Keskustelua yliskaalaustekniikoista Nvidia Dlss&Nis, Amd Fsr, Intel Xess.

Hauskintahan tässä on se että juri tasoloikkapeleissä haluaisit että ruudunpäivitys on nopea, siksi aikoinaan monet tasohyppelypelit on olleet ns. "optimoituja" ja graafisesti usein vähän välttävämpiä.

Nyt R&C pelin kanssa saadaan sekä että noiden skaalaustekniikoiden avulla: Nopeat ja sulavat ruudunpäivitykset sekä uusimmat silmäkarkit tarjolle.
 
  • Tykkää
Reactions: aop
PS5-peli kyseessä eikä ole graafisesti vaatimaton. PC:lle lisätty vaativampia efektejä.

Eiköhän se nyt ole ihan kiva että siellä on PC:llä niitä skaalausvaihtoehtoja niin on vähän helpompi jollain Steam Deckillä tai Polaris/Pascal aikakauden PC:llä. Siis heille, jotka eivät ole skaalausallergikkoja.

Paitsi he pelaavat semmosilla resoilla että skaalus hommilla et saa kuin suttuisen kuvan etkä oikein mitään muuta.
Toki Steam Deckissä pieni näyttö mistä suttuisuutta ei välttämättä niin huomaa kuin isommasta ruudusta.

Mutta vähän riippuu pelistä, mutta nämä skaalus hommelit antavat yllättävän vähän lisä fps loppuviimeksi. Joten niiden hyöty on enemmän kuin vähän kyseenalaista.

Tuossa kokeilin tuota uutta Ratchet & Clankkiä niin tällä A750 Arkilla näkee että Intelin ajuri tiimillä on töitä edessä tämänkin kanssa. Eli peliä pyörii asetuksista viis aika heikosti.
Mutta mitä säteenseuranta hommia kokeilin niin joitain heijastuksia siellä sun täällä, mutta ei edellenkään mitään semmoisia minkä kanssa peli olisi "pakko" pelata.
 
Paitsi he pelaavat semmosilla resoilla että skaalus hommilla et saa kuin sattuisen kuvan etkä oikein mitään muuta.
Ei välttämättä. Itellänikin ollut 1440p tai korkeampi reso käytössä vuodesta 2010 asti ja sen kaverina sellaisiakin voimavekottimia kuin Radeon HD 6950 ja myöhemmin GTX 1060.

Jos nyt olis 1440p 60hz + RTX 3060/Arc A770 käytössä niin varmaan turvautuisin skaalauksiin siinä toivossa, että saan sen 1440p 60fps. Skaalausallergikko varmaan pudottaisi asetuksia. Mielestäni hyvä, että on vaihtoehtoja tarjolla monenlaisiin makuihin ja kokoonpanoihin.

Mutta vähän riippuu pelistä, mutta nämä skaalus hommelit antavat yllättävän vähän lisä fps loppuviimeksi. Joten niiden hyöty on enemmän kuin vähän kyseenalaista.
Riippuu paljon pelistä, Battlefield 2042 ja RDR2 esimerkkejä peleistä, joissa hyöty jää huonoksi, mutta sitten taas UE5:ttä käyttävä Remnant 2 hyötyy tuosta erittäin paljon.
 
Ja kyllä Ratchet & Clank saa myös aikamoisen FPS boostin sekä DLSS:llä että FSR:llä (vaikka käyttäisi vain quality-asetusta)
 
Ja kyllä Ratchet & Clank saa myös aikamoisen FPS boostin sekä DLSS:llä että FSR:llä (vaikka käyttäisi vain quality-asetusta)

Noita tuijottaessa kannattaa aina muistaa että kaikki riippuu mikä näytönohjain on + se muu rauta.
Että jos vaikka näytönohjain on tukossa niin FSR ym. eivät pelasta asiaa valitettavasti.

Mutta hienoa että peli kuitenkin tukee DLSS, FSR ja XeSSiä eli kaikille jotain.
Muuten hauskasti nuo menee pelissä nimellä Laadunparannustapa ja oletuksena Intelin kortillakin oli FSR 2.1 käytössä.
 
Kyllä tuohon törmää täälläkin foorumilla hämmentävän usein, että moni ajattelee että avoimen maailman peli on aina raskas ja "putkijuoksu" pitäisi pyöriä vaikka perunalla.
Varmaan aika monelle tulee "putkijuoksusta" ensin mieleen vaikka joku ensimmäisen persoonan räiskintä, jossa kerralla ruudulla on pari vihollista, muutama boksi joiden takana ne ovat piilossa kohtuu pienessä huoneessa tai käytävässä. "Avoimesta maailmasta" taas joku maisema, joka tuntuu jatkuvan pitkälle horisontin taa, täynnä yksityiskohtia joka etäisyydellä.

Todellisuudessa "putkijuoksussa" voi siinä käytävässäkin olla paljon yksityiskohtia, tai avoin maailma voi olla melko pelkistetty tai ei oikeasti piirry yksityiskohtaisena kovin pitkälle.

Raytracing muuttaa myös tätä asetelmaa, se kun on monesti vaikuttavampi pienemmissä sisätiloissa kuin avoimen maailman osioissa. Enemmän varjoja yms.
 
Mutta vähän riippuu pelistä, mutta nämä skaalus hommelit antavat yllättävän vähän lisä fps loppuviimeksi. Joten niiden hyöty on enemmän kuin vähän kyseenalaista.

Esim. Doom Eternalissa 4090:lla 4K natiivi vs DLSS Quality ero on jotain 20-30 fps luokkaa kaikilla herkuilla ja RT:lla. Okei, onhan se fps valmiiksikin jossain 180-200 fps luokassa natiiviresolla, mutta jo valmiiksi hyvin optimoidussa pelissä ei kyllä millään muulla tempulla tuon päälle heitettäisi noin isoa pinoa lisäframeja.

En itse peliä pelatessa pysty erottamaan DLSS Qualitya nativiista 4K-resosta ja DLSS Balanced ja jopa Performance ovat mainioita kompromisseja jos tarvitaan lisää vääntöä. 4K + Balanced/Performance kaipaavat mielestäni hitusen terävöitystä kompensoimaan skarppiuden menetystä.

Olen myös kokenut DL frame generationin yllättävän hyödylliseksi. Se tekee path tracetusta Cyberpunkistakin täysin pelikelpoisen ja Witcher 3:sta pehmeää katseltavaa. Aluksi tuntui oudolta, kun pelin responsiivisuus ei vastannutkaan ruudulla näkyvää pehmeää liikettä, mutta aika nopeasti siihen kuitenkin tottuu. Artifakteja en pelatessa huomaa. Toivoa sopii, että Intel ja AMD julkaisisivat omat versionsa jotka olisivat yhtä hyvät kuin Nvidian. Kilpailu kun on vaan hyväksi.
 
Portal with RTX on aikamoista putkijuoksua ja mokoma peli laittaa näyttiksen kuin näyttiksen polvilleen.

Mä itse pelasin ton peli RTX 2080S:lla 1080p DLSS Ultra performance -asetuksella. Eli peli renderöitti 360p resoluutiolla. :rofl: Yllättävän hyvältä se näytti vaikka kyseessä oli ns. worst case scenario. Sain siis tolla setupilla about 80fps eli sillai mukavasti yli 60. Varmaanjoillekkin mielekkäämpää olis vetää DLSS Quality ja 30fps.
 
Esim. Doom Eternalissa 4090:lla 4K natiivi vs DLSS Quality ero on jotain 20-30 fps luokkaa kaikilla herkuilla ja RT:lla. Okei, onhan se fps valmiiksikin jossain 180-200 fps luokassa natiiviresolla, mutta jo valmiiksi hyvin optimoidussa pelissä ei kyllä millään muulla tempulla tuon päälle heitettäisi noin isoa pinoa lisäframeja.

En itse peliä pelatessa pysty erottamaan DLSS Qualitya nativiista 4K-resosta ja DLSS Balanced ja jopa Performance ovat mainioita kompromisseja jos tarvitaan lisää vääntöä. 4K + Balanced/Performance kaipaavat mielestäni hitusen terävöitystä kompensoimaan skarppiuden menetystä.

Olen myös kokenut DL frame generationin yllättävän hyödylliseksi. Se tekee path tracetusta Cyberpunkistakin täysin pelikelpoisen ja Witcher 3:sta pehmeää katseltavaa. Aluksi tuntui oudolta, kun pelin responsiivisuus ei vastannutkaan ruudulla näkyvää pehmeää liikettä, mutta aika nopeasti siihen kuitenkin tottuu. Artifakteja en pelatessa huomaa. Toivoa sopii, että Intel ja AMD julkaisisivat omat versionsa jotka olisivat yhtä hyvät kuin Nvidian. Kilpailu kun on vaan hyväksi.

Juu nuo ovat 4K:lla hyviä kuvanlaadun osalta kyllä.
Mutta FPS hyöty on vaan aika olematonta.
Tuossa vasta 4k:lla testasin DLSS ja FSR:n RTX 2070 ja RX 5700 XT:llä, niin on se hienoa on kun vaikka God of Warissa Ultra 4k:lla 30fps -> Quality asetuksilla 37fps (sama kuin tiputtamalla asetuksia Ultra -> High) ja vasta Performancella jotain parannuksia nähtävissä eli päästään jo hiukan yli 40fps:n.
Kun jos reson tiputti 4k -> 1080p:ksi (4k:lla FSR ja DLSS rendaa pelin 1080p:llä myös) niin fps:t Ultralla 70fps.
Eli jos kortti ei jaksa niin FSR, DLSS ja XeSS eivät vaan pelasta tilannetta.

Tuossa nuo testit vielä:




Tässä kokeilin Ratcher & Clank max asetuksilla 1080p Arkki A750:llä:
RT Off:
RT_off.jpg
RT On:
RT_on.jpg
RT On + FSR:
RT_on_FSR.jpg
RT on + XeSS
RT_on_XeSS.jpg

XeSSin kuva aika surkea ja paheni vielä kun tuosta lähti liikkeelle. RT effectit kiiltoja lattiioissa ja heijastuksia ikkunoissa eli ei mitään ihmeellistä siis.
 
Juu nuo ovat 4K:lla hyviä kuvanlaadun osalta kyllä.
Mutta FPS hyöty on vaan aika olematonta.
Tuossa vasta 4k:lla testasin DLSS ja FSR:n RTX 2070 ja RX 5700 XT:llä, niin on se hienoa on kun vaikka God of Warissa Ultra 4k:lla 30fps -> Quality asetuksilla 37fps (sama kuin tiputtamalla asetuksia Ultra -> High) ja vasta Performancella jotain parannuksia nähtävissä eli päästään jo hiukan yli 40fps:n.
Kun jos reson tiputti 4k -> 1080p:ksi (4k:lla FSR ja DLSS rendaa pelin 1080p:llä myös) niin fps:t Ultralla 70fps.
Eli jos kortti ei jaksa niin FSR, DLSS ja XeSS eivät vaan pelasta tilannetta.

Vaikka 7 fps ei paljolta tunnukaan, onhan tuo 4K-resolla n. 19% parannus natiiviin 30 fps verrattuna. Siihen päälle vielä tuo detaljien tiputtaminen, niin onhan se jo ihan tuntuva ero. Konsoleilla alkaa nykyään nähdä "Balanced" preseteja, jotka yleensä pyörivät 40 fps ja tarjoavat kompromissin 1080p 60 fps "Performance" ja 4K/1800p 30 fps "Quality" presetien välillä. Mielestäni jo tuo 30 -> 40 fps on ihan tuntuva pelikokemusta parantava muutos.

Tärkein ero mielestäni on, että DLSS tarjoaa parempaa kuvanlaatua, kuin vastaava resoluutio sellaisenaan. Esim jos 4K natiiviresolla DLSS Quality on 1440p, on se silti paremman näköinen, kuin asettaisi pelistä resoluution 1440p tai tiputtaisi render scalea samaan. Mä näen nämä oikeastaan yhtenä grafiikkaoptiona lisää ja näin "high end" PC:lla pelaajana, DLSS on yleensä eka asia, jota lähden kokeilemaan jos peli ei pyöri omaan makuun tarpeeksi hyvin.

Mitään taikuuttahan nämä eivät tietenkään ole ja DLSS yms itsessään aiheuttavat overheadia vs vastaava reso sellaisenaan. Vähän erikoista, että DLSS Performance vs natiivi-1080p on noin iso ero nopeudessa. Varmaan siinä tulee sitten just joku sopiva kynnys vastaan, että kortista yksinkertaisesti loppuu vääntö/muisti skaalata 1080p resosta.
 
Noita tuijottaessa kannattaa aina muistaa että kaikki riippuu mikä näytönohjain on + se muu rauta.
Että jos vaikka näytönohjain on tukossa niin FSR ym. eivät pelasta asiaa valitettavasti.

Mutta hienoa että peli kuitenkin tukee DLSS, FSR ja XeSSiä eli kaikille jotain.
Muuten hauskasti nuo menee pelissä nimellä Laadunparannustapa ja oletuksena Intelin kortillakin oli FSR 2.1 käytössä.

Nimenomaan nämä normaalit upsampling tekniikat auttaa, kun näyttis on pullonkaulana FPS:lle. Silloin jos CPU, on pullonkaula ei näistä upsampling tekniikoista ole juuri hyötyä. Siihen ei auta kun DLSS3 Frame gen.

Laadunparanannus on tässä pelissä kyllä ihan hyvä nimi, ainakin DLSS:n osalta, sillä se tarjoaa huomattavasti parempaa laatua, kun pelin oma TAA.
 
+20% suorituskykyä kuulostaa kyl omaan korvaan aika sairaan vaikuttavalta.

Mä oon ite joskus aikoinaan (aikaa ennen ku mulla oli VRR kilkkeet) Controlin pelannut niin että ylikellotin näytön 72Hz:n, ja cappasin half refresh rateen. 30fps ei pystynyt vetää mutta 36 meni oikein mukavasti.

Tai sit R&C:n kanssa homma menee niin että jos peli pyörii keskimärin 30fps niin sehän tarkoittaa sitä että välillä menee alle. Isket DLSS Qualityn päälle, pidät 30fps capin päällä ja varmistat tai ainakin minimoit keissit jossa lipsahtaa alle 30fps.

Myönnettäköön että DLSS on oikeastaan ainoa näistä yliskaalajista joka on tällä hetkellä oikeasti hyvä. XeSS ja FSR on molemmat vähän keskeneräisiä ja parannettavaa löytyy. XeSS en oo ite kokeillut, nähnyt vaan joitakin videoita aiheesta. FSR rupeaa rakoilemaan aika nopeasti ellei sillä tee jotain todella mietoa yliskaalausta jossa lähtökohtainen renderöintiresoluutio on jo varsin hyvä (niinku esim 1440/1680p -> 4k). Kun taas DLSS:llä jos se on hyvin implementoitu saa oikeasti aika raivollakin suorituskykyä takaisin jos on tarpeen.
 
Nimenomaan nämä normaalit upsampling tekniikat auttaa, kun näyttis on pullonkaulana FPS:lle. Silloin jos CPU, on pullonkaula ei näistä upsampling tekniikoista ole juuri hyötyä. Siihen ei auta kun DLSS3 Frame gen.

Laadunparanannus on tässä pelissä kyllä ihan hyvä nimi, ainakin DLSS:n osalta, sillä se tarjoaa huomattavasti parempaa laatua, kun pelin oma TAA.

Osaatko katsoa asioita ilman Nvidia laseja ?
Juu olet ostanut Nvidian kortin ja nyt selvästi sitä pitää jostain syystä perustella itselleen ja muille kuinka hyväs ostos on tullut tehtyä. Eli kaikki mitä Nvidia tekee on hemmetin hienoa jne..

Että ei näitä sun juttujas voi ottaa kukaan tosissaan kun semmoista typerää fanittamista kaikki jutut jatkuvasti.
Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.

SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.

Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.

Intelin kortille myös terävöitys 35% on hyvä asetus ja AMD korteilla oletus 80% on hyvä jos ei käytä FSRää. Kun jossain peleissä tyhmästi ensin ajurit terävöittää kaikkea ja sitten FSR vielä siihen päälle. Sitten se kuva onkin aika järkyttävän näköistä.
 
Osaatko katsoa asioita ilman Nvidia laseja ?
Juu olet ostanut Nvidian kortin ja nyt selvästi sitä pitää jostain syystä perustella itselleen ja muille kuinka hyväs ostos on tullut tehtyä. Eli kaikki mitä Nvidia tekee on hemmetin hienoa jne..

Että ei näitä sun juttujas voi ottaa kukaan tosissaan kun semmoista typerää fanittamista kaikki jutut jatkuvasti.
Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.

SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.

Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.

Intelin kortille myös terävöitys 35% on hyvä asetus ja AMD korteilla oletus 80% on hyvä jos ei käytä FSRää. Kun jossain peleissä tyhmästi ensin ajurit terävöittää kaikkea ja sitten FSR vielä siihen päälle. Sitten se kuva onkin aika järkyttävän näköistä.


Aikamoisen hyökkäävä tekstiä taas kerran. Sinä se et ilmeisesti osaa keskustella asioista syyttämättä erivän näkemyksen omaavia fanipojiksi...

Olenko jossain vaiheessa muka väittänyt, että esim DLSS muuttaisi kaikki kortit jotenkin erinomaisiksi...

Enkä edes ole puhut mistään DLSS3:n yleistymisestä, vaan totesin, että jos on CPU pullonkaula, niin siihen ei auta nämä upsampling tekniikat, vaan DLSS3 Frame gen. En tietenkään osaa suoraan sanoa, kuinka iso työ DLSS3:n implementointi peliin on, mutta se mitä olen lukenut aiheesta, niin ei sen nyt pitäisi mikään jättimäinen urakka olla. DLSS2 ja FSR -tuki kuitenkin jo aika helposti käsittääkseni saadaan peleihin tuotua. Jos se DLSS3 tulee pienellä vaivalla tuohon lisäksi, niin ei se nyt mitenkään mahdoton asia ole, että se vielä paljonkin yleistyisi.

Ei se DLSS tai mikään muukaan upsampling tekniikka tee jostain SER korteista maagisesti hyviä. Jos peli ei pyöri jollain kortilla edes 1080:llä kunnolla, nii ihan turha sitä on yrittää jollain 1440p resolla saada toimimaan DLSS tai FSR:n avulla. Kuten on jo sanottu, niin nämä tekniikat lisäävät overheadia vs natiivi pohjareso.

DLSS, FSR ja XeSS on parhaimmillaan, kun peli ei ihan jaksa pyöriä sillä 4k tai 1440p resolla ja sillä halutulla FPS:llä.

Ja en ihan kyllä purematya niele tuota väitettä, että 1080p plus sharpness filtteri olisi yhtä hyvä, kun esim. DLSS performance 4k resolla.

Ja se että pidän DLSS:ää hyvänä tekniikkana ja tykkään käyttää Ray Tracingiä peleissä tekee minusta ilmeisesti sitten NVIDIA fanin...

Ihan vaan Zetteri tiedoksi, että tykkäsin molemmista ihan yhtä paljon, vaikka DLSS olisi AMD:n tekniikka ja RT toimisi paremmin AMD:n korteilla. Silloin olisin tyytyväinen 7900XTX:n omistaja, mutta emme elä valitettavasti siinä ulottuvuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: aop
Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.

Jos nopeutta ei DLSS kytkemällä päälle tule lisää niin sit taitaa aika 100% olla CPU pullonkaula. Nimenomaan mitä enemmän ollaan näyttiksen kanssa tukossa, sitä hyödyllisempi DLSS on. Kunnes saavutetaan CPU pullonkaula that is.

Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.

Mimmoinen tuo suorituskykyero sitten on 1080p -> 4k suoralla yliskaalauksella vs 4k DLSS performance? Käytätkö anti-aliasta spatiaalisessa skaalauksessa? Kaiken järjen mukaan ei kyllä pitäis hirveän iso ero olla koska lähtökohtainen renderöintiresoluutio on sama (eli 1080p) ja ero ainostaan skaalauksessa (joka DLSS:n tapauksessa suoritetaan tensor coreilla). Periaatteessa yks mahdollinen sudenkuoppa on muistin loppuminen varsinkin jos muistibudjetti on venytetty äärimmilleen 8GB:n kortissa.

Kuvanlaatuero pitäis kyllä ihan mieletön DLSS:n eduksi ellei implementaatio oo paska.

Jokin tässä ei nyt kyllä täsmää: Ei voida olla semmoisessa tilanteessa jossa DLSS:n kytkeminen päälle ei jeesaa suorituskykyä ratkaisevasti mutta perus spatiaalinen yliskaalaus on ns game changer suorituskyvyssä.

Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta

Joo pitää kuitenkin muistaa että ennenkin ollaan tässä tilanteessa oltu väliaikaisesti:

VRR oli alunperin Nvidian otteessa G-syncin voimin kunnes AMD sai tehtyä agnostisen vastiikkeen aiheelle. Ja Nvidia saadiin ns väkivalloin raahattua tohn mukaan. Sama tullee käymään frame genin kanssa lopulta.
 
Hämmentävää... tuota vasenta puolta voisi vaikka pelata eikä olisi ikinä kuvitellut että joka ikinen frame on AI:n keksimä. Ja tämä on vasta nVidian "eka yritys" ja algoritmit kehittyy joka vuosi. Huhhuh.

Mielestäni tuossa ei ole mitään kovin mullistavaa. Korkea FPS niin kahden kuvan välinen ero on niin pieni että jopa AI:n on vaikea mennä pahasti metsään sen kanssa. On myös ollut esimerkkejä joissa se menee metsään kun on matala FPS.
Lisäksi mielestäni aika kyseenalaista kutsua noita AI generated. :D Jos niitä alettaisiin AI:n kanssa generoimaan niin kortiesta loppuisi tehot. Mutta DF nyt luputtaa papa jenssenin tissiä niin eihän tuo mikään ihme ole että kaikki mitä papa sanoo on noille totuus.
 
Mielestäni tuossa ei ole mitään kovin mullistavaa. Korkea FPS niin kahden kuvan välinen ero on niin pieni että jopa AI:n on vaikea mennä pahasti metsään sen kanssa. On myös ollut esimerkkejä joissa se menee metsään kun on matala FPS.
Lisäksi mielestäni aika kyseenalaista kutsua noita AI generated. :D Jos niitä alettaisiin AI:n kanssa generoimaan niin kortiesta loppuisi tehot. Mutta DF nyt luputtaa papa jenssenin tissiä niin eihän tuo mikään ihme ole että kaikki mitä papa sanoo on noille totuus.

DF on varmaan saanut jo kaikki "shill" palkinnot mitä keksiä voi. AMD/Intel/nVidia/Sony/Microsoft/Xbox shill... riippuen videosta.

Screenshot 2023-08-04 at 10.03.37.png
Spoilerissa oleva vitsikuva DF-clips kanavan promovideosta missä mainitsevat että heidän 250+ videostaan ainoastaan 4 on sponsoroitua ja aikovat jatkossakin tuottaa vain oman analyyttisen mielipiteen eikä lähde clickbait paskaan mukaan tai keulimaan yhden valmistajan talutusnuorassa.
 
Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.

DL frame gen tuki alkaa tulla jo valmiiksi yhä useammassa pelissä, joten oletettavasti sen integrointi on kohtuullisen helppoa, jos peliin myös lisätään DLSS tuki joka tapauksessa. Vaikka Nvidian hinnoittelu on nyt perseestä, ajan myötä myös DLSS 3 tuen omaavia näyttiksiä alkaa olla ihmisillä enemmän, ihan samaan tapaan kuin raytracingia tukevia näyttiksiä.

Steam Hardware Surveyssa tällä hetkellä top 10 käytetyistä näytönohjaimista on suuri osa Nvidian 30-sarjaa välillä 3050-3080. Vaikka noista osa ei ole mitään RT-performanssin hirmuja, tuki kuitenkin löytyy ja käyttökelpoisuus vaihtelee pelikohtaisesti, esim Spiderman + RT näyttäisi pyörivän 3060 ihan kelvosti 50-60 fps, joku Cyberpunk taas parhaimmillaan 30 fps eli parempi olla ilman RT.

SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.

Pelattavan määritelmä on hyvin henkilökohtainen. Jos se tarkoittaa sulle esim. tasaista 60 fps pelissä kuin pelissä, vaatimus on selvästi korkeampi. Mutta tuossa aiemmin puhuttiin esim. 30 -> 40 fps, ja mielestäni se nostaa jo pelin pelattavuutta huomattavasti responsiivisemmaksi. Kokeilin tuota 40 fps moodia God of War Ragnarokissa PS5:lla ja mielestäni se oli aika toimiva kompromissi kuvanlaadun ja suorituskyvyn kohdalla. Totta kai 60+ fps on aina parempi, mutta jos rauta ei riitä, niin minkäs teet.

Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.

Kokeilin ihan mielenkiinnosta, miten tuo skenaario toimii Cyberpunk 2077:ssa ja Shadow of the Tomb Raiderissa, kun ei ole raudasta kiinni. Valkkasin kummastakin pelistä satunnaisen "raskaalta näyttävän" kohdalla lähellä viimeistä savea. Otin nämä ihan sen takia, että Cyberpunk edustaa erittäin raskasta peliä ja SotTR on vain helppo ja nopea vaihtaa graffa-asetuksia.

Setuppi: 13600K + 4090. Cyberpunk asetukset max + RT ultra, ei path tracingia, ei DL frame genia. SotTR max + RT-varjot ultra.

PeliNäytön resoluutioRendattu resoluutioMuut asetuksetRuudunpäivitys (average fps)
Cyberpunk 20773840x21601920x1080DLSS Performance98-100
Cyberpunk 20773840x21601920x1080Render scale 50%98-100
Cyberpunk 20771920x10801920x1080Natiivi reso, integer scaling, NIS100-105
Shadow of the Tomb Raider3840x21601920x1080DLSS Performance215-220
Shadow of the Tomb Raider1920x10801920x1080Natiivi reso, integer scaling, NIS215-220

Eli pientä overheadia tulee jo pelkästä 4K reson käytöstä, kun peli skaalaa 1080p render targetin -> 4K, teki sen pelin render scalella tai DLSS:lla. Oletettavasti mitä hitaampi kortti tai vähemmän muistia, sitä isompi ero DLSS kanssa. Tomb Raiderissa eroa ei tullut varmaan sen takia, että CPU ei vaan jaksa rendata enempää frameja. Edes DLSS Ultra Performance (720p) ei tuo kuin n. 8 fps lisää.

Mutta ero kuvanlaadussa on selvä kummassakin pelissä. Natiivi 1080p + integer scaling + Nvidia Image Sharpening näyttää 4K näytöllä niin paljon huonommalta, kuin 4K + DLSS Performance. Olin melko yllättynyt, miten iso ero tuli. 1080p oli muhjuisempi, kun taas 4K + DLSS Performance näytti lähinnä 4K:lta huonommilla asetuksilla.
 
Suoraan sanoen jos terävöitystä käyttää, niin silloin ei pitäisi integer skaalausta käyttää. Mutta joka tapauksessa menee kyllä pohja kaikilta puheilta pois jos väittää 4K DLSS performancen ja perus skaalauksen + terävöityksen näyttävän yhtä hyviltä. DLSS:llä on paljon enemmän dataa käytettävissä ja lopputulos on sen mukainen. Jos muuta väittää, niin on niin suuret antipatiat, että valehtelee itselleen oikein huolella.
 
En tiedä onko oikea foorumi, mutta paljon arvon raati veikkaa prosenteissa teho eroa raakana jos pelaa 1440P/120 . RTX3060 vs 1070. 3060 on 12GB ventura ja 1070 8 G on gigabyten ver2.
Voin etsiä tarkemmat speksit jos tarvetta.
 
En tiedä onko oikea foorumi, mutta paljon arvon raati veikkaa prosenteissa teho eroa raakana jos pelaa 1440P/120 . RTX3060 vs 1070. 3060 on 12GB ventura ja 1070 8 G on gigabyten ver2.
Voin etsiä tarkemmat speksit jos tarvetta.

Noin 30% nopeampi on 3060 12gb. Lähteenä techpowerup.
 
DLSS 3.5 tuo mukanaan ray reconstruction ominaisuuden peleille ja ohjelmille, jotka hyödyntävät säteenseurantaa. Ilmeisesti kuvanlaadullista parannusta ja pieni boosti suorituskykyyn (+8% Cyberpunk esimerkkikuvassa).

 
DLSS 3.5 tuo mukanaan ray reconstruction ominaisuuden peleille ja ohjelmille, jotka hyödyntävät säteenseurantaa. Ilmeisesti kuvanlaadullista parannusta ja pieni boosti suorituskykyyn (+8% Cyberpunk esimerkkikuvassa).


Aika iso parannus noissa RT efektien laadussa kyllä näkyvissä noissa vertailukuvissa.
 
Aika iso parannus noissa RT efektien laadussa kyllä näkyvissä noissa vertailukuvissa.
On kyllä, ja tosiaan cyberpunkissa esim. korjaa FG kanssa ilmenevät UI pienet häröilyt ja artifaktit kuskin ääriviivoissa kun ajaa kovaa, ei enää jää itelle mitään huomautettavaa.

Tässä vielä linkki suoraan Nvidian sivuille, lisää matskua:
 
Press Releasin Q&A:ssa kuulemma sanoivat että toi ray reconstruction ei aina välttämättä tuo lisää suorituskykyä.

Pointtina on nimenomaan että korvataan se korvataan se käsintuunattu denoiser tällä Nvidian palikalla jotta lopputuloksesta saadaan paremman näköistä. Kumpaan suuntaan suorituskyky kallistuu perustuu sitten ihan kokonaan yksittäistilanteisiin; joskus voi olla hetki jolloin se käsintuunattu denoiser suorituisi paremmin ja joskus toisinpäin.

Eli lähdetään siitä olettamuksesta että ei automaagisesti takaa lisää suorituskykyä. Mutta aika 100%:lla varmudella pitäis parantaa säteenseurannan laatua.

Nvidia taas jälleen tuntuis olevan askeleen edellä koko hommassa koska käsittääkseni denoiser ja sen laatu on kai yksi näitä säteenseurannan isompia kompastuskiviä.

Tää on nyt mun mutuilua aiheesta mutta muistelisin että denoiserin (ja sen myötä säteenseurannan) laatu perustuu siihen sun orkkis renderöintiresoluution (joka sit yliskaalataan DLSS:n tai jonkun muun rekonstruktion voimin) joten voisko olla että tällä ray reconstructionilla saadaan myös demokratisoitua säteenseurannan laatua renderöintiresoluutiosta riippumatta.
 
Alan Wake 2:n DLSS 3.5 esittelyä.



Aika hyviä parannuksia tulossa kyllä RT laatuun. Olen esimerkiksi juuri tuota valaistuksen muutoksen hitautta välillä ihmetellyt RT peleissä. Samoiten verkkojen ja muiden ohuiden elementtien suttuisuus pisti silmään CP2077 overdrive moodissa myös.
 
Joo toi kyl näytti tosi hyvältä noi valaistuksen "nopeat vasteajat" :D

Muutenkin siistiä että Remedy on jälleen suunnanäyttäjänä siinä miten näitä uusia ominaisuuksia pistetään ajoon.
 
Switchille tulee eka FSR2-peli, kun No Man's Sky saa päivityksessä tuen. Kyseessä on kyseiselle pelille tehty custom-toteutus, joten voi olla ettei muita vastaavia päivityksiä nähdä aivan hetkeen
A highly customised version of AMD FidelityFX™ Super Resolution 2 (FSR 2), tailored specifically for No Man’s Sky on Switch, now provides higher image quality for Switch players. This temporal upscaling technology has been combined with dynamic resolution scaling to offer not only a boost to visual quality, but also improved and smoother framerates.
 
FSR 3 tulo varmistettu ainakin Forspokeniin, Immortals of Aveumiin ja Cyberpunkkiin. Lisäksi monet pelifirmat ovat lupautuneet sen käyttöönottoon ja UE5 saa pluginin sille.
AMD kehuu, että FPS tuplaantuu tai jopa triplaantuu. Saa nähdä, mikä on todellinen kuvanlaatu ja viive. Olisihan se hienoa, jos tuo oikeasti toimii, mutta voi olla vielä aika raakile.

Screenshot_20230825_183137_YouTube.jpg


EDIT: Digital Foundry vahvistaa, että FSR 3 ainakin näyttää hyvältä, mutta vielä ei tiedä, tuntuuko myös. Pohjalle suositellaan vähintään 60 FPS:ää.

 
Viimeksi muokattu:
AMD kehuu, että FPS tuplaantuu tai jopa triplaantuu. Saa nähdä, mikä on todellinen kuvanlaatu ja viive. Olisihan se hienoa, jos tuo oikeasti toimii, mutta voi olla vielä aika raakile.

Mulla on ollut semmoinen ymmärrys että perustuu samantyyppisiin interpolaatiotekniikoihin kuin mitä telkkareissa ollaan käytetty jo hyvän aikaa. Eli laatu voi olla mitä vain.

Mutta siis jokatapauksessa se on meidän kaikkien intressien mukaista että AMD sais sais kilpailua aikaan tälläkin saralla jotta ei jää ns Nvidian yksinoikeudeksi.
 
Mikäs oli anti-lagin ja anti-lag+:n ero? Näistä kun jäljempi on vissiin vain RDNA3:n ominaisuus.
 
Mulla on ollut semmoinen ymmärrys että perustuu samantyyppisiin interpolaatiotekniikoihin kuin mitä telkkareissa ollaan käytetty jo hyvän aikaa. Eli laatu voi olla mitä vain.

Ainakin se ajurien tekemä joka DX11/DX12 tekemä FG on tuollainen, kun se ei saa liikevektoreita. Se varsinainen FSR3 toimii samalla logiikalla, mitä DLSS3. Eli yhdistetään liikevektorit ja interpolointi. Sen minkä DLSS3 tekee raudalla, tapahtuu nyt async computena.

Kyllä tuosta zoomi ja pause päällä tehdyt reviewit vielä tulee.
 
FSR 3 tulo varmistettu ainakin Forspokeniin, Immortals of Aveumiin ja Cyberpunkkiin. Lisäksi monet pelifirmat ovat lupautuneet sen käyttöönottoon ja UE5 saa pluginin sille.
AMD kehuu, että FPS tuplaantuu tai jopa triplaantuu. Saa nähdä, mikä on todellinen kuvanlaatu ja viive. Olisihan se hienoa, jos tuo oikeasti toimii, mutta voi olla vielä aika raakile.

Screenshot_20230825_183137_YouTube.jpg


EDIT: Digital Foundry vahvistaa, että FSR 3 ainakin näyttää hyvältä, mutta vielä ei tiedä, tuntuuko myös. Pohjalle suositellaan vähintään 60 FPS:ää.


En hirveästi luota DF:ään. Aika paljon ovat tehneet selvästi sponsoroitua sisältöä. Odotellaan tarkempia testejä muilta tahoilta.
 
En hirveästi luota DF:ään. Aika paljon ovat tehneet selvästi sponsoroitua sisältöä.
Meinaatko, että myös jokin sellainen sisältö, jonka kohdalla sponsoroinnista ei ilmoiteta, olisi selvästi ollut selvästi sponsoroitua?

Myös io-tech on tehnyt sponsoroitua sisältöä ihan paljonkin. Voiko enää luottaa arvosteluihin? Itse luottaisin molempien riippumattomuuteen, mitä valmistajakohtaiseen biakseen tulee.

Se on kyllä selvää, että DF:n Alex on mieltynyt säteenseurantaan/korkealaatuiseen grafiikkaan eikä peittele asiaa vaan on avoimesti innostunut teknisistä harppauksista. Sitten on toisia arvostelijoita, kuten HUB:n Steve, joka on enempi mieltynyt hyvään pelattavuuteen pumpum peleissä. Mielestäni tällainen bias arvostelijoilta on täysin ok, kun arvostelussa kuitenkin osataan esitellä tuotteen/tekniikan hyvät ja huonot puolet. Sekä Steve että Alex hoitavat tämän hyvin.

Sisällön kuluttajan vastuulla on tuntea itseään sen verran, että tietää minkälainen painoarvo näillä plussilla ja miinuksilla on itselleen.
 
Meinaatko, että myös jokin sellainen sisältö, jonka kohdalla sponsoroinnista ei ilmoiteta, olisi selvästi ollut selvästi sponsoroitua?

Myös io-tech on tehnyt sponsoroitua sisältöä ihan paljonkin. Voiko enää luottaa arvosteluihin? Itse luottaisin molempien riippumattomuuteen, mitä valmistajakohtaiseen biakseen tulee.

Se on kyllä selvää, että DF:n Alex on mieltynyt säteenseurantaan/korkealaatuiseen grafiikkaan eikä peittele asiaa vaan on avoimesti innostunut teknisistä harppauksista. Sitten on toisia arvostelijoita, kuten HUB:n Steve, joka on enempi mieltynyt hyvään pelattavuuteen pumpum peleissä. Mielestäni tällainen bias arvostelijoilta on täysin ok, kun arvostelussa kuitenkin osataan esitellä tuotteen/tekniikan hyvät ja huonot puolet. Sekä Steve että Alex hoitavat tämän hyvin.

Sisällön kuluttajan vastuulla on tuntea itseään sen verran, että tietää minkälainen painoarvo näillä plussilla ja miinuksilla on itselleen.

Meinaatko että jos tehdään ylistävää sporsoroitua sisältöä DLSS:stä niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun DLSS sisältöön?
Ja mitä pahaa siinä on jos haluaa nähdä testejä muiltakin kuin yhdeltä lähteeltä?

Esim nyt vaikka mainitsemasi HUB:n Tim tekee myös vastaavanlaista analyysiä kuin DF. Ainakin siellä on oltu aika kriittisiä FSR2:n suhteen ja FSR3 käyttää samaa skaalausta kuin FSR2, joten hieman varauksella suhtaudun DF:n kommenttiin siitä että FSR3 näyttää yhtä hyvältä kuin DLSS3...
 
Meinaatko että jos tehdään ylistävää sporsoroitua sisältöä DLSS:stä niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun DLSS sisältöön?
Lähtökohtaisesti kyllä. Ihan siinä missä jos io-tech tekee sponsoroitua sisältöä, jossa esimerkiksi esitellään Asuksen monitoria ja sen Nvidia ominaisuuksia niin sillä ei ole vaikutusta Asuksen monitorien tai Nvidian ominaisuuksien arvosteluun. Onko sulla tässä sama standardi, eli et luota io-techin Asus monitoriarvosteluihin, koska ovat joskus tehneet sponsoroitua sisältöä sellaisesta?



Toki jos yksittäinen sponsori on merkittävässä roolissa koko toiminnan rahoittamisessa niin sisällön riippumattomuutta alkaa olla enemmän syytä epäillä.
 
Meinaatko että jos tehdään ylistävää sporsoroitua sisältöä DLSS:stä niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun DLSS sisältöön?
Ja mitä pahaa siinä on jos haluaa nähdä testejä muiltakin kuin yhdeltä lähteeltä?

Esim nyt vaikka mainitsemasi HUB:n Tim tekee myös vastaavanlaista analyysiä kuin DF. Ainakin siellä on oltu aika kriittisiä FSR2:n suhteen ja FSR3 käyttää samaa skaalausta kuin FSR2, joten hieman varauksella suhtaudun DF:n kommenttiin siitä että FSR3 näyttää yhtä hyvältä kuin DLSS3...
Ne tarkoitti nimenomaan ruutujen generointia. Kaikki tietää mitä ne ajattelee skaalainten paremmuudesta (DLSS>XeSS>FSR2).
 
Lähtökohtaisesti kyllä. Ihan siinä missä jos io-tech tekee sponsoroitua sisältöä, jossa esimerkiksi esitellään Asuksen monitoria ja sen Nvidia ominaisuuksia niin sillä ei ole vaikutusta Asuksen monitorien tai Nvidian ominaisuuksien arvosteluun. Onko sulla tässä sama standardi, eli et luota io-techin Asus monitoriarvosteluihin, koska ovat joskus tehneet sponsoroitua sisältöä sellaisesta?



Toki jos yksittäinen sponsori on merkittävässä roolissa koko toiminnan rahoittamisessa niin sisällön riippumattomuutta alkaa olla enemmän syytä epäillä.


Lähtökohtaisesti täytyy aina suhtautua varauksella ja siksi onkin hyvä aina katsoa / lukea useampia arvosteluja.
 
Ne tarkoitti nimenomaan ruutujen generointia. Kaikki tietää mitä ne ajattelee skaalainten paremmuudesta (DLSS>XeSS>FSR2).

"In terms of fluidity and clarity, FSR 3 looked a match for DLSS 3 "
" increase to fluidity was still profound and the quality of the generated frames again looked very good - comparable to DLSS 3. "

Tuosta sen kuvan että FSR on yhtä hyvä kuin DLSS.
Miten generoidun ruudun laatu voi olla vastaava kuin DLSS3:lla jos oikeiden ruutujen laatu on huomattavasti heikompi? Generoidut ruudut on laadultaan huomattavasti parempia kuin oikeat?
Varmaankin vaikka se siltä kuulostaakin niin tuossa ei verrata kuvanlaatua FSR3 vs. DLSS3 vaan puhutaan vain ruudun generoinnista kun verrataan FSR oikea ruutu vs. FSR generoitu ruutu on tulos vastaava kuin DLSS3 oikea ruutu vs. DLSS3 generoitu ruutu.

Odotellaan oikeaa testausta / analyysiä, mutta tuo juttu vaikuttaa vähän sposoroidulta, koska ei mitään mainintaa ole että FSR2 on laadutaan heikompi kuin DLSS.
 
Lähtökohtaisesti täytyy aina suhtautua varauksella ja siksi onkin hyvä aina katsoa / lukea useampia arvosteluja.
Samaa mieltä boldatusta joo. Varauksella kannattaa uuden tekniikan arvosteluun suhtautua siitäkin syystä, että arvostelijankin on hankala joskus ymmärtää miten uusi innovaatio toimii ja saattaa osaamattomuuttaan puhua paskaa. Digital Foundryn sanoisin olevan osaavimmasta ja tarkimmasta päästä, eli siltä osin ovat luotettavimmasta päästä.

Miten generoidun ruudun laatu voi olla vastaava kuin DLSS3:lla jos oikeiden ruutujen laatu on huomattavasti heikompi?
AMD:n mukaan FSR 2:sta on myös käytössä uudempi versio FSR 3:n myötä. Ehkäpä laatu parantunut?

Odotellaan oikeaa testausta / analyysiä, mutta tuo juttu vaikuttaa vähän sposoroidulta, koska ei mitään mainintaa ole että FSR2 on laadutaan heikompi kuin DLSS.
Jaahas... jos näin hatarien "todisteiden" varassa on väittämäsi DF:n erityisestä epäluotettavuudesta niin taitavat kyllä olla aika puhtoisia. :)
 
Samaa mieltä boldatusta joo. Varauksella kannattaa uuden tekniikan arvosteluun suhtautua siitäkin syystä, että arvostelijankin on hankala joskus ymmärtää miten uusi innovaatio toimii ja saattaa osaamattomuuttaan puhua paskaa. Digital Foundryn sanoisin olevan osaavimmasta ja tarkimmasta päästä, eli siltä osin ovat luotettavimmasta päästä.


AMD:n mukaan FSR 2:sta on myös käytössä uudempi versio FSR 3:n myötä. Ehkäpä laatu parantunut?


Jaahas... jos näin hatarien "todisteiden" varassa on väittämäsi DF:n erityisestä epäluotettavuudesta niin taitavat kyllä olla aika puhtoisia. :)

AMD esitteli DF:lle FSR3:sta, DF kirjoitti erittäin positiivisen artikkelin siitä. Aiemmin ovat olleet sielläkin suht kriittisiä FSR:ää kohtaan kun verrataan DLSS:ään. Ei vaikuta sinusta sponsoroidulta tuo artikkeli?
 
AMD esitteli DF:lle FSR3:sta, DF kirjoitti erittäin positiivisen artikkelin siitä. Aiemmin ovat olleet sielläkin suht kriittisiä FSR:ää kohtaan kun verrataan DLSS:ään. Ei vaikuta sinusta sponsoroidulta tuo artikkeli?
Juu ei. Mulla ei ole tapana ryhtyä salaliittoteoretisoimaan heti kun en jotain täysin ymmärrä.

Vaikuttaa siltä että FSR3 on tehnyt heihin positiivisen vaikutuksen. Kuten sanoin, on ihan mahdollista että FSR2 parantunut. Ja että FMF oikeasti toimii hyvin ja että AMD cherry pickatnnut suosiollisia kohtia esittelyynsä. Ehkä DF ei myöskään halua lähteä dumaamaan lyhyen ensimulgaisun perusteella uutta tekniikkaa jostain muista syistä kuin siitä, että AMD laittaa rahaa tilille.

Edelleen uskon DF:n integriteettiin sen verran, että ilmoittavat avoimesti kun jokin sisältö on sponsoroitua.
 
AMD esitteli DF:lle FSR3:sta, DF kirjoitti erittäin positiivisen artikkelin siitä. Aiemmin ovat olleet sielläkin suht kriittisiä FSR:ää kohtaan kun verrataan DLSS:ään. Ei vaikuta sinusta sponsoroidulta tuo artikkeli?
-" Early impressions are promising then, but this was a 'hands-off' demo so we couldn't get a feel for how the games play - and details were thin on the ground in terms of latency mitigation. "
-"Beyond the latency question marks, the only other caveat was the use of v-sync in the demo and how FSR 3 will work with variable refresh displays, or with v-sync off."
-" The bottom line is that we did indeed see The Last of Us Part 1 running at circa-160fps and higher, albeit with v-sync off, so there was screen-tearing "
-" The only slight downer? AMD is integrating it into its HYPR-RX package, which is exclusive to RDNA 3 GPUs "

Ei vaikuta sponsoroidulta vaan artikkelissa kerrottiin aika hyvin mitä nähtiin.
 
Välillä tuo fsr3 on myös 6000-sarjalle ja välillä ei. Miten se nyt on? Vai enkö ymmärrä jotain..
 
Välillä tuo fsr3 on myös 6000-sarjalle ja välillä ei. Miten se nyt on? Vai enkö ymmärrä jotain..

Ihan AMD omilla sivuillaan kertoo että tuki on. Varmasti tässä huhujen aikana joku media voi olla tehnyt omia tulkintojaan jos ilmoitettu ettei tukea ole.


AMD
Supported:
AMD Radeon™ RX 5700 and above
Recommended:
AMD Radeon™ RX 6000 Series and above
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom