Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei suomessa sen vähempää aurinkoa ole kuin keskieuroopassakaan, ei täällä mitenkään erityisen pilvistä oikeasti ole, vaikka "aina sataakin".
Kyllä auringon säteilyvoimakkuus on merkittävästi heikompa meillä kun lasketaan vuoden keskiarvo. Ja etenkin jos paneeli on nollakulmassa, niin ero on huikea. Espanjassa tulee tuplat vuoden mittaan Suomeen verrattuna.


1596915144837.jpeg

1596915186991.jpeg
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Olipa harvinaisen surkea esitys "Euroopan"" kartasta Solargissiltä. Eteläeurooppa ja joku afrikka tuossa punoittaa. Keski Eemelissä virheetä ja no loppuja sitten ei näekään.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 579
Tilannetta huonontaa edelleen matala tulokulma joka aiheuttaa helposti varjoja katolle. Täytyy tarkasti parkkeerata keskelle parkkipaikkaa että saa aurinkoa koko päivän.

Tietysti jos vain haluaa jäähdyttää autoa niin onnistuuhan se. Paneelilta saa ehkä parhaimmillaan 200w eli tuuletinta sillä pyörittää. Ei noita päiviä Suomessa kyllä monta ole ja kyllä ilmastointi aika nopeasti (<60sec) hoitaa tilanteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Suomen olot ja pienet markkinat eivät vaikuta siihen tuleeko aurinkopaneelit saataville autoihin. Sitten ne löytynee myös Suomen valikoimista ja on jokaisen ostajan oma päätös ovatko ne hintansa arvoisia. Jos hinta on tarpeeksi alhainen - ja aurinkokennojen hinta laskee koko ajan - niin pienikin hyöty tai koettu arvo riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Henkilöauton kanssa paneeli katolla on, kuten todettua, melko hyödytön. kattopinta-alaa on vain liian vähän.

Järkevämpää olis rakentaa työpaikan parkkikselle aurinkopaneelikatos. Autot pysyvät kuumassa viileinä paneelien varjossa, ja katokseen saa sen verran paneeleita että niistä saa jopa latausvirtaa :)

Entä sitten isommalla vehkeellä, vaikka bussilla?

Näistä syistä sähkö voittaa dieselin – Suomen suurin sähköbussilaivasto aloittaa liikennöinnin | Autotalli.com

12 metriä ṕitkä 2.5 metriä leveä, 30 neliötä kattoa. Otetaan vähän kalliimpaa paneelia 200W/neliö, ja saadaan 6kW paneelit. Vaikka aurinko ei osukkaan suoraan 12 tunnin ajan noihin paneeleihin, saataneen paneeleista hyvänä päivänä 50kWh ulos. Bussi vie 1kW/km, eli paneeleilla pääsisi 50km.

Samoin pakettiautot ja pikkubussit voisivat hyötyä paneeleista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Jos tieto pitää paikkansa niin Outlander PHEV:iä ei kohta uutena enää ostella.

Lehtitieto: Mitsubishi lopettaa Outlanderin tuonnin Eurooppaan jo syyskuussa
Viime kuussahan oli virallinen tieto mennyt jo Britannian jälleenmyyjille, että uusia malleja ei enää tuoda. Ilmeisesti samalla oli annettu ymmärtää, että koskee koko Eurooppaa. Ja tuskin olisivat edes vain lopettaneet pelkän Britannian myynnin, joten eiköhän tuo ole kohtuu varma lehtitieto.

Sinällään ihmeellistä tosiaan kun meidän perälläkin ajaa vastaan Outlanderin phevi joka kerta kun itse lähtee autolla liikenteeseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Outlander on vanha raiska jo. Koko Mitsubishi on lähdössä Euroopasta kävelemään, ne joilla on kyseisiä värkkejä varsinkin suht hiljattain hankittuna jää tyhjän päälle, varsinkin vaihtohyvityksissä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Outlander on vanha raiska jo. Koko Mitsubishi on lähdössä Euroopasta kävelemään, ne joilla on kyseisiä värkkejä varsinkin suht hiljattain hankittuna jää tyhjän päälle, varsinkin vaihtohyvityksissä.
Juu, onhan se. 2012 ja facelift 2016 nykyiselle generaatiolle. Kuitenkin eniten myynyt plugari Euroopassa jo neljättä vuotta peräjälkeen. Onkohan eniten koskaan myynyt PHEV Euroopassa? Tuskin ne lypsylehmää lopettaa kokonaan, mutta hemaa kompaten voi ilmestyä vielä Renaultin rebadgena.

Tuota mallia kuitenkin myydään globaalisti, niin voi olla jopa todennäköistä, että siitä tulee neljäs generaatio ja sitä aletaan myymään uuden nimen alla Euroopassa. Saattaa olla, että sitä ennen Outlanderia ei nähdä Euroopassa. Täyttä spekulaatiota tämä tietysti on.

Vaihtohyvitys ei taida silti olla kovin hyvä muutenkaan näissä, joten tosiaan mustaa pekkaa taitaa olla jaossa nykyisille uusien ostajille.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Näen kuinka Mitsubishi Outlanderin jälleenmyyntiarvo sulaa silmissä, onneksi ei tullut mokomaan sorruttua kun joskus harkitsin. Markkinoilta poistuvaa merkkiä ei halua kukaan. Koko Renault-Nissan allianssi on päätä myöten kusessa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Hyundailta tulossa alabrändi sähköautoille nimellä Ioniq, jolta luvassa neljän vuoden sisään ainakin kolme eri mallia. (Ioniq 5,6 ja 7).

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Näen kuinka Mitsubishi Outlanderin jälleenmyyntiarvo sulaa silmissä, onneksi ei tullut mokomaan sorruttua kun joskus harkitsin. Markkinoilta poistuvaa merkkiä ei halua kukaan. Koko Renault-Nissan allianssi on päätä myöten kusessa.
Miksi se sen jälleenmyyntiarvo sen kummemmin sulaisi?

Eihän esim Chevroletin nimellä myytävät autot sen kummemmin arvoaan kadottaneet vaikka merkki hävisikin euroopan markkinoilta.

Tai siis ei arvo pudonnut sen nopeammin kuin mitä niissä koreanletukoissa muutenkaan.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Miksi se sen jälleenmyyntiarvo sen kummemmin sulaisi?

Eihän esim Chevroletin nimellä myytävät autot sen kummemmin arvoaan kadottaneet vaikka merkki hävisikin euroopan markkinoilta.
Kadotti. Ei jälleenmyyjät halua ottaa vaihdossa merkkiä, jolla ei ole maassa edustusta. Omistin Cruzen.


Tai siis ei arvo pudonnut sen nopeammin kuin mitä niissä koreanletukoissa muutenkaan.
Suomeen tuotavien mallien kokoonpano tapahtui Koreassa, mutta tekniikka oli tosiasiassa esim. Cruzessa suoraan Opel Astrasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kadotti. Ei jälleenmyyjät halua ottaa vaihdossa merkkiä, jolla ei ole maassa edustusta. Omistin Cruzen.




Suomeen tuotavien mallien kokoonpano tapahtui Koreassa, mutta tekniikka oli tosiasiassa esim. Cruzessa suoraan Opel Astrasta.
Autojopparit tietysti yrittävät kehittää kaikennäköisiä syitä miksi eivät hyvitä autosta enempää, mutta ei ne pitäneet arvoaan silloinkaan kun se virallinen edustus oli Suomessa.

Ja tietysti konsernituotteet jakavat keskenään saman tekniikan, tuo Cruzehan oli pitkälti edellisen poven Astra hieman edullisemmin toteutettuna. Nykyooppelit alkavat saamaan tekniikkansa muista PSA:n laitteista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ihan mukavasti tuolla Taycanilla reissua tekee. 580km range ja 265kW latausnopeus:

Videon perusteella latausteho oli kylläkin keskimäärin 75 kW, jos siis halutaan päästä se 580 km. Sata kilometriä kerrallaan ajellessa päässee päälle 200 kW tehoihin, mutta silloin täytyy tietenkin laskea koko pysähdykseen kuluva aika, joten keskimääräinen energia/aikayksikkö jäänee yhtä alhaiseksi kuin hitaammin ladatessa.
 

Anal Digital

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
98
Ja helsingistä rovaniemelle yhdellä 15min pysähdyksellä jos ois latausasemat optimaalisilla paikoilla. Tosin toi onki aika iso jos kun ei noita latureita suomessa oikein oo siten että niistä pahemmin ois iloa pitkille siirtymille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828


Hyvin nopeastihan tuo Taycan kuitenkin latautui 2 % - 80 %. Meni 22 minuuttia.
Selvä porraskin juuri siinä 80 % kohdalla. Todellisen käytön kannalta lukemat siis ovat n. 450 km kesäkelillä ja 22 minuutin lataus keskimäärin 200 kW teholla. Ihan jepa, jos jossain olisi nopeita latureita ja tilillä 120 k€ ylimääräistä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
"Näytä minulle auto jonka lataus ei hidastu viimeisellä 20%:lla ja näytän sinulle diesel BMW:n." :asif:

Kaikkia sähköautoja koskee tuo loppupään hidastuminen eikä lataamista edes suositella arkikäytössä kuin välille 50% - 80% joten... 100% varauksella liikkeelle lähtö on latausvälien maksimoimista eikä sitä edes suositella, varsinkaan matkaa taittaessa "yli akullisen" kantaman eli välilatauksilla korkeintaan sinne 80%, että pysytään mahdollisimman vähän latureilla ja suurimman osan aikaa renkailla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
"Näytä minulle auto jonka lataus ei hidastu viimeisellä 20%:lla ja näytän sinulle diesel BMW:n." :asif:

Kaikkia sähköautoja koskee tuo loppupään hidastuminen eikä lataamista edes suositella arkikäytössä kuin välille 50% - 80% joten... 100% varauksella liikkeelle lähtö on latausvälien maksimoimista eikä sitä edes suositella, varsinkaan matkaa taittaessa "yli akullisen" kantaman eli välilatauksilla korkeintaan sinne 80%, että pysytään mahdollisimman vähän latureilla ja suurimman osan aikaa renkailla.
Tietenkin lataus hidastuu, ja juuri siksi ei pidä huudella, että latausnopeus on "250 kW", jos se on enintään sen verran. Se on sama kuin polttomoottoriautosta ilmoittaisi kulutuslukemaksi pienimmän toteutumiskelpoisen kulutuksen ja samalla ilmoittaisi nopeudeksi huippunopeuden.

Keskimäärin 199 kW 2-80 % on sen verran hyvä suoritus, että siinä pitäisi olla ihan riittävästi ihmeteltävää. Sitten kun tuollaisen latausnopeuden saa joka autolla joka huoltoasemalla, voi alkaa vähitellen puhumaan käyttökelpoisista akkuautoista ja latausinfrasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Keskimäärin 199 kW 2-80 % on sen verran hyvä suoritus, että siinä pitäisi olla ihan riittävästi ihmeteltävää. Sitten kun tuollaisen latausnopeuden saa joka autolla joka huoltoasemalla, voi alkaa vähitellen puhumaan käyttökelpoisista akkuautoista ja latausinfrasta.
Kaikki eivät kaipaa supernopeaa latausta, eikä siitä ole heille hyötyä. Siksi sitä on turha kaikkiin autoihin tuoda.

Senkun ostat nopeasti lataavan auton jos nopeaa latausta tarvitset ja annat kauppakasseilijoiden elää tyytyväisenä halvemmilla latauslaitteillaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
"Näytä minulle auto jonka lataus ei hidastu viimeisellä 20%:lla ja näytän sinulle diesel BMW:n." :asif:

Kaikkia sähköautoja koskee tuo loppupään hidastuminen eikä lataamista edes suositella arkikäytössä kuin välille 50% - 80% joten... 100% varauksella liikkeelle lähtö on latausvälien maksimoimista eikä sitä edes suositella, varsinkaan matkaa taittaessa "yli akullisen" kantaman eli välilatauksilla korkeintaan sinne 80%, että pysytään mahdollisimman vähän latureilla ja suurimman osan aikaa renkailla.
Eiks tää 80% oo enemmänkin Tesla suosituksia? Muilla valmistajilla reilummat reservit akuissa. Toki en silti 100% lataisi, eikä se nopeuden puolesta olisi järkevää. 90% voisi olla ok riippuen autosta.

Audi e-tron lataa aika hyvää vauhtia vielä 80-90% kohdalla..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kaikki eivät kaipaa supernopeaa latausta, eikä siitä ole heille hyötyä. Siksi sitä on turha kaikkiin autoihin tuoda.

Senkun ostat nopeasti lataavan auton jos nopeaa latausta tarvitset ja annat kauppakasseilijoiden elää tyytyväisenä halvemmilla latauslaitteillaan.
200 kW ei ole "supernopea" lataus, vaan suurinpiirtein käyttökelpoinen pitkillekin matkoille, kunhan löytyy ravintolalla varustettu latauspaikka joka pysähdykselle. Naurettavan hidasta silti verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin.

Suurimmalla osalla ei ole varaa ostaa erikseen sitä kauppakassia, jolla voi tyytyväisenä latailla kilometrin kauppareissun verran lisää sähköä Lidlin pihassa ostosten aikana. Lähes kaikki tarvitsevat auton, jolla voi lähteä pidemmällekin reissulle, ilman että kyse on sähköautoiluharrastuksesta.

Siispä kaikki, kuten minäkin, ostavat polttomoottorilla varustetun auton, ellei käyttökelpoista akkuautoa saa järkevään hintaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
200 kW ei ole "supernopea" lataus, vaan suurinpiirtein käyttökelpoinen pitkillekin matkoille, kunhan löytyy ravintolalla varustettu latauspaikka joka pysähdykselle. Naurettavan hidasta silti verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin.
Kyllähän tuo melko käyttökelvottoman nopea jo olisi ravintoloimiseen. Muutaman minuutin vessatauolla 100 km lisää kantamaa. Suomalaista pikaruokaa jos jäät odottamaan 10 minuutiksi, niin kantamaa on ehtinyt valua 200 km lisää.

Onhan se tietysti melkoinen paradigmamuutos, että aina ei ladata tyhjästä täyteen, vaan satunnaisesta varaustasosta seuraavalle sopivalle laturille riittävästi, mutta eiköhän siihen kansa ennenpitkää opi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Onhan se tietysti melkoinen paradigmamuutos, että aina ei ladata tyhjästä täyteen, vaan satunnaisesta varaustasosta seuraavalle sopivalle laturille riittävästi,
Niin jos voisi luottaa siihen että se seuraava laturi on vapaana, ehjä, sattuu toimimaan ja vielä sattuu löytymään sopiva tokeni tai appi. Mutta kun ainakin oma kokemus on se että melko usein tähdet ovat väärässä asennossa ja lataamatta jää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Eiks tää 80% oo enemmänkin Tesla suosituksia? Muilla valmistajilla reilummat reservit akuissa. Toki en silti 100% lataisi, eikä se nopeuden puolesta olisi järkevää. 90% voisi olla ok riippuen autosta.

Audi e-tron lataa aika hyvää vauhtia vielä 80-90% kohdalla..
Teslan akustossa on isompi bufferi vain alapäässä. Eli täyteen kantsii ladata vain ennen pitkää matkaa. (Esim itsellä normaalisti 90% säätö. Sit jos reissuun lähtö esim aamulla kauas niin ajastus päälle et 100% on vaikka 6.45 akussa)

Nykynen virallinen suositus on 90% asti jos ei ajele pidempää pätkää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Niin jos voisi luottaa siihen että se seuraava laturi on vapaana, ehjä, sattuu toimimaan ja vielä sattuu löytymään sopiva tokeni tai appi. Mutta kun ainakin oma kokemus on se että melko usein tähdet ovat väärässä asennossa ja lataamatta jää.
Tähän auttaisi jos muutkin kuin teslan laturit näyttäs vapaat töpselit ja toiminnan livenä.

No kehitys kehittyy..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Kiikarissa on id.3, mutta harkinta 58kwh ja 77kwh akkujen välillä on vaikea. Antaisi kyllä kivasti vapautta lisää jos voisi harventaa laturin etsimishetkiä. Samoilla ajoilla isompi akku myös oletettavasti menettäisi ominaisuuksiaan hitaammin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Tää kusematta lappiin vene perässä porukka on onneksi marginaali ryhmä jolle sit on hyvä ku on dieseliä..

Esim meidän perheen tessulla etelään meno kuusamosta vaatii joko yhden noin tunnin paussin puolivälissä tai pari lyhempää.

En tiedä sit miksi ei voi sitä yhtä lounastuntia pitää 400km ajon jälkeen ? Ja toisaalta uudemmat tessut sun muut selviää vielä vähemmällä.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Kiikarissa on id.3, mutta harkinta 58kwh ja 77kwh akkujen välillä on vaikea. Antaisi kyllä kivasti vapautta lisää jos voisi harventaa laturin etsimishetkiä. Samoilla ajoilla isompi akku myös oletettavasti menettäisi ominaisuuksiaan hitaammin.
Helpottaako jos kerron että 77kwh on 4 hengen auto ja 58kwh 5.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
En tiedä sit miksi ei voi sitä yhtä lounastuntia pitää 400km ajon jälkeen ? Ja toisaalta uudemmat tessut sun muut selviää vielä vähemmällä.
Jaa a. Riippuu vähän. Yleensä 4h istumisessa ei nälkä paljoa kehity..

Helpottaako jos kerron että 77kwh on 4 hengen auto ja 58kwh 5.
Siinä ja siinä onko mulla ollu yhtää oikeasti 5 istuttavaa :) Ehkä jos on 3 noin 8-10v lasta, jotka ei tarvitse turvaistuimia ym korokkeita enää :)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Kiikarissa on id.3, mutta harkinta 58kwh ja 77kwh akkujen välillä on vaikea. Antaisi kyllä kivasti vapautta lisää jos voisi harventaa laturin etsimishetkiä. Samoilla ajoilla isompi akku myös oletettavasti menettäisi ominaisuuksiaan hitaammin.
Ajoprofiilissa saa olla aika hemmetisti pitkää maantieajoa, että 58kWh:lla tulisi merkittävästi enemmän syklejä kuin 77kWh:lla. Sitten toki on eroa jos ei ole kotilatausta ja lataa julkisista vasta kun akku alkaa olla tyhjä, muuta jos lataa kotona joka päivä tai joka toinen päivä niin ihan sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ajoprofiilissa saa olla aika hemmetisti pitkää maantieajoa, että 58kWh:lla tulisi merkittävästi enemmän syklejä kuin 77kWh:lla. Sitten toki on eroa jos ei ole kotilatausta ja lataa julkisista vasta kun akku alkaa olla tyhjä, muuta jos lataa kotona joka päivä tai joka toinen päivä niin ihan sama.
Syklithän tulevat 100%:sesti kilsoista? Voi kait niitä kilsoja kertyä kaupungissakin jos on taksikuski tai muuten vaan ajaa paljon ympäriinsä esikaupunkialueella. Jos keskikulutus olisi vaikka hatusta repäistynä 16kwh/100:lla, niin 55kwh mallissa yksi sykli tulee 340km välein, 77kwh mallissa 480km välein.
 

Anal Digital

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
98
Syklithän tulevat 100%:sesti kilsoista? Voi kait niitä kilsoja kertyä kaupungissakin jos on taksikuski tai muuten vaan ajaa paljon ympäriinsä esikaupunkialueella. Jos keskikulutus olisi vaikka hatusta repäistynä 16kwh/100:lla, niin 55kwh mallissa yksi sykli tulee 340km välein, 77kwh mallissa 480km välein.
Jep, ja tuota voi myös miettiä auton elinkaaren kautta. 300tkm x 20kwh/100km = 60000kwh.

55kwh akulla syklejä tulee ~1100 kun taas 77kwh ~800.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Ajoprofiilissa saa olla aika hemmetisti pitkää maantieajoa, että 58kWh:lla tulisi merkittävästi enemmän syklejä kuin 77kWh:lla. Sitten toki on eroa jos ei ole kotilatausta ja lataa julkisista vasta kun akku alkaa olla tyhjä, muuta jos lataa kotona joka päivä tai joka toinen päivä niin ihan sama.
Auto tulisi liikkumaan sen 40h/vko keskimäärin. Ja mietin lähinnä sitä että tuolla 77kWh akustolla ei tarvitsisi laittaa välillä täyteen ollenkaan, vaan se 90% riittäisi maksimeiksi(johon myös latautuminen olisi paljon nopsempaa).
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Syklithän tulevat 100%:sesti kilsoista? Voi kait niitä kilsoja kertyä kaupungissakin jos on taksikuski tai muuten vaan ajaa paljon ympäriinsä esikaupunkialueella. Jos keskikulutus olisi vaikka hatusta repäistynä 16kwh/100:lla, niin 55kwh mallissa yksi sykli tulee 340km välein, 77kwh mallissa 480km välein.
Akku ei kulu suoraan suhteessa ajettuihin kilometreihin. Vedän luvut hatusta ja joku voi ehkä korjata, mutta jos oletetaan että akku kestää vaikka 1000kpl 0-100% syklejä, niin 90-100% lataus voi kuluttaa akkua 0.2 syklin verran, mutta 20-80% vain 0.4 sykliä. Jos akkua haluaa säästää niin isompiakkuisen valintaa tehokkampi tapa olisi vain rajata päivittäiskäytössä maksimilataus esim. 80%:iin ja ladata täyteen vain silloin kun sille on oikeasti tarvetta.

Auto tulisi liikkumaan sen 40h/vko keskimäärin.
Jos pääosin kaupunkiajoa niin pienemmälläkin voisi pärjätä, mutta maantielle ottaisin tuossa tapauksessa 77kWh. Riippuu myös hieman siitä että onko pikalatureita hyvin saatavilla niissä paikoissa missä liikkuu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Jos pääosin kaupunkiajoa niin pienemmälläkin voisi pärjätä, mutta maantielle ottaisin tuossa tapauksessa 77kWh. Riippuu myös hieman siitä että onko pikalatureita hyvin saatavilla niissä paikoissa missä liikkuu.
Tämäkin on selvillä eli 80% kaupunkiajoa ja 20% maantietä. Latauspaikkoja löytyy suht hyvin täältä Turusta. Rivarissa on myös tehty päätös että kun eka sähköauto tulee pihaan niin kaikki parkkipaikat sähköistetään.

Mitenhän tuo 4 henkilön rajoitus on toteutettu, onko keskipaikalla takana edes turvavyötä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tää kusematta lappiin vene perässä porukka on onneksi marginaali ryhmä jolle sit on hyvä ku on dieseliä..

Esim meidän perheen tessulla etelään meno kuusamosta vaatii joko yhden noin tunnin paussin puolivälissä tai pari lyhempää.

En tiedä sit miksi ei voi sitä yhtä lounastuntia pitää 400km ajon jälkeen ? Ja toisaalta uudemmat tessut sun muut selviää vielä vähemmällä.
Niin, se yksi pitkä paussi useamman tunnin jälkeen tai pari lyhyempää parin tunnin välein lienee varsin yleinen paussitahti. Siihen vaaditaan se n. 200 kW keskimääräinen toteutuva latausteho. Kuusamosta etelään ensimmäinen yli 50 kW laturi on tosin Kuopiossa 420 kilometrin päässä, eikä sekään lupaa kuin 150 kW. Jos haluaa tessutella supatsaatserille, saa kiertää 50 km ylimääräistä Pyhäjärven kautta. Normaalia perhematkailua, vai mitä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllähän tuo melko käyttökelvottoman nopea jo olisi ravintoloimiseen. Muutaman minuutin vessatauolla 100 km lisää kantamaa. Suomalaista pikaruokaa jos jäät odottamaan 10 minuutiksi, niin kantamaa on ehtinyt valua 200 km lisää.

Onhan se tietysti melkoinen paradigmamuutos, että aina ei ladata tyhjästä täyteen, vaan satunnaisesta varaustasosta seuraavalle sopivalle laturille riittävästi, mutta eiköhän siihen kansa ennenpitkää opi.
Heti kun 250 kW latureita on 100 km välein, voidaan keskustella lisää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Motareille induktiolla lataavia kaistoja ja lisävarusteena auton pohjaan induktiolla vaastaanotin lataamaan ajaessa... Eikös tuollaisen voisi toteuttaa jälkikäteenkin jos tuo joskus toteutuu?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Tämäkin on selvillä eli 80% kaupunkiajoa ja 20% maantietä. Latauspaikkoja löytyy suht hyvin täältä Turusta. Rivarissa on myös tehty päätös että kun eka sähköauto tulee pihaan niin kaikki parkkipaikat sähköistetään.

Mitenhän tuo 4 henkilön rajoitus on toteutettu, onko keskipaikalla takana edes turvavyötä?
Onko kyseessä taksikäyttö vai joku muu? Taksilla olisi tietysti suotavaa, että lähes aina olisi mahdollista lähteä myös hieman kauemmas eli isompi akku olisi tietysti hyvä.
Tuohan sitten vaatisi rivariparkkikselle käytännössä 3x16A latausmahdollisuuden että saa yöllä akun täyteen...onko päätetty mahdollistaa noin tehokas?

Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta isoakkuisen takapenkistä, mutta en ole löytänyt. Luulisi että se ainakin on varmaa, että keskiturvavyö puuttuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Heti kun 250 kW latureita on 100 km välein, voidaan keskustella lisää.
Teoreettista pohdiskeluahan tuo nyt muutenkin, kun ei tuommoisia tehoja ole Suomessa tarjolla. Omalla normaalikäyttöalueella ei edelleenkään ole ainuttakaan DC-laturia millään teholla (arkikäyttöön olisi, mutta siihen niitä taas ei tarvi), joten täyssähköt jää vielä kauppaan.

Juuri kauppias informoi, että RAV4 PHEVin toimitus pitäisi olla syyskuun puolivälissä. Hetken aikaa vaikutti jo siltä, että ensimmäiset asiakkaat saattavat saada autonsa jopa ennen Suomen ensiesittelyä, mutta nähtävästi niin ei nyt kuitenkaan käy.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Onko kyseessä taksikäyttö vai joku muu? Taksilla olisi tietysti suotavaa, että lähes aina olisi mahdollista lähteä myös hieman kauemmas eli isompi akku olisi tietysti hyvä.
Tuohan sitten vaatisi rivariparkkikselle käytännössä 3x16A latausmahdollisuuden että saa yöllä akun täyteen...onko päätetty mahdollistaa noin tehokas?

Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta isoakkuisen takapenkistä, mutta en ole löytänyt. Luulisi että se ainakin on varmaa, että keskiturvavyö puuttuu.
Joku muu, mutta välillä voisi mennä taksinakin, riippuen tulevista laeista ja muutaman muun asian toteutumisesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 478
Viestejä
4 163 584
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom