Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Itse kyllä uskon, että Toyotan hybridien arvo säilyy hyvin, plugareita tai ei. Ei ole taustalla tarpeettoman monimutkaista tekniikkaa.
"Tarpeettoman"? Tuleeko tekniikasta tarpeettoman monimutkaista, jos akun kokoa kasvattaa ja lisää töpselin latausta varten?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
834
Tuo monimutkaisuus noissa plugareissa tosiaan hieman epäilyttää. Tottakai jos on varaa vaihtaa autoa parin vuoden välein (eli ajaa firman leasing autolla) niin vioista ei tarvitse huolehtia. Kuitenkin autojen keski-ikä on n. 12v Suomessa niin jossain kohtaa joku ajaa niillä 10-15v ikäisillä plugareilla. Ja jos yleinen mielipide kääntyy siihen että 10v kohdalla plugari on pelkkää romurautaa niin luulisi sen vaikuttavan jo muutaman vuoden vanhojen jälleenmyyntiin.
Voikai sitä autoa vaihtaa, vaikka ei firman liisarilla ajaisikaan...

Noissa plugareissa tosiaan on monenlaisia systeemeitä mitä ei normaalissa polttiksessa ole. Edellisestä 330e:stä lakkasi latausportti avautumasta, siitä hajosi moottori ja se vaihdettiin takuuseen. Samaten sisäänrakennettu laturi lakkasi pelaamasta ja vaihdettiin uuteen. Paineistetun polttoainetankin paineanturi tyyppivikaili, ja sanoi joskus tankinkorkkia avatessa että "ei nyt onnistu, yritä myöhemmin uudelleen" - se korjautui paineanturin vaihdolla. Nuo ehti itselläni tulla vastaan 3.5v omistuksen aikana. Varsinaisesti tuohon sähköajopuoleen ei tainnut tulla sen kummempia ongelmia, ainakaan en nyt mieleen muistu moisia.

Tuosta tekniikan monimutkaisuudesta esimerkkinä (edelleen 330e) jäähdytys, olikos siinä nyt kolme sähköistä ja yksi mekaaninen jäähdytysnestepumppu jos oikein muistan. Perinteisessä polttiksessa homman hoitaa yleensä yksi mekaaninen kampes. Tuolta voi katsella minkä näköisiä komponentteja autosta löytyy RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
"Tarpeettoman"? Tuleeko tekniikasta tarpeettoman monimutkaista, jos akun kokoa kasvattaa ja lisää töpselin latausta varten?
Ei, vaan minusta optimaalinen plugari on sellainen, jossa moottori on simppeli. Premium-kuskit tietysti ylenkatsovat tällaisia autoja, kun ajotuntuma ei ole tarpeeksi urheilullinen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
"Tarpeettoman"? Tuleeko tekniikasta tarpeettoman monimutkaista, jos akun kokoa kasvattaa ja lisää töpselin latausta varten?
Ei toki Toyotan tapauksessa, mutta muissa plugareissa esim. vaihteistot ja turbot. Itse lataustöpseli luukkuineen muuten on oikeasti hivenen ongelmallinen komponentti.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Voikai sitä autoa vaihtaa, vaikka ei firman liisarilla ajaisikaan...
Menee offtopicin puolelle... Tottakai autoa voi vaihtaa niin usein kuin haluaa, mutta autoon poltetun rahan määrä on melkoinen jos hakee liikkeestä uuden tai 1v käytetyn auton ja pitää sitä 2v. Ei taida 500€/kk riittää arvonalenemaan 330e:n kanssa noin toimiessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
834
Ei, vaan minusta optimaalinen plugari on sellainen, jossa moottori on simppeli. Premium-kuskit tietysti ylenkatsovat tällaisia autoja, kun ajotuntuma ei ole tarpeeksi urheilullinen.
"ajotuntuma ei ole tarpeeksi urheilullinen" - onko se synonyymi sille, että kampes on liian laiska? "Ajotuntuma ei ole urheilullinen" kun auto ei vastaa kaasuun oikein mitenkään? :D

Meinaan, näin "premium-kuskina" arvostan esim. Outlanderin voimalinjan designiä - noin se plugarin voimalinja pitäisikin tehdä. Polttis hakkaa käytännössä vain sähköä tulemaan, ja sähkömoottorit hoitavat vetämisen (pl. tasakaasulla tietyissä maantienopeuksissa). Ja sähkömoottorit hoitaa auton kuljettamisen eteenpäin, pehmeästi ja tasaisesti. Olisi sen voinut mitoittaa hieman isommille tehoille IMO, silloin se olisi just hyvä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Tuulilasi tarkastuttaa Ruotsintuonti Passat GTE:n. Ei kyllä näytä olevan ihan perillä asioista, kun kylvää epäilyjä TSI:stä ja DSG:stä. GTE:ssä moottori on hihnalla ja vaihteisto on märkäkytkimellä.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Niitäkin kun aika monta, kun eivät raaski hommata kunnon laturia autolle.
Ja niitäkin on aika monta, joilla ei ole mitään intressiä hommata kunnon laturia, koska matkalaturi ajaa asiansa...

Kiinteää laturia vastaavan käyttömukavuuden saa ripustamalla laturimötikän seinälle ja ruuvaamalla pidikkeen pistokkeelle. Bilteman kaksihaarainen työkalukoukku toimii varsin hyvin. Saa tulla nauramaan virityksen ulkonäölle, mutta toiminta on kohdallaan.
...olen ollut vähän @Antti Alien kanssa samoilla linjoilla. Ehkä vielä hieman yksinkertaistaen.

Olen nimittäin ladannut noin 80 000 km edestä auton omalla matkalaturilla 5 vuoden aikana. Laturia ei ole lukittu mitenkään ja olen päässyt käyttömukavuudessa kiinteän laturin tasolle pitämällä laturia a i n a tolpassa kiinni ja nostanut johdon tolpan päälle nököttämään seuraavaa latausta odottamaan.

Pari sivua on aiheesta ”väännetty”, muttei se tuon kummoisempaa ole.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
866
Menee offtopicin puolelle... Tottakai autoa voi vaihtaa niin usein kuin haluaa, mutta autoon poltetun rahan määrä on melkoinen jos hakee liikkeestä uuden tai 1v käytetyn auton ja pitää sitä 2v. Ei taida 500€/kk riittää arvonalenemaan 330e:n kanssa noin toimiessa.
Eipä millään muullakaan 50k maksavalla uudella autolla pääse juuri alle 500€/kk arvon alenemaan vaikka omistaisit 4v. Plugareissa se tällä hetkellä ehkä korostuu, kun liikkeet uittavat niitä vauhdilla myyntiin.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Tuulilasi tarkastuttaa Ruotsintuonti Passat GTE:n. Ei kyllä näytä olevan ihan perillä asioista, kun kylvää epäilyjä TSI:stä ja DSG:stä. GTE:ssä moottori on hihnalla ja vaihteisto on märkäkytkimellä.
Ostin aikanaan uuden volkkarin ja 4v ja 50tkm myöhemmin jako hyppäsi venyneen ketjun takia ja maahantuoja meinasi minut laittaa maksumieheksi kunnes asianajajani otti yhteyttä.

Oli nimittäin ensimmäinen ja viimeinen volkkari mikä tähän taloon tulee ja sitä ei pilannut jakoketju vaan maahantuojan ****pää asenne MAKSAVAA asiakasta kohtaan!

Jokainen huolto oli tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä, siitä lähtien talossa ollut vain Toyotaa ja ongelmia tasan 0kpl. Tänä vuonna on tilattu kaksi uutta Toyotaa joista toinen jo saatu ja näyttää että tällä mennään, laatu ja ennen kaikkea asiakaspalvelu aivan eri tasoa kuin VAG-konsernilla.

Kun vielä verrataan Toytotan Hybridiä ja jotain volkkaria niin onhan noi saksalaiset aikamoisia räpellyksiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Ostin aikanaan uuden volkkarin ja 4v ja 50tkm myöhemmin jako hyppäsi venyneen ketjun takia ja maahantuoja meinasi minut laittaa maksumieheksi kunnes asianajajani otti yhteyttä.
Ei ole ketjua GTE:ssä, vaan hihna. Tuolla on erikseen viestiketju VAG-ongelmista valittamiselle. Sinne voi myös mennä kertomaan hajonneista kuivakytkin DSG:istä, jota myöskään ei löydy näistä hybrideistä.
 
Liittynyt
10.08.2019
Viestejä
97
Ja niitäkin on aika monta, joilla ei ole mitään intressiä hommata kunnon laturia, koska matkalaturi ajaa asiansa...



...olen ollut vähän @Antti Alien kanssa samoilla linjoilla. Ehkä vielä hieman yksinkertaistaen.

Olen nimittäin ladannut noin 80 000 km edestä auton omalla matkalaturilla 5 vuoden aikana. Laturia ei ole lukittu mitenkään ja olen päässyt käyttömukavuudessa kiinteän laturin tasolle pitämällä laturia a i n a tolpassa kiinni ja nostanut johdon tolpan päälle nököttämään seuraavaa latausta odottamaan.

Pari sivua on aiheesta ”väännetty”, muttei se tuon kummoisempaa ole.
Näin se meilläkin on, eli Leafin matkalaturi roikkuu aina vikavirtasuojalla varustetussa suko-ulkopistorasiassa. Oman MB:n lataan sitten 11 kW laturista, jossa roikkuu kaapeli aina valmiina. Laturin sähköasentajana ruuvasin itse kiinni seinään ja vedin sähkökeskukselle 5x2,5 kaapelin. Huom! Maallikot älkööt vaivautuko, kuormat on niin isoja näissä vehkeissä, että huolimaton asennus polttaa talosi. Latauspiikeissä loota vetää ämpäreitä saman verran kuin kaksi kiuasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Ja niitäkin on aika monta, joilla ei ole mitään intressiä hommata kunnon laturia, koska matkalaturi ajaa asiansa...

Olen nimittäin ladannut noin 80 000 km edestä auton omalla matkalaturilla 5 vuoden aikana. Laturia ei ole lukittu mitenkään ja olen päässyt käyttömukavuudessa kiinteän laturin tasolle pitämällä laturia a i n a tolpassa kiinni ja nostanut johdon tolpan päälle nököttämään seuraavaa latausta odottamaan.
Kukin toki tekee tavallaan, mutta itse en tilapäislaturia pitäisi kytkettynä 24/7. Sitten olet varmaan hommannut sen toisen tilapäislaturin autoon muita latauksia varten, koska sellaisen tarvitsee myös? Tuon kiinteän "irroitettavan" laturin hinnan kun jyvittää seuraavalle 10-15 vuodelle niin on ihan no-brainer olla sellaista hommaamatta etenkin jos talouteen tulossa täyssähkis. Ja kuten tuossa ylempänä jo tuli kerrottua niin se älykäs laturi tarjoaa kaikkea muutakin etuja kuin pelkkä lataus. Toki nopeampi latausnopeus tulee jo sen plugarinkin kanssa etuna mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Kukin toki tekee tavallaan, mutta itse en tilapäislaturia pitäisi kytkettynä 24/7. Sitten olet varmaan hommannut sen toisen tilapäislaturin autoon muita latauksia varten, koska sellaisen tarvitsee myös? Tuon kiinteän "irroitettavan" laturin hinnan kun jyvittää seuraavalle 10-15 vuodelle niin on ihan no-brainer olla sellaista hommaamatta etenkin jos talouteen tulossa täyssähkis. Ja kuten tuossa ylempänä jo tuli kerrottua niin se älykäs laturi tarjoaa kaikkea muutakin etuja kuin pelkkä lataus. Toki nopeampi latausnopeus tulee jo sen plugarinkin kanssa etuna mukaan.
Mikä sen toisen tilapäislaturin tarve ihan oikeasti on? Matkan päällä lataat kuitenkin pääosin pelkällä kaapelilla tai pikalatureilla. Jos kerran-pari vuoteen tulee tarve ladata jossain paikassa, jossa ei ole kuin perustöpseli, niin eiköhän sen laturin silloin voi ottaa mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä, että tilapäislaturia pitäisi käyttää vain tilapäisesti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Mikä sen toisen tilapäislaturin tarve ihan oikeasti on?
Esimerkiksi työmatka johon plugarin range ei lähellekään aina riitä edestakaiseen matkaan eli kannattaa ladata myös siellä työpaikalla. Plugaria taas ei kannata pikalaturissa ladata ja työpaikka saattaa tarjota pelkän sukopistokkeen lataukseen.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Kukin toki tekee tavallaan, mutta itse en tilapäislaturia pitäisi kytkettynä 24/7. Sitten olet varmaan hommannut sen toisen tilapäislaturin autoon muita latauksia varten, koska sellaisen tarvitsee myös? Tuon kiinteän "irroitettavan" laturin hinnan kun jyvittää seuraavalle 10-15 vuodelle niin on ihan no-brainer olla sellaista hommaamatta etenkin jos talouteen tulossa täyssähkis. Ja kuten tuossa ylempänä jo tuli kerrottua niin se älykäs laturi tarjoaa kaikkea muutakin etuja kuin pelkkä lataus. Toki nopeampi latausnopeus tulee jo sen plugarinkin kanssa etuna mukaan.
No ei tuon laturin 24/7 seinässä pidosta ole mitään haittakaan ollut. Enkä ole hankkinut toista matkalaturia autoon. Olen ottanut sen tolpannokasta mukaan, jos on ollut tarvis. Lisäksi lataan type2 johdolla toisinaan kauppareissuilla (aina kontissa) ja pikalaturilla reissuilla ollessani.

Ja minusta on täysin no-brainer hommata elämässä ainuttakaan tavaraa, joilla en tee mitään. Kiinteät laturit kuuluu tähän ryhmään. Matkalaturi on ainut mitä tarvitsen 99% ajoista. Kaikki em päätee täyssähköautoon, jonka latauksesta olen siis puhunut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
No ei tuon laturin 24/7 seinässä pidosta ole mitään haittakaan ollut. Enkä ole hankkinut toista matkalaturia autoon. Olen ottanut sen tolpannokasta mukaan, jos on ollut tarvis. Lisäksi lataan type2 johdolla toisinaan kauppareissuilla (aina kontissa) ja pikalaturilla reissuilla ollessani.
Eli se tilapäislaturi ei siis olekaan aina kiinni seinässä kuten edellisessä viestissä kirjoitit ja painotit.

Varmaan sillä hitaallakin latauksella pärjää sähköauton kanssa, jos ajoa ei ole paljon. Itsellä ainakin on tilanteita että siihen akkuun pitää vain saada latausta nopeammin kuin mitä se 8A tilapäislaturi tarjoaa. Plus en halua ottaa riskejä, joita se tilapäislaturin käyttö 24/7 voisi tuoda tullessaan.
 
Liittynyt
10.08.2019
Viestejä
97
No ei tuon laturin 24/7 seinässä pidosta ole mitään haittakaan ollut. Enkä ole hankkinut toista matkalaturia autoon. Olen ottanut sen tolpannokasta mukaan, jos on ollut tarvis. Lisäksi lataan type2 johdolla toisinaan kauppareissuilla (aina kontissa) ja pikalaturilla reissuilla ollessani.

Ja minusta on täysin no-brainer hommata elämässä ainuttakaan tavaraa, joilla en tee mitään. Kiinteät laturit kuuluu tähän ryhmään. Matkalaturi on ainut mitä tarvitsen 99% ajoista. Kaikki em päätee täyssähköautoon, jonka latauksesta olen siis puhunut.
Meillä haasteeksi muodostui se, että ajan päivittäin 100 km ja tulen usein vasta illalla kotiin. Matkalaturi ei ehtinyt yksinkertaisesti lataamaan akkua täyteen yön aikana. Tämä johti kierteeseen, jossa akkua oli joka aamu vähemmän ja vähemmän jäljellä. Lopulta eräs kerta akku sitten lopahti juuri, kun pääsin työpaikan pihalle. Latauspisteelle oli matkaa 250 metriä, mutta hinausautohan se oli tilattava. :) Latausaseman tilasin vielä samana iltana saksalaiselta custom-latauspisteiden rakenteluun erikoistuneelta puljulta. Tosi teollisen näköinen loota, mutta hinta oli n. 1/3 siitä, mitä jostain Webaston design-tolpasta saa pulittaa ja paremmat ominaisuudet. Latausasemalla auton saa 2-3 tunnissa täyteen, jos vaikka pitää vielä samana iltana lähteä uudestaan johonkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mikä sen toisen tilapäislaturin tarve ihan oikeasti on? Matkan päällä lataat kuitenkin pääosin pelkällä kaapelilla tai pikalatureilla. Jos kerran-pari vuoteen tulee tarve ladata jossain paikassa, jossa ei ole kuin perustöpseli, niin eiköhän sen laturin silloin voi ottaa mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä, että tilapäislaturia pitäisi käyttää vain tilapäisesti.
Riippuu varmaan autosta. Jos ajaa jollain kulahtaneella Leaffilla jossa on todellista akkukapasiteettia jäljellä joku 14kWh, niin ehkä sitä oikeasti haluaa kytkeä sen aina jokaiseen shukoon mihin nyt suinkin voi ylettyä sillä matkaletkulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Esimerkiksi työmatka johon plugarin range ei lähellekään aina riitä edestakaiseen matkaan eli kannattaa ladata myös siellä työpaikalla. Plugaria taas ei kannata pikalaturissa ladata ja työpaikka saattaa tarjota pelkän sukopistokkeen lataukseen.
Joo, työpaikalla varmaan voi olla tarve. Itselle tuo työpaikan lataus ei tullut mieleen, kun parkkihallissa on latauspisteitä "ihan riittävästi". Plugareille kyllä täytyy nostaa hattua, kun jaksavat sitä paskaista kaapelia keriä kasaan takakonttiin. Henk. koht. kokeilin pari kertaa ja totesin kodin kiinteän pisteen olevan minulle sopiva vaihtoehto. Toki pidemmillä matkoilla ei ole vaihtoehtoja kuin kaivaa se kaapeli.

Riippuu varmaan autosta. Jos ajaa jollain kulahtaneella Leaffilla jossa on todellista akkukapasiteettia jäljellä joku 14kWh, niin ehkä sitä oikeasti haluaa kytkeä sen aina jokaiseen shukoon mihin nyt suinkin voi ylettyä sillä matkaletkulla.
Yllä olevaan viitaten, niin tämä on minusta jo hyvin lähellä maanpäällistä helvettiä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Mikä sen toisen tilapäislaturin tarve ihan oikeasti on? Matkan päällä lataat kuitenkin pääosin pelkällä kaapelilla tai pikalatureilla. Jos kerran-pari vuoteen tulee tarve ladata jossain paikassa, jossa ei ole kuin perustöpseli, niin eiköhän sen laturin silloin voi ottaa mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä, että tilapäislaturia pitäisi käyttää vain tilapäisesti.
Mikä se varsinainen ongelma näissä siirrettävissä latureissä on pitkäaikaiskäytössä? Minusta tuntuu että kun Sesko ja Motiva mainitsee Schuko-rasiasta lataamisen olevan tarkoitettu tilapäiskäyttöön täyssähkoautoille, niin kaikki toistelee samaa kaikelle Schuko-lataukselle. Erikseenhän on vielä rajattu latausvirtaa, joten kyse ei voi olla pistorasian pitkästä kuormituksesta maksimivirralla. Eli joku on joskus keksinyt, että Schuko ei ole paras tapa ladata suuria energiamääriä täyssähköautoon, mutta toimii tilapäisesti. Tästä on sitten vedetty johtopäätös, että koko lataustapa olisi tarkoitettu vain satunnaiseen käyttöön myös plugareiden pienillä energiamäärillä.

Olisi kiva tietää mitä ja miksi asiasta lukee standardissa SFS-EN 62752 , mutta en ole maksamassa pääsystä siihen.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Eli se tilapäislaturi ei siis olekaan aina kiinni seinässä kuten edellisessä viestissä kirjoitit ja painotit.

Varmaan sillä hitaallakin latauksella pärjää sähköauton kanssa, jos ajoa ei ole paljon. Itsellä ainakin on tilanteita että siihen akkuun pitää vain saada latausta nopeammin kuin mitä se 8A tilapäislaturi tarjoaa. Plus en halua ottaa riskejä, joita se tilapäislaturin käyttö 24/7 voisi tuoda tullessaan.
:lol: Joo ei se aina ole 24/7 ole seinässä, olet oikeassa. Otan sen 2-3 krt vuodessa mukaan. Aikaa menee per kerta 10s lähtiessä ja tullessa. Pahoittelen harhaanjohtavaa kerrontaa:rofl:

Ja hyvin on pärjännyt meidän vähillä ajoilla, kun mittariin ei tule kuin 16 000 - 17 000 km vuodessa. :thumbsup:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Meillä haasteeksi muodostui se, että ajan päivittäin 100 km ja tulen usein vasta illalla kotiin. Matkalaturi ei ehtinyt yksinkertaisesti lataamaan akkua täyteen yön aikana. Tämä johti kierteeseen, jossa akkua oli joka aamu vähemmän ja vähemmän jäljellä. Lopulta eräs kerta akku sitten lopahti juuri, kun pääsin työpaikan pihalle. Latauspisteelle oli matkaa 250 metriä, mutta hinausautohan se oli tilattava. :) Latausaseman tilasin vielä samana iltana saksalaiselta custom-latauspisteiden rakenteluun erikoistuneelta puljulta. Tosi teollisen näköinen loota, mutta hinta oli n. 1/3 siitä, mitä jostain Webaston design-tolpasta saa pulittaa ja paremmat ominaisuudet. Latausasemalla auton saa 2-3 tunnissa täyteen, jos vaikka pitää vielä samana iltana lähteä uudestaan johonkin.
Oma laturi säätyy portaattomasti 6-16 A, jolloin voin latailla ja säätää tarpeen mukaan.

Vielä en ole päätynyt hinaukseen, mutta koskaan ei voi sanoa ei koskaan.
 
Liittynyt
10.08.2019
Viestejä
97
Riippuu varmaan autosta. Jos ajaa jollain kulahtaneella Leaffilla jossa on todellista akkukapasiteettia jäljellä joku 14kWh, niin ehkä sitä oikeasti haluaa kytkeä sen aina jokaiseen shukoon mihin nyt suinkin voi ylettyä sillä matkaletkulla.
Onko tällaisia oikeasti yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta liikenteessä? Kaikki Leafit mitä olen autoliikkeissä ja nettiautoissa nähnyt, on akkukapasiteetti hyvässä/täydellisessä kunnossa ja osa näistä on 1./2. generaatiota vuosilta 2012-2013. Big Data osoittaa, että akkujen heikkeneminen iän ja käytön myötä on ollut huomattavasti hillitympää, kuin mitä on pelätty, luokkaa 2-4 % vuodessa. 7-vuotiaissa Leafeissäkin on akku keskimäärin 87 % kunnossa. Samassa ajassa Li-ion akkujen valmistushinnat ovat laskeneet jopa 80 %. Esim. Uudessa-Seelannissa Nissan ei myy Leafia ja näin ollen ei myöskään vaihtoakkuja. Kolmannen osapuolen firma tarttui ongelmaan ja alkoi myymään vaihtoakkuja, joilla kahdeksan vuotta vanhan Leafin kantama saatiin kasvamaan 40 % alkuperäisestä. Hintaa paketille muodostui 2000-3000 euroa. Jos tuolla hinnalla pystyy esim. tuplaamaan Leafin käyttöiän ja kasvattamaan vielä samalla kantamaa, se on pieni investointi verrattuna esim. polttomoottorin hintaan vaihdettuna. Leafin oma vaihtoaukku maksaa tällä hetkellä n. 6000 euroa, eikä sillä saa kantaman lisäystä. Odotettavissa kuitenkin on, että kolmannen osapuolen toimijoita alkaa tulemaan markkinoille, kun automassa kasvaa riittäväksi. Itse en kyllä jaksaisi lähteä vaihtamaan, vaan myisin pois jollekin Pelle Pelottomalle ja ostaisin uuden auton, koska markkinoille tulee koko ajan uusia ja mielenkiintoisempia malleja.

Meillä sähkärit v. 2014 ja 2015, molemmissa auton oma mittari näyttää edelleen 100 % kapasiteettia ja kantamat edelleen samat kuin uutena. Yritän siis kysyä, mitä autolle pitää tehdä, jotta akun saa kulahtamaan? Viileä (muttei äärikylmä) ilmasto kun tuntuisi jopa suojaavan autojen korkeajänniteakkuja, toisin kuin luulisi. Tästä ei ole kuitenkaan vielä riittävästi tutkimusdataa saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onko tällaisia oikeasti yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta liikenteessä? Kaikki Leafit mitä olen autoliikkeissä ja nettiautoissa nähnyt, on akkukapasiteetti hyvässä/täydellisessä kunnossa ja osa näistä on 1./2. generaatiota vuosilta 2012-2013.
Suuri osa (vai jopa suurin osa?) 30kWh leaffeista kärsii ainakin minusta merkittävän isoista SOC-losseista jo 2v ikäisenä ja eipä taida liikenteessä montaa 90% SOC:lla olevaa 24kwh Leaffia. Suomi on tietty poikkeuksellisen hyvä ympäristö Leaffille kun akkujäähdytyksen puuttuessa ainakin kelit ovat sopivammat kuin lämimämmissä maissa.


Ainakaan nettiautossa valtaosa ihmisistä ei kehtaa kertoa SOC:eja.
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Suuri osa (vai jopa suurin osa?) 30kWh leaffeista kärsii ainakin minusta merkittävän isoista SOC-losseista jo 2v ikäisenä ja eipä taida liikenteessä montaa 90% SOC:lla olevaa 24kwh Leaffia. Suomi on tietty poikkeuksellisen hyvä ympäristö Leaffille kun akkujäähdytyksen puuttuessa ainakin kelit ovat sopivammat kuin lämimämmissä maissa.


Ainakaan nettiautossa valtaosa ihmisistä ei kehtaa kertoa SOC:eja.
Tuossa yllä linkatussa työkalussa vm. 2016 (eli 30 kWh) Leafin akustot ovat pitäneet kapasiteettinsa paremmin kuin aiemmat vuosimallit. Leaf vm. 2012 data on vähän kyseenalaisen näköistä.
1596537725685.png


Mutta näissä on niin monta muuttujaa, että ei voine ainakaan ihan suoraan vertailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Tuossa yllä linkatussa työkalussa vm. 2016 (eli 30 kWh) Leafin akustot ovat pitäneet kapasiteettinsa paremmin kuin aiemmat vuosimallit. Leaf vm. 2012 data on vähän kyseenalaisen näköistä.
8
Kyseisen firman datasta puuttuvat kaikki virhemarginaalitiedot + hajonnat ja itse raakadatapisteet, joten en tykkää siitä yhtään lähteenä.

Ilmeisesti 30kWh leaffeihin tuli joku FW päivitys joka korjasti akun ohjelmistoa ja SOC lukemat parantuivat merkittävästi + myös dynamometrillä mitatut lukemat parantuivat. Nähtäväksi jää miten jatkossa homma etenee.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Mikä se varsinainen ongelma näissä siirrettävissä latureissä on pitkäaikaiskäytössä? Minusta tuntuu että kun Sesko ja Motiva mainitsee Schuko-rasiasta lataamisen olevan tarkoitettu tilapäiskäyttöön täyssähkoautoille, niin kaikki toistelee samaa kaikelle Schuko-lataukselle. Erikseenhän on vielä rajattu latausvirtaa, joten kyse ei voi olla pistorasian pitkästä kuormituksesta maksimivirralla. Eli joku on joskus keksinyt, että Schuko ei ole paras tapa ladata suuria energiamääriä täyssähköautoon, mutta toimii tilapäisesti. Tästä on sitten vedetty johtopäätös, että koko lataustapa olisi tarkoitettu vain satunnaiseen käyttöön myös plugareiden pienillä energiamäärillä.

Olisi kiva tietää mitä ja miksi asiasta lukee standardissa SFS-EN 62752 , mutta en ole maksamassa pääsystä siihen.
Kai ongelma on puhtaasti siinä, että 16 A on osoitettu sulattavan pistorasia (ellei ole parannettu versio) ja kukaan ei ole oikeastaan jaksanut selvittää mikä se lämpenemiskynnys loppujen lopuksi on. Parhaimmillaan, kun pistorasioiden käyttöpaikkojen välillä voi olla jo 60 astetta lämpötilaeroa. Kovin insinöörimäiseltä kuulostava ratkaisu on ollut pistää 8 A rajaksi, varmaan siinä on joku datakin taustalla. Siltikin joku voi tuolla onnistua polttamaan talonsa, jos on vanhat metallipäällysteiset johdot ja suurinpiirtein koko kämppä parin 10 A varassa. Perustalossa, jossa sähköt ei ole 50-luvulta, voi kyllä latata aika huoletta 8 A virralla maailman tappiin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Leafin pilaa kylmä/kuuma kun ei ole akussa lämmönhallintaa nesteellä. Varsinkin kuumat maat on sille painajainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Siis toihin oli ihan tohjona koko auto. Akun vaurioituminen voi liittyä siihen, jos autoa on tärskäytelty paljon. Itse en tuollaiseen menisi edes sisään.
Noilla muoviosien parkkipaikkavaurioilla jos auton akku hajoaa, niin miten se selviää edes maantieajosta :beye: Eiköhän se perussyy ole videon alussa mainittu "aivan ensimmäisiä Leafeja ulos tuotantolinjalta".
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Jos Leafin akun saa Suomessa ylikuumenemaan käymällä pikalaturilla ja ajamalla sen jälkeen motarilla, se kertoo varmaan ihan riittävästi akunhallunnan tasosta.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Tuulilasi tarkastuttaa Ruotsintuonti Passat GTE:n. Ei kyllä näytä olevan ihan perillä asioista, kun kylvää epäilyjä TSI:stä ja DSG:stä. GTE:ssä moottori on hihnalla ja vaihteisto on märkäkytkimellä.
QA

Jotenkin musta tuntuu että kyllä se tietää mutta saa vaan katsojia triggeröityä katsomaan lisää ja kommentoimaan noita videoita. Hauskoja noi videot.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Suuri osa (vai jopa suurin osa?) 30kWh leaffeista kärsii ainakin minusta merkittävän isoista SOC-losseista jo 2v ikäisenä ja eipä taida liikenteessä montaa 90% SOC:lla olevaa 24kwh Leaffia. Suomi on tietty poikkeuksellisen hyvä ympäristö Leaffille kun akkujäähdytyksen puuttuessa ainakin kelit ovat sopivammat kuin lämimämmissä maissa.


Ainakaan nettiautossa valtaosa ihmisistä ei kehtaa kertoa SOC:eja.
Tarkoitat varmaan SOH, eli State Of Health. (SOC = State Of Charge)
Minulta meni vuonna 2018 noin 120tkm ajettu vuoden 2015 Leaf 24 kWh vaihtoon SOH100 ja käytännön rangetesti todensi saman.

Ei se akku oikeasti 100% tietenkään voinut olla, vaan jotain ylä/alapään puskuria oli syönyt eikä siksi vielä näkynyt SOH-lukemassa/rangessa.

Nyt 2018 Leaf 40 kWh:lla noin 130 tkm mittarissa ja SOH 91. Akku ylikuumenee minun ajolla lähes viikoittain jopa niin paljon että auto antaa tehorajoituksen päälle. Silti tuo SOH-lukema on yllättäen aivan linjassa muiden vastaavien kanssa.

Tuolta kannattaa lukea, jos Gen1-Leaf oikeasti jotain kiinnostelee.
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen | Sähköautoileva motoristi | Autotie
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Norjan heinäkuun sähköautomyynnit. Olisiko Mersu saanut vihdoin EQC:n toimitukset oikeasti käyntiin:

 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 442
Ei näy i-Pacekaan vai lähteekö myynti nousuun nyt syksyllä (MY21) kun paperiarvoilla se ei Mersua ja Audia häpeä. :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Ei näy i-Pacekaan vai lähteekö myynti nousuun nyt syksyllä (MY21) kun paperiarvoilla se ei Mersua ja Audia häpeä. :hmm:
Tuskin lähtee. Ei näytä olevan väellä kiinnostusta kyseiseen autoon. Autona ruma ja vähän outo, eikä taida olla mitään valttikorttejakaan kilpailijoihin nähden.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Joku kyseli aurinkopaneeleista autossa. Hyundai Sonatassa näyttäisi olevan katto täynnä niitä. Ja ilmeisesti, jos kuudeksi tunniksi jättää auton aurinkoon, saa ~3,5km edestä sähköä.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Joku kyseli aurinkopaneeleista autossa. Hyundai Sonatassa näyttäisi olevan katto täynnä niitä. Ja ilmeisesti, jos kuudeksi tunniksi jättää auton aurinkoon, saa ~3,5km edestä sähköä.

Tuohan on aika kova juttu maihin, jossa aurinkoa riittää. Tosin maksaako paneelit ikinä itseään oikeasti takaisin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 541
Joku kyseli aurinkopaneeleista autossa. Hyundai Sonatassa näyttäisi olevan katto täynnä niitä. Ja ilmeisesti, jos kuudeksi tunniksi jättää auton aurinkoon, saa ~3,5km edestä sähköä.
Jos ideaalitilanteessa joka päivä saisi ladattua tuon 3.5km sähköä, niin vuodessa saisi ladattua 1300km verran sähköä. Eli vuodessa säästäisi 25e sähkölaskussa. Todellisuudessa vuodessa tuskin saisi lähellekään tuota määrää ladattua, edes puolta tuosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Jos ideaalitilanteessa joka päivä saisi ladattua tuon 3.5km sähköä, niin vuodessa saisi ladattua 1300km verran sähköä. Eli vuodessa säästäisi 25e sähkölaskussa. Todellisuudessa vuodessa tuskin saisi lähellekään tuota määrää ladattua, edes puolta tuosta.
Suomi on Suomi auringon osalta, mutta kannattaa muistaa ettei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan, jossa aurinkoa riittää hurjasti enemmän puhumattakaan maista, jotka on vielä etelämpänä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Suomi on Suomi auringon osalta, mutta kannattaa muistaa ettei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan, jossa aurinkoa riittää hurjasti enemmän puhumattakaan maista, jotka on vielä etelämpänä.
Kuinka paljon Sonataan aurinkosähkön laitto maksaa ja kuinka paljon asiakas siitä maksaa? Siinä mielessä vaikea nähdä, että se maksaa koskaan itseään takaisin. Ainoastaan maailman parantamisessa ja vihreissä arvoissa. Mikäli ajaisi töihin ja takaisin voisi olla mahdollista saada 7km päivässä, mutta todennäköisesti valoisan ajan takia puhutaan ehkä 4km tai maksimissan 6km hyödystä (mikäli auto on ulkona aurinkoisella parkkipaikalla). Sellaiselle, joka ostaa auton uutena ja ajaa sen 3-4 vuotta saa lähinnä hyvän mielen.

Hieman suuremman ajoakun kanssa tuo paneeli olisi muuta kuin gimmick.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Kuinka paljon Sonataan aurinkosähkön laitto maksaa ja kuinka paljon asiakas siitä maksaa? Siinä mielessä vaikea nähdä, että se maksaa koskaan itseään takaisin. Ainoastaan maailman parantamisessa ja vihreissä arvoissa. Mikäli ajaisi töihin ja takaisin voisi olla mahdollista saada 7km päivässä, mutta todennäköisesti valoisan ajan takia puhutaan ehkä 4km tai maksimissan 6km hyödystä (mikäli auto on ulkona aurinkoisella parkkipaikalla). Sellaiselle, joka ostaa auton uutena ja ajaa sen 3-4 vuotta saa lähinnä hyvän mielen.

Hieman suuremman ajoakun kanssa tuo paneeli olisi muuta kuin gimmick.
Riippuu option hinnasta, mutta olis jees jos se paneeli riittää vaikka ilmastoinnin käyttöön jos joutuu auringon alle jättämään auton. Tosin kun on hybridi kyseessä niin mahtaako kompura olla hihnaveto moottorin kautta, vai onko sähkötoiminen
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Suomi on Suomi auringon osalta, mutta kannattaa muistaa ettei tarvitse mennä kuin Etelä-Eurooppaan, jossa aurinkoa riittää hurjasti enemmän puhumattakaan maista, jotka on vielä etelämpänä.
Voisin kuvitella, että jos on kovin kuuma maa, niin olisi kiva pitää auto poissa auringosta, etteivät sisätilat ole niin kuumia kun astuu autoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Joku kyseli aurinkopaneeleista autossa. Hyundai Sonatassa näyttäisi olevan katto täynnä niitä. Ja ilmeisesti, jos kuudeksi tunniksi jättää auton aurinkoon, saa ~3,5km edestä sähköä.
Katolta pieni akku täyteen 6 tunnissa. Jos olisi isompi akku ja lisäksi konepelti aurinkokennoilla, niin päivässä niillä voisi saada kymmenenkin kilometrin verran ajoa. Se olisi jo ihan kiva lisä, jos aurinkokennojen valmistuskustannus, paino ja elinikä autokäytössä ovat järkeviä. Edelleen olen sitä mieltä, että kennot kannattaa ennemmin laittaa autokatoksen katolle, mutta ei tuo kennot autossa nyt niin huono idea ole, kuin olen aiemmin ajatellut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Voisin kuvitella, että jos on kovin kuuma maa, niin olisi kiva pitää auto poissa auringosta, etteivät sisätilat ole niin kuumia kun astuu autoon.
Näinhän se on, mutta hyvin harvoin tuo on mahdollista. Ainakin oman 5,5 vuoden kokemuksen perusteella Floridasta. Ei niitä varjopaikkoja oikeasti juuri ole tarjolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Kuinka paljon Sonataan aurinkosähkön laitto maksaa ja kuinka paljon asiakas siitä maksaa? Siinä mielessä vaikea nähdä, että se maksaa koskaan itseään takaisin. Ainoastaan maailman parantamisessa ja vihreissä arvoissa. Mikäli ajaisi töihin ja takaisin voisi olla mahdollista saada 7km päivässä, mutta todennäköisesti valoisan ajan takia puhutaan ehkä 4km tai maksimissan 6km hyödystä (mikäli auto on ulkona aurinkoisella parkkipaikalla). Sellaiselle, joka ostaa auton uutena ja ajaa sen 3-4 vuotta saa lähinnä hyvän mielen.
Hinnasta ei mitään hajua ja yksittäinen käyttäjä ei tuosta varmaan paljoa hyödy, mutta isossa mittakaavassa itse tuota miettisin. Esimerkkinä aurinkoinen maa, jossa auto saa koko vuorokauden aikana vaikka sen 7km lisää rangea auringosta. Se tekee noin 2500km vuodessa. Jos tuolla saataisiin vaikka 10 000 polttisautoa vaihdettua tuollaiseen aurinkokennolla varustettuun autoon niin siinä tulisi 25 miljoonaa kuljettua kilometriä vuoden aikana, joidenka energia on tuotettu varmasti luontoa rasittamatta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Riippuu option hinnasta, mutta olis jees jos se paneeli riittää vaikka ilmastoinnin käyttöön jos joutuu auringon alle jättämään auton. Tosin kun on hybridi kyseessä niin mahtaako kompura olla hihnaveto moottorin kautta, vai onko sähkötoiminen
En kyllä muista törmänneeni yhteenkään hybridiin, missä olisi hihnavetoinen ilmastoinnin kompura.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 710
Viestejä
4 189 873
Jäsenet
70 784
Uusin jäsen
juged

Hinta.fi

Ylös Bottom