Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Koitetaanpas pitää keskustelu tässä ketjussa moderointiin ja sääntöhin liittyvänä.

Yleistä tekoälyyn liittyvää keskustelua voi jatkaa vaikka täällä: Tekoäly

Meemiketju ja hauskat kuvat lienee poikkeus tekoälyn käyttöön? Vai pitääkö mainita, jos kuva tehty tekoälyllä?
Meemit nyt ovat viihdettä, joten ei niihin pidä lähtökohtaisesti suhtautua minään luotettavan faktatiedon lähteenä. Toki jos kontekstissa on jonkinlainen selkeä harhaanjohtamisen vaara, on se fiksua mainita. Mutta tämä koskee nyt muutenkin mitä tahansa sisältöä, eikä erityisesti tekoälyllä tehtyä.

Pääosin sama logiikka pätee niin tekoälyllä tehtyyn sisältöön kuin mihin tahansa muuhunkin sisältöön.
 
Viimeksi muokattu:
Koitetaanpas pitää keskustelu tässä ketjussa moderointiin ja sääntöhin liittyvänä.

Yleistä tekoälyyn liittyvää keskustelua voi jatkaa vaikka täällä: Tekoäly


Meemit nyt ovat viihdettä, joten ei niihin pidä lähtökohtaisesti suhtautua minään luotettavan faktatiedon lähteenä. Toki jos kontekstissa on jonkinlainen selkeä harhaanjohtamisen vaara, on se fiksua mainita. Mutta tämä koskee nyt muutenkin mitä tahansa sisältöä, eikä erityisesti tekoälyllä tehtyä.

Pääosin sama logiikka pätee niin tekoälyllä tehtyyn sisältöön kuin mihin tahansa muuhunkin sisältöön.
Pitäiskö tuosta harhaanjohtamisen vaarasta vielä keskustella? Jos se jää yksittäisen moderaattorin määriteltäväksi niin objektiivisuus jää vähän kyseenalaiseksi. Itse sain viitisen vuotta sitten varoituksen misinformaatiosta, kun kerroin, ettei koronarokote estä tartuntoja. Ei siinä mennyt montakaan kuukautta kun siitä tuli faktatietoa. Moderaattorien oma tietotaso ei valitettavasti mitenkään riitä "luotettavan faktatiedon" määrittämiseen.

Se ei tosin ole suuri ongelma. Nyt kun joudumme jatkuvasti suhtautumaan kaikkeen sisältöön yhä epäilevämmin, niin ehkä meidän kannattaisi yhdessä koittaa selvittää toimia, joilla asiallinen keskustelu pysyy mahdollisena. Hyvin moni kanava on jo saturoitunut tekoälyllä tuotetulla materiaalilla, ja jopa akateemisissa julkaisuissa se on jo ottanut niin paljon sijaa, että innostuksen sijaan julkaisuja lukee epäillen.

Vaikka tekoäly tekisi parempaa jälkeä kuin (jokin) ihminen, niin se epäilyksen aiheuttama varjo on niin tumma, että harva jaksaa perehtyä asiaan siten, että osaisi asian suhteen mitenkään järkevästi argumentoida. Google avasi meille tiedon portit. Nyt tiedon kehitystä ohjaa kunkin kilpailevan tahon omat guardrailit - vassarigpt ja peisettigrok - vai miten se nyt menikään. Mielestäni tämä on askel taaksepäin ihmisen kehityksessä.

On suuri vaara sille, että erityisesti tämänkaltaiset keskusteluforumit, joissa yleisesti sallitaan esittää laajalla paletilla eri mielipiteitä, kokevat samankaltaisen tasapäistämisen, jossa kaikki mielipiteet muotoutuu yhdeksi ja samaksi. Ulkopuoliset ajatukset ovat jo nyt tutkan alla, ja kun siihen saadaan tekoäly "tehostamaan" valvontaa, niin keskustelu kääntyy homogeenisempään suuntaan. Tällöin keskusteluareena menettää merkityksensä.

Olisi hyvä avata laajempi keskustelu siitä, miten tähän kehityssuuntaan halutaan suhtautua.
 
No huoh, jos tässä on rima "asiattomalle käytökselle", varoituksen arvoisesti vieläpä? Ihan normi kuittailua, jota kaikkien tulis kestää? Sisältää kyllä totuuttakin, joka näemmä raportoijalle iskenyt syvälle rintaan. Joha tässäki turnauksessa on nähty jo mitä läpsyttelyä nää on. Lainatussa tekstissä jo vittuiltiin trollaajaksi ja huomionhakuiseksi, ku mainitsi mielipiteensä. Lisäksi kehoitettiin olemaan kirjoittamatta. Se nyt on paljon enemmän asiatonta käytöstä. Kai nyt ketjuun saa myös mielipiteitä itse turnauksesta sanoa, vaikkei hehkuttaiskaan? Mitään asiatonta en GGoljatin viesteissä nää. Päinvastoin hälle vastanneen viesteissä, joka ei osannu argumentoida vastaan muuten, kuin pyytämällä olemaan hiljaa ja väheksyen.

Jollain on kyl kovasti tunteisiin menny, ku pitäny tämä viesti raportoida.. jollain sääntöverukkeella?
Ehkäpä vaan hyvää muistutusta että jotain divari kiekkoa taas pelaillaan.
Joka on ihan "totuutta", varsinki änäri-olympialaisten jälkeen. Siinä mitään hiton asiatonta ole. Saa kertoa miksi väite on väärin. Mut ei, haukutaan ja raportoidaan (edelleen kiinnostaa sääntörike, ku asiattomuus se ei kyl ole). sit mode vielä lähtee mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
No huoh, jos tässä on rima "asiattomalle käytökselle", varoituksen arvoisesti vieläpä? Ihan normi kuittailua, jota kaikkien tulis kestää? Sisältää kyllä totuuttakin, joka näemmä raportoijalle iskenyt syvälle rintaan. Joha tässäki turnauksessa on nähty jo mitä läpsyttelyä nää on. Lainatussa tekstissä jo vittuiltiin trollaajaksi ja huomionhakuiseksi, ku mainitsi mielipiteensä. Lisäksi kehoitettiin olemaan kirjoittamatta. Se nyt on paljon enemmän asiatonta käytöstä. Kai nyt ketjuun saa myös mielipiteitä itse turnauksesta sanoa, vaikkei hehkuttaiskaan? Mitään asiatonta en GGoljatin viesteissä nää. Päinvastoin hälle vastanneen viesteissä, joka ei osannu argumentoida vastaan muuten, kuin pyytämällä olemaan hiljaa ja väheksyen.

Jollain on kyl kovasti tunteisiin menny, ku pitäny tämä viesti raportoida.. jollain sääntöverukkeella?

Joka on ihan "totuutta", varsinki änäri-olympialaisten jälkeen.
Olihan siinä useamman viestin verran ihan puhdasta trollausta. En tiedä edelsikö varoitusta jotain näpäytyksiä jostakin muualta.
 
Olihan siinä useamman viestin verran ihan puhdasta trollausta. En tiedä edelsikö varoitusta jotain näpäytyksiä jostakin muualta.
No missä se asiattomuus oli? Ei tossa nyt mitää trollausta ollu. Ihan asiaa oli. Väärä mielipide vain.. eikä nyt sitä "trollaillu" sen enempää. Vastas muille, jotka vittuili.

e: sorruit valehteleen. Ne oli tasan ne kaksi viestiä, joista voisi noin ajatella ja toinen niistäki vastaus/selvennys.. "Useamman viestin verran"..
e2: luin vielä uudestaan; ihan asiallinen oli ekaki viesti: Mielipide, joka oli perusteltu. Sulle kaiketi "trollausta" on ku on eri mieltä.. en laita sanoja suuhun, vaa näin ymmärsin.
 
Viimeksi muokattu:
No huoh, jos tässä on rima "asiattomalle käytökselle", varoituksen arvoisesti vieläpä? Ihan normi kuittailua, jota kaikkien tulis kestää? Sisältää kyllä totuuttakin, joka näemmä raportoijalle iskenyt syvälle rintaan. Joha tässäki turnauksessa on nähty jo mitä läpsyttelyä nää on. Lainatussa tekstissä jo vittuiltiin trollaajaksi ja huomionhakuiseksi, ku mainitsi mielipiteensä. Lisäksi kehoitettiin olemaan kirjoittamatta. Se nyt on paljon enemmän asiatonta käytöstä. Kai nyt ketjuun saa myös mielipiteitä itse turnauksesta sanoa, vaikkei hehkuttaiskaan? Mitään asiatonta en GGoljatin viesteissä nää. Päinvastoin hälle vastanneen viesteissä, joka ei osannu argumentoida vastaan muuten, kuin pyytämällä olemaan hiljaa ja väheksyen.

Jollain on kyl kovasti tunteisiin menny, ku pitäny tämä viesti raportoida.. jollain sääntöverukkeella?

Joka on ihan "totuutta", varsinki änäri-olympialaisten jälkeen. Siinä mitään hiton asiatonta ole. Saa kertoa miksi väite on väärin. Mut ei, haukutaan ja raportoidaan (edelleen kiinnostaa sääntörike, ku asiattomuus se ei kyl ole). sit mode vielä lähtee mukaan?
En kyllä itse ymmärrä miksi pitää mennä kirjoittamaan sellaiseen ketjuun yhtään mitään joka ei kiinnosta millään tavalla. Ihan ansaittu varoitus.
 
En kyllä itse ymmärrä miksi pitää mennä kirjoittamaan sellaiseen ketjuun yhtään mitään joka ei kiinnosta millään tavalla. Ihan ansaittu varoitus.
Niinpä. Ja ihan selvästi vielä sillä tarkoituksella, että vähättelee ja vittuilee ja sitten vielä mainostaa, että "kiinnostaa kuin kilo paskaa". Trollaamisen esimerkkisuoritus.

Ja ei, en ole raportoinut, enkä aiemmin edes huomannut noita viestejä, eikä liiemmin kiinnosta mitä mieltä kukakin noista kisoista on, mutta paska käytös on paskaa.
 
Joka on ihan "totuutta", varsinki änäri-olympialaisten jälkeen. Siinä mitään hiton asiatonta ole. Saa kertoa miksi väite on väärin. Mut ei, haukutaan ja raportoidaan (edelleen kiinnostaa sääntörike, ku asiattomuus se ei kyl ole). sit mode vielä lähtee mukaan?

Hänen ketjuuntuolo viesti

Joka keväiset jämäkisat taas alkoi. USA toi yliopisto joukkeen ja Kanada jotain junnuja. Kiinnostaa kuin kilo paskaa.

Paska sana on foorumilla ihan hyväksytty sana jos se jotain sattuu ja siitä hyvästyttävyydesta voi olla hyvästä syystä eri mieltä.

Sitten muutama viesti keskusteula aiheesta. Urheiluketjuissa lajn, sarjan, joukkuun, urheilijan toistuvakin dissaaminen on vakiintunut tapa.

Viestistä ilmeisesti saatu varoitus, varoitus tullut asiattomasta käytöksest, ei minitusti trollauksesta .


sit mode vielä lähtee mukaan?

Tätä linjausta pidän hyvänä, ei tuon henkinen yksirivinen sisään tulo, ja lyhyet epäsiistit vastaukset , oikein keskustelu ilmapiiriä kohota. Varoitusta jaettu, niin tuon voi tulkita että vastaavista kannattaa jatkossa raportoida, niin keskustelun henki paranee.



Jääkikonkin MM kisoissa aina keskusteltu kulloisenkin kisan yleisestä tasosta, voihan se tehdä monella tavalla.
Tässä nyt jäi vähän epäselväksi tuliko mm kisojen tasosta keskusteluta, vai provoisoivasta tyylistä. Veikkaan että niden yhdistelmästä.



No niin on. Keskity sinäkin asialliseen viestintään ton vihjailun sijaan. Kas kun et suoraan sanonut, että korkki kiinni. Et muuhun osannut keskittyä. Sun mielestä ne kaikki oli trollausta, mun mielestä ei ollut. Ihan asiaan liittyi kisojen alussa.

Varoituksessa ei mainittu trollauksesta, ja noin yleisesti jotain keskusteliaa epäilee trolliksi, niin siitä voi tulla rankkua.
 
Ihan normi kuittailua, jota kaikkien tulis kestää?

Toihan oli ihan puhdasta provoilua: "jämäkisat", "yliopisto joukkeen", "jotain junnuja", "kilo paskaa", "Kanada sai eläkevaarin vielä kentälle", "divari kiekkoa taas pelaillaan". Oppikirjatrollaamista.

Ei tossa ollut mitään muuta tarkoitusta kuin vittuilla ja vähätellä rajusti yhtä maailman kovatasoisimmista lätkäturnausta - vaikkei kovatasoisin toki olekaan.

En keksi mitään syytä puolustaa tuollaista kun tuossa ei ollut mitään tarkoitusta keskustella asiallisesti.
 
Toihan oli ihan puhdasta provoilua: "jämäkisat", "yliopisto joukkeen", "jotain junnuja", "kilo paskaa", "Kanada sai eläkevaarin vielä kentälle", "divari kiekkoa taas pelaillaan". Oppikirjatrollaamista.

Ei tossa ollut mitään muuta tarkoitusta kuin vittuilla ja vähätellä rajusti yhtä maailman kovatasoisimmista lätkäturnausta - vaikkei kovatasoisin toki olekaan.

En keksi mitään syytä puolustaa tuollaista kun tuossa ei ollut mitään tarkoitusta keskustella asiallisesti.

Juu jos tuo olisi ns. taso niin aivan jokaiseen Suomessa pelattuun kisaan voisi kirjoittaa täysin samoja kommentteja ja vertauksia koska tilastollisesti ja faktana ne eivät rahallisesti tai pelillisesti taida ihan samalla tasolla olla kuin esim. Kanadan.. ..mikä olisi minusta sangen trollaavaa.
 
Toihan oli ihan puhdasta provoilua: "jämäkisat", "yliopisto joukkeen", "jotain junnuja", "kilo paskaa", "Kanada sai eläkevaarin vielä kentälle", "divari kiekkoa taas pelaillaan". Oppikirjatrollaamista.

Ei tossa ollut mitään muuta tarkoitusta kuin vittuilla ja vähätellä rajusti yhtä maailman kovatasoisimmista lätkäturnausta - vaikkei kovatasoisin toki olekaan.

En keksi mitään syytä puolustaa tuollaista kun tuossa ei ollut mitään tarkoitusta keskustella asiallisesti.
Se on asia erikseen, mut varoitus asiattomasta käytöksestä meni mielestäni erittäin matalalla rimalla. en keksi syytä puolustaa sellaista linjaa. Noi asiat ei kuitenkaan ihan ohikkaan mene. Nyt ku on pelailtu, nii on palattu takas tuohon aiheeseen ketjussa. Tanelia muotoillen, nii vähä kaikesta vois alkaa antaan varoituksia sitten.
 
Se on asia erikseen, mut varoitus asiattomasta käytöksestä meni mielestäni erittäin matalalla rimalla. en keksi syytä puolustaa sellaista linjaa. Noi asiat ei kuitenkaan ihan ohikkaan mene. Nyt ku on pelailtu, nii on palattu takas tuohon aiheeseen ketjussa. Tanelia muotoillen, nii vähä kaikesta vois alkaa antaan varoituksia sitten.

Linjaus on kuitekin ihan hyvä, tulkkaan niin että puututaan urheilu ketjujen postuksiin joissa tullaa negatiivisesti dissaan ketjun aihetta (sarjaa, kisaa, urheiliaa, joukuetta). ilman että yritetään edes tehdä sitä asiallisesti.

Uskon että tämä tulee parantamaan urheilu ketjujen fiilistä.

En usko että tässä tapetaan kisojen, lohkon tasosa keskustelua, vaan pitää sen asiallisena.
 
Se on asia erikseen, mut varoitus asiattomasta käytöksestä meni mielestäni erittäin matalalla rimalla. en keksi syytä puolustaa sellaista linjaa. Noi asiat ei kuitenkaan ihan ohikkaan mene. Nyt ku on pelailtu, nii on palattu takas tuohon aiheeseen ketjussa. Tanelia muotoillen, nii vähä kaikesta vois alkaa antaan varoituksia sitten.
Mikä on asia erikseen? Paapaa sanoi tuossa juuri sen saman mitä minäkin tarkoitin.

Sinulla saa kaikkien muiden tapaan olla oma mielipide siitä mikä on asiallista keskustelua ja mikä ei, mutta samaan aikaan mm. minä olen moderaattoreiden kanssa sitä mieltä, että ne tässä viitatut nimimerkki GGoljatin tahalliset provoilut eivät siihen kategoriaan mahdu. Samat asiat on mahdollista tarvittaessa ilmaista rakentavasti ja asiallisesti, eikä siinä ole silloin mitään väärää, mutta eiväthän nuo viestit sellaisia olleet. Trollauksen ja provoilun ei tarvitse aina sisältää henkilökohtaisuuksia, eikä kyse tarvitse olla siitä, että kukaan pahoittaisi mielensä, vaan kyse on ylipäätään asiallisesta keskustelusta. Foorumin säännöissä siis kohta 1, eli "Asiaton käytös. Esimerkiksi: Trollaus, flametus, provosoiminen, saarnaaminen, propaganda". Räbä on olemassa tuon tason kommentteja varten.

Varoitus tuosta oli vähän rajalla, mutta kuten sanoin, en tiedä oliko taustalla jotain muutakin, eikä se meille muille edes kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Se on asia erikseen, mut varoitus asiattomasta käytöksestä meni mielestäni erittäin matalalla rimalla. en keksi syytä puolustaa sellaista linjaa. Noi asiat ei kuitenkaan ihan ohikkaan mene. Nyt ku on pelailtu, nii on palattu takas tuohon aiheeseen ketjussa. Tanelia muotoillen, nii vähä kaikesta vois alkaa antaan varoituksia sitten.
Rima taitaa tätä nykyä lojua maassa, ellei jopa kaivettu sen alle, "asiattoman" käytöksen suhteen. Kaikenmaailman Kalevit ja Unikko-Lumihiutaleet raportoinee jokaisen viestin, jossa esiintyy omasta poikkeava mielipide tai näkemys - riippumatta siitä, onko viesti oikeasti asiaton vai ei. Liekö sitten ylläpito kyllästynyt työmäärään ja pääsee helpoimmalla kun varoittelee vaan ihan kaikesta vai mistä johtuu nykyinen linja, joka on kuin jostain päiväkodin hiekkalaatikolta: kaikki yhdessä iloisesti ollaan sitä mieltä että kaikki on parasta ja elämä ihanaa! :) Mikä tahansa negatiivissävytteinen kommentti -> raportti ja varoitus.

Jos kirjoitat jääkiekon MM-kisaketjuun sen olevan höntsäturnaus, mitä se onkin, jollekin tulee paha mieli.
Jos kirjoitat F1 -kisaketjuun erään kuljettajan olleen kyseisessä kisassa paska, mitä olikin, jollekin tulee paha mieli.
Varoitukseen "asiattomasta käytöksestä" ei vaadita asiatonta käytöstä. Riittää, että joku on eri mieltä ja pahoittaa mielensä tarpeeksi painaakseen raporttinappulaa.

Sinänsä ei yllätä että jollain formulaketjun tosikolla on mennyt kalsarit solmuun ja sormi raporttinapille mutta mikähän allaolevassa viestissä tarkalleen oli varoituksen arvoista? Jos Valtteri on formulakisassa paska niin eikö sitä sovi kommentoida kyseisen kisan ketjussa vai onko ironia ilmaisukeinona sääntöjen vastainen?



Entä jos joku muu, vaikkapa Perez, on paska niin saako sitä kommentoida ja saako silloin kirjoittaa ironiseen sävyyn? Jos erityisesti Valtterin otteiden kriittinen tarkastelu on kielletty niin koskeeko tämä joitain muitakin kuskeja ja mistä tietää, ketä? Onko kritiikin yläpuolella olemiselle olemassa jokin maantieteellinen raja ja kulkeeko se Nastolassa vai kenties vaikkapa Suomen rajalla? Heikki Kovalainenkaanhan ei kovin kaksista F1 -uraa tehnyt mutta saako sitä aiheeseen liittyvässä ketjussa mainita? Saako Eurooppalaisten otteita kommentoida kriittisesti? Saako Arvid Lindbladista kirjoittaa ironiseen sävyyn? On kuitenkin puoliksi ruotsalainen eli veljeskansaa! Vai onko ruotsalaisten mollaaminen jopa suotavaa, esim. jääkiekosta tuttuun tapaan?

Esim. allaoleva viesti samasta ketjusta on kuitenkin ilmeisesti sääntöjen mukainen tai ei ainakaan ole aiheuttanut kanssakirjoittelijoissa samanlaista kakkuloiden huurtumista. Onko tämäkin varoituksen arvoinen viesti vai onko Valen otteiden kommentoiminen ironian kautta sittenkin sallittua jos vaan kärjistää vähän vähemmän?



Vai oliko koko varoituksen peruste kuitenkin vaan se, että jollekin ressukalle tuli paha mieli, vaikka se johtuisi enemmänkin kirjoittajan nimimerkistä kuin viestin sisällöstä sinänsä?
Mä toissasivulla kyselin vähän vastaavaa mutta ylläpito ei kokenut aiheelliseksi vastata mitään. Tulkitsin tuon niin että ymmärsivät itsekin, että tuli varoitettua ihan turhasta ja olisihan se kiusallista myöntää, joten parempi olla vastaamatta mitään.

Nykyään varoituksilta säästyäkseen kannattaa kirjoittaa aiheesta kuin aiheesta ainoastaan positiiviseen sävyyn ilman aiheen objektiivista tarkastelua, saati sitten minkäänlaista kritiikkiä tai negatiivista sävyä. Kannattaa myös unohtaa esim. ironia ilmaisumuotona ja kaikenlaiset viestit rivien välistä, sillä nämä luultavasti erityisesti rasauttelevat raporttinapin tehokäyttäjien rusinoita. Näin voimme kaikki yhdessä keskustella ainoastaan iloiseen sävyyn Kumbayaata laulaen eikä kenellekään tarvitse tulla paha mieli!
 
No huoh, jos tässä on rima "asiattomalle käytökselle", varoituksen arvoisesti vieläpä? Ihan normi kuittailua, jota kaikkien tulis kestää? Sisältää kyllä totuuttakin, joka näemmä raportoijalle iskenyt syvälle rintaan. Joha tässäki turnauksessa on nähty jo mitä läpsyttelyä nää on. Lainatussa tekstissä jo vittuiltiin trollaajaksi ja huomionhakuiseksi, ku mainitsi mielipiteensä. Lisäksi kehoitettiin olemaan kirjoittamatta. Se nyt on paljon enemmän asiatonta käytöstä. Kai nyt ketjuun saa myös mielipiteitä itse turnauksesta sanoa, vaikkei hehkuttaiskaan? Mitään asiatonta en GGoljatin viesteissä nää. Päinvastoin hälle vastanneen viesteissä, joka ei osannu argumentoida vastaan muuten, kuin pyytämällä olemaan hiljaa ja väheksyen.

Jollain on kyl kovasti tunteisiin menny, ku pitäny tämä viesti raportoida.. jollain sääntöverukkeella?

Joka on ihan "totuutta", varsinki änäri-olympialaisten jälkeen. Siinä mitään hiton asiatonta ole. Saa kertoa miksi väite on väärin. Mut ei, haukutaan ja raportoidaan (edelleen kiinnostaa sääntörike, ku asiattomuus se ei kyl ole). sit mode vielä lähtee mukaan?
En ole kyseistä raporttia käsitellyt, mutta näyttäisi olleen ketjussa toistuvasti (nopeasti katsottuna ainakin kolme peräkkäistä) flametushenkisiä viestejä ilman aikomustakaan keskustella asiasta rakentavasti. Siihen päälle mahdollisesti vielä aiempi varoitushistoria, niin ei ihme että varoitus oli lopputuloksena.
Nykyään varoituksilta säästyäkseen kannattaa kirjoittaa aiheesta kuin aiheesta ainoastaan positiiviseen sävyyn ilman aiheen objektiivista tarkastelua, saati sitten minkäänlaista kritiikkiä tai negatiivista sävyä.
Niin, tai sitten vaan keskittyy asialliseen ja rakentavaan keskusteluun, kuten tällä foorumilla on tarkoitus tehdä. Se on sinällään täysin riippumatonta siitä, suhtautuuko johonkin asiaan puolesta tai vastaan. Moderaattoreita ei kiinnosta mielipide, vaan se se miten asiansa esittää.
 
Nyt tuli kyllä moderoinnista ilmoitus jota en tajua alkuunkaan:
Sinun viestisi keskustelussa Tekoäly on poistettu. Syy: poistettuun viestiin liittyviä vastauksia

En tiedä mikä viesti on kyseessä ja syy on sitäkin ihmeellisempi. Poistettiinko viesti, koska siihen oli vastattu? Vastaukset oli huonoja? Jos jälkimmäinen niin miksi se mikä lie viesti olikaan piti poistaa?
 
Nyt tuli kyllä moderoinnista ilmoitus jota en tajua alkuunkaan:
Sinun viestisi keskustelussa Tekoäly on poistettu. Syy: poistettuun viestiin liittyviä vastauksia

En tiedä mikä viesti on kyseessä ja syy on sitäkin ihmeellisempi. Poistettiinko viesti, koska siihen oli vastattu? Vastaukset oli huonoja? Jos jälkimmäinen niin miksi se mikä lie viesti olikaan piti poistaa?
Viestisi oli osa viestiketjua josta alkuperäinen viesti poistettiin syystä tai toisesta. Eli sinun viestisi oli vastaus viestiin joka haluttiin poistaa, ja poistettiin samalla "turhana".
 
Nyt tuli kyllä moderoinnista ilmoitus jota en tajua alkuunkaan:
Sinun viestisi keskustelussa Tekoäly on poistettu. Syy: poistettuun viestiin liittyviä vastauksia

En tiedä mikä viesti on kyseessä ja syy on sitäkin ihmeellisempi. Poistettiinko viesti, koska siihen oli vastattu? Vastaukset oli huonoja? Jos jälkimmäinen niin miksi se mikä lie viesti olikaan piti poistaa?
Oisko ollut tekoälyketjun viesti, jossa joku oli mennyt älynväläyksenä laittamaan AI:n tuottamaa toistoa varmaan 100 riviä samaa tekstiä? Moni siitä huomauttikin tavalla tai toisella, ehkä olit yksi heistä.
 
Kun ketjuja siivotaan häiriköinnistä, asiattomista viesteistä tms niin a) toivottavaa olisi ettei kukaan vastaisi näihin b) joudumme käyttämään aikaa myös näiden vastauksien poistamiseen
 
Kun ketjuja siivotaan häiriköinnistä, asiattomista viesteistä tms niin a) toivottavaa olisi ettei kukaan vastaisi näihin b) joudumme käyttämään aikaa myös näiden vastauksien poistamiseen

Bummer!
Taisin astua samaan ansaan, kun menin kommentoimaan melko asiatonta viestiä pedofilista.

Harmi, kun samassa viestissäni kerroin pitkän historian ja useamman kappaleen verran omista Tinder kokemuksista, jotka lopulta johtivat onnistuneeseen avioliittoon ja perheen perustamiseen :itku:

1779875675658.png
 
Muutama kysymys banniasioista:

Kun käyttäjän kohdalla lukee "Banned", niin tarkoittaako se aina potkuja koko foorumilta vai voiko kyseessä olla esim muutaman viikon jäähy?

Pystyykö bannaukseen (oli sitten ikuinen tai väliaikainen potku) johtanutta viestiä etsimään mitenkään? Jos on paljon kirjoitteleva käyttäjä, niin on hankalaa etsiä sitä yksitellen viesteistä. Toisaalta viesti tai viestikokonaisuus on voinut olla niin asiatonta, että se on poistettukin. Olisiko mitään järkeä laittaa profiiliin bannien kohdalle joku syy? Pelkästään tirkistelymielessä siis lähinnä mietiskelen.

Tässä on nimittäin käynyt lähiaikoina niin, että yksi käyttäjä on bannattu ja epäilin jo kauan sitten, että hän olisi eräs jo foorumilta potkittu henkillö, mutta kyseessä oli/on vain oma arvaus, niin eipä siitä mitään viitsinyt minnekään kirjoittaa. Nyt tietenkin kiinnostaa, että osuiko arvaus oikeaan, kun en löydä mitään syytä bannille. Jos taas kyseessä on joku väliaikainen banni, niin en viitsi nostaa nimeä esiin kuitenkaan. :)
 
Banned on väliaikaisesti tai ikuisesti.

Varoitustilin täyttymisestä se bannit tulee joten yksittäinen varoituksen saanut viesti ei välttämättä ole se mikä on banneihin johtanut.
 
Kun käyttäjän kohdalla lukee "Banned", niin tarkoittaako se aina potkuja koko foorumilta vai voiko kyseessä olla esim muutaman viikon jäähy?
Se voi tarkoittaa kumpaa tahansa.

Pystyykö bannaukseen (oli sitten ikuinen tai väliaikainen potku) johtanutta viestiä etsimään mitenkään? Jos on paljon kirjoitteleva käyttäjä, niin on hankalaa etsiä sitä yksitellen viesteistä. Toisaalta viesti tai viestikokonaisuus on voinut olla niin asiatonta, että se on poistettukin.
Ei pysty etsimään ja kuten sanoit, ne "varoituspisteitä" antaneet viestit on voitu poistaa, joten yksittäistenkään viestien läpikäynti ei välttämättä auta.

Olisiko mitään järkeä laittaa profiiliin bannien kohdalle joku syy? Pelkästään tirkistelymielessä siis lähinnä mietiskelen.
Tähän moderaattorit ovat vastanneet useampaan otteeseen aiemminkin, että ei ole tulossa, kun ei asia muille "tirkistelijöille" kuulu. :D

Varoitusten ja sitä kautta myös bannien syy kerrotaan aina bannatulle itselleen. Lisäksi varoituksen kohteena olleessa viestissä se syy kyllä lukee, jos viestiä ei ole poistettu.

Jos banni on tullut suoraan jonkin banninkiertoaltterin myötä tms, niin sitä ei lue missään.
 
Edellisen huomautuksen pointti oli se, että yllä ei keskusteltu varsinaisesti sähköautoista laisinkaan.
En halua vängätä moderaattorille, mutta mielestäni edellä oleva keskustelu liittyi sähköautoihin, koska säie lähti siitä, että kiinalaiset ovat tuomassa sähköautotehtaitaan Eurooppaan. Ja mitenkäs sitten suu pannaan ? Ts. miten suhtautua Euroopassa koottuun kiinalaismerkkiseen sähköautoon.

Kiinan sähköautot vs. kaikki muut sähköautot on mielenkiintoisin kysymys tulevina vuosina autoalalla. Miten kullekin käy.
 
En halua vängätä moderaattorille, mutta mielestäni edellä oleva keskustelu liittyi sähköautoihin, koska säie lähti siitä, että kiinalaiset ovat tuomassa sähköautotehtaitaan Eurooppaan. Ja mitenkäs sitten suu pannaan ? Ts. miten suhtautua Euroopassa koottuun kiinalaismerkkiseen sähköautoon.

Kiinan sähköautot vs. kaikki muut sähköautot on mielenkiintoisin kysymys tulevina vuosina autoalalla. Miten kullekin käy.
No tuo keskustelu sopii oikein hyvin sinne politiikka-alueelle. Jos sinulla on jotain tarinoita niistä sähköautoista niin kerro ihmeessä tähän lankaan.
 
Mun mielestä politiikka ei kans kuulu tähän ketjuun joten turha kritisoida kiinalaisia sähköautoja muuten kuin tekniikan, hinnan ym. osalta. Me kaikki kuitenkin käytetään kiinalaisia tuotteita joka päivä joten kitinä on vähän kaksinaismoralismia. Niitä tuotteita ei pysty välttämään vaikka olisi minkälainen erakko fiftari. No mielummin kiinalaisia kuin venäläisiä!
 
En halua vängätä moderaattorille, mutta mielestäni edellä oleva keskustelu liittyi sähköautoihin, koska säie lähti siitä, että kiinalaiset ovat tuomassa sähköautotehtaitaan Eurooppaan. Ja mitenkäs sitten suu pannaan ? Ts. miten suhtautua Euroopassa koottuun kiinalaismerkkiseen sähköautoon.

Kiinan sähköautot vs. kaikki muut sähköautot on mielenkiintoisin kysymys tulevina vuosina autoalalla. Miten kullekin käy.
Jos nyt luet ajatuksella ketjusta 10+ viimeisintä viestiä, niin niissä käydään yleisellä tasolla kiinalaisvalmistus/kauppapolitiikka/työolokesksutelua liittymättä varsinaisesti mitenkään ketjun aiheeseen, eli sähköautoihin. Kuten jo ketjussa ohjeistin, sähköautoketjussa on tarkoitus keskustella vain aiheen kontekstissa. Ja lisäksi politiikka/yhteiskuntakeskustelu on rajattu foorumilla ainoastaan omalle alueellensa.
 
Eikö tämä ollut jo selvästi merkitty tekoälyllä tehdyksi? Se tukee aikaisempaa sisältöäni mitä yritin sinne postata, aikaisemmissani viesteissä.
1780677361906.png


1780677366404.png
 
Eikö tämä ollut jo selvästi merkitty tekoälyllä tehdyksi? Se tukee aikaisempaa sisältöäni mitä yritin sinne postata, aikaisemmissani viesteissä.
1780677361906.png


1780677366404.png
Niin, viestin sisällön ei ole siis tarkoitus olla tekoälyllä tuotettua, vaan kirjoittajan omaa tekstiä, jonka tukena voi käyttää tarvittaessa tekoälyn tuottamaa sisältöä.
 
*jättää lavallisen Noccoa Juhalle kiitoksena* Koeta kestää, alkomahoolia en annna koska no.... "työaika"

Ppssssttt.... Viinat on tuolla vasemmmanpuoleisen oven takana ;)
 
Niin, viestin sisällön ei ole siis tarkoitus olla tekoälyllä tuotettua, vaan kirjoittajan omaa tekstiä, jonka tukena voi käyttää tarvittaessa tekoälyn tuottamaa sisältöä.
No se on hyvä että nollapostauksia jotka eivät auta kysyjää ongelmaan, vaan suorastaan harhaanjohtavat tekemään virheitä, ovat sallittuja. Yritin tällä tekoälyn teknisemmällä selityksellä esittää jo aikaisemmin sanomaani. Ei siinä, jatketaan.
 
No se on hyvä että nollapostauksia jotka eivät auta kysyjää ongelmaan, vaan suorastaan harhaanjohtavat tekemään virheitä, ovat sallittuja. Yritin tällä tekoälyn teknisemmällä selityksellä esittää jo aikaisemmin sanomaani. Ei siinä, jatketaan.
Nollapostaukset ei ole sallittuja, raportoi jos epäilet sääntörikettä. Viestien sisällölliseen paikkansapitävyyteen ylläpito ei ota kantaa, se on lähtökohtaisesti keskustelun tehtävä.
 
Eikai tuossa sitten, täytyy vaan tilata aina isompi könttä kerralla samaa tuotetta, ja nakkailla sitten roskiin/luontoon kun ei enää tarvii loppuja.
Kysymys tämän tyylisistä kirjoituksista, mitä modet mieltä siitä saako kertoa/kehua rikoksilla? Siis tyyliin kertoa että varastan sen tai turmelen ympäristöä jne.
 
Kysymys tämän tyylisistä kirjoituksista, mitä modet mieltä siitä saako kertoa/kehua rikoksilla? Siis tyyliin kertoa että varastan sen tai turmelen ympäristöä jne.

Noissa pitäisi myös miettiä onko kirjoittaja oikeasti tosissaan vai vitsaileeko. Esim. toteamus "heitän roskat luontoon, kyllä ne joku vanhus sieltä kerää": Tässä on roskat luontoon vanhuksille -meemin mies: "Mummot kyllä keräävät siideripullot"
EI saanut aikaan karhuryhmän tuloa, poliisi ei alkanut tuota tutkimaan. Se tajuttiin huonona trollauksena ja vitsinä ja tyyppi itse tarkoitti lähinnä siideripulloja eikä ollut tosissaan.

Tietysti jos joku suoraan kirjoittaa esim. tappavansa sinut toki, se on suora uhkaus henkeäsi kohtaan ja voit ottaa yhteyttä paitsi poliisiin myös ylläpitoon.
Mutta jos joku kirjoittaa esim. R&T "kyllä tota tuuppaisi kaksikin kertaa, kerran takaa ja toisen jokeen" ei oikeasti tarkoita että henkilö olisi harrastamassa seksiä kyseisen puheessa olevan henkilön kanssa (jonka kuva luultavasti jaettiin) minkä jälkeen olisi sananmukaisesti murhaamassa hänet ja hävittämässä ruumiin jokeen..
 
...Tai etsiikö foorumiuskottavuutta olemalla pahis. Minusta ei sovi mikään näistä skenaarioista foorumille kun on huonoa käytöstä joka tapauksessa.
Erilaisille tekstilajeille ja joskus kirjaimellisesta tosikkopuheesta poikkeavalle huumorillekin on paikkansa. Se ei oletusarvoisesti tarkoita, että kirjoittaja kehuskelisi rikoksilla tai käyttäytyisi huonosti.

Esimerkiksi ylempänä mainitussa esimerkkivirkkeessä kuvailtiin kirjoittajan näkemystä tullimuutoksen järjettömyydestä. Terveellä järjellä en saa tuosta väännettyä sopimatonta puhetta. Siinä on vain näkemys josta moni on eri mieltä ja saa olla. Yleisen elämänkokemuksen perusteella en usko, että kukaan oikeasti aikoo alkaa protestina tilata Temusta bulkkikuraa 100 kertaa tarvittavan määrän ja heittää loput ojaan.
 
...Tai etsiikö foorumiuskottavuutta olemalla pahis. Minusta ei sovi mikään näistä skenaarioista foorumille kun on huonoa käytöstä joka tapauksessa.
Ketään nimeltä mainitsematta, mm. minulla on ignore-listalla kasa väkeä jotka pätevät, vääristelevät, vänkkäävät ja päätyvät keräämään varoituksia ja banneja vähän joka ketjussa, varsinkin viikonloppufiiliksissään. Siis kirjaimellisesti huonoa käytöstä. Varmaan joku on näiden kaikkien kanssa samaa mieltä jostakin, mutta ovat joka tapauksessa niin raskaita, että minä en jaksa niistä kiinnostua, saati sitten että yrittäisin joka kerta saada puhuttua mustaa valkoiseksi.

Tuo esimerkkisi ei ole sellainen, jonka vuoksi ainakaan itse kehtaisin vaatia, että "tätä mieltä ei tällä foorumilla saa olla". Jos joku siis haluaa heittää roskat luontoon, niin sitten haluaa. Tyhmäähän se on, mutta se on ihan sama onko kyseessä todellinen mielipide tai vitsi, mutta eihän nyt hyvänen aika sen ilmaisemisen tule olla etukäteen kiellettyä, siis muuten kuin selvästi tarkoituksellisen trollauksen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ainakaan tuollaista juttua osaa lukea vakavissaan kirjoitetuksi. Kuulostaa enemmän siltä "heitän akut järveen"-vitsiltä.
 
Esimerkiksi tutkanpaljastinketju on täynnä ihan oikeita laittomuuksia niin tuskin joku edgy roskaamisuhkailu on ihan siellä kärkipäässä
 
Mielenkiintoistahan tuo on, että tuo ketjun annetaan olla elossa. Jokainen yli 40:n ÄO:lla varustettu ihminen kuitenkin ymmärtää, että ei ne noita tutkanpaljastimia polkupyöriin tai kottikärryihin kysele.
 
Mielenkiintoistahan tuo on, että tuo ketjun annetaan olla elossa. Jokainen yli 40:n ÄO:lla varustettu ihminen kuitenkin ymmärtää, että ei ne noita tutkanpaljastimia polkupyöriin tai kottikärryihin kysele.
Tutkanpaljastinten käyttöä määrittää Laki liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä.

Lain mukaan paljastinlaitetta ei saa käyttää, eikä pitää hallussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa yleisellä tiellä.

Myös paljastinlaitteen maahantuonti, valmistus, kaupan pitäminen, myyminen ja muu luovuttaminen, huoltaminen, korjaaminen sekä autoon asentaminen on kielletty.
 
Esimerkiksi tutkanpaljastinketju on täynnä ihan oikeita laittomuuksia niin tuskin joku edgy roskaamisuhkailu on ihan siellä kärkipäässä
Jopa myynti-ilmoituksia. (tätä postatessakin yksi)

(en kannata palajstinketjun sulkemista, roskaamis keskusteluun ei linkkiä, joten annetuilla tiedoilla vaiea ottaa kantaa)
 
Viimeksi muokattu:
Lähtökohta on se, että foorumilla on mahdollisimman vähän aiheita tai asioita mistä ei saisi asiallisesti keskustella. Laittomuuksiin ohjeistaminen tai yllyttäminen tms on tietysti kiellettyä ja jotkut aiheet kulkevat väistämättä hieman harmaalla alueella. Esimerkkinä huumeista saa kyllä foorumilla keskustella, mutta niiden hankkimisesta tai käytön opastamisesta ei.
Jopa myynti-ilmoituksia. (tätä postatessakin yksi)
Tämä on kielletty laissa (733/1985 §2).
 
En ole eri mieltä, mut että "varoitettu aiemmin"? Oliko se nyt tarpeellinen yksityiskohta, kun edellisestä varoituksesta on kolmisen kuukautta ja sitä edellisestä huomautuksesta puolisen vuotta? Viestejä välissä kyl melko paljon..

Hiljaiseksi meni kibe. Liekö pelkkiä mielipiteitä, vaiko maksettua vaikuttamista? Vai muuten vain "hyödyllisenä idioottina" toimimista? Ei se tosiaan ole pelkästään Ukraina, joka tuuttaa sitä, että Venäjällä alkaa oleen vaikeeta. Sillä samallalla vauhdilla Ukraina pyytää lisää rahoitusta (vaikka lainana), koska aika on sille oikee. Höökiä päälle lisää vaa!


On kyl käsittämättömiä noi luvut sotaa käyvän valtion kohdalla.. 75 Miljardia dollaria budjetti puolustuskuluille. BKT:sta 40% puolustukseen. Vertailuna, että Suomella kulut tällä hetkellä jotai 2-3% välillä ja siihenki laskettu uusien hävittäjien hankinta.

Tää oli aiempi, josta sai huomautuksen. Ku menin mainitseen "te älykkäät vasemmistolaiset", joka oli suora viittaus aiempaan tekstiin, jossa vasemmistolaiset on älykkäämpiä.. ja mainittiin oikeiston kohdalla, että alhaisempi älykkyys vie rikollisuuteen jne..

Melko tuuheeta alkaa jutut olla. Ensin toinen väittää, että laitaoikeistossa on eniten mielenterveysongelmaisia ja sit heti perään toinen kertoo, että ei-vasemmistolaisten älykkyys on matala. Hyvin te vedätte. Te älykkäät vassarit(?)

e: ja neurovähemmistö.. on siinäki termi. Kas kun ei pyörätuolivähemmistö, amputaatiovähemmistö jne.. miks pitää puhua "vähemmistöstä". Eikös tolle sitäpaitsi parempi ja oikeempi termi ole neuromoninaisuus?

Mut joo. Turhia "henkilökohtaisuuksiin" menemisiähä noi on, ei sillä. Otan rankkuni vastaan :) mut mut.. mie sain rankkua jostain kuukausien takaisten juttujen perusteella ja toinen huomautuksen "pullo kii" vyön alle iskusta..
 
Eikös nämä ole hieman ristiriidassa eli aktiivisuuspisteiden taulukko sanoo 7 päivää ja itse kauppa-alueen säännöt puhuvat 30 päivästä (mikä taitaa olla edelleen oikea odotusaika)?

kauppa-alue 7 päivää.png


kauppa-alue 30 päivää.png
 
Eikös nämä ole hieman ristiriidassa eli aktiivisuuspisteiden taulukko sanoo 7 päivää ja itse kauppa-alueen säännöt puhuvat 30 päivästä (mikä taitaa olla edelleen oikea odotusaika)?

kauppa-alue 7 päivää.png


kauppa-alue 30 päivää.png
Olisko käynyt niin, että tuo "achievement" on otettu käyttöön joskus kun(muistaakseni) kauppakarenssi oli 7 päivää ja unohtunut silleensä kun karenssi pidennettiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 793
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom