- Estetty
- #12 851
- Liittynyt
- 28.11.2017
- Viestejä
- 6 504
Arkiajossa Suomen rajoituksilla loppupeleissä aika yhdentekevää.Meinaat että kiinnostus miten auto kiihtyy on jotain teslakuskien fiksaatioita ja muille täysin yhdentekevää?
Arkiajossa Suomen rajoituksilla loppupeleissä aika yhdentekevää.Meinaat että kiinnostus miten auto kiihtyy on jotain teslakuskien fiksaatioita ja muille täysin yhdentekevää?
Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.Rohkenen väittää, että sähkömoottorin antama suorituskykylisä on aito kannuste vaihtaa polttomoottorista pois isolle osalle ihmisistä kunhan pääsevät kokeilemaan. Varsinkin näissä pikkukipoissa se poistaa niiden ikuisen perisynnin eli tuhnuuden.
Eikä mikään estä verotuksen tuomista tähän samaan hommaan toki, eli tehoa moottorissa -> korkeammat verot. Sovitaan vaikka syyksi "liikenneturvallisuus". Kuten sanottua, nykyinen tilanne autoverotuksessa ei tule jatkumaan.Sähköautoista ei ole kuitenkaan mikään pakko tehdä tuhnuja. Jos valmistajalla on tekniikka hallussa, autoon voidaan 100 hevosvoiman moottorin sijaan laittaa 300 hevosvoiman moottori ilman oikeastaan minkäänlaisia varjopuolia.
Jollain tämä sosiaaliyhteiskunta pitää maksaa. Tunnetusti se on tehty autoilun kustannuksella. Tehden tästä aasinsillan toiseen aiheeseen liittyen. Ei me kuitenkaan työttömiltä olla rahoja poistamassa, joten jollain tavalla sähköautoja pitää verottaa. En kuitenkaan usko tuohon tehosuhteeseen verotuksessa. Valmistajat tekee saman ilmiön hintaa nostaessa -> verotkin nousee. Todennäköisintä on, että tulevaisuudessa kompensointi tulee jossain määrin käytön määrään liittyen. Tietysti voi olla, että virkamiehet ja poliitikot kaikessa mielenköyhyydessään keksii sellaisen himmelin, missä verotetaan kaikesta mahdollisesta eikä autoveroakaan poisteta. En toisaalta ihmettelisi jos autovero sidottaisiin tehoon tai akun kapasiteettiin ja ajoneuvovero yritettäisiin toteuttaa jollain kalliilla gps-purkkavirityksellä. Ajoneuvoverosta tulee samalla poskettoman kallis kun himmelin ylläpitokulut pitää ensin kuolettaa ennen kuin saadaan edes verotuloja.Eikä mikään estä verotuksen tuomista tähän samaan hommaan toki, eli tehoa moottorissa -> korkeammat verot. Sovitaan vaikka syyksi "liikenneturvallisuus". Kuten sanottua, nykyinen tilanne autoverotuksessa ei tule jatkumaan.
If it looks like a ritilä, and quacks like a ritilä, it is a...Mitä ihmeen haittaa tuosta Ariyan tummenetusta maskista on. Ei se ole mikään feikki-ilmanottoaukko, vaan sileä tummennettu osa mikä on osa muotoilua, väritystä ja persoonaa siinä missä tummennetut katot ja etu- ja takavalojen muotoilu.
Tää varmaan nyt liittyy johonkin, mutta konteksti puuttuu kokonaan.Onko musta kattokin sitten aina lasikatto?
Kyllä se 300hp sähkömoottori on vaikeampi saada toimimaan hyvillä hyötysuhteilla 15-20kW tehoilla joka on oleellista sen rangen takia.Jos valmistajalla on tekniikka hallussa, autoon voidaan 100 hevosvoiman moottorin sijaan laittaa 300 hevosvoiman moottori ilman oikeastaan minkäänlaisia varjopuolia. Ja jos puhutaan ihmisistä, jotka tykkäävät autoista ja ajamisesta, kukaan ei oikeasti halua mitään tuhnua ajaa. Se on aina ollut vain suomalaisen köyhyyden ja raippaverotuksen funktio.
En ymmärrä nyt tätä ahdistusta mikä aiheutuu siitä, että auton keulassa on joku eri värinen muotoiludetalji.If it looks like a ritilä, and quacks like a ritilä, it is a...
Ne mun kommentit oli enemmän yleisiä huomioita. Projisointi jätetään lukijalle.ahdistusta, defenssimekanismi
Ja ohituskiihtyvyys on oleellista kaupunkiin tehdyssä kauppakassissa, koska.. .? Ei sitä silti ohittamiseen ole tehty, kaupungissa kiihtyy ja kulkee tajuttoman hyvin käytännössä mihin tahansa peruspolttikseen verrattuna.Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.
Tripletin ohituskiihtyvyys on toki huomattavasti heikompaa tasoa kuin kaupunkinopeuksien kiihtyvyydet, mutta mistä ihmeestä heitit 15 s 80-120 km/h?Tripletillä toki ohituskiihtyvyys on ihan siellä tuhnuuden ytimessä (80-120 luokkaa 15s), mutta sähkö silti ylivoimainen tarjolla oleviin polttiksiin verrattuna.
Veikkaanpa, ettei tämä i20 samassa hintaluokassa (joskin kokoluokkaa isompi) jää noista sähkö e-up/Mii muuten kuin voimalinjansa miellyttävyydessä. Pikkuturbo modernilla kaksoiskytkinvaihteistolla tosiasiassa on aika hyvä paketti.Sähkömoottorin ja polttomoottorin ero on suurimmillaan juuri tuolla e-Up/Mii osastolla, jossa on perinteisesti huonot äänieristykset, heikot vaihteistot ja tehottomat moottorit. E-Upin koeajaneena sähkömoottori on tuossa luokassa aivan eri luokkaa ja tarjoaa hiljaisen moottorin sekä todella pehmeän ja miellyttävän "kaasuvasteen", jolla on hauska ja helppo ajaa kaupunkioloissa. Kalliimmissa autoissa sähkömoottorin ja polttomoottorin erot pienenevät sitä mukaa kun autojen tehot, äänieristys ja vaihteistojen toiminta paranevat.
Totta tämä. Monelle voi tulla yllätyksenä teslan kiihtyvyys... sen mitä omaa Teslaa (Model X) olen ehtinyt tutkimaan, on siinä ainakin päällä vakiona: Obstacle aware acceleration, joka estää kiihdyttämästä vahingossa toista päin.Turhasta tehosta voi myös olla haittaa, koska monet epävarmemmat kuljettajat eivät pidä siitä, että autossa on paljon tehoa ja auto vastaa kaasun painallukseen liian agressiivisesti. Tesla Model 3 long rangellakin oli paljon mukavampi ajaa chill-moodissa kuin täydet tehot käytössä, eli silläkin tulisi käytännössä ajeltua koko ajan puolitehoilla. Joku 7-8s 0-100km/h kiihtyvyys on suomessa täysin passeli kaikkeen vauhdikkaaseenkin ajamiseen ja jo pienemmälläkin pärjää mainiosti varsinkin pienemmissä autoissa. Itse en tuon 7-8s ylittävästä kiihtyvyydestä maksaisi käytännössä juuri mitään ylimääräistä, nelivedosta taas voisi jonkun verran extraa maksaa, mutta ei kovin paljoa siitäkään.
Sori, TM:stä(8/2020) katsoin mutta se olikin 60-120km/h. 80-120 näyttäisi olevan n. 12s.Tripletin ohituskiihtyvyys on toki huomattavasti heikompaa tasoa kuin kaupunkinopeuksien kiihtyvyydet, mutta mistä ihmeestä heitit 15 s 80-120 km/h?
Tuossa Ariyan julkaisutilaisuudessa ne muotoilijat käytti siitä maskista termiä "tech shield" Kaitpa sielä kaikenlaista tutkaa on jemmattu sen taakse ja siksi tuommonen tummennettu pleksi.Mitä ihmeen haittaa tuosta Ariyan tummenetusta maskista on. Ei se ole mikään feikki-ilmanottoaukko, vaan sileä tummennettu osa mikä on osa muotoilua, väritystä ja persoonaa siinä missä tummennetut katot ja etu- ja takavalojen muotoilu.
Näyttäisi Model S:ssä ja X:ssä olevan myös maski edelleen ja iso läjä ilmanottoaukkoja edessä.
Vakuutusyhtiöt eivät ole vielä heränneet siihen, että Tesloissa on urheiluautojen tehot, mutta vakuutusmaksut jonkun perheauton tasolla.
Mitä itse silloin kyselin vakuutuksia niin moni ei sitä Trafissa olevaa 65kw tehoa ottaneet tosissaan. Onhan se kyllä totta, että jossain vaiheessa ne voi nousta tai sitten katsovat sähköautot erikseen toisella tapaa.Vakuutusyhtiöt eivät ole vielä heränneet siihen, että Tesloissa on urheiluautojen tehot, mutta vakuutusmaksut jonkun perheauton tasolla. Kun katselee paljonko jonkun Ferrarin vakuuttaminen maksaa niin siitä voi päätellä mitä Teslojen vakuutukset tulevaisuudessa maksavat kun yhtiöt ovat muutaman Teslan korvanneet. Asiaa ei edesauta yhtään se että mokomat on lunastettava käytännössä pienestäkin pususta sillä valmistaja on kieltänyt kolarikorjaukset.
Tästä voi seurata se, että tulevaisuudessa Teslaltakin saa pienempitehoisia versioita.
Ei pidä paikkaansa. Vakuutuksia on laskettu pitkään kuutiotilavuuden ja tehon mukaan joiden ohella myös kyseisten mallien onnettomuustilastot on otettu huomioon. Harvinaisemmissa malleissa joissa tilastoja ei ole tarpeeksi on yleensä vielä lisää riskikerrointa. Moottoripyörissä tehopainosuhde on edelleen ratkaiseva tekijä vakuutusmaksun määrän muodostumiseen.Ei vakuutusmaksuilla ole mitään tekemistä tehojen kanssa. Vaan sillä kuinka todennäköistä on joutua onnettomuuteen ja kuinka suuret rahalliset seuraukset tilastollisesti niillä on. Teslan vakuutukset taas pyörii reippaasti perheautojen yläpuolella.
Täytyypä sitten olla melko tyytyväinen että riskikertoimien jälkeen suht harvinaiselle 5.0L & 440hv käyttikselle jäi maksettavaa liikennevakuutus ja täyskasko 842€Ei pidä paikkaansa. Vakuutuksia on laskettu pitkään kuutiotilavuuden ja tehon mukaan joiden ohella myös kyseisten mallien onnettomuustilastot on otettu huomioon. Harvinaisemmissa malleissa joissa tilastoja ei ole tarpeeksi on yleensä vielä lisää riskikerrointa. Moottoripyörissä tehopainosuhde on edelleen ratkaiseva tekijä vakuutusmaksun määrän muodostumiseen.
Ok, eli laajempi nopeusväli.Sori, TM:stä(8/2020) katsoin mutta se olikin 60-120km/h. 80-120 näyttäisi olevan n. 12s.
Vähän offtopiccia (voi jatkaa muualla jos asiasta haluaa keskustella): Jos renkaan ulkohalkaisija pysyy samana, niinkuin se pysyy näissä yleensä, ei tuo suorituskykyero tule kuin painoerosta. Ja siinäkin tuo massan lisäys vaikuttaa samalla tapaa kuin muun jousittamattoman massan lisäys. Renkaan "hitausmomentilla" tms. ei ole juuri mitään mitattavissa olevaa merkitystä, koska tuo renkaan "hitausmomentti" sisältää systeeminä sen tienpinnan mitä vasten se makaa, ts. rengas ei pyöri vapaasti vaan pyöriäkseen sen on työnnettävä tietä alta, joten maan pysyessä paikallaan sen on siirrettävä auton massaa eteenpäin (ja suhteessa tähän massaan se renkaan oma paino on jotain prosentin osia). Raskaampi rengas tuo tuohon auton massaan siis lisää siirrettävää, ja sitä kautta siitä tulee pientä eroa. Ero on kuitenkin häviävän pieni, ei vaikuta näissä mittauksissa ~lainkaan.Lukaisin tuon TM:n koeajon. Siinä oli Skoda Citigo suuremmilla 16"-pyörillä. Niissä on suurempi hitausmomentti, eli hitaampi kiihtyvyys vs. Miin 14". Pienemmissä on tuuman korkeammat renkaan kyljet, jotka eivät paina juuri mitään. Suuremmissa taas on useampi hitausmomenttia kasvattava tekijä:
-vanteen kaikki puolat ovat tuuman pidempiä
-vanteen raskas kehä kulkee noin 15 % etäämmällä pyörimisakselista
-renkaan painavaa kulutuspintaa on 185 mm vs. 165 mm
Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.Ei sitä silti ohittamiseen ole tehty, kaupungissa kiihtyy ja kulkee tajuttoman hyvin käytännössä mihin tahansa peruspolttikseen verrattuna.
Miten pystyt ajaa tollasella ruohonleikkurilla!?!? Vähintään 3 sek pitää päästä nollasta sataan! Ei nää muut automerkit edes yritä! /sTämä tuskin kovin montaa kiinnostaa, mutta tuossa on tuon oman 24kWh Leafin kiihtyvyyksiä puhelimen Drag racer -sovelluksella mitattuna.
No, kyllähän polttomoottoriautoissakin näkee sitä, että mainoksissa on se täyteen varusteltu ja kaikilla ulkonäköpaketeilla oleva versio ja sitten "hinnat alkaen 29 990" ja kas yllättäen sillä saa aivan eri näköisen auton, jonka tehot ovat hyvä jos puolet mainoksen autosta...Miten pystyt ajaa tollasella ruohonleikkurilla!?!? Vähintään 3 sek pitää päästä nollasta sataan! Ei nää muut automerkit edes yritä! /s
Mielestäni tuo uusi Nissan Ariya näyttää kyllä ihan hyvältä vaikka muotoilu on melko futuristinen. Reddittissä joku huomasi kertoa kuinka ärsyttävää näissä joissain sähköautoissa tuo markkinointi on. Ilmoitetaan alkaen hinta ja sitten lätkästään max range numero siihen perään, vaikka se maksaa +10ke-20ke lisää.
Ainakin omalla "peruspolttiksella" (VW Polo DSG) juuri liikennevaloista lähteminen on voimalinjan heikoin kohta. Automaattivaihteiston takia auto lähtee sujuvammin kuin manuaalivaihteiset, mutta liikkeellelähtö voi olla töksähtävää kaksoiskytkinvaihteiston toiminnan takia ja veto ei aina tunnu tasaiselta.Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
Puhumattakaan siitä väännöstä esim, joka ei ole liikkeellelähtemiskierroksilla käytettävissä - toisin kuin sähköautolla, joka puraisee paikaltaankin kivasti.Ainakin omalla "peruspolttiksella" (VW Polo DSG) juuri liikennevaloista lähteminen on voimalinjan heikoin kohta. Automaattivaihteiston takia auto lähtee sujuvammin kuin manuaalivaihteiset, mutta liikkeellelähtö voi olla töksähtävää kaksoiskytkinvaihteiston toiminnan takia ja veto ei aina tunnu tasaiselta.
Varmaan riippuu siitä kuinka usein tarvitsee tuota pikalatausta? Virran ja K-latauksen 50kw laturit on ihan edullisia ja Lidl tarjoaa ilmaisen 50kw. Koskakohan nuo ilmaisen tai halvan bensan jonottajat tajuavat että kaupoista saa ilmaista menovettäOnko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?
Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.
Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".
Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).
E-upp 83hv | up gti 115hv | Kia Stonic 1.0t 120hv, 7 vaihteinen automaatti | |||
0-50 | 3.4 | 3.1 | 3.4 | ||
0-80 | 6.65 | 5.85 | 6.4 | ||
0-100 | 10.3 | 8.7 | 9.1 | ||
0-120 | 15.0 | 11.9 | 12.7 |
Jos 2h motariajon kulutuksen lataus kestää tunnin, niin se on kyllä aika hidasta hommaa. En laske 50kw laturia edes pikalaturiksi.Varmaan riippuu siitä kuinka usein tarvitsee tuota pikalatausta? Virran ja K-latauksen 50kw laturit on ihan edullisia ja Lidl tarjoaa ilmaisen 50kw. Koskakohan nuo ilmaisen tai halvan bensan jonottajat tajuavat että kaupoista saa ilmaista menovettä
"ilmaista" menovettä kun sijoitat ensin välineeseen n. 50k€Koskakohan nuo ilmaisen tai halvan bensan jonottajat tajuavat että kaupoista saa ilmaista menovettä
Ihan tottaNo, kyllähän polttomoottoriautoissakin näkee sitä, että mainoksissa on se täyteen varusteltu ja kaikilla ulkonäköpaketeilla oleva versio ja sitten "hinnat alkaen 29 990" ja kas yllättäen sillä saa aivan eri näköisen auton, jonka tehot ovat hyvä jos puolet mainoksen autosta...
Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?Onko kukaan keksinyt fiksuja tapoja saada pikalatausta tehtyä järkevillä hinnoilla?
Ionityllä suoraan lataaminen maksaa ilmeisesti 79snt/min tai kWh vähän maasta riippuen, mikä on aika riistohinta jos tarvitsee yhtään enempää tankata, ainakin oletuksella että autona ei ole Taycan + akku ole sopivan tyhjänä + löydä sitä 300kW laturia.
Katselin myös esim. plugsurfingin hintoja, jonka tagin / kortin mainostetaan tulevan polestarin mukana: Sillä pääsee maksamaan ihan mielipuolisia hintoja sähköstä äkkiä.
Yli 1e/kwh/minuutti näyttää olevan ihan normaalia ja alle sen olevat lataukset ovat "edullisia".
Minua ei harmita maksaa siedettävää voittoa, jotta infraa saadaan rahoitettua ja pikalatureita on tarjolla oikeasti tarvitseville, mutta tuollainen hinnoittelu ei kyllä tee sähköautoilusta missään määrin houkuttelevaa. Paitsi Teslalla (29snt/kWh/minuutti).
Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.Jos 2h motariajon kulutuksen lataus kestää tunnin, niin se on kyllä aika hidasta hommaa. En laske 50kw laturia edes pikalaturiksi.
Ehkä jos auton laskee sijoitukseksi niin parin tonnin ritsalla kun jonottaa halpaa bensaa tuntitolkulla niin jää jollain matikalla voitolle"ilmaista" menovettä kun sijoitat ensin välineeseen n. 50k€
Saksan ionityllä näköjään siedettävä hinta - Itävallassa vielä ikävän kallista. Auttaa kuitenkin selkeästi.Maingaun kautta saa kai Ionityn halvemmalla. Olikohan n. 40snt/kWh?
Jos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.Se on varmasti ongelma jos päivittäin suhaa motaria edestakaisin. Sitten vaan pitää vetää kättä taskuun ja maksaa.
Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?Norjan Björni ainakin kehuu Virran (Virta) NFC tägiä helpoksi ja hinnaltaan kilpailukykyiseksi siellä eri toimijoiden latureita käytettäessä.
Heleniltä saa Virran tägit käytön perusteella olevalla laskutuksella eikä tuossa mitään kuukausimaksua.Muuten ihan kiva, mutta Virta ei kerro hintoja kuin muutamilla hassuilla yhteistyölatureilla lähikulmillani. Luokkaa 95% latureista ei kerro hintoja ollenkaan ja nekin harvat jotka kertovat sanovat, että *) "Logged in users often benefit from lower prices". Kuinkahan paljon halvemmista puhutaan?
Ei tunnu kivalta rekisteröityä kuukausimaksulliseen palveluun tietämättä mitä sen käyttö maksaa.
Mistä sä luit, että olis ongelmia? Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti. Ilman melua.Pakko kysyä, miten yhdelläkään "peruspolttiksella" voi olla ongelmia kiihtyvyyden kanssa kaupungissa? "Peruspolttis" eli dieselissä kun on vääntöäkin reippaasti enemmän, eikä sitäkään tarvitse kaupungissa käyttää.
Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.Se, että sähköllä on parempi ei tarkoita ettei polttis riittäisi. Sähköllä vauhdin säätely on vaan hemmetin helppoa ja reservissä on välitöntä potkua yllättäviä tilanteita varten. Maksimikiihdytyskin onnistuu keneltä tahansa aina ja varmasti.
Tottahan tuo on. Mielestäni menee kuitenkin ensimmäisen maailman ongelmiin kun lomamatkasta kerran vuodessa saattaa kertyä jotain kulujaJos ajaisi jatkuvasti motaria, niin mitään ongelmaa ei olisi. Sitten autoksi valikoituisi itsestäänselvästi se LR Tesla, jolla SC on halpaa ja nopeaa.
Ongelma tulee siitä, että jos valtaosa vuoden ajoista lataa kotona ja hommaakin Polestarin tai ID.3:sen. Silloin 1e/kWh hinnalla se yksi roadtrip tulee maksamaan aika paljon extraa ja se on vähän ikävää jos lomareissuun meneekin 400e lomareissun sähköihin kun Teslalla menisi 115e.
Tein juuri kesäkuun lopulla 2vk lomareissun Kroatiaan ja kilsoja tuli n. 2500. Tuosta 900km mennessä yhtä kyytiä ja toinen 900km tullessa yhtä kyytiä. Super Chargerilla ei harmittaisi yhtään ladata 2000km sähköjä, mutta kyllähänse tuolla 1e/kWh hinnalla jo vähän harmittaa. Tietty tuota voi vähentää etsimällä niitä harvoja lomakämppiä joissa on autolle latausmahis, mutta se rajoittaa rajusti vaihtoehtoja, mikä ei ole kivaa.
Käy kokeilemassa sähköllä, niin ei tarvitse vängätä enää miksi se toimii helvetisti paremmin.Miten se "maksimikiihdytys" ei onnistuisi polttomoottorin kanssa? Automaatti löytyy aika monesta uudesta autosta, senkus painaa tallan pohjaan. Eikä reservissä sähköautossa ole sen enempää kuin polttomoottoriautossa - eikä se tuleeko se voima 0,2s viiveellä vai voi olla mitenkään merkitsevää kaupunkiliikenteessä.