Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Eihän se ehjä akkukennokaan ongelmaa aiheuta vaan viallinen, eikä se viallinen vetysäiliö ole kovin turvallinen sekään, jos se repeää niin melkoinen räjähdyshän siitä seuraa, jos se vaan tyytyy vuotamaan, niin tulipaloriski on todella suuri.
Erilaisia metallisäiliöitä on rakennettu pikkuisen kauemmin kuin akustoja ja ne ovat paljon yksinkertaisempia rakennelmia. Metallurgia ja turvamarginaalit tunnetaan niin hyvin, että säiliön MTBF saadaan sopivammaksi laajaan käyttöön.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Tuli käytyä katsomassa Huittisten uusia laitteita, asfaltointi vielä tekemättä. Latausteho pomppasi heti aluksi hieman yli 180kW:n, lataustaso oli joku vajaa 40%. Käytiin WC:ssä, takaisin tullessa oli akun varaustaso noussut vajaa 20%, oisko ollut 17% tarkka lukema. Jos kahville jää niin tulee kiire:coffee:. Vanhemmat 2kpl on samat laitteet kuin ennenkin. Sellainen mielenkiintoinen seikka että tuolla tolpan sisällä pärähti tuuletin heti käymään. En muista että noissa vanhoissa olisi sellaista lainkaan.
Huittinen1.JPG

Liitinkin on uusittu, mielestäni ihan hyvännäköinen, kaapelikin tuntui hieman helpommalta käsitellä kuin noissa vanhoissa.
V3Liitin.JPG
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 708
Tuli käytyä katsomassa Huittisten uusia laitteita, asfaltointi vielä tekemättä. Latausteho pomppasi heti aluksi hieman yli 180kW:n, lataustaso oli joku vajaa 40%. Käytiin WC:ssä, takaisin tullessa oli akun varaustaso noussut vajaa 20%, oisko ollut 17% tarkka lukema. Jos kahville jää niin tulee kiire:coffee:. Vanhemmat 2kpl on samat laitteet kuin ennenkin. Sellainen mielenkiintoinen seikka että tuolla tolpan sisällä pärähti tuuletin heti käymään. En muista että noissa vanhoissa olisi sellaista lainkaan.
Liitinkin on uusittu, mielestäni ihan hyvännäköinen, kaapelikin tuntui hieman helpommalta käsitellä kuin noissa vanhoissa.
Tuossa ilmeisesti on jäähdytys tuotu/parannettu että ei ala throtlaan.

Onko sulla minkä ikäisenä M3 ja paljon ajettu?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
361
Nopeasti näköjään nousi nuo Huittisten Teslapömpelit käyttöön, kun viime viikon maanantaina oli vielä paketissa lavalla ja traktori kaivamassa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Siinä on aika paljon vähemmän kaivelua kuin polttoainesäiliöissä suojarakenteineen.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
5
Sellainen mielenkiintoinen seikka että tuolla tolpan sisällä pärähti tuuletin heti käymään. En muista että noissa vanhoissa olisi sellaista lainkaan.
Nuo tolpat on tyhjää täynnä. Latauselektroniikka sijaitsee tuossa isommassa kaapissa. Noissa tehokkaammissa latureissa käytetään nestejäähdytettyjä kaapeleita ja ilmeisesti tuon nestejäähdyttimen tuuletin siellä pöhisee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Siinä on aika paljon vähemmän kaivelua kuin polttoainesäiliöissä suojarakenteineen.
Monta kertaa auton polttoainesäiliötä kädessä pitäneenä kiinnostaisi tietää mikä tuosta tekee vaikeasti kaiveltavan? Ohutta peltiä oleva pönttö kyseessä monesti. Jos korkki on tukossa niin menee ruttuun ilmanpaineesta niin kuin omassa ekassa autossa kerran kävi. Onneksi Fiat 127 kulki 200km tankillisella, vaikka tankkiin mahtuikin vain 10 litraa tuon jälkeen. :)

muoks: väärinymmärrys :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Monta kertaa auton polttoainesäiliötä kädessä pitäneenä kiinnostaisi tietää mikä tuosta tekee vaikeasti kaiveltavan? Ohutta peltiä oleva pönttö kyseessä monesti. Jos korkki on tukossa niin menee ruttuun ilmanpaineesta niin kuin omassa ekassa autossa kerran kävi. Onneksi Fiat 127 kulki 200km tankillisella, vaikka tankkiin mahtuikin vain 10 litraa tuon jälkeen. :)
Ymmärtääkseni hän puhuu bensa-aseman maasäiliöstä. Ne taitaa olla vähän tukevampia kun fiatin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Tuli käytyä katsomassa Huittisten uusia laitteita, asfaltointi vielä tekemättä. Latausteho pomppasi heti aluksi hieman yli 180kW:n, lataustaso oli joku vajaa 40%. Käytiin WC:ssä, takaisin tullessa oli akun varaustaso noussut vajaa 20%, oisko ollut 17% tarkka lukema. Jos kahville jää niin tulee kiire:coffee:. Vanhemmat 2kpl on samat laitteet kuin ennenkin. Sellainen mielenkiintoinen seikka että tuolla tolpan sisällä pärähti tuuletin heti käymään. En muista että noissa vanhoissa olisi sellaista lainkaan.
Liitinkin on uusittu, mielestäni ihan hyvännäköinen, kaapelikin tuntui hieman helpommalta käsitellä kuin noissa vanhoissa.
Nuo tolpat on tyhjää täynnä. Latauselektroniikka sijaitsee tuossa isommassa kaapissa. Noissa tehokkaammissa latureissa käytetään nestejäähdytettyjä kaapeleita ja ilmeisesti tuon nestejäähdyttimen tuuletin siellä pöhisee.
Hauskana yksityiskohtana noissa kuvissa niin kuten alempi käyttäjä sanoikin, itse laturitolpat on suhteellisen tyhjät ja tuossa valkoisessa pömpelissä näyttäisi olevan muuntaja + muu elektroniikka. Sitten niiden takana näkyy tuo iso musta laatikko niin siinä on ihan miehekkään kokoinen peltimuuntamo nakattu. Todennäköisesti pelkkien Tesla latauspisteiden käyttöön. :tup:
Sähkötekniikan puolelta aika hyvä esimerkki siitä, mitä vaatii tuonlainen latauspiste keskittymä. Ei ihan helpolla keskustoihin saa kaikkea mahtumaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Hauskana yksityiskohtana noissa kuvissa niin kuten alempi käyttäjä sanoikin, itse laturitolpat on suhteellisen tyhjät ja tuossa valkoisessa pömpelissä näyttäisi olevan muuntaja + muu elektroniikka. Sitten niiden takana näkyy tuo iso musta laatikko niin siinä on ihan miehekkään kokoinen peltimuuntamo nakattu. Todennäköisesti pelkkien Tesla latauspisteiden käyttöön. :tup:
Sähkötekniikan puolelta aika hyvä esimerkki siitä, mitä vaatii tuonlainen latauspiste keskittymä. Ei ihan helpolla keskustoihin saa kaikkea mahtumaan.
Joo tehoelektroniikka on tosiaan noissa isoissa valkoisissa keskuskaapeissa. Keskustoihin ei nyt ihan tuon tehoisia laitteita tarvitsekaan laittaa. Jos nuo V3 pitäisi pystyä antamaan 250kW per tolppa vaikka kaikki on käytössä, se tarkoittaisi että paukkuja löytyy vähintään 1MW verran. Kaupungin keskustassa ei mielestäni tarvita pikalatureita, sillä ajo nopeudet ovat sen verran alempia että 300km rangella olevalla autolla pääsee 500km+ kaupungissa. Epäilen että harva ajelee päivän aikana noin paljon pelkästään kaupungin sisällä. Miellän siis tärkeämmäksi sen että lataus olisi olla saatavilla siellä missä auto on yön yli. Joitain pikalatureita voi tietenkin olla, mutta kotilataamiseen verrattuna näen sen toissijaisena.

Tähän riittää oikeastaaan jo 11kW AC laite, mutta mennään ensin vaikka 22kW laitteilla, jolloin tuo 1MW kapasiteetti riittäisi 45 latauspaikalle. 11kW laitteilla siis 90 paikkaa. Ja kun AC latauksesta puhutaan niin tarvitaan vain noita harmaita muuntamoita. Muuta tehoelektroniikkaa ei tarvitse, itse latauslaitteen lisäksi joka on mallista riippuen hyvinkin kompakti. Jos otetaan käyttöön kuormanhallinta, niin todennäköisesti voidaan vielä helposti tuplata tuo 90 paikkaa, sillä kaikki autot eivät edes ota 11kW:n tehoa, ja useimmat autot eivät ole täysin tyhjiä kun tullaan takaisin, eikä sen lataamiseen mene koko yötä vaan muutama tunti korkeintaan. Normi 8-16 työssäkäyvälle riittää siis hyvinkin maltillinen latausteho, jos useimpina päivinä auto seisoo sen 12h+

Eli vaikka työtä kyllä tarvitaan, homma ei ole täysin synkkä :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 164
Nuo tolpat on tyhjää täynnä. Latauselektroniikka sijaitsee tuossa isommassa kaapissa. Noissa tehokkaammissa latureissa käytetään nestejäähdytettyjä kaapeleita ja ilmeisesti tuon nestejäähdyttimen tuuletin siellä pöhisee.
Kaapeli ei ole jäähdytetty, vain itse pistoolia jäähdytellään nesteellä (liitin kuumenee muutoin). Toki neste kulkee kaapelissa mutta itse kaapelin jäähdytys ei ole se asia.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
5
Kaapeli ei ole jäähdytetty, vain itse pistoolia jäähdytellään nesteellä (liitin kuumenee muutoin). Toki neste kulkee kaapelissa mutta itse kaapelin jäähdytys ei ole se asia.
Miksihän jäähdyttämättömän 200A kaapelin poikkipinta-ala on yli kaksi kertaa paksumpi kuin jäähdytetyn 500A kaapelin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429

"Ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi syyskuussa lähes 24 prosenttiin rekisteröinneistä, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.
... snip ...
Autoalan käyttövoimaennusteen mukaan ladattavien autojen osuus kasvaa tänä vuonna 18 prosenttiin henkilöautojen ensirekisteröinneistä."

Jokohan tuo alkaisi pikkuhiljaa taloyhtiöitäkin kiinnostamaan parkkipaikkojen latausjärjestelyt :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Jokohan tuo alkaisi pikkuhiljaa taloyhtiöitäkin kiinnostamaan parkkipaikkojen latausjärjestelyt :)
Ei ala, koska:

Asennepuolella vaikuttaa muun muassa taloyhtiöiden hallitusten keski-ikä, joka on korkea ja sitä myöten myös osin yleisesti muutosvastainen.
Meinasin postata jo aikaisemmin, mutta parempi myöhään :) Niin joo on tuossa jutussa muutakin.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Ei ala, koska:



Meinasin postata jo aikaisemmin, mutta parempi myöhään :) Niin joo on tuossa jutussa muutakin.

Latauskelpoisten autojen yleistyminen ja markkinaosuuden kasvu tarkoittaa vääjäämättä sitä, että taloyhtiöiden hallituksiin osuu myös enenevissä määrin töpseliautojen omistajia.
Ellei tilanne ole joko niin, että a) ladattavan auton hallituksessa istuva omistaja ei halua latausmahdollisuutta parkkipaikalleen, b) akkukaarojen omistajat eivät syystä tai toisesta mene taloyhtiöiden hallituksiin tai c) patteriautojen omistajat eivät asu asunto-osakeyhtiöiden hallinnoimissa asunnoissa.

Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Latauskelpoisten autojen yleistyminen ja markkinaosuuden kasvu tarkoittaa vääjäämättä sitä, että taloyhtiöiden hallituksiin osuu myös enenevissä määrin töpseliautojen omistajia.
Ellei tilanne ole joko niin, että b) ladattavan auton hallituksessa istuva omistaja ei halua latausmahdollisuutta parkkipaikalleen, b) akkukaarojen omistajat eivät syystä tai toisesta mene taloyhtiöiden hallituksiin tai c) patteriautojen omistajat eivät asu asunto-osakeyhtiöiden hallitsemissa asunnoissa.

Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.
Hmm. Mitä taloyhtiöihin tulee, niin en ole kertaakaan käynyt kokouksessa, enkä tiedä minkä ikäistä porukkaa siellä on. Toisaalta pihalla en ole nähnyt ensimmäistäkään sähköautoa, plugareita jos on, niin en ole niitä sitten huomannut. Parkkipaikat muutenkin kortilla.
Itsellä kyllä kasetti hajoaisi jos tulisi taas jotain remppaa eli lisää yhtiövastiketta mikä on jo nyt ylittänyt sietorajan.
Vanhat talot, eikä pihalla mitään preemiumia näy. Enkä hirveästi kokisi että asuntojen arvot siitä nousisi, kun nykyistenkin muutaman kämpän myyntiajat on pitkiä, vaikkei hinnat päätä huimaa.

Ai niin joo, enkä itse edes asu siellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Tuo 11 kW vaatimus on kyllä pöljä.
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Syyskuun top10 myydyimmän auton joukossa kaksi sähköautoa. XC40:stä varmaan suuri osa plugareita.
Tuolta autoalan tiedotuskeskuksen sivultahan löytyy tarkemmat tilastot, mistä näkee tuon sähkö-, phev-, ja hybridiautojen osuuden sekä uusista rekisteröidyistä että koko autokannasta.
20201001_191833.jpg


Screenshot_20201001-193553_Chrome.jpg
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
En nyt ole ihan varma että mitä tuo "vaatimus" tarkoittaa. Kaapelointi pitänee olla tehty 3x16A mitoituksella, mutta paukkuja ei tarvitse löytyä niin paljoa. Tämä siksi että tällä hetkellä ei tarvita joka pisteelle 11kW latausta, mutta kun täyssähköt yleistyy niin on jälkikäteen helpompi vaihtaa isommat sulakkeet, kuin alkaa tekemään myös kaapelointeja uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
3.6->11kW lataustehon nosto vähentää 95%:lla autoilijoista pikalatausten tarvetta vuoden aikana 0-2 kertaa ja täten realisoituva hyöty on hyvin vähäinen. Ero investointikustannuksissa on kuitenkin monissa tapauksissa kuitenkin valtava. (Ei toki aina, joskus ero investoinneissa on varsin, jolloin kannattaa tietty samalla vaivalla pistää nopeammat laturit.)

Monessa paikassa niitä 1-vaihe 16A latausasemia saisi rakennettua muutamalla satasella kappale, mutta 11kW asemat maksavat useita tonneja per pömpeli ja hyöty valtaosalle käyttäjistä on tosiaan hyvin vähäinen.

Ja taas kerran: mitä isompi akku autossa, sitä pienempi latausteho riittää...
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
3.6->11kW lataustehon nosto vähentää 95%:lla autoilijoista pikalatausten tarvetta vuoden aikana 0-2 kertaa ja täten realisoituva hyöty on hyvin vähäinen. Ero investointikustannuksissa on kuitenkin monissa tapauksissa kuitenkin valtava. (Ei toki aina, joskus ero investoinneissa on varsin, jolloin kannattaa tietty samalla vaivalla pistää nopeammat laturit.)

Monessa paikassa niitä 1-vaihe 16A latausasemia saisi rakennettua muutamalla satasella kappale, mutta 11kW asemat maksavat useita tonneja per pömpeli ja hyöty valtaosalle käyttäjistä on tosiaan hyvin vähäinen.

Ja taas kerran: mitä isompi akku autossa, sitä pienempi latausteho riittää...
Tuo ARA hommahan on sellanen että se valmius pitää olla 3x16A eli täytyy vetää se 5x2,5mm^2 kaapeli joka pisteelle, mutta laite eikä syöttö tarvitse olla noin suurella mitoituksella. Ja 11kW laitteet eivät maksa useaa tonnia, vaan pyörivät siellä tonnin paikkeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Tuo ARA hommahan on sellanen että se valmius pitää olla 3x16A eli täytyy vetää se 5x2,5mm^2 kaapeli joka pisteelle, mutta laite eikä syöttö tarvitse olla noin suurella mitoituksella. Ja 11kW laitteet eivät maksa useaa tonnia, vaan pyörivät siellä tonnin paikkeilla.
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.
Niin no tämähän koskee siis tuota ARA tukea, mitä ei voikaan hakea kaapeloinnin osalta jos se on jo olemassa. Jos haluaa kaapelointeihin sen tuen, niin sitten se täytyy mitoittaa vähintään 11kW teholle. Jos on omalla rahalla tehty ne kaapeloinnit niin ne saa olla mitä tahansa. Siis sähköturvallisuus sääntöjen puitteissa.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Eikä sillä 16 A asennuksella ole mitään hyötyä, kun maahantulevissa autoissa mukanaoleva sukolaturi on rajattu 8 A:iin. Siis kuulemma turvallisuussyistä, ettei vanhat rasiat käryä.
Elikkä viranomaiset ei tiedä mitä tekevät.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Eikä sillä 16 A asennuksella ole mitään hyötyä, kun maahantulevissa autoissa mukanaoleva sukolaturi on rajattu 8 A:iin. Siis kuulemma turvallisuussyistä, ettei vanhat rasiat käryä.
Elikkä viranomaiset ei tiedä mitä tekevät.
Eiköhän tässä ihan puhuta täysverisistä latauslaitteista. ARA tukea ei saa schuko pistorasian asentamista varten, se ei ole tämän pointti. Ne laturit ovat muutenkin luokiteltu ns. tilapäislatauslaitteiksi
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Mielestäni 16 A olisi täysin riittävä kerros- ja rivitaloihin, sillä eihän autolla ajeta joka päivä akkua tyhjäksi. Sen päivittäisen 50-100km kulutuksen lataa hyvin 16 An laturilla.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Kyllä vain. Jos kuitenkin joka latauspisteelle viedään se 3x16A, mahdollistetaan samalla nopeampikin lataus, jos kapasiteettia on tarpeeksi. Kuormanhallinnalla saadaan kyllä otettua tehoja alaspäin ja vaiheita tiputettua jos iso määrä autoja on samaan aikaan lataamassa. Mutta ylöspäin sitä ei saa säädettyä. Eli mielummin mitoitetaan kaapeloinnit sellaisiksi että ei tarvitse vaihtaa tulevaisuudessa. Se 3x2,5mm^2 kaapelin ja 5x2,5mm^2 kaapelin hintaero on kuitenkin marginaalinen kun verrataan itse työn hintaan.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Kaapeliero ei ole valtava, mutta ylisuuri mitoitus kertautuu keskuksissa ja ne maksaa. Siinä menee äkkiä talon pääkeskus uusiksi. Saneeraustilanne on sitten erikseen tarkasteltava
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Kaapeliero ei ole valtava, mutta ylisuuri mitoitus kertautuu keskuksissa ja ne maksaa. Siinä menee äkkiä talon pääkeskus uusiksi. Saneeraustilanne on sitten erikseen tarkasteltava
En nyt ymmärrä miten saat sen maksamaan paljon enemmän. Ei sitä keskusta tarvitse uusia sen takia että tuodaan tietynlainen kaapeli sinne. Jos on tarkoitus käyttää olemassaolevaa keskusta, sanotaan että kapasiteettia on 100A per vaihe. Voit joko laittaa sinne 6kpl 11kW laitteita ilman kuormanhallintaa, 18kpl 3,6kW laitteita ilman kuormanhallintaa, tai 18kpl 11kW laitteita kuormanhallinnalla, jolloin saadaan paras hintahyötysuhde olemassaolevasta kapasiteetista. Jos autoja on vain 6kpl lataamassa, jokainen saa 11kW. Jos autoja on 18kpl lataamassa, ne saavat 3,6kW. Kun eri autot lataavat eri tahtia niin näin saadaan enemmän autoja ladattua kuin jos olisi kaikki laitteet rajoitettu staattisesti siihen 3,6kW tehoon.

Tilanne jossa on 18kpl autoja lataamassa, ja siellä on satunnaisesti täyssähköjä sekä lataushybridejä. Lataushybridit ovat yleensä 3-4h aikana jo latautuneet täyteen sillä minimiteholla, kun taas joku pitkän reissun täyssähköllä tehnyt on ladannut vasta ehkä 20%. Tämän 4h jälkeen kun suurin osa on jo saanut latauksen suoritettua ja kuormanhallinta on vapauttanut sen kapasiteetin, se täyssähköauto saa ladattua nopeammin ja silloin tyhjälläkin akulla saapunut autoilija saa täyslatauksen yön aikana jos hän niin haluaa.

Tietenkään tuonlaista järjestelmää ei tarvitse heti ottaa käyttöön, vaan sinne voidaan heittää niitä 3,6kW pömpeleitä jos asukkaat niin haluavat. Se että asennusvaiheessa 3-vaihe kaapelit ja johdonsuojat maksaa tuollaisessa 18 latauspisteen kohteessa 500€ enemmän kuin 1-vaihe, ei ole mitään koko projektin kustannuksissa. Työn hinta on kuitenkin alkaen 10k€ jos projekti tehdään vanhaan rakennukseen. Joudutaan todennäköisesti porailemaan reikiä betoniin, tekemään palokatkoja yms. Uudiskohteeseen se muutama satanen häviää vielä helpommin, kun rakennetaan monen sadan tuhannen asuntoyhtiötä.

Ei vain yksinkertaisesti ole kannattavaa tehdä uutta kaapelivetoa alimittaisilla kaapeleilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Joo, mutta se kaapelin veto voi maksaa vaikka mitä ja 11kW vaatii sen aina, koska missään ei ole 3-vaihe piuhoitusta valmiina.

Monessa taloyhtiössä 1-vaihe 16A asennukset voivat onnistua ilman piuhojen ja liitymien päivityksiä, jolloin paikkakohtainen kustannus voi jäädä hyvin alas.
Niin no eikö juuri tämän takia se tuki tehtiinkin? Koska kaapelin veto on kallista niin valtio tukee sitä. Ei kai tässä pakko ole kaapeleita laittaa kuitenkaan, mutta jos haluaa niin siihen saa tukea. Ja kun kerran laittaa niin kannattaa kerralla laittaa riittävän paksua kaapelia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Eikö täällä ollut oma ketju tälle taloyhtiölataukselle?
Jep. Kyllä löytyy.



Onkin vaivatonta asua omakotitalossa, kun ei ole noita lataushuolia.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
4
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?
Kyllä, yksivaiheauto käyttää aina sähkön L1:stä ja kaksivaiheauto L1+L2:sta. Olisi hyvä tutkia. Itsellekin kytkettiin niin, että kaikki on kytketty muuten normaalijärjestyksessä, mutta sitten vikavirtasuojan ja johdonsuojien välistä on L1 ja L3 ristissä, eli auto latautuu sähkökeskuksen L3:sta.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Jos on kolmivaihelaturi (3x16A)ja töpselin tuuppaa autoon joka lataa yhdestä vaiheesta (3,6 kW), niin onko tuo vaihe aina sama (L1)?
En ole sähkömiehiä niin ei ole tietoa miten tuo toimii.
Eli kun kytkee kolmivaihelaturia, niin olisiko hyvä tutkia mikä vaihe on talossa vähiten kuormattu ja käyttää sitä vaihetta L1 vaiheena,?
Kyllä vain. Jos puhutaan omakotitalosta jossa on 25A pääsulakkeet, niin olisihan se aina hyvä tutkia että minkä vaiheen takana on vähiten kuormaa ja laittaa se latauslaitteen ykkösvaiheeksi. Joskus on tullut vastaan että kaikista vaiheista otetaan kohtuu paljon kuormaa, sitten on vain täytynyt säätää laitteen maksimivirtaa alaspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
About 125€ maksais näköjään tommonen 3 vaihemittari, millä vois seurata vaiheiden välistä kuormaa.

 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
En tiennytkään, että Polestarista on tulossa noinkin halpa (39900€) versio jossakin vaiheessa. Onkos halpisversion speksejä vielä julkaistu missään? Taitaa olla turha toivoa, että siinäkin olisi 78 kWh akku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Miksi se on pöljä? Minusta se on erittäin hyvä vaatimus. 11 kW normaalilla henkilöautolla tarkoittaa että tyhjä akku latautuu yön aikana täyteen, eikä tarvitse miettiä tulevia ajoja akun latausasteen mukaan.
Koska se voi (?) aiheuttaa turhaa kitkaa investointeihin ja aika harvoin sitä isoakkuista sähkäriä lataillaan tyhjästä täyteen joka yö. IMO, 3 kW teho on ihan nokko. Yön (oletus 8h) aikana siitä valuu 24 kWh (miinus häviöt) akkuun, jolla ajelee autosta riippuen 100 - 150 km.

Keskustelussa on kyllä tullut monta hyvää pointtia esille ja en todellakaan vastusta, jos kolmivaihevirran ja 11kW latauksen mahdollistavan kaapeloinnin ja infran kustannukset saa myös tuon ARA:n tuen piiriin siten, että ne itse latauspömpelit ja muu voimaelektroniikka voidaan tehdä myöhemminkin.

Ilmeisesti tälle on kuitenkin oma triidinsä, joten sori tästä off-topicin aloittamisesta :speechless:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jahas, sitte kun tätä saadaan Suomeen niin alkaa meikäläisellekin löytymään sopivaa sähköautoa. Britteihin jo tulossa myyntiin, hinnat alkaen n. £25000, toki suomessa tulee olemaan varmasti kalliimpi, mutta jos järkevillä varusteilla sais noin kolmeen kymppiin sähkö farkun niin vois alkaa autonvaihto kiinnostamaan...

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 408
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom