• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Eikö olisi halvempaa vain mennä ulkomaille? Siellä sen polttomoottoriauton isolla moottorilla saa vielä halvemmalla.
Nyt on alla "riittävän" pirteä isolla bensakoneella, kuten oli edellinenkin auto, mutta kovasti tekisi mieli siirtyä sähköaikaan. Jos olisi minun viimeinen bensa auto.... tai ainakin käyttöauto, harrasteet jatkaa ikuisesti.

Katsotaan... Nyt kun on Suomessa teollisuuden alasajo, niin ei tiedä milloin käy ovi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
id4:n 8.5sec sataseen on kyllä aivan poskettoman hidas, varsinkin sähköautoksi.

Sähköautoilun porkkana, ainakin minulle, on ripeä suorituskyky taloudellisessa paketissa, mutta menehän tuollaista koeajamaan ja ostohousut vaihtuu pois samantien.
Toivotaan että Cupralta tulisi vielä tehokkaampi sähköauto. Ja kai id3, id4 sekä skodalta tulee jotkut R tai vastaavat piristetyt mallit. Toki ne on sitten myös kalliimpia. Id3 oli kumminkin riittävän pirteä omaan käyttöön ainakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Tulee noista kaksimoottoriset nelivetoversiot, joissa on noin 300 heppaa. Hinta toki nousee jonkin verran, mutta jää nähtäväksi minkä verran. Reilu 200 hevosvoimaa ja 8.5s kiihtyvyys on käyttöautolle ihan riittävät arvot, noillakin tehoilla pesee varmaan 90% liikenteessä olevista autoista kiihtyvyydessä. Urheilullista autoa jos haluaa, niin kannattaa katsoa muita malleja, kun tuollainen korkea perhekäyttöön tarkoitettu SUV ei muutenkaan ole oikeen vauhdikkaaseen ajoon rakenteeltaan soveltuva automalli.

Omalla kohdalla kun ei ole mitään tarvetta liikenteessä jatkuvasti kiihdytellä tai ajaa tarpeettoman lujaa, niin tuollaiset tehot riittäisi ihan täysin. Vauhdinhurmaa jos tekee mieli, niin haen sen jostain muualta kuin liikenteestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
id3 on tosiaan vähän matalampi ja samalla teholla on mitattu 6.9s 0-100km/h. Onhan sähkö silti paljon mukavampi, vaikka bensa-auto täysillä revitellen kiihtyisi samassa ajassa. Yleensä kun bensassa voi olla väärä vaihde silmässä tai bensamoottori kokonaan pois päältä (ladattava), niin tulee v*ttumaista viivettä :)

Id4 tai skoda on isompia ja vaatisi vähän tehokkaamman sähkömoottorin, että kiihtyvyys olisi sama. Tai sitten tosiaan sähkömoottorin myös etuakselille, kuten on tulossa.

Ainakin id3:sta tulee myös laiskempia ja halvempia versioita. Nekin varmaan menettelee normi käytössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Pari erikoisuutta osuu varustelussa omaan silmään: sähköinen vetokoukku kuuluu jo edullisemmassa mallissa hintaan ja avaimeton lukitus on vasta max-mallissa. Toi avaimeton lukitus pitäisi mielestäni nykyään olla aikalailla perusvaruste.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Tulee noista kaksimoottoriset nelivetoversiot, joissa on noin 300 heppaa. Hinta toki nousee jonkin verran, mutta jää nähtäväksi minkä verran. Reilu 200 hevosvoimaa ja 8.5s kiihtyvyys on käyttöautolle ihan riittävät arvot, noillakin tehoilla pesee varmaan 90% liikenteessä olevista autoista kiihtyvyydessä.
Jos muistelee taannoista keskustelua Miin suorituskyvystä tässä samassa threadissa, ja peilaa sitä tähän: Miin 0-100kmh aika ei pärjää edes normi tsi golffille, mutta liikennevalojen välejä ajaessa (0-50m, 0-100m) sen kepittämiseksi tarvittiinkin jo golf R, koska se lähtee paikaltaan niin ripeästi. Tämän 0-100kmh aika on ripeämpi kuin miin, ja tässä on yli tuplasti tehoa, kai tämäkin pesee noiss 0-50m ja 0-100m kiihdytyksissä kaikki perusautot mennen tullen? Vai? Jos ja kun näin on, eikö se ole arkiliikenteeseen riittävän ripeä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Jos muistelee taannoista keskustelua Miin suorituskyvystä tässä samassa threadissa, ja peilaa sitä tähän: Miin 0-100kmh aika ei pärjää edes normi tsi golffille, mutta liikennevalojen välejä ajaessa (0-50m, 0-100m) sen kepittämiseksi tarvittiinkin jo golf R, koska se lähtee paikaltaan niin ripeästi. Tämän 0-100kmh aika on ripeämpi kuin miin, ja tässä on yli tuplasti tehoa, kai tämäkin pesee noiss 0-50m ja 0-100m kiihdytyksissä kaikki perusautot mennen tullen? Vai? Jos ja kun näin on, eikö se ole arkiliikenteeseen riittävän ripeä?
Kyllä tuo pitää osittain ihan paikkaansa. Miin kiihtyvyys on taitaa olla virallisesti jotain 11-12s luokkaa 0-100km/h välillä, mutta omalta perstuntumalta sanoisin, että kaupunkiympäristössä tuo helposti vastaa jotain 7-8 s normaalia polttisautoa automaatilla. Auto on siis huomattavasti ripeämpi kuin tuo 0-100 arvo antaa ymmärtää.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Mun mielestä ID.3 ja ID.4 ovat tehon puolesta aivan riittäviä. Holtittomaan ajamiseen on sitten eri vehkeet. :) Teslalla on keskeisenä myyntivalttina tuo, että tarjotaan järjettömästi tehoa, mutta hintaluokka on korkeampi kuin näillä Volkswagenin kapistuksilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Nää kaverit ku valittelee 8.5 sec kiihtyvyyksistä ei hae "arkiliikenteeseen riittävän ripeää", vaan sellasta vehjette mitä voi polkea tosissaan ja jolla voi "leikkiä" jos siltä tuntuu. Yleensä niillä on polttiksissakin pellin alla jotain muuta kuin 100 kW perusmoottori. Tähän asti sähkikset on voittopuolisesti olleet aika ripeitä vehkeitä , varmasti osittain siksi että on haluttu antaa vähän ekstraa kovan hinnan vastineeksi edelläkävijöille, mutta eiköhän noita maltillisempia vehkeitä ala tulemaan markkinoille kun pitäis alkaa syöttämään bulkkia massalle joka haluaa edullisen käyttöauton.

Suuntaa nyt näyttää vaikka tripletti sekä nämä tulevat ID:t, tai Mazdan MX-30 johon on tarkoituksellisesti suunniteltu vain 200km rangen tarjoava akkupaketti, ja jonka pellin alla on päätähuimaavat 105kW/265Nm ja kiihtyvyys paperilla 9,7 sec. Nämä on suunniteltu arkiliikenteeseen tavallisille kuskeille, ei niille Teslan suorityskykyä kaipaaville. Vaikka sähköisestä voimalinjasta on helppoa ulosmitata paljon tehoa, niin oikeasti tavallista perheautoa tehdessä pitää miettiä muutakin, aika moni mekaaninen komponentti alustassa menee uusiks jos vehkeessä on urheiluautoluokan suorituskyky eikä normaalin perheauton.

Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.

Itse teen tätä joka kerta aika usein kun lähden motarille. Tosin tämä onnistui turvallisesti ja hyvin 100-heppaisella ja 10v vanhalla bensalintallakin, joten onnistunee uusilla sähköautoillakin.

Edit: ei joka kerta nollista, osa on toki rullaavia lähtöjä, osassa pitää pysähtyä kokonaan,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Kiihtyvyyskeskusteluun liittyen olisi mielenkiintoista kuulla ne tilanteet joissa autolla kiihdytetään nollasta sataan. Itselleni ei ole PK-seudulla 20 vuoden ajokokemuksella kertaakaan tullut tällaista tilannetta vastaan.
Esim. nelostiellä tuo tulee joskus vastaan, kun lähdetään huoltoasemalta takaisin maantielle. Ruuhkaisessa liikenteessä voi olla aika pieniä välejä, jolloin tietysti suuremmalla kiihtyvyydellä voi puikahtaa pienempään väliin. Sinänsä tuossakin auttaisi paljon se sähköauton sujuva lähtö. Itse olen kyllä 95-hevosvoimaisella pikkukipollanikin pärjännyt noissa tilanteissa. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Eikös Bjorn Nyland jossain videossa jo todennut, että hänen Teslassa on klappia voimalinjassa kun on muutaman kerran kiihdytellyt autolla. Eli Teslan voimalinja ei oikeasti vissiin kestä noita tehoja.

Edit: kts. video kohdasta 5:25

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Pikaisesti vilkaistuna ID.4:n perusvarustelu sisältää aika paljon rompetta, mtkä saman konsernin Enyaqissa ovat lisävarusteena. Esimerkiksi lämpöpumppu, adaptiivininen vakkari, lane assist, lämmitettävä tuulilasi. Nämä ensimmäiset ovat siis 1st varustelulla, jossa on vetokoukkua, peruutuskameraa ymsyms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Pikaisesti vilkaistuna ID.4:n perusvarustelu sisältää aika paljon rompetta, mtkä saman konsernin Enyaqissa ovat lisävarusteena. Esimerkiksi Ilmalämpöpumppu, adaptiivininen vakkari, lane assist, lämmitettävä tuulilasi. Nämä ensimmäiset ovat siis 1st varustelulla, jossa on vetokoukkua, peruutuskameraa ymsyms.
Eikös siinä Enyaqissa ollu kuitenkin lämpöpumppu vaikka se oli valittavana lisävarusteena?

Ne tulee kai tänne pohjolaan tietyllä peruspaketilla ja sitten loput valitset itse päälle?
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kyllä tuo pitää osittain ihan paikkaansa. Miin kiihtyvyys on taitaa olla virallisesti jotain 11-12s luokkaa 0-100km/h välillä, mutta omalta perstuntumalta sanoisin, että kaupunkiympäristössä tuo helposti vastaa jotain 7-8 s normaalia polttisautoa automaatilla. Auto on siis huomattavasti ripeämpi kuin tuo 0-100 arvo antaa ymmärtää.
Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.
PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You Kävin e-upilla viimeviikolla Helsingistä Oulussa ja takasin ja tuota käytin apuna. filtterillä 50 ccs pisteet vaan näkyviin ja lataustauolla suunnitelma seuraavaan pätkään. Yleensä tyyliin 150km on tonne ja välissä on tässä mahdollinen pysähdyspaikka, jos kulutus karkaa. Pääsin edes takas jonottamatta yhdellekkään laturille. Ehkä hyvä tuuri. Yleesä katselen lataustauot paikalle jossa on lähellä varapaikka jos alkuperäinen on varattu tai rikki.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
Ainakin sataseen Mii kiihtyy ihan tarpeeksi ripeästi. Saahan vaikka sen 500 heppaisen Teslankin kiihtymään 120 vauhtiin todella hitaasti, jos vain kuski ei paina kaasua. Eihän tuo Mii nyt ole tarkoitettu pelkkään motariajeluun, mutta väitteet riittämättömälle suorituskyvylle en näe perustetta. Helpommin tuolla liikenteeseen pääsee rampilta mukaan välittömän "kaasuvasteen" ansiosta kuin monella tehokkaammalla polttiksella.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Eikös Bjorn Nyland jossain videossa jo todennut, että hänen Teslassa on klappia voimalinjassa kun on muutaman kerran kiihdytellyt autolla. Eli Teslan voimalinja ei oikeasti vissiin kestä noita tehoja.

Edit: kts. video kohdasta 5:25

Mikään voimalinja ei kestä loputtomiin, vetonivelet antautuu tehokkaissa autoissa pienemmillä kilsoilla kun mitä jossain 1.3 tojotas. Toki kuskin ajotyyli vaikuttaa paljon .

Mutta sähkiksessä korostuu kun tehot on sillä sekunnilla kaikki siellä ja ei ole kytintä tms sulakkeena välissä.

Omaan teslaan olen varautunut jo vetarit vaihda jossai välissä. Ku tulee lähdetty aina lämäpohjassa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ainakin sataseen Mii kiihtyy ihan tarpeeksi ripeästi. Saahan vaikka sen 500 heppaisen Teslankin kiihtymään 120 vauhtiin todella hitaasti, jos vain kuski ei paina kaasua. Eihän tuo Mii nyt ole tarkoitettu pelkkään motariajeluun, mutta väitteet riittämättömälle suorituskyvylle en näe perustetta. Helpommin tuolla liikenteeseen pääsee rampilta mukaan välittömän "kaasuvasteen" ansiosta kuin monella tehokkaammalla polttiksella.
Kyllä, en väitä että mii ei riittäisi arkiajoon, mutta mitä lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille, niin alussa mentiin samaa vauhtia kunnes pikkuhiljaa 50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni ja lopulta 80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa.

Toinen asia mikä tuli ilmi niin tuollainen 50km matka motarilla tarkoitti käytännössä kaasupohjassa jos halusi pitää vauhdin siinä suurimassa sallitussa, mikä on toki ihan ymmärrettävää koska eihän tuolla ole huippunopeus kuin 130km/h, mutta pk-seudulla ilman motaria niin aivan huippu auto.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Onko mitään yhtä karttasovellusta, johon olisi kerätty eri palveluntarjoajien pikalaturit? Ylipäätänsä aloin katselemaan tuota suomen laturitarjontaa niin suurinosa näyttää olevan noita pieniä 22kW jotka ei kyllä sovellu matka-ajoon sitten millään. Helsinki-Oulu välillä pari hassua 50kW pistoketta, jos se sattuu olemaan täynnä niin 22kW odottelu vie jo tuntikausia. 100kW latureita en löytänyt yhtään, joskin jostain luin, että niitä pitäisi kyllä olla.
A Better Routeplanner
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onhan Teslalla aikomusta vaikka mihin, ainakin puheissa. Rajoitteena on enemmänkin se itse prosessi jossa puheesta saadaan oikea tuote, se ns. vaikea osuus. Teslan olisi tärkeä päästä sinne halvempaan hintaluokkaan myös Model 3:lla, se luvattu $35k autokaan ei ole onnistunut. Rahaa tarvittaisiin lisää ja lisää kaikkien lupausten toteuttamiseen, mutta samalla kilpailijatkaan eivät tunnu vain odottelevan enää - eivät muut akkuvalmistajat (joilla on suuri kiinnostus esim. VW:n hankintoja kohtaan), eivätkä muut autovalmistajatkaan.

Toisin sanoen, riittääkö rahat ja aika siihen että Tesla tuottasi kansanauton vs. VW+LG+Panasonic+etc konsortioita vastaan. Siihenhän nämäkin julkistukset kuitenkin haluavat pyrkiä, laskemaan kustannuksia.
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.

Sillä on myös myynnissä jenkeissä $35k Model 3:nen, jonka ostaminen tosin vaatii vähän jumppaamista.
Tehdääs sellainen pieni tarkennus, että "Tesla ei saa kaikkea myytyä mitä linjalta tulee." Suuri kassaongelma johtuu osittain syystä, että S/X myynti on sakannut ja ne on korvannut pienemmän katteen tuotteet 3/Y.

Ne mallit millä rahaa tehtäisiin on vanhoja, eivätkä enää myy kuten aiemmin.
Teslalla ei ole mitään suurta kassaongelmaa. Joka tuollaista väittää, ei tiedä mistä puhuu.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.
Volkswagenin R&D on vuodessa 14,3 miljardia euroa, eli 16,6 miljardia rahaa. Teslan osakeanti riittäisi siis samaan touhuun muutamaksi kuukaudeksi. Ja nyt ei puhuta muutaman kuukauden kisasta. Tästä yhtälöstä puuttuu vielä kokonaan ne muut yhtiöt, joita vastaan Tesla haluaa samalla taistella. Näin pieneksi perspektiiviksi.

Sillä on myös myynnissä jenkeissä $35k Model 3:nen, jonka ostaminen tosin vaatii vähän jumppaamista.
Niin, mikäli se olisi oikeasti kannattava malli, se ei vaatisi tuollaista jumppaamista. Tuohan on olemassa vain jotta voidaan väittää sellaisen olevan olemassa, sitä ei oikeasti haluta myydä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Volkswagenin R&D on vuodessa 14,3 miljardia euroa, eli 16,6 miljardia rahaa. Teslan osakeanti riittäisi siis samaan touhuun muutamaksi kuukaudeksi. Ja nyt ei puhuta muutaman kuukauden kisasta. Tästä yhtälöstä puuttuu vielä kokonaan ne muut yhtiöt, joita vastaan Tesla haluaa samalla taistella. Näin pieneksi perspektiiviksi.



Niin, mikäli se olisi oikeasti kannattava malli, se ei vaatisi tuollaista jumppaamista. Tuohan on olemassa vain jotta voidaan väittää sellaisen olevan olemassa, sitä ei oikeasti haluta myydä.
Tässä kun ei VAG konsernia pyöritetä, niin ehkä kannattaisi katsoa Teslan R&D kustannuksia. Q2 2020 R&D kulut olivat 279 miljoonaa dollaria. Q1 2020 oli 324 miljoonaa. Eli jos puhutaan pelkästä R&D kustannuksesta, niin 5 miljardia riittää muutamaksi vuodeksi tällä tahdilla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tässä kun ei VAG konsernia pyöritetä, niin ehkä kannattaisi katsoa Teslan R&D kustannuksia. Q2 2020 R&D kulut olivat 279 miljoonaa dollaria. Q1 2020 oli 324 miljoonaa. Eli jos puhutaan pelkästä R&D kustannuksesta, niin 5 miljardia riittää muutamaksi vuodeksi tällä tahdilla.
Tässä kun ei myöskään puhuttu konsernin pyörityksestä, vaan kehityksen budjetista ainoastaan. Ei se Tesla omassa maailmassaan pyöri, vaan sen pitää kilpailla muita vastaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Tässä kun ei myöskään puhuttu konsernin pyörityksestä, vaan kehityksen budjetista ainoastaan. Ei se Tesla omassa maailmassaan pyöri, vaan sen pitää kilpailla muita vastaan.
Kyllä vain, ja jos Tesla pärjää sillä reilulla miljardilla vuodessa kehityspuolella, niinkuin toistaiseksi on, niin ei ole tarvetta törsätä yhtä paljon kuin VAG.
Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Tesla hankki juuri viitisen miljardia rahaa osakeannilla.

Teslalla ei ole mitään suurta kassaongelmaa. Joka tuollaista väittää, ei tiedä mistä puhuu.
Niin, miksiköhän sitä käteistä tosiaan on pankit täynnä. Sillä voisi ehkä olla positiivinen imagovaikutus jos se tulisi bisneksestä voittona se raha, eikä lainaamalla ja osakeanneilla. Aika 30k-millionaire -tason touhua
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Suuri osa Teslan "tuotosta" tulee FCA päästökaupasta, jos sitä ei olisi niin aika eri lukemilla mentäisiin pelkkien autojen myynnillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Koska Miissä on se 0-50km/h nopea, sen jälkeen se hyytyy aivan totaalisesti ja tuollaisen perässä kun kiihdyttelin motarille 120km/h oli kyllä niin tuskan takana että en jäännyt odottelemaan vaan menin ohi.
Joo. Miissä/tripletissä 100km/h->130km/h kiihdytys on hidas. Koska akku kumminkin painaa ja moottorin teho on "vain" 83hv. Tuo kyllä yllättää tripletti kuskinkin, kun 0->50km/h kiihdytys on yllättävänkin nopea, vaikka kiihdyttäisikin noin puolella kaasulla tai vähän reilu. 185 renkaiden pitokin yleensä riittää erittäin hyvin, kun tehoa on niin "vähän". Jaksaa kumminkin vääntää hyvin kaupunkinopeuksissa. Normi auto kiihtyy yleensä vain 25km/h, kun Mii on jo 50km/h vauhdissa :D Toki sillä normi autollakin pääsisi kovempaa, mutta ei vaan jostain syystä ajeta niin (vaihdetaan vaihdetta ym?).

id3 204hv takaveto onkin sitten jo mukavan ripeä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Toki sillä normi autollakin pääsisi kovempaa, mutta ei vaan jostain syystä ajeta niin (vaihdetaan vaihdetta ym?).
Ehkä vähän asian sivusta mutta sähköautoon tottuneena jos joutuu bensa/diesel autolla ajamaan niin se kyllä on jotenkin niin epämukavaa painaa sitä kaasua :D Kauhea hulabaloo kun painaa lapun lattiaan ja lompakko kevenee silmissä, pakokaasuina eetteriin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Kyllä vain, ja jos Tesla pärjää sillä reilulla miljardilla vuodessa kehityspuolella, niinkuin toistaiseksi on, niin ei ole tarvetta törsätä yhtä paljon kuin VAG.
Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.
Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu. Sun himoitsemalla Teslalla on joku 0.5% markkinaosuus maailman automarkkinoista. Autot pysyy kasassa Home depotin puulistoilla, niin ehkä Teslan kannattaisi panostaa siihen R&D:n vähän enemmän.

Megahyperkasvuyhtiöksi on kummallissta, että Teslan R&D + CapEx menot vaan pienenee kvartaalista toiseen. Ottaen huomioon, että sen pitäisi kuulemma monopolisoida auto-, aurinkosähkö- ja akkuvarastomarkkinat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Sitä (Seatin) Cubra El-Born autoa saakin odotella pitkään.

Facebokista:
"Kiitos yhteydenotosta. Cupra sähköauto tulee myyntiin noin vuoden kuluttua ja toimitukset alkavat loppuvuodesta 2021."

Eli saatavissa ainakin pian vw (id3 ja id4), skoda enyaq ja vaikkapa tesla model 3 sr+ takaveto. Model y kun menee vähän kalliimmaksi.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu. Sun himoitsemalla Teslalla on joku 0.5% markkinaosuus maailman automarkkinoista. Autot pysyy kasassa Home depotin puulistoilla, niin ehkä Teslan kannattaisi panostaa siihen R&D:n vähän enemmän.

Megahyperkasvuyhtiöksi on kummallissta, että Teslan R&D + CapEx menot vaan pienenee kvartaalista toiseen. Ottaen huomioon, että sen pitäisi kuulemma monopolisoida auto-, aurinkosähkö- ja akkuvarastomarkkinat.
En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin. Kyseenalaistin tätä logiikkaa missä verrataan Teslan käteisvarantoja VAG:in kuluihin. Menee mielestäni ryhmään "Jormalla on 3 omenaa, päättele tästä Auringon ja Jupiterin välinen kulma"
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Katselin jotain lomaketta eilen netissä mistä saisi varata teslan koeajon. Täyttelin sitä hetken kunnes pääsin sivulle jossa kysytään että missä haluat koeajaa, vaihtoehtoina tampere tai helsinki. Tässä kohtaa suljin selaimen. Aiemmissa vaiheissa ei siis vielä ollut mitään tietoa että vain 2 mahdollista paikkaa koeajolle.

Tänään teslalta on soitettu jo 2 kertaa että millois tulet ajamaan... Ei ensimmäisen soiton kohdalla sitten uskottu etten lähde päiväksi reissulle tuon takia. Saisivat korjata sen lomakkeensa ettei se lähetä tietoja eteenpäin ennenkuin se on täytetty loppuun asti.

ID.3 kanssa pohdituttaa nuo lisävarustevalikoimat. "Kokoa itse autosi" valittavina lisävarusteina on todella heikko kattaus, jos haluaa jonkun tietyn varusteen niin näköjään tarvitsee ottaa mukaan vaikka mitä muuta valitsemalla paketin josta tuo haluttu varuste löytyy ja samalla menettää sitten monta muuta mitä haluaisi.

77kWh, 18" peltivanteet, kaikki ajoavut, lasikatto, AR hud, hierovat penkit ja parhaat ajovalot haluaisi, mutta noita ei taida mitenkään saada samaan autoon. Muilla varusteilla en tee mitään.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin. Kyseenalaistin tätä logiikkaa missä verrataan Teslan käteisvarantoja VAG:in kuluihin. Menee mielestäni ryhmään "Jormalla on 3 omenaa, päättele tästä Auringon ja Jupiterin välinen kulma"
Sinänsä hämmentävää että VAG ei ole päässyt tämän pidemmälle, vaikka rahaa palaa moninkertaisesti ja sähköautojen valmistus piti olla helppoa.
Aijaa. Niinkö sanoit. Luin jotain ihan muuta, mutta tää on vähän offtopicia täällä. Niin lopetetaan tähän.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En tietääkseni moista ole väittänyt. @burmanm viestiin vastasin jossa vertailtiin VAG:in R&D kuluja Teslan 5 miljardin osakemyyntiin/käteisnostoon. Siinä verrattiin tämän 5 miljardin riittävyyttä VAG:in kuluihin, jossa mielestäni ei ole järkeä, sillä Tesla ei niitä VAG:in kuluja maksa. Oikea vertaus tässä tapauksessa pitäisi tehda Teslan käteisvarantojen kanssa Teslan kuluihin.
Teslan kassalla ja Teslan kuluilla ei ole mitään tekemistä R&D:n kanssa. Se kehitystyö maksaa eikä Tesla saa sitä halvemmalla kuin muutkaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Teslan kassalla ja Teslan kuluilla ei ole mitään tekemistä R&D:n kanssa. Se kehitystyö maksaa eikä Tesla saa sitä halvemmalla kuin muutkaan.
Huoh... Kokeillaan nyt vielä kerran.

Otit vertailuun VAG:in kehityskulut ja Teslan nostaman 5 miljardia ja mainitsit että tämä riittää vain muutamaksi kuukaudeksi. Kute tässä @Zetbo on myös maininnut:

Kerrotko meille muillekin lähteesi, että VAG valmistaa pelkästään sähköautoja ja kaikki muun R&D toiminta on lopetettu
VAG tekee vielä paljon muutakin kuin sähköautoja. Etkö siis näe että sillä ei ole mitään merkitystä mitä VAG käyttää kehitykseen, sillä he eivät käytä sitä koko summaa sähköautojen kehittämiseen.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
44
Aijaa. Niinkö sanoit. Luin jotain ihan muuta, mutta tää on vähän offtopicia täällä. Niin lopetetaan tähän.
Missään ei ole lukenut muun R&D:n lopettamista. Vain viitattiin että VAG:n kehitysbudjetti moninkertainen Teslaan mitä se onkin VAG:n ilmoitettua laittavansa yli 60 miljardia viiden vuoden aikana sähköautojen ja digitalisaation kehitykseen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Monikohan enää kohta ajaa fossiilisilla?


muoks: jostain syystä koko teksti ei näy?

"Iltalehti uutisoi eilen kyselytutkimuksesta, jonka mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista ei aio vaihtaa ikinä sähköautoon, vaan jatkaa bensa- ja dieselautoilla ajamista.

Kyllä! Oikea meininki. Viikonloppuna sillä bensa-autolla sitten ajetaan Makuuniin hakemaan leffa ja ostamaan karkkia. Kunhan nyt on ensin soitettu sinne lankapuhelimella ja varmistettu, että Kuninkaan paluun VHS-kasetti on jo tullut vuokralle."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tesla ja VAG ovat samanlainen pari kuin Apple ja Nokia aikoinaan. Säästää huomattavasti kehityskustannuksissa ja tekee kehityksestä nopeaa kun ei ole niin paljoa historiaa ja jääriä talossa.
En nyt sanoisi. Itse vertaisin VAGia pikemminkin vaikkapa kännykkämaailman Samsungiin. Sanoisin, että VAG on tällä hetkellä vahva kakkonen sähköautojen kehittämisessä. Jotain kertoo jo se, että MEB-platformia myydään muillekin toimijoille, kuten Fordille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Reilu viikko ajeltu RAV4 PHEV:llä. Vailitettavat asiat: 1) Sähkönkäyttödataa ei saa esille oikein mitenkään. Mittaristoon saa näkymään kulutuksen nollauksesta tai kyseiseltä ajolta, oikeastaan mitään muuta ei saa. 2) EV mode ei takaa, että polttomoottori pysyy seis. Lähes joka pidemmälle (> 10 km) matkalle polttis käy lämmityskäytön ja kuluttaa nelisen desiä bensaa. Ei ole vielä oikein selvää mikä käynnistyksen triggaa. 3) Latauksen ja lämmityksen ajastukset ovat hankalasti asetettavia ja nähtävästi eivät toimi hyvin yhteen. Lataa nyt -asetuksen käyttö ei sitten lämmitä seuraavasta ajastuksesta. Tämä vaatii lisää virittelyä, josko tolkku tulisi vaikka asettamalla vain latausaikataulu mittaristosta ja lähtölämmitys kännykkäsovelluksella...

Noin viikon ajalta (sähkö ei ole riittänyt kaikille ajoille ilman extrakäynnistyksiäkään), Total distance: 508.417 km, Fuel consumption: 8.01 l, 1.58 l/100 km.

Muuten sitten, no, melkolailla sama auto se on kuin edellinenkin Ravi, vain hienoisia viilauksia vakkarin ja navin toiminnassa. Kulku tuntuu vähän pehmeämmältä ja hiljaisemmalta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Kyllä, en väitä että mii ei riittäisi arkiajoon, mutta mitä lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille, niin alussa mentiin samaa vauhtia kunnes pikkuhiljaa 50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni ja lopulta 80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä vaikka kaasu oli koko ajan pohjassa.

Toinen asia mikä tuli ilmi niin tuollainen 50km matka motarilla tarkoitti käytännössä kaasupohjassa jos halusi pitää vauhdin siinä suurimassa sallitussa, mikä on toki ihan ymmärrettävää koska eihän tuolla ole huippunopeus kuin 130km/h, mutta pk-seudulla ilman motaria niin aivan huippu auto.
En ihan tajunnut mitä tuossa motarin kiihdytysrampilla (?) tapahtui.

Näitä en tajunnut:
"...lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille..." (Mii on edellä)

"...50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni..." (Mii on edelleen edellä)

"...80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä..." (Nyt Mii onkin yhtäkkiä perässä)

Ohititko kiihdytysrampilla Miin siinä "... lopulta 80 jälkeen..." vai oliko niitä kiihdytyksiä kaksi erillistä?


Ihmettelin myös, että miksi Miillä pitäisi motarilla mukamas ajaa "käytännössä kaasupohjassa" pitääkseen vauhdin suurimmassa sallitussa. Olen huhtikuusta asti ajanut ihan kaikki ajot Miillä, ja sen perusteella suurin sallittu (sekä 130 mittarissa) sujuu melko kevyellä kaasulla tehomittarin näyttäessä 2/10 - 5/10, eli noin 20 - 50 % riippuen mäistä.

Jos kyseessä olisi polttomoottoriauto, jonka huippunopeus rajoittuisi tehojen takia 130:een, niin ymmärtäisin kaasupohjat ja nopeuden ylläpidon työläyden. Mii sen sijaan on yksivaihteinen sähköauto, joka tehojen ja korin puolesta kulkisi 170 - 180 km/h, mutta sähköinen rajoitin tyssää menon, kun mittarinopeutta on tasan 135. Lämä lattiassa kiihdyttäen tehomittari näyttää juuri ennen tuota rajaa 100 %. Sitten tehomittari lörpähtää alle sekunnissa noin 30 %:iin nopeuden jämähtäessä samalla 135:een oli kyseessä ala- tai ylämäki.

Eco-tilassa motariajo on Miillä raskaan tuntuista epäherkemmän kaasuvasteen ja suurimman sallitun tuntumaan rajoitetun nopeuden takia. Tuon Eco-tilan nopeusrajoituksen voi tarvittaessa ohittaa painamalla polkimen liikeradan lopussa olevan vasteen yli, jolloin mittarinopeus nousee siinäkin ajotilassa 135:een asti.

Normaaliajotilassa Miillä voi polkimella ajaa vaivattomasti 130:n mittarinopeutta vaikka olisi mäkiä. Jos taas haluaa pedaalilla ajaa 135 mittarissa niin, ettei hetkeksikään laske 134:ään, niin silloin joutuisi ajamaan kaasu pohjassa, mikä kävisi pidemmän päälle rasittamaan. Kätevintä on tuossa tarpeessa asettaa vakkari 135:een ja antaa auton säädellä tehoja. Näin nopeus pysyy ylämäistä huolimatta 135:ssä. Melu ei vaihtele, mutta tehomittari elää omaa elämäänsä 20 - 50 %:n välillä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En ihan tajunnut mitä tuossa motarin kiihdytysrampilla (?) tapahtui.

Näitä en tajunnut:
"...lähdin miin perässä pysähdyksistä motarille..." (Mii on edellä)

"...50 jälkeen jouduin nostamaan kaasua etten aja väliä kokonaan kiinni..." (Mii on edelleen edellä)

"...80 jälkeen oma auto kiihtyi selvästi nopeammin ja kaveri miissä sanoi ettei ollut mitään mahdollisuutta pysyä perässä..." (Nyt Mii onkin yhtäkkiä perässä)

Ohititko kiihdytysrampilla Miin siinä "... lopulta 80 jälkeen..." vai oliko niitä kiihdytyksiä kaksi erillistä?


Ihmettelin myös, että miksi Miillä pitäisi motarilla mukamas ajaa "käytännössä kaasupohjassa" pitääkseen vauhdin suurimmassa sallitussa. Olen huhtikuusta asti ajanut ihan kaikki ajot Miillä, ja sen perusteella suurin sallittu (sekä 130 mittarissa) sujuu melko kevyellä kaasulla tehomittarin näyttäessä 2/10 - 5/10, eli noin 20 - 50 % riippuen mäistä.

Jos kyseessä olisi polttomoottoriauto, jonka huippunopeus rajoittuisi tehojen takia 130:een, niin ymmärtäisin kaasupohjat ja nopeuden ylläpidon työläyden. Mii sen sijaan on yksivaihteinen sähköauto, joka tehojen ja korin puolesta kulkisi 170 - 180 km/h, mutta sähköinen rajoitin tyssää menon, kun mittarinopeutta on tasan 135. Lämä lattiassa kiihdyttäen tehomittari näyttää juuri ennen tuota rajaa 100 %. Sitten tehomittari lörpähtää alle sekunnissa noin 30 %:iin nopeuden jämähtäessä samalla 135:een oli kyseessä ala- tai ylämäki.

Eco-tilassa motariajo on Miillä raskaan tuntuista epäherkemmän kaasuvasteen ja suurimman sallitun tuntumaan rajoitetun nopeuden takia. Tuon Eco-tilan nopeusrajoituksen voi tarvittaessa ohittaa painamalla polkimen liikeradan lopussa olevan vasteen yli, jolloin mittarinopeus nousee siinäkin ajotilassa 135:een asti.

Normaaliajotilassa Miillä voi polkimella ajaa vaivattomasti 130:n mittarinopeutta vaikka olisi mäkiä. Jos taas haluaa pedaalilla ajaa 135 mittarissa niin, ettei hetkeksikään laske 134:ään, niin silloin joutuisi ajamaan kaasu pohjassa, mikä kävisi pidemmän päälle rasittamaan. Kätevintä on tuossa tarpeessa asettaa vakkari 135:een ja antaa auton säädellä tehoja. Näin nopeus pysyy ylämäistä huolimatta 135:ssä. Melu ei vaihtele, mutta tehomittari elää omaa elämäänsä 20 - 50 %:n välillä.
Kaveri jäi Mii:llä rampille ja minä liityin moottoritien oikealle kaistalle ja kaveri sitten siirtyi mun perässä sitten motarille kun olin mennyt hänestä ohi.

Se tuntuu siltä että pitää ajaa kaasu pohjassa (huonosti ilmaistu) sillä jos nopeus vähän putoaa (päästän nopeampia ohi ja pudotan vauhtia esim 100km/h), pitää kaasua painaa "paljon" että se jaksaa taas kerätä vauhdin sinne 120km/h ja kiihtyminen on hidasta verrattuna tuohon 150hv bensa-autoon. Sanotaan näin että 80 tiellä huomattavasti mukavampi ajaa ja ymmärrän kyllä tuon täysin sillä eihän tuota ole motarille tarkoitettu vaikka sillä sielläkin pärjää kunhan ymmärtää sen rajoitukset.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 395
Mercedes W123 omistajana sanoisin että kaasu pohjassa ajaminen motarilla on lähes yhtä kevyttä kuin ajaa vakkarilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Tehdääs sellainen pieni tarkennus, että "Tesla ei saa kaikkea myytyä mitä linjalta tulee." Suuri kassaongelma johtuu osittain syystä, että S/X myynti on sakannut ja ne on korvannut pienemmän katteen tuotteet 3/Y.

Ne mallit millä rahaa tehtäisiin on vanhoja, eivätkä enää myy kuten aiemmin.
... paitsi että ne on saaneet jatkuvia päivityksiä eikä ne ole vanhoja tekniikaltaan, ne on "vanhoja" vain korin muotoiluiltaan. Jossa ei kuitenkaan ole mitään vanhanaikaista.

Toki monet asiakkat on tietämättömiä eikä tajua tätä.

Suurimmaksi S-malliin myynnin vähenemissyyksi silti väitän sitä, että aiemmin oli PAKKO ostaa se S jos halusi teslan. Moni osti aiemmin S-mallin koska halusi Teslan, vaikka pienempikin olisi riittänyt

Nyt kun vaihtoehto ostaa 3 on olemassa, porukka joka ei tarvi isoa autoa ostaa sen kolmosen eikä S:ää
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
En nyt sanoisi. Itse vertaisin VAGia pikemminkin vaikkapa kännykkämaailman Samsungiin. Sanoisin, että VAG on tällä hetkellä vahva kakkonen sähköautojen kehittämisessä. Jotain kertoo jo se, että MEB-platformia myydään muillekin toimijoille, kuten Fordille.
Ehkä, mutta tuotekehityksen ja yrityskulttuurin suhteen uskoisin analogian olevan ihan toimiva. VW on mammutti, joka koostuu erillisten merkkien massiivisista, byrokraattisista tuotekehitysosastoista, jotka työskentelevät paljolti toisistaan erillään, ratkomassa erillisiä ongelmia. Teslalla on pienet ja ketterät kehitystiimit, joissa hyvin rajallinen joukko alan huippuja ratkoo ongelmia ilman historiallista painolastia. Näistä lähtökohdista on täysin mahdollista, että toinen organisaatio kuluttaa kymmenenkertaisen määrän rahaa mutta ei siltikään tavoita toisen kehitystahtia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom