Jos käyttötarve on vain akku täyteen yön aikana, niin halvin tyhmä laite on riittävä. Riittää varmasti suurimmalle osalle normipulliaisia, kunhan sähköliittymässä on tarpeeksi vapaata kapasiteettia haluttuun yölatausmäärään.Hienoa keskustelua, osaako kukaan kertoa että mitä syitä ns. normipulliaiselle olisi ostaa muita kuin noita mainittuja "edullisia" 11KW latureita? Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?
Sitten jos tarvii aktiivista tehonohjausta mistä hyvänsä syystä, esim. sulakkeiden riittävyyden tai pörssisähkön käytön vuoksi, niin tarvii sen vähän kalliimman laitteen. Tai jos tarvii energiamittausta johonkin laskutukseen tai vain oman mielenkiintonsa vuoksi, niin pääsee myös maksamaan lisää.
Omakotitalokäytössä tai vastaavassa noilla vielä tonnin enemmän maksavilla ei tee mitään lisää. Ne saa lähinnä keskustelemaan keskenään kuormanjaosta isommalla parkkialueella ja lähettämään laskutusdataa pilveen. Tai sitten ne vaan maksaa sen pari tonnia tuomatta mitään muita ominaisuuksia, markkinat ovat aika villissä vaiheessa.
Omassa käytössä ostamani säädettävä 22 kW:n latausasema on toistaiseksi täysin yliampuva maksimitehonsa suhteen. 90% käyttötapauksista sujuisi auton mukana tulleella 1,8 kW:n sukomokkula ihan täysin, eikä pörssisähkölläkään kovin paljoa häviäisi joka yö vähän väärille tunneille jakautuvalla latauksella. Autokaan ei maksimissaan ota kuin 6,7 kW yhdestä vaiheesta ja siihen taas ei 3x25 A pääsulakkeet riitä. Käytön helppous kärsisi toki merkittävästi ilman toisen latauslaitteen ostoa (lataus myös päivittäisen ajomatkan toisessa päässä). Mutta sitten tämän päivän kaltaisiin tilanteisiin tuo auttaa, kun aamulla on ensin ajettu akku tyhjäksi ja sitten iltapäivällä pitää taas olla menossa, niin sukolaturilla akku ei ehtisi täyttyä. Isommasta latausasemasta voi säätää 18 A latauksen käyttöön ja akku täyttyy neljään tuntiin sukolaturin 8,5 tunnin sijaan. Vielä hätäisempää latausta tarviva ostaa sitten sen accelevin muuntajalaitteen, jolla (yksivaiheisen auton) latausaika vielä puolittuu.