Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse suosittelen rehdisti jokaisen kämppän ostoa edes harkitsevan laittamaan viestiä sinne isännöintiin ja kysyvän siitä latausmahiksesta. Itseasiassa jos ja kun aikoo hommata edes vuokrakämpän, niin kannattaa ehdottomasti kysellä vuokraisännältä tuosta. Vuokraisäntää kiinnostaa kyllä, mikäli tuo on hyvän vuokralaisen saamisen edellytys. He haluavat kyllä tehdä massia ja asiakkaat kiinnostavat.

Kun noita kyselyitä sinne taloyhtiön toimitusjohtajan pöydälle saapuu useampia, niin kyllä siellä vähitellen tajutaan, että niille paikoille on kysyntää ja ne ovat oleellisia jos halutaan säilyttää asunto-osakkeiden arvo.

Itse ainakin aion tuon tehdä, riippumatta siitä että onko minulla sähköautoa vai ei sitten kun muutan seuraavaan asuntoon.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Vähän lyhytnäköistä "ei koske mua" ajattelua "Hiilineutraali Suomi 2030" maailmassa, nimittäin ne päätökset on nuijittu pöytään ja se tulee pian todeksi jokaiselle ABC:n jakajalla boonuksia keräävälle auton omistajalle.

Piti asiasta tai ei.
Kuten olet monta kertaa huomannut niin suomessa takki kääntyy nopeammin kuin osaat tavata sen niin en lähtisi henkeäni pidättelemään "Hiilineutraali Suomi 2030".

Otetaan nyt vaikka malliesimerkiksi kevytautot, kaikki oli valmista, mainokset pyöri TV:ssä, autoja ja muunnossarjoja oli jo myynnissä, niitä oli myyty kuluttajille ja 3kk ennen määräpäivää vedettiin matto alta ja todettiin että eipäs tulekkaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Itse suosittelen rehdisti jokaisen kämppän ostoa edes harkitsevan laittamaan viestiä sinne isännöintiin ja kysyvän siitä latausmahiksesta. Itseasiassa jos ja kun aikoo hommata edes vuokrakämpän, niin kannattaa ehdottomasti kysellä vuokraisännältä tuosta. Vuokraisäntää kiinnostaa kyllä, mikäli tuo on hyvän vuokralaisen saamisen edellytys. He haluavat kyllä tehdä massia ja asiakkaat kiinnostavat.

Kun noita kyselyitä sinne taloyhtiön toimitusjohtajan pöydälle saapuu useampia, niin kyllä siellä vähitellen tajutaan, että niille paikoille on kysyntää ja ne ovat oleellisia jos halutaan säilyttää asunto-osakkeiden arvo.

Itse ainakin aion tuon tehdä, riippumatta siitä että onko minulla sähköautoa vai ei sitten kun muutan seuraavaan asuntoon.
Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse kysyin nykyistä asuntoa ostaessani tilannetta. Taloyhtiössä oli vuonna 2018 uusittu lämpötolpat. Muuten ei ollut tehty mitään, eli edelleen tolpan kaksi pistorasiaa yhden 16A sulakkeen takana. Kyllä vähän piti pyöritellä silmiä. Noh, tuo ei onneksi ollut mikään kriittinen juttu itselleni, koska sähköauto tai lataushybridi ei todennäköisesti ole omaan käyttööni kustannustehokas vaihtoehto seuraavien viiden vuoden aikana.
Itse olen vähän sitä mieltä, että sen halua taloyhtiöni päättävän minun puolestani, että minkälaisen auton voin hommata. Jos maksan satoja tuhansia euroja jostain, niin kyllä sillä rahalla pitää voida jo vaatiakin jotain.

Tai jos aion siirtyä jonnekin vuokralaiseksi, niin kyllä se kiinnostaa, että rajoittaako latausmahdollisuuden puute mahdollista autovalintaani.

Oleellista ei ole minusta se, että onko asia kriittinen vai ei, vaan se, että se latausinfran kysynnän määrä päätyy näkyväksi tiedoksi sinne taloyhtiöiden investoinneista päättäviin elimiin. Se isännöitsijähän sitä 5v PTS-suunnitelmaa ylläpitää taloyhtiön kanssa pohtii ja jos hänellä on kymmeniä kyselyitä vuositasolla, että saisko latauspaikkoja, niin kyllä siellä aletaan miettiä, että ehkä asialle oikeasti on pakko kohta ruveta tekemään jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Ja monessa yhtiössä ei ole kun muutamia autopaikkoja. Meillä on alle kolmannekselle asuntoja autopaikka ja paikat ovat kaikki vuokrapaikkoja. Ne joilla ei ole paikkaa/autoa eivät taatusti halua maksaa penniäkään tuollaisesta ja ne joilla on paikka niin tuskin haluavat inevstoida lataukseen kun paikka on vaan vuokrapaikka. Eli jos maksaisi kaikki kaapelityöt jne jne jotka voivat olla äkkiä tuhansia euroja ja sitten syystä x menetät vuokrapaikan niin sinne meni rahat.

Sitten on näitä palveluita että joku firma tekee kaiken ilmaiseksi jonka jälkeen sitten lataaminen maksaa todella paljon, niin ei sekään ketään jolla paikka on kiinnosta kun halvempi ajaa sitten polttomoottori autolla.

En tiedä mikä olisi järkevä ja oikeudenmukainen sekä kustannustehokas tapa. Itse ajan polttomoottori autolla ja minulla on paikka. Voisin harkita sähköautoa joskus jos latauksen saisi järjestettyä. Tosin tuskin nyt seuraavaan 10 vuoteen kun ostin juuri suht uuden dieselauton. Mutta seuraava auto voisi olla sitten sähköauto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Tässä on tilastoa autojen ensirekisteröinnistä Suomessa. Luulisi sen kiinnostavan taloyhtiöissäkin. Jos kasvu jatkuu samanlaisena, niin ensi vuonna töpselin saa kiinni kolmannekseen uusista autoista:

Vuosi​
Ladattavien osuus ensirekisteröinnistä​

2015​
0,6 %​

2016​
1,2 %​

2017​
2,6 %​

2018​
4,7 %​

2019​
6,9 %​
1-6, 2020​
15,5 %​
Lähde: Henkilöautojen käyttövoimatilastot - Autoalan Tiedotuskeskus
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Väittäisin, että yli 95 % ostajista ja asukkaista ajaa polttomoottoreilla, joten se on täysin rationaalista taloyhtiön enemmistöltä olla vastahakoinen lisäkustannuksia kohtaan.
Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Se on eri asia, että miten etukenossa asiassa kannattaa edetä. Näköjään muutaman kuukauden takaisen tilaston perusteella 0,2% liikenteessä olevista autoista on sähköautoja ja 1,1% ladattavia hybridejä. Jotenkin veikkaan, että lataustekniikka ei ainakaan kallistu, jos ei-pakottavaa hankintaa lykkää hieman.
Lisäksi 26% sähkö- ja 29% plugin-hybridiautoilijoista yleensä asuu rivi- tai kerrostaloissa, eli reilut 8000 ladattavaa autoa tarvitsee tällä hetkellä kotilatausta taloyhtiössä (oletan, että paritalossa asia hoituu helpommin joten en laske mukaan). Ja jos Suomessa on n. 88 000 taloyhtiötä, niin keskimäärin yhdessä taloyhtiössä kymmenestä asiaa pitäisi käsitellä edes sen yhden latausauton osalta. Aika harvaa tämä siis edelleen koskee.

Otoksessa täytynee ottaa huomioon, että latausautoilijat luultavammin kuitenkin keskittyvät hiukan arvokkaampiin taloyhtiöihin (autotkin maksavat keskivertoa enemmän) ja trendit tahtovat tarttua, joten ehkä näissä "porvariyhtiöissä" asia tulee esille herkemmin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Tällä hetkellä on suurempi ekoteko järjestää omaan taloyhtiöön latausmahdollisuus kuin vain ajaa itse sähköautolla.. Niin moni sanoo "voisin ottaa sähköauton, jos voisi taloyhtiössä ladata..." ...mut ei sitten edes yritä ajaa asiaa taloyhtiössä eteenpäin kun ei kuitenkaan usko hankkeen läpimenoon. Sen kuuluisan "jonkun muun" olisi hoidettava asia.

Jotenkin ne lämpötolpatkin on melkein joka taloyhtiön parkkipaikalle saatu, niin kyllä niistä ajan myötä saadaan latauspaikatkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966

Täältä löytyy keskustelunalkua noista latausratkaisuista. Pitääkin kirjotella lähipäivinä miten omalla kohdalla on hommat edenneet.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Ei ole rationaalista jättää tarpeellisia investointeja tekemättä (eli laskea tekemättömyyden kautta asunnon arvoa). "Investointi" voi useimmissa tapauksissa olla vieläpä kustannusneutraali muille osakkaille. Aivan yhtä tyhmää kuin mummot ja papat, jotka eivät hyväksy verkkokaapelointia esim. putkirempan yhteydessä, vaikka kustannus on olematon. Emminä tarvitse. Joo, mutta se sun kämpän potentiaalinen ostaja olisi tarvinnut.
Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Näinhän se on, mutta on ongelma on, että jos henkilö ei suunnittele kämpän myyntiä niin he laskevat että menettävät investointivaiheessa rahaa ja tarina loppuu siihen Jälkipolvien arvokkaampi perintö ei paljoa vaakakupissa paina.
Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.

Näitä tapauksia kun asuu monta samassa talossa niin vaikeaksi menee kaikki kehittäminen, mutta näin se vaan menee. Se mikä on toisille järkevää on jollekin muulle todella typerää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Ei paljoa jotain 80 v mummoa paina jos jää verkkokaapeloinnit tai latauspisteet tekemättä, joten ymmärrän varsin hyvin että kaikkea ylimääräistä vastustetaan viimeiseen asti. Mummolla voi olla pieni eläke ja ainoa keino pystyä asumaan siinä asunnossaan loppuun asti on että kaikki ylimääräinen remppa jätetään tekemättä.

Näitä tapauksia kun asuu monta samassa talossa niin vaikeaksi menee kaikki kehittäminen, mutta näin se vaan menee. Se mikä on toisille järkevää on jollekin muulle todella typerää.
Tämän takia on tärkeää että on massia asua omassa talossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Noniin, BMW julkisti täyssähköisen iX3 SUV:n. Ulkoiselta habitukseltaan siis käytännössä BMW X3, mutta 460 km WLTP range, 80kWh akku, 0-100 km/h 6.8 sekuntia ja saatavilla pelkästään takavet....

...Eiku ei mitään.

Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.

 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Just niin, että buimuri mainostaa akun 80kWh kapasiteettia vaikka materiaaleissa lukee 74kWh net eli käytettävissä ei ole mainostettua määrää. Kaikissa sähköautoissa ja plugareissakin on lähes aina bruttokapasiteettia enemmän jolla kompensoidaan akun kulumista ja sitä että kapasiteetista käytetään esim. vain 20-80%.

WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Mun nopealla matematiikalla 74 jaettuna 18,5-19,5 saadaan 380-400km.
Yllä olikin lataushäviöistä mutta tuo on luultavasti lähempänä todellista kesäolosuhteiden toimintamatkaa. Näin se on tosin yleensäkin: NEDC:llä ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen ja WLTP edustaa lähinnä sellaista taloudellisuusajon teoreettista maksimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
WLTP taitaa vastata kohtuu hyvin maantieajon rangea / jotain kehätiepyöritystä? Motarilla menee sitten enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
WLTP-kulutus 18,5-19,5 kWh/100 km ja 74 kWh akusta saadaan WLTP-toimintamatkaksi 460 km?
Tiedä sitten mitä ajonopeutta tai WTLP -syklin osuutta nuo annetut kulutuslukemat vastaavat:
1594728935558.png


Hitaalla (low) osuudella 18,5 KWh/100 km on onneton tulos, mutta toisaalta 19,5 KWh/100 km nopealla (extra high) osuudella ihan hyvä.

Intuitiolla lottoaisin, että tuollainen ICE-muunnettu sähköinen mukamaasturi menee tuohon energiankulutushaarukkaan about ~100-110 km/h tasaisella nopeudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Tuskin tuo annettu haitari tosiaan on koko totuus ja max. 460 km on saatu, kun kaikki on väännetty optimiasentoon. Näiden lukemien (akku, range) ilmoittamisessa on vielä valmistajillakin oppimiskäyrää jäljellä, kun on niin monta muuttujaa. Paljon kuluttavia autoja varmaan aletaan markkinoita akun kapasiteetilla ja energiatehokkaita pikkuakkuisia sitten pänvastoin rangella. Montakohan vuotta menee, että iltapaskoissa on ensimmäiset valittamassa, että myytiin tämä 80 kWh akku mulle, mutta siitä olikin nettoja käytettävissä vain osa ja ei tämän range riitä mihinkään :|
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuskin tuo annettu haitari tosiaan on koko totuus ja max. 460 km on saatu, kun kaikki on väännetty optimiasentoon. Näiden lukemien (akku, range) ilmoittamisessa on vielä valmistajillakin oppimiskäyrää jäljellä, kun on niin monta muuttujaa. Paljon kuluttavia autoja varmaan aletaan markkinoita akun kapasiteetilla ja energiatehokkaita pikkuakkuisia sitten pänvastoin rangella. Montakohan vuotta menee, että iltapaskoissa on ensimmäiset valittamassa, että myytiin tämä 80 kWh akku mulle, mutta siitä olikin nettoja käytettävissä vain osa ja ei tämän range riitä mihinkään :|
Kaikki valmistajat sen WLTP lukeman mahdollisimman optimoidulla setillä. BMW:llä ei ole vielä virallisia lukemia, joten ilmoittavat vain jonkun ei-virallisen arvon.

Model Y:n WLTP taitaa olla 505km ja listahinta Saksassa 10 000e halvempi + se on vielä neliveto vs. Bemmin takaveto.

Mutta eiväthän BMW:t ikinä mitään hinnalla kilpailevia autoja olekaan olleet.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
587
Bemarin maski tuossa kuvassa näyttää jo melkein KIAlta. Perinteisille valmistajille koittaa vaikeat ajat suunnittelupöydällä kun brändin look menee uusiksi.

Ja kohta kuitenkin tulee Kiinan markkinoilta täällä tuntemattomat valmistajat kuten BYD ohi vasemmalta ja oikealta kun siirrytään massoittain sähköautojen markkinoille. Eurooppalaiset valmistajat on auttamatta pahasti jäljessä kun ovat pitkään keskittyneet plugareihin täyssähköjen sijaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Eurooppalaiset valmistajat on auttamatta pahasti jäljessä kun ovat pitkään keskittyneet plugareihin täyssähköjen sijaan.
Unohdat nyt Jaguarin ja Volkkarin. iPace on erittäin pätevä vehje ja oli itelläkin vakavasti hankintalistalla. Ja ID3 on ihan oven takana. Siitä varsinkin tulee vakava kilpailija kaikille. Audilla ja Bemarilla varmasti kestää hetken ennen kun ne tajuaa että kukaan ei haluakkaan noita neliön muotosia tankkeja, ja että se muoti meni jo.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Polestarissa (2) häiritsee paljon tuo C-pilarin Saabimaisuus. Ainoa väri, mitä pystyy sietämään on musta ellei sitten heti ostaessa wrappaa koko autoa. Valkoisena, mitä nyt sitä on paljon esitelty meinaa kyllä tulla pala oksennusta kurkkuun. Onneksi tuo nyt on muutenkin hintaluokaltaan jossain 70-80k€ maastossa, niin ei ole edes kiikarissa itsellä.
Kieltämättä itsekin samoilla linjoilla tuon C-pilarin suhteen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.

Onko nyt niinkään yllätys, kun on tehty vanhan pohjalle hinta edellä? Ei tuota nyt virtaviivaiseksi voi sanoa, joka tietysti kostautuu mitä kovempaa mennään.

e: Ei yksi hikinen ritilä laatikkovolvosta pösöä tee :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Miin wltp mitattu range 260km saavutetaan kun ajellaan 80 tikkarilla varustettua tietä niin että vakkari on aseteltu sinne 88km/h lukemiin. Välissä muutamia lyhyitä risteysalueita joissa vakkarin napautus pois päältä. Kulutus noin 12-13kWh/100km. Tuosta kun nostetaan nopeutta niin että ajetaan pääosin 100 tikkaria ja 120 motaria 30km pätkä niin kulutus nousee jo 16-17kWh/100km ja range tällöin 200km luokkaa. Epäilen että tuollainen iso bemari saattaa 18-19kWh/100km lukemiin mennä kun ajetaan tuota 80 tikkarinopeuksia mutta jos nopeus nostetaan tuonne päälle sataseen niin kulutukset nousee varmasti yli 20kWh/100km lukemiin. Kuten aiemmin jo todettu niin ilmanvastuksen kasvu yli 80km/h nopeuksissa on erittäin merkittävä.
Tullut huomattua hyvin kuinka kulutus kasvaa nopeuteen verrattuna. Meillä on nyt n.600km tullut 2vk ja kulutus n.15kwh\100km. Välillä on päästy sinne 13kwh\100km kulutukseen
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Yllättävän korkea toi Miin kulutus jos verrataan vaikka Ioniqiin joka on jo kahta kokoluokkaa isompi auto. Korealaisten kulutus on myös testeissä ollut hyvin lähellä ilmoitettuja kulutuksia, ei turhan optimistisia mitä joidenkin valmistajien luvut ovat.

Itse aina vaan ihmettelen näissä testeissä kun ajonopeudesta ei puhuta mitään. Kyllä Miilläkin pääsee 8kWh/100km lukemiin kun ajellaan kaupunkinopeuksia. Miten lienee nuo ecorunin säännöt menee, en jaksa kaivella.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Itse aina vaan ihmettelen näissä testeissä kun ajonopeudesta ei puhuta mitään. Kyllä Miilläkin pääsee 8kWh/100km lukemiin kun ajellaan kaupunkinopeuksia. Miten lienee nuo ecorunin säännöt menee, en jaksa kaivella.
En puhunut mistään ecorun testistä vaan ihan virallisesta ilmoitetusta kulutuksesta. Ioniqilla on pienempi kulutus kuin Miillä, tosin hintaakin on tuplasti enemmän.

Mii on taatusti hyvä ja järkevänhintainen kaupunkiauto. Suunnittelussa on vain menty budjetti edellä.. Sen takia Ioniqilla on hieman pienempi kulutus.

Noi kulutustiedot kävin katsomassa Trafin autovertaamosta.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
En puhunut mistään ecorun testistä vaan ihan virallisesta ilmoitetusta kulutuksesta. Ioniqilla on pienempi kulutus kuin Miillä, tosin hintaakin on tuplasti enemmän.

Mii on taatusti hyvä ja järkevänhintainen kaupunkiauto. Suunnittelussa on vain menty budjetti edellä.. Sen takia Ioniqilla on hieman pienempi kulutus.

Noi kulutustiedot kävin katsomassa Trafin autovertaamosta.
No mites nuo trafin kulutuslukemat on ilmoitettu? Millä ajonopeuksilla?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Lisäksi, sattuuko joku tietämään onko jokin esim. julkishallinnollinen taho, jolta voi pyytää parkkipaikan sähkö-infran speksiä, tai arkkitehtuuripiirroksia? Vai onko tämä taloyhtiön yksityistä tietoa vain?

Olisi aika hieno kortti vetästä yhtiökokouksessa, että muuten meilläpä on jo sähköinfra valmiiksi kunnossa, että tarpeeksi isoja ampeereja varten jo valmiiksi vedetty johdot. Olen nimittäin lukenut, että tätä kautta on onnistuttu joissakin talo-yhtiöissä uusiminen, kun ei vaadi mitään sähkölinjojen uudelleen vetämisiä. Ja mummokin tajuaa että halvalla selviää.
Jos viihdit kertoa tietoa talonyhtiöstäsi, vaikka valmistumisvuosi niin sillä pääsee jo pitkälle. Lakimuutosten myötä olikohan 2016 tjsp jälkeen tehdyt taloyhtiöt niin pitää olla parkkipaikoilla sähköauton lataukseen varaus (joko johdotettu sähköjärjestelmä valmiiksi kunnolla tai sitten putkia vedetty maahan minne saa tulevaisuudessa vietyä paksummat sähkökaapelit)
Taloyhtiöllä on sähkökuvat yleensä kansiossa tallessa esim sähköpääkeskus tilassa. Myös alueen sähköverkkoyhtiöllä on monesti sähkökuvia ainakin joitakin tallessa, kun ne vaativat näitä tietoja sähköliittymää varten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:






 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:






Käsittämättömän ruma saatu ulkoa :O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Nyt Nissan Ariya on julkistettu:






TL;DR:

Neljä eri versiota:
- 63 (65) kWh, 160 kW (215 hp) / 300 nm, RWD, 7,5 s (~0 - 100 km/h), 450 km ~= $40 - 46k (?)
- 87 (90) kWh, 175 kW (239 hp) / 300 nm, RWD, 7,6 s (~0 - 100 km/h), 610 km ~= $?
- 63 (65) kWh, 245 kW (335 hp) / 560 nm, AWD, 5,4 s (~0 - 100 km/h), 430 km ~= $?
- 87 (90) kWh, 290 kW (389 hp) / 600 nm, AWD, 5,1 s (~0 - 100 km/h), 580 km ~= $?

Latausnopeus 130 kW (~280 km rangea lisää 30 min). Latausportti CCS tai ChaDeMo (vain Japanissa).

Toimituksen alkaa Japanissa 2021 puolivälissä. Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa toimitukset alkaa 2021 loppuun mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Käsittämättömän ruma saatu ulkoa :O
Nuo rengasten kaaret reilun kymmenen sentin päässä itse renkaasta on aivan käsittämättömät. Eihän se mikään offroad vehje edes ole!

Lisäksi kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella noihin akun kantamiin, koska tuossa kylpy-ammeessa ei ole yläprofiilia lukuunottamatta mitään virtaviivaista.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Lisäksi kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella noihin akun kantamiin, koska tuossa kylpy-ammeessa ei ole yläprofiilia lukuunottamatta mitään virtaviivaista.
Eiköhän se tuulitunnelissa ole muutamaan otteeseen vieraillut. Aika seppä olet jos pelkästään auton kuvasta voit sanoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 476
Viestejä
4 163 520
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom