Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Hienoa keskustelua, osaako kukaan kertoa että mitä syitä ns. normipulliaiselle olisi ostaa muita kuin noita mainittuja "edullisia" 11KW latureita? Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?
Jos käyttötarve on vain akku täyteen yön aikana, niin halvin tyhmä laite on riittävä. Riittää varmasti suurimmalle osalle normipulliaisia, kunhan sähköliittymässä on tarpeeksi vapaata kapasiteettia haluttuun yölatausmäärään.

Sitten jos tarvii aktiivista tehonohjausta mistä hyvänsä syystä, esim. sulakkeiden riittävyyden tai pörssisähkön käytön vuoksi, niin tarvii sen vähän kalliimman laitteen. Tai jos tarvii energiamittausta johonkin laskutukseen tai vain oman mielenkiintonsa vuoksi, niin pääsee myös maksamaan lisää.

Omakotitalokäytössä tai vastaavassa noilla vielä tonnin enemmän maksavilla ei tee mitään lisää. Ne saa lähinnä keskustelemaan keskenään kuormanjaosta isommalla parkkialueella ja lähettämään laskutusdataa pilveen. Tai sitten ne vaan maksaa sen pari tonnia tuomatta mitään muita ominaisuuksia, markkinat ovat aika villissä vaiheessa.

Omassa käytössä ostamani säädettävä 22 kW:n latausasema on toistaiseksi täysin yliampuva maksimitehonsa suhteen. 90% käyttötapauksista sujuisi auton mukana tulleella 1,8 kW:n sukomokkula ihan täysin, eikä pörssisähkölläkään kovin paljoa häviäisi joka yö vähän väärille tunneille jakautuvalla latauksella. Autokaan ei maksimissaan ota kuin 6,7 kW yhdestä vaiheesta ja siihen taas ei 3x25 A pääsulakkeet riitä. Käytön helppous kärsisi toki merkittävästi ilman toisen latauslaitteen ostoa (lataus myös päivittäisen ajomatkan toisessa päässä). Mutta sitten tämän päivän kaltaisiin tilanteisiin tuo auttaa, kun aamulla on ensin ajettu akku tyhjäksi ja sitten iltapäivällä pitää taas olla menossa, niin sukolaturilla akku ei ehtisi täyttyä. Isommasta latausasemasta voi säätää 18 A latauksen käyttöön ja akku täyttyy neljään tuntiin sukolaturin 8,5 tunnin sijaan. Vielä hätäisempää latausta tarviva ostaa sitten sen accelevin muuntajalaitteen, jolla (yksivaiheisen auton) latausaika vielä puolittuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?
Ja mitä siitä Accelevistä sitten (vielä) erityisesti puuttuu, siinä ei ole mitään etäohjausominaisuuksia. Wifi-palikka siihen on ollut pitkään tulossa kyllä, mutta saatavuutta tai hintatietoa ei vielä ole.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Hybrideissä se vika että polttista ei mielellään käytettäisi kun kulutus nousee, ja akku on niin pieni ettei sieltä ole oikein varaa ottaa paljoa tehoa lämmitykseen. Täyssähköissä ollaan sitten taas ihan eri tasolla.
Tää on niin absurdia. Jos menet korealaisella plugarilla (range 60km) 10km päähän kauppaan ja takaisin, akku riittäisi lämmitykseen helposti. Sensijaan tuolla matkalla pyöritettään moottoria, joka ei edes oikein ehdi lämpiämään niin paljoa että tuulettimista kerkiäisi tulla paljoa lämmintä ilmaa. Eli autoon pitää vetää kiinni sekä latausjohto että lohkolämmittimen johto :facepalm:

En usko että kyse on niinkään toimintamatkan optmoinnista, vaan siitä että valmistajaa kiinnostaa plugareiden suunnitelussa ennenkaikkea hyvä CO² tulos WLTP testissa, eikä WLTP testeissä testata talvikulutusta. Tosi harva asuu kuitenkin niin pohjoisessa kuin me 5 miljoonaa suomalaista, niin kauheasti eivät varmasti aikaa käytä meidän talven ongelmien parissa. Huomaahan sen jo siitä, ettei useimmissa fossiili-autoisssa tule vakiona lohkolämmitintä, vaan ne asentaa vasta maahantuoja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Eikö noissa ole mahdollisuutta navigointiin laittaa osoite, ja auto tarkistaisi akun varauksen, ajomatkan, lämpötilan ja muut tarvittavat, ja päättäisi sen mukaan tarvitseeko moottoria käynnistellä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mikähän on muka peruste, että ei saa kaksipaikkaiseksi henkilöautoksi? Tässäkin maassa on aika paljon kaksipaikkaiseksi muutettuja kilvissä olevia rataharrastepelejä, jotka on ihan henkilöautoja joista on takapenkit muun sisustan ohella heitettu romulavalle ja sitä myöten katsastuksessa merkattu kaksipaikkaisiksi.
Saa muutoskatsastettua 2 paikkaiseksi henkilöautoksi :) Saa myös 1 paikkaiseksikin, eli kuskin penkki on pakollinen varuste. Tuollaista tietoa tuli kahdelta eri firmalta.

Eli joskus pakuksi muutetun saa kohtuu helposti henkilöautoksi ja 2500€ sähköautotukea tai 2500€ ladattavan hybridin tukea. Täytyy vaan ottaa auto vähintään päiväksi ajoon myös vuonna 2020 ja hakea tukea vuonna 2021.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Sitten jos tarvii aktiivista tehonohjausta mistä hyvänsä syystä, esim. sulakkeiden riittävyyden tai pörssisähkön käytön vuoksi, niin tarvii sen vähän kalliimman laitteen. Tai jos tarvii energiamittausta johonkin laskutukseen tai vain oman mielenkiintonsa vuoksi, niin pääsee myös maksamaan lisää.
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 945
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.
Jos talvi-aamuna / illalla haluaa pyörittää kahvinkeitintä ja vedenkeitintä samalla kun auto lataa 11kW vauhdilla, niin joo, 3x25A on aika tiukalla. Tai mitä vaan induktioliesi / sähkökiuas yms. juttua.

Tai ainakin olisi syytä rajoittaa se laturi pysyvästi johonkin 3x12A moodiin tjsp.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.
Ite heitän tähän sellasen että jos meinaat laitteen asennuttaa niin kannattaa siltä asentajalta kysellä näitä kun se käy kartoittamassa kohteen. Me voidaan tässä vatvoa päväkaudet mutta parhaan tuloksen saa kun joku käy paikanpäällä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?
Jos asunnossa on 3x25 A sulakkeet, niin käytettävissä on 17 kW. Siitä jos vedetään autolle 3x16 A eli 11 kW, niin asunnon kaikelle muulle kulutukselle jää vain 6 kW. Jos on asunnossa sähkölämmitys, niin sen kanssa joutuu rajoittamaan lataustehoa hyvinkin paljon. Jos taloyhtiössä joka asunnon liittymän takana olisi täysi käyttö, niin sitten yhtiön pääsulakkeet menisi, mutta siihen on vielä aikaa käytännössä. Yhtiömallisissa asunnoissa joudut yleensä tilaamaan pitkän kaavan kautta jonkinmoisen kartoituksen mahdollisuuksista ennenkuin mitään pääset tekemään, mutta vaihtelu on suurta yhtiöstä toiseen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Jos asunnossa on 3x25 A sulakkeet, niin käytettävissä on 17 kW. Siitä jos vedetään autolle 3x16 A eli 11 kW, niin asunnon kaikelle muulle kulutukselle jää vain 6 kW. Jos on asunnossa sähkölämmitys, niin sen kanssa joutuu rajoittamaan lataustehoa hyvinkin paljon. Jos taloyhtiössä joka asunnon liittymän takana olisi täysi käyttö, niin sitten yhtiön pääsulakkeet menisi, mutta siihen on vielä aikaa käytännössä. Yhtiömallisissa asunnoissa joudut yleensä tilaamaan pitkän kaavan kautta jonkinmoisen kartoituksen mahdollisuuksista ennenkuin mitään pääset tekemään, mutta vaihtelu on suurta yhtiöstä toiseen.
Okei, nyt ymmärrän.

Kysytään näin päin, mikä olisi mielestäsi paras "halpa" 11KW laturi jossa on 1) mittaus ja 2) älykäs säätö ettei sulakkeet porsi?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.
Meidän tapauksessa on saatavilla, en tiedä pääkeskuksen sulakkeiden kokoa mutta jokaiseen taloon tulee 3x25A.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Parasta on vaikea määritellä. Se on varmaan halvin ja parhaiten silmään istuva malli. Jos seinämallia meinaat niin katso Webasto, ABL, Elinta, wallbox yms. Riippuen autosta mitä hommaat niin kannattaa katsoa onko autovalmistajalla tarjota jotain. Esim. Teslan ja nyt taitaa myös VW:n laitteet olla hyvän hintasia.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Parasta on vaikea määritellä. Se on varmaan halvin ja parhaiten silmään istuva malli. Jos seinämallia meinaat niin katso Webasto, ABL, Elinta, wallbox yms. Riippuen autosta mitä hommaat niin kannattaa katsoa onko autovalmistajalla tarjota jotain. Esim. Teslan ja nyt taitaa myös VW:n laitteet olla hyvän hintasia.
Noista taitaa kaikista puuttua se kaivattu mittaus. Toki sen saa kympin erilliselläkin mittarilla mihin vaan lisättyä, jos ei etälukuvaadetta ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
800
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.
Tälloin kannatta samalla selvittää onko sähköyhtiöllä intressiä päivittää vehkeitä halvalla. Omaan kämppään tuli taannoin kaiken muun rempan yhteydessä myös pari vaihetta lisää, kun asentaja tiesi kysyä verkkoyhtiöltä asiasta ja päivitys maksoi vain jonkun muodollisen korvauksen. On sähköyhtiönkin etu saada kulutusta nousemaan.


Asiasta lataamiseen tien päällä:
Tuli TM:n kolumnin kommenteissa vastaan auton (ja sitä kautta maksajan) tunnistava ISO 15118 ja sen käyttöönottava jenkkifirma:

kolumni tässä

Onko tullut vastaan juttua tämän käyttöönotosta vanhalle mantereelle, saati tänne pohjolaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Onko tullut vastaan juttua tämän käyttöönotosta vanhalle mantereelle, saati tänne pohjolaan?
Ionitylla tuo on ainakin suunnitteilla jollain aikavälillä. Electrify Americahan on Volkswagenin omistama sekin, niin ihan loogista että Ionityllekin tulee jossain vaiheessa. Muista en sitten ole kuullutkaan itse mitään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Meillä tesla lataa Telewell 3 laturin (latureita nämä ei oikesti ole , laturit on autossa ;) ) kautta 3 vaihe töpselistä. 3x25 pääsulake taulussa. 3x13A autosta virta rajattu. (Jos kiire niin on 3x14A myös käytetty )

Ajastettu yleensä lataa yöllä arkisin.

Eli yllä olevaan kyssäriin, kuormaa on helppo rajata autosta. (Myös tässä Telewell laturissa on mahdollista rajata jos auto joku nigarvehe)

Talossa katto ja lattialämmitys sun muut, vielä on sulakkeet kestäny :O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 945
Meillä tesla lataa Telewell 3 laturin (latureita nämä ei oikesti ole , laturit on autossa ;) ) kautta 3 vaihe töpselistä. 3x25 pääsulake taulussa. 3x13A autosta virta rajattu.

Eli yllä olevaan kyssäriin, kuormaa on helppo rajata autosta. (Myös tässä Telewell laturissa on mahdollista rajata jos auto joku nigarvehe)

Talossa katto ja lattialämmitys sun muut, vielä on sulakkeet kestäny :O
Kiinteä tehorajoitus on toki todella helppo toteuttaa. Se kuorman jako, pörssisähkön hintaa seuraava lataus tai vaikka aurinkopaneeleiden tuottoa seuraava lataus ovat sitten kertaluokkaa hankalampia ja kaipaavat enemmän älyä.

Jos esim. asuu sellaisen sähköyhtiön alueella jossa maksetaan sähköliittymässä kiinteää tehomaksua kuukauden tai vuoden korkeimman piikkitehon suhteen, niin olisi ihan kätevää rajata auton lataus niin, että sähköauton ostamisen takia tehomaksu ei nouse aivan taivaisiin vai siksi, että auto oli latauksessa samaan aikaan kun joulukinkku on uunissa ja sähkökiuas on päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Eikö takavuosina uutisoitu, että sähkönkulutus nousisi vain 10% jos koko autokanta sähköistyisi. Elon Musk on sitä mieltä, että sähkön kulutus tuplaantuu

 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
GM ultium patteritsydeemi vaikuttaa aika hyvältä. Jos joku solu ei enää pelitä, niin sen yksittäisen solun voi korvata uudella joka on vaikka ihan eri tekniikalla tehty. Eli voi olla sekaisin nykytekniikalla tehtyjä akkuja, vaikka rautafosfaattiakkuja ja myöhemmin mitä ikinä tekniikoita kehitetäänkin niin sinne vaan vanhojen akkujen sekaan. Soluissa oma äly joka keskustelee muiden solujen ja ajotietokoneen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Kävin kolmella katsastuskonttorilla ja kahdessa osattiin sanoa, että täytyy olla 5 paikkainen henkilöauto. Eli täytyy ostaa jostain takapenkin istuinosa, kun se on mennyt aikoinaan roskiin. Myös johonkin Traficom puh numeroon soitin, mutta sieltä ei osattu neuvoa tuossa asiassa.

Kolmannesta konttorista vielä luvattiin soitella minulle, kun saavat muutoskatsastuksiin perehtyneen henkilön kiinni. Itse muutoskatsastus olisi 50-58€.

Siitä romuautostahan saisi myös 1000€ rahaa sähköpyörään. Eli olisi fiksua muuttaa pakettiauto takaisin henkilöautoksi. Ja ottaa auto hetkeksi käyttöön 2020 vuoden puolellakin.
Kyllä ne siellä konttoreilla osaavat taas. Huomioiden tuo uudempi viestisi. Itseltä meinasivat muutos(pakko)katsastaa nelipaikkaisen maasturin 2 paikkaiseksi kun ei ollut takapenkki paikallaan, vaan kotona. Pienen neuvottelun jälkeen päästiin sopuun.
Sitten kun yritin farkku volvoa katsastaa 2paikkaiseksi pakuksi tai ha, niin ei löytynyt kahta samanlaista vastausta kun kyselin, ja annoin olla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Eikö takavuosina uutisoitu, että sähkönkulutus nousisi vain 10% jos koko autokanta sähköistyisi. Elon Musk on sitä mieltä, että sähkön kulutus tuplaantuu

Ensinnäkin, vaikka monen mielestä Elon Musk onkin Jumalasta seuraava, eikä suinkaan alaspäin, tässä tapauksessa kyseessä kuitenkin on stetsonista repäisty arvio eikä mikään tieteellisen laskennan tulos.

Toisekseen, on paljon maakohtaisia eroja, esim sähkönkulutuksen ja autonkäytön määrän suhteessa. Mutta jenkkienkin kaltaisessa ilmastotakapajulassa jossa ajetaan isoilla lava-autoilla ja sähkönkulutus on pienempää kaasuliesien/vesilämmittimien myötä puhutaan noin 30% lisäyksestä sähköntuotantoon:

If All U.S. Cars Suddenly Became Electric, How Much More Electricity Would We Need?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Kyllä ne siellä konttoreilla osaavat taas. Huomioiden tuo uudempi viestisi. Itseltä meinasivat muutos(pakko)katsastaa nelipaikkaisen maasturin 2 paikkaiseksi kun ei ollut takapenkki paikallaan, vaan kotona. Pienen neuvottelun jälkeen päästiin sopuun.
Sitten kun yritin farkku volvoa katsastaa 2paikkaiseksi pakuksi tai ha, niin ei löytynyt kahta samanlaista vastausta kun kyselin, ja annoin olla.
Pakuksi rekisteröinnissä määräävä tekijä on se että yli puolet kantavuudesta pitää olla tavaroille (ja yhden istuinpaikan painoksi lasketaan 75kg.)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
GM ultium patteritsydeemi vaikuttaa aika hyvältä. Jos joku solu ei enää pelitä, niin sen yksittäisen solun voi korvata uudella joka on vaikka ihan eri tekniikalla tehty. Eli voi olla sekaisin nykytekniikalla tehtyjä akkuja, vaikka rautafosfaattiakkuja ja myöhemmin mitä ikinä tekniikoita kehitetäänkin niin sinne vaan vanhojen akkujen sekaan. Soluissa oma äly joka keskustelee muiden solujen ja ajotietokoneen kanssa.

Tätä jos jatkokehittävät niin mainio idea olisi myydä autot ilman akkuja. Myyntiesitteessä lukisi vaan akkutilan koko ja sinne voisi laittaa juuri sen verran ja sen laisia akkusoluja kuin haluaa. Ostaisi vaikka alkuun tehtaalta 30kWh solut ja sitten talven ensiliukkaiden jälkeen romuttamolta halvalla 80kWh lisää sekalaisia soluja, joista osa saattaisi vaikka olla superkondensaattoreita mahdollistaen hetkelliset huimat piikkitehot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Pakuksi rekisteröinnissä määräävä tekijä on se että yli puolet kantavuudesta pitää olla tavaroille (ja yhden istuinpaikan painoksi lasketaan 75kg.)
Tuo tuottaa ongelmia vain lähinnä kun yritetään tehdä pakettiautoja jossa on paljon istumapaikkoja, joita ei enää niin innokkaasti tehdä kun vastaavaa veroetua ei ole mitä aiemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Mikä tämä saunan saaminen autoon juttu on? Nämä nyky hybridit ja täyssähköt lämpeää siihen mukavaan 20+asteeseen murto-osassa aikaa mitä joku vanha saab, tai siis lämmintä tulee käytännössä heti jos ei jotain koreankikottimia lasketa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Mikä tämä saunan saaminen autoon juttu on? Nämä nyky hybridit ja täyssähköt lämpeää siihen mukavaan 20+asteeseen murto-osassa aikaa mitä joku vanha saab, tai siis lämmintä tulee käytännössä heti jos ei jotain koreankikottimia lasketa.
Sitä, että anopin uusilla auriksilla ja corollalla oli samalaista ajaa syksy&talvi kuin 2005 primeralla, eli takalasit huurteesta (ja osin etusivulasitkin) ilmastointi automaatilla ja kylmäkone päällä...
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Sitä, että anopin uusilla auriksilla ja corollalla oli samalaista ajaa syksy&talvi kuin 2005 primeralla, eli takalasit huurteesta (ja osin etusivulasitkin) ilmastointi automaatilla ja kylmäkone päällä...
Tiesithän että ilmastoinnin automatiikka ei voi millään tietää vallitsevaa kosteutta auton sisällä ja näinollen huurtuminen on väistämätöntä?

Kuljettajan tehtävä on lisätä puhalluksen voimakkuutta jolloin lasit ainakin edessä pysyy auki, takalaseja on vaikea saada pysymään auki ellei niille ole suoraa puhallusta järjestetty kuten hyvin usein ei ole.

Auto kerää hyvin helposti paljon kosteutta sisään ja siihen neljä ihmistä päälle hengittämään niin ei voi mitenkään olettaa että automatiikka saa pidettyä kaikki lasit auki.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Sitä, että anopin uusilla auriksilla ja corollalla oli samalaista ajaa syksy&talvi kuin 2005 primeralla, eli takalasit huurteesta (ja osin etusivulasitkin) ilmastointi automaatilla ja kylmäkone päällä...
Automaatti pois päältä ja lisää puhallusta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Outoa, oma Auris Hybrid on erittäin nopea lämpiämään. Olisko pahimmillaan ollut ulkona -28C, ja ei todellakaan ollut "astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä".

Osasitko varmasti käyttää vierasta autoa tehokkaasti? Esim. ECO-tila rajoittaa lämpöä huomattavasti, joten sitä ei tule käyttää erityisen kylmällä säällä tai alkumatkasta.

Liitin oheen kuvan TM-talviautovertailusta, jossa oli mukana Auris Hybrid. Auris sai lämmityslaitteistaan täyden kympin. Takalasin- ja istuinlämmittimistä annettiin arvosana "kiitettävä". Maantiekokeessa -9C --> +23C kesti vain 9 minuuttia, mikä oli koko joukon nopein aika. Auto siis lämpesi 35,6C/10 min.

Toisessa kuvassa on TM-talviautossa Saab 900i 1990, joka lämpesi valtatiekokeessa 0 --> +23C 13 minuutissa, eli 17,7C/10 min. Takalasinlämmitin sai arvosanan "tyydyttävä" ja lämmityslaitteet kokonaisuutena 4/5 tähteä.

Saab on ollut aikoinaan hyvä lämpenemään, mutta uudempi Auris Hybrid lämpenee silti tuplanopeudella. Siinä on sähkövastukset avittamassa, vrt. tukankuivain, joka on aika ripeä tuottamaan lämpöä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Outoa, oma Auris Hybrid on erittäin nopea lämpiämään. Olisko pahimmillaan ollut ulkona -28C, ja ei todellakaan ollut "astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä".

Osasitko varmasti käyttää vierasta autoa tehokkaasti? Esim. ECO-tila rajoittaa lämpöä huomattavasti, joten sitä ei tule käyttää erityisen kylmällä säällä tai alkumatkasta.

Liitin oheen kuvan TM-talviautovertailusta, jossa oli mukana Auris Hybrid. Auris sai lämmityslaitteistaan täyden kympin. Takalasin- ja istuinlämmittimistä annettiin arvosana "kiitettävä". Maantiekokeessa -9C --> +23C kesti vain 9 minuuttia, mikä oli koko joukon nopein aika. Auto siis lämpesi 35,6C/10 min.

Toisessa kuvassa on TM-talviautossa Saab 900i 1990, joka lämpesi valtatiekokeessa 0 --> +23C 13 minuutissa, eli 17,7C/10 min. Takalasinlämmitin sai arvosanan "tyydyttävä" ja lämmityslaitteet kokonaisuutena 4/5 tähteä.

Saab on ollut aikoinaan hyvä lämpenemään, mutta uudempi Auris Hybrid lämpenee silti tuplanopeudella. Siinä on sähkövastukset avittamassa, vrt. tukankuivain, joka on aika ripeä tuottamaan lämpöä.
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.
Hyvin toimittu :rofl:

Oletko mahtanut ajaa 70 tai 80-luvun autoilla? Toiset olivat myös melko huuruisia laitteita. Jäätä saattoi olla ikkunan molemmin puolin, eikä lämppärit paljoa auttaneet.

Myös uusimmat saksalaiset premium autot voivat olla kosteita sisältä tietyissä olosuhteissa. Loppu vastuu on käyttäjällä näissäkin asioissa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.
Jos anoppi on viimeksi ajanut ECO-tilassa, niin se on oletuksena päällä myös seuraavalla ajokerralla. Silloin ilmakanavien sähkövastukset ovat kokonaan pois päältä ja lämmityslaitteen teho on muutenkin tavallista taloudellisempi, eli se astmainen hiiri. Paina normal tai power niin saat jellonan kuuman hönkäyksen.:thumbsup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Tiesithän että ilmastoinnin automatiikka ei voi millään tietää vallitsevaa kosteutta auton sisällä ja näinollen huurtuminen on väistämätöntä?

Kuljettajan tehtävä on lisätä puhalluksen voimakkuutta jolloin lasit ainakin edessä pysyy auki, takalaseja on vaikea saada pysymään auki ellei niille ole suoraa puhallusta järjestetty kuten hyvin usein ei ole.

Auto kerää hyvin helposti paljon kosteutta sisään ja siihen neljä ihmistä päälle hengittämään niin ei voi mitenkään olettaa että automatiikka saa pidettyä kaikki lasit auki.
Bemarissa on joku kosteus/huurtumisanturi tuulilasissa. en tiedä tarkkaan miten toimii mutta huomaa että joissain tilanteissa automaagisesti lisäilee puhallusta laseille.
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?
Se myös toimii, koska lasit ei ole koskaan huurussa, tottakai siellä on myös se nappi millä saa pakotettua maksimihuurteenpoiston.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?
Tuulilasi ei varsinaisesti ole ongelma (varmaan aika monessa autossa sinne tulee aina kylmällä ilmalla puhallusta), mutta esim. sivuikkunat ovat, koska niihin kaikissa autoissa ei edes saa kunnollista puhallusta nykyaikana - varsinkaan jos automaatti on käytössä. Takaikkunoiden huurtumisen estäminen taas vaatii jo taaksekin omat puhallusreikänsä.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Bemarissa on joku kosteus/huurtumisanturi tuulilasissa. en tiedä tarkkaan miten toimii mutta huomaa että joissain tilanteissa automaagisesti lisäilee puhallusta laseille.
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?
Se myös toimii, koska lasit ei ole koskaan huurussa, tottakai siellä on myös se nappi millä saa pakotettua maksimihuurteenpoiston.
Kyllä, monessa on, mutta ei kaikissa ja harvoin se tuulilasi on ongelma, vaan ne sivulasit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Jos anoppi on viimeksi ajanut ECO-tilassa, niin se on oletuksena päällä myös seuraavalla ajokerralla. Silloin ilmakanavien sähkövastukset ovat kokonaan pois päältä ja lämmityslaitteen teho on muutenkin tavallista taloudellisempi, eli se astmainen hiiri. Paina normal tai power niin saat jellonan kuuman hönkäyksen.:thumbsup:
No ilmankos, en tiedä tuollaisista eco-asetuksista. Omassa 2005 primerassa on automaatti-ilmastointi ja toimii yhtä hyvin eli huonosti kuin noiden uusien ilmastointi eco asetuksella. Ystävän outlanderissa samoja ongelmia, eikä mitään eco-asetuksia ole käytössä, joten oletin sen olevan normaalia japseille...
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
Renaultin plugin hybridit on näköjään hinnoiteltu, Captur on hieman alle 30k€ hinnallaan vissiin halvin plugari mitä suomesta löytyy, Megane menee tuonne 33k€ luokkaan. Teknisesti ehkä Hyundai Ionic ja Seat Leon välimaastoon. Paperilla Seat pyyhkii pöytää tehojen puolesta. Rellu ja Hyundai on noin 160hp ja Seat 200hp. Onko joku pyytänyt vaihtotarjouksia, millä merkillä mahdollisesti saa parhaat diilit?
Rellun ostaminen uutena ja vielä koeajamatta kuulostaa kyllä melkoiselta lottoamiselta, joku joskus totesi, että sitikan ostaminen uuten on taloudellinen itsemurha. Pätee varmaan joka ranskikseen tai jopa mihin vaan uuteen autoon...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Renaultin plugin hybridit on näköjään hinnoiteltu, Captur on hieman alle 30k€ hinnallaan vissiin halvin plugari mitä suomesta löytyy, Megane menee tuonne 33k€ luokkaan. Teknisesti ehkä Hyundai Ionic ja Seat Leon välimaastoon. Paperilla Seat pyyhkii pöytää tehojen puolesta. Rellu ja Hyundai on noin 160hp ja Seat 200hp. Onko joku pyytänyt vaihtotarjouksia, millä merkillä mahdollisesti saa parhaat diilit?
Rellun ostaminen uutena ja vielä koeajamatta kuulostaa kyllä melkoiselta lottoamiselta, joku joskus totesi, että sitikan ostaminen uuten on taloudellinen itsemurha. Pätee varmaan joka ranskikseen tai jopa mihin vaan uuteen autoon...
Itse pyysin tarjousta Rellu Zoe:sta ja VW id3:sta. VW tarjous oli huomattavasti parempi. Hyundailla eivät osanneet antaa kunnon tarjousta ollenkaan. Mukamas romutuspalkkiota ja alennusta ei voi antaa yhtä aikaa, mikä taas ei pidä paikkansa. Koska romutuksen saa hankittua itsekin. Rellulla oli vähän sama ongelma, että eivät osanneet antaa alennusta. Varmaan myyjästäkin kiinni, että mikä tarjous sieltä sattuu tulemaan?

Seat Leon ladattavasta oli noin -2000€ tarjous, mutta se ei ole enää voimassa. Seatista en ole edes tarjousta kysynyt.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
No ilmankos, en tiedä tuollaisista eco-asetuksista. Omassa 2005 primerassa on automaatti-ilmastointi ja toimii yhtä hyvin eli huonosti kuin noiden uusien ilmastointi eco asetuksella. Ystävän outlanderissa samoja ongelmia, eikä mitään eco-asetuksia ole käytössä, joten oletin sen olevan normaalia japseille...
Normaalia korealaisille on olla aina TM:n talvitestin parhaiten lämpiävä auto viimosen 15v ajan. Sun Saab-muistelot jostain ennen sotia on humoristisia, vielä kun yrität rakentaa aasinsiltaa edes viimosen 15v. aikakaudelle niistä. ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Marraskuun myydyimmät sähköautot suomessa. XC40:stä saatu 1 kpl suomeen. Norjassa noita on jo toimitettu enemmänkin, joten varmaan suomessakin noiden toimitukset alkaa lähiaikoina ja kivunnee myynneissä kärkipäähän.

marraskuu.PNG
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 592
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom