Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.
Nyt puhuttiin pelkästä vetytankin painosta, ei se nyt niin painava ole kuitenkaan.

Jos katsotaan koko ketjua niin painot jotakuinkin tankit 85kg (vanha Mirai) + polttokenno 56kg + FC boost converter 29kg + akku 44kg eli yhteensä about 215kg.

Vrt. Model 3 LR 480kg akut.

Lisäksi kannattaa huomioida että polttokennoteknologia kehittyy selvästi nopeammin kuin akkupuoli eli jatkossa ero tod.näk. kasvaa.

EDIT: kaikki nuo painot on vanhasta Miraista, uudessa paino on tippunut, ilmeisesti polttokennon paino on tippunut puoleen eli melkein 30kg vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Ei se ole suoraan polttokennot tai vetytankit jotka tekee Miraista painavan. Se on pyöreiden tankkien ja niiden turvarakenteiden viemä tila, jota kompensoidakseen autosta pitää tehdä fyysisesti isompi ettei sisätilat kärsi liikaa. Tämä on se se perussyy miksi Mirai on ulkomitoiltaan isompi mutta sisätiloiltaan pienempi kuin Tesla M3. Se vain välilliseti johtaa siihen että Vetyautot tuppaa olemaan painavampia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Veden ongelmat kertauksena:

- universumin pienin molekyyli, läpäisee kaiken. Vähänkään pidempään säilöminen vaatii nesteytyksen > -250 astetta = vie energiaa pitää nesteenä.

-vetykenno kuluu käytössä > mirain kenno esim 8000km vaihtoväli

- tarvitaan yhä akku > pieni akku > paljon purku kertoja > lyhyt käyttö ikä. Vetyauto on sähköauto jossa on pieni akku ja polttokenno ;)

paljon muutakin vedyssä on kivoja piirteitä jotka vedyn kannattajat unohtaa.
Taisi tulla naputteluvirhe polttokennon kestolle, jos kerta tojo lupaa sille 100 000 mailia takuuta.

Vety menee tosiaan läpi tiivisteistä helpommin kuin moni muu kaasu. Onko tuosta mitään speksejä että kauan vety pysyy Mirain tankissa?

Googlettelin nopeasti vedyn varastoinnin vuodoista tankeista ja siellä mainittiin jotain että vetytankkien vuoto voi olla tyypillisesti jotain 10^-3 .... 10^-2 mbar*l/s

Miten tämä matematiikka menee?

Eli esim Toyota Mirain tankki ~100 litraa ja 700 bar paineessa
-> 70 000 000 mbar*l

pessimistisellä vuotonopeudella 10^-2 mbar*l/s kestäisi 70 000 000 mbar*l / 0,01 = 7 miljardia sekuntia laskea kaikki paine pois tankista, eli yli 200 vuotta.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
vertailu.png


TM julkaisi täyssähköjen vertailun.

edit. tuossa vielä mallit
      • Honda E
      • Mazda MX-30
      • Peugeot e-2008
      • Porsche Taycan 4S
      • Volkswagen ID.3
      • Volvo XC40 Recharge
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Onko tuo toimintamatka maantieajoa?
"Ensimmäisen toimintamatkakokeen ajoimme välillä Rovaniemi–Saariselkä. Ulkolämpötila oli keskimäärin –11 °C. "
"Toisen toimintamatkakokeen teimme Saariselältä käsin –13 °C:n lämpötilassa. Poikkeuksena viimevuotiseen reittiin suuntasimme autojen nokat nyt kohti etelää tunturin ylittämisen välttämiseksi ja siten valtaosaa Suomen maanteitä paremmin muistuttavaksi. "
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
ID3 ei tuossa testissä vakuuttanut toiminnallisuudeltaan kylmässä. Volvo sen sijaan yllättävän hyvä!
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
103
Vielä toimintamatka ilman esilämmitystä -11 asteen lämpötilassa.

Kaikin puolin hämmentävää, miten Mazda ja Honda päätti lähteä tarjoamaan noin surkeita rangeja. Nuohan olisivat olleet heikohkoja tuloksia jo 2018.
Ei kaikkien autojen tarvitse 400+ matkoja tavoitella, mutta silti. Eivät nämä mitään budjettiluokan autoja ole.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Kaikin puolin hämmentävää, miten Mazda ja Honda päätti lähteä tarjoamaan noin surkeita rangeja. Nuohan olisivat olleet heikohkoja tuloksia jo 2018.
Ei kaikkien autojen tarvitse 400+ matkoja tavoitella, mutta silti. Eivät nämä mitään budjettiluokan autoja ole.
Mazdaa ja hondaa varmaan yritetään ensisijaisesti myydä erilaisuudella ja suunnittelussa on painotettu muita asioita kuin sähkötekniikkaa. Mahdollisesti ne on myös tehty ainoastaan alentamaan malliston keskimääräisiä päästöjä, eikä niitä varsinaisesti odoteta edes myytävän isoja määriä.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Juu jutun alussa oli " Vaikka uutuuksia on esitelty pitkin vuotta, otimme vertailuun käytännössä kaikki viime vuonna esitellyt uutuudet, jotka vain ehtivät mukaan. Toki sillä rajoitteella, että otimme vain yhden version kustakin perusrakenteesta, mikäli sitä käytetään useammassa mallissa"
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
103
Mikä on TM:n selitys, ettei Tesla ole mukana testissä?
TM 5/2019:
”Talvitestissä mitattiin myös autojen toimintamatkaa ajamalla akut täyteenlatauksen jälkeen tyhjäksi. Keskimäärin 11 asteen pakkasessa Hyundai ja Kia pääsivät toiseksi pisimmälle, 333 kilometriin, Teslan jatkaessa vertailun suurimmalla akullaan 391 kilometriin.”

Teslassa 100kWh, korealaisissa 64kWh akkupaketit
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
No niin. Nyt näyyttäisi talvenselkä katkenneen. Tuo RAV4 plug in kulutus kääntyi laskuun. Eli tuo nyt kuukauden jämähtänyt sähkönkulutus 21,4 kWh/100 km muuttui eilen lukemaan 21,3 kWh/100 km. Bensakulutus ei sensijaan kerro niin hyvin todellista kulutusta, kun se jaetaan kaikkien kilometrien kesken. Se on koko ajalta 2,4 L/100 km. Kilometrejä siis n 13 000 km nyt takana. Jos joku haaveilee tällaista plugaria käyttävänsä siten, että ajelee 0 litraa bensalla myös talvet läpeensä nämä nurkka-ajot, niin RAV4 plugarilla siihen vaaditaan muutama reunaehto jo.
Mulla on lämpöpyynti +19 astetta ja lähdetään aina lämpimästä tallista. Alin lämpö on -10 astetta, jolloin pääsee max 60 km puhtaasti sähköllä ja saa olla jo oikeasti tarkkaa ajoa. Kulutus sähköllä sinänsä keväisellä kelillä on hämmästyttävän pieni. Syksyllä sitä tarkemminkin mittailinkin ja kaikki lataukset meni 18-20 kWh/100 km väliin omalla ajolla. RAV4 näyttää jostain syystä tuon kumulatiivisen mittarinsa samalla lukemalla, kuin seinästä tulevan latauslaitteen mittarikin. Eli ladattu sähkö on myös reaalikulutuslukema. Latausta saa menemään autoon aina tyhjästä täyteen niin lähellä 14,5 kWh, ettei enää jaksa ihan pienimpiä desimaaleja erotellakaan. Jos muistaa aina nollata tripin lähtiessä, niin melkoisen helppoa on tarkastaa kulutuskin tyhjäksi ajossakin. Pätkäajot saa selville APPista GPS kilometreinä ja sähkön voi lukea 1/1000 osa tarkkuudella latauslaitteesta. Seka-ajot on liian haastavaa eritellä jo. Tyhjällä akulla ajelu tuottaa kulutusta n 5,5-6,0 L/100 km lukemiin meidän ajoprofiililla. Ja verrokkina vein 27 000 km ajetun tavallisen hybrid RAV4 MY19 lukemalla 5,3 L/100 km vaihdossa. Tällä plugarilla tulee vain bensakilometrejä liian pätkissä, ettei pysty tuon tarkempaan haarukkaan vetämään. Range näyttämät on taas alkanut kipuamassa lähemmäs tuota 90 km lukemaa, kun lämpötila on 5-10 astetta plussan puolella, mutta ne on vain lupauksia ja vähän on tullut mietittyä, etteikö tämä auto opi mistään sitä todellista. Tosin voi näyttää 79 ja pääsee 81. Ja joskus yhtäkkiä 60 km ainoastaan.
No tämmöistä tämä täällä. Ja 18,1 kWh akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vielä toimintamatka ilman esilämmitystä -11 asteen lämpötilassa.



edit. Eli akku ajettiin täydestä niin tyhjäksi että auto pysähtyy.
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään. Range voi olla vaikka 1000 km, mutta se ei paljoa lämmitä jos sen jälkeen autolla menee puoli vuorokautta ladata pari sataa kilometriä lisämatkaa. Testi ei ota myöskään huomioon sitä, että 100-0 % ajelun jälkeen käytännön range seuraavalle etapille onkin korkeintaan 80 % luokkaa, sillä 100 %:iin lataaminen kestää ikuisuuden.

Björnin 1000 km ajoaikatesti kertoo paljon enemmän siitä, miten mukavasti matka etenee. Eniten ei vaikuta akun koko, vaan kulutus ja latausnopeus. Tuollaisissa testeissä on toki paljon muuttujia, mutta jos joukko autotoimittajia lähtee samaan aikaan liikkeelle samaa reittiä, niin tulos olisi suurinpiirtein vertailukelpoinen ainakin testattujen autojen välillä.
 
Liittynyt
18.08.2018
Viestejä
84
Tarkoitus mennä kokeilemaan viikonloppuna V60 T8 hybridiä. Pystyykö näillä ajamaan kovassakin pakkasessa pelkällä sähköllä, jos ohjaamon lämmittää webastolla ennakkoon vai pitääkö polttiksen olla aina päällä ajossa jos webasto päällä? Ymmärtääkseni pelkällä sähköllä ei juuri lämpöä pakkasella riitä.

Webastoa käyttäessä latautuuko myös pienempi akku plugarin kautta? Jos ylipäätänsä haluaa ajaa Pure tilassa niin lähteekö polttis päälle muuta kuin polkaisemalla?

Toisena vaihtoehtona on 330e ja tästä kiinnostaisi vastaavat kokemukset.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Sähköllä kyllä riittää lämmöt myös sisälle ja webastohan ei lämmitä kuin kabiinia. Ymmärtääkseni kulkee pakkasellakin sen minkä akussa riittää virta.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Volvo osaa käyttää webastoa erikseen, XC90 ainakin välillä napsauttaa sen päälle jos auto on kylmä ja mennään sähköllä. Kovemmilla pakkasilla kylmällä akulla, vaikka -15 kelissä, polttiksen mukaantulo ei vaadi polkaisua, vaan varovaisempikin polkimen käyttö riittää siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Porschelta tulossa ensivuonna Taycan Cross Turismo, markkinalanseeraus Suomessa ensi kesänä. Saatavana neljänä eri versiona, joissa kaikissa sama on 93,4 kWh akku ja neliveto vakiona.

Taycan Cross Turismo, teho 380 hv (280 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 389–456 km, hinta alkaen 101 086 €
Taycan 4S Cross Turismo, teho 490 hv (360 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 388–452 km, hinta alkaen 120 440 €
Taycan Turbo Cross Turismo, teho 625 hv (460 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 395–452 km, hinta alkaen 165 769 €
Taycan Turbo S Cross Turismo, teho 625 hv (460 kW), yhdistetty toimintamatka (WLTP) 388–419 km, hinta alkaen 201 173 €

Yksivaihteinen vaihteisto etuakselilla, 2-vaihteinen vaihteisto taka-akselilla

Moottori

Teho (kW): 280 kW
Teho (PS): 380 PS
Teho (HP) (ainoastaan NAR): 375 hp
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (kW): 350 kW
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (PS): 476 PS
Overboost teho käytettäessä Launch Controlia (HP) (ainoastaan NAR): 469 hp
Maksimi vääntö Launch Controlilla: 500 Nm

Polttoainetalous ja päästöt NEDC
CO2 päästöt: 0 g/km
Yhdistetty sähkönkulutus :28,1 kWh/100 km
Sähkönkulutus kWh/100km: 28,1 kWh/100 km

Polttoainetalous ja päästöt WLTP
Sähkönkulutus: hidas (Ajoneuvokohtainen): 19,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: keskinopea (Ajoneuvokohtainen): 18,3 kWh/100 km
Sähkönkulutus: nopea (Ajoneuvokohtainen): 18,9 kWh/100 km
Sähkönkulutus: moottoritienopeus (Ajoneuvokohtainen): 24,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: yhdistetty kulutus (vehicle specific): 22,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: hidas (Mallisto): 21,9 - 19,1 kWh/100 km
Sähkönkulutus: keskinopea (Mallisto): 21,4 - 18,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: nopea (Mallisto): 22,4 - 18,9 kWh/100 km
Sähkönkulutus: moottoritienopeus (Mallisto): 28,4 - 24,0 kWh/100 km
Sähkönkulutus: yhdistetty (Mallisto): 26,4 - 22,4 kWh/100 km
Sähkönkulutus: kaupunkiajo (WLTP) (Ajoneuvokohtainen): 18,7 kWh/100 km
Sähkönkulutus: kaupunkiajo (WLTP): 21,6 - 18,7 kWh/100 km
Yhdistetty CO2-päästö (Ajoneuvokohtainen): 0 g/km
Yhdistetty CO2-päästö (Mallisto): 0 - 0 g/km

Toimintamatka
Yhdistetty toimintamatka (WLTP) - ajoneuvokohtainen: 456 km
Yhdistetty toimintamatka (WLTP): 389 - 456 km
Toimintamatka kaupungissa (WLTP): 542 km
Toimintamatka kaupungissa (WLTP) - ajoneuvokohtainen: 463 - 541 km
Toimintamatka pitkällä matkalla: 360 km

Lataaminen
Akun bruttokapasiteetti: 93,4 kWh
Akun nettokapasiteetti: 83,7 kWh
Maximi latausteho tasavirralla (DC): 270 kW
Latausaika vaihtovirralla (AC) 9.6kW (0 - 100%): 10,5 h
Latausaika vaihtovirralla (AC) 11kW (0 - 100%): 9,0 h
Latausaika vaihtovirralla (AC) 22kW (0 - 100%): 5,0 h
Latausaika tasavirralla (DC) 9.6kW 0 - 100 km (WLTP): 28,5 min
Latausaika tasavirralla (DC) 50kW (5 - 80%): 93,0 min
Latausaika tasavirralla (DC) maksimi latausteholla (5 - 80%): 22,5 min

Kori
Pituus: 4974 mm
Leveys: 1967 mm
Leveys (ilman peilien taittoa): 2144 mm
Korkeus: 1409 mm
Akseliväli: 2904 mm
Raideväli edessä: 1718 mm
Raideväli takana: 1698 mm
Omamassa (DIN): 2245 kg
Omamassa (EG): 2320 kg
Sallittu kokonaismassa: 2885 kg
Maksimikuorma: 640 kg
TBD: 75 kg

Ominaisuudet
Tavaratilan tilavuus, edessä: 84 l
Tavaratilan tilavuus: 430 l
Tavaratilan tilavuus (penkit kaadettuna): 1196 l

Suorituskyky
Huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys 0 - 60 mph Launch Control -toiminnolla: 4,8 s
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h Launch Control -toiminnolla: 5,1 s
Kiihtyvyys 0 - 160 km/h Launch Control -toiminnolla: 10,1 s
Kiihtyvyys 0 - 200 km/h Launch Control -toiminnolla: 15,6 s
Kiihtyvyys (80-120km/h) (50-75 mph): 2,6 s



 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään.
On se kyllä saatana kun ensin sanotaan että miksi ei tehdä sellaista akku tyhjäksi testiä ja sitten se on perseestä kun tehdään sellainen. Se on vain yksi testi ja sitä myöden tiedon murunen muiden seassa. Tsekkaa ne testit mitkä sopii sun elämään.
Ite kaipaan just tällaisia absoluuttisia testejä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
On se kyllä saatana kun ensin sanotaan että miksi ei tehdä sellaista akku tyhjäksi testiä ja sitten se on perseestä kun tehdään sellainen. Se on vain yksi testi ja sitä myöden tiedon murunen muiden seassa. Tsekkaa ne testit mitkä sopii sun elämään.
Ite kaipaan just tällaisia absoluuttisia testejä.
Ihan niin kuin olisin kirjoittanut "vähän tarpeettomia", enkä "perseestä". Mielenkiintoinen statsi, mutta toivoisin vähän käytännöllisempiäkin lukuja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Vähän jää Porche Cross Turismo tuleen makaamaan kun vertaa Teslan S tuleviin. En kumpaakaan ole ostamassa mutta nuo nyt jollain tapaa ovat samaa hintaluokkaa ja minusta 1000+ Hp on paljon kutkuttavampi asia kuin se että toisella saa parempia rata-aikoja tai että korin saumat istuvat parammin.

Edit: Rata-aika vertailu oli huono. Ovat näköjään hieroneet sitäkin Teslalla kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Vähän jää Porche Cross Turismo tuleen makaamaan kun vertaa Teslan S tuleviin. En kumpaakaan ole ostamassa mutta nuo nyt jollain tapaa ovat samaa hintaluokkaa ja minusta 1000+ Hp on paljon kutkuttavampi asia kuin se että toisella saa parempia rata-aikoja tai että korin saumat istuvat parammin.
Kuulut varmaan siihen ryhmään ihmisiä joita Porsche ei varsinaisesti edes halua asiakkaiksi.

Hevosvoimilla ei ole enään mitään käytännön merkitystä tuossa vaiheessa kun niitä on 400+ kaikissa, ne jaksaa kiinnostaa ainoastaan peräkylien jonneja.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Eipä kyllä muakaan hevosvoimat tossa hintaluokassa noilla lukemilla luultavasti kiinnostaisi vähääkään, vaan päätökseen varmaan vaikuttaisi enemmän auton viimeistelyjälki, ajotuntuma, ulkonäkö, käytettävyys ja joku selittämätön fiilis.

Tietty vaikea sitä näin teoriassa on ihan varma olla, kun en lähelläkään 100 000 euron autoja ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Itse olen aina ollut siinä käsityksessä, että näissä kalliissa autoissa on enemmän kyse exclusiivivuudesta, laadusta, fiiliksestä ja siitä että omistaa jotain spesiaalia jota ei tule kaduilla koko ajan vastaan. Teslan S:n ostamalla auto ei erotu mitenkään positiivisella tavalla vanhoista rivitesloista, joita on kadut täynnä etsimässä Lidlin ilmaisia latauspaikkoja.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ihmiset jotka maksavat sen satkun autosta odottavat siltä huippulaatua/luxusta myös sisätilojen ja viimeistelyn osalta, Tesla on pahasti alakynnessä tässä suhteessa. Ei auta että 0-100 lukemasta on höylätty pari kymppää pois, auton pitää tuntua laadukkaalta joka suhteessa.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tarkoitus mennä kokeilemaan viikonloppuna V60 T8 hybridiä. Pystyykö näillä ajamaan kovassakin pakkasessa pelkällä sähköllä, jos ohjaamon lämmittää webastolla ennakkoon vai pitääkö polttiksen olla aina päällä ajossa jos webasto päällä? Ymmärtääkseni pelkällä sähköllä ei juuri lämpöä pakkasella riitä.

Webastoa käyttäessä latautuuko myös pienempi akku plugarin kautta? Jos ylipäätänsä haluaa ajaa Pure tilassa niin lähteekö polttis päälle muuta kuin polkaisemalla?

Toisena vaihtoehtona on 330e ja tästä kiinnostaisi vastaavat kokemukset.
Kaikki lämmitys Volvossa käyttää webastoa tai moottorin lämpöä. Eli kesälläkin jos on sanotaan vaikka 10 lämmintä ja ajat sähköllä niin webasto käynnistyy. Sen saa kyllä asetuksista pois päältä jos tykkää kylmässä kabiinissa istua.

Kovassakin pakkasessa pystyy ajamaan sähköllä mutta moottori kyllä kyllä käynnistyy, käyttää itsensä lämpimäksi ja sit sammuu. Pätee myös pure-tilassa.

12v akku lataa aina kun auto on piuhassa kiinni.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
En ainakaan itse nähnyt, että joku olisi näin vihjannut. Toki historialla saa olla merkitystä yritystä arvioitaessa, mutta aina yksittäinen uusi automalli arvioidaan sen mallin ansioiden ja heikkouksien perusteella.

Porsche on erittäin tunnettu autoista, jotka lukeutuvat maailman kärkeen ajettavuudellaan, ja etenkin näitä uusia malleja tunnutaan ihan kiirehtien kehua viimeistelyjäljestä/laatuvaikutelmasta.

Sähköautoista kun on puhe, menee Tesla ilmeisesti rangessa Porschen edelle, mutta muilta osin on paha sanoa. Voihan totta kai olla, että näillä uusilla S-malleilla moni näistä edellä mainituista ominaisuuksista on ottanut ison harppauksen eteen päin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Menee kyllä offtopiciksi mutta ei se että ratsastaa historialla ja arvostuksella tee Porschesta sen enempää autoa kuin esim Tesla, Xc90 t8 jne jne
Mikä yleensäkään tekee mistään sen kummempaa asiaa. Ei Rolex ole sen kummempi kellona kuin vitosen Tokmannin kello. Ei kalliit merkkivaatteet ole sen kummempia vaatteita kun Prisman pieruverkkarit. Silti osa ihmisistä tuolla ulkona kulkee muissakin vetimissä kuin pieruverkkareissa ja Tokmannin kellolla.

Kaikki eivät päädy ostamaan asioita yksinkertaisen speksilistan perusteella, vaan asioiden arvostus perustuu myös historiaan, perinteisiin, mielikuviin ja henkilökohtaisiin arvotuksiin pelkkien numeroiden sijaan.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Hevosvoimilla ei ole enään mitään käytännön merkitystä tuossa vaiheessa kun niitä on 400+ kaikissa, ne jaksaa kiinnostaa ainoastaan peräkylien jonneja.
Minulla on mielenkiintoisia havaintoja omasta näkökulmasta liittyen autoiluun ml. hevosvoimat/muut ominaisuudet.

Elikkäs kun on ajellut esim +400hp autolla aikansa, niin ei nekään hepat enää kauheasti tunnu. Etenkään kesäkelillä, kun pitoa on ihan tolkuttomasti ja auton ominaisuuksien ollessa erinomaiset, tuntuu ajo lähinnä tottumisen jälkeen tavalliselta. Talvella ja miksei märällä kylmällä asfaltilla tuo +400 hp alkaa tuoda pientä yllätyksellisyyttä mukaan, mutta toisaalta huonon pidon vallitessa myös huomattavasti pienemmillä tehoilla saa saman hauskan elämyksen helposti aikaan. Josta voin päätellä, että tavallaan kuivalla +400 hp ei riitä ja toisaalta vähemmälläkin saa yhtä hauskan ajokokemuksen liukkaalla.

No joo takaisin tähän hetkeen kun ajan jokseenkin tylsällä sähkökulkineella, jolla lähinnä pääsen paikasta toiseen edullisesti. Auto ei tarjoa muuta ajonautintoa, kuin sähköisen voimalinjan, hiljaisuuden ja sähköllä liikkumisen vaivattoman helppouden. Tavallaan aika tylsää. Olen viime vuosina haaveillut, että kun aikanaan tulee tarjolle joku järkevä urheilullinen sähköinen avoauto, niin siihen voisin iskeä kiinni ;)

Mutta mitä olen ollut huomaavinani lukiessani tätä foorumia, niin monet speksaavat sähköautoja kuten vaikkapa rautaa rakentaessaan tietokonettaan. Eli kaiken pitää olla parhainta 10%, mitä on tarjolla. Eli funtsaillaan todella paljon teoreettisella tasolla, jolta puuttuu kokonaan käytännön näkökulmat ja todellisuus. Sitten helposti todetaan, että sähköautoilu ei onnistu vielä, kun pitäisi olla sitä ja tätä. Vaikka todellisuudessa paljon vähemmälläkin pärjää moni. Jos siis olen ymmärtänyt/tulkinnut oikein, niin nuo speksaajat tekevät sähköauton ostosta itselleen hankalan, sillä tähtäämällä lähes parhaaseen hinnat karkaavat täysin ulos normi kansalaisen ulottuvilta. No joo tämä nyt oli vain tälläistä pohdiskelua. Suosittelen kuitenkin ottamaan ennakkoluulottomuutta mukaan sähköautoilua suunnitellessa, jolloin tämän ”harrastuksen” voi aloittaa vähän aiemmin.

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että autoilusta olen viimeiset 10v ajatellut niin, että kaikkein tärkeintä on että autossa on joku itselle tärkeä juju. Olkoon sitten sähköinen voimalinja, valtava teho, avoauto, maasto-ominaisuudet, energiatehokkuus taikka jos paalua on niin vaikka nuo kaikki edellä mainitut yhdessä. Ominaisuuksista puhuttaessa itse kullekin sopiva kombinaatio on kyseiselle käyttäjälle paras ja painotuksia kannattaa miettiä järjen kanssa, eikä välttämättä tähdätä siihen parhaaseen 10% suoriutujiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Minulla on mielenkiintoisia havaintoja omasta näkökulmasta liittyen autoiluun ml. hevosvoimat/muuta ominaisuudet.

Elikkäs kun on ajellut esim +400hp autolla aikansa, niin ei nekään hepat enää kauheasti tunnu. Etenkään kesäkelillä, kun pitoa on ihan tolkuttomasti ja auton ominaisuuksien ollessa erinomaiset, tuntuu ajo lähinnä tottumisen jälkeen tavalliselta. Talvella ja miksei märällä kylmällä asfaltilla tuo +400 hp alkaa tuoda pientä yllätyksellisyyttä mukaan, mutta toisaalta huonon pidon vallitessa myös huomattavasti pienemmillä tehoilla saa saman hauskan elämyksen helposti aikaan. Josta voin päätellä, että tavallaan kuivalla +400 hp ei riitä ja toisaalta vähemmälläkin saa yhtä hauskan ajokokemuksen liukkaalla.

No joo takaisin tähän hetkeen kun ajan jokseenkin tylsällä sähkökulkineella, jolla lähinnä pääsen paikasta toiseen edullisesti. Auto ei tarjoa muuta ajonautintoa, kuin sähköisen voimalinjan, hiljaisuuden ja sähköllä liikkumisen vaivattoman helppouden. Tavallaan aika tylsää. Olen viime vuosina haaveillut, että kun aikanaan tulee tarjolle joku järkevä urheilullinen sähköinen avoauto, niin siihen voisin iskeä kiinni ;)

Mutta mitä olen ollut huomaavinani lukiessani tätä foorumia, niin monet speksaavat sähköautoja kuten vaikkapa rautaa rakentaessaan tietokonettaan. Eli kaiken pitää olla parhainta 10%, mitä on tarjolla. Eli funtsaillaan todella paljon teoreettisella tasolla, jolta puuttuu kokonaan käytännön näkökulmat ja todellisuus. Sitten helposti todetaan, että sähköautoilu ei onnistu vielä, kun pitäisi olla sitä ja tätä. Vaikka todellisuudessa paljon vähemmälläkin pärjää moni. Jos siis olen ymmärtänyt/tulkinnut oikein, niin nuo speksaajat tekevät sähköauton ostosta itselleen hankalan, sillä tähtäämällä lähes parhaaseen hinnat karkaavat täysin ulos normi kansalaisen ulottuvilta. No joo tämä nyt oli vain tälläistä pohdiskelua. Suosittelen kuitenkin ottamaan ennakkoluulottomuutta mukaan sähköautoilua suunnitellessa, jolloin tämän ”harrastuksen” voi aloittaa vähän aiemmin.

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että autoilusta olen viimeiset 10v ajatellut niin, että kaikkein tärkeintä on että autossa on joku itselle tärkeä juju. Olkoon sitten sähköinen voimalinja, valtava teho, avoauto, maasto-ominaisuudet, energiatehokkuus taikka jos paalua on niin vaikka nuo kaikki edellä mainitut yhdessä. Ominaisuuksista puhuttaessa itse kullekin sopiva kombinaatio on kyseiselle käyttäjälle paras ja painotuksia kannattaa miettiä järjen kanssa, eikä välttämättä tähdätä siihen parhaaseen 10% suoriutujiin.
Totta, teoriatasolla on loppujen lopuksi paha tehdä pysyviä päätöksiä. Varsinkin autoista puhuttaessa olen huomannut, että joku auto saattaa täysin aiemman logiikan vastaisesti vain tuntua hyvältä tai ihastuttaa. Olen ajanut joitain numeroilla tehottomia riisikippoja, joissa välitykset saattaa olla vähän miten sattuu ja kabiini humisee, mutta silti olen joskus ihastunut jostain syystä sellaiseen. Ja sitä vastoin muutama vuosi sitten ajoin BMW:n 420:ä, joka on teknisesti nykyaikainen ja hieno laite, ja jossa ei pitäisi olla sinänsä mitään vikaa, mutta urheilullisen ulkonäön asettamat alitajuiset odotukset varmaan pettivät, sillä se oli vaan tosi tylsä auto. Tylsempi kuin vaikka saman vuoden porrasperäinen 320.

Eli vaikka olen etukäteen vahvasti enemmän (teoriassa) kiinnostunut Porschesta, en voi täysin sulkea pois sitä vaihtoehtoa, että jostain selittämättömästä syystä Teslaan istuessa tulisi sittenkin parempi fiilis.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Vähän tarpeettomia tällaiset "akku tyhjäksi mittanauhan kanssa" -testit. Range ei kerro auton käyttökelpoisuudesta oikein mitään. Range voi olla vaikka 1000 km, mutta se ei paljoa lämmitä jos sen jälkeen autolla menee puoli vuorokautta ladata pari sataa kilometriä lisämatkaa. Testi ei ota myöskään huomioon sitä, että 100-0 % ajelun jälkeen käytännön range seuraavalle etapille onkin korkeintaan 80 % luokkaa, sillä 100 %:iin lataaminen kestää ikuisuuden.

Björnin 1000 km ajoaikatesti kertoo paljon enemmän siitä, miten mukavasti matka etenee. Eniten ei vaikuta akun koko, vaan kulutus ja latausnopeus. Tuollaisissa testeissä on toki paljon muuttujia, mutta jos joukko autotoimittajia lähtee samaan aikaan liikkeelle samaa reittiä, niin tulos olisi suurinpiirtein vertailukelpoinen ainakin testattujen autojen välillä.
Tämä on jotenkin todella outo mielipide niin pakko hiukan yrittää ymmärtää. Kertoohan tuo todellinen maksimirange autosta todella paljon etenkin jos vertailtavat autot ovat ajaneet täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa. Se kertoo muun muassa paljonko kyseisillä autoilla voi suht huoletta ajaa ilman huolehtimista latauksesta. Esimerkiksi jos pitää heittää 250km lenkki niin Possulla voi lähteä täydellä akulla melko huoletta liikkeelle ja ladata vasta kotona uudestaan. Volkkarilla ja Volvolla sama voi onnistua, mutta koko ajan on pieni pelko persiissä loppuuko akku vai pitääkö sittenkin ladata varmuuden vuoksi. Lopuilla autoilla sitten tietääkin, että vähintään on ladattava kerran tai jopa useammin, että pääsee takaisin. Tuo voi vaikuttaa todella paljon auton hankintaan ja reittisuunnitteluun.

Toki testissä olisi hyvä ottaa huomioon myös latausnopeudet eli siltä osin testi oli puutteellinen, jos niitä ei testattu mitenkään. Toisaalta laturiverkosto on vielä niin puutteellinen, että niissäkin saataisiin testeihin "epäreilut" tulokset jos kaikki autot ladattaisiin 350kW Ionityllä ja ainoastaan Possu tästä hyötyisi.

Sitten tuo Björnin 1000km testi. Jos kerta maksimirangetieto on sinusta turha käyttökelpoisuuden puolesta niin eikö 1000km rangeen pystyvä auto olisi aika kovilla tuossa testissä kun sitä ei tarvitse ladata kertaakaan? Sama vaikka lataus sen jälkeen hiukan kestääkin, mutta kun koko reissun pääsee ilman latausta niin miksi huolehtia edes lataamiseen kuluvasta ajasta reissun aikana.

Itse uskon, että monelle tuo maksimirange on hyvinkin tarpeellinen tieto autohankintaa tehdessä. Jos päivittäiset ajot ovat luokkaa 150-200km niin itse tiputtaisin suoraan kolme huonoiten pärjännyttä autoa pois hankintalistalta. En itse esimerkiksi haluaisi joka työpäivänä jäädä lataamaan autoa jonnekin huoltikselle vaikka siihen ei menisi kuin vartti aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tämä on jotenkin todella outo mielipide niin pakko hiukan yrittää ymmärtää. Kertoohan tuo todellinen maksimirange autosta todella paljon etenkin jos vertailtavat autot ovat ajaneet täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa. Se kertoo muun muassa paljonko kyseisillä autoilla voi suht huoletta ajaa ilman huolehtimista latauksesta. Esimerkiksi jos pitää heittää 250km lenkki niin Possulla voi lähteä täydellä akulla melko huoletta liikkeelle ja ladata vasta kotona uudestaan. Volkkarilla ja Volvolla sama voi onnistua, mutta koko ajan on pieni pelko persiissä loppuuko akku vai pitääkö sittenkin ladata varmuuden vuoksi. Lopuilla autoilla sitten tietääkin, että vähintään on ladattava kerran tai jopa useammin, että pääsee takaisin. Tuo voi vaikuttaa todella paljon auton hankintaan ja reittisuunnitteluun.

Toki testissä olisi hyvä ottaa huomioon myös latausnopeudet eli siltä osin testi oli puutteellinen, jos niitä ei testattu mitenkään. Toisaalta laturiverkosto on vielä niin puutteellinen, että niissäkin saataisiin testeihin "epäreilut" tulokset jos kaikki autot ladattaisiin 350kW Ionityllä ja ainoastaan Possu tästä hyötyisi.

Sitten tuo Björnin 1000km testi. Jos kerta maksimirangetieto on sinusta turha käyttökelpoisuuden puolesta niin eikö 1000km rangeen pystyvä auto olisi aika kovilla tuossa testissä kun sitä ei tarvitse ladata kertaakaan? Sama vaikka lataus sen jälkeen hiukan kestääkin, mutta kun koko reissun pääsee ilman latausta niin miksi huolehtia edes lataamiseen kuluvasta ajasta reissun aikana.

Itse uskon, että monelle tuo maksimirange on hyvinkin tarpeellinen tieto autohankintaa tehdessä. Jos päivittäiset ajot ovat luokkaa 150-200km niin itse tiputtaisin suoraan kolme huonoiten pärjännyttä autoa pois hankintalistalta. En itse esimerkiksi haluaisi joka työpäivänä jäädä lataamaan autoa jonnekin huoltikselle vaikka siihen ei menisi kuin vartti aikaa.
Samaa mieltä. Tuollaisten 1000km siivujen ajo on kuitenkin paljon harvinaisempaa kuin esim. 300km. Lisäksi max rangesta saa helposti kertolaskulla laskettua myös sen mikä on range esim. ajettaessa sitä pitkää matkaa kun lataillaan välillä 20->80%.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Mitä ihmettä teet sillä +1000hp jos et ole menossa ajamaan radalle? Kuset Esson baarissa hunajaa?
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi. Ja jos S edes saa koukkua niin ohan silla vaivatton vetaa silla isampaakin asuntovaunua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi.
En suosittele sinulle lähtemään ohituksiin maanteillä jos et kykene siihen turvallisesti pienemmällä teholla. Suosittelen autokoulua näin alkuun niin siellä selitetään perusteet missä tilanteessa ohitus kannattaa tehdä. Tai sitten otat vain taksin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
On kato ohituskiihtyvyytta. Ei tartte arpoa niin paljoa kuin Porchella etta paaseeko ohi. Ja jos S edes saa koukkua niin ohan silla vaivatton vetaa silla isampaakin asuntovaunua.
Juu kyllä se 1000 hp vähintään tarvitaan, että se pärjää Taycanille.

Taycanissa on
A. 64 vähemmän hevosvoimia
B. 250 Nm vähemmän vääntöä
C. Ja tämän lisäksi, myös painaa 54 kiloa enemmän



Eli ei mikään ihme, että Tesla tarvii vähintään sen 1000 heppaisen version
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
En suosittele sinulle lähtemään ohituksiin maanteillä jos et kykene siihen turvallisesti pienemmällä teholla. Suosittelen autokoulua näin alkuun niin siellä selitetään perusteet missä tilanteessa ohitus kannattaa tehdä. Tai sitten otat vain taksin.
Ei kai nyt henkilokohtaisuuksiin tarvitse menna jos toinen tykkaa hevosvoimista. Mutta juu ma olen viimeisen puolivuotta mennyt paivittain taksilla niin ei ole paljoa tarvinnut murehtia ohittamisista tai auton ostamisesta. Ja kun silloin kun ajan niin ajan W123 tai W124 niin saattaisi +1000hp tuntua aluksi liialla. W140 S oli joku 400 hevosvoimaa ja siihen kyllastyi kuukaudessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Ainakin itse nautin suunnattomasti moottorin tehosta. Ohitukset kyllä pääsee jo +200 heppasilla, mutta kun haluaa itseään viihdyttää rajulla kiihtyvyydellä, niin ylärajaa ei heti ole
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Se taisi olla Bugatti Veyron joka sai minut aikoinaan haaveilemaan +1000hp autosta. Jotenkin maaginen luku. Veyronia nyt ei voisi edes ikina ostaa mutta Tesla S plaid on ihan mahdollinen.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Skoda Superb akkutesti 5.3.2021. Lämpötila -2c. Kova lumisade. Aloitus omakotialuelta. Alkumatka noin 6 km kaupunkialueella, liikennevalopysähdyksiä. Sen jälkeen moottoritie 100 km/h nopeusrajoituksella niin pitkälle kuin pääsee.

Toteutunut ajomatka sähköllä auton matkamittarin mukaan oli 36,1 km
Keskinopeus 52 km/h.

Toteutunut kulutus akun tyhjäksi ajon jälkeen. Ajomatka yhteensä 47 km, 0,45h, sähköä 18,7 kWh/100 km ja bensaa 1,4 l/100km
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Mulla lupaa tuo RAV4 plugari tuollaisia reippaasti yli 80 km ajomatkoja sähköllä jatkuvasti ennen ajoa. Hieman vielä kun tulee lämpimämpi, niin yli 90 km menee lupaukset. Arvaa vaan pääseekö noita oikeestaan koskaan, kun noita lukemia on mahdollista saavuttaa vain 60 alueen ja 80 alueen seka-ajossa. Tuo kuvan 82,9 km range pysyy niin kauan tavoitteessaan melko täsmällisesti, kun alue on 60 rajoitusta ja yli 0-asteen. Motari imuroi hetkessä 10-20 km pois, riippuen rajusti ulkolämpötilasta. Mutta tämähän on toisaalta kyllä juurikin plugari, eikä puhdas sähköauto. Ehkä nuo kesän lämmöt sitten muuttaa tilannetta parempaan.
Muutoin auto kyllä on mainio ajettava ja meidän profiililla on mahdollista päästä tuohon 0,9 L/100 km kulutukseenkin, mutta tämä ei kyllä ole mikään talviauto ja monella saattaa hihat palaa noiden lupausten kanssa ennenkun on kokonainen ajovuosi ajettu ympäri. Mulla lähti nuo kulutukset nyt putoamaan ja sähköä kulunut nyt 21,3 kWh/100 km ja koko ajoajan bensaa mennyt 2,3 L/100 km. Todellisuudessahan bensaa palaa 5,5-6,0 L/100 km ajetuista bensametreiltä, mutta sähköajon osuus kun nyt taas alkanut kasvaa, niin kumulatiivinen osuus pienenee suhteessa. Sähkö puolestaan ilmoitetaan oikeiden sähköllä ajettujen kilometrien mukaan, joka on mahdollisesti n 20 kWh/100 km joskus ensi syyskuuhun mennessä. Pienimmän ja suurimman kulutuksen ero on ollut omissa ajoissa laskettuna virtalähteestä syötettynä ja kilometrit tarkastettuna 16,0-27,9 kWh/100 km välillä. Joten haitaria riittää runsaasti. Jotkut on mennyt nollaamaan tuon kumulatiivisen sähkömittarin ja menettävät siitä sitten sen keskiääräisen vuosikulutuksensa ja saavat nyt noita törkeitä talvilukujaan repiä omaksi harmikseen.
 

Liitteet

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
En oikein parempaakaan ketjua keksi: Paljon tulee nyt ajoakilometriä ja dieseliä kuluu. Onko jokin kanta-asiakas luottokortti tms. asiakkuus oikeasti edullisempaa paljon ajavalle? Tyyliin ST1 -mastercard?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sun pitää hankkiutua polttoainemyyjän kanssa jutulle ja rauhassa, mutta häikäilemättömästi tingata alennusta.

Tai sitten ottaa jäsenyys jostain liitosta tmv joka on itsellesi järkevä ja jolla on alennusta joltain polttoaineyhtiöltä.

Yksityisellä on haastavampaa, yrityksellä on paremmat asetelmat kun volyymit puhuu tässä lajissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
32
Kysymys liittyen isompien hybrien kulutuslukemiin. Tuollainen Lexus RX450h kiinnostaisi jonkin verran, mutta kulutus hieman arveluttaa. Spritmonitor ilmoittaa keskiarvoksi noin 8,7 l/100km, joka tuntuu aika kovalta lukemalta vaikkakin kyseessä on iso auto. Nykyinen pienempi käyttis hybridi menee kesällä luokkaa 4-5 l/100km. Onko kellään käytännön kokemusta mitä tuollainen vie perus taajama-ajossa ja maantiellä 80-100 km/h nopeuksissa kesällä ja talvella?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kysymys liittyen isompien hybrien kulutuslukemiin. Tuollainen Lexus RX450h kiinnostaisi jonkin verran, mutta kulutus hieman arveluttaa. Spritmonitor ilmoittaa keskiarvoksi noin 8,7 l/100km, joka tuntuu aika kovalta lukemalta vaikkakin kyseessä on iso auto. Nykyinen pienempi käyttis hybridi menee kesällä luokkaa 4-5 l/100km. Onko kellään käytännön kokemusta mitä tuollainen vie perus taajama-ajossa ja maantiellä 80-100 km/h nopeuksissa kesällä ja talvella?
Ainakin se edeltäjä RX400h oli suhteellisen janoinen hybridiksi, mutta onhan se tietysti iso auto, 3.3l V6 ja uudemmassa 3.5l V6. Sillä pääsi nätisti ajelemalla johonkin 8 litraan, mutta ripeässä moottoritieajossa meni yli kymppiä. Jos kulutus näyttelee kovinkin isoa merkitystä niin ei kannattane näihin sotkeentua vaikka todella hyviä ja luotettavia autoja ovatkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 295
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom