta ensi vuodelle ellen väärin muista. Ihan kova yllärijulkaisu jos on toimiva tekele.

Pelilistahan on ihan mittava ja Starfieldikin löytyy.
Nopeasti tuossa rääkkäsin Cyberpunkilla konetta. Ei kaatunut, mutta tosiaan vsync ja HDR sai lähteä että saa frame genin päälle. Tuli kyllä selkeästi fpsää lisää, lagia myös (ei kuitenkaan niin paljon että estäisi mun pelaamiset) ja ghosting on edelleen FSR 2.1:stä tuttua. Overlay meni jotenkin solmuun ja voi vaatia buutin että näyttää oikein asiat, mutta alku on sinänsä lupaava. Pelkällä frame genillä yhdistettynä FSR 2.1:een voi kyllä path tracingin edelleen unohtaa.
 
Tota Forspokenin demoa nyt hinkannut 7900XTX kortilla. Lopputulemana on että tuo Framegeneraatio lisää noiden ruudun renderöinti aikoja niin epätasaiseksi että tarvitsee olla todella suuri tuo alkuperäinen päivitysnopeus jotta sitä lagia ei huomaa. Jos cappaa nopeuden pelistä 120fps ja katsoo amd overlaysta 99. persentiilin on se 60fps jos muuten näyttää 120. Eli peli tuntuu kuin kuin se renderöitäisiin 60fps nopeudella. Ilman framegeniä on 99. persentiili jotain 80 fps eli peli tuntuu selkeästi sulavammalta. Jos tuota framegeniä käyttää jostain alle 60fps natiivi nopeudelta tuntuu lagi aivan järkyttävältä. Jos tuota renderöityjen ruutujen eroa ei saada paremmaksi on kyseinen ominaisuus täysin turha. Ainoa hyöty jää johonkin realtime cutsceneihin jotka voi näyttää sulavammeilta.
 
Tota Forspokenin demoa nyt hinkannut 7900XTX kortilla. Lopputulemana on että tuo Framegeneraatio lisää noiden ruudun renderöinti aikoja niin epätasaiseksi että tarvitsee olla todella suuri tuo alkuperäinen päivitysnopeus jotta sitä lagia ei huomaa. Jos cappaa nopeuden pelistä 120fps ja katsoo amd overlaysta 99. persentiilin on se 60fps jos muuten näyttää 120. Eli peli tuntuu kuin kuin se renderöitäisiin 60fps nopeudella. Ilman framegeniä on 99. persentiili jotain 80 fps eli peli tuntuu selkeästi sulavammalta. Jos tuota framegeniä käyttää jostain alle 60fps natiivi nopeudelta tuntuu lagi aivan järkyttävältä. Jos tuota renderöityjen ruutujen eroa ei saada paremmaksi on kyseinen ominaisuus täysin turha. Ainoa hyöty jää johonkin realtime cutsceneihin jotka voi näyttää sulavammeilta.

Tästä AMD FSR 3 Now Available näkee AMD:n omat käppyrät latenssin suhteen.

Laitoin noi latenssikuvat spoiler tägiin niin ei spämmää turhaan:
1696003147005.png


1696003203885.png

Ja jos on joltain mennyt ohi toi AMD:n linkki niin yleisesti asetuksiin liittyen:
" It is recommended to use AMD FSR 3 with VSync, as when enabled, frame pacing relies on the expected refresh rate of the monitor for a consistent high-quality gaming experience. Additionally, it is recommended that Enhanced Sync is disabled in AMD Software: Adrenalin Edition™ settings, as it can interfere with frame pacing logic. A game using AMD FSR 3 in this configuration will show a “zigzag” pattern on frame time timing graphs in performance measuring tools such as AMD OCAT. This is completely expected and does not indicate uneven frame pacing. "

Osaako muuten joku ELI5 tyylillä avata hieman lisää tätä kohtaa "If you have a 120hz monitor, and the game without FSR3 Frame Generation runs at 90fps – and you enable VSync – you will be dropping interpolated frames to your monitors 120hz refresh rate. In this instance, it will be wise to either disable VSync, or to limit the game FPS using its in-game settings to the required monitor refresh rate. This allows you to trade off smooth pacing for latency3,4, in games where this choice makes a difference. "

sekä " There are more accurate ways to examine frames through the display pipeline to a monitor than present-present. The gameplay experience in this mode is recommended due to its more consistent timing – when combined with a game-side frame time limiter set to ½ refresh rate, it is a high-quality gaming experience. "

Nuo kaksi viimeistä lainausta on AMD:n teknisemmästä artikkelista AMD FSR 3 game integrations out now + more details for developers
 
Viimeksi muokattu:
Tästä AMD FSR 3 Now Available näkee AMD:n omat käppyrät latenssin suhteen.

Laitoin noi latenssikuvat spoiler tägiin niin ei spämmää turhaan:
1696003147005.png


1696003203885.png

Ja jos on joltain mennyt ohi toi AMD:n linkki niin yleisesti asetuksiin liittyen:
" It is recommended to use AMD FSR 3 with VSync, as when enabled, frame pacing relies on the expected refresh rate of the monitor for a consistent high-quality gaming experience. Additionally, it is recommended that Enhanced Sync is disabled in AMD Software: Adrenalin Edition™ settings, as it can interfere with frame pacing logic. A game using AMD FSR 3 in this configuration will show a “zigzag” pattern on frame time timing graphs in performance measuring tools such as AMD OCAT. This is completely expected and does not indicate uneven frame pacing. "

Osaako muuten joku ELI5 tyylillä avata hieman lisää tätä kohtaa "If you have a 120hz monitor, and the game without FSR3 Frame Generation runs at 90fps – and you enable VSync – you will be dropping interpolated frames to your monitors 120hz refresh rate. In this instance, it will be wise to either disable VSync, or to limit the game FPS using its in-game settings to the required monitor refresh rate. This allows you to trade off smooth pacing for latency3,4, in games where this choice makes a difference. "

sekä " There are more accurate ways to examine frames through the display pipeline to a monitor than present-present. The gameplay experience in this mode is recommended due to its more consistent timing – when combined with a game-side frame time limiter set to ½ refresh rate, it is a high-quality gaming experience. "

Nuo kaksi viimeistä lainausta on AMD:n teknisemmästä artikkelista AMD FSR 3 game integrations out now + more details for developers
Se nyt on ihan sama mitä joku mittaus näyttää, mutta jos se tuntuu ihan siltä kuin vanha kunnon multigpu microstutteri niin ei jatkoon.
 
Testailin pikaisesti Starfieldissä niin hyvin toimi FSR 3. FPS nousi 60->108 @5120x1440 R3600 7800XT. Tosin Steam overlay raportoi 54 fps, ja Adrenalin 108 fps.
 
Jees, mitäs merkitystä testatuilla luvuilla - mennään vaan "Mutulla" kun se on paljon älykkäämpää. Sinä ainakin voit olla oikeassa aina.
Laittakaapa se 99% persentiili näkymä päälle joko siitä AMD overlaysta taikka mitä tahansa monitorointityökalua käytättätekäån ja katsokaa mitä sille lukemalla tapahtuu kun sen FGn laittaa päälle. Tuntee kyllä hiiressä kun alkaa sitä liikuttamaan että siellä välissä on ruutuja mitkä renderöidään hitaammin mitä ilman sitä FGtä. Antilag+ parantaisi tilannetta, mutta Forspoken ei sitä näytä tukevan. Vsync tai framecappi tasoittaa vain niitä yläpään nopeita ruutuja, mutta samalla se teki 99% lukeman vielä huonommaksi.
 
Tuli SporFokenin demossa testailtua kanssa nyt aamusta. Itse FrameGen toimii ihan hyvin, kunhan base FPS on isohko. Ei alle 60 ainakaan. Tältä osin DLSS3 FG on omasta mielestä parempi, sillä se tuntuu ja näyttää hyvälle vielä jollain 45 FPS:n base FPS:llä

Sama huomio kun miivillä, että frametimet sahaa koko ajan tasaisesti edes taas kun FSR 3 FG on päällä, vaikka on V-sync päällä. Toki varmaan jollain v-sync ja fps rajoitusten säädöllä tähän voisi saada parannusta. Koitin DSR reson (150% * 3440*1440) avulla tilennetta, missä base fps on alhainen (n. 40), niin aika kehnolle tuntui ja näytti kyllä FSR FG.

Toinen ongelma tässä on se, että FSR3 FG:tä ei ainkaan tuossa forspokenissa voi käyttää ilman FSR 3 skaalausta. FSR skaalaus saa kasvillisuuuteen aikamoisen pixel crawlin aikaan, jopa siinä native AA moodissa, minkä pitöisi sii vain tehdä AA FSR:n avulla natiivireson päälle. Tuo on kyllä aika outoa. DLSS qualityllä kasvillisuus näyttää liikkeessä huomattavasti paremmalle.

Summa suumarum. Tämä oli kyllä hyvä pelinavaus AMD:ltä FG hommiin. Ja ainakin sen tämä todisti, että ihan toimivaa FG:tä voidaan toteuttaa ilman optical flow acceleration yksiköitäkin ja toivottvasti nvidia toisi DLSS FG:n myös vanhemmille RTX korteille tämän seurauksena.
 
Daniel Owen pikatestasi immortals of aveumissa FSR 3 FG, huomiona ainakin että g-sync ei toimi ja latenssi suurempi kuin DLSS FG kanssa. Reflex ei toimi tietty FSR kanssa ja radeon vastaava vielä implementoimatta?

 
Jees, mitäs merkitystä testatuilla luvuilla - mennään vaan "Mutulla" kun se on paljon älykkäämpää. Sinä ainakin voit olla oikeassa aina.
Ovathan testatut luvut tärkeitä, mutta testin pitää mitata oikeita asioita. Avg fps ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä, kuinka hyvin peli oikeasti pyörii. Frametimen tasaisuus ja dippien poissaolo ovat ne keskeiset tekijät sulavan pelikokemuksen taustalla, ei avg fps.
 
Pikaisella Afterburner+RTSS testauksella aika tasaiselta tuntuu ja näyttää. Ei siellä suuremmin %1 minimit tippuneet ja frametime oli melko tasaista käyrää.

FORSPOKENDemo_2023_09_30_13_27_20_840.jpg
 
Itsekin kokeilin tuota demoa ja positiiviset fiilikset jäi, oikeastaan ylitti omat odotukset mihin AMD pystyi omalla systeemillään, etenkin Nvidiaan verrattuna tekemään. Mitä peliin tulee ei ihme että floppasi, kuka noin rasittavan nenäkästä hahmoa jaksaisi koko pelin ajan kuunnella. Käsikirjoittaja on varmaan jostain amiksen ja yläasteen välimaastossa iältään ja taidoiltaan. No kohderyhmä lienee nuorta, mutta myyntiluvuista päätellen hekään ei tällaiseen ihastuneet.
Harmi sinänsä sillä itseasiassa tykkäsin taistelu ja liikkumis-systeemistä, se oli ihan hauskaa mäiskettä. Tosin ei ihan Horizon Zero Dawnin hauskuutta, mistä aukaisin kaikki haasteetkin.

Meni vähän peliarvosteluksi mutta asiasta vielä, yksi syy miksi päätin kokeilla Radeonia oli nämä uudet tekniikat. Mukava nähdä että vaikuttaisi homma onnistuneen :thumbsup:
 
Kokoeilin vielä vähän lisää ja otin päälle tuon viiveen nvidia overlayhin. Aika reippaasti lisää kyllä viivettä tuo FSR3 FG:

Ilman mitään skaalausta tai FG:tä: FPS noin 90-100 ja viive jotain 8-9ms
FSR3 Native AA/FG ON: FPS noin 130-150 ja viive 16-18ms

Ei tuo nyt itseä vielä häirinnyt kummemin ja suht hyvälle tuntui pelata, vaikka viive tuplaantui.
 
Ainakin RX 7000 -sarjan korteilla AntiLag+:n pitäisi auttaa viiveen suhteen. Mielenkiinnolla kyllä odotan toteutusta muihin peleihin.

Yritin kokeilla FSR Fluid Motionia Cyberpunkissa ja Witcherissä. Jälkimmäisen on mainostettu tukevan sitä virallisesti. Ilmeisesti vielä aika kokeiluasteella, kun FPS vain putosi muutamalla tuon käyttöönoton jälkeen. Vsync ja HDR oli pois ja Full Screen päällä.

Edit: Ilmeisesti Fluid Motionin muutoksia ei näe Afterburnerin OSD:llä. Pitää kokeilla uudelleen AMD:n overlaylla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ladattua ne AMD preview ajurit ja testasin Control pelillä. Vaikka tuli aiemmin annettua lokaa tuosta Forspoken pelistä FG päällä niin tässä Controllissa kyllä toimii. Varsinkin kun huomasin että tuo bugaa jos käy grafiikka menussa jotain säätämässä ja FG on päällä putoaa 99 persentiili puolella ja alkaa stutteroimaan. AMD sotwaressa kun käy ottamassa FG pois päältä ja takaisin päälle nousee 99 persentiili takaisin lähelle AVG arvoa ja stutterointi katoaa. Mitään kuvanlaadullisia ongelmia en havainnut vaan fps lähes tuplaantuu. 4K reso kaikki asetukset täysillä RT päällä lähes 100fps jossain kohdin. Ainoa miinus ettei voi käyttää RSRää samaan aikaan vaan joutuu ajamaan natiivi resolla tai sitten katsomaan hieman suttuisempaa kuvaa. Korttina 7900XTX

Mutta vahva suositus lataamaan ne ajurit ja kokeilemaan. :cool:
 
Kokoeilin vielä vähän lisää ja otin päälle tuon viiveen nvidia overlayhin. Aika reippaasti lisää kyllä viivettä tuo FSR3 FG:

Ilman mitään skaalausta tai FG:tä: FPS noin 90-100 ja viive jotain 8-9ms
FSR3 Native AA/FG ON: FPS noin 130-150 ja viive 16-18ms

Ei tuo nyt itseä vielä häirinnyt kummemin ja suht hyvälle tuntui pelata, vaikka viive tuplaantui.
Sehän on käsittääkseni väistämätöntä, että frame gen lisää viivettä, mutta mitehän tuo vertautuu vastaavaan DLSS viiveeseen? Uudemmissa AMD korteissa viivettä vähentää antilag+, mutta lieneekö siitä vielä missään testejä, kuinka iso vaikutus on...

edit: ylipäätään kyllä lukemani perusteella varsin positiivinen yllätys tämä FSR 3.0. Varsinkin, kun julkaisun piti olla vasta joskus ensi vuonna ja tulikin ihan puskista jo nyt. Varmaan AMD:lla oli painetta julkaista nopeasti etuajassa, joten hyvinkin voi tulla vielä parannuksia ajan kanssa. Kaikkialla huudeltiin faktana, että FSR3 ei voi päästä lähellekään DLLS, koska ei ole dedikoituja AI-coreja. Aloin jo itsekin uskomaan tähän, mutta kerrankin yllätti positiivisesti sekä aikataulun, että toiminnan osalta :)

edit2: erittäin huvittavaa, että valtaosa FSR3 testeistä on tehty NVIDIAn korteilla. Kommenteissa vielä jotkut fanipojat itkevät, kuinka ei pärjää DLLS:lle, vaikka AMD juuri lahjoitti ilmaisen framegenin vanhoille NVIDIA korteille, mitä ahne NVIDIA ei halunnut itse tehdä :D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom