Keskustelua vapaasta autoedusta

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
65
Vapaasta autoedusta ei ollut vielä omaa keskustelua ja aihe jää muissa keskusteluissa yleensä hieman sivuun. Tässä ketjussa voi pohdiskella autoedun kannattavuutta ja sitä, milloin autoetu on järkevää ja millaisia autoja on mihinkin hintaan saatavilla.

Oma tilanne on seuraavanlainen. Työnantaja tarjoaa vain vapaan autoedun, joka sisältyy palkkaan eli auton verotusarvo vähennetään nettopalkasta. Tarjolla on vain sähköautoja seuraavilta merkeiltä: Mercedes, Audi, BMW, Skoda, Toyota, Volkswagen, Tesla, Volvo ja Ford.

Nykyinen työsuhdeauto on Tesla model Y LR, jonka otin keväällä 2023 ja sen leasingkausi päättyy syksyllä 2026, kun otin siihen puoli vuotta lisäaikaa. Nykyisen auton autoedun arvo on 785 €/kk.

Tulevan kevään aikana pitäisi päättää taas ottaako uuden liisarin autoedun kautta vai hankkiiko auton omaan taseeseen tai yksityisleasingin kautta. Ajoja tulee Pohjois-Suomessa yleensä noin 20 - 25 tkm vuoteen ja siitä on noin 5 - 10 tkm työajoa. Uuden auton hankkinen omaan taseeseen ei ole tällä hetkellä houkutteleva vaihtoehto varsinkaan, kun ei ole intressiä ottaa riskiä uuden sähköauton arvonalenemasta. Yksi vaihtoehto voisi olla nykyisen liisarin lunastaminen, jos sen saa järkevään hintaan.

Uudesta sähköautosta olisi hyvä löytyä riittävät tilat aikuisille ja kahdelle lapselle tavaroineen eli samaa kokoluokkaa kuin nykyinen Tesla ja mielellään jo 800V arkkitehtuurilla sekä vähintään 500 km rangea. Myös neliveto on tarpeen sekä maavaraa pitää olla yli 16 cm, että autolla pääsee liikkumaan huonoilla teillä talvella.

Nykymarkkinassa valittavista merkeistä oikeastaan vain BMW iX3 menee tuohon speksiin, mutta siinä hinta karkaa 70 k€ nurkille eli noin 1000 €/kk autoedussa. Toyotalla on tulossa keväällä BZ4X touring, mutta siinä latausominaisuudet ovat paperilla aika keskinkertaiset, mutta toisaalta hinta on varsin kilpailukykyinen. Myös VAG-konsernin ID4, Enyaq ja Capri on käyty kokeilemassa, mutta niistäkään ei oikein tunnu löytyvän riittävän suurta parannusta verrattuna nykyiseen autoon, että olisi mielekästä sitoutua sellaiseen kolmeksi vuodeksi. Toisaalta vuosi 2026 on vielä ”järkevä” ajankohta ottaa sähköauto työsuhdeautoksi 3 vuoden sopimuksella, kun verottajan tuki 170 €/kk on voimassa 2029 saakka ja käyttövoimatuki 120 €/kk jatkuu vielä toistaiseksi.
 
Keskustelua autoedusta mm. täällä.

 
Tässä taloustilanteessa, autoetu on arvokkaampi kuin normisti, mutta itse juuri luovuin omasta koska suoraan sanottuna se auto minkä firma tarjosi oli sanonko mistä. Maksan mielummin bensat itse ja nautin ajamisesta enkä kärsi pääkivusta jokaisen pidemmän ajokerran jälkeen melun takia.

Toisaalta esim käytetty vähän ajettu on oikeasti varsin kilpailukykyinen jos haluat jotain tiettyä mitä työnantaja ei tarjoa. Itsellä esim teho, ajettavuus, varusteet ja spesiaalimmat mallit aina mielessä. Jos korot ovat asialliset, pääsee yleensä yllättävän pienellä kk erällä jos valitsee mallin oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 603
Viestejä
5 036 886
Jäsenet
80 720
Uusin jäsen
irstine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom