Aika paksut luvut pistät tiskiin kolmilapsisen perheen osalta. Voisitko luetella, millaisilla summilla kustakin tuesta kertyy tuo 4000-6000e kuukaudessa?Esimerkiksi Vantaalla omassa kotikunnassa ei edes kannata Somppuna harkita kielinopiskelua tai töihin lähtemistä, koska on 3 vuoden ajan kotihoidontuki, vantaalisä, kelan työttömyyskorvaus, toimeentulotuki sekä sossun harkinnanrainen toimeentulotuki.
Tälläinen normaali työtön maahanmuuttajaperhe ottaa taikaseinästä kolmilapsisena perheenä noin 4000-6000€ kuukaudessa hanskaan.
Jos menee töihin tai TE-toimiston osoittamalle kurssille, tulot putoavat koska silloin saa palkkaa.
Jossain mättää ja vihreät sekä vasemmistoliitto haluavat heitä tänne lisää.
Jos vuokra olisi yksityiseltä saatuna 1200e/kk, niin kun otetaan toimeentulotuen perusmäärät mukaan niin summaksi tulee:
2x Aikuisten perusosa + 3x 10-17-vuotiaan perusosa + Ylikorkeat asumismenot = 3233,53e
eli 2x514,82e + 360,37e kuopus + 334,63e toinen lapsi + 308,89e kolmas + 1200e vuokra = 3233,53e.
Ja listaamasi muut tuet vähentävät tätä laskennallista toimeentulotuen määrää, eli tästä summasta vähennetään asumistuki, työmarkkinatuet, lapsilisät (since Aho 1994), kotihoitotuki ja sen kuntalisä. Eli en usko tuohon 4000-6000e summaasi, ellei sitten jatkuvalla syötöllä makseta satelliittikanavia ja suuria bensakuluja harkinnanvaraisena tukena.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä, että maahanmuutto tuottaa kuluja ja kansakunnan kannattaa säädellä maahanmuuton määrää ja kriteeristöjä, mutta ei pidä liioitella kuitenkaan epätotuuden puolelle näitä summia, ellet pysty osoittamaan, mitä mamuperheelle myönnetään harkinnanvaraisena toimeentulotukena tonnikaupalla kuukausittain.
Poliittisesti on kyllä aina mielenkiintoista katsella, kuinka osalle puolueista tekee tiukkaa todeta se, että maahanmuutto tuottaa aidosti kuluja ja sen säätelyllä voidaan vaikuttaa Suomen talouteen.
Olen itse avustanut suomalaista pitkäaikaistyötöntä näissä avustuksissa, ja onnistunut saamaan harkinnanvaraista toimeentulotukea Veikkauksen tukemaan lomaan (Reilun huntin pieneen omavastuuosuuteen), tukipohjallisiin pari hunttia sekä taulu-tv tukea 250e sekä vuosittaisen noin 200 euron tuen vaatteiden hankintaan. Näiden lisäksi aikoinaan lukiolaiselle kannettavaan tukea (300e) sekä pölynimuritukea noin huntilla. Olen kuullut, että joku suomalainen oli jopa saanut röökitkin sossun piikkiin, kun lääkärin määräyksestä polttamisen lopettamisesta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.