Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko kukaan kilpailluttanut matkavakuutuksia yli 6kk matkalle? Noissa netissä näkyvissä matkavakuutuksien hinnoissa taitaa pisin aika olla sen 6kk / reissu.
Jos tarkoitus on oleilla vain yhdessa maassa niin selvittaisin mita paikallinen sairausvakuutus maksaa ja saako sellaista.
Naissa sotkee paljon se etta pysytko suomen terveydenhuollon piirissa.
itse olen Kiinassa toissa ja uskoisin ette yrityksen maksamat vakuutukset huitelevat 4000e tasolla vuodessa koska systeemi olettaa etta en ole kelan piirissa joten esimerkiksi syopahoidot menevat vakuutuksen piikkiin.
Jos on feisbook kaytossa niin liittyminen johonkin sen maan suomalaiset ryhmaan voi myos kysella mita paikalliset expatit kayttavat.
Onko kukaan kilpailluttanut matkavakuutuksia yli 6kk matkalle? Noissa netissä näkyvissä matkavakuutuksien hinnoissa taitaa pisin aika olla sen 6kk / reissu.
Siis kyllähän niitä saa vaikka kahden vuoden pituiselle reissulle. Taitaa vain olla, että yli 6kk matkavakuutukseen tarvitaan terveysselvitys, minkä vuoksi ei ole netistä ostettavissa. Ota puhelin käteen ja soittelen firmat läpi ja kysy tarjoukset.
Aika erikoiselta kyllä kuulostaa. Kuinka isolta alalta parkettia on purettu?Pohjolan kans nyt asioinut vesivahinkoasiassa ja ei kyllä hyvää sanaa voi sanoa. Heidän yhteistyökumppaninsa, vahinkotarkastaja ja korjauksen tekevän yhtiön edustajat antaneet selvät lausunnot, ettei kannata edes yrittää paikkakorjausta niin nyt kuitenkin sillä mennään. Asumishaittaa ei kuulemma ole vaikka puolet keittiöstä purettu ja lattia auki. Ei ole lapsen synttäreitä pietetty eikä joulua tehty kun kaikki kaapit purettu pitkin kämppää. Ja ei kuulu vakuutuksen piiriin jos tulee kosminen haitta kun nyt kerran lähdetään sillä paikkakorjauksella ja lattiaa ei saa samanlaiseksi kuin muualta (vanha öljysävytetty tammiparketti). Ja virkailija totesi vielä puhelimessä ettei ole saanut kirjallista raporttia parkettiliikkeen edustajalta vaikka heti perään asiaa kysyin parkettiliikkeeltä niin raportti oli toimitettu.
On kieltämättä aika hyvä tuo Pohjantähden taulukko, 5 vuotias kodinkone 100%?Kysyin mielenkiinnosta Pohjantähdestä vakuutustarjouksen vrt. nykyinen Fennia ja seuraavia pikaisia huomioita:
- Irtaimiston ikävähennystaulukko ylivertainen ja yhdistettynä ehdolliseen omavastuuseen on aika mainio combo
- Jotta vakuutuksen hinta olisi kokonaisuutena kilpailukykyinen nykyisen ehdotuksen kanssa ovat muut kiinteät omavastuut sitten huomattavasti kovempia
- Lasten vakuutuksissa korvaus per sairaus, ei per vakuutuskausi
- Kodin irtaimiston arvo 4x Pohjantähden tarjouksessa
- Hinta per vuosi oli hivenen edullisempi Pohjantähdessä
---
Eli ovelana voisi vaihtaa kodin vakuutukset Pohjantähteen ja ajoneuvot pitää Fenniassa. Noh, hautukoot joulun yli.
---
Tässä vielä kuriositeettina Pohjantähden (yllä) ja Fennia (alla) ikävähennystaulukot:
Öö, eikö per vakuutuskausi ole juurikin parempi kuin per sairaus? Koska yleensä jos on per sairaus, niin myös omavastuu menee per sairaus. Vai onko tässä ehdot erilaiset vai enkö vain ymmärrä jotain?- Lasten vakuutuksissa korvaus per sairaus, ei per vakuutuskausi
Juu siis tuo on todellakin negatiivinen puoli Pohjantähdellä. Kysyin tätä perään, niin vakuutusedustaja toki kertoi, että esim. korvatulehdustilanteessa 3kk sisään uusiutunut oire katsotaan samaksi sairaudeksi. Mutta tiedä sitten, miten käytännössä...Öö, eikö per vakuutuskausi ole juurikin parempi kuin per sairaus? Koska yleensä jos on per sairaus, niin myös omavastuu menee per sairaus. Vai onko tässä ehdot erilaiset vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tällaista yleistystä mistään (vakuutus)yhtiöstä ei pidä tehdä jonkun yksittäisen kokemuksen perusteella.Lähi-Tapiolassa oli todella huonoa ja ylimielistä asiakaspalvelua, en suosittele. Omat vakuutukset Fenniassa, jossa homma toimii hienosti. Myös Turvasta ja Pohjantähti -yhtiöstä hyvät kokemukset asiakkaan huomioivasta asiakaspalvelusta ja kilpailukykyisistä vakuutushinnoista.
Miten hinta liittyy asiakaspalveluun?Tällaista yleistystä mistään (vakuutus)yhtiöstä ei pidä tehdä jonkun yksittäisen kokemuksen perusteella.
Kannattaa tehdä hintavertailuja.
Kysyin mielenkiinnosta Pohjantähdestä vakuutustarjouksen vrt. nykyinen Fennia ja seuraavia pikaisia huomioita:
- Irtaimiston ikävähennystaulukko ylivertainen ja yhdistettynä ehdolliseen omavastuuseen on aika mainio combo
- Jotta vakuutuksen hinta olisi kokonaisuutena kilpailukykyinen nykyisen ehdotuksen kanssa ovat muut kiinteät omavastuut sitten huomattavasti kovempia
- Lasten vakuutuksissa korvaus per sairaus, ei per vakuutuskausi
- Kodin irtaimiston arvo 4x Pohjantähden tarjouksessa
- Hinta per vuosi oli hivenen edullisempi Pohjantähdessä
---
Eli ovelana voisi vaihtaa kodin vakuutukset Pohjantähteen ja ajoneuvot pitää Fenniassa. Noh, hautukoot joulun yli.
---
Tässä vielä kuriositeettina Pohjantähden (yllä) ja Fennia (alla) ikävähennystaulukot:
Kannattaa ehkä tsekata mikä on laskun päivä vs. päivä jolloin uusi omistaja on rekisteröinyt auton itse. Jos kyse on kuukauden vanhasta asiasta, en vuelä julistaisi että yhtiö on mokannut.Lähitapiola taas yllätti joululahjalla. Laittoi liikennevakuutus+kasko laskun tulemaan 2020->, vaikka kyseinen ajoneuvo on myyty jo viimekuussa.
Onneksi tässä ei muutakaan tekemistä ole, kun selvitellä noiden mokia puhelimessa sitten...
Jos on kuitti tallessa niin siitä on helppo napata hinta, mutta esim itsellä kun tiskikone laukesi ja siitä ei tietenkään ollut kuittia niin hintaa lähdettiin haarukoimaan koneen ominaisuuksien perusteella - kyselivät mallin lisäksi mm monelleko astiastolle, onko säädettävät korit, monta pesusuutinta ja taisi kysyä vieläpä erilaisten pesuohjelmien määrän nyt ainakin. Varmaankin vaihtelee vakuutusyhtiöstä toiseen, mutta kyllä heillä tuntuu olevan keino "arpoa" hinta, kun sitä työkseen tekevät.Korvaustaulukoista pohdintaa:
Kuvitellaanpa, että telkkari X on maksanut 1500€ vuonna 2016 ja 5. vuonna telkkari putoaa muuton yhteydessä portaat alas ja vaurioituu korjauskelvottomaksi. Esineen arvo, jota tarkastellaan on esineen nykyarvo, mutta mistä vakuutusyhtiöt repivät kulutuselektroniikalle nämä arvot, joihin sitten omavastuita ja ikävähennyksiä peilataan? Esimerkkinä televisio juuri sen takia, että 5 vuotta vanhoja telkkareita löytynee korkeintaan kirpputorin taaimmaisesta nurkasta pölyn, hämähäkinseittien ja villakoirien seasta.
Täysin yhtiö- ja vakuutuskohtaista. Esimerkiksi Ifillä halvemmassa kotivakuutuksessa viihde-elektroniikan osalta enintään viisi vuotta vanhan laitteen arvona käytetään uudishintaa eli millä vastaavan laitteen saisi uutena kaupasta. Alkuperäisellä hankintahinnalla ei siis ole merkitystä. Ikävähennys on 9 %/vuosi, eli telkkareiden hintojen halpenemisen myötä korvaus olisi varmaankin maksimissaan 500 € (josta vielä vähennetään omavastuu). Ja uudishinta arvotaan speksien perusteella kuten valvoline kommentoi.Korvaustaulukoista pohdintaa:
Kuvitellaanpa, että telkkari X on maksanut 1500€ vuonna 2016 ja 5. vuonna telkkari putoaa muuton yhteydessä portaat alas ja vaurioituu korjauskelvottomaksi. Esineen arvo, jota tarkastellaan on esineen nykyarvo, mutta mistä vakuutusyhtiöt repivät kulutuselektroniikalle nämä arvot, joihin sitten omavastuita ja ikävähennyksiä peilataan? Esimerkkinä televisio juuri sen takia, että 5 vuotta vanhoja telkkareita löytynee korkeintaan kirpputorin taaimmaisesta nurkasta pölyn, hämähäkinseittien ja villakoirien seasta.
Juuri kortin saanut veijari päräytti tuttavan persuuksiin hänen antaessaan tietä suojatietä ylittäville mummeleille. Volvo takapuskuriin tuli ulkoisesti yhden parkkisensorin vaurio (joka Volvo-liikkeen puolelta muuttui lopulta siihen, että koko puskuri ja kaikki sisällä olleet hilppeet vaihdettiin) ja perään ajanut Mondeo otti sitten enemmän runtua. Kuljettaja ei ollut edes auton omistaja, vaan laina-autolla liikenteessä ja kaverini koki sitten, että lienee noin yleensäkin selkeintä, että poliisi kävisi paikalla dokumentoimassa. No eivät tulleet, koska a) ei henkilövahinkoja b) ei vaaraa uusista henkilövahingoista c) kolarin osapuolilla ei epäilystä syyllisestä. Ajatuksena jees, mutta tosiaan jos on näin, kuten @Zezekärppänen sanoo, niin aika hankala tilannehan tuo lopulta voisi olla.Mitä tästä opimme. Pienestäkin kolhaisusta kannattaa pyytää aina poliisi paikalle ja dokumentoida itse tapaus mahdollisimman tarkasti. Jos poliisi ei ole halukas tulemaan paikalle niin yleensä mielenkiinnon saa käännettyä kun sanoo vaikka että oli näkevinaan aseen toisessa ajoneuvossa.
Uskomatonta touhua kyllä vakutuusyhtiöltä viivytellä nyt noin pitkään tapauksen kanssa? Suosittelen kantelemaan KKV:lle.
Toisin kuin monesti luullaan, niin pikkuvauriot on vakuutusyhtiölle halvempaa maksaa pois kuin riidellä asiasta. Eli eiköhän tässä ole paljon vähemmän salaliittoteoreettinen totuus kuin nyt epäilty: käsittelijälle helpompaa lykätä asiaa kuin lähteä omatoimisesti edistämään sitä eli ns. työntekijän oma syy pikemminkin kuin koko yhtiön laajuinen salaliitto. Jos ravintolassa tarjoilija on töykeä, niin sanotko että tarjoilija oli mulkku vai että ravintola oy tahallaan haluaa tarjota paskaa asiakaspalvelua?
Pyydä sieltä esimiestä soittaan ja selvittämään sulle, että miksi asia ei etene ja mitä vielä tarvitaan, jotta asia etenee. Ihan varmasti siinä vaiheessa asia saa vauhtia, kun esimies joutuu soittamaan.
Poliisi kannattaa kutsua aina paikalle jos joku näistä ehdoista toteutuu:
A. Vastapuoli tai vastapuolen ajoneuvo on ulkomaalaistaustainen
B. Vastapuoli ei kykene todistamaan henkilöllisyyttään
C. Vastapuoli ei ole ajoneuvon omistaja tai haltija
D. Vastapuolen epäillään olevan alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena
Paikan päällä laadittu JA osallisten sekä todistajien allekirjoittama asiakirja, josta käy ilmi tapahtuman osalliset täydellisine henkilötietoineen, kuvaus tapahtumasta ja tosiasiallinen selvitys syyllisestä riittävät mikäli edellämainitut kohdat eivät tulleet lukituksi. Näillä tiedoilla vakuutusyhtiö tuskin voi kiemurrella vastuustaan.
Poliisin paikalle saaminen on tänä päivänä vaikeaa kun on tärkeämpää kytätä ylinopeuksia ja jahdata mopopoikia, kuin selvittää oikeita rikoksia.
Ei , se menee sun omasta seisontavakuutuksesta (jos sellanen on)Tämän pyynnön olen nyt kirjallisesti tehnyt.
Ravintolavertaukseen liittyen tilanne olisi sellainen että tilaisin ravintolassa ruokaa, mutta sitä en saisi. Yrittäisin tavoittaa tarjoilijoita useita, mikä olisi vaikeaa. Lopulta luvattaisiin hoitaa asia, mutta taas kestäisi. Jälleen olisi vaikea saada ketään kiinni ja lopulta toinen tarjoilija ilmoittaisi ikävällä asenteella että mitään ruokaa ei tule. Silloin voisi kai pitää koko ravintolaa huonona.
En ole koskaan saanut näin huonoa palvelua Suomessa ja vielä perin ikävällä asenteella se viimeinen puhelu.
Ikävää tässä on myös se että itse ei voi vaikuttaa vastapuolen valitsemaan yhtiöön. En myöskään ole heidän kanssa sopimussuhteessa, joten en tiedä ottaisiko KKV asiaan kantaa. Täytyy kysyä vielä sieltä, jos ei nyt ihan parin päivän aikana ala tapahtua.
Onkohan ne muuten velvoitettuja tarjoamaan autonkorjauksen, jos sellaista tulee, ajaksi sijaisauton?
Ei , se menee sun omasta seisontavakuutuksesta (jos sellanen on)
Kellään kokemuksia parkkipaikoilla sattuneista kolareista ja OP Pohjolasta näissä tilanteissa. Peruutin oman auton puoliksi ulos ruudusta, mutta pysähdyin koska toinen peruuttava auto lähestyi. Pari sekuntia ehdin olla pysähtyneenä ja sen jälkeen kolahti. Vastapuolen kuski pahoitteli ja siinä vaiheessa ei ollut mitään epäselvää tilanteessa. Vaihdettiin tiedot ja sovittiin että teen vahinkoilmoituksen. Tämä tapahtui siis elokuun lopulla. Vastapuolella oli OP Pohjolan vakuutus ja tein sen ilmoituksen heille. Syksyn odottelin ja olin pari kertaa sinne yhteydessä, mutta odottelivat vastapuolen kertomusta tapahtumasta. Sitä ei vielä joulukuussakaan ollut tullut ja kun kysyin, niin ne sanoivat että asia ratkaistaan meidän kertomuksen mukaan, jos eivät kohta saa sitä lausuntoa vastapuolelta. Kuulemma olivat yrittäneet tavoitella häntä. Mitään ei taas heistä kuulunut ja tänään soitin sinne OP Pohjolalle. Tällä kertaa asiakaspalvelija kertoi että he eivät voi tehdä rarkaisua tai että tekevät kielteisen korvauspäätöksen, koska todistajien ja vastapuolen lausunnot puuttuvat. Todistajia ilmoitin sinne kaksi kappaletta, joista toinen kertoi lähettäneensä sinne selvityksen joulukuussa (sen jälkeen kun se pyyntö oli hänelle tullut) ja toinen ei ollut saanut mitään yhteydenottoa.
Kysyin siltä Pohjolan tyypiltä että onko mahdollista että, jos kolaroinut osapuoli ei anna selvitystä, niin pääseekö sillä tavalle tilanteesta ulos? Kyllähän se varmasti sille yhtiölle sopii, jos tällä tavalla välttää korvauksen maksamisen ja edelleen jos se näin menee, niin ymmärrän ettei yhtiö kovinkaan aktiivisesti viitsi kysellä omalta asiakkaaltaan asiasta, koska näin voi välttää korvauksen maksamisen. Itse sain kyllä kaverin puhelimella kiinni ensimmäisellä soitolla. Joskushan tällaiset parkkipaikkakolarit laitetaan kuulemma puoliksi (eli molemmat korvaa omasta vakuutuksesta) mutta nythän sieltä ei sitten tulisi edes sellaista korvausta. Onneksi on ne todistajat ja täytyy pyytää vielä heiltä uudelleen lähettämään lausunnot sinne, mutta mitä jos olisi yksin ajanut? 5 kuukautta jo mennyt tässä.
Mikä muuten on raadin mielipide näistä pikkukolareista, että missä vaiheessa auton uskaltaa siirtää sivummalle häiritsemästä muuta liikennettä, jos siis on syytön osapuoli?
Tämä ehdottomasti. Itselle on kerran käynyt niin että auton perään ajanut työntekijä työnantajansa autolla. Viereisen huoltoaseman pihaan sitten selvittelemään tilannetta. Onko ajokorttia mukana? Ei. Onko valttikorttia näyttää (oli rakennusalan firma ja raksamies kyseessä)? Ei. Onko mitään henkilökorttia tms? Ei ole nyt mukana. Itse uskalsin tässä kohtaa päästää kaverin menemään, koska oli työnantajansa autolla liikkeellä. Tuossakin lopulta vahinkoilmoituksen teko kesti, vaikka asiasta kyselin, niin tein sen lopulta itse ja vakuutusyhtiö sitten kalasteli tiedot toiselta osapuolelta. Tuo meni lopuksi hyvin maaliin asti, mutta tällaista venkoilua taitaa helposti tulla syyllisen osapuolen taholta, jollei toinen osapuoli ole jämpti.Poliisi kannattaa kutsua aina paikalle jos joku näistä ehdoista toteutuu:
A. Vastapuoli tai vastapuolen ajoneuvo on ulkomaalaistaustainen
B. Vastapuoli ei kykene todistamaan henkilöllisyyttään
C. Vastapuoli ei ole ajoneuvon omistaja tai haltija
D. Vastapuolen epäillään olevan alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena
Paikan päällä laadittu JA osallisten sekä todistajien allekirjoittama asiakirja, josta käy ilmi tapahtuman osalliset täydellisine henkilötietoineen, kuvaus tapahtumasta ja tosiasiallinen selvitys syyllisestä riittävät mikäli edellämainitut kohdat eivät tulleet lukituksi. Näillä tiedoilla vakuutusyhtiö tuskin voi kiemurrella vastuustaan.
Poliisin paikalle saaminen on tänä päivänä vaikeaa kun on tärkeämpää kytätä ylinopeuksia ja jahdata mopopoikia, kuin selvittää oikeita rikoksia.
Tämä
Mitä olen myös kuullut, niin herkästi alkavat vakuutusyhtiöt miettiä vahinkoilmoitusta käsitellessä vaihtoehtoisia skenaarioita malliin "olisiko kuitenkin mahdollista että..." ja näin ollen pyrkivät sekoittamaan tilannetta omaksi edukseen. Kyllä se vaan niin on että vakuutusyhtiö on synonyymi sanoille laillistettu huijaus.
Kellään kokemuksia parkkipaikoilla sattuneista kolareista ja OP Pohjolasta näissä tilanteissa. Peruutin oman auton puoliksi ulos ruudusta, mutta pysähdyin koska toinen peruuttava auto lähestyi. Pari sekuntia ehdin olla pysähtyneenä ja sen jälkeen kolahti. Vastapuolen kuski pahoitteli ja siinä vaiheessa ei ollut mitään epäselvää tilanteessa. Vaihdettiin tiedot ja sovittiin että teen vahinkoilmoituksen. Tämä tapahtui siis elokuun lopulla...
Vakuutusyhtiön päätäs oli, että kumpikin osapuoli oli syyllinen tapahtuneeseen. Vaikka tosiaan olin kolaritilanteessa pysähtyneenä sekä vastapuoli kirjallisesti syyllisyyden myöntänyt.
Vakuutusyhtiön mukaan kummallakaan asialla ei kuitenkaan ollut merkitystä vaan parkkipaikalla tapahtuvissa peruutuskolareissa kumpikin osapuoli on syyllinen. Perustelujen mukaan en ollut varmistanut turvallista peruutusta.
Vein asian FINEen ja lopulta kun heidän päätös tuli oli se sama kun vakuutusyhtiön.
Itselleni tapahtui täysin vastaava kolari 4-5 vuotta sitten. Vastapuoli myönsi heti virheensä ja paikanpäällä kirjoitettiin kuvaus tapahtuneesta allekirjoituksineen yms.
Vakuutusyhtiön päätäs oli, että kumpikin osapuoli oli syyllinen tapahtuneeseen. Vaikka tosiaan olin kolaritilanteessa pysähtyneenä sekä vastapuoli kirjallisesti syyllisyyden myöntänyt.
Vakuutusyhtiön mukaan kummallakaan asialla ei kuitenkaan ollut merkitystä vaan parkkipaikalla tapahtuvissa peruutuskolareissa kumpikin osapuoli on syyllinen. Perustelujen mukaan en ollut varmistanut turvallista peruutusta.
Vein asian FINEen ja lopulta kun heidän päätös tuli oli se sama kun vakuutusyhtiön.
Totta oikeassa olet. Kävin katsomassa papereista ja kyseessä oli tosiaan Liikennevahinkolautakunta ei Fine.Jotenkin olen saanut sen käsityksen, että ensimmäinen valitus liikennevahinkoasiasta tehdään Liikennevahinkolautakuntaan Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta eikä Finen suuntaan
Totta oikeassa olet. Kävin katsomassa papereista ja kyseessä oli tosiaan Liikennevahinkolautakunta ei Fine.
Muutama ote päätöksestä:
"Lausunto on suositusluonteinen... lausunnosta ei voi valittaa"
"...korvauspäätöksen voi saattaa käräjäoikeuden käsiteltäväksi..."
Todennäköisesti ammattimaisemmin kuin yksikään internet-mielipide Ei ole mitenkään tarkoitus vakuutusyhtiöitä puolustella, vaikka viimeisten viestien perusteella saattaa tämmöinen kuva tulla. Lähinnä vain triggeröi se, että osa ihmisistä luulee vakuutusturvaa sosiaaliturvaksi ja että mistään elämässä ei tarvitse itse olla vastuussa, vaikka tosiasiassa vakuutusturvaa eli riskin hajauttamista on ostettu vain niissä vakuutusehdoissa mainittuihin tapauksiin. Ehdot on toki ihmisten kirjoittamia ja ihmiset eivät ole täydellisiä ja välillä joudutaan tulkitsemaan kolmannen osapuolen toimesta, että mitä ehdoilla on oikein tarkoitettu. Ja lisäksi epätäydellisiä ihmisiä on varmasti myös korvauskäsittelyssä töissä ja oikeitakin virheitä sattuu. Ei mua oikeastaan edes kiinnosta nää caset ihan hirveästi, vaan ihan yleisellä tasolla ketuttaa tämmöinen älyllisesti laiska ”vakuutusyhtiöt on salaliitto” ja ”vakuutusyhtiöt = sosiaaliturva” jankkaaminen, koska kyseessä ei ole kumpaakaan. Toki jos edellisiin uskoo, niin silloin aivan varmasti vakuutusyhtiöiden toiminta on pelkästään epäilyttävää joka valossa tarkasteltunaOlisi mukava tietää, miten Liikennevahinkolautakunta on tämän päätöksen oikein perustelleet.
Asiakastyytyväisyyden mittaamisen iänkaikkinen ongelma on, että tyytyväiset asiakkaat ei jaksa vastata ja näin ollen ongelmat korostuu. Sama pätee näihin korvauksiin. Jos saat korvaukset ilman ongelmia, niin eipä siitä kukaan jaksa nettiin kirjoitella. Mut aika mustavalkoinen ja yksinkertainen kuva, jos nettikommenttien perusteella voisi jakaa yhtiöt korvaaviin ja ei korvaaviin. Jos nettikommentit summasi yhteen, niin mikään vakuutusyhtiö ei korvaisi mitään ikinä
Suomen vahingonkorvauslainsäädäntö sanoo, että korvausten pitää palauttaa vahingonkärsinyt takaisin korvausta edeltäneeseen tilanteeseen ja siellä vielä erikseen kielletään, että vahingosta ei saa hyötyä eli päästä parempaan asemaan kuin ennen vahinkotapahtumaa. (Tällä pyritään suoraan estämään jenkkimeininki). Jos laki sanoo näin, niin miksi oletat, että vakuutusyhtiön pitäisi vanhan esineen tilalle hankkia tuliterä? Sotiihan tuo Suomen lakiakin vastaan.
Voithan sä tällaista netissä selittää, mutta aika varma, ettei laki taikka vakuutusyhtiöt tunnista sanaa käyttöarvo.Käyttöarvo vs. myyntiarvo. Keväinen simerkki: ostat jäätelön kiskalta johonkin hintaan ja haukkaat palan. Jälleenmyyntiarvo on lähes nolla, mutta käyttöarvo on edelleen lähes täyden hinnan mukainen. Sama pätee lasten turvaistuimiin, koska käytetystä ei voi tietää, miten sitä on säilytetty tai onko se ollut kolarissa. Näiden aiheuttamat turvallisuuspuutteet eivät näy ulospäin eivätkä ole järkevästi testattavissa. Tällöin samaan tilaan päästään nimenomaan uuden ostamisella.
Toistaiseksi Turvan kanssa on mennyt kaikki kivutta koti-, ihmis-, eläin- ja ajoneuvovaurioissa ja mikä parasta, sieltä vastaa yleensä joku ihan miellyttäväksi koulutettu ihminen eikä joku saatanan kurppa jonka muroihin on joku ripuloinut.
Voithan sä tällaista netissä selittää, mutta aika varma, ettei laki taikka vakuutusyhtiöt tunnista sanaa käyttöarvo.