Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
116
Akkupakat oli keskustelun ulkopuolella.
Ethän sä nyt voi mitenkään erottaa kiinteästi asennettua akkupakaa keskustelusta, kun puhutaan polttomoottori vs sähkömoottori. Sähkön ja polttoaineen voi toki jättää pois keskustelusta, mutta akku on vain = "energiavarasto", kuten polttoainetankkikin.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jos sulla on kotilatausasema ja se on asianmukaisesti asennettu eli siinä on omat sulakkeet ym niin sen kauttahan vahinko on silloin tullut ajoneuvoon. :hmm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ethän sä nyt voi mitenkään erottaa kiinteästi asennettua akkupakaa keskustelusta, kun puhutaan polttomoottori vs sähkömoottori. Sähkön ja polttoaineen voi toki jättää pois keskustelusta, mutta akku on vain = "energiavarasto", kuten polttoainetankkikin.
Joo, no se akku on kuitenkin se palikka joka tekee sähköautosta kalliin. Itse sähkömoottori ja sen vaatima voimansiirto ovat jo nyt huomattavasti halvempia kuin polttiksen vastaavat osat, vaikka niiden valmistumäärät ovat vielä olemattomia.

Toisaalta, se akku on myös osa joka pitää arvonsa kaikkein pisimpään - olettaen että akkujen valmistuksesta ei jostainsyystä tule ihan ilmaista. 20 vuotta vanhoja kohtuu asiallisesti toimiva sähköautoja ei tule saamaan 500e leimattuna, kuten nykyisiä polttiksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ethän sä nyt voi mitenkään erottaa kiinteästi asennettua akkupakaa keskustelusta, kun puhutaan polttomoottori vs sähkömoottori. Sähkön ja polttoaineen voi toki jättää pois keskustelusta, mutta akku on vain = "energiavarasto", kuten polttoainetankkikin.
Luepas toi aiempi keskustelu ennen kuin alat enemmän pätemään. Akuston hinnan osuutta ja niiden hinnankehityksen vaikutusta pohdittiin. Kaikin tavoin tarkoituksenmukaista oli pohtia auton hintaa ilman akkua.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Suuremman riskin näen ehkä mökille tai vastaavaan lähtiessä kun on väliaikaislaturin varassa ja asennukset vanhat.

Ukkosessa on kyllä valtavat voimat, että välttämättä ei myöskään latausaseman ylijännitesuojaus riitä vaan parhaaseen suojaukseen vaaditaan monta tasoa.

Screenshot_20201121-193708_Drive.jpg
.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
116
Itse sähkömoottori ja sen vaatima voimansiirto ovat jo nyt huomattavasti halvempia kuin polttiksen vastaavat osat, vaikka niiden valmistumäärät ovat vielä olemattomia.
Joo, toki. Mutta vaikka tuollainen kestomagnetoitu reluktanssimoottori vaatii aika suuren määrän tarkkoja työvaiheita, eli ei se nyt NIIN kaukana ole jonkun 3 tai 4 pyttyisen peruskinnerin voimanlähteestä työnä. Sähkömoottoreita on kuitenkin valmistettu jo kohta 150 vuotta, eikä niissä ole mitään läpimurtoa tapahtunut, vaan niiden valmistustehokkuus on seurannut yleistä automatisointia. Halvempi, kyllä, mutta ei niin radikaalisti, kuin jotkut antaa ymmärtää. Se vaan tehdään eri tavalla; polttiksessa ne osat on aluksi levällään, kun taas se sähkömoottori valmistuu kahdessa kappaleessa, koko ajan osia lisäten. Ja joku venttiilikoneiston monimutkaisuus kompensoituu taajuusmuuttajilla ja muilla uniikeilla osilla sähköpuolella. Eli kyllä nekin nyt vaan on monimutkaisia laitoksia.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Kuinkahan latauksessa oleva plugari/sähköauto tykkää jos ukkonen iskee lähelle linjoihin? Tuli mieleen kun torstain myrskyn jälkeen on valot vilkkuneet ja sähköt katkeilleet täällä haja-asutusalueella. Onko kokemuksia meneekö mahdolliset vahingot kaskoon tai johonkin muuhun vakuutukseen. Perus sähkökatkosta en usko että mitään tapahtuu.
Jos oikeasti pelottaa ylijännitepiikki niin kannattaa keskeyttää lataus. Teslassa ainakin saa sovelluksesta latauksen lopetettua, olettaisin että muissa vehkeissä sama
Vielä jos pelottaa ettei kontaktorin ilmaväli riitä niin sitten piuha irti mutta itse en näe sitä tarpeelliseksi jos maadoitukset on kunnossa. Energiamäärät jää niin pieniksi
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Toisaalta, se akku on myös osa joka pitää arvonsa kaikkein pisimpään - olettaen että akkujen valmistuksesta ei jostainsyystä tule ihan ilmaista. 20 vuotta vanhoja kohtuu asiallisesti toimiva sähköautoja ei tule saamaan 500e leimattuna, kuten nykyisiä polttiksia.
Miksi ei saisi, toki siis inflaatiokorjattuna vuosikymmenien päähän? Ehkä akulla boi pieni arvo olla romumetallina mutta ei se romuarvo nyt valtava ole.

Ja en usko että 30 vuotta vanhoista huonokuntoisista autoista on millään tapaa haluttavampia tulossa kuluttajille kuin nyt, korkeintaan päin vastoin jos IT-puolen kehittyminen ja merkityksen kasvu jatkuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo, toki. Mutta vaikka tuollainen kestomagnetoitu reluktanssimoottori vaatii aika suuren määrän tarkkoja työvaiheita, eli ei se nyt NIIN kaukana ole jonkun 3 tai 4 pyttyisen peruskinnerin voimanlähteestä työnä. Sähkömoottoreita on kuitenkin valmistettu jo kohta 150 vuotta, eikä niissä ole mitään läpimurtoa tapahtunut, vaan niiden valmistustehokkuus on seurannut yleistä automatisointia. Halvempi, kyllä, mutta ei niin radikaalisti, kuin jotkut antaa ymmärtää. Se vaan tehdään eri tavalla; polttiksessa ne osat on aluksi levällään, kun taas se sähkömoottori valmistuu kahdessa kappaleessa, koko ajan osia lisäten. Ja joku venttiilikoneiston monimutkaisuus kompensoituu taajuusmuuttajilla ja muilla uniikeilla osilla sähköpuolella. Eli kyllä nekin nyt vaan on monimutkaisia laitoksia.
Joo, mutta kaikesta huolimatta, jo nykyisellään se sähkömoottori ohjauslaitteineen on ihan selkeästi halvempi kuin polttis ohjauksineen. Ehkä johonkin vinkuintian markkinoille tehtävä kaasarikone voi olla jopa halvempi, mutta jos verrataan normaaliin länsimaiseen henkilöauton moottoriin, johon kaikkien saaste ja hienosäätölaitteiden lisäksi nykyään jo pääsääntöisesti kuuluu myös ahdin, niin kyllä se sähkömoottori on jo niin paljon edullisempi ettei siitä ole epäselvyyttä.

Tuon lisäksi polttomoottori tarvitsee vaihteiston, halvin 5 nopeuksinen manuaali ei ole tietysti kovin kallis valmistaa, mutta silti huomattavasti kalliimpi kuin sähköauton vastaava komponentti, jonka lisäksi 5 pykäläinen manuaali ei myöskään edusta sitä nykyaikaista pääsääntöä, vaan löytyy lähinnä vain kaikkein edullisimmista autoista. (Tosin esim pösöllä kaikkein halvin vaihteistohan ei yleensä ole manuaali, vaan robotti. En oikein tiedä miksi, mutta on offtopikkia)

Miksi ei saisi, toki siis inflaatiokorjattuna vuosikymmenien päähän? Ehkä akulla boi pieni arvo olla romumetallina mutta ei se romuarvo nyt valtava ole.

Ja en usko että 30 vuotta vanhoista huonokuntoisista autoista on millään tapaa haluttavampia tulossa kuluttajille kuin nyt, korkeintaan päin vastoin jos IT-puolen kehittyminen ja merkityksen kasvu jatkuu.
Eihän sen litiumakun romumetalliarvo valtava ole, mutta käytännössä vielä alle 50% alkuperäisestä kapasiteetistaan omaavanakin litiumakuston energiatiheys on moninkertainen uuteen normaaliin lyijyakkuun verrattuna. Sähköauton akuston pitää olla todella loppuun käytetty että sillä ei ole enää muuta kuin metallien romuarvo.

Uskallan väittää että vielä ei ole maailmassa modernin (litiumakkuisen järkevällä rangella) sähköauton ajoakkua käytetty niin loppuun että sillä olisi enää romuarvo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Eihän sen litiumakun romumetalliarvo valtava ole, mutta käytännössä vielä alle 50% alkuperäisestä kapasiteetistaan omaavanakin litiumakuston energiatiheys on moninkertainen uuteen normaaliin lyijyakkuun verrattuna. Sähköauton akuston pitää olla todella loppuun käytetty että sillä ei ole enää muuta kuin metallien romuarvo.

Uskallan väittää että vielä ei ole maailmassa modernin (litiumakkuisen järkevällä rangella) sähköauton ajoakkua käytetty niin loppuun että sillä olisi enää romuarvo.
Li-ion akkujen kuluminenhan ei ole mitään tasaista hiipumista, vaan lopussa tapahtuu täydellinen romahdus ja akku muuttuu hyvin nopeasti kokonaan käyttökelvottomaksi.

Tyyliin näin:
1606059243428.png


Tuota voidaan hidastaa lataamalla vähemmän korkealle jännitteellä (jonka kaikki sähköautot jo tekevät) ja sillä, että jätetään oikeasti akkuun sitä ylä- ja alapään puskuria. Noilla toimilla romahdus tapahtuu vasta jossain tuhannen syklin tuolla puolen.

Auton ilmoittama SOH ei vastaa näitä käyrä oikeastaan mitenkään, koska SOH:in laskentaa ei ole määritelty mitenkään tiukasti ja esitetty lukema on vain nettokapasiteetin muutos jonka auton käyttäjä näkee. Se mitä ylä- ja alapuskureiden todelliselle koolle on tapahtunut jne. ei näy siitä yhdestä "SOH 94%" lukemasta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Pelkällä sähköllä ei voinut ajaa 10 pakkasastetta kylmemmässä ilmassa. Alle –28 asteen lämpötilassa auto ei käynnistynyt ollenkaan. Auton toimintasäde sähköllä laski talvella väitetysti 28 kilometriin.
Onko yleistäkin, että hybrideillä tai sähköautoilla ei voi ajaa kovemmassa pakkasessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
  • Tykkää
Reactions: T0m
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Hybridin ajoakulla käynnistetään polttis ja kun se ei pakkasen takia toimi, niin ei voi käynnistää polttistakaan?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163

Onko yleistäkin, että hybrideillä tai sähköautoilla ei voi ajaa kovemmassa pakkasessa?
Meillä oli toyota prius Plus hybrid, yli kolmenkympin pakkasilla talvella polttomoottori hörähti heti käyntiin. Akku tuli sit mukaan peliin ku vähän lämpes. Yleensä vaati 20km ajoa että koko kapasiteeti oli kunnolla käytössä. Mut kyl se hybrid ominaisuus toimi, vaan polttis kävi tosi tiheään kovilla pakkasilla -> koska lämpöä kabiiniin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Li-ion akkujen kuluminenhan ei ole mitään tasaista hiipumista, vaan lopussa tapahtuu täydellinen romahdus ja akku muuttuu hyvin nopeasti kokonaan käyttökelvottomaksi.

Tyyliin näin:


Tuota voidaan hidastaa lataamalla vähemmän korkealle jännitteellä (jonka kaikki sähköautot jo tekevät) ja sillä, että jätetään oikeasti akkuun sitä ylä- ja alapään puskuria. Noilla toimilla romahdus tapahtuu vasta jossain tuhannen syklin tuolla puolen.

Auton ilmoittama SOH ei vastaa näitä käyrä oikeastaan mitenkään, koska SOH:in laskentaa ei ole määritelty mitenkään tiukasti ja esitetty lukema on vain nettokapasiteetin muutos jonka auton käyttäjä näkee. Se mitä ylä- ja alapuskureiden todelliselle koolle on tapahtunut jne. ei näy siitä yhdestä "SOH 94%" lukemasta.
Ovat monet todenneet että käytännön hiipuminen ei vastaa tuota laboratoriossa tehtyä nopeutettua vanhentamista, vaan akut toimivat paljon lineaarisemmin.

Nuohan ovat siis niitä labrassa tehtyjä kokeita kennoilla joita yliladataan ja puretaan huomattavaan alijännitteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ovat monet todenneet että käytännön hiipuminen ei vastaa tuota laboratoriossa tehtyä nopeutettua vanhentamista, vaan akut toimivat paljon lineaarisemmin.

Nuohan ovat siis niitä labrassa tehtyjä kokeita kennoilla joita yliladataan ja puretaan huomattavaan alijännitteeseen.
Niin - sen takia sinne akkuun jätetään sitä top ja bottom bufferia. Kyse on vain siitä, että sen jälkeen kun se bufferi on syöty, niin ennemmin tai myöhemmin tulee se romahdus. Jos romahdus tulee väliläl 2000-2500 sykliä kohdalla 80kWh akulla, niin eihän sitä ehdi ikinä saavuttaa tavallisessa ajossa, joten aika akteemisesta asiata voi olla käytännön autoissa kyse.

Tuotahan näkyy joissain vanhoissa leaf-yksilöiden akuissa, jotka ovat sulaneet aivan täysin. Varmaan huonon BMS:n ja kovan käytön takia.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Ovat monet todenneet että käytännön hiipuminen ei vastaa tuota laboratoriossa tehtyä nopeutettua vanhentamista, vaan akut toimivat paljon lineaarisemmin.

Nuohan ovat siis niitä labrassa tehtyjä kokeita kennoilla joita yliladataan ja puretaan huomattavaan alijännitteeseen.
Nimenomaan about lineaaristihan ne noissa käppyröissä kuluvatkin, kunnes siten tulee seinä vastaan ja varaus romahtaa. Eli ei voida päätellä että jos akun kapasiteetista on 75% jäljellä x vuoden ja y kilometrin jälkeen, että akkulla olisi vielä 2x vuotta ja 2y kilometriä edessä ennen kapasiteeti on 25% ja senkin jälkeen vielä toimisi lyhyellä matkalla.

Mitä tulee tähän että ei olisi autoja joista akku olisi alle 50% niin ihan esimerkkinä se muistaakseni täälläkin esillä ollut maailman eniten ajettu Tesla on menossa kolmannessa akussa ja neljännessä sähkömoottorissa 1,2 miljoonan kilometerin kohdalla. Maailman ykkönen: Tällä Teslalla on ajettu jo 1,2 miljoonaa kilometriä

Suomen (tiettävästi) eniten ajetusta meni akku ensimmäisen kerran vaihtoon 600 000km kohdalla kun hyytyi täysin:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429

Toki vain pari esimerkkiä, mutta pointti lienee selvä. Ja siis eihän tuo missään nimessä ole huonosti, harva polttiskaan on puolta miljoonaa päässyt ilman merkittäviä remotteja. Mutta ei ne akut mitään ikuista arvotavaraa ole ja tuskin estävät millään tapaa sähkiksiä muuttumasta tonninpommiksi sitten kun ikää alkaa olla kolmatta vuosikymentä ja kilometrejä kymmennen keltaa pallonympärys, aivan kuten polttiksissakin. Eikä joku vuoden 2020 ruostunut Model 3 ole kovinkaan hieno ja haluttu peli vuoden 2040 markkinoilla, yhtään enempää kuin joku vuoden 2000 ruostunut Primera on nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122

Onko yleistäkin, että hybrideillä tai sähköautoilla ei voi ajaa kovemmassa pakkasessa?
Onko tästä maininnasta artikelissä mitään lisätietoa? Mitä päivitys tekee?
Autoilijalle tarjottiin ilmaista ohjelmistopäivitystä, joka olisi mahdollistanut paremman talviajon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Jahas, raflaava otsikko, että phev olisi aihetta seuraavaan päästöskandaaliin... En tiedä kenet yllätti tieto, että phev olisi muuta kuin autonvalmistajien keino välttyä päästösakoilta...

 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Hybridin ajoakulla käynnistetään polttis ja kun se ei pakkasen takia toimi, niin ei voi käynnistää polttistakaan?
Toyotan hybrideissä on oma 12v käynnistysakku eli ne kyllä toimii kovilla pakkasilla. Ainakin noissa pienemmissä Yaris/Auris se on vaan aika onneton ja taitaa olla suurin syy noiden tielle jäämiseen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
TEEMAT 22.11.2020 19:15

Monien sähköautojen ostosuositus aleni – kuluttajalehden mukaan luotettavuus unohtuu, kun valmistajat yrittävät luoda mielikuvaa luksuksesta

Consumer Reports -lehti antoi sapiskaa muun muassa kahdelle Tesla-mallille. Viimeistelyn heikko laatu ja pakkomielteinen ylellisyyden mielikuvan luominen korpesivat kuluttajalehteä. TESLA
Timo Nieminen


Amerikkalainen kuluttajajulkaisu Consumer Reports (CR) on yksilöinyt perusteet, joihin nojautuen se alensi esimerkiksi Audi e-Tronin, Kia e-Niron ja kahden Tesla-mallin ostosuositusta. CR myös täsmensi syitä siihen, miksi se kehottaa kuluttajia suhtautumaan varauksellisesti, kun autonvalmistajat tuovat markkinoille ensimmäistä kertaa täyssähköisen mallin.

CR on tähän saakka tähän saakka suositellut sähköautojen ostamista melko auliisti. Lähipäästöjen alhaisuuden ja ajokilometrien edullisuuden lisäksi CR on perustanut arvionsa muun muassa siihen, että sähköautojen voimalinjojen yksinkertaisuus vähentää vikojen mahdollisuutta ja huollon tarvetta.

– Nyt omat tutkimuksemme ja saamamme palaute kertovat, että iso osa sähköautojen ongelmista ei johdu voimalinjasta. Yllättävän monet korjaamokäynneistä liittyvät autojen tietoviihdejärjestelmiin ja muuhun matkustusmukavuutta lisäävään teknologiaan. Näyttää siltä, että valmistajilla on tarve luoda sähköautoistaan ylellisyyden ja nautinnollisuuden mielikuva. Hohdokkuuden tunnetta rakennetaan sitten teknologialla, jonka sudenkuopat ja lastentaudit jäävät kuluttajien taakaksi, sanoo CR:n auto-osaston tekninen johtaja Anita Lam.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
Tesla sijoittui CR:n tuoreessa automerkkien luotettavuusraportissa toiseksi viimeiseksi. Taakse jäi vain Lincoln.

Teslan Y- ja X-mallit saivat uudeksi suosituksekseen "keskitasoa heikompi". Molempia malleja moitittiin raportissa viimeistelyn heikosta laadusta.

Varsinaiseen voimalinjaan liittyviä ongelmia on CR:n mukaan varsinkin niissä autoissa, jotka ovat valmistajien ensimmäisiä täyssähköisiä malleja.

– Kun täyssähköinen voimalinja tuodaan markkinoille ensimmäisen kerran, on tietenkin suuri mahdollisuus siihen, että myös epäkohtia alkaa vähitellen paljastua vasta ensimmäisen kerran. Etenkin, kun sähköisten automallien markkinoille tuomisessa tuntuu olevan usein kova kiire, toteaa CR:n autotestauksesta vastaava johtaja Jake Fisher.

 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Toyotan hybrideissä on oma 12v käynnistysakku eli ne kyllä toimii kovilla pakkasilla. Ainakin noissa pienemmissä Yaris/Auris se on vaan aika onneton ja taitaa olla suurin syy noiden tielle jäämiseen.
Toyotan 12v akku ainoastaan kytkee korkeajänniteakun järjestelmään ja startti tapahtuu sähkömoottorilla. Se on paljon luotettavampi ja moottoriystävällisempi tapa käynnistää auto kylmällä kun startimoottori tehosta johtuen.

Toyotan hybrideissä tuo 12v akku on kyllä tosiaan se ainoa komponentti, joka porsii jossain vaiheessa. Mutta niinhän se tapahtuu polttisautoissakin. Itsellä meni Priuksen akku kuuden vuoden jälkeen ja Lexuksen akku 10 vuoden kohdalla. Priuksessa ja uskoisin myös Yaris/Auris on normaalia pienempi 12v akku, joka menee tietysti nopeammin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Toyotan 12v akku ainoastaan kytkee korkeajänniteakun järjestelmään ja startti tapahtuu sähkömoottorilla. Se on paljon luotettavampi ja moottoriystävällisempi tapa käynnistää auto kylmällä kun startimoottori tehosta johtuen.

Toyotan hybrideissä tuo 12v akku on kyllä tosiaan se ainoa komponentti, joka porsii jossain vaiheessa. Mutta niinhän se tapahtuu polttisautoissakin. Itsellä meni Priuksen akku kuuden vuoden jälkeen ja Lexuksen akku 10 vuoden kohdalla. Priuksessa ja uskoisin myös Yaris/Auris on normaalia pienempi 12v akku, joka menee tietysti nopeammin.
Emäntä tappoi 12v vanhan Toyota Corollan alkuperäisakun juuri kun oli unohtanut sisävalon päälle ja akku pääsi tyhjäksi, siis aivan tyhjäksi. Älylaturi ei suostunut edes latamaan joten työnsin tyhmällä laturilla siihen muutaman tunnin virtaa jolloin älylaturikin suostui alkamaan lataamaan. Kyllä se starttasi yön jälkeen pikku pakkasessa, mutta juuri ja juuri joten motonetista uutta akkua. Tuossa on juuri tuollainen pikkuinen 45Ah akku...
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Jahas, raflaava otsikko, että phev olisi aihetta seuraavaan päästöskandaaliin... En tiedä kenet yllätti tieto, että phev olisi muuta kuin autonvalmistajien keino välttyä päästösakoilta...

Eli Norjassa ja Yhdysvalloissa päästään suhteellisen lähelle vanhan NEDC-syklin oletuksia sähköllä ajetuista kilometreistä, Kiinassa taas ei ole latausinfraa tai paikalliset PHEV:t ei oikein toimi, ja Hollannin ja Saksan työsuhdeautoilijoista taas suuri osa ei ilmeisesti edes ota latauskaapeleita takaluukusta. Näistä erilaisista ja hyvin erikokoisista markkinoista saadaan hyvin erilaisia lukuja, ei niitä oikein voi yhdistää yhdeksi päätelmäksi.

Mitenkähän muuten jenkki- ja kiinakulutukset on normalisoitu tähän... siellä on omat normit.

Tutkimuksen mukaan PHEV:illä muuten itse asiassa ajetaan paljon sähköllä - pidemmän kantaman PHEVeillä ajetaan sähköllä yhden keskimääräisen auton ajosuoritteen verran vuodessa. Tämä siitä huolimatta, että osassa maista ajetaan hyvin vähän sähköllä, mikä alentaa keskiarvoja.

"Most PHEVs have type-approval all-electric ranges of 30–60 km and electrify 5,000–10,000 km a year. PHEVs with high all-electric ranges of 80 km or more achieve 12,000–20,000 km mean annual electric mileages, which is comparable to the annual mileage of the car fleet in Germany and the United States. The high annual electric kilometers reflect high annual mileages of PHEVs despite low UFs."
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?
Asia on varmaan juuri näin. PHEV:ien joukossa sitten on niitä hyviä, joilla polttista tarvitaan vain pitkillä matkoilla ja kylmäkäytön osuus jää pieneksi. Osa sitten käyttää sitä polttista myös silloin kun akussa on virtaa ja merkittävä osa käytöstä voi olla sellaista että moottori ei ole lämmennyt kunnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?
No syy on lähinnä se, että Saksassa jotkut 100tkm/v ajavat kaupparatsut ostelevat PHEV-bemmejä, passatteja ja mersuja -> utility factor jää naurettavan alhaiseksi kun vetää 500km siivun motaria. Ei sille mahda mitään.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sähköpassat tmv tulossa.

Autojätiltä 700 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähköfarkku
24.11.202005:30
AUTO
LIIKENNE
AUTOMESSUT
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA

Range King. Volkswagenin johtaja vahvisti merkiltä olevan tulossa täyssähköinen farmari.KUVA: VOLKSWAGEN

Volkswagenin johtaja kertoi uutuudesta sosiaalisessa mediassa.

Lukuaika noin 1 min
Volkswagenin henkilöauto-osaston toimitusjohtaja Ralf Brandstätter käytti viime viikon lopulla sosiaalista mediaa joko rentoutuneena ja vahingossa, tai tarkasti laskelmoiden ja tahallaan, paljastaakseen merkin tuovan vuodeksi 2023 markkinoille urheilullisen täyssähköfarmarin.

LinkedIniin postaamassaan julkaisussa Brandstätter poseeraa valmiinoloisen täyssähköisen farmarikorimallisen Volkswagenin ratissa leveä hymy kasvoillaan. Asiasta kertoivat viikonloppuna lukuisat automediat, kuten CarScoops, Motor Illustrated ja The Driven, minkä jälkeen asia levisi viraaliksi.


Miellyttää johtajaa. Ralf Brandstätteria nauratti sosiaaliseen mediaan laittamassaan kuvassa.KUVA: LINKEDIN, KUVAKAAPPAUS
Työnimellä ID.Space Vizzion kulkeva auto esiteltiin ensimmäisen kerran konseptina vuoden 2019 Los Angelesin autonäyttelyssä. Toisissa yhteyksissä VW on kutsunut autoa Aero B -nimellä. Sen kerrotaan yltävän jopa 700 kilometrin toimintamatkaan.

MAINOS FINNVERA
Pk-yrityksillä erinomainen kasvun paikka

Auto on jatkoa Volkswagenin modulaariselle MEB-sähköautoarkkitehtuurille rakentuville tuoreelle ID.3-, ja Suomessa tämän viikon torstaina esiteltävälle ID.4-sähköautoperheelle. Euroopan markkinoille merkiltä on luvassa myös crossover-coupe-tyyppinen ID.5.

Konseptimallissa oli 275 hevosvoiman ja 550 newtonmetrin suorituskyvyn tarjoava sähkömoottori, sekä 82 kilowattitunnin akku. Koska sen kerrottiin yltävän 590 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella, lienee autosta luvassa suuremmallakin akustolla varustettu malli.

”Aero B on tulkintamme kestävästä premiumista”, Brandstätter sanoi LinkedInissä.

Brandstätter jatkoi auton olevan tyylikäs ja tilava kuten Phaeton, valtavalla tavaratilalla parannettuna. Lisäksi sulavan muotoilun ansiosta luvassa on ennenkuulumattoman pieni ilmanvastuskerroin.
Autojätiltä 700 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähköfarkku
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Tulisipa sieltä enemmän Passatilta kuin kananmunan ja avaruusaluksen sekasikiöltä näyttävä auto :btooth:


Edit: No, on sitä kamalampiakin nähty
Volkswagen aims for 2023 with electric station wagon - electrive.com


VW ID. Space Vizzion: In der Tiefe des Raums | STERN.de
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
"Aluksi sitä valmistetaan Kiinassa, ja myydään siellä vuodesta 2022 alkaen. Myöhemmin ID.6 tulee myös Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille."
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Paska mäihä, mutta saavatpa siitä rakenteesta kokemusta ettei olis lapsentauteja enää tekniikan osalta kun pienemmät ID:t ajaa tekniikan sisään. Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461

En huomannut tätä vielä täällä. Tiedä sitten, nykyautoissa kautta linjan ongelmia käyttövoimasta riippumatta. Toki tekniikka sähköautopuolella tuoretta ja ongelmia sen vuoksi voi olla enemmän.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
En huomannut tätä vielä täällä. Tiedä sitten, nykyautoissa kautta linjan ongelmia käyttövoimasta riippumatta. Toki tekniikka sähköautopuolella tuoretta ja ongelmia sen vuoksi voi olla enemmän.
Sivu taaksepäin, tältä aamulta. :kahvi:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"
Tätä olen aina ihmetellyt. Auton koreja osataan tehdä ja vieläpä oikein hienosti, niin miksi kaikki se hienous ja vuosikymmenten ammattitaito katoaa kuin pieru Saharaan, kun auto sähköistetään. Miksi siitä on pakko tulla väkisinkin avaruussämpylä, kun kysyntää olisi varmasti auton näköiselle autolle.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tätä olen aina ihmetellyt. Auton koreja osataan tehdä ja vieläpä oikein hienosti, niin miksi kaikki se hienous ja vuosikymmenten ammattitaito katoaa kuin pieru Saharaan, kun auto sähköistetään. Miksi siitä on pakko tulla väkisinkin avaruussämpylä, kun kysyntää olisi varmasti auton näköiselle autolle.
Varmaankin on haluttu tietoisesti rajata ostajakuntaa ainakin toistaiseksi. Polttomoottoriversioita halutaan vielä myydä ja rahastaa niin pitkään kun se vain suinkin on teknisesti mahdollista. Toisaalta kapasiteettia valmistaa huomattavia määriä sähköautoja ei taida vielä perinteisillä valmistajilla tosiasiassa olla.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Ei tuo uusi passatti mun silmään ruma ole, etupuskuriin omakin silmä vielä totuttelee, muilta osin aivan hyvännäköinen auto.
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut ja ilmalämpöpumppu joka toimii jopa -25 asteeseen.
Pidän tätä jopa hieman ristiriitaisena siihen, kun toissapäivänä vieruspumpulla tankannut golf7 kuski tottuneesti täydensi moottoriöljyä samalla. Huijaanko itseäni kuvitellen että vw laatu on parantunut? Id4 (buzzia odotellessa) kyllä tosissani suunnittelen talouteen
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.

Nimenomaan about lineaaristihan ne noissa käppyröissä kuluvatkin, kunnes siten tulee seinä vastaan ja varaus romahtaa. Eli ei voida päätellä että jos akun kapasiteetista on 75% jäljellä x vuoden ja y kilometrin jälkeen, että akkulla olisi vielä 2x vuotta ja 2y kilometriä edessä ennen kapasiteeti on 25% ja senkin jälkeen vielä toimisi lyhyellä matkalla.

Mitä tulee tähän että ei olisi autoja joista akku olisi alle 50% niin ihan esimerkkinä se muistaakseni täälläkin esillä ollut maailman eniten ajettu Tesla on menossa kolmannessa akussa ja neljännessä sähkömoottorissa 1,2 miljoonan kilometerin kohdalla. Maailman ykkönen: Tällä Teslalla on ajettu jo 1,2 miljoonaa kilometriä

Suomen (tiettävästi) eniten ajetusta meni akku ensimmäisen kerran vaihtoon 600 000km kohdalla kun hyytyi täysin:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429

Toki vain pari esimerkkiä, mutta pointti lienee selvä. Ja siis eihän tuo missään nimessä ole huonosti, harva polttiskaan on puolta miljoonaa päässyt ilman merkittäviä remotteja. Mutta ei ne akut mitään ikuista arvotavaraa ole ja tuskin estävät millään tapaa sähkiksiä muuttumasta tonninpommiksi sitten kun ikää alkaa olla kolmatta vuosikymentä ja kilometrejä kymmennen keltaa pallonympärys, aivan kuten polttiksissakin. Eikä joku vuoden 2020 ruostunut Model 3 ole kovinkaan hieno ja haluttu peli vuoden 2040 markkinoilla, yhtään enempää kuin joku vuoden 2000 ruostunut Primera on nyt.
No, mä olen lukenut että käytännössä ne ovat hiipuneet melko lineaarisesti ihan loppuun asti, mutta ongelmahan on että otannat ovat väkisinkin pieniä, jonka lisäksi käytännössä noin loppuun asti käytettävissä sovelluksissa niitä hiipuneita akkuja käytetään pienillä C arvoilla

Se aiemmin mainittu top- ja bottom bufferihan saa aikaan sen että vaikuttaa sitlä että akku ei hiivu lainkaan, mutta tuohan koskee yleensä vain sähköautoja. (Joo sähköautotopikki, mutta puhe akusta)

Noissa uutisissa mainitut akunvaihdot ei oikeastaan kerro mitään akun hiipumisesta. Esim tuo helsinginuutisten juttu toteaa että auto hyytyi tien päälle, joka kyllä tarkoittaa että siihen akustoon tuli jokin vika, ei sitä että se akusto olisi hiipunut. Kun akkuvikaisen auton vie Teslalle remonttiin nehän vaihtaa koko akuston, vaikka siinä akustossa olisi hyvinkin pieni vika, joka ei edes liity varsinaisiin kennoihin.

Jos autossa on akusto joka koostuu pelkästään sarjaan kytketyistä isoista kennoista, niin yhden kennon vioittuminen saa sen akuston kapasiteetin tosiaan romahtamaan, jolloin se akusto sellaisenaan ei enää toimi, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki kennot olisivat valmiita.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.
Avaruussämpylöitä tulee myös sen takia että saadaan parempi aerodynamiikka. Pienempi ilmanvastus tarkoittaa parempaa rangea pienemällä akulla. Siitä seuraa esim M3:sen nokka. Kia/Hyundai sähköautotkin on identtisiä fossiiliversioiden kanssa muuten kuin aerodynaamisemman nokan osalta, joka ehkä kiljuu jollekin avaruusämpylää. Mutta onhan noita ihan tavallisenkin näköisiä sähköautoja vaikka miten paljon - e-golf. VW e-up/seat mii, peugeot e-208/e-2008, Renaul zoe jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom