Keskustelua turvavyöstä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo 2
  • Aloitettu Aloitettu

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
14 076
Kun kerran koronaketussa jauhetaan turvavyöstä ja sen jälkeen se jatkui sääntö ja moderointiketjussa, niin luodaanpa ketju turvavyöstä keskusteluun.
 
Vahva suositus. Kannatti käyttää kun kerran kaveri ajoi auton metsään.
 
Olen miettinyt mikä on syy käyttämättömyydelle? :hmm: Okei, saattaa hiertää hiukan kaulasta, mutta siihenkin on olemassa jonkinlainen pehmuste. Se että selviät törmäyksestä ilman turvavyötä vs turvavyön kanssa on minimaalinen.
 
Keksin yhden syyn ja sekin on huono; ajaa lähiötä siten että pitää nousta autosta ulos usein. Mutta sekin on huono syy. En halua kaapia omaa aivomössöä kojelaudalta.
 
Vaikka itse olen ohjelmoinnut turvavyö varoitukset pois käytöstä niin ei tulisi mielenkään ajaa ilman.
 
Kannattaa myös miettiä miten käy kun päätyy äkkipysähtynään taajamanopeuksissa niin että airbag aktivoituu ja oma kroppa ei ole vöiden avulla riittävällä etäisyydellä ratista.

Tyyny täyttyy sellaisella voimalla ja nopeudella, että jos laitetaan kuljettaja tuolissaan istumaan ratin päälle, molemmat päätyy kauas lähtöpaikasta hyvin nopeasti.
 
Jos ei oikeasti kykene käyttämään turvavyötä, ei ole selvästikään fyysisesti/henkisesti kykenevä auton rattiin/kyytiin.

Lapsellista valehtelua ja ulinaa, että vyö ei tunnu kivalta tms. Sekä itsekkyyttä

Jo pelkästään äkillisessä väistötilanteessa ja/tai jos auto lähtee vaikka liukkaalla käsistä, se vyö pitää kuskin tarpeeksi paikallaan, että voi vielä pyrkiä autoa hallitsemaan.

Pakko olla jotain päässä vialla, kenties vähä-älyinen tms, jos ei vyötä käytä. Se pieni epämukavuus on pieni hinta oman ja muiden turvallisuudesta. Eikä ole itsellä tullut ikinä vastaan autoa, jossa vyö olisi oikeasti epämukava, vaikka kaiken maailman rotteloissakin on tullut istuttua

Itse laitan vyön vaikka siirtäisin autoa pihassa 20 metriä, ei ole niin suuri vaiva.

Sopiva ratkaisu olisi ottaa kortti pois vaikka puoleksi vuodeksi, jos ilman vyötä ajelee, kun siihen nyt ei vaan ole mitään oikeaa syytä. Eikä sitä voi edes unohtaa, jos sen käyttöön on normaalisti asennoitunut
 
Eiköhän tämä vöiden käyttämättömyys ole enemmänkin alemman tulodesiilin ja muun roskaväen juttuja. En tunne ketään normaalia ihmistä, joka ei vyötä käyttäisi. Ainoat käyttämättömät tapaukset ovat jotain lihavia taksikuski-penttejä (koska ovat kovia ammattiautoilijoita omilla 1970-luvun tieliikennelakitietoudellaan) tai sitten eteläisen Saksan n. 15-20 vuotta vanhoilla autoilla ajavia amisveetejä. Ei tuossa tartte peurakolaria kummempaa ajaa 60km/h, kun tietää mikä hyöty siitä on. Plus jos se auto kääntyy vaikka väistön tai muun seurauksena katolleen, ei kuski tai muut kyydissä olevat mene ympäri autoa rikkomassa luitaan.
 
Amisaikoina luokkakaveri pääsi kokemaan matkustajana katon kautta ympäri pyörähdyksen, ilman vöitä totta kai. Oikeasta takaikkunasta läpi ja kaaressa vittuun, taju kankaalle ja 15 metrin ilmalento metsähallituksen puolelle, ja Golffi rymisteli kuperkeikkaa about metrin päästä ohi. Ei ollut paljosta kiinni, että olisi joko kolauttanut koivun rungolla niskat katki tai sitten muussannut lentävällä autolla kropan jauheliksi, selvisi käden paketoinnilla ja sen jälkeen vyön käyttö alkoi kummasti maistumaan.
 
Juu oma auto ei kyllä liiku ellei kaikilla ole vöitä. Paras selitys oli kun joku puolituttu yritti sanoa että eihän sillä muille ole väliä jos mä en pidä. Piti sitten selittää liikkeen jatkuvuuden laki ja mitä tapahtuu kun lennät takapenkiltä esim etupenkin selkänojaan tai viereisen henkilön päälle. Itsellä oli miedosti kolaroitu auto joskus tovin ja siinä oli selkeästi takana oltu ilman vyötä ja joku kolari tullut koska etupenkin selkänoja oli mukavasti taipunut.
 
Jos on aikaa ja harrastusta niin kannattaa kokeilla romurallia, ei maksa paljoa. Itse tuossa lajissa kolaroinnut varmaan satoja kertoja, pelkästään normivöillä. Siinä on lentänyt kypärän visiiriä tuulilasiin ja kylkiluita murtunut ihan pikku pusuissa. Vielä mitä nyt auto välillä katollaan, kyljellään tai vähän tulessa... Palavassa autossa tulee toki hieman kiire päästä ulos niin ettei jää muiden alle ennenkun taju lähtee savuista tai homma karkaa aivan käsistä kun kukaan ei tajua heti tilannetta. Hyvin ne on järjestetty kuitenkin ja säännöt nykyään tarkempia mitä aikoinaan. En siis enää harrasta kun yksin vähän vaikeaa ja kaverit niin laitoistuneita perheisiinsä.

Muuten siviiliajossa takapenkkiläiset nyt ainakin laittaa vyöt kiinni tai auto ei liiku metriäkään, kun en halua ketään niskaan. Tietty takana jos muuta roipetta, niin hyvä kiinnittää edes jotenkin kun ne kilot muuttuu tonneiksi nopeasti.
 
Olisiko täällä vinkkiä, miten saisi autosta paljon käytetyn, mutta ehjän vyön rullaamaan kunnolla? Nyt ongelmana on, että kela vetää vyön hyvin, mutta se ylimmäisenä oleva vyöohjuri himmaa vyön matkaa.

Jossakin suositeltiin koko vyön käsittelyä silikonisprayllä, mutta silikonia en halua autoni lähellekään suihkuttaa. Jokin liukuvoidetikku voisi olla ihan ok, mutta sitä tuskin sinne ohjuriin sitten taas saa
 
Olisiko täällä vinkkiä, miten saisi autosta paljon käytetyn, mutta ehjän vyön rullaamaan kunnolla? Nyt ongelmana on, että kela vetää vyön hyvin, mutta se ylimmäisenä oleva vyöohjuri himmaa vyön matkaa.

Jossakin suositeltiin koko vyön käsittelyä silikonisprayllä, mutta silikonia en halua autoni lähellekään suihkuttaa. Jokin liukuvoidetikku voisi olla ihan ok, mutta sitä tuskin sinne ohjuriin sitten taas saa
Käsittele sillä silikonilla vain ne vyötä koskevat palikat, ja purkamalla ne autosta, voit suihkutella sisätiloissa, kaukana autosta. Vyöt saa myös pestyä esim. painepesurilla kun vetää auton ulkopuolelle, ja laittaa oven kiinni.

Itse kyllä muistelen lämmöllä miten volvon vyöt rullasi kuin itsestään auton syövereistä. Ei nuo audinkaan vyöt mitenkään tahmaisesti tule, mutta volvossa ne on kyllä hämmentävän kevyet.
 
Silikonispray on toimiva kikka, mutta ilmeisesti vyön rullaus auki ja kunnon pesu läpikotaisin myös saattaa tehdä terää, mutta vähän väärä vuodenaika siihen toimintaan, jos ulkona joutuu tekemään.
 
Olisiko täällä vinkkiä, miten saisi autosta paljon käytetyn, mutta ehjän vyön rullaamaan kunnolla? Nyt ongelmana on, että kela vetää vyön hyvin, mutta se ylimmäisenä oleva vyöohjuri himmaa vyön matkaa.

Jossakin suositeltiin koko vyön käsittelyä silikonisprayllä, mutta silikonia en halua autoni lähellekään suihkuttaa. Jokin liukuvoidetikku voisi olla ihan ok, mutta sitä tuskin sinne ohjuriin sitten taas saa
Peset sen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom