Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
PS5-peli kyseessä eikä ole graafisesti vaatimaton. PC:lle lisätty vaativampia efektejä.
Eiköhän se nyt ole ihan kiva että siellä on PC:llä niitä skaalausvaihtoehtoja niin on vähän helpompi jollain Steam Deckillä tai Polaris/Pascal aikakauden PC:llä. Siis heille, jotka eivät ole skaalausallergikkoja.
Ei välttämättä. Itellänikin ollut 1440p tai korkeampi reso käytössä vuodesta 2010 asti ja sen kaverina sellaisiakin voimavekottimia kuin Radeon HD 6950 ja myöhemmin GTX 1060.Paitsi he pelaavat semmosilla resoilla että skaalus hommilla et saa kuin sattuisen kuvan etkä oikein mitään muuta.
Riippuu paljon pelistä, Battlefield 2042 ja RDR2 esimerkkejä peleistä, joissa hyöty jää huonoksi, mutta sitten taas UE5:ttä käyttävä Remnant 2 hyötyy tuosta erittäin paljon.Mutta vähän riippuu pelistä, mutta nämä skaalus hommelit antavat yllättävän vähän lisä fps loppuviimeksi. Joten niiden hyöty on enemmän kuin vähän kyseenalaista.
Ja kyllä Ratchet & Clank saa myös aikamoisen FPS boostin sekä DLSS:llä että FSR:llä (vaikka käyttäisi vain quality-asetusta)
Ratchet & Clank: Rift Apart PC Performance Review and Optimisation Guide - OC3D
DLSS – Is it a must enable option for Nvidia users? Nvidia’s DLSS technology is transformative in Ratchet & Clank: Rift Apart, enabling huge performance boosts within the game with a negligible loss in image quality if you use DLSS at its higher quality settings. With DLSS Super Resolution set...www.overclock3d.netRatchet & Clank: Rift Apart PC Performance Review and Optimisation Guide - OC3D
FidelityFX Super Resolution 2 For non-RTX graphics cards, Ratchet & Clank Rift Apart supports FidelityFX Super Resolution, XeSS, and Temporal Injection to give gamers some upscaling action. Below we have tested FSR 2 with AMD’s Radeon RX 7900 XTX, showcasing the performance gains that are...www.overclock3d.net
Varmaan aika monelle tulee "putkijuoksusta" ensin mieleen vaikka joku ensimmäisen persoonan räiskintä, jossa kerralla ruudulla on pari vihollista, muutama boksi joiden takana ne ovat piilossa kohtuu pienessä huoneessa tai käytävässä. "Avoimesta maailmasta" taas joku maisema, joka tuntuu jatkuvan pitkälle horisontin taa, täynnä yksityiskohtia joka etäisyydellä.Kyllä tuohon törmää täälläkin foorumilla hämmentävän usein, että moni ajattelee että avoimen maailman peli on aina raskas ja "putkijuoksu" pitäisi pyöriä vaikka perunalla.
Mutta vähän riippuu pelistä, mutta nämä skaalus hommelit antavat yllättävän vähän lisä fps loppuviimeksi. Joten niiden hyöty on enemmän kuin vähän kyseenalaista.
Esim. Doom Eternalissa 4090:lla 4K natiivi vs DLSS Quality ero on jotain 20-30 fps luokkaa kaikilla herkuilla ja RT:lla. Okei, onhan se fps valmiiksikin jossain 180-200 fps luokassa natiiviresolla, mutta jo valmiiksi hyvin optimoidussa pelissä ei kyllä millään muulla tempulla tuon päälle heitettäisi noin isoa pinoa lisäframeja.
En itse peliä pelatessa pysty erottamaan DLSS Qualitya nativiista 4K-resosta ja DLSS Balanced ja jopa Performance ovat mainioita kompromisseja jos tarvitaan lisää vääntöä. 4K + Balanced/Performance kaipaavat mielestäni hitusen terävöitystä kompensoimaan skarppiuden menetystä.
Olen myös kokenut DL frame generationin yllättävän hyödylliseksi. Se tekee path tracetusta Cyberpunkistakin täysin pelikelpoisen ja Witcher 3:sta pehmeää katseltavaa. Aluksi tuntui oudolta, kun pelin responsiivisuus ei vastannutkaan ruudulla näkyvää pehmeää liikettä, mutta aika nopeasti siihen kuitenkin tottuu. Artifakteja en pelatessa huomaa. Toivoa sopii, että Intel ja AMD julkaisisivat omat versionsa jotka olisivat yhtä hyvät kuin Nvidian. Kilpailu kun on vaan hyväksi.
Juu nuo ovat 4K:lla hyviä kuvanlaadun osalta kyllä.
Mutta FPS hyöty on vaan aika olematonta.
Tuossa vasta 4k:lla testasin DLSS ja FSR:n RTX 2070 ja RX 5700 XT:llä, niin on se hienoa on kun vaikka God of Warissa Ultra 4k:lla 30fps -> Quality asetuksilla 37fps (sama kuin tiputtamalla asetuksia Ultra -> High) ja vasta Performancella jotain parannuksia nähtävissä eli päästään jo hiukan yli 40fps:n.
Kun jos reson tiputti 4k -> 1080p:ksi (4k:lla FSR ja DLSS rendaa pelin 1080p:llä myös) niin fps:t Ultralla 70fps.
Eli jos kortti ei jaksa niin FSR, DLSS ja XeSS eivät vaan pelasta tilannetta.
Noita tuijottaessa kannattaa aina muistaa että kaikki riippuu mikä näytönohjain on + se muu rauta.
Että jos vaikka näytönohjain on tukossa niin FSR ym. eivät pelasta asiaa valitettavasti.
Mutta hienoa että peli kuitenkin tukee DLSS, FSR ja XeSSiä eli kaikille jotain.
Muuten hauskasti nuo menee pelissä nimellä Laadunparannustapa ja oletuksena Intelin kortillakin oli FSR 2.1 käytössä.
Nimenomaan nämä normaalit upsampling tekniikat auttaa, kun näyttis on pullonkaulana FPS:lle. Silloin jos CPU, on pullonkaula ei näistä upsampling tekniikoista ole juuri hyötyä. Siihen ei auta kun DLSS3 Frame gen.
Laadunparanannus on tässä pelissä kyllä ihan hyvä nimi, ainakin DLSS:n osalta, sillä se tarjoaa huomattavasti parempaa laatua, kun pelin oma TAA.
Osaatko katsoa asioita ilman Nvidia laseja ?
Juu olet ostanut Nvidian kortin ja nyt selvästi sitä pitää jostain syystä perustella itselleen ja muille kuinka hyväs ostos on tullut tehtyä. Eli kaikki mitä Nvidia tekee on hemmetin hienoa jne..
Että ei näitä sun juttujas voi ottaa kukaan tosissaan kun semmoista typerää fanittamista kaikki jutut jatkuvasti.
Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.
SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.
Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.
Intelin kortille myös terävöitys 35% on hyvä asetus ja AMD korteilla oletus 80% on hyvä jos ei käytä FSRää. Kun jossain peleissä tyhmästi ensin ajurit terävöittää kaikkea ja sitten FSR vielä siihen päälle. Sitten se kuva onkin aika järkyttävän näköistä.
Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.
Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta
DLSS3:n kuvanlaatua tarkasteleva video. Vasemmalla pelkät feikkiframet:
Hämmentävää... tuota vasenta puolta voisi vaikka pelata eikä olisi ikinä kuvitellut että joka ikinen frame on AI:n keksimä. Ja tämä on vasta nVidian "eka yritys" ja algoritmit kehittyy joka vuosi. Huhhuh.
Mielestäni tuossa ei ole mitään kovin mullistavaa. Korkea FPS niin kahden kuvan välinen ero on niin pieni että jopa AI:n on vaikea mennä pahasti metsään sen kanssa. On myös ollut esimerkkejä joissa se menee metsään kun on matala FPS.
Lisäksi mielestäni aika kyseenalaista kutsua noita AI generated. Jos niitä alettaisiin AI:n kanssa generoimaan niin kortiesta loppuisi tehot. Mutta DF nyt luputtaa papa jenssenin tissiä niin eihän tuo mikään ihme ole että kaikki mitä papa sanoo on noille totuus.
Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.
SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.
Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.
Peli | Näytön resoluutio | Rendattu resoluutio | Muut asetukset | Ruudunpäivitys (average fps) |
---|---|---|---|---|
Cyberpunk 2077 | 3840x2160 | 1920x1080 | DLSS Performance | 98-100 |
Cyberpunk 2077 | 3840x2160 | 1920x1080 | Render scale 50% | 98-100 |
Cyberpunk 2077 | 1920x1080 | 1920x1080 | Natiivi reso, integer scaling, NIS | 100-105 |
Shadow of the Tomb Raider | 3840x2160 | 1920x1080 | DLSS Performance | 215-220 |
Shadow of the Tomb Raider | 1920x1080 | 1920x1080 | Natiivi reso, integer scaling, NIS | 215-220 |
En tiedä onko oikea foorumi, mutta paljon arvon raati veikkaa prosenteissa teho eroa raakana jos pelaa 1440P/120 . RTX3060 vs 1070. 3060 on 12GB ventura ja 1070 8 G on gigabyten ver2.
Voin etsiä tarkemmat speksit jos tarvetta.
DLSS 3.5 tuo mukanaan ray reconstruction ominaisuuden peleille ja ohjelmille, jotka hyödyntävät säteenseurantaa. Ilmeisesti kuvanlaadullista parannusta ja pieni boosti suorituskykyyn (+8% Cyberpunk esimerkkikuvassa).
NVIDIA announces DLSS 3.5 with Ray Reconstruction, launches this fall - VideoCardz.com
NVIDIA DLSS 3.5 announced A new upscaling technology has emerged, which is essentially an enhancement to NVIDIA’s existing DLSS3. NVIDIA DLSS 3.5, Source: NVIDIA While there haven’t been any updates regarding AMD FSR3, and XeSS going open-source, NVIDIA is determined to make headlines with the...videocardz.com
On kyllä, ja tosiaan cyberpunkissa esim. korjaa FG kanssa ilmenevät UI pienet häröilyt ja artifaktit kuskin ääriviivoissa kun ajaa kovaa, ei enää jää itelle mitään huomautettavaa.Aika iso parannus noissa RT efektien laadussa kyllä näkyvissä noissa vertailukuvissa.
AMD kehuu, että FPS tuplaantuu tai jopa triplaantuu. Saa nähdä, mikä on todellinen kuvanlaatu ja viive. Olisihan se hienoa, jos tuo oikeasti toimii, mutta voi olla vielä aika raakile.
Mulla on ollut semmoinen ymmärrys että perustuu samantyyppisiin interpolaatiotekniikoihin kuin mitä telkkareissa ollaan käytetty jo hyvän aikaa. Eli laatu voi olla mitä vain.
FSR 3 tulo varmistettu ainakin Forspokeniin, Immortals of Aveumiin ja Cyberpunkkiin. Lisäksi monet pelifirmat ovat lupautuneet sen käyttöönottoon ja UE5 saa pluginin sille.
AMD kehuu, että FPS tuplaantuu tai jopa triplaantuu. Saa nähdä, mikä on todellinen kuvanlaatu ja viive. Olisihan se hienoa, jos tuo oikeasti toimii, mutta voi olla vielä aika raakile.
EDIT: Digital Foundry vahvistaa, että FSR 3 ainakin näyttää hyvältä, mutta vielä ei tiedä, tuntuuko myös. Pohjalle suositellaan vähintään 60 FPS:ää.
AMD reveals long-awaited FSR 3 tech and frame gen for every DX11/DX12 game
DF goes 'eyes on' with FSR 3 - and a new AMD frame-gen solution that works with every DX11 and DX12 game.www.eurogamer.net
En hirveästi luota DF:ään. Aika paljon ovat tehneet selvästi sponsoroitua sisältöä. Odotellaan tarkempia testejä muilta tahoilta.
Meinaatko, että myös jokin sellainen sisältö, jonka kohdalla sponsoroinnista ei ilmoiteta, olisi selvästi ollut selvästi sponsoroitua?En hirveästi luota DF:ään. Aika paljon ovat tehneet selvästi sponsoroitua sisältöä.
Meinaatko, että myös jokin sellainen sisältö, jonka kohdalla sponsoroinnista ei ilmoiteta, olisi selvästi ollut selvästi sponsoroitua?
Myös io-tech on tehnyt sponsoroitua sisältöä ihan paljonkin. Voiko enää luottaa arvosteluihin? Itse luottaisin molempien riippumattomuuteen, mitä valmistajakohtaiseen biakseen tulee.
Se on kyllä selvää, että DF:n Alex on mieltynyt säteenseurantaan/korkealaatuiseen grafiikkaan eikä peittele asiaa vaan on avoimesti innostunut teknisistä harppauksista. Sitten on toisia arvostelijoita, kuten HUB:n Steve, joka on enempi mieltynyt hyvään pelattavuuteen pumpum peleissä. Mielestäni tällainen bias arvostelijoilta on täysin ok, kun arvostelussa kuitenkin osataan esitellä tuotteen/tekniikan hyvät ja huonot puolet. Sekä Steve että Alex hoitavat tämän hyvin.
Sisällön kuluttajan vastuulla on tuntea itseään sen verran, että tietää minkälainen painoarvo näillä plussilla ja miinuksilla on itselleen.
Lähtökohtaisesti kyllä. Ihan siinä missä jos io-tech tekee sponsoroitua sisältöä, jossa esimerkiksi esitellään Asuksen monitoria ja sen Nvidia ominaisuuksia niin sillä ei ole vaikutusta Asuksen monitorien tai Nvidian ominaisuuksien arvosteluun. Onko sulla tässä sama standardi, eli et luota io-techin Asus monitoriarvosteluihin, koska ovat joskus tehneet sponsoroitua sisältöä sellaisesta?Meinaatko että jos tehdään ylistävää sporsoroitua sisältöä DLSS:stä niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun DLSS sisältöön?
Ne tarkoitti nimenomaan ruutujen generointia. Kaikki tietää mitä ne ajattelee skaalainten paremmuudesta (DLSS>XeSS>FSR2).Meinaatko että jos tehdään ylistävää sporsoroitua sisältöä DLSS:stä niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun DLSS sisältöön?
Ja mitä pahaa siinä on jos haluaa nähdä testejä muiltakin kuin yhdeltä lähteeltä?
Esim nyt vaikka mainitsemasi HUB:n Tim tekee myös vastaavanlaista analyysiä kuin DF. Ainakin siellä on oltu aika kriittisiä FSR2:n suhteen ja FSR3 käyttää samaa skaalausta kuin FSR2, joten hieman varauksella suhtaudun DF:n kommenttiin siitä että FSR3 näyttää yhtä hyvältä kuin DLSS3...
Lähtökohtaisesti kyllä. Ihan siinä missä jos io-tech tekee sponsoroitua sisältöä, jossa esimerkiksi esitellään Asuksen monitoria ja sen Nvidia ominaisuuksia niin sillä ei ole vaikutusta Asuksen monitorien tai Nvidian ominaisuuksien arvosteluun. Onko sulla tässä sama standardi, eli et luota io-techin Asus monitoriarvosteluihin, koska ovat joskus tehneet sponsoroitua sisältöä sellaisesta?
Toki jos yksittäinen sponsori on merkittävässä roolissa koko toiminnan rahoittamisessa niin sisällön riippumattomuutta alkaa olla enemmän syytä epäillä.
Ne tarkoitti nimenomaan ruutujen generointia. Kaikki tietää mitä ne ajattelee skaalainten paremmuudesta (DLSS>XeSS>FSR2).
Samaa mieltä boldatusta joo. Varauksella kannattaa uuden tekniikan arvosteluun suhtautua siitäkin syystä, että arvostelijankin on hankala joskus ymmärtää miten uusi innovaatio toimii ja saattaa osaamattomuuttaan puhua paskaa. Digital Foundryn sanoisin olevan osaavimmasta ja tarkimmasta päästä, eli siltä osin ovat luotettavimmasta päästä.Lähtökohtaisesti täytyy aina suhtautua varauksella ja siksi onkin hyvä aina katsoa / lukea useampia arvosteluja.
AMD:n mukaan FSR 2:sta on myös käytössä uudempi versio FSR 3:n myötä. Ehkäpä laatu parantunut?Miten generoidun ruudun laatu voi olla vastaava kuin DLSS3:lla jos oikeiden ruutujen laatu on huomattavasti heikompi?
Jaahas... jos näin hatarien "todisteiden" varassa on väittämäsi DF:n erityisestä epäluotettavuudesta niin taitavat kyllä olla aika puhtoisia.Odotellaan oikeaa testausta / analyysiä, mutta tuo juttu vaikuttaa vähän sposoroidulta, koska ei mitään mainintaa ole että FSR2 on laadutaan heikompi kuin DLSS.
Samaa mieltä boldatusta joo. Varauksella kannattaa uuden tekniikan arvosteluun suhtautua siitäkin syystä, että arvostelijankin on hankala joskus ymmärtää miten uusi innovaatio toimii ja saattaa osaamattomuuttaan puhua paskaa. Digital Foundryn sanoisin olevan osaavimmasta ja tarkimmasta päästä, eli siltä osin ovat luotettavimmasta päästä.
AMD:n mukaan FSR 2:sta on myös käytössä uudempi versio FSR 3:n myötä. Ehkäpä laatu parantunut?
Jaahas... jos näin hatarien "todisteiden" varassa on väittämäsi DF:n erityisestä epäluotettavuudesta niin taitavat kyllä olla aika puhtoisia.
Juu ei. Mulla ei ole tapana ryhtyä salaliittoteoretisoimaan heti kun en jotain täysin ymmärrä.AMD esitteli DF:lle FSR3:sta, DF kirjoitti erittäin positiivisen artikkelin siitä. Aiemmin ovat olleet sielläkin suht kriittisiä FSR:ää kohtaan kun verrataan DLSS:ään. Ei vaikuta sinusta sponsoroidulta tuo artikkeli?
-" Early impressions are promising then, but this was a 'hands-off' demo so we couldn't get a feel for how the games play - and details were thin on the ground in terms of latency mitigation. "AMD esitteli DF:lle FSR3:sta, DF kirjoitti erittäin positiivisen artikkelin siitä. Aiemmin ovat olleet sielläkin suht kriittisiä FSR:ää kohtaan kun verrataan DLSS:ään. Ei vaikuta sinusta sponsoroidulta tuo artikkeli?
Välillä tuo fsr3 on myös 6000-sarjalle ja välillä ei. Miten se nyt on? Vai enkö ymmärrä jotain..
AMD | |
Supported: AMD Radeon™ RX 5700 and above Recommended: AMD Radeon™ RX 6000 Series and above |