Keskustelua yliskaalaustekniikoista Nvidia Dlss&Nis, Amd Fsr, Intel Xess.




Hardware Unboxed vertaillut DLSS 2.4:n ja FSR 2.2:n tuoreimpia versioita Forza Horizon 5:ssa.

4k ja Quality -asetuksilla FSR on parantunut laadultaan aiempiin FSR versioihin, mutta silti video sanoo DLSS:n olevan edelleen parempi, vaikka ero ei ole suuri. Molemmilla skaalaustekniikoilla skaalusvirheitä esiintyy, mutta FSR:llä hieman enemmän.

Sen sijaan 1440p ja 1080p -resoluutiolla sekä 4k performance -asetuksilla DLSS on selvästi FSR:ää parempi.

1671121853357.png
 
DLSS3 ja se Framet generation on kyllä kehittynyt aika paljon parissa kuukaudessa. Eilen kokeilin ekana Witcher 3:ssä ja sen jälkeen Spider manissa, niin todella smoothille tuntuu ja näyttää jopa alle 100 FPS:n lukemilla. Silloin heti 4090 julkkarista kun kokeilin Spidermanissa tuota, niin hiiri tuntuma muuttui aika tahmeaksi jo alle 120FPS:n lukemilla. En tiedä mitä taikuutta NVIDIA on tehnyt, että saavat hiiren tuntuman nyt noin hyväksi alle 100FPS DLSS3 luvuilla, kun käytännössä peli pyörii siellä taustalla silloin alle 50FPS. Nyt tuota pitää jo ihan mielellään päällä.
 
230 FSR peliä joista 101 FSR 2.x varmistettu

 
Listaa FSR 2.x tukevista peleistä, nykyisistä ja tulevista, sekä käytetystä versiosta: Latest FSR 2 Supported Games List

Ja edelleen muistutuksena FSR 1 ja FSR 2 ero on kuin yöllä ja päivällä. FSR 1 on yksinkertainen skaalain, mikä skaalaa nykyisen kuvan sellaisenaan isommaksi terävöitettynä. FSR 2 taas monitmutkaisempi ja hyödyntää liikevektoreita sekä edellisiä kuvia generoidessaan kuvaa, kuten DLSS 2. Ero FSR 2:n ja DLSS 2:n välillä on, siinä että DLSS 2 hyödyntää tekoälyä ja erillisiä tekoälykiihtytys tensor-ytimiä skaalusvirheiden poistoon, missä FSR 2 käyttää käsipelillä tuunattuja perinteisiä algoritmeja, mikä ei vaadi erillistä rautatason tukea.
 
Witcher 3 päivitetyssä versiossa ei tunnu mikään pelissä olevista skaalaustekniikoista oikein toimivan. Kokeilin TAAU, FSR2 ja DLSS vaihtoehdot läpi ja kaikilla kuvan liikkuvat elementit on pirun suttuisia ja hahmon liikkuessa koko kuva on aika sumea. Kuva terävöityy, kun lopettaa liikkumisen ja pelin pauselle laitto terävöittää myös liikkuvat objektit (esim. NPCt), kun niiden liike pysähtyy. Liekköhän puuttuu liikevektorit kokonaan?
 
No nyt on itselläkin kokemusta fsr:tä ja se on perseestä.
Pelasin aikani Callistoa ja aloin ihmettelemään kun välillä peli näytti jotenkin väärältä ja paskalta.
Aikani runkkasin optioneita ja ilmeisesti olin eka käynnistyksellä laittanut myös amd:n fsr:n gualitylle. No otin helvettiin sen ja kuva parani huomattavasti.
 
No nyt on itselläkin kokemusta fsr:tä ja se on perseestä.
Pelasin aikani Callistoa ja aloin ihmettelemään kun välillä peli näytti jotenkin väärältä ja paskalta.
Aikani runkkasin optioneita ja ilmeisesti olin eka käynnistyksellä laittanut myös amd:n fsr:n gualitylle. No otin helvettiin sen ja kuva parani huomattavasti.

Joo ainakin callistossa on aika hanurista tuo FSRpsikka paikoin. Enpä ole sitä muissa peleissä edes testannut, kun aina ollut myös DLSS vaihtoehtona.
 
Hitman 3:ssa on DLSS, FSR 2 ja Intel XeSS. Yllättäen Intelin tuotos näytti selvästi parhaimmalta ja oli jopa Balanced-asetuksella terävämpi kuin DLSS tai FSR Quality. Jostain syystä tuossa pelissä DLSS veti kaiken yliteräväksi ja rakeiseksi ja FSR oli liikkeessä puuroa. XeSS teki hyvää jälkeä, josta ei voinut sanoa mitään pahaa.
 
TechPowerUp on julkaissut aika paljon DLSS vs FSR vs TAA vertailuja. Vaihtelee pelistä toiseen miten hyvin mikin skaalain on pelissä toteutettu. Ei voi yhden pelin perusteella sanoa mikä on toista parempi yleisesti. Parasta kokeilla omin silmin siinä pelissä mitä itse pelaa.
 
TechPowerUp on julkaissut aika paljon DLSS vs FSR vs TAA vertailuja. Vaihtelee pelistä toiseen miten hyvin mikin skaalain on pelissä toteutettu. Ei voi yhden pelin perusteella sanoa mikä on toista parempi yleisesti. Parasta kokeilla omin silmin siinä pelissä mitä itse pelaa.
TPUn vertailut on täysin turhia, koska se vertailee pääasiassa pysäytyskuvia ja liike on se, missä nämä rekonstruktio-metodit pettää, jos on pettääkseen.
Digital Foundrylla ja HWUlla on YouTubessa paljon parempaa vertailua, kun niissä näkyy liikeartefaktit hyvin.
 
TPUn vertailut on täysin turhia, koska se vertailee pääasiassa pysäytyskuvia ja liike on se, missä nämä rekonstruktio-metodit pettää, jos on pettääkseen.
Digital Foundrylla ja HWUlla on YouTubessa paljon parempaa vertailua, kun niissä näkyy liikeartefaktit hyvin.
On TPU:lla noissa artikkeleissa videoitakin, joissa liikettä. Melko yksinkertaisia videoita kylläkin, kaukana mainitsemiesi Youtube kanavien tuotantotasosta.
 
Itse en suttuisista YouTube videoista näe kuinka paljon terävöintiä kuvassa on, tai miten hyvin skaalaus toimii yksityiskohtien osalta, siihen tarvitsen oikeita kuvia.

Toki liikeartefaktat on toinen asia kuvien skaalauksessa, mihin sitten tarvitaan niitä YouTube videoita.
 
Hitman 3:ssa on DLSS, FSR 2 ja Intel XeSS. Yllättäen Intelin tuotos näytti selvästi parhaimmalta ja oli jopa Balanced-asetuksella terävämpi kuin DLSS tai FSR Quality. Jostain syystä tuossa pelissä DLSS veti kaiken yliteräväksi ja rakeiseksi ja FSR oli liikkeessä puuroa. XeSS teki hyvää jälkeä, josta ei voinut sanoa mitään pahaa.

Haiskahtais siltä että sharpening filtteri on jostain syystä väärässä kohtaa DLSS:ssä. Ilm. Hitmanissa ei pysty säätämään terävyyttä käsin joten rip.
 
Tämä on hyvä juttu:
2.5.1:ssä terävöitys on kokonaan poissa käytöstä. Korjaa mukavasti ongelmat Unchartedissa (ja kaikkialla muuallakin missä ollut ongelmaa tuon kanssa).
 
Tämä on hyvä juttu:
2.5.1:ssä terävöitys on kokonaan poissa käytöstä. Korjaa mukavasti ongelmat Unchartedissa (ja kaikkialla muuallakin missä ollut ongelmaa tuon kanssa).
NVIDIAn pitäisi siirtyä johonkin ajuripohjaiseen ratkaisuun noitten DLSS versioiden kanssa, koska suurin osa deveistä ei noita peliensä DLSS versioita päivittele. Toki on aika pelikohtaista miten mikäkin versio toimii, joten voisivat valkata defaultiksi omasta mielestään parhaiten toimivan version.
 
Tämä on hyvä juttu:
2.5.1:ssä terävöitys on kokonaan poissa käytöstä. Korjaa mukavasti ongelmat Unchartedissa (ja kaikkialla muuallakin missä ollut ongelmaa tuon kanssa).

Tämä on kyllä hyvä homma. Toki aika monessa uudemmassa pelissä oli jo DLSS sharpen slider mukana, mutta hyvä juttu, että sitä ei enää pakoteta defaulttina. Spidermanssa esim. tuo slideri puuttui launchissa, ja ihan hirveä yliterävöitys oli kuvassa.
 
Tämä on kyllä hyvä homma. Toki aika monessa uudemmassa pelissä oli jo DLSS sharpen slider mukana, mutta hyvä juttu, että sitä ei enää pakoteta defaulttina. Spidermanssa esim. tuo slideri puuttui launchissa, ja ihan hirveä yliterävöitys oli kuvassa.
Niin oli esim. Unchartedissa, mutta toimi vaan todella paskasti. Alle <=50%, niin laittoi jotain blur filtteriä kun kamera liikkui. Sitten taas jos yli 50%, niin hirveä yliterävöitys liikkeessä. Ei ollut ainoa peli, missä oli tuota ongelmaa. Ihan hyvä, että ottivat täysin pois terävöityksen koko systeemistä. Tuossa uusimmassa versiossa tuntuisi kyllä myös olevan muutakin parannusta kuin tuon terävöityksen poisto.
 
Tämä on kyllä hyvä homma. Toki aika monessa uudemmassa pelissä oli jo DLSS sharpen slider mukana, mutta hyvä juttu, että sitä ei enää pakoteta defaulttina. Spidermanssa esim. tuo slideri puuttui launchissa, ja ihan hirveä yliterävöitys oli kuvassa.
Niin oli esim. Unchartedissa, mutta toimi vaan todella paskasti. Alle <=50%, niin laittoi jotain blur filtteriä kun kamera liikkui. Sitten taas jos yli 50%, niin hirveä yliterävöitys liikkeessä. Ei ollut ainoa peli, missä oli tuota ongelmaa. Ihan hyvä, että ottivat täysin pois terävöityksen koko systeemistä. Tuossa uusimmassa versiossa tuntuisi kyllä myös olevan muutakin parannusta kuin tuon terävöityksen poisto.
Tämä oli kyllä täysin typerää että toteutus oli joka pelissä eri. Deveille annettiin tuon osalta aivan liian avoimet kädet toteuttaa DLSS ja sharpening pelikohtaisesti.

PSA: DLSS sharpness set below 50 results in horrible blurriness in motion across multiple games, including Uncharted 4 and Spider Man. : nvidia (reddit.com)
To sum up, when a user tries to disable DLSS sharpening in a game by setting the value to 0, there are three possibilities depending on the game:
  1. The sharpener is completely disabled
  2. The sharpener is not entirely disabled, with halo artifacts in motion
  3. The sharpener turns into a smoother, resulting in massive blurriness in motion.
Also there're games with forced sharpening and no slider. This inconsistency is really getting out of hand.

Ja vaikka tuo on nyt korjattu niin jäänee kummittelemaan aika monen pelin osalta, ellei peliä päivitetä tai itse vaihda uusinta dlss versiota peliin.
 
Ja vaikka tuo on nyt korjattu niin jäänee kummittelemaan aika monen pelin osalta, ellei peliä päivitetä tai itse vaihda uusinta dlss versiota peliin.
Kaikissahan ei edes voi vaihtaa uutta tilalle. BF 2042:ssa koko DLSS lakkaa toimimasta jos vaihtaa muuhun kuin pelin mukana tulleeseen .dll tiedostoon. Ja pelissä on toki DLSS sharpening pakotettu päälle eikä mitään säätöä siihen. :poop:
 
Kaikissahan ei edes voi vaihtaa uutta tilalle. BF 2042:ssa koko DLSS lakkaa toimimasta jos vaihtaa muuhun kuin pelin mukana tulleeseen .dll tiedostoon. Ja pelissä on toki DLSS sharpening pakotettu päälle eikä mitään säätöä siihen. :poop:
Taitaa koskea kaikkia pelejä joissa anticheat, esim mw2/warzone myös.
 
Kaikissahan ei edes voi vaihtaa uutta tilalle. BF 2042:ssa koko DLSS lakkaa toimimasta jos vaihtaa muuhun kuin pelin mukana tulleeseen .dll tiedostoon. Ja pelissä on toki DLSS sharpening pakotettu päälle eikä mitään säätöä siihen. :poop:
Controlissa on taas sitten sen verran vanha versio, että tietyn version jälkeen ei vaan toimi. NVIDIAn olisi pitänyt laittaa joku takaportti kaikkiin, että pystyisi suoraan puukottamaan uusimman version ajureista suoraan... Ja suunnitella se niin, että ei voisi koskaan hajota.
 
TechPowerUpin testissä näkyy varsin selvästi mitä tuo uusin versio parantaa (vaikka nuo kuvat on aivan ö luokan jpg mössöä). Käytännössä aiemmin saattoi näkyä sahalaitahäröä/hammastusta, mutta tässä uudessa en itse ole ainakaan nähnyt sitä enää missään. Laatu on kyllä todella hyvää nykyään varsinkin kun ei ole mitään terävöitystä sotkemassa.
Screenshot 2023-01-20 214221.png

Screenshot 2023-01-20 214209.png
 
Jotain oli tapahtunut rdr2 DLSS:lle, kun shimmeröinti puissa on nyt lähes olematonta, jopa performancella ihan siedettävää kuvaa, kun aiemmin tuolla se shimmeröinti oli todella väkevää.

Sitten taas moirea oli uudessa Plague Tale tietyissä kohtaa. Sen sijaan ghosting minusta parantunut edellisistä versioista? Vai onko se vaan niin huomaamatonta hidastempoisissa peleissä..
 
DLSSTweaks ohjelmalla onnistuu

- DLAA:n pakottaminen päälle peleissä joissa on DLSS 2, mutta ei DLAA:ta (ei toimi kaikissa peleissä)
- Custom skaalauksen asettaminen, esim 80% (tällä hetkellä vain uusimmassa beta versiossa)
- Uudessa DLSS 2 v3.1.1:ssä tulleiden presettien pakottaminen

The programming PDF gives a small description for each preset:
  • Preset A (intended for Perf/Balanced/Quality modes):
    An older variant best suited to combat ghosting for elements with missing inputs (such as motion vectors)
  • Preset B (intended for Ultra Perf mode):
    Similar to Preset A but for Ultra Performance mode
  • Preset C (intended for Perf/Balanced/Quality modes):
    Preset which generally favors current frame information. Generally well-suited for fastpaced game content
  • Preset D (intended for Perf/Balanced/Quality modes):
    The default preset for Perf/Balanced/Quality mode. Generally favors image stability
  • Preset E (Unused)
  • Preset F (intended for Ultra Perf/DLAA modes):
    The default preset for Ultra Perf and DLAA modes.


Uusin beta:
 
Pitääkin testata, että saako DLAA:n laitettua päälle.
EDIT: Jep, toimii.
 
Viimeksi muokattu:
nVidian DLDSR on todella kätevä ja käytänkin sitä työpöydällä (2.25x) koska pelaan kaikkia pelejä bordeless / windowed koska käytän montaa näyttöä ja "alt tabbailen" jatkuvasti jotta hiiren saa toiselle näytölle pelistä.

Kysymys on, onnistuuko AMD:n FidelityFX:llä samalla tavalla laittaa työpöytäreson "paremmaksi" kuin DLDSR:llä? Koska jos ei työpöytäreso ole "iso", niin sittenhän bordeless / window mode peleissä ei voi hyödyntää tuota.

Onkohan täällä kellään AMD:n näyttistä jolla voisi vaikka itse kokeilla tuota? Eli jos sinulla on vaikka 1440p näyttö, saatko AMD:n ajureista laitettu 4k reson hyödynnettynä FidelityFX:ää. Lähinnä harkitsen AMD kelkkaan hyppäämistä paremman hinta/teho suhteen takia, mutta hieman pelottaa että jos AMD:llä ei onnistu "DLDSR" niin sitten pitää pysyä nVidian kelkassa.

Edit: en ole siis varma onko kyseessä AMD:n VSR vai FidelityFX. VSR on vissiin sama kuin DSR nVidialla. Mutta onnistuuko "DLDSR"?

 
Viimeksi muokattu:
nVidian DLDSR on todella kätevä ja käytänkin sitä työpöydällä (2.25x) koska pelaan kaikkia pelejä bordeless / windowed koska käytän montaa näyttöä ja "alt tabbailen" jatkuvasti jotta hiiren saa toiselle näytölle pelistä.

Kysymys on, onnistuuko AMD:n FidelityFX:llä samalla tavalla laittaa työpöytäreson "paremmaksi" kuin DLDSR:llä? Koska jos ei työpöytäreso ole "iso", niin sittenhän bordeless / window mode peleissä ei voi hyödyntää tuota.

Onkohan täällä kellään AMD:n näyttistä jolla voisi vaikka itse kokeilla tuota? Eli jos sinulla on vaikka 1440p näyttö, saatko AMD:n ajureista laitettu 4k reson hyödynnettynä FidelityFX:ää. Lähinnä harkitsen AMD kelkkaan hyppäämistä paremman hinta/teho suhteen takia, mutta hieman pelottaa että jos AMD:llä ei onnistu "DLDSR" niin sitten pitää pysyä nVidian kelkassa.

Edit: en ole siis varma onko kyseessä AMD:n VSR vai FidelityFX. VSR on vissiin sama kuin DSR nVidialla. Mutta onnistuuko "DLDSR"?

AMD:llä ei ole ihan vastaavaa kuin DLDSR. Siinä tehdään enemmän juttuja kuin pelkkää skaalausta. Omaan silmään se on FXAA+terävöittys+skaalaus.
 
Eli se taitaa mennä näin:

nVidia - AMD
DSR - VSR
DLSS - FSR(2) (tämä on siis FidelityFX)
DLDSR - ei ole vastaavaa AMD:llä

Eli nVidialla saa todella hyvää jälkeä kun yhdistää DLDSR + DLSS (tai FSR2). Mutta AMD:llä pitäisi käyttää VSR + FSR2, mutta tällöin jää yksi "tekoäly" pois välistä ja FPS ja/tai laatu kärsii vs nVidian tekniikoihin.

Joten jäänpä vielä nVidian leiriin, mutta toivottavasti tulevaisuudessa AMD:kin saisi DLDSR vastineen.
 
Joo onhan nuo Nvidian DSR sekä DLDSR hyviä parantamaan kuvan tarkkuutta, DSR varsinkin vanhempiin peleihin hyödyllinen ja pyörii 2.25x skaalauksella hyvin. Uudemmissa sitten DLDSR ja hieman paremmat FPS.

AMD:lla siis VSR on ilmeisesti kuin DSR, onko jollain kokemusta tämän käytöstä ja hyvinkö toimii?
 
Joo onhan nuo Nvidian DSR sekä DLDSR hyviä parantamaan kuvan tarkkuutta, DSR varsinkin vanhempiin peleihin hyödyllinen ja pyörii 2.25x skaalauksella hyvin. Uudemmissa sitten DLDSR ja hieman paremmat FPS.

AMD:lla siis VSR on ilmeisesti kuin DSR, onko jollain kokemusta tämän käytöstä ja hyvinkö toimii?

Pieni korjaus, DSR ja DLDSR ei ole mitään tekemistä pelin (uusi / vanha) kanssa. Ne ovat ajuri tasolla oleva "asetus" eikä liity itse peleihin millään tavalla. Molemmat ovat supersamplausta (isompi resoluutio valittavana työpöydälle kuin peleille), mutta tuo DLDSR hyödyntää niitä tensor coreja, joten sanotaanko että käytät 2.25x DSR tai 2.25x DLDSR, ainoa ero on että DLDSR hyödyntää tekoälyä pixeleiden luomiseen, joten saat paremman FPS:än.

Itse siis käytän DLDSR 2.25x työpöydällä jolloin myös kaikki pelit pyörii 2.25x resoluutiolla AI:n auttamana, ei väliä onko peli fullscreen vai bordeless tai uusi tai vanha. Voi myös pelata vanhoja pelejä joissa ei ole minkäänlaista nVidian yms tukea.
 
Pieni korjaus, DSR ja DLDSR ei ole mitään tekemistä pelin (uusi / vanha) kanssa.

Kiitos korjauksesta! Jostain syystä kuvittelin, että DLDSR vaatisi peliltä DLSS tuen, mutta näköjään toimii ilman tukeakin, eli myös niissä vähän vanhemmissa peleissä.

Mulla pari peliä kaatunut jos käy windowsin puolella, mutta muuten ei ongelmia. AMD VSR kiinnostaisi toimivuus, jos tulevaisuus tuo Radeonin koneeseen..
 
Kiitos korjauksesta! Jostain syystä kuvittelin, että DLDSR vaatisi peliltä DLSS tuen, mutta näköjään toimii ilman tukeakin, eli myös niissä vähän vanhemmissa peleissä.

Mulla pari peliä kaatunut jos käy windowsin puolella, mutta muuten ei ongelmia. AMD VSR kiinnostaisi toimivuus, jos tulevaisuus tuo Radeonin koneeseen..

Käytätkö DLDSR vain pelissä? Itse käytän sitä desktop resoluutiona, eli avaa nVidian ohjauspaneeli ja vaihda sieltä desktop resoluutio tuohon DLDSR resoluutioon.

Yksikään peli ei ole kaatunut ja kaikki pelit käyttävät automaattisesti tuota DLDSR resoluutiota ja minulla on vielä multi monitor setuppi, ei mitään ongelmia.
Jos käytät vain pelissä DLDSR resoluutiota, niin se aiheuttaa ongelmia / kaatumisia + extra työtä vaihtaa sitä joka peliin.
 
Kappas, DLDSR täysin uusi tuttavuus allekirjoittaneelle. Ehkä tuo tuottaa parempaa jälkeä kuin pelien sisäinen render resolution/scaling nosto. Itse käytän yliskaalausta jos puhti riittää siihen, kun usein käytetty anti-aliasing toteutus TAA pehmentää kuvaa ja luo liikearfefaktoja. Yliskaalauksella ikään kuin palataan vanhaan hyvän aikaan, hyvälaatuiseen anti-aliasingin kuten FSAA/MSAA oli käytössä DX9-aikakaudella.

1677078979551.png


Nuo DL-scaling kertoimet sais olla vähän pienemmät.
 
Viimeksi muokattu:
Käytätkö DLDSR vain pelissä? Itse käytän sitä desktop resoluutiona, eli avaa nVidian ohjauspaneeli ja vaihda sieltä desktop resoluutio tuohon DLDSR resoluutioon.

Joo käytän, kun ei tule työpöydällä tehtyä hirveästi mitään. Sama kai se olisi vaihtaa siihenkin tuo DLDSR resoluutio, joskus aiemmin mulla oli se työpöydällä käytössä.
 
Onko olemassa tapaa saada pysymään fps g-sync rangella dlss 3 kanssa?

Tähän asti olen pitänyt rtss framecap 117 ja nvidia control paneelista v-sync päällä.
Nyt kuitenkin rtss sekoittaa dlss 3 frame generaattorin(erittäin pahaa stutteria) ja tulee tearingia kun fps nousee yli ruudun maksimi virkistystaajuuden.

Kaikissa dlss 3 peleissä ei ole mahdollista pelin sisällä capata fps tuohon 117.
Käytössä siis 120hz 4K ruutu ja 4080

Edit: Vastaillaan itselle. Eli näköjään homma skulaa jos 117fps rajoituksen laittaa Nvidian control panelista. Ei RTSS kautta.

Nyt erittäin smooth Hogwarts legacy! 4k, ilman DLSS upscalingia, mutta FG päällä.

Ja mitä noihin feikki-ruutuhin tulee niin ainakaan tässä pelissä en huomaa mitään eroa, vaikka fps on vain siinä 100-117. Hardware Unboxedin DLSS 3 videossa sanottiin että saisi olla reilusti enemmän, mutta ainakaan tässä pelissä ei näköjään tarvitse. Pelaan vielä kohtuu läheltä 42" 4K ruudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on AMD:ltä tullut vähän tietoja ulos tuosta FSR 3:sta
- Koodi MIT-lisenssillä (oletan, että tämä myös tarkoittaa sitä, ettei ole sidottu AMD:n näytönohjaimiin)
- Helpompi integroida peleihin, joissa on jo FSR 2 käytössä
- Jopa 2x suorituskyky, jos vertailukohtana on FSR 2
- Mukana jokin latenssinpienennystekniikka

GDC 2023: Introducing the FidelityFX SDK with new technologies, an early look at FSR 3 + more! (kohta Temporal upscaling: past, present, and future)
 
Nyt on AMD:ltä tullut vähän tietoja ulos tuosta FSR 3:sta
- Koodi MIT-lisenssillä (oletan, että tämä myös tarkoittaa sitä, ettei ole sidottu AMD:n näytönohjaimiin)
- Helpompi integroida peleihin, joissa on jo FSR 2 käytössä
- Jopa 2x suorituskyky, jos vertailukohtana on FSR 2
- Mukana jokin latenssinpienennystekniikka

GDC 2023: Introducing the FidelityFX SDK with new technologies, an early look at FSR 3 + more! (kohta Temporal upscaling: past, present, and future)
AMD harvemmin lukitsee tekniikoita, joten oletan ainakin itse, että toimii kaikilla näyttönohjaimilla joiden rauta teknisesti pystyy tarvittaviin toimintoihin

Ja jos nyt puhutaan fps luvuista, niin se ei ole sama kuin suorituskyky. Jos peli pyörii taustalla sen 30fps ja näyttö päivittyy 60fps, niin ei se ole tuplasuorituskyky vaan feikki sellainen.
 
Tarkoitus hankkia uusimman sukupolven näyttis, leiriä en ole lyönyt lukkoon. Viime aikoina on kyllä ollut myös AMD:n 6000-sarjan huippuja hyvillä hinnoilla, joten nekin ovat kiinnostavia. Mutta mutta. Hardware Unboxed teki melko kattavan tutkielman DLSS vs FSR kuvanlaadusta peleissä, jossa kävi (HU:n hemmon mielestä) niin että DLSS pyyhki lattiaa FSR:llä.

Tuntuisi tällä erää vaaka keikahtavan Nvidian puolelle. Kiirettä en aio pitää, voipi mennä mustan perjantain tienoolle hankinta. Mahtaako AMD pystyä vastaamaan?
 
Tarkoitus hankkia uusimman sukupolven näyttis, leiriä en ole lyönyt lukkoon. Viime aikoina on kyllä ollut myös AMD:n 6000-sarjan huippuja hyvillä hinnoilla, joten nekin ovat kiinnostavia. Mutta mutta. Hardware Unboxed teki melko kattavan tutkielman DLSS vs FSR kuvanlaadusta peleissä, jossa kävi (HU:n hemmon mielestä) niin että DLSS pyyhki lattiaa FSR:llä.

Turha tollasta on miettiä. Ei niissä niin isot erot ole, että sillä olisi oikeasti jotain väliä. Ja pitää myös muistaa, että nää kehittyy koko ajan. Ei oo hirveän kauaa esimerkiksi siitä, että dlss:n kanssa oli täysin selkeää ghostingia.
 
Tarkoitus hankkia uusimman sukupolven näyttis, leiriä en ole lyönyt lukkoon. Viime aikoina on kyllä ollut myös AMD:n 6000-sarjan huippuja hyvillä hinnoilla, joten nekin ovat kiinnostavia. Mutta mutta. Hardware Unboxed teki melko kattavan tutkielman DLSS vs FSR kuvanlaadusta peleissä, jossa kävi (HU:n hemmon mielestä) niin että DLSS pyyhki lattiaa FSR:llä.

Tuntuisi tällä erää vaaka keikahtavan Nvidian puolelle. Kiirettä en aio pitää, voipi mennä mustan perjantain tienoolle hankinta. Mahtaako AMD pystyä vastaamaan?
Samaa mietin. Vähän harkinnut RX 7900 XT -näytönohjainta, mutta tykkään säteenseurannasta ja tuolla kortilla varsinkin tarvitsee FSR:ää tueksi. Aika karuja tuloksia vain tuossa HU:n videossa. Itse myös vertaillut useammassa pelissä FSR:ää ja DLSS:ää. FSR on aina ollut liikkeessä selvästi heikompi ja todellinen resoluutio paljastuu herkästi alta. Parissa pelissä todennut FSR Qualityn jopa kelvottomaksi 1440p-resoluutiolla. Cyberpunkissa oli ehkä paras FSR-toteutus ja hyvin lähellä DLSS:ää kuvanlaadussa, mutta toisaalta uusimman DLSS 2 -version lataamalla DLSS karkaa taas edelle.

Ylipäätään DLSS on omasta mielestäni perhanan hyvä teknologia. AMD voi kyllä kiriä FSR:n kanssa, mutta toisaalta DLSS tuntuu myös karkaavan edelle vähintään samaa tahtia. DLSS 3.0 olisi mukava kokeilla. NVidian kohdalla tympii kuitenkin pihtaaminen VRAMin kanssa ja ei houkuttele ostaa yli tonnin RTX 4070 Ti:tä, jossa 12GB VRAM ahdistaa jo nyt.

1681073567849.png
 
Tarkoitus hankkia uusimman sukupolven näyttis, leiriä en ole lyönyt lukkoon. Viime aikoina on kyllä ollut myös AMD:n 6000-sarjan huippuja hyvillä hinnoilla, joten nekin ovat kiinnostavia. Mutta mutta. Hardware Unboxed teki melko kattavan tutkielman DLSS vs FSR kuvanlaadusta peleissä, jossa kävi (HU:n hemmon mielestä) niin että DLSS pyyhki lattiaa FSR:llä.

Tuntuisi tällä erää vaaka keikahtavan Nvidian puolelle. Kiirettä en aio pitää, voipi mennä mustan perjantain tienoolle hankinta. Mahtaako AMD pystyä vastaamaan?
Et todennäköisesti pysty näkemään pelatessa paljaalla silmällä niitä eroja eli aivan sama kumman ostaa.
 
Et todennäköisesti pysty näkemään pelatessa paljaalla silmällä niitä eroja eli aivan sama kumman ostaa.
Paljon mahdollista, mutta toisaalta ehkä pystyn. Johonkin tarpeeseen näitä ominaisuuksia kehitetään :D
Nvidian on kyllä syytäkin olla AMD:n edellä kuvassa, kun pitävät niin törkeitä hintoja. Toinen miinus on muistin määrä, josta @Lare mainitsi. 1500 - 2000 euroa on mulle liikaa näytönohjaimesta. Voihan se olla, että joudun odottamaan seuraavaa mustaaperjantaita pidemmälle jos vaikka 4080:n haluan kohtuullisella hinnalla.
 
Esim Escape from Tarkovissa FSR2 on parempi kuin DLSS. Tuli kuukausia pelattua DLSS:n kanssa mutta se ghostingi Quality asetuksellakin on vain sietämätön. Vaihdoin FSR2:een eikä mitään ongelmia. Sanoisin että DLSS on kuvanlaadullisesti hieman parempi, mutta tuollaisessa "competitive" pelissä ghosting on todella iso miinus koska kyseisessä pelissä pelataan usein yöllä etkä pysty erottamaan missä "oikeasti" hahmo liikkuu. Toki varmaan uudempi DLSS versio korjaa tuota jossain määrin, mutta näihin peleihin ei ihan helposti vaihdeta DLSS versiota, voi tulla bannia kun ei tiedostot enää täsmää.

Ja myös esim Death Standingissa DLSS lisää todella pahasti ghostingia, sen huomaa erityisesti siinä kun maailmassa leijailee mustia pisteitä joka puolella, niin DLSS:n kanssa tekevät sellaista viivaa kun taas DLSS pois päältä, ongelma poissa. Mutta koska kyseessä on yksinpeli, niin mielellään nauttii isommasta FPS:tä.

Jännä miks DLSS:ää vaivaa paha ghosting kun taas FSR2:n kanssa en ole huomannut ollenkaan ghostingia.
 
Paljon mahdollista, mutta toisaalta ehkä pystyn. Johonkin tarpeeseen näitä ominaisuuksia kehitetään :D
Nvidian on kyllä syytäkin olla AMD:n edellä kuvassa, kun pitävät niin törkeitä hintoja. Toinen miinus on muistin määrä, josta @Lare mainitsi. 1500 - 2000 euroa on mulle liikaa näytönohjaimesta. Voihan se olla, että joudun odottamaan seuraavaa mustaaperjantaita pidemmälle jos vaikka 4080:n haluan kohtuullisella hinnalla.
Kannattaa muistaa, että liikkuva kuva on aivan eri asia kuin still kuvat joista noita eroja pääasiassa etsitään. Liikkeessä erojen huomaaminen on huomattavan paljon vaikeampaa
 
Kannattaa muistaa, että liikkuva kuva on aivan eri asia kuin still kuvat joista noita eroja pääasiassa etsitään. Liikkeessä erojen huomaaminen on huomattavan paljon vaikeampaa
Noinhan se on, varsinkin nopeatempoisissa peleissä tuskin kukaan ehtii tarkkaan katsomaan kuvan hienouksia. Mutta näin ikämiehenä, jolla ei ole oravan refleksejä, sitä pelailee myös rauhallisempia juttuja. Niissä ehtii välillä ihailla maisemia ja muita yksityiskohtia :lol:

Tuossa HU:n jutussa tutkittiin ilmeisesti aika paljon (hitaasti) liikkuvaa kuvaa.
 
Esim Escape from Tarkovissa FSR2 on parempi kuin DLSS. Tuli kuukausia pelattua DLSS:n kanssa mutta se ghostingi Quality asetuksellakin on vain sietämätön. Vaihdoin FSR2:een eikä mitään ongelmia. Sanoisin että DLSS on kuvanlaadullisesti hieman parempi, mutta tuollaisessa "competitive" pelissä ghosting on todella iso miinus koska kyseisessä pelissä pelataan usein yöllä etkä pysty erottamaan missä "oikeasti" hahmo liikkuu. Toki varmaan uudempi DLSS versio korjaa tuota jossain määrin, mutta näihin peleihin ei ihan helposti vaihdeta DLSS versiota, voi tulla bannia kun ei tiedostot enää täsmää.

Ja myös esim Death Standingissa DLSS lisää todella pahasti ghostingia, sen huomaa erityisesti siinä kun maailmassa leijailee mustia pisteitä joka puolella, niin DLSS:n kanssa tekevät sellaista viivaa kun taas DLSS pois päältä, ongelma poissa. Mutta koska kyseessä on yksinpeli, niin mielellään nauttii isommasta FPS:tä.

Jännä miks DLSS:ää vaivaa paha ghosting kun taas FSR2:n kanssa en ole huomannut ollenkaan ghostingia.

Muistaakseni toi Death Strandingin ghosting korjaantui jo DLSS versiolla 2.2 joka ilmaantui peleissä 5. heinäkuuta 2021 eli melkein 2 vuotta sitten. Pelin DC versiossa oli jo natiivina DLSS versio 2.3.7
 
Muistaakseni toi Death Strandingin ghosting korjaantui jo DLSS versiolla 2.2 joka ilmaantui peleissä 5. heinäkuuta 2021 eli melkein 2 vuotta sitten. Pelin DC versiossa oli jo natiivina DLSS versio 2.3.7

Epic storesta kun sai ilmaiseksi tuon Death Strandingin DC version muutamia viikkoja takaperin, niin siinä ainakin ghosting on viel aika ilkea DLSS:llä, tuota kun pelailen tällä hetkellä. Luulisi tuon olevan uusin versio kuitenkin itse pelistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom