Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tosin tämä on vain väliaikainen ongelma.
Kuinka väliaikainen? Itse en usko kahdessa vuodessa tapahtuvan suurta muutosta akkujen keskimääräiseen kokoon. Automallit on kuitenkin suunniteltu jo parinkin vuoden päähän, mitään mullistavaa akkukeksintöä ei silloin tule. Pikemminkin kyseessä on lähemmäs 10 vuoden päähän ulottuva ratkaisu, joka tarkoittaa yhden-kahden sukupolven (autojen) välistä aikajanaa, joten kyllä niihin hybrideihin sillion kannattaa nyt panostaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Kuinka väliaikainen? Itse en usko kahdessa vuodessa tapahtuvan suurta muutosta akkujen keskimääräiseen kokoon. Automallit on kuitenkin suunniteltu jo parinkin vuoden päähän, mitään mullistavaa akkukeksintöä ei silloin tule. Pikemminkin kyseessä on lähemmäs 10 vuoden päähän ulottuva ratkaisu, joka tarkoittaa yhden-kahden sukupolven (autojen) välistä aikajanaa, joten kyllä niihin hybrideihin sillion kannattaa nyt panostaa.
Tuskin vielä kahdessa mutta viidessä varmaan aletaan jo oleen siinä pisteessä että siinä ~25ke hintaluokassa alkaa oleen sellaisia sähköautoja.
Että joo, toki nyt kannattaa tukea PHEV:ejä yli perinteisesti polttomoottoreiden mutta kuitenkin pitää mielessä se että ne PHEV:it eivät ole se pitkäaikainen ratkaisu vaan jo 2030-luvun alkupuolella ollaan siinä pisteessä että jos shoppailet uutta henkilöautoa niin mitä todennäköisemmin se on täyssähkö.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Ei akkukoot ole ongelma, vaan latauspisteiden määrä ja latausnopeudet. Akku, jolla pääsee 300-400km on aikalailla täysin riittävä melkein mihin vaan käyttöön, jos latauspisteitä on riittävästi pääväylillä ja akkua voi ladata 150kW+ keskimääräisellä nopeudella. Taycan, E-Tron tai Ioniq 5 yhdistettynä kattavaan 300kW-latausverkkoon on jo aika mukava yhdistelmä matka-ajoon. Suurin ongelma tällä hetkellä on tuo latausverkko, nopeasti lataavia autoja on jo ja lisää tulee jatkossa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei akkukoot ole ongelma, vaan latauspisteiden määrä ja latausnopeudet. Akku, jolla pääsee 300-400km on aikalailla täysin riittävä melkein mihin vaan käyttöön, jos latauspisteitä on riittävästi pääväylillä ja akkua voi ladata 150kW+ keskimääräisellä nopeudella. Taycan, E-Tron tai Ioniq 5 yhdistettynä kattavaan 300kW-latausverkkoon on jo aika mukava yhdistelmä matka-ajoon. Suurin ongelma tällä hetkellä on tuo latausverkko, nopeasti lataavia autoja on jo ja lisää tulee jatkossa.
Ehdottamalla ratkaisuksi "aivan riittävä tämä Taycan on" kuulostaa kohtuullisen koomiselta. Kaikki ihmiset eivät halua laittaa 100k€ autoon, hyvin harvat edes puolta siitä. Kyllä akkujen hinnan on tultava alaspäin paljon, jotta tyyliin id.3:n halvimpaan malliin voi saada noin ison akun (ja vastaaviin sen kokoluokan autoihin). 300-400km talvikelissä on vielä sen lisäksi aika utopistinen ajatus perusautolta.

Ei se infra ole pelkästään ongelmana, kyllä itse tarjontakin on vielä heikkoa varsinkin keskimääräisen auton hintaluokassa.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Ihan semiofftopiccina, viimeisen sanotaan 5 vuoden aikana on ihan perus c segmentinkin autojen hinnat nousseet kohisten, ei meinaa alle 30k saada mitään järkevää autoa perheelle, siis perus polttiksia. Nyt sitten ihan pikkusia corsia ja peugeot 208 sähköautoja myydään 40kiloeuron hintaan ja siitä isommat sähkärit onkin jo 50k+.

Ihan herää kysymys jos tienaat 30k vuodessa niin millä rahalla näitä uusia autoja ostetaan?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ihan semiofftopiccina, viimeisen sanotaan 5 vuoden aikana on ihan perus c segmentinkin autojen hinnat nousseet kohisten, ei meinaa alle 30k saada mitään järkevää autoa perheelle, siis perus polttiksia.
Eikös Golf Variantinkin hinta lähde jostain 25k€. Mutta suurin syy tuohon hinnan nousuun lienee verotuksen kiristyminen, tuskinpa itse auton hinta muuten on noussut. Uusin Dacia Sandero on jo sitten huomattavasti halvempi, kalleinkin malli on 16,4k€. Loppujen lopuksi, 30k€ koko perheen käytössä olevalla rahalla on aika pieni summa suomalaisessakin perheessä kuitenkin. Eikös mediaanikin ala olemaan ~40k€ per nenä per vuosi, jolloin perheessä maksajia pitäisi keskimäärin olla jo kaksi. Jos mediaanin mukana pääsee, niin verotuskaan ei ole vielä paha (jos taas koko keskimääräinen summa on yhden tienausta, niin sitten tietysti tilanne on huomattavasti hankalampi koska käytettävää rahaa on kymppitonni vähemmän per vuosi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 487
Eikös Golf Variantinkin hinta lähde jostain 25k€. Mutta suurin syy tuohon hinnan nousuun lienee verotuksen kiristyminen, tuskinpa itse auton hinta muuten on noussut. Uusin Dacia Sandero on jo sitten huomattavasti halvempi, kalleinkin malli on 16,4k€. Loppujen lopuksi, 30k€ koko perheen käytössä olevalla rahalla on aika pieni summa suomalaisessakin perheessä kuitenkin. Eikös mediaanikin ala olemaan ~40k€ per nenä per vuosi, jolloin perheessä maksajia pitäisi keskimäärin olla jo kaksi. Jos mediaanin mukana pääsee, niin verotuskaan ei ole vielä paha (jos taas koko keskimääräinen summa on yhden tienausta, niin sitten tietysti tilanne on huomattavasti hankalampi koska käytettävää rahaa on kymppitonni vähemmän per vuosi).
Se on yllättävää, kuinka moni ei tienaa sitä 4k€ kuukadessa(itse mahdun tähän kategoriaan vuodesta riippuen, mutta vai vaimo jää kauaksi). Itse en edes mainitse samassa lauseessa pariskuntaa ja perhettä, koska kahden aikuisen vrt. lapsiperheen menot ovat aivan erilaiset. Kuviohin kun lisäät asuntolainan, tarhamaksut, kasvavan lapsen tarvitseman vaatetuksen, harrastukset jne. Niin ei siellä tavan sukankuluttajat ole niitä 30k€ autoja ostamassa.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
Eikös mediaanikin ala olemaan ~40k€ per nenä per vuosi, jolloin perheessä maksajia pitäisi keskimäärin olla jo kaksi. Jos mediaanin mukana pääsee, niin verotuskaan ei ole vielä paha (jos taas koko keskimääräinen summa on yhden tienausta, niin sitten tietysti tilanne on huomattavasti hankalampi koska käytettävää rahaa on kymppitonni vähemmän per vuosi).
Henkilöiden käytettävissä olevien tulojen mediaani vuonna 2019 oli 18 865 euroa.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
93
Ihan semiofftopiccina, viimeisen sanotaan 5 vuoden aikana on ihan perus c segmentinkin autojen hinnat nousseet kohisten, ei meinaa alle 30k saada mitään järkevää autoa perheelle, siis perus polttiksia. Nyt sitten ihan pikkusia corsia ja peugeot 208 sähköautoja myydään 40kiloeuron hintaan ja siitä isommat sähkärit onkin jo 50k+.

Ihan herää kysymys jos tienaat 30k vuodessa niin millä rahalla näitä uusia autoja ostetaan?
Muuta jo vastasivatkin, mutta liityn myöhässä juhliin:
Noin pienillä tuloilla kannattaisi käyttää julkisia! :tup: Sama pätee myös parempituloisiin, vink, vink. ;) Jos sattuu asumaan jossain helvetin kuusessa, niin sitten vaan kartta käteen ja muutto sivistyksen pariin. Sähköautot ovat vaihtoehto lähinnä niille hyvätuloisille, joiden ego ei millään kestä astumista bussiin. Ei sillä parempi sekin kuin joku dieselpommi. Pitkä aikavälin ratkaisu se ei ole. Käyttäkää ne vähät rahanne johonkin elämän laatua todella parantavaan ja jättäkää mopopoikahaaveet teineille.

Jotenkin tuntuu, että koko tästä sähköistämiskeskustelusta on pääpointti hukassa. :hammer: Homman nimi ei ole pönkittää miehisyyttä kiihtyvyyksille eikä aiheuttaa naapurissa kateutta parin tonnin maasturihirmulla. Ilmastonmuutos, anyone?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Muuta jo vastasivatkin, mutta liityn myöhässä juhliin:
Noin pienillä tuloilla kannattaisi käyttää julkisia! :tup: Sama pätee myös parempituloisiin, vink, vink. ;) Jos sattuu asumaan jossain helvetin kuusessa, niin sitten vaan kartta käteen ja muutto sivistyksen pariin. Sähköautot ovat vaihtoehto lähinnä niille hyvätuloisille, joiden ego ei millään kestä astumista bussiin. Ei sillä parempi sekin kuin joku dieselpommi. Pitkä aikavälin ratkaisu se ei ole. Käyttäkää ne vähät rahanne johonkin elämän laatua todella parantavaan ja jättäkää mopopoikahaaveet teineille.

Jotenkin tuntuu, että koko tästä sähköistämiskeskustelusta on pääpointti hukassa. :hammer: Homman nimi ei ole pönkittää miehisyyttä kiihtyvyyksille eikä aiheuttaa naapurissa kateutta parin tonnin maasturihirmulla. Ilmastonmuutos, anyone?
Kai tässä se pointti kuitenkin on että vähennetään päästöjä ilman että kaikki pysähtyy.

Sähköautoon vaihtaessa elämänlaatukin saattaa parantua.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Muuta jo vastasivatkin, mutta liityn myöhässä juhliin:
Noin pienillä tuloilla kannattaisi käyttää julkisia! :tup: Sama pätee myös parempituloisiin, vink, vink. ;) Jos sattuu asumaan jossain helvetin kuusessa, niin sitten vaan kartta käteen ja muutto sivistyksen pariin. Sähköautot ovat vaihtoehto lähinnä niille hyvätuloisille, joiden ego ei millään kestä astumista bussiin. Ei sillä parempi sekin kuin joku dieselpommi. Pitkä aikavälin ratkaisu se ei ole. Käyttäkää ne vähät rahanne johonkin elämän laatua todella parantavaan ja jättäkää mopopoikahaaveet teineille.

Jotenkin tuntuu, että koko tästä sähköistämiskeskustelusta on pääpointti hukassa. :hammer: Homman nimi ei ole pönkittää miehisyyttä kiihtyvyyksille eikä aiheuttaa naapurissa kateutta parin tonnin maasturihirmulla. Ilmastonmuutos, anyone?
No jopa oli elitistinen avautuminen. Tähän keskusteluun ei toki liity mutta ne Suomen päästöt vaikka ajettais nollaan ei ilmastoa pelasta, valitettavasti.

Ja tottakai se kaikkien etu olisi jos kaikilla olisi varaa sähköautoon tulotasosta riippumatta vai eikö sun mielestä?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Henkilöiden käytettävissä olevien tulojen mediaani vuonna 2019 oli 18 865 euroa.
Mediaanipalkka oli 3140€/kk Suomessa vuonna 2019. Siitä tulee siis n. 40k€/vuosi tuloiksi. Eli perheessä jossa olisi kaksi mediaanituloista työntekijää pääsee 80k€/vuosi tuloihin. Ei kai tässä nyt kukaan lähtenyt ehdottamaan että ihminen joka ei töitäkään tee ostaisi uuden auton? Niitä on turha laskea mihinkään lukemaan.

40k€ tuloilla per nenä tuo perhe saisi käteen 56960€/vuosi. Jos vain toinen tienasi koko rahan, niin 48160€/vuosi. Ensimmäisellä vaihtoehdolla ostaa jo auton, toisessa vaihtoehdossa valitettavasti ahkeruudesta palkittiin köyhtymällä. Eli kyllä perustuloinen perhe voi Suomessa ostaa uuden auton, kunhan kumpikin ovat perustuloisia. Jopa hybridimallin jotta ei tiputa aiheesta pois.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Mediaanipalkka oli 3140€/kk Suomessa vuonna 2019. Siitä tulee siis n. 40k€/vuosi tuloiksi. Eli perheessä jossa olisi kaksi mediaanituloista työntekijää pääsee 80k€/vuosi tuloihin. Ei kai tässä nyt kukaan lähtenyt ehdottamaan että ihminen joka ei töitäkään tee ostaisi uuden auton? Niitä on turha laskea mihinkään lukemaan.

40k€ tuloilla per nenä tuo perhe saisi käteen 56960€/vuosi. Jos vain toinen tienasi koko rahan, niin 48160€/vuosi. Ensimmäisellä vaihtoehdolla ostaa jo auton, toisessa vaihtoehdossa valitettavasti ahkeruudesta palkittiin köyhtymällä. Eli kyllä perustuloinen perhe voi Suomessa ostaa uuden auton, kunhan kumpikin ovat perustuloisia. Jopa hybridimallin jotta ei tiputa aiheesta pois.
Laskelmasi varmaan sisältää ruoat, asuntolainan lyhennykset, asumisen kulut jne jne?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Laskelmasi varmaan sisältää ruoat, asuntolainan lyhennykset, asumisen kulut jne jne?
Pitääkö mun myös lähteä arvailemaan osaako ihmiset hallita talouttaan vai ei? Kyllä tuolla pitäisi olla varaa autoon, jos muu talouden hallinta on kunnossa. Siitähän tässä on kyse, ei siitä että joku ostaa röökiä ja kaljaa koko rahalla ja valittaa Iltalehdessä ettei voi viedä lapsiaan Disneylandiin työttömyyskorvauksella.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Onko vielä olemassa sähköautoja, johon saisi kolme lasten istuinta kiinni taakse?

Vaihtoehtoisesti sitten hybdridejä.

Edit. Pohjustetaan vielä asiaa sen verran, että päivittäinen työmatka olisi noin 35km suunta.
Onko tuollaisia hybridejä, jolla pystyisi tuon lähemmäs 100km ajelemaan sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
40k€ tuloilla per nenä tuo perhe saisi käteen 56960€/vuosi. Jos vain toinen tienasi koko rahan, niin 48160€/vuosi. Ensimmäisellä vaihtoehdolla ostaa jo auton, toisessa vaihtoehdossa valitettavasti ahkeruudesta palkittiin köyhtymällä. Eli kyllä perustuloinen perhe voi Suomessa ostaa uuden auton, kunhan kumpikin ovat perustuloisia. Jopa hybridimallin jotta ei tiputa aiheesta pois.
Tosin kahden perustuloisen perhe ei ole perustuloinen, vaan kuuluu ylimpiin 9. tai 10. tulokymmenykseen. Mutta onneksi tuolla rikkaammissa maissa sähköautokauppa on käynyt hyvin, niin kyllä niitä tännekin saadaan tuotua jossain vaiheessa.

Onko vielä olemassa sähköautoja, johon saisi kolme lasten istuinta kiinni taakse?
Justiinsa iltasanomissa oli Maxus Euniq Näin 7-paikkainen kiinalainen auto pärjäsi IS:n ensitestissä – ”Hinta on kohtuullisen houkuttava”
Tilavan näköinen ja 12 V akku näyttää olevan ihan normikokoinen, eikä semmonen mopon akku. Ja renkaatkin edellisempaa kokoa eikä mitään jumalattoman kalliita 20-tuumasia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Muuta jo vastasivatkin, mutta liityn myöhässä juhliin:
Noin pienillä tuloilla kannattaisi käyttää julkisia! :tup: Sama pätee myös parempituloisiin, vink, vink. ;) Jos sattuu asumaan jossain helvetin kuusessa, niin sitten vaan kartta käteen ja muutto sivistyksen pariin. Sähköautot ovat vaihtoehto lähinnä niille hyvätuloisille, joiden ego ei millään kestä astumista bussiin. Ei sillä parempi sekin kuin joku dieselpommi. Pitkä aikavälin ratkaisu se ei ole. Käyttäkää ne vähät rahanne johonkin elämän laatua todella parantavaan ja jättäkää mopopoikahaaveet teineille.

Jotenkin tuntuu, että koko tästä sähköistämiskeskustelusta on pääpointti hukassa. :hammer: Homman nimi ei ole pönkittää miehisyyttä kiihtyvyyksille eikä aiheuttaa naapurissa kateutta parin tonnin maasturihirmulla. Ilmastonmuutos, anyone?
Neliöhinta sivistyksen parissa voi olla monen ulottumattomissa...

300 km toteutunut toimintasäde riittäisi monelle, kunhan vain olisi kotona latauspiste ja pikalatauksia kaupungeissa ja kaupunkien väleissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Polttamisesta syntyy monia muitakin yhdisteitä kuin hiilidioksidia. Synteettiset hiilivedyt eivät ole pelkkää hiiltä ja vetyä, joka palaisi täydellisen puhtaasti hiilidioksidiksi ja vedeksi. Mukana on vaikka mitä prosessin mukana tulleita aineita.
Kerroppas lisää näistä "prosessin mukana tulleista aineista".

Nestemäistä vetyä ei ole järkevä käyttää, mutta muuten mainitsemasi ongelmat on jo ratkaistu. Vedyn energiasisältö on n. 2,5-kertainen massayksikköä kohti bensaan verrattuna,
Todellinen luku lienee 2.9-kertainen.

Mutta vedyn vaatima tila standardi-ilmanpaneessa vaan sattuu olemaan n. 8300 kertaa suurempi kuin bensiinin vaatima tila painoyksikköä kohden, eli n. 2900-kertainen samaa energiamäärää kohden.

Oman autoni tankki on n. 60 litraa. Standardi-ilmanpaineessa vetynä sama energia vaatisi 172 kuutiometriä tilaa.

Tai, sen saman energiamäärän tunkeminen 150 litran tankkiin vaatisi 1150 barin paineen.

ja hyötysuhteet huomioiden käytännön ero on lähes 5-kertainen.
Polttokennolla päästään n. 50% hyötysuhteeseen, hiilivetyjä voi polttaa hyvällä polttomoottorilla n. 40% hyötysuhteella kun moottoria käytetään sille optimaalisissa olosuhteissa (mikä voidaan tehdä, jos kiihdytykset ja alikuormitukset tasoitetaan sähkömoottorilla).

Todellinen ero siis n. 3.6-kertainen kun verrataan polttomoottoriin joka tehty taloudellisuus silmälläpitäen.

Eli hyötysuhde-erosta johtuen saman energian ulos saamiseksi tarvitaankin standardi-ilmanpaineessa vain n. 138 eikä 172 kuutiometriä sitä vetyä. Eli tunkeminen 150 litraan vaatiikin "vain" n. 920 barin paineen.

Mutta hiilivetynä voidaan käyttää myös metaania ja polttaa sitä polttokennossa samalla 50% hyötysuhteella kuin vetyä. Toki sen vaatii sitten myös suuremmat, vahvemmat tai kylmemmät tankit kuin bensiini tai diesel, mutta ero tilavuudessa vetyyn on silti huomattava, ja koska metaanin höyrystymispiste on paljon korkeampi kuin vedyllä, jäähdytetty nestemäisenä kaasun säilövä tankki on metaanille paljon helpompi ja energiatehokkaampi

150 litran säiliö mahtuu aivan hyvin esimerkiksi Hyundai Nexoon, ja sillä pääsee päälle 600 km.
... mutta se tankki painaa reippaasti yli 10 kertaa enemmän kuin säilömänsä vety, ja tuollaisten suurpainevetytankkien markkinahinta on tällä hetkellä luokkaa 1400 dollaria/säilötty vetykilo.

Eli niiden Hyundai Nexon vetytankkien markkinahinta on tällä hetkellä melkein 8000 dollaria/auto.

Tankkaus kestää 5 minuuttia. Ainoa jäljellä oleva ongelma on muna-kana -tyyppinen: pitäisi olla tankkauspisteitä autoille, ja autoja käyttämään tankkauspisteitä. Se ei kuitenkaan ole tekninen ongelma.
Näkisin, että 700 barin paineen vaativa hyvin kallis tankki on edelleen hyvin suuri ongelma siinä, että näistä voisi tulla kansanautoja massoille.

Mutta ehkä näillä jotain tekee sittenkin. Tuo tankki ei ole ihan niin suuri ongelma kuin miksi sitä luulin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Veden ongelmat kertauksena:

- universumin pienin molekyyli, läpäisee kaiken. Vähänkään pidempään säilöminen vaatii nesteytyksen > -250 astetta = vie energiaa pitää nesteenä.

-vetykenno kuluu käytössä > mirain kenno esim 8000km vaihtoväli

- tarvitaan yhä akku > pieni akku > paljon purku kertoja > lyhyt käyttö ikä. Vetyauto on sähköauto jossa on pieni akku ja polttokenno ;)

paljon muutakin vedyssä on kivoja piirteitä jotka vedyn kannattajat unohtaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tosin kahden perustuloisen perhe ei ole perustuloinen, vaan kuuluu ylimpiin 9. tai 10. tulokymmenykseen.
Kotitalouksista, joiden tulot sijoittuvat luokkaan 70-100k€/vuosi on 37,9% kaikista kotitalouksista. Ei sillä siis noin korkealle kvantiileissa kyllä pääse. Tällaisissa kotitalouksissa on keskimäärin 1,6 henkilöä töissä. Tuota alemmassa tuloluokassa on keskimäärin 1,02 henkilöä töissä (ja sitten 0,45 ; 0,09 etc). Eli tuo 70-100k€/vuosi on ensimmäinen tuloluokka jossa voitaisiin sanoa edes mediaanissa on kaksi henkilöä töissä. Tässä kyse siis bruttotuloista.

Kyllä se siis edustaa alinta tuloluokkaa jossa perheen aikuiset käyvät töissä. Kuten sanoin, en odottanut henkilöiden jotka eivät käy töissä ostavan uusia autoja.

Tämä data oli siis vuodelta 2017, en löytänyt valitettavasti uudempaa Tilastokeskuksen sivuilta.


Aletaan eksymään kohtuu kauas toki taas otsikosta.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
Edit. Pohjustetaan vielä asiaa sen verran, että päivittäinen työmatka olisi noin 35km suunta.
Onko tuollaisia hybridejä, jolla pystyisi tuon lähemmäs 100km ajelemaan sähköllä.
Joku Kuga tai RAV4 melkein tuon 2x35 km pääsisi, muttei niihinkään sentään kolmea lastenistuinta taakse taida saada
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Joku Kuga tai RAV4 melkein tuon 2x35 km pääsisi, muttei niihinkään sentään kolmea lastenistuinta taakse taida saada
Mä olen nyt ajellut tuolla RAV4 plugarilla syyskuusta asti sellaiset 13 000 km ja jotain on kertynyt jo haaviin matkan varrelta. Talvisen ajon puhtaasti sähköllä saa unohtaa, kun lämpötila laskee alle -10 asteen. Sähköllä pääsee kuitenkin vielä sellaiset 60 km tuossa kohtaakin. Tänään oli jo +6 trooppinen lämpö ja lähtiessä lupasi ilmastoinnin kanssa 79 km, mutta pääsi kyllä 80 km.
Kumulatiivinen sähkönkulutus on jo kuukauden ajan ollut 21,4 kWh/100 km ja bensaa on palanut 2.4 L/100 km. Tässähän tuo sähkönkulutus lasketaan niiltä kilometreiltä, kun sähköllä ajettu. Tämän päivän kulutuksen saa laskettua, kun jakaa takaisin seinästä ladatun sähkön 0,8:lla. Eli sähköä akkuun 14,58 kWh ja 80 km ~ 18,1 kWh/100 km. Itse pidän tämän kulutusta melko hyvänä.
Alkutaival syyskuun jälkeen oli varsin lupaavaa, kun hommasin Accelevin 6 kW laturin, jolla pystyy imuroimaan 24 A virtaa autoon, kun se yhdistetään muuntajalla 2:sta vaiheesta. Talon sulakkeet on 3 x 25 A ja kyseessä sähkölämmitteinen talo 350 neliötä ja tämä toimii ilman mitään virtavahteja, tai vuorotuskytkimiä.
No siis alkuun oli kulutuslukemat 1,0 L/100 km ja sähkönkulutus 19,2 kWh/100 km. Tämänpäiväinen kyllä taas miellytti ja saattaapa olla, että selkä kulutukseen kääntyi jo jokunen aika sitten, kun tuo on pysynyt nyt kuukauden tuossa 21,4 kWh/100 km lukemassa. Pisin pätkä pelkällä sähköllä on ollut 91,8 km, jolloin kulutus oli seinästä ladattuna mittarista 16,1 kWh/100 km.
Pakkanen myrkkyä tälle autolle, kun oikeaa lämmitintä ei ole, vaan ILP yrittää epätoivoisesti pitää tallista lähtevää autoa lämpimänä. Ulkoa lähtevät ei saa autoaan lämpiämään oikein muulla, kuin Webastolla. Laitan tuohon vielä kuvan perään, kun pakkasta oli sellainen toinen raja, eli -16 astetta tuolloin ja alkoi olla melkoista sähköpätkää jo, kun tavallista, että käy jo jatkuvasti tuossa kohtaa.

Muutoin on kyllä mainio auto ollut ajella, mutta pettymys ollut tuo pakkasella sähköllä ajo. Tämähän lupaa aina myös latauksen jälkeen usein taivaita ja kilometrit jää reippaasti puuttumaan. Laitetaan vielä siitäkin ennuste, eli tuonkin mukaan kykenee muka 82 km, mutta usein jää 70-75 km paikkeille. Paitsi siis taas tänään. No meidän ajoprofiili tuottaa tällaista, kun keskinopeus pyörii siinä 57 km/h nyt koko historialta.
Laitetaan vielä lisänä, että tuolla Accelevilla pystyy siis lataamaan ilman että talo kaatuu koska tahansa ja päivittäisiä ajoja saa sopivasti jo 200 km. Eli meillä ei olla pelkän yö latauksen kanssa, vaan niin paljon kun irti lähtee. Olisi vain pitänyt ottaa samantien se 8 kW tehoinen, niin saisi täyttä hönkää. Ei sitä kuitenkaan tule nytkään liikuteltua, kun tuokin kupariköntti painaa ihan tarpeeksi jo.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Japanilainen autonvalmistaja Nissan kertoo tehneensä läpimurron bensiinimoottorin hyötysuhteen parantamiseksi, mikä tietäisi sekä kulutuksen että hiilidioksidipäästöjen pienentymistä.
Nissanin mukaan polttoaineen kulutus vähenee 25 prosenttia.
E-Power-nimisessä järjestelmässä bensiinimoottorin hyötysuhde olisi 50 prosenttia, kun tätä nykyä polttomoottoreilla päästään Nissanin mukaan parhaimmillaan noin 40 prosentin hyötysuhteeseen.


Uusimmassa e-Powerissa on Nissan Leafissa käytettävä sähkömoottori, jonka ajoakkuja lataa generaattorin virkaa toimittava bensiinimoottori.
Bensiinimoottori voi tuottaa myös suoraan virtaa sähkömoottorille.
Bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin, vaan niitä pyörittää ainoastaan sähkömoottori, eli kyseessä on niin sanottu sarjahybridi.
Mitenkä noin hyvään hyötysuhteeseen on päästy? Se on samaa luokkaa kuin dieselissä?, jota on pidetty hyötysuhteeltaan hyvänä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Mitenkä noin hyvään hyötysuhteeseen on päästy? Se on samaa luokkaa kuin dieselissä?, jota on pidetty hyötysuhteeltaan hyvänä.
Eiköhän tuossa helpota se että moottoria kuormitetaan vakiokierrosluvulla ja täyskuormalla, voidaan unohtaa kokonaan epäoptimaaliset osakuormat. Samaten koneesta saadaan yksinkertainen ainakin teoriassa kun voidaan unohtaa muuttuvat imusarjat, muuttuvat nokka-akselit jne. Ja moottorihan ei tarvise olla mikään 1,6l vaan joku pikkumosa jossa tuottoa se verran että pystyy matka-ajossa pitämään energiataseen plussalla... tuolla kerran on (iso?) akku bufferina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Tuo voi luvata jatkoaikaa polttomoottorille. Vastaava toteutus taisi olla opel amperassa, tosin ei ollut vakiokierroskone.

Ihme muuten, ettei hybrideissä tuota ole aiemmin toteutettu? Käytännössähän toyotan hybriditkin ovat olleet polttomoottorin tukena, vähentäen sen kulutusta, mutta tämä nissanin systeemi näyttäisi olevan fiksumpi kun polttomoottori optimoidaan tuottamaan sähköä, jolla sitten liikutaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Ettei olisi tuo Nissaninkin ratkaisu Atkins kiertoinen mutta ottavat sen enemmän kirjaimellisesti kuin Toyota. Ei kai tuossa mitään ole ole keksitty. Päätetään vaan tehdä auto uusilla parametreilla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Ihan semiofftopiccina, viimeisen sanotaan 5 vuoden aikana on ihan perus c segmentinkin autojen hinnat nousseet kohisten, ei meinaa alle 30k saada mitään järkevää autoa perheelle, siis perus polttiksia. Nyt sitten ihan pikkusia corsia ja peugeot 208 sähköautoja myydään 40kiloeuron hintaan ja siitä isommat sähkärit onkin jo 50k+.

Ihan herää kysymys jos tienaat 30k vuodessa niin millä rahalla näitä uusia autoja ostetaan?
Riippuu paljon hankintatavasta. Toki suoraan käteisellä ostaessa 30 tonnia vuodessa tienaavaan voi olla hankala säästellä 30 000 euroa autoon, mutta nykyään on noita rahoitustapoja sen verran moneen lähtöön, että oman taloutensa hallitsevan on varmaan monessa tilanteessa mahdollista uusiakin autoja katsella.

Tosin jos koko perheen tulot on 30 000 vuodessa ja on lapsia mukana, ei varmaan tuon hintaluokan autoja kannata katella, mutta jos mukaan laskee puolison tulot eikä asuta missään Helsingin keskustassa, niin kai se jollain väännöllä on mahdollista. Tosin nyt muistin, että kyse on sähköautokeskustelusta ja se on ihan totta, että tonne yli 40 000 euron lukemiin hypätessä osto-/rahoitusmahdollisuuksia ei niin monelta löydykään.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Onko vielä olemassa sähköautoja, johon saisi kolme lasten istuinta kiinni taakse?

Vaihtoehtoisesti sitten hybdridejä.

Edit. Pohjustetaan vielä asiaa sen verran, että päivittäinen työmatka olisi noin 35km suunta.
Onko tuollaisia hybridejä, jolla pystyisi tuon lähemmäs 100km ajelemaan sähköllä.
Tyyriis, mutta näppärä ratkaisu on 3 lapsen istuin joka mahtuu autoon kuin autoon: Child Car Seats - 4 Child Car Seat, 3 Child Car Seat & Accessories
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
”Työ osoitti, että riskialttiita kohteita on paljon ja haavoittuvuuksia tulee koko ajan lisää. Suurin vastuu asiasta huolehtimisesta on tietenkin ajoneuvovalmistajilla, mutta on toimintamalleja, joilla käyttäjä voi omalta osaltaan tilannetta helpottaa. Tärkeintä on tiedostaa, että ajoneuvot ovat nykyään lähes täysin tietokoneita ja ne ovat alttiita kyberhyökkäyksille.”

 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Eiköhän tuossa helpota se että moottoria kuormitetaan vakiokierrosluvulla ja täyskuormalla, voidaan unohtaa kokonaan epäoptimaaliset osakuormat. Samaten koneesta saadaan yksinkertainen ainakin teoriassa kun voidaan unohtaa muuttuvat imusarjat, muuttuvat nokka-akselit jne. Ja moottorihan ei tarvise olla mikään 1,6l vaan joku pikkumosa jossa tuottoa se verran että pystyy matka-ajossa pitämään energiataseen plussalla... tuolla kerran on (iso?) akku bufferina.
Ei kuitenkaan liene mikään perus down-size moottori... että olisi ihan on-off -moottori?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Volvon sähköistyminen... Katsotaan. Ruotsikin on iso harvaan asuttu maa ja kuten meillä Suomessakin, niin heillä myös mökkeily kulttuuri ja samalla tavalla Sven joutuu vetämään venettä pitkiä matkoja.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Pari viikkoa sitten kyselin muutamalta norjalaiselta Norjan sähköautotilanteesta, ja tällä hetkellä heidän kertoman mukaan yksi isoimmista ongelmista on se, että sähköautojen suosion takia erityisesti yhteisinä pyhäaikoina laturille jonottelu on lisääntynyt huomattavasti. Kaikkien etuuksien ansiosta sähköautokanta on lisääntynyt huomattavasti eikä latausasemien määrä ole pysynyt perässä, joten varsinkin tollasina aikoina, jolloin kaikki lähtevät samana perjantai-iltapäivänä mökille, saa ilmeisesti ihan tosissaan varautua pitkiin odotuksiin.

Sekin siis on väliaikainen ongelma, mutta joka tapauksessa sellainen, joka muutaman vuoden aiheuttaa harmaita hiuksia. Ja sen ihmeemmin Suomen tulevaisuudesta mitenkään varmuudella tietämättöminä vähän ennakoivat, että sama odottaa meitä täälläkin, ellei sitten tuota kehitystä onnistuta järkeillä vähän eri taktiikalla.

Ei tällaisen tarvitse kenenkään autohankintoihin välttämättä vaikuttaa, mutta ihan kiinnostavaa on nähdä, miten täällä käy. Ja onhan se hyvä, että tällaisia skenaarioita on vähintään takaraivossa valmiina siltä varalta, jos vastaavaa tapahtuu täälläkin. Ehkä sitten vituttaa edes vähän vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Latausasemia tulee kyllä kokoajan ja edelleenkin se ajattelumallin muutos; ellet aja +300km matkaa, et edes joudu latailemaan pikalaturilla.

Pääasiassa auto "tankataan" kotona. Tai työpaikalla. Ja niitä latureita tosiaan on tulossa jo nyt; Kesko, McDonald's, Lidl, IONITY, Teslalla useita asemia...
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Volvon sähköistyminen... Katsotaan. Ruotsikin on iso harvaan asuttu maa ja kuten meillä Suomessakin, niin heillä myös mökkeily kulttuuri ja samalla tavalla Sven joutuu vetämään venettä pitkiä matkoja.
Tälle vuotta tulee ihan käsittämätön määrä uusia latureita pohjoiseen Ruotsin osalta.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Volvo tekee päätökset koko maailman myyntiä ajatellen ja siksi se on vielä olemassa ja kehittymässä nykyisessä omistuksessa.

Toisin kuin Saab, joka ei onnistunut kehittymään paria mallisarjaa pidemmälle, laajemmalle ostajajoukolle. Ruotsia varten ei kannata autotehdasta pyörittää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Latausasemia tulee kyllä kokoajan ja edelleenkin se ajattelumallin muutos; ellet aja +300km matkaa, et edes joudu latailemaan pikalaturilla.

Pääasiassa auto "tankataan" kotona. Tai työpaikalla. Ja niitä latureita tosiaan on tulossa jo nyt; Kesko, McDonald's, Lidl, IONITY, Teslalla useita asemia...
Joo ihan totta, että normaalina arkena toi ei muodostune ongelmaksi. Pitkät mökkimatkat voi olla vähän eri asia, mutta jospa Suomessa latausasemien määrä kasvaa vähän paremmassa suhteessa autoihin kuin Norjassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Volvo tekee päätökset koko maailman myyntiä ajatellen ja siksi se on vielä olemassa ja kehittymässä nykyisessä omistuksessa.

Toisin kuin Saab, joka ei onnistunut kehittymään paria mallisarjaa pidemmälle, laajemmalle ostajajoukolle. Ruotsia varten ei kannata autotehdasta pyörittää.
GM saneli ehdot, että Saabin pitää tehdä huonompia autoja, eli käytännössä lyödä oma merkki opelin keulaan. Saab ei suostunut ja GM ajoi merkin ahtaalle ja lopulta konkkaan.



Onhan tuossa pienehkö ero Suomen lappiin verrattuna.
On länsinaapuri ehkä hiukan Suomea edellä...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181
2. Vety kaasuna suuressa paineessa vaatii todella vahvan (eli painavan) tankin. Suuri paine laittaa lisäksi ylimääräisiä turvallisuusvaatimuksia.
Tankki on kallis ja painava, ja potentiaalisesti vaarallinen.
Edellisen Mirain 2 tankkia painoivat täytettynä yhteensä n. 85kg, ei minusta ihan hirveästi vs. akkujen paino.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Nii just näin. Että paljonko se vetytankin paino ja koko vs akun vastaavat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Nii just näin. Että paljonko se vetytankin paino ja koko vs akun vastaavat.
Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Pelkkää vetytankkia sähköauton akkuun on turha verrata. Vertailuun pitää vetyautosta ottaa myös sen ajoakku ja itse polttokenno oheisroinineen.

Mirai on ulkomitoiltaan edustusluokan auto, mutta tavaratilat ovat pienemmät kuin Yariksessa. Painoa sillä on enemmän kuin Tesla Model 3 LR:llä.
Mun mielestä merkittävin ongelma vedyssä on sen järjetön syttymisherkkyys. Eli ei riitä että autossa on 800barin paineen kestävä tankki, se tankki pitää suojella niin että se ei missään, pahimmasssakaan kolaritilanteessa saa vaurioitua. Jos vetysäiliö laitettaisiin tavalliseen autoon vaan polttoainetankin tilalle, niin ihan oikeankin elämän kolarit olisivat hollywood kolareita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom