• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
401
Ensinnäkään näitä alaikäisinä esiintyviä partasuisia sotilaskarkureita ei olisi tullut ikinä päästää maahan, koska tulivat usean turvallisen maan läpi.

Toiseksi kaikki jotka ovat antaneet vääriä tietoja tulisi heti karkottaa jo siitä syystä, niinkuin vaikka Australia ja jenkit tekee jos valehtelet.

Kolmanneksi kun laillisestikin tulleen maassa tilanne ns normalisoitui, pakolainen pitäisi palauttaa. Ei ole mitään järkeä jäädä tänne loppuelämäkseen loisimaan.

Neljänneksi miksi helvetissä ahmedeille annetaan paremmat asunnot ja toimeentulo kuin suomalaisille työttömille, niille saisi antaa kirveen ja sahan ja osoittaa metsään. Sinne meidän isovanhemmat on talonsa tehneet.

Viidenneksi jne.
Ei passaa niitä kirveitä antaa

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw3Fo-ufvbA9-RZg0ehuhn0p&cshid=1596137764042
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Yle jo vuodelta 2014:

Mediassa on viime päivinä kerrottu, että Helsingissä toimii yli 50 nuoren porukka, joka pahoinpitelee ja ryöstää toisia nuoria. Poliisi ottanut 20 nuorta kiinni, ja neljä on vangittu. Helsingin poliisin mukaan kyse ei kuitenkaan ole yhdestä yksittäisestä jengistä, vaan eri puolilla kaupunkia asuvista kaveriporukoista.

– Mediassa on ollut puhetta siitä, että olisi kyse katujengistä tai yhdestä jengistä, joka tekee rikoksia Helsingissä. Se ei pidä paikkaansa. Helsingissä tai Suomessa ei ole katujengejä, komisario Jari Taponen Helsingin poliisista sanoi Ylen aamu-tv:ssä perjantaiaamuna.

– Puhutaan yhdestä yhtenäisestä porukasta, mutta sekään ei pidä paikkaansa. Nämä ovat eri puolilla Helsinkiä asuvia kaveriporukoita, jotka liittyvät löyhästi toisiinsa. He liikkuvat eri puolilla kaupunkia ja kokoontuvat. Silloin ryöstöjä ja rikoksia on tehty.
edit. korjattu ajatusvirhe olohuoneessa -> posliinikaupassa.
Kuinkas ollakkaan, heti tuli mieleen se Irakin propagandaministeri...

Eikös ne jengienkin jäsenet asu erillään toisistaan ja sitten kokoontuvat "hengailemaan". Eikai siihen mitään virallisia jengitunnuksia ja liivejä vaadita, tosin Taposen mielestä varmaankin kun on kyse etnisistä ryhmistä.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Aina vaan sairaammaksi menee tämä touhu. Mitä vaaditaan että ihmisten silmät aukeavat? Pikkulasten sarjaraiskausmurha?
Todellisuus on suurimmalle osalle äänestäjistä tasan se mitä valtamedia tuuttaa pihalle, vaaditaan toimia siis sielläpäin.

Voisi aloittaa vaikka verorahoin kustannetusta ylestä vaatimalla täyttä objektiivisuutta uutisoinnissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Tätä on jo laimenneltu sikälikin että alkuperäinen otsikko oli VÄKIVALTA lisääntynyt eikä järjestyshäiriöt.
Hetken aikaa luulin, että itse Taponen on vihaisena soittanut Hyysärin toimitukseen ja vaatinut otsikon muokkaamista. Lienee asia ei ole näin, koska Taponen on vieläkin varsin tyytymätön Hyysärin tuotokseen:



Harmillisesti Taponen ei kuitenkaan ole vielä kertonut mitkä asiat on "soosattu" yhteen. Avoimet ikkunat ja jokin muu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
Hetken aikaa luulin, että itse Taponen on vihaisena soittanut Hyysärin toimitukseen ja vaatinut otsikon muokkaamista. Lienee asia ei ole näin, koska Taponen on vieläkin varsin tyytymätön Hyysärin tuotokseen:



Harmillisesti Taponen ei kuitenkaan ole vielä kertonut mitkä asiat on "soosattu" yhteen. Avoimet ikkunat ja jokin muu?
Taponen keksii aina hyvän syyn minkä takia nämä rehdit nuoret ulkomaalaistaustaiset rötstelevät. Syy ei tietenkään ole siinä että kouluttamattomia ja laiskoja nuoria miehiä tuodaan suomeen jotka eivät välitä paskaakaan yhteiskunnan säännöistä ja laista vaan-->


"Poliisin ennaltaestävän toiminnan johtaja Jari Taponen nostaa yhdeksi syyksi suuren järjestyshäiriömäärään koronaviruspandemian vaikutukset."

:sclap:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 327
Kaivopuiston tapauksessa vaikuttaa siltä että tappava joukko on toiminut "oikeaoppisesti", suunnitelmallisesti, tehokkaasti ja tuloksekkaasti kuin koulutettu sotilasosasto tai täyspäiväinen ammattirikollisryhmä. Ehkä tällaiseen kannattaisi nyt alkaa suhtautua vakavasti. Tämä alkaa muistuttaa jo astetta pidemmälle vietyä knockout-peliä kaikessa karmeudessaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 222
Isis-mamma lapsineen on tullut Suomeen.

AL-HOLIN leirillä Syyriassa ollut suomalainen äiti ja hänen alle 10-vuotiaat lapsensa ovat palanneet Suomeen, tiedottaa ulkoministeriö. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Ulkoministeriö ei auttanut perhettä pakenemaan leiriltä, mutta kertoo avustaneensa perhettä Turkissa Suomen lain velvoittamalla tavalla. Ulkoministeriö myönsi heille matkustusasiakirjat ja järjesti heidän paluunsa Suomeen yhteistyössä Turkin viranomaisten kanssa.

Suomen viranomaiset ovat ulkoministeriön mukaan järjestäneet myös perheen vastaanoton Suomessa.

Ulkoministeriön ajankohtaisviestinnästä vastaava lähetystöneuvos Pekka Shemeikka kertoo, että perhe on tullut Suomeen reittilennolla ja maksanut lentonsa itse.

”Käytäntö näissä tilanteissa on, että henkilöt maksavat itse omat matkakulunsa.”


 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Sinä kun olet täällä mainostanut olevasi hyvin loogisesti ajatteleva ihminen, niin kerro toki ne loogiset syyt ottaa vastaan tuhansittain kouluttamattomia, lukutaidotottomia ja sopeutumiskyvyttömiä, sekä ennen kaikkea vähiten akuuttia apua tarvitsevia ihmisiä maahan.

Mitkä ovat ne loogiset syyt, että heidän vastaanottaminen on kannattavampaa kuin vaikkapa paikan päällä hädänalaisten auttaminen?
Jostain syystä näissä hätämajoituksissa on lähdetty ihan minimillä. Jotain hökkelikyliä ilman toimivaa hygieniaa. Perheen koti on muutama lauta seininä ja pellin pala kattona, maalattia jolla joku matto tai pahvi suojana. Useampi "talo" jakaa vessan yli kymmenen perheen kesken. Kun yksi perhe sairastuu, niin sairastuu useampi perhe. Ja sitten kun tulee sadekausi, ulosteet lähtee valumaan ojia pitkin ja tauti leviää koko alueelle.

Näillä leireillä lähdetään siitä ajatuksesta, että homma on väliaikainen, eikä tehdä pysyvää majoitusta sekä infraa. Vessa on sellainen monttu massa, jonka ympärillä bajamaja. Kun monttu on täysi, peitetään hiekalla ja siirretään vessaa muutama metri. Yksikerroksisessa rakentamisessa ei saada kovin isoa asumistiheyttä, ilman haittoja. Toisaalta lähistöllä asuvat eivät halua koko alueen metsää matalaksi. Hommahan saisi ihan eri lähestymiskulman, jos asumistiheys ja infra saataisiin parannettua jollain tehokkaalla ja turvallisella moduulirakentamisella. Eli tehtäisiin kerralla vaikka talot, joiden elinkaari olisi luokkaa 10 vuotta tai enemmän. Hinta olisi toki moninkertainen, tai jopa ihan eri kertaluokkaa.

Toinen vaihtoehto olisi sodan julistus valtiota kohtaan, josta tulee pakolaisia. Kunnon rähinä päälle ja tonttia tasaiseksi, kunnes oppivat olemaan kunnolla. Tähän liittyy helposti henkilötappioita, koska kyseessä sota. Kuolleiden hautaaminen sankarihautoihin on aina tunteita herättävä kokemus, ehkä liikaa rauhallisessa yhteiskunnassa. Tosin kuoleehan nytkin porukkaa, tosin Suomen kaduilla...

Looginen syy olisi välttää sotaa sekä tuottaa turvallinen asuminen valmiin infran alueella hajautetusti. Auttajien ei tarvitsisi matkustaa pois perheensä luota, ulkomaankomennukselle lähettäminen on sekin kallista, käsittääkseni esim. SPR:n auttajat tietyissä tehtävissä tienaa ihan hyvin. Itse katselin paikkaa, jossa peruspalkka oli 3800€/kk + ulkomaan päivärahat ja muut edut. Eikä tuohon tarvitse olla yliopistoa käynyt. Kokonaisuutena ei varmaan ole löydetty sellaista toimintamallia, mikä tuottaisi hyvän infran ulkomaille ja olemalla samalla sen hintainen, että raha löytyisi. Suomessa rahoitus tulee perustuslaista, eli kun autettavan saa Suomeen, loppu on jo valmiiksi neuvoteltu. Eli piikki auki vaikka kymmeniksi vuosiksi.

Jos lähdetään tekemään asuntoja ulkomaille, tuetaan henkilöä määräämättömän ajan, sekin on vaikea rasti noin käytännössä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
Itse olen ulkomaalaistaustainen henkilö.

Ja pidän tätä nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa vaan idiotismina.
BLM-liike on rasistinen liike, minun ja monen muun ulkomaalaistaustaisen ystäväni mielestä.

Meidän isät ja äidit, tai molemmat ovat lähteneet sotia karkuun ja integroituneet tähän yhteiskuntaan. Minun isäni isää oltiin koitettu tappaa pommilla, kun oli paikallisen postin johtajana.

Siksi minua sylettää nämä saatanan ”meillä on unelma” tyypit, kun sillä ei ole mitään tekemistä realimaailman ja todellisuuden kanssa.
Päinvastoin te runkkarit teette meille ulkomaalaistaustaisille työssä käyville ihmisille karhunpalveluksen lappaamalla näitä elukoita tänne ja tukemalla sitä lappausta niinkin paljon, että sitä voisi pitää jopa uskontona tai vähintään ideologiana.

Te olette myös niitä suurimpia rasismista huutelijoita. Itse olen rasismia kokenut n. 5 kertaa koko 27 kesäisen taipaleeni aikana Suomessa. Se ei oikeasti ole mikään iso ongelma, te vain teette siitä sen näköistä että se sitä olisi.

Sain myöskin turpaani muutama kuukausi sitten. Sain pari tikkiäkin naamaan. Tämä takaapäin tullut hyökkäys oli varmaan ulkonäkööni perustuva, mutta silti en ole joka paikassa itkemässä rasismista tai tukemassa tätä idioottimaista vastakainasettelua.

Te kaikki suomalaisia syyttävät ihmiset olette tosiasiassa rasisteja. Minä rakastan Suomea ja suomalaisia, joillakin on ennakkoluuloja, mutta suurimmalla osalla ei.

Kaikki vihreitä ja vasemmistoliittoa äänestävät tapaloukkautujat sekä uhriutujat oksettavat minua.

Edit:
Äänestän varmaan ensi vaaleissa protestiäänenä Perussuomalaisia, vaikka on sielläkin idiootteja.

Nyt vaaleissa neiti Heinäluomalle annettu ääni satoi myös Demareihin pesiytyneille feministi ja haittamaahanmuutto fanaatikoille.
Ei enää ikinä tätä virhettä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 364
Poistettu muutama kymmenen viestiä offtopicia ja keskustelua toisista käyttäjistä ja keskustelusta itsestään. Koittakaas sitten taas keskittyä siihen itse ketjun aiheeseen ja jättää ne turhat offtopic-vääntämiset ja flametukset pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 224
Itse olen ulkomaalaistaustainen henkilö.

Ja pidän tätä nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa vaan idiotismina.
BLM-liike on rasistinen liike, minun ja monen muun ulkomaalaistaustaisen ystäväni mielestä.

Meidän isät ja äidit, tai molemmat ovat lähteneet sotia karkuun ja integroituneet tähän yhteiskuntaan. Minun isäni isää oltiin koitettu tappaa pommilla, kun oli paikallisen postin johtajana.

Siksi minua sylettää nämä saatanan ”meillä on unelma” tyypit, kun sillä ei ole mitään tekemistä realimaailman ja todellisuuden kanssa.
Päinvastoin te runkkarit teette meille ulkomaalaistaustaisille työssä käyville ihmisille karhunpalveluksen lappaamalla näitä elukoita tänne ja tukemalla sitä lappausta niinkin paljon, että sitä voisi pitää jopa uskontona tai vähintään ideologiana.

Te olette myös niitä suurimpia rasismista huutelijoita. Itse olen rasismia kokenut n. 5 kertaa koko 27 kesäisen taipaleeni aikana Suomessa. Se ei oikeasti ole mikään iso ongelma, te vain teette siitä sen näköistä että se sitä olisi.

Sain myöskin turpaani muutama kuukausi sitten. Sain pari tikkiäkin naamaan. Tämä takaapäin tullut hyökkäys oli varmaan ulkonäkööni perustuva, mutta silti en ole joka paikassa itkemässä rasismista tai tukemassa tätä idioottimaista vastakainasettelua.

Te kaikki suomalaisia syyttävät ihmiset olette tosiasiassa rasisteja. Minä rakastan Suomea ja suomalaisia, joillakin on ennakkoluuloja, mutta suurimmalla osalla ei.

Kaikki vihreitä ja vasemmistoliittoa äänestävät tapaloukkautujat sekä uhriutujat oksettavat minua.

Edit:
Äänestän varmaan ensi vaaleissa protestiäänenä Perussuomalaisia, vaikka on sielläkin idiootteja.

Nyt vaaleissa neiti Heinäluomalle annettu ääni satoi myös Demareihin pesiytyneille feministi ja haittamaahanmuutto fanaatikoille.
Ei enää ikinä tätä virhettä.
Hyvin kyllä olet oppinut maan tavoille: rasismia ei ole tai ainakaan se ei ole ongelma, samanaikaisesti kutsut ihmisiä elukoiksi.

Montako pahoinpitelyä ihonvärin perusteella vaaditaan, ennen kuin sanot, että se ei ole OK?

Mielenkiintoista logiikkaa myös se, että isäsi sai lähteä pakoon sotia Suomeen, mutta jos ymmärsin oikein, niin et halua, että muut nuoret miehet tulevat Suomeen sotia pakoon?

Lisäpiste hienosta nimimerkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 375
Hyvin kyllä olet oppinut maan tavoille: rasismia ei ole tai ainakaan se ei ole ongelma, samanaikaisesti kutsut ihmisiä elukoiksi.

Montako pahoinpitelyä ihonvärin perusteella vaaditaan, ennen kuin sanot, että se ei ole OK?

Mielenkiintoista logiikkaa myös se, että isäsi sai lähteä pakoon sotia Suomeen, mutta jos ymmärsin oikein, niin et halua, että muut nuoret miehet tulevat Suomeen sotaa pakoon?

Lisäpiste hienosta nimimerkistä.
Miksi sinä kutsut henkilöä, joka selvinpäin leikkaa toiselta pään irti? Tai haluaa käytännössä vangita naisen kotiinsa? Elukka se on ihan yhtälailla kuin valkoinen suomalainen mies, joka pieksää eukkonsa joka päivä.

Mutta yritä keskittyä tuon viestin sanomaan.

Lisäksi vähän sellainen kutina, että tällä hetkellä esim. Helsingissä ihonvärin takia useammin saa turpaansa valkoinen kuin minkään muun värinen.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
Hyvin kyllä olet oppinut maan tavoille: rasismia ei ole tai ainakaan se ei ole ongelma, samanaikaisesti kutsut ihmisiä elukoiksi.

Montako pahoinpitelyä ihonvärin perusteella vaaditaan, ennen kuin sanot, että se ei ole OK?

Mielenkiintoista logiikkaa myös se, että isäsi sai lähteä pakoon sotia Suomeen, mutta jos ymmärsin oikein, niin et halua, että muut nuoret miehet tulevat Suomeen sotia pakoon?

Lisäpiste hienosta nimimerkistä.
Juuri sinun kaltaisesi ihmiset saavat minun otsasuoneni pullistumaan.

Minä olen kasvanut 1-7v Jakomäessä (Suomen rikkain ja hyvätuloisten suosima lähiö Pohjois-Helsingissä) ja olen yksinhuoltajan lapsi.
Silti asun tällä hetkellä omistusasunnossa, olen käynyt töissä 14-vuotiaasta lähtien ja pystynyt itse vaikuttamaan elämääni koska tämä maa missä asumme on yksi tasa-arvoisimmista maista koko maapallolla.

Minä olin se tumma lapsi 90-luvulla ja tiedätkö kuinka monta kertaa minua on tönitty, hakattu tai kiusattu tarhassa ulkonäköni takia? Oliko se rasismia? Ei, koska lapset osaavat olla ilkeitä ja käyttää kaikkia eroavaisuuksia aseena.

Että ymmärtäisit oikein, niin isäni on tullut tänne töihin eikä raiskamaan naisia, hakkaamaan viattomia ihmisiä hengiltä baarin edessä tai uhriutumaan someen siitä, että tämä maa on rasistinen.

Teit juuri aika hienosti turhaksi tuon koko profiilikuvasi henkilön ajamat asiat.

Ilmiannan kommenttisi rasismista. Aika henkilökohtainen hyökkäys sinulta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 205
Omat kokemukset ainakin kertoo, että jos on sossun piiriin päässyt, niin siellä on aikalailla piikki auki kaikelle. Eräässä asumispalvelupaikassa aikoinaan työskennellessä afgaani osteli pizzaa kaimoilleen sadoilla euroilla (100e+/käynti), repi uudet farkkunsa vain saadakseen uusia ja laittoi kaikki laite/vaate yms. hankinnat kuitteineen kirjekuoreen, jonka vain toimitti sossutädille. Koskaan ei laskut tulleet bumerangina takaisin, vaan käyttörahaa oli saman verran tiedossa seuraavallekin kuulle. Ja parhaillaan summat olivat pitkälle toista tonnia kuukaudelle, ylläpidon, hygieniatarvikkeiden ja ruoankin ollessa talon puolesta ilmaista.

Tämän lisäksi asunnossa "asui" parhaillaan kymmenen muuta ylimääräistä (yön pimeydessä nukkumaan hiippaillutta) kaimaa samaan aikaan ja lattialle mahtui hädintuskin astumaan.

Tämän lisäksi naureskelivat ruokapöydissä siitä, miten tyhmä maa tämä on ja kaiken saa tekemättä mitään. (Muutkin, kuin tämä asumispalvelun tarpeessa ollut).

Myönnän, että em kokemuksilla on ollut lievästi vaikutusta suhtautumisessa kyseisistä maista tänne saapuviin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Hyvin kyllä olet oppinut maan tavoille: rasismia ei ole tai ainakaan se ei ole ongelma, samanaikaisesti kutsut ihmisiä elukoiksi.

Montako pahoinpitelyä ihonvärin perusteella vaaditaan, ennen kuin sanot, että se ei ole OK?

Mielenkiintoista logiikkaa myös se, että isäsi sai lähteä pakoon sotia Suomeen, mutta jos ymmärsin oikein, niin et halua, että muut nuoret miehet tulevat Suomeen sotia pakoon?

Lisäpiste hienosta nimimerkistä.
Onneksi meillä on kaltaisiasi asiantuntijoita jotka tietävät paremmin tästä kuin suomalaistunut asiallinen maahanmuuttaja itse oman kokemuksensa kautta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Minä olin se tumma lapsi 90-luvulla ja tiedätkö kuinka monta kertaa minua on tönitty, hakattu tai kiusattu tarhassa ulkonäköni takia? Oliko se rasismia? Ei, koska lapset osaavat olla ilkeitä ja käyttää kaikkia eroavaisuuksia aseena.
Kyse lienee siis siitä, että sä et tiedä mitä se rasismi tarkoittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kyse lienee siis siitä, että sä et tiedä mitä se rasismi tarkoittaa.
Kenties tässä tarkoitettiin sitä, että ihonvärin perusteella tapahtuva kiusaaminen ei eroa millään lailla lihavuuden, silmälasien tai puhevian perusteella tapahtuvasta kiusaamisesta. Koska muitakaan kiusaamisen muotoja ei eritellä eri sanoin, ei ole järkevää erotella myöskään ihonvärin perusteella tapahtuvaa kiusaamista rasismiksi.

Näin ainakin itse ymmärsin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kenties tässä tarkoitettiin sitä, että ihonvärin perusteella tapahtuva kiusaaminen ei eroa millään lailla lihavuuden, silmälasien tai puhevian perusteella tapahtuvasta kiusaamisesta. Koska muitakaan kiusaamisen muotoja ei eritellä eri sanoin, ei ole järkevää erotella myöskään ihonvärin perusteella tapahtuvaa kiusaamista rasismiksi.

Näin ainakin itse ymmärsin.
No jos on koettu viisi kertaa "oikeaa" rasismia ja siihen päälle ties kuinka monet lapsena koetut tönimiset, kiusaamiset ja hakkaamiset tumman ihon takia niin kyllä mä nyt ainakin vetäisin johtopäätökset, ettei täällä nyt ihan reilu meininki ole. Ja mitä jos tän kaverin isä olisi nyt tulossa rajan yli Suomeen? Miten "niiden runkkareiden" pitäis tunnistaa että hän ei ole yksi "niistä elukoista"?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 375
No jos on koettu viisi kertaa "oikeaa" rasismia ja siihen päälle ties kuinka monet lapsena koetut tönimiset, kiusaamiset ja hakkaamiset tumman ihon takia niin kyllä mä nyt ainakin vetäisin johtopäätökset, ettei täällä nyt ihan reilu meininki ole. Ja mitä jos tän kaverin isä olisi nyt tulossa rajan yli Suomeen? Miten "niiden runkkareiden" pitäis tunnistaa että hän ei ole yksi "niistä elukoista"?
En usko, että kiusaamiseen osallistuvat lapset ovat rasisteja (ainakaan suuri enemmistö). Kuten joku tuossa aiemmin sanoi, erilaisuudesta kiusataan. On se sitten ihonväri, nenä tai reppu. Ja ylipäätään heikommat/hiljaisemmat joutuvat usein kiusatuksi. Ei se tarkoita, että tämä maa olisi rasistinen.

Veikkaan, että jossain afrikkalaisessa koulussa pikkulapset kiusaisivat yhtä lailla valkoihoista pikkulasta, mutta ei se heistä rasisteja tee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
No jos on koettu viisi kertaa "oikeaa" rasismia ja siihen päälle ties kuinka monet lapsena koetut tönimiset, kiusaamiset ja hakkaamiset tumman ihon takia niin kyllä mä nyt ainakin vetäisin johtopäätökset, ettei täällä nyt ihan reilu meininki ole. Ja mitä jos tän kaverin isä olisi nyt tulossa rajan yli Suomeen? Miten "niiden runkkareiden" pitäis tunnistaa että hän ei ole yksi "niistä elukoista"?
Lainasit viestistä kohtaa, jossa kirjoittaja kertoi lapsena kokemastaan kiusaamisesta, ja siitä, kuinka ei kokenut tätä rasismina, vaan ihan tavallisena lasten välisenä kiusaamisena. Koska juuri tuota kohtaa lainasit, niin ymmärsin, että arvelit kirjoittajan olevan ymmärtämätön rasismista juuri tuon perusteella. Kerroin, miksi ehkä tuota kiusaamista ei pitänyt rasismina.

Kysymyksiisi en osaa ottaa kantaa, enkä oikein ymmärrä, miten ne liittyy mihinkään, mitä kirjoitin.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
No jos on koettu viisi kertaa "oikeaa" rasismia ja siihen päälle ties kuinka monet lapsena koetut tönimiset, kiusaamiset ja hakkaamiset tumman ihon takia niin kyllä mä nyt ainakin vetäisin johtopäätökset, ettei täällä nyt ihan reilu meininki ole. Ja mitä jos tän kaverin isä olisi nyt tulossa rajan yli Suomeen? Miten "niiden runkkareiden" pitäis tunnistaa että hän ei ole yksi "niistä elukoista"?
27 vuoden aikana. Viisi kertaa.

Täällä on reilu meininki, ikävä huomata ettet itse ole samaa mieltä.
Kenties tässä tarkoitettiin sitä, että ihonvärin perusteella tapahtuva kiusaaminen ei eroa millään lailla lihavuuden, silmälasien tai puhevian perusteella tapahtuvasta kiusaamisesta. Koska muitakaan kiusaamisen muotoja ei eritellä eri sanoin, ei ole järkevää erotella myöskään ihonvärin perusteella tapahtuvaa kiusaamista rasismiksi.

Näin ainakin itse ymmärsin.
Ymmärsit oikein.
Noh, näille Jurpin kaltaisille ihmisille on näköjään ihan turha koittaa argumentoinda järjellä.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Kyse lienee siis siitä, että sä et tiedä mitä se rasismi tarkoittaa.
Ongelma lienee se että rasismiksi niputetaan aivan kaikki. Olikos se ylen vai minkä tilaama tutkimus tai kysely jossa jopa sopimaton tuijotus tms. oli rasismia. Ei ihme että sitä koetaan olevan joka paikassa nykyään. Rasismi vähenisi Suomessakin melkoisesti kun palattaisiin kyseisen sanan määrittelyssä siihen mitä sillä on alunperinkin tarkoitettu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Kauniaisissa ollaan puuhaamassa katupartioita joidenkin ihmeellisten levottomuuksien ja sattumusten takia. Tuskin liittyy mihinkään.

3379e9d19aad459fe706a5fe00b6122ea8d6a55e.jpg
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eikö tässä maahanmuuttaja nyt oikein ollut sisäistänyt sitä sun terminologia millä pitäisi uhriutua? No, nyt kyllä hienosti kuvaa juuri tätä vihervasemmisto-suvakkien ajatusmaailmaa. Rasistikortin pitää saada viuhua juuri sen oman agendan ajamiseen, sillä mitä se rasismi oikeasti olisi tai miten maahanmuuttaja sen kokisi, ei ole mitään väliä. Kunhan saa mieltänsä pahoittaa ja siemailla sitten sitä lattea ja miettiä mitä seuraavaksi paheksuisi.

Minuakin on koulussa kiusattu kaikenlaisista nörtteyksistä yms. En kyllä ymmärtänyt senkään rasismia, ehkä se johtuu siitä että olen vähän yksinkertainen valkoinen heteromies..
Mikä kokemusasintuntijuus juttu tää nyt sitten on olevinaan? Vai pitäisikö intersektionaalisesti antaa tilaa?

Jos nyt rasismilla joku merkitys vielä on sanana niin se, että saa ihon värinsä takia toistuvasti pataan lapsena ja vielä aikuisenakin ihan puun takaa niin eikö siinä ole ihan hyvä käyttökohde sanalle?

Kiinnostaisi tietää, että mitä ne oikeasti rasismiksi koetut jutut sitten on olleet...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384
Mikä kokemusasintuntijuus juttu tää nyt sitten on olevinaan? Vai pitäisikö intersektionaalisesti antaa tilaa?

Jos nyt rasismilla joku merkitys vielä on sanana niin se, että saa ihon värinsä takia toistuvasti pataan lapsena ja vielä aikuisenakin ihan puun takaa niin eikö siinä ole ihan hyvä käyttökohde sanalle?

Kiinnostaisi tietää, että mitä ne oikeasti rasismiksi koetut jutut sitten on olleet...
Kyllä minäkin olen joutunut koulussa värillisten ja valkoisten kiusaamaksi vaikka en pidä sitä rasismina.
Olen valkoinen ja Suomalainen
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä minäkin oon joutunut koulussa värillisten ja valkoisten kiusaamaksi vaikka en pidä sitä rasismina, olen valkoinen ja Suomalainen
Joo mutta kirjoittaja sanoi joutuneensa nimenomaan ihonvärinsä takia. Kiusaamiselle saattaa joku kusipää löytää syyn mistä vaan mutta kyllä rasistinen syy on rasistinen silti. Ja jos aikuisenakin tulee vielä pataan yllättäen ja veikkaa syyksi ihonsa väriä niin...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Joo mutta kirjoittaja sanoi joutuneensa nimenomaan ihonvärinsä takia. Kiusaamiselle saattaa joku kusipää löytää syyn mistä vaan mutta kyllä rasistinen syy on rasistinen silti. Ja jos aikuisenakin tulee vielä pataan yllättäen ja veikkaa syyksi ihonsa väriä niin...
Tietylle porukalle kaikki on rasismia.

Itsekin vähemmistöön kuulun ja olen kokenut rasismia, mutta en jaksa siitä nillittää ^_^
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tietylle porukalle kaikki on rasismia.

Itsekin vähemmistöön kuulun ja olen kokenut rasismia, mutta en jaksa siitä nillittää ^_^
No mä tykkäisin itse vetää selkeän viivan sen tietyn porukan kaikki on "rasismia" ja sen oikean välille, että saa varoa koska näyttää väärältä tai ei saa duunia koska nimen takia ei kutsuta haastatteluun. Rasmus-linja on ihan perseestä, ei siinä mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Joo mutta kirjoittaja sanoi joutuneensa nimenomaan ihonvärinsä takia. Kiusaamiselle saattaa joku kusipää löytää syyn mistä vaan mutta kyllä rasistinen syy on rasistinen silti.
Lapset kiusaavat mistä tahansa syystä, joka poikkeaa heidän maailmassaan normaaliksi koetusta ulkoisesta tekijästä oli kyseessä sitten ihonväri, silmien muoto, hörökorvat, ylipaino, suuret etuhampaat, muut mahdolliset poikkeavat piirteet tai vääränlainen pukeutuminen. Syitä löytyy varmasti satoja - ja jos ei löydy niin väkisin keksitään - mutta rasismin kanssa sillä ei tuossa kohdin ole mitään tekemistä. Lapset eivät yksinkertaisesti ajattele niin vaikka aikuinen saattaisikin niin ajatella.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
Mikä kokemusasintuntijuus juttu tää nyt sitten on olevinaan? Vai pitäisikö intersektionaalisesti antaa tilaa?

Jos nyt rasismilla joku merkitys vielä on sanana niin se, että saa ihon värinsä takia toistuvasti pataan lapsena ja vielä aikuisenakin ihan puun takaa niin eikö siinä ole ihan hyvä käyttökohde sanalle?

Kiinnostaisi tietää, että mitä ne oikeasti rasismiksi koetut jutut sitten on olleet...
Kerta haluat esimerkin:

En pääse esim. kaikkiin yökerhoihin välttämättä sisälle niin helposti, koska jotkut minun kanssa samankaltaisen ulkonäön omaavat yksilöt ovat käyttäytyneet huonosti.
Tämän tietyllä tavalla ymmärränkin, kun olen joutunut esim. naisystävääni yökerhoissa näiltä yksilöiltä suojelemaan.

Tämäkään ei ole ns. suoraa rasismia.

Suorasta rasismista esimerkki voisi olla se, kun töissä asiakas epäili minua ääneen epärehelliseksi viitaten ulkomaalaistaustaisiin sukujuurini. Annoin hänelle vielä mahdollisuuden perua sanansa ja pyytää anteeksi, mutta hän ei ylpeydeltään tähän pystynyt.

Haluatko vielä lisää esimerkkejä?
Vai riittävätkö nämä?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kerta haluat esimerkin:

En pääse esim. kaikkiin yökerhoihin välttämättä sisälle niin helposti, koska jotkut minun kanssa samankaltaisen ulkonäön omaavat yksilöt ovat käyttäytyneet huonosti.
Tämän tietyllä tavalla ymmärränkin, kun olen joutunut esim. naisystävääni yökerhoissa näiltä yksilöiltä suojelemaan.

Tämäkään ei ole ns. suoraa rasismia.

Suorasta rasismista esimerkki voisi olla se, kun töissä asiakas epäili minua ääneen epärehelliseksi viitaten ulkomaalaistaustaisiin sukujuurini. Annoin hänelle vielä mahdollisuuden perua sanansa ja pyytää anteeksi, mutta hän ei ylpeydeltään tähän pystynyt.

Haluatko vielä lisää esimerkkejä?
Vai riittävätkö nämä?
Kiitos riittää. Ihmettelin vaan, että mikä on spontaania pataan vetämistä pahempaa. Mä saattaisin ottaa tuon aika henkilökohtaisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 224
Kerta haluat esimerkin:

En pääse esim. kaikkiin yökerhoihin välttämättä sisälle niin helposti, koska jotkut minun kanssa samankaltaisen ulkonäön omaavat yksilöt ovat käyttäytyneet huonosti.
Tämän tietyllä tavalla ymmärränkin, kun olen joutunut esim. naisystävääni yökerhoissa näiltä yksilöiltä suojelemaan.

Tämäkään ei ole ns. suoraa rasismia.
Miten tuo ei ole rasismia, kun sinua sorretaan sinusta riippumattomista syistä, pelkästään ulkonäkösi takia?
Suorasta rasismista esimerkki voisi olla se, kun töissä asiakas epäili minua ääneen epärehelliseksi viitaten ulkomaalaistaustaisiin sukujuurini. Annoin hänelle vielä mahdollisuuden perua sanansa ja pyytää anteeksi, mutta hän ei ylpeydeltään tähän pystynyt.
Mikset ymmärtänyt tätäkin asiakasta? Ehkä hänellä oli kokemusta epärehellisistä ulkomaalaistaustaisista?

Ilmiannan kommenttisi rasismista. Aika henkilökohtainen hyökkäys sinulta.
Ja sitten väität, että minun viestini oli rasistinen. Voisitko kertoa, mitä rasistista siinä oli, vai perutko sanasi ja pyydät anteeksi?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 375
Jos nyt rasismilla joku merkitys vielä on sanana niin se, että saa ihon värinsä takia toistuvasti pataan lapsena ja vielä aikuisenakin ihan puun takaa niin eikö siinä ole ihan hyvä käyttökohde sanalle?
Joo mutta kirjoittaja sanoi joutuneensa nimenomaan ihonvärinsä takia. Kiusaamiselle saattaa joku kusipää löytää syyn mistä vaan mutta kyllä rasistinen syy on rasistinen silti. Ja jos aikuisenakin tulee vielä pataan yllättäen ja veikkaa syyksi ihonsa väriä niin...
Eli sinä väität, että jokainen pikkulapsena ihonvärin takia kiusaava on rasisti? 5-vuotiaat lienevät myös homofobisia, kun haukkuvat toisiaan homoiksi jne.?
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
En pääse esim. kaikkiin yökerhoihin välttämättä sisälle niin helposti, koska jotkut minun kanssa samankaltaisen ulkonäön omaavat yksilöt ovat käyttäytyneet huonosti.
Tämän tietyllä tavalla ymmärränkin, kun olen joutunut esim. naisystävääni yökerhoissa näiltä yksilöiltä suojelemaan.

Tämäkään ei ole ns. suoraa rasismia.
Pääsyn esto ilman oikeaa syytä on laitonta. Jos sinä et ole häiriötä aiheuttanut sillä hetkellä tai hiljattain(esim. edellisenä viikonloppuna), sinulla on täysi oikeus päästä sisälle.

Ymmärrän toki itsekin, että järjestyksenvalvojat halauavat ennaltaehkäistä häiriökäytöstä mahdollisimman tarkkaan ja usein sit mennään vahvasti harmaalle alueelle
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 054

Paremmassa naapurissa on ollut unelmia. Jännä sinällään, että kaunis periruotsalainen nimi ystävällä eikä kunniaväkivallalla ole uutisen kanssa tietenkään mitään tekemistä. Koiraa arvelen vain. Mutta sattumanvaraiseen väkivaltaan en usko. Kieltäytynyt seksistä, ex poikaystävä, koira tai ihan perus huorana oleminen on tainnut koitua kohtaloksi.

e. Siis eritoten kritisoin tätä vammasta uutisointia ilmiönä. Ruotsissa nyt vain viuhuu luodit ja sattumalta luodit osuu?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
Pääsyn esto ilman oikeaa syytä on laitonta. Jos sinä et ole häiriötä aiheuttanut sillä hetkellä tai hiljattain(esim. edellisenä viikonloppuna), sinulla on täysi oikeus päästä sisälle.

Ymmärrän toki itsekin, että järjestyksenvalvojat halauavat ennaltaehkäistä häiriökäytöstä mahdollisimman tarkkaan ja usein sit mennään vahvasti harmaalle alueelle
Tiedän ja olen tästä tietoinen. Mutta tämän todistaminen on vähän hankalampaa.

Viimeksi pääsin Milliklubille Suomi-pelipaita päällä viime MM-kullan aikaan.

Turha tästä on kumminkaan mitään koko elämän ristiretkeä aloittaa, koska loppujenlopuksi puhutaan vain yökerhoista.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Portsari voi jättää pihalle, koska olet kantasuomalainen / hetero / normaalivartaloinen etc., mutta portsari syyllistyy rikokseen, jos ei päästä sisään, koska olet ulkomaalaistaustainen / homo / lihava / joku vähemmistö.
Pääsyn esto ilman syytä on laitonta oli ihonväri tai seksuaalinen suuntautuminen tai rasvaprosentti mikä tahansa. Uhkaava tai epäasiallinen käytös esim. on hyvä syy tai jos on vastikään riehunut samassa paikassa ja portsarit voivat olettaa saman tapahtuvan uudestaan.

Tuo siis karkeasti lakitekstistä. Todellisuus on tietenkin jotain ihan muuta :beye: Kenties hyvä niin
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 054
Ei ole, ei vain saa kertoa suoraan, että syy on rasistinen. Kyllä ravintola saa jättää asiakkaan pihalle vaikka sanomalla, että "et kuulu asiakaskuntaan" kommentilla, eikä sitä tarvitse perustella millään "häämekoilla tai romanipuvuilla". Se on virhe, jos menee sanomaan, että näytät "afganilta ja vaikutat äkkipikaiselta, joten etsi joku toinen paikka".

Ihan yhtä hyvin se poke tosiaan voi sanoa, sille karjalalippis läskillekkin, että "et kuulu asiakaskuntaan" jos koitat päästä istumaan pukumiesten illanviettokekkereiden keskelle eikä siinä ole mitään sen enempää laitonta.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Ei ole, ei vain saa kertoa suoraan, että syy on rasistinen. Kyllä ravintola saa jättää asiakkaan pihalle vaikka sanomalla, että "et kuulu asiakaskuntaan" kommentilla, eikä sitä tarvitse perustella millään "häämekoilla tai romanipuvuilla". Se on virhe, jos menee sanomaan, että näytät "afganilta ja vaikutat äkkipikaiselta, joten etsi joku toinen paikka".

Ihan yhtä hyvin se poke tosiaan voi sanoa, sille karjalalippis läskillekkin, että "et kuulu asiakaskuntaan" jos koitat päästä istumaan pukumiesten illanviettokekkereiden keskelle eikä siinä ole mitään sen enempää laitonta.
Olet oikeassa. Itse kommentoin normaalin yökerhon /baarin tilannetta missä ei välttämättä esim. mitään pukukoodeja ole.

Se on virhe, jos menee sanomaan, että näytät "afganilta ja vaikutat äkkipikaiselta, joten etsi joku toinen paikka".
Jos sama heppu on aiheuttanut ennenkin häiriötä ja on syytä olettaa saman touhun jatkuvan niin voi niihin vedoten estää pääsyn. Tietenkään ihonväriin ja uskontoon ym ei kannata vedota. :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Ei löydy tekijöitä ei. Kuten jo aiemmin totesin tämä ei juurikaan yllätä.

” Tutkinta on edennyt sen verran, että poliisi on kuulustellut muutamia henkilöitä.

Kukaan ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kiinniotettuna, pidätettynä tai vangittuna kyseisistä rikoksista epäiltynä.”

 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 077
Sinulla tämä tuntuu olevan tiedossa, niin voitko valaista (lähteiden kera, itsekin niitä aina kyselet) mikä on tilanne? Kun asiasta hakee tietoa niin näyttää vähän, että kaikille halutaan taata kaikki, jos ovat "Suomen oikeuspiirissä"? Mutta tuon termin määritelmää ei sitten oikein missään anneta.
Milloin joku on Suomen oikeuspiirissä? Ja jos tuo tarkoittaa vain maahan saapumista, niin sittenhän tämä on vähän kuin avoin sosiaalitoimisto.. ?
Suomen oikeuspiiri ulottuu joissain tilanteissa myös maan rajojen ulkopuolelle. Se ei sinällään nyt kuitenkaan ole olennainen asia.

Suomalaisesta sosiaaliturvasta on tuoreet KHO:n vuosikirjaratkaisu ja EOA:n kantelupäätös tältä keväältä. Niissä määritellään sitä, missä vaiheessa sosiaaliturva alkaa lainsäädäntömme valossa. Näiden perusteella Kela on myös jo muuttanut toimeentulotukiohjettaan. Ne ovat siis:
KHO 24.4.2019 vuosikirjapäätös (dnro 3417/3/18), ja eduskunnan oikeusasiamiehen päätös 14.5.2019 EOAK/465/2018.
Varoituksena: sisältö tuskin miellyttää maahanmuuton kiihkeimpiä vastustajia.

Itse en aio sen enempää keskustelua tästä jatkaa, koska tämä ei ole erityisemmin itseäni kiinnostava aihealue.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 077
Sulla hyvä tyyli aina raapustella niitä näitä pitkät jutut asian sivusta ja kääntää keskustelua kun menee vaikeaksi, hyvin on poliitikon opit menny perille :).

Nuo sun viitteet on kyllä aika näppäriä myös, tuollaisilla numerokoodeilla ei kyllä löydä mitään muuten kuin jostain noiden instanssien omista järjestelmistä ja niiden hakukoneista jos niistäkään. Tuolle päivälle on KHO:n sivuilla kaksi vuosikirjapäätöstä, joista toinen koskee neljää lehmää. Toinen jotain yksittäisen mamun perheenyhdistyspäätöstä, täyttä lakikapulaa ja vaikeasti yleistettävää. Jees jees, näillä eteenpäin.

Tosi hyvä kuvaus Suomen oikeuspiiristä sulla tuossa. Suomen oikeuspiiri ulottuu joskus jonnekkin. No sehän selvisi se ja kuka milloinkin siihen kuuluu :)

Ja, ei jatketa toki, mitäpä näillä internetin sivukujien lätinöillä on muutenkaan merkitystä kuin pari tyyppiä toisilleen jankuttaa. Jaksais edes vetää kaljaa niin olis parempaa viihdettä tämäkin.
Tuo nyt on yleinen tapa viitata näihin oikeuslähteisiin, mutta laitetaan nyt sitten kerrankin oikein linkit.
Sisällöistä en lähde keskustelemaan sen enempää, koska nämä kuitenkin edustavat meillä sitä korkeinta jälkikäteistä tulkintaa (vrt. pevi etukäteistä).


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 606
Suomen oikeuspiiri ulottuu joissain tilanteissa myös maan rajojen ulkopuolelle. Se ei sinällään nyt kuitenkaan ole olennainen asia.

Suomalaisesta sosiaaliturvasta on tuoreet KHO:n vuosikirjaratkaisu ja EOA:n kantelupäätös tältä keväältä. Niissä määritellään sitä, missä vaiheessa sosiaaliturva alkaa lainsäädäntömme valossa. Näiden perusteella Kela on myös jo muuttanut toimeentulotukiohjettaan. Ne ovat siis:
KHO 24.4.2019 vuosikirjapäätös (dnro 3417/3/18), ja eduskunnan oikeusasiamiehen päätös 14.5.2019 EOAK/465/2018.
Varoituksena: sisältö tuskin miellyttää maahanmuuton kiihkeimpiä vastustajia.

Itse en aio sen enempää keskustelua tästä jatkaa, koska tämä ei ole erityisemmin itseäni kiinnostava aihealue.
Sisältö nyt tuskin mielyttää kovinkaan montaa toimeentulotuen asiakasta, heillä (sosiaaliturvapiiriin kuuluvalla) vain on se ongelma, että ei ole varaa käydä vastaavia prosesseja läpi.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 077
Sisältö nyt tuskin mielyttää kovinkaan montaa toimeentulotuen asiakasta, heillä (sosiaaliturvapiiriin kuuluvalla) vain on se ongelma, että ei ole varaa käydä vastaavia prosesseja läpi.
EOA valitus on aina maksuton.
Hallinto-oikeuteen valittaminen on maksutonta kaikissa etuusasioissa, mutta muutenkin on poikkeuksia, joissa on maksuton liittyen mm. sosiaaliasiat, lastensuojeluasiat ja mielenterveysasiat.

Toki jos tarvitsee oikeusavustajan palveluita, niin sen hinta voi valitettavasti koitua monelle esteeksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 408
Viestejä
4 194 508
Jäsenet
70 728
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom