Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
Mikä yleensäkään tekee mistään sen kummempaa asiaa. Ei Rolex ole sen kummempi kellona kuin vitosen Tokmannin kello. Ei kalliit merkkivaatteet ole sen kummempia vaatteita kun Prisman pieruverkkarit. Silti osa ihmisistä tuolla ulkona kulkee muissakin vetimissä kuin pieruverkkareissa ja Tokmannin kellolla.

Kaikki eivät päädy ostamaan asioita yksinkertaisen speksilistan perusteella, vaan asioiden arvostus perustuu myös historiaan, perinteisiin, mielikuviin ja henkilökohtaisiin arvotuksiin pelkkien numeroiden sijaan.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Hevosvoimilla ei ole enään mitään käytännön merkitystä tuossa vaiheessa kun niitä on 400+ kaikissa, ne jaksaa kiinnostaa ainoastaan peräkylien jonneja.
Minulla on mielenkiintoisia havaintoja omasta näkökulmasta liittyen autoiluun ml. hevosvoimat/muut ominaisuudet.

Elikkäs kun on ajellut esim +400hp autolla aikansa, niin ei nekään hepat enää kauheasti tunnu. Etenkään kesäkelillä, kun pitoa on ihan tolkuttomasti ja auton ominaisuuksien ollessa erinomaiset, tuntuu ajo lähinnä tottumisen jälkeen tavalliselta. Talvella ja miksei märällä kylmällä asfaltilla tuo +400 hp alkaa tuoda pientä yllätyksellisyyttä mukaan, mutta toisaalta huonon pidon vallitessa myös huomattavasti pienemmillä tehoilla saa saman hauskan elämyksen helposti aikaan. Josta voin päätellä, että tavallaan kuivalla +400 hp ei riitä ja toisaalta vähemmälläkin saa yhtä hauskan ajokokemuksen liukkaalla.

No joo takaisin tähän hetkeen kun ajan jokseenkin tylsällä sähkökulkineella, jolla lähinnä pääsen paikasta toiseen edullisesti. Auto ei tarjoa muuta ajonautintoa, kuin sähköisen voimalinjan, hiljaisuuden ja sähköllä liikkumisen vaivattoman helppouden. Tavallaan aika tylsää. Olen viime vuosina haaveillut, että kun aikanaan tulee tarjolle joku järkevä urheilullinen sähköinen avoauto, niin siihen voisin iskeä kiinni ;)

Mutta mitä olen ollut huomaavinani lukiessani tätä foorumia, niin monet speksaavat sähköautoja kuten vaikkapa rautaa rakentaessaan tietokonettaan. Eli kaiken pitää olla parhainta 10%, mitä on tarjolla. Eli funtsaillaan todella paljon teoreettisella tasolla, jolta puuttuu kokonaan käytännön näkökulmat ja todellisuus. Sitten helposti todetaan, että sähköautoilu ei onnistu vielä, kun pitäisi olla sitä ja tätä. Vaikka todellisuudessa paljon vähemmälläkin pärjää moni. Jos siis olen ymmärtänyt/tulkinnut oikein, niin nuo speksaajat tekevät sähköauton ostosta itselleen hankalan, sillä tähtäämällä lähes parhaaseen hinnat karkaavat täysin ulos normi kansalaisen ulottuvilta. No joo tämä nyt oli vain tälläistä pohdiskelua. Suosittelen kuitenkin ottamaan ennakkoluulottomuutta mukaan sähköautoilua suunnitellessa, jolloin tämän ”harrastuksen” voi aloittaa vähän aiemmin.

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että autoilusta olen viimeiset 10v ajatellut niin, että kaikkein tärkeintä on että autossa on joku itselle tärkeä juju. Olkoon sitten sähköinen voimalinja, valtava teho, avoauto, maasto-ominaisuudet, energiatehokkuus taikka jos paalua on niin vaikka nuo kaikki edellä mainitut yhdessä. Ominaisuuksista puhuttaessa itse kullekin sopiva kombinaatio on kyseiselle käyttäjälle paras ja painotuksia kannattaa miettiä järjen kanssa, eikä välttämättä tähdätä siihen parhaaseen 10% suoriutujiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 242
Minulla on mielenkiintoisia havaintoja omasta näkökulmasta liittyen autoiluun ml. hevosvoimat/muuta ominaisuudet.

Elikkäs kun on ajellut esim +400hp autolla aikansa, niin ei nekään hepat enää kauheasti tunnu. Etenkään kesäkelillä, kun pitoa on ihan tolkuttomasti ja auton ominaisuuksien ollessa erinomaiset, tuntuu ajo lähinnä tottumisen jälkeen tavalliselta. Talvella ja miksei märällä kylmällä asfaltilla tuo +400 hp alkaa tuoda pientä yllätyksellisyyttä mukaan, mutta toisaalta huonon pidon vallitessa myös huomattavasti pienemmillä tehoilla saa saman hauskan elämyksen helposti aikaan. Josta voin päätellä, että tavallaan kuivalla +400 hp ei riitä ja toisaalta vähemmälläkin saa yhtä hauskan ajokokemuksen liukkaalla.

No joo takaisin tähän hetkeen kun ajan jokseenkin tylsällä sähkökulkineella, jolla lähinnä pääsen paikasta toiseen edullisesti. Auto ei tarjoa muuta ajonautintoa, kuin sähköisen voimalinjan, hiljaisuuden ja sähköllä liikkumisen vaivattoman helppouden. Tavallaan aika tylsää. Olen viime vuosina haaveillut, että kun aikanaan tulee tarjolle joku järkevä urheilullinen sähköinen avoauto, niin siihen voisin iskeä kiinni ;)

Mutta mitä olen ollut huomaavinani lukiessani tätä foorumia, niin monet speksaavat sähköautoja kuten vaikkapa rautaa rakentaessaan tietokonettaan. Eli kaiken pitää olla parhainta 10%, mitä on tarjolla. Eli funtsaillaan todella paljon teoreettisella tasolla, jolta puuttuu kokonaan käytännön näkökulmat ja todellisuus. Sitten helposti todetaan, että sähköautoilu ei onnistu vielä, kun pitäisi olla sitä ja tätä. Vaikka todellisuudessa paljon vähemmälläkin pärjää moni. Jos siis olen ymmärtänyt/tulkinnut oikein, niin nuo speksaajat tekevät sähköauton ostosta itselleen hankalan, sillä tähtäämällä lähes parhaaseen hinnat karkaavat täysin ulos normi kansalaisen ulottuvilta. No joo tämä nyt oli vain tälläistä pohdiskelua. Suosittelen kuitenkin ottamaan ennakkoluulottomuutta mukaan sähköautoilua suunnitellessa, jolloin tämän ”harrastuksen” voi aloittaa vähän aiemmin.

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että autoilusta olen viimeiset 10v ajatellut niin, että kaikkein tärkeintä on että autossa on joku itselle tärkeä juju. Olkoon sitten sähköinen voimalinja, valtava teho, avoauto, maasto-ominaisuudet, energiatehokkuus taikka jos paalua on niin vaikka nuo kaikki edellä mainitut yhdessä. Ominaisuuksista puhuttaessa itse kullekin sopiva kombinaatio on kyseiselle käyttäjälle paras ja painotuksia kannattaa miettiä järjen kanssa, eikä välttämättä tähdätä siihen parhaaseen 10% suoriutujiin.
Totta, teoriatasolla on loppujen lopuksi paha tehdä pysyviä päätöksiä. Varsinkin autoista puhuttaessa olen huomannut, että joku auto saattaa täysin aiemman logiikan vastaisesti vain tuntua hyvältä tai ihastuttaa. Olen ajanut joitain numeroilla tehottomia riisikippoja, joissa välitykset saattaa olla vähän miten sattuu ja kabiini humisee, mutta silti olen joskus ihastunut jostain syystä sellaiseen. Ja sitä vastoin muutama vuosi sitten ajoin BMW:n 420:ä, joka on teknisesti nykyaikainen ja hieno laite, ja jossa ei pitäisi olla sinänsä mitään vikaa, mutta urheilullisen ulkonäön asettamat alitajuiset odotukset varmaan pettivät, sillä se oli vaan tosi tylsä auto. Tylsempi kuin vaikka saman vuoden porrasperäinen 320.

Eli vaikka olen etukäteen vahvasti enemmän (teoriassa) kiinnostunut Porschesta, en voi täysin sulkea pois sitä vaihtoehtoa, että jostain selittämättömästä syystä Teslaan istuessa tulisi sittenkin parempi fiilis.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään. Range voi olla vaikka 1000 km, mutta se ei paljoa lämmitä jos sen jälkeen autolla menee puoli vuorokautta ladata pari sataa kilometriä lisämatkaa. Testi ei ota myöskään huomioon sitä, että 100-0 % ajelun jälkeen käytännön range seuraavalle etapille onkin korkeintaan 80 % luokkaa, sillä 100 %:iin lataaminen kestää ikuisuuden.

Björnin 1000 km ajoaikatesti kertoo paljon enemmän siitä, miten mukavasti matka etenee. Eniten ei vaikuta akun koko, vaan kulutus ja latausnopeus. Tuollaisissa testeissä on toki paljon muuttujia, mutta jos joukko autotoimittajia lähtee samaan aikaan liikkeelle samaa reittiä, niin tulos olisi suurinpiirtein vertailukelpoinen ainakin testattujen autojen välillä.
Tämä on jotenkin todella outo mielipide niin pakko hiukan yrittää ymmärtää. Kertoohan tuo todellinen maksimirange autosta todella paljon etenkin jos vertailtavat autot ovat ajaneet täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa. Se kertoo muun muassa paljonko kyseisillä autoilla voi suht huoletta ajaa ilman huolehtimista latauksesta. Esimerkiksi jos pitää heittää 250km lenkki niin Possulla voi lähteä täydellä akulla melko huoletta liikkeelle ja ladata vasta kotona uudestaan. Volkkarilla ja Volvolla sama voi onnistua, mutta koko ajan on pieni pelko persiissä loppuuko akku vai pitääkö sittenkin ladata varmuuden vuoksi. Lopuilla autoilla sitten tietääkin, että vähintään on ladattava kerran tai jopa useammin, että pääsee takaisin. Tuo voi vaikuttaa todella paljon auton hankintaan ja reittisuunnitteluun.

Toki testissä olisi hyvä ottaa huomioon myös latausnopeudet eli siltä osin testi oli puutteellinen, jos niitä ei testattu mitenkään. Toisaalta laturiverkosto on vielä niin puutteellinen, että niissäkin saataisiin testeihin "epäreilut" tulokset jos kaikki autot ladattaisiin 350kW Ionityllä ja ainoastaan Possu tästä hyötyisi.

Sitten tuo Björnin 1000km testi. Jos kerta maksimirangetieto on sinusta turha käyttökelpoisuuden puolesta niin eikö 1000km rangeen pystyvä auto olisi aika kovilla tuossa testissä kun sitä ei tarvitse ladata kertaakaan? Sama vaikka lataus sen jälkeen hiukan kestääkin, mutta kun koko reissun pääsee ilman latausta niin miksi huolehtia edes lataamiseen kuluvasta ajasta reissun aikana.

Itse uskon, että monelle tuo maksimirange on hyvinkin tarpeellinen tieto autohankintaa tehdessä. Jos päivittäiset ajot ovat luokkaa 150-200km niin itse tiputtaisin suoraan kolme huonoiten pärjännyttä autoa pois hankintalistalta. En itse esimerkiksi haluaisi joka työpäivänä jäädä lataamaan autoa jonnekin huoltikselle vaikka siihen ei menisi kuin vartti aikaa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 631
Tämä on jotenkin todella outo mielipide niin pakko hiukan yrittää ymmärtää. Kertoohan tuo todellinen maksimirange autosta todella paljon etenkin jos vertailtavat autot ovat ajaneet täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa. Se kertoo muun muassa paljonko kyseisillä autoilla voi suht huoletta ajaa ilman huolehtimista latauksesta. Esimerkiksi jos pitää heittää 250km lenkki niin Possulla voi lähteä täydellä akulla melko huoletta liikkeelle ja ladata vasta kotona uudestaan. Volkkarilla ja Volvolla sama voi onnistua, mutta koko ajan on pieni pelko persiissä loppuuko akku vai pitääkö sittenkin ladata varmuuden vuoksi. Lopuilla autoilla sitten tietääkin, että vähintään on ladattava kerran tai jopa useammin, että pääsee takaisin. Tuo voi vaikuttaa todella paljon auton hankintaan ja reittisuunnitteluun.

Toki testissä olisi hyvä ottaa huomioon myös latausnopeudet eli siltä osin testi oli puutteellinen, jos niitä ei testattu mitenkään. Toisaalta laturiverkosto on vielä niin puutteellinen, että niissäkin saataisiin testeihin "epäreilut" tulokset jos kaikki autot ladattaisiin 350kW Ionityllä ja ainoastaan Possu tästä hyötyisi.

Sitten tuo Björnin 1000km testi. Jos kerta maksimirangetieto on sinusta turha käyttökelpoisuuden puolesta niin eikö 1000km rangeen pystyvä auto olisi aika kovilla tuossa testissä kun sitä ei tarvitse ladata kertaakaan? Sama vaikka lataus sen jälkeen hiukan kestääkin, mutta kun koko reissun pääsee ilman latausta niin miksi huolehtia edes lataamiseen kuluvasta ajasta reissun aikana.

Itse uskon, että monelle tuo maksimirange on hyvinkin tarpeellinen tieto autohankintaa tehdessä. Jos päivittäiset ajot ovat luokkaa 150-200km niin itse tiputtaisin suoraan kolme huonoiten pärjännyttä autoa pois hankintalistalta. En itse esimerkiksi haluaisi joka työpäivänä jäädä lataamaan autoa jonnekin huoltikselle vaikka siihen ei menisi kuin vartti aikaa.
Samaa mieltä. Tuollaisten 1000km siivujen ajo on kuitenkin paljon harvinaisempaa kuin esim. 300km. Lisäksi max rangesta saa helposti kertolaskulla laskettua myös sen mikä on range esim. ajettaessa sitä pitkää matkaa kun lataillaan välillä 20->80%.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Mitä ihmettä teet sillä +1000hp jos et ole menossa ajamaan radalle? Kuset Esson baarissa hunajaa?
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi. Ja jos S edes saa koukkua niin ohan silla vaivatton vetaa silla isampaakin asuntovaunua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi.
En suosittele sinulle lähtemään ohituksiin maanteillä jos et kykene siihen turvallisesti pienemmällä teholla. Suosittelen autokoulua näin alkuun niin siellä selitetään perusteet missä tilanteessa ohitus kannattaa tehdä. Tai sitten otat vain taksin.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 754
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi. Ja jos S edes saa koukkua niin ohan silla vaivatton vetaa silla isampaakin asuntovaunua.
Juu kyllä se 1000 hp vähintään tarvitaan, että se pärjää Taycanille.

Taycanissa on
A. 64 vähemmän hevosvoimia
B. 250 Nm vähemmän vääntöä
C. Ja tämän lisäksi, myös painaa 54 kiloa enemmän



Eli ei mikään ihme, että Tesla tarvii vähintään sen 1000 heppaisen version
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
En suosittele sinulle lähtemään ohituksiin maanteillä jos et kykene siihen turvallisesti pienemmällä teholla. Suosittelen autokoulua näin alkuun niin siellä selitetään perusteet missä tilanteessa ohitus kannattaa tehdä. Tai sitten otat vain taksin.
Ei kai nyt henkilokohtaisuuksiin tarvitse menna jos toinen tykkaa hevosvoimista. Mutta juu ma olen viimeisen puolivuotta mennyt paivittain taksilla niin ei ole paljoa tarvinnut murehtia ohittamisista tai auton ostamisesta. Ja kun silloin kun ajan niin ajan W123 tai W124 niin saattaisi +1000hp tuntua aluksi liialla. W140 S oli joku 400 hevosvoimaa ja siihen kyllastyi kuukaudessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Ainakin itse nautin suunnattomasti moottorin tehosta. Ohitukset kyllä pääsee jo +200 heppasilla, mutta kun haluaa itseään viihdyttää rajulla kiihtyvyydellä, niin ylärajaa ei heti ole
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Se taisi olla Bugatti Veyron joka sai minut aikoinaan haaveilemaan +1000hp autosta. Jotenkin maaginen luku. Veyronia nyt ei voisi edes ikina ostaa mutta Tesla S plaid on ihan mahdollinen.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Skoda Superb akkutesti 5.3.2021. Lämpötila -2c. Kova lumisade. Aloitus omakotialuelta. Alkumatka noin 6 km kaupunkialueella, liikennevalopysähdyksiä. Sen jälkeen moottoritie 100 km/h nopeusrajoituksella niin pitkälle kuin pääsee.

Toteutunut ajomatka sähköllä auton matkamittarin mukaan oli 36,1 km
Keskinopeus 52 km/h.

Toteutunut kulutus akun tyhjäksi ajon jälkeen. Ajomatka yhteensä 47 km, 0,45h, sähköä 18,7 kWh/100 km ja bensaa 1,4 l/100km
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Mulla lupaa tuo RAV4 plugari tuollaisia reippaasti yli 80 km ajomatkoja sähköllä jatkuvasti ennen ajoa. Hieman vielä kun tulee lämpimämpi, niin yli 90 km menee lupaukset. Arvaa vaan pääseekö noita oikeestaan koskaan, kun noita lukemia on mahdollista saavuttaa vain 60 alueen ja 80 alueen seka-ajossa. Tuo kuvan 82,9 km range pysyy niin kauan tavoitteessaan melko täsmällisesti, kun alue on 60 rajoitusta ja yli 0-asteen. Motari imuroi hetkessä 10-20 km pois, riippuen rajusti ulkolämpötilasta. Mutta tämähän on toisaalta kyllä juurikin plugari, eikä puhdas sähköauto. Ehkä nuo kesän lämmöt sitten muuttaa tilannetta parempaan.
Muutoin auto kyllä on mainio ajettava ja meidän profiililla on mahdollista päästä tuohon 0,9 L/100 km kulutukseenkin, mutta tämä ei kyllä ole mikään talviauto ja monella saattaa hihat palaa noiden lupausten kanssa ennenkun on kokonainen ajovuosi ajettu ympäri. Mulla lähti nuo kulutukset nyt putoamaan ja sähköä kulunut nyt 21,3 kWh/100 km ja koko ajoajan bensaa mennyt 2,3 L/100 km. Todellisuudessahan bensaa palaa 5,5-6,0 L/100 km ajetuista bensametreiltä, mutta sähköajon osuus kun nyt taas alkanut kasvaa, niin kumulatiivinen osuus pienenee suhteessa. Sähkö puolestaan ilmoitetaan oikeiden sähköllä ajettujen kilometrien mukaan, joka on mahdollisesti n 20 kWh/100 km joskus ensi syyskuuhun mennessä. Pienimmän ja suurimman kulutuksen ero on ollut omissa ajoissa laskettuna virtalähteestä syötettynä ja kilometrit tarkastettuna 16,0-27,9 kWh/100 km välillä. Joten haitaria riittää runsaasti. Jotkut on mennyt nollaamaan tuon kumulatiivisen sähkömittarin ja menettävät siitä sitten sen keskiääräisen vuosikulutuksensa ja saavat nyt noita törkeitä talvilukujaan repiä omaksi harmikseen.
 

Liitteet

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
En oikein parempaakaan ketjua keksi: Paljon tulee nyt ajoakilometriä ja dieseliä kuluu. Onko jokin kanta-asiakas luottokortti tms. asiakkuus oikeasti edullisempaa paljon ajavalle? Tyyliin ST1 -mastercard?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Sun pitää hankkiutua polttoainemyyjän kanssa jutulle ja rauhassa, mutta häikäilemättömästi tingata alennusta.

Tai sitten ottaa jäsenyys jostain liitosta tmv joka on itsellesi järkevä ja jolla on alennusta joltain polttoaineyhtiöltä.

Yksityisellä on haastavampaa, yrityksellä on paremmat asetelmat kun volyymit puhuu tässä lajissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
32
Kysymys liittyen isompien hybrien kulutuslukemiin. Tuollainen Lexus RX450h kiinnostaisi jonkin verran, mutta kulutus hieman arveluttaa. Spritmonitor ilmoittaa keskiarvoksi noin 8,7 l/100km, joka tuntuu aika kovalta lukemalta vaikkakin kyseessä on iso auto. Nykyinen pienempi käyttis hybridi menee kesällä luokkaa 4-5 l/100km. Onko kellään käytännön kokemusta mitä tuollainen vie perus taajama-ajossa ja maantiellä 80-100 km/h nopeuksissa kesällä ja talvella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Miksei muunlaista Fordia? Alustavasti Mustang Mach-E on saanut hyvän vastaanoton.

Tuohan on oikeastaan harvoja (ellei ainut) alle 60k€ hintaluokassa olevia sähköautoja, joka ei ulkonäöllisesti aiheuta oksennusrefleksiä. :-D Punaisena ihan semisiisti.

 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
496
Mielenkiintoinen video 2013 vuosimallin Teslan (350 tkm) kuntotarkastuksesta/huollosta:

Näyttäis olevan perus auto huoltamisen vikoja. Raitisilmasuodatin likanen eikä vaihdettu varmaan ikinä. Perus teräs jarruputket ruostuu kun ei voida tehdä paremmasta materiaalista sekä etu nivelet vähän löysät. Ihan hyvin 350tkm autolta mitä ei varmaan ikinä ole huollettu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Raittarin kunto nyt on tietysti jokaisen henkilökohtainen asia, vaikka kyllähän se jossainkohtaa alkaa aiheuttamaan ylimääräistä huurtumista.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Nyt tulee vähän tyhmä kysymys (ja tästä on varmaan puhuttu aiemminkin), mutta millä tavalla plugareissa hoidetaan polttomoottorin esilämmitys? Esimerkiksi Passat GTE:ssä voi olla tehdasasenteinen Webasto, mutta se on käsittääkseni tarkoitettu vain sisätilojen lämmitykseen.
  • Lähdetäänkö näissä aina hybriditilassa sitten kylmällä koneella liikkeelle?
  • Jos taas lähdetään pelkällä sähköllä liikkeelle, ja polttomoottori tarvitaan peliin mukaan, niin lähteekö se aina kylmänä käyntiin?
Pelkällä sähköllä aloitteassa lohkolämppärillä lämmittäminen ei kyllä varmaan ole järkevääkään, koska kone jäähtyy viiman takia muutenkin, jos sähkörange talvella on edes kohtuullinen. Jotenkin vain hurja ajatus tuon polttomoottorin käynnistely kylmällä :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
34
Nyt tulee vähän tyhmä kysymys (ja tästä on varmaan puhuttu aiemminkin), mutta millä tavalla plugareissa hoidetaan polttomoottorin esilämmitys? Esimerkiksi Passat GTE:ssä voi olla tehdasasenteinen Webasto, mutta se on käsittääkseni tarkoitettu vain sisätilojen lämmitykseen.
  • Lähdetäänkö näissä aina hybriditilassa sitten kylmällä koneella liikkeelle?
  • Jos taas lähdetään pelkällä sähköllä liikkeelle, ja polttomoottori tarvitaan peliin mukaan, niin lähteekö se aina kylmänä käyntiin?
Pelkällä sähköllä aloitteassa lohkolämppärillä lämmittäminen ei kyllä varmaan ole järkevääkään, koska kone jäähtyy viiman takia muutenkin, jos sähkörange talvella on edes kohtuullinen. Jotenkin vain hurja ajatus tuon polttomoottorin käynnistely kylmällä :)
No jos olisit viitsinyt muutaman sivun kelata taaksepäin niin olisit huomannut, että tätäkin asiaa väännettiin muutama päivä puolesta toiseen, tietysti jos tarkoitus on käynnistää sama jankkaus uudestaan niin alapeukku minulta.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
No jos olisit viitsinyt muutaman sivun kelata taaksepäin niin olisit huomannut, että tätäkin asiaa väännettiin muutama päivä puolesta toiseen, tietysti jos tarkoitus on käynnistää sama jankkaus uudestaan niin alapeukku minulta.
Jankkaus ei kiinnosta pätkääkään ja haulla en vastausta löytänyt.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Lohkolämmitin, sillä se.

Eli kylmänä lähtee, ei näitä ole kehitetty varta vasten näin pohjoiseen. Joten pitää kiertää rajoitteet tai antaa mennä ja toivoa, että kestää.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Lohkolämmitin, sillä se.

Eli kylmänä lähtee, ei näitä ole kehitetty varta vasten näin pohjoiseen. Joten pitää kiertää rajoitteet tai antaa mennä ja toivoa, että kestää.
No joo Toyotan plugarittomassa hybridissä lohkolämppäri on vakio lisävaruste. En sitten tiedä miten tuota asiaa on Priuksessa tai RAV:ssa ratkottu. Kahdella kaapelilla härvääminen taas tuntuu typerältä. Toki jos tietää pääsevänsä ajonsa sähköllä niin ongelma on lähinnä teoreettinen. Pidemmälle matkalle hybriditilassa lähtö esilämmitettynä kuulostaisi ihan järkevältä.

No suunnilleen tästä viestistä Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista alkaen voi lukea keskustelua aiheesta, siihen en ota kantaa löytyykö vastausta.
Täytyypä kahlata läpi :)
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Nyt tulee vähän tyhmä kysymys (ja tästä on varmaan puhuttu aiemminkin), mutta millä tavalla plugareissa hoidetaan polttomoottorin esilämmitys? Esimerkiksi Passat GTE:ssä voi olla tehdasasenteinen Webasto, mutta se on käsittääkseni tarkoitettu vain sisätilojen lämmitykseen.
  • Lähdetäänkö näissä aina hybriditilassa sitten kylmällä koneella liikkeelle?
  • Jos taas lähdetään pelkällä sähköllä liikkeelle, ja polttomoottori tarvitaan peliin mukaan, niin lähteekö se aina kylmänä käyntiin?
Pelkällä sähköllä aloitteassa lohkolämppärillä lämmittäminen ei kyllä varmaan ole järkevääkään, koska kone jäähtyy viiman takia muutenkin, jos sähkörange talvella on edes kohtuullinen. Jotenkin vain hurja ajatus tuon polttomoottorin käynnistely kylmällä :)
Mä olen huomannut tuolla RAV4 plugarilla, että sähkön loputtua ei polttispuoli lähde suoraan työntämään täydellä teholla voimaa vaihteistoon. Se käynnistyy rangen näytön mennessä 0:aan, mutta pitää jonkun aikaa pelkästään jotain vakiokierroksia yllä ja todennäköisesti pyörittää vielä generaattorin kautta sähköjä sen aikaa. Tuon ajan kulutusmittarikin näyttää luokkaa <5 L lukemaa . Hetken päästä myös mittari pomppaa sellaiselle kylmän koneen 15 L lukemille. Kylmänä myöskään kickdown ei anna täyttä tehoa ulos, eli 306 hp ei ole aina automaattisesti saatavilla kunnon pakkasilla. En tiedä lämpötilojen rajoja, mutta vahva epäily on tämän RAV4 plugarin kanssa, että tuollaista raakaa kylmän moottorin repimistä vastaan on toimivia suojauksia järjestetty kyllä tehtaan taholta, eikä näitä pysty väkipakolla runnomaan ylitöihin. Vähän samaan tapaan tuo moottori menee päälle, kuin auton lähtiessä kylmänä pihasta HV tilaa käyttämällä. Se käynnistyy HV tilassa vakiokierroksille aina, jota arvaisin luokkaa 2000-3000 rpm alueella olevaksi ja se syöttää pelkästään generaattoria ja auto lähtee liikkeelle puhtaasti sähkömoottoreilla vaikka siis moottori käykin samalla. Tämä siis tuon RAV4 plugarin kohdalla. En ole tosin kyllä kokeillut, että miten toimii, jos käynnistää ja painaa kaasun pohjaan heti lähdöstä 20 asteen pakkasella. Omalla ajolla auto tosiaan tavallaan esikäynnistyy sähkön loputtua noille ”lämmityskierroksille” ja aloittaa oikean työn vasta hetken kuluttua. Leasarikuskit on kuulemma kokeillutkin tuota talla pohjaan pakkasella ja valittivat, ettei anna auto täyttä tehoa tuolloin. Uskon helposti sen olevan totta. Meillä riittää hyvin jo puhdas sähköinenkin teho toistaiseksi kaikkeen kiihdyttelyyn, kun se vastaa täsmälleen tuota nykyistä 2,0 L bensa RAV4 kiihtyvyyttä eli jotain 9,9 s 0-100. Eli jotain 150 kW sähkötehoa kai tuohon tarvitaan.
Kesää odotellessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 513
Mä olen huomannut tuolla RAV4 plugarilla, että sähkön loputtua ei polttispuoli lähde suoraan työntämään täydellä teholla voimaa vaihteistoon. Se käynnistyy rangen näytön mennessä 0:aan, mutta pitää jonkun aikaa pelkästään jotain vakiokierroksia yllä ja todennäköisesti pyörittää vielä generaattorin kautta sähköjä sen aikaa. Tuon ajan kulutusmittarikin näyttää luokkaa <5 L lukemaa . Hetken päästä myös mittari pomppaa sellaiselle kylmän koneen 15 L lukemille. Kylmänä myöskään kickdown ei anna täyttä tehoa ulos, eli 306 hp ei ole aina automaattisesti saatavilla kunnon pakkasilla. En tiedä lämpötilojen rajoja, mutta vahva epäily on tämän RAV4 plugarin kanssa, että tuollaista raakaa kylmän moottorin repimistä vastaan on toimivia suojauksia järjestetty kyllä tehtaan taholta, eikä näitä pysty väkipakolla runnomaan ylitöihin. Vähän samaan tapaan tuo moottori menee päälle, kuin auton lähtiessä kylmänä pihasta HV tilaa käyttämällä. Se käynnistyy HV tilassa vakiokierroksille aina, jota arvaisin luokkaa 2000-3000 rpm alueella olevaksi ja se syöttää pelkästään generaattoria ja auto lähtee liikkeelle puhtaasti sähkömoottoreilla vaikka siis moottori käykin samalla. Tämä siis tuon RAV4 plugarin kohdalla. En ole tosin kyllä kokeillut, että miten toimii, jos käynnistää ja painaa kaasun pohjaan heti lähdöstä 20 asteen pakkasella. Omalla ajolla auto tosiaan tavallaan esikäynnistyy sähkön loputtua noille ”lämmityskierroksille” ja aloittaa oikean työn vasta hetken kuluttua. Leasarikuskit on kuulemma kokeillutkin tuota talla pohjaan pakkasella ja valittivat, ettei anna auto täyttä tehoa tuolloin. Uskon helposti sen olevan totta. Meillä riittää hyvin jo puhdas sähköinenkin teho toistaiseksi kaikkeen kiihdyttelyyn, kun se vastaa täsmälleen tuota nykyistä 2,0 L bensa RAV4 kiihtyvyyttä eli jotain 9,9 s 0-100. Eli jotain 150 kW sähkötehoa kai tuohon tarvitaan.
Kesää odotellessa
Minkälaista ajoprofiilia on, kun pääset oikein nättiin kulutuslukemiin? Kaverilla "perinteinen" hybridi ja sen ajaessa polttistyylisellä ajolla n. 200km siivu kulutus pyörii 8-10l/100km(30tkm/vuosi arktisissa olosuhteissa ja kärry on myös satunnaisesti hinauksessa).
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Minkälaista ajoprofiilia on, kun pääset oikein nättiin kulutuslukemiin? Kaverilla "perinteinen" hybridi ja sen ajaessa polttistyylisellä ajolla n. 200km siivu kulutus pyörii 8-10l/100km(30tkm/vuosi arktisissa olosuhteissa ja kärry on myös satunnaisesti hinauksessa).
Keskinopeutta kertyy sellaiset lähellä 55-60 km/h haarukkaan. Päivittäiset ajot luokkaa alle 50 km yhteensä eestaas. Kauppaan alta 20 km sama. 30 km ajoa ja pääsee jo motarille täältä 60-80 alueelta. Tallista kun aina lähtee ja minimi lämpönä +15 astetta, niin kyllä kelpaa meillä plugarillakin ajella. Ajoprofiilia voi verrata edelliseen hybrid malliin, jonka koko 27 000 km kulutuksen otin talteen tuonne ajohistoriaan. Nollaukset oli talvirenkaan vaihdoista lumikelien ja sulan kautta uudelleen nastojen vaihtoa odottamaan, eli toukokuusta syyskuuhun 15 kk vissiin tuli ja perushybridi 5,3 L/100 km. Plugari kuluttaa muutaman desin enemmän, mutten nyt kuitenkaan jaksa ajella tieteen nimissä yhtään ylimääräistä bensametriä, vaan tuntuma on niistä vakio pätkistä, joista olen eri autoilla ottanut ylös useamman lukeman jo vuosien varrella. Laitan tuohon sen edellisen RAV4 hybridin kulutushistoria kuvana ennen vaihtoa. Suurin pylväs oli 5,8 L/100 kun oli jo oikeasti pakkasia. Joskus vielä tuon oikein tarkastinkin, kun emäntä kävi Hki-Vaasa reissun ajelemassa ja 800 km ajojen jälkeen näytti 5,3 L/100 km lukemia, jota epäilin suuresti. Mutta niin vain piti mittarilta ja autosta luvut paikkansa. Nykyinenkin plugari pitää hyvin paikkansa, mutta bensalla ajot on mennyt melkoisen vaikeaksi tilkkutäkiksi ja pari pidempää alta 300 km pätkää tullut mitattua. Toinen motaria 5,7 L ja toinen 6,4 L lukemilla. Mutta kun edelliselläkin mahtui tuollaisia mukaan, niin en pysty tarkkaan sanomaan. Pari desiä tekisi mieli sanoa, mutten silti sano. Sähkönkulutus on sen sijaan helppo sanoa, kun ajelee vaikkapa 50 km ja lyö latausaseman seinään ja lukee kilowatit näytöltä. Saa siis lisäksi oikean ladatun sähkön määrän, eikä mitään tekotietellistä hömpötystä jostain lataussuhteen suhteellisen suureen vertailupohjan kelpoisuustäyttävää osatehoista tehollisuusosaa. Joka voisi olla vaikka se, että autoon mahtuu seinästä sähköä 14,5 kWh ja sillä päässyt parhaimmillaan 91,8 km ja huonoimmillaan 60 km. Keskimäärin on syönyt 21,3 kWh/100 km sähköä. Bensalla on taas ajeltu niin vähän toistaiseksi, että kulutus 13 000 km on 2,3 L/100 km.
Voihan nämä kulutusten ympärillä pyörimiset olla yhtä järkevää pähkäilyä, kuin opetella Piin 200 ensimmäistä desimaaliakin, mutta semmoista se on. Tauti mikä tauti. Alle pitää koko ajan päästä. Latausasemakin maksoi 1265 €, jotta pääsee alemmas.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Mä olen huomannut tuolla RAV4 plugarilla, että sähkön loputtua ei polttispuoli lähde suoraan työntämään täydellä teholla voimaa vaihteistoon. Se käynnistyy rangen näytön mennessä 0:aan, mutta pitää jonkun aikaa pelkästään jotain vakiokierroksia yllä ja todennäköisesti pyörittää vielä generaattorin kautta sähköjä sen aikaa. Tuon ajan kulutusmittarikin näyttää luokkaa <5 L lukemaa . Hetken päästä myös mittari pomppaa sellaiselle kylmän koneen 15 L lukemille. Kylmänä myöskään kickdown ei anna täyttä tehoa ulos, eli 306 hp ei ole aina automaattisesti saatavilla kunnon pakkasilla. En tiedä lämpötilojen rajoja, mutta vahva epäily on tämän RAV4 plugarin kanssa, että tuollaista raakaa kylmän moottorin repimistä vastaan on toimivia suojauksia järjestetty kyllä tehtaan taholta, eikä näitä pysty väkipakolla runnomaan ylitöihin. Vähän samaan tapaan tuo moottori menee päälle, kuin auton lähtiessä kylmänä pihasta HV tilaa käyttämällä. Se käynnistyy HV tilassa vakiokierroksille aina, jota arvaisin luokkaa 2000-3000 rpm alueella olevaksi ja se syöttää pelkästään generaattoria ja auto lähtee liikkeelle puhtaasti sähkömoottoreilla vaikka siis moottori käykin samalla. Tämä siis tuon RAV4 plugarin kohdalla. En ole tosin kyllä kokeillut, että miten toimii, jos käynnistää ja painaa kaasun pohjaan heti lähdöstä 20 asteen pakkasella. Omalla ajolla auto tosiaan tavallaan esikäynnistyy sähkön loputtua noille ”lämmityskierroksille” ja aloittaa oikean työn vasta hetken kuluttua. Leasarikuskit on kuulemma kokeillutkin tuota talla pohjaan pakkasella ja valittivat, ettei anna auto täyttä tehoa tuolloin. Uskon helposti sen olevan totta. Meillä riittää hyvin jo puhdas sähköinenkin teho toistaiseksi kaikkeen kiihdyttelyyn, kun se vastaa täsmälleen tuota nykyistä 2,0 L bensa RAV4 kiihtyvyyttä eli jotain 9,9 s 0-100. Eli jotain 150 kW sähkötehoa kai tuohon tarvitaan.
Kesää odotellessa
Hyvä kirjoitus! Onkos sulla RAV:ssa lohkolämppäriä enää ollenkaan?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
No joo Toyotan plugarittomassa hybridissä lohkolämppäri on vakio lisävaruste. En sitten tiedä miten tuota asiaa on Priuksessa tai RAV:ssa ratkottu. Kahdella kaapelilla härvääminen taas tuntuu typerältä. Toki jos tietää pääsevänsä ajonsa sähköllä niin ongelma on lähinnä teoreettinen. Pidemmälle matkalle hybriditilassa lähtö esilämmitettynä kuulostaisi ihan järkevältä.
Noissa "itsestään lataavissa" lohkolämppäri onkin järkevä, koska polttis käynnistyy varmasti ja moottori myös pidetään lämpimänä. Plugarissa sitten voi olla mitä tahansa.. ajetaan ensimmäiset 40km ilman polttista, ajetaan ensimmäiset kilometrit polttiksen avustamana. Lohkon lämmittäminen olisi aika turhaa, moottori pääsee melko varmasti jäähtymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Esimerkiksi Passat GTE:ssä voi olla tehdasasenteinen Webasto, mutta se on käsittääkseni tarkoitettu vain sisätilojen lämmitykseen
Passat GTE:n Webaston lämmityspiiri kiertää myös koneen kannessa. Näin todettiin VAG areenalla. Joku oli kysynyt samaa liikkeessä jossa asiaa katsottiin kaavioista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Noissa "itsestään lataavissa" lohkolämppäri onkin järkevä, koska polttis käynnistyy varmasti ja moottori myös pidetään lämpimänä. Plugarissa sitten voi olla mitä tahansa.. ajetaan ensimmäiset 40km ilman polttista, ajetaan ensimmäiset kilometrit polttiksen avustamana. Lohkon lämmittäminen olisi aika turhaa, moottori pääsee melko varmasti jäähtymään.
Raviin tarvisi kabiinilämmittimen, kun sen lämmitys sähköllä lakkaa siinä -10°C jälkeen (-16°C jälkeen kokonaan). Lohkolämmitin taas - no, varmaanhan siitäkin olisi hyötyä tämmöisinä -20°C aamuina. Mutta esimerkiksi eilen, kun -9°C:stä lähti rangen lupaillessa 67 km sähköajoa ja sitten 39 km:n kohdalla polttis käynnistyi, niin se olisi varmaankin ollut siinä vaiheessa saman -7°C minkä se oli nytkin, vaikka säteilylämmitin olisikin lähtöön moottoria paistanut. Tällä kertaa polttiksen käynnistyksen triggasi akkujännitteen putoaminen alle 310 voltin vähän isommassa ylämäessä, vaikka rangea oli vielä 4 km jäljellä. Siitä sitten vielä ehti hävitä pari kilometriä lisää, kunnes moottorilämpö näytti siinä +37°C ja polttiksesta ruvettiin ottamaan tehoa etenemiseen. Taisi kestää lähemmäs parikymmentä kilometriä ennenkuin ne pari kilometria olivat latautuneet takaisin akkuun.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Passat GTE:n Webaston lämmityspiiri kiertää myös koneen kannessa. Näin todettiin VAG areenalla. Joku oli kysynyt samaa liikkeessä jossa asiaa katsottiin kaavioista.
Pitäisi varmaan merkkiliikkeestä tai maahantuojalta yrittää vielä varmistaa. Juuri tuolta VAG-areenalta tuon omankin "tiedon" kaivoin ja samaa toisteltiin täällä. Toisaalta olen muualtakin lukenut, että lämmittäisi sittenkin myös konetta. Mene ja tiedä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Eiköhän tuohon ole yhtä sun toista jo vaihdettu / korjattu. Videollakin todetaan, että oikea ylätukivarsi on todennäköisesti jo ruostunut puhki ja vaihdettu uuteen sama epäilys ainakin toisesta alatukivarresta ja DC-DC-muuntajan alkuperäisyydestä. Akkukin oli mennyt vaihtoon jo 86tkm jälkeen. "ihan hyvin" kuulostaa vähän tesla lasien läpi katsotulta.
Katselin kanssa, että aika paljonhan tuossa on vaihdettu mitä Björn kertoo ja mitä Samir/Hamir mikälie se auton tarkastaja käy läpi. Ilmeisesti Teslan sponssaamat lasit saa asian näkemään toisin ja valikoimaan mitä kuulee/näkee youtubea katsellessa. :tup:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Alkupään teslan malli S , ei ihme että siihen palikkaa on joutunut vaihtaa (takuun aikana)

Mutta mitä videon kuntoon tulee niin ohjauksen nivel 173e , pari ylätukivartta noin 200e kpl ja kovaa ajoa.

Omasta 2015 purin frunkin videon jälkeen uteliaisuudesta, paljon on muutettu vs tuo vanha S. Ei ollu samalla lailla paska päässy nurkkiin.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Pitää vähän täsmentää noista ”lämmittämistä”.
Nykyäänhän sanotaan noista kaikista , että ”lohkolämmitin tuli otettua. Monet niistä on kuitenkin vain öljypohjaan, tai lähelle kiinnitettyjä öljyn notkistajia, eikä ne lämmitä yhtään mitään muuta. Sitten on joitain malleja, jotka kiinnitetään jäähdytyskierron letkuun ja ne lämmittää hieman sitä öljyä vieläkin epäsuoremmin. Tehon ollessa 500 W tietämillä, on melkein sama, onko edes koko lämmitintä kytketty, jos puhutaan auton sisustojen lämmitystä. Entiseen aikaan oli tilanne ehkä toinen, kun öljyt oli, mitä oli. Nykyiset 0W-16 öljyt ei tartte mitään lohkolämmittimiä ja ne hyrähtää vaivatta pyörimään. Webastolla saadaan jo 5 000 W tehoa jäähdytysnesteeseen ja se riittää jo lämmittämään kabiiniakin. Plugarin kannalta ongelmaksi tulee myös se muutaman 100 kg painavan akun lämmittäminen, kun lähdetään -25 asteen pakkasesta ajoon. Mullahan on aina valmiiksi koko auto, akkuineen vähintään sen +15 astetta lämmössä, eikä tarvita ratin, penkin eikä lasin lämmitystä enää erikseen. Taitaa se akun lämmityskin olla tarpeeton. Jos siis tallista lähtee -10 tai lämpimämmästä, niin akun sähkön saa ajaa kokonaan ilman, että polttis käynnistyy ollenkaan. Lämpöpyynti on vain syytä pitää kabiinissa +19 asteessa, eikä huuruja tarvitse kasilta yrittää poistaa. Viileää on mutta pärjää hyvin. Jos ulkona seisottaa, niin melko karmeaa on jäinen ratti ja kylmät nahkapenkit lähteä ja vielä lasit huurtuu. Alkaa kyllä tuossa kohtaa lämmittimiä ettiä väkisin lisää. Sen lisäksi tässä RAV4 plugarissa on hävitetty kokonaan entisen hybridin lämmityskyvyt polttista käyttämällä. Saa ajella melkoisen pätkän ennenkun alkaa lämpöä saamaan kabiiniin asti. Akun lämmittäminen saattaa olla siinäkin taustalla hidasteena. Eli nesteet kierrätetään sinne jäiseen akkuun ensin ja kabiiniin sitten riittää kun riittää. Ja ajoviimat taitaa olla melkoisen tehokkaita jäähdyttimiä tässä autossa joka paikassa. No edelleen mennään iloisin mielin kohti kesän lämpöjä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
691
Kysymys liittyen isompien hybrien kulutuslukemiin. Tuollainen Lexus RX450h kiinnostaisi jonkin verran, mutta kulutus hieman arveluttaa. Spritmonitor ilmoittaa keskiarvoksi noin 8,7 l/100km, joka tuntuu aika kovalta lukemalta vaikkakin kyseessä on iso auto. Nykyinen pienempi käyttis hybridi menee kesällä luokkaa 4-5 l/100km. Onko kellään käytännön kokemusta mitä tuollainen vie perus taajama-ajossa ja maantiellä 80-100 km/h nopeuksissa kesällä ja talvella?
Tässä on nyt oman hybridin otanta kovilla pakkasilla ja kun käytetty AWD- ajotilaa, niin moottori käytössä.
Duunimatka n 20km sivu, joten sen kyllä pääsee edes takaisin täysin sähköllä pakkasillakin.
Tankki 45 l ja kesällä pelkkää duuni- ja asiointiajoa pääsee n 1400-1500 kmajopv.jpg

Autona V60 D6 Twin Engine
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
No laitetaan RAV4 plugarin viikko verrokiksi. Tänään ei ehtinyt välissä lataamaan kunnolla, kun piti uudestaan lähteä. Tässä on jo motariajoakin kehä III Meilahti pätkä eestaas, joten kulutus nousi jo 1,0 L/100 km lukemaan. Aika tavallinen viikkoajo muutoin tuo. Joinakin päivinä nopea laturi kerkiää mukaan vain paremmin ja pääsee pelkällä sähköllä.
EEA65547-BF2A-46A6-BA46-65D7F5121D36.png
53D2BC26-79A3-4861-88CB-38207206DBF9.png
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Se on perushybridi, ei ladattava. Hyödyt on kaupunkiliikenteen polttoainesäästö, kuten kaikki hybridit.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 631

Volvo XC90 T8 on melko janoinen vaikka suurin osa kaupunkipyörittelystä onkin sähköllä.
Tuo 9,3l on oletettavasti vain tuolta bensalla ajetulta matkalta? Eikö se ole aika normaali silloin auton ja moottorin koko huomioiden?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Odottelin hieman toiveikkaasti tuota uutta S-max hybridiä, mutta koska akkukapasiteetti on vain 1,1 kWh, niin eipä tarvitse haaveilla. Mitä tuolla pääsee, 10 km optimiolosuhteissa?

Perhevankkurilla taloudellisemmin: Ford S-Max Hybrid kilpailemaan dieseliä vastaan
Melkolailla samankokoinen on RAV4 tavallisen hybridin akku myös. Sillä pääsee oikein tasaisella jopa 2 km puhtaasti sähköllä. Mutta sen jujuhan ei olekaan pelkästään siinä, vaan sähköllä päästään avittamaan polttista, jottei se siirtyisi huonolle teho/vääntöalueelle niin helposti. Jenkeissä on käytössä vastaavalla 2,5 L Atkinson koneella oleva bensaversio ja se kuluttaa sen 2,0 L/100 km enemmän, kuin vastaavan tehoinen hybridi. Ei pitäisi oikeestaan edes laskea sitä, että miten paljon tavallisella hybridillä saa ajettua sähköllä, vaan sitä, että minkä määrän saa vältettyä bensaa palamasta huonosti, tai turhaan. Eli S-maxillakin saat hybridillä bensankulutuksen putoamaan parilla litralla ja yleensä hybridit kulutukseltaan saadaan vastaamaan lähes dieselin lukuja. Tuosta 1,1 kWh akusta pitää muistaa, ettei se pääse koskaan tyhjäksi oikeasti, vaan pohjalle jää aina vielä runsaasti pelivaraa, jotta moottorin saa käynnistettyä. Ei näissä enää mitään starttiroottoreita ole sahaamassa nykyään. RAV4 plugarissakin 134 kW tehoinen sähkö pyöräyttää moottorin pyörimään, ilman että pystyt sitä edes ajossa huomaamaan muusta kuin sammuvasta vihreästä valosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
66
Omaa kokemusta nyt parinkuukauden osalta Kia Ceed plugarista.
-5 tai suuremmilla pakkasilla kulutus oli ~4,5l paikkeilla. Siitä pienemmillä pakkasilla ja muutamilla lämpöasteilla, kulutus putosi ~3 l. Mukaan tuli jo muutama ihan 0 l reissu.
n. 300 km edestakaisella matkalla kulutus oli pienessä pakkaskelissä taas sen 4,5l, lähdettäessä sähkölataus täynnä.
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
47
Itse tilasin "kaikilla" varusteilla paitsi metalliväriä, eli

Malli: Seat Electric Plus
Varusteet:
-Mukavuuspaketti
-Käytettävyyspaketti
-Led-päiväajovalot
-White B4B4 väri
-Musta katto

Hinta: 17900 tingattuna kumimattojen kanssa.

Itse perustelin tämän ostoa vrt nykyiseen autoon pienillä kuluilla ja sähkön ihanuudella, nopea lasku verrattaen nykyiseen:

FordFocus 2005, TDCI (ajettu 380tkm, nykyinen arvo n.1800€)
Polttoainekulut 30tkm vuodessa (6,5l/100): 2600€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 300€
Vakuutuskulut vuodessa (liikenne): 244€
Verokulut vuodessa: 450€
yht: 3600€ = jaettuna 12kk= 300€/kk

SeatMii 2020 Electric

Sähkökulut omasta seinästä (0,14c kwh): 546€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 500€
Verokulut vuodessa: 188€
yht: 1244€ = jaettuna 12kk= 103€/kk

Erotus sähköauton hyödyksi: 2356€ = jaettuna 12kk= 196€/kk

Joka tekee viidessä vuodessa: 11780€ ja autolla silloin ajettu 150 000km joten hirveästi takkiin tässä ei pitäisi tulla, oletan auton arvon pyörivän silloin 7000€rossa,
Vähentämällä tuon säästön tuoman summan auton ostohinnasta saamme tulokseksi 17900 - 11780€ = 6120€ joka autosta pitäisi saada niin ollaan +-nolla tilanteessa.

Voi olla että nauran tälle laskelmalle vielä mutta aika näyttää, vielä eletään tilanteessa jossa valtio ei rokota sähköautoilijoita polttoaineverolla yms joten tilanne varmasti muuttuu kun sähköautotavotteeseen(?) ollaan päästy, fakta onvaan se että polttikset häipyy normaalista ajosta ja arvo tippuu, katsooko kukaan 5vuoden päästä edes polttiksia kakkosautoksi?
Nyt vuosi kulunut Seatilla ja aika laittaa todelliset kulut:
Kilometrejä kertynyt 25600 ja kulutus 19.6kw/h, maksettuja pikalatauksia n. 10 kpl ja ilmaisia ehkä 30kpl.

SeatMii 2020 Electric
Sähkökulut omasta seinästä (0,11c kwh): 551€
Huoltokulut&katsastus vuodessa: 10€
Vakuutuskulut vuodessa (täyskasko): 563€
Verokulut vuodessa: 141€
yht: 1265€ = jaettuna 12kk= 105€/kk

Laskelma heitti alakanttiin 21€ (2€/kk), sähkön hinta oli laskettua matalampi 14c/kwh -> 11c/kwh ja vakuutus 63€ kalliimpi, vanhasta Focuksesta meni suutin myynnin jälkeen, johon paloi uudella omistajalla vuoden laskettu remppabudjetti 300€ yhdellä kertaa.

Edit: vero korjattu 188->141€

Lyhyesti: Mii on taajamassa talvella ja varsinkin kesällä yliveto, auto on aina lämmin ja ajaminen helppoa, pidemmät matkat vaatii vähän suunnittelua tai toisen auton, -27 aamupakkasessa range näytti akku täynnä esilämmitettynä 115km ja kesällä 200-250km, kotona auto latautuu autolämpötolpan pistorasiasta johon vaihdettu ajastin joka mahdollistaa jatkuvan käytön, näin helppoa autoilu ei ole vielä ollut ja arkiajossa kaikki polttikset jää valoihin kun Mii kirittää jo 20metrin päässä.

Mii.jpg

Mii2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 689
Viestejä
4 189 051
Jäsenet
70 781
Uusin jäsen
JohannesP.P.

Hinta.fi

Ylös Bottom