Katso kaikkien mahdollisten härveleiden tyyppikilvistä paljonko ne ottaa virtaa tai tehoa ja ala ynnäilemään... Tietty lämmityksen, ilmastoinnin jne. ottamaa tehoa ei noin vain lasketa, mutta jos sähköyhtiöltä saa tuntikohtaiset kulutusraportit, niin etsi sieltä taamukuulta joku yön pikkutunti, jolloin mitään ylimääräisiä laitteita ei ole ollut päällä, vain peruskulutus ja ynnää tähän sitten kaikki laitteet mitkä saatat pistää yhtäaikaa päälle. Sähkäri voi sit tietty tämän virta/teho -mittarilla mitata. Pyytää pistämään kaikki mahdolliset käkättimet päälle j mittaa virtamittarilla.Alkaa rajusti menemään aiheen ohi, mutta pakko on vielä kysyä, kun netistäkään ei apuja oikein löytynyt. Miten tuon omakotitalon sähkökuorman voi laskea? Teho = virta x jännite , mutta mistä tietää paljonko kuluu virtaa esimerksi tammikuussa lauantaina kello 20, kun kaikki mahdolliset härvelit ja suristimet on päällä. Sähkömittarilta ja -laitokselta selviää kyllä kulutus, mutta kertooko tuo jotenkin että paljonko on vielä reservissä esim niitä sähköautoja varten.
Itselläni tulossa hybridi joka lataa 1x16A joten ei ole ongelmia, vaikka "vain" 3x25A okt kyseessä. Aihe kiinnostaa sen vuoksi, että miten esimerkiksi 22kw sähköauto muuttaa peliä. Ja en ole mitään asentamassa itse, vaan ihan mielenkiinnosta haluan ymmärtää aiheesta enemmän. Sähkömies hoitaa latausaseman asennukset ja mahdolliset rajoitukset.
Reservihän tulee sitten pääsulakkeiden koosta - kulutus. Jos vaikka tosiaan on 3x25A pääsulakkeet ja max kuorma ennen latausta on 3x23A, niin reserviähän on tällöin 3x2A. Sitten tietenkin pitää ymmärtää, että kuorma ei välttämättä jakaudu tasan eri vaihden kesken, eli eri vaiheissa voi olla eri kuormat ja täten eri reservit. Jälleen se sähkäri voi mitata eri vaiheiden kuormat ja yrittää tasapainottaa niitä siirtämällä eri kuormia vaiheista toiseen jne.
Edit: Ja jos laturi on vain yksivaiheinen ja ottaa vaikkapa 6 A, niin ei riitä, että kolmessa vaiheessa reserviä on 3x2A, vaan yksi sulake palaa. Kaippa tällöin sähkäri voisi niitä vaiheita järjestellä niin, että saadaan yhteen vaiheeseen, jolla autoa ladataan, se riittävä reserveri.
Viimeksi muokattu: