Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
En tiedä osasinko lainata oikein mutta vastaus siis kustannuksiin: muistan jossakin vertailussa hybridin olleen kaikista kallein käyttökustannuksiltaan. Sen vuoksi kysymys/toteamus. Tiedän autoista aika vähän joten voin olla väärässäkin. Taas.
No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).

Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Tutkimus johon viittaan näyttää olevan VTT tutkimus autoilun kustannuksista. Sen mukaan maakaasu ja bensa olivat halvimmat ja hybridi kallein tapa autoilla. En ole perehtynyt tarkemmin mihin nämä päätelmät perustuivat.
Ei eri käyttövoimia ja niiden yhdistelmiä pysty mitenkään laittamaan mihinkään yleispätevään järjestykseen siitä mikä on halvin ja mikä kallein.

Mikä tahansa voi olla halvin tai kallein, riippuen automallista, hintaluokasta, ajokilometreistä, käyttöympäristöstä jne... ja käytettynä tietysti sopivasta yksilöstäkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Tänään tuli käytyä koeajamassa volkkarin e-golf ja kian e-niro 64kWh. Golfia testasin id.3 puutteessa, kuulemma syyskuussa mahdollista saada koeajoa kun liike saa omat id.3:nsa.

Golf tuntui kiihtyvän paremmin alle satasen vauhdeissa kun taasen satasen jälkeen ohituskiihtyvyys oli heikko kun vertasi Niroon. Molemmat kuitenkin kiihtyivät riittävän hyvin normaaliajoon, mutta tosiaan Golfilla saa varautua enemmän ohitustilanteissa. Ohjattavuuden osalta Niro oli omasta mielestä liian äkäinen liian voimakkaan ratin palautuksen takia. Tuon takia ajo tuntui välillä hätäiseltä mutkissa ja kiertoliittymissä. Ajossa Golf tuntui tutummalta varsinkin kun aiemminkin vaggineita on tullut omistettua ja ajettua, joten siinä ei mitään ihmeellistä. Tylsää, mutta toisaalta taattua suoritusta.

Ratin materiaali Nirossa tuntui hieman epämukavalta omaan makuun (business luxury varustelulla, en tiedä onko muita vaihtoehtoja ratille). Suurin parjattava asia joka tapauksessa oli kojetaulu, joka oli kuin insinöörin taidonnäyte käytettävyydestä. Se oli kuin tuhannen ja yhden napin joulukuusi. Varmasti joku tykkää, mutta itselle tuo ei istunut. Tietysti kaikkeen tottuu. Golf sisusta oli taasen sitä samaa vanhaa ja tylsää, mutta toimivaa saksalaista mallia.

Autothan ovat selkeästi eri segmenteissä ja niissä on muutenkin isoja eroja, mutta oli ensimmäinen kosketus täyssähköautoihin itselläni. Tarkoitus on käydä tällä viikolla testaamassa myös Teslan Model 3:sta. Golfia en tule hommaamaan jo pelkästään akun pienuuden vuoksi, muutoin se voisi olla varteen otettava ehdokas. Tällä hetkellä ID.3 on se auto, mikä eniten kiinnostaa. Meillä on kaksi autoa, joten ei ole sinänsä merkittävää onko hankinnassa pienempi vai keskikokoinen sähköauto. Tämän vuoksi katselen nyt mielekästä vaihtoehtoa vähän eri segmenteistä. Tietysti Niro vaikuttaisi olevan hyvän kokoinen omiin tarpeisiin, että kakkosauton voisi downsizee pikkukippoon ja lisäksi range olisi riittävä omiin sukkulointimatkoihin yhden latauspisteen taktiikalla (lasten takia pitää pysähtyä joka tapauksessa).

ID.3 1st plus sekä E-Niro EX + premium pack olisi samassa hintaluokassa. M3 olisi näistä sitten selkeästi kallein noin 5k€ erolla. Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan. Taitaisi E-Niro olla omalla kohdalla näistä käytännöllisin, mutta toisaalta myös tylsin. Pohdittavaa kyllä jää paljon.

Edit. Parjaan vielä ainakin Kian "mukautuvaa kaistallapitoavustinta". En tiedä kuinka hyvin nämä toimii yleisesti muissa autoissa, mutta ainakaan tämän kohdalla ei kovin paljoa vakuuttanut. Toimi välillä, ja välillä ei riippumatta siitä kuinka hyvin kaistaviivat olivat näkyvillä. Tänään satoi reilusti, joten tuo saattaa mennä myös sen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Oletko vertaillut E-Niroa Kona Electriciin?

Tuossa on aika hyvä vertailu, jonka loppusanoma kutakuinkin: Niro tilojen puolesta järkevämpi valinta lapsiperheelle. Kona sitten modernimpi/nykyaikaisempi ja haluttavampi.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Laadun osalta oma vaakakuppi kallistuisi volkkarin tai kian puolelle, mutta toisaalta takuu kian tai teslan.
Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
608
Nyt on tullut useamman kerran ajeltua lyhyen kaupunkipyrähtelyn sijaan akku täydestä tyhjäksi, ja aloin tarkkailemaan GTE:ni heikkoa suoritusta ajomatkan suhteen. Laskin akun käyttökapasiteetin muutamalla kerralla, ja tulokset ovat hieman huolestuttavia: 6,5 - 6,8 kWh. Tänään ajelin huvikseni kaupunkinopeuksia akun tyhjäksi ja tulos oli samaa tasoa: 40 km@16,5 kWh/100 km, eli 6,6 kWh.

Passat GTE:n akun kooksi ilmoitetaan 9,9 kWh ja erinäiset autotietokannat kertovat käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 8 tai 8,7 kWh lähteestä riippuen. Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä takuuhommista :beye:
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Vaikka volkkarin tehdastakuu onkin vain 2v niin siihen saa 3vuotta lisää käytännössä ihan vain pyytämällä kun uuden ostaa.
Käytetyssä lisätakuusta joutuu maksamaan muutamia satasia.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysyä saako tarjoukseen kaupan päälle. Näin jo että yhden lisävuoden takuuta sai rahalla konfiguraattorin mukaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 874
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
Ja muistaa se että fabossa huuttaa ne joilla ei ole menny putkeen. Useimmilla taitaa sujua asiat ok, yleensä hyviä kokemuksia ei vaan mennä nettiin meuhkaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Seat miin 5 vuoden takuu + 8 vuoden akku takuu on minusta tosi tärkeä tälläisissä mallisarjan ensimmäisissä tuotteissa joten esimerksi äidilleni suosittelisin paljon ennemmin Miitä kuin E-up. Luulisi nyt sähköautojen aikakaudella olevan helppo antaa 100 tkm takuu voimalinjalle ja akuille koska käyttäjän on sitä lähes mahdoton rikkoa muuta kuin ajamalla järveen.
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
130
... Tällä hetkellä volkkarilla tosin taitaa olla tuo 4000€ hankintatuki e-upille jolloin hinta taitaa olla muutaman satasen halvempi kuin tämän hetkinen miin hinta. (Miitä myytiin myös 2000€ seatin tuella viime vuoden puolella)....
Tuota WV:n hankintatukea ei ole saanut pitkään aikaan vaikka se hinnastossa vielä markkinamielessä onkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Olen hieronut kauppoja nyt useammista lataushybrideistä, ja kyse olisi suorasta ostosta ilman vaihtoautoa. Näyttää siltä, että lisääntynyt Ruotsi-tuonti, autoliikkeiden välinen kilpailu ja lataushybridien kova kysyntä ovat johtaneet siihen, että esillä olevat hinnat ovat niin tiukkoja, että niistä ei juurikaan voi neuvotella. Alennus on siis luokkaa muutamia satasia, vaikka autolla olisi hintaa lähemmäs 50 ke. Joistain yksilöistä hinnasta lähtisi reilu tonni, ja mikä on hieman yllättävää, niin Etelä-Suomen autoliikkeet tarjoavat hieman suurempia alennuksia kuin muun Suomen liikkeet.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Miten tuo akun kapasiteetti lasketaan? Kiinnostaisi laskea myös oman Kia Optima Sportswagon PHEV kapasiteetti. Kerran olen vasta saanut ajettua akun "tyhjäksi" (eli kun pakottaa HEV moodin päälle, vaikka akussa vielä varausta olisikin): 52,6 km sisältäen myös pätkän moottoritietä ja pidemmän pätkän 80 km/h aluetta, mutta kuinka kapasiteetti selville?
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.

Tarkemmin hommaa voisi arvioida, jos auto vielä kertoisi mielipiteensä akun jäljellä olevasta kapasiteetista muutoinkin kuin arvauksena jäljellä olevasta matkasta. VW:n tsydeemeistä en sitä tietoa löytänyt, mutta koska tulos on heitellyt useammalla ajokerralla vain n. mittatarkkuuden verran, uskoisin sen esittävän suhteellisen luotettavaa arviota käyttökelpoisesta kapasiteetista.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 629
Yksinkertaisesti matka * keskikulutus. VW:n multimedianäyttö ainakin kertoo keskikulutuksen, joka oli tosiaan 16,5 kWh/100 km. Kun matkaa taittui 40 km, oli käytetyn energian määrä 16,5*0,4 = 6,6 kWh. Koska akku kului täydestä tyhjäksi, se on samalla käytettävissä olevan energian määrä.
Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia?
Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Voisiko olla, että kulutusmittari huomioi vain liikkumiseen kuluvan energian, mutta ei muuta kulutusta, kuten ilmastointia? Akuun kai jää aina myös jotain, että GTE nappi toimii.
Kyllä se huomioi kaiken kulutuksen. Talvella lyhyellä matkalla lämmitys päällä kulutus on ollut välillä yli 50 kWh/100 km. Oikeasti tyhjäksi akkua ei tosiaan saa, ja jotta arvio jäljellä olevasta matkasta näyttäisi edes nollaa, täytyy ajaa kaupunkinopeuksia. Maantiellä polttis tykkää käynnistyä, kun akussa on 5 km matkalle energiaa. Oletan, että tuo akkuun jäljelle jäävä energia on huomioitu kokonais- ja käyttökapasiteetin erossa.

Aiemmin autolla on päässyt sen n. 50 kaupunkinopeuksissa ja vähän päälle 40 km maantiellä. Nyt maantienopeuksissa ollaan päästy parhaimmillaan 35 kilometriin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ajoitko ihan tyhjäksi? Itse huomannut, että tuolla pääsee usein matalia nopeuksia (alle 50km/h) useamman kilometrin vielä senkin jälkeen kun sähkörange on jo tippunut nollaan.
Mitä auto näyttää rangeksi näin kesällä kekimäärin täyteen ladattuna? Omassa vähän edellisistä ajoista riippuen 45-48km.

Kyllä se huomioi kaiken energian kulutuksen, mutta tarkkuudesta ei tietenkään mitään tietoa.
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Juu, ajoin tarkoituksella matalaa nopeutta, jotta polttomoottoria ei lauottaisi turhaan. Pääsin n. 2 km sen jälkeen kun mittari näytti nollaa. Lähtiessä arvio näytti 46 km. Monesti lukema on ollut 48 km, vaikka aiemmalla ajokerralla toteutunut matka oli 35 km.
Itellä näyttää arvioksi 42km täyteen ladattuna. Ostovaiheessa oli jo tiedossa, että akku ei voi olla enää 100% kunnossa. Kuitenkin sen n.40km pääsee pelkällä sähköllä ja se riittä helposti. Auton saa ite täissä laturiin koko päiväksi ja vaimo saa myäs sen 2h pidettyä tolpassa "lämmityksessä".

Kona on jo 16A lataus, joten varsin nopeesti vaikka tuossa lähi marketilla käynnin jälkeen saa ladattua akun.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
No aika mahdoton ajatus että olisi kallein kun hankintahinta vastaavantehoiseen bensaan sama tai halvempi, varusteet halvempia, kulutus pienempi, käyttövero pienempi, huollot (etenkin jarrut harvemmin).

Tottakai on kallis joo jos vertailu tehdään kuten joku iltasanomat tekee että verrataan vaikka bemarilta 316 ja 330e todeten että onpas hybridi kallis.
Varmana on Hybrid kallein, jos lasketaan kokonais autoilun kuluja ja verrokkina on vaikka PAssat GTE ja perus 1.4TSI passat, johan noilla on hintaeroa 15k€, siinä saa hetken suristella sähköllä, että saa polttoaineissa säästettyä tuon.

Käytettyssä taas keikahtaa ihan päälaelleen koko homma. Samalla hinnalla myydään perus 1.4TSI bensaa ja tuota GTE mallia, jollon hybridi tulee käyttökulujen takia paljonkin halvemmaksi. Aika näyttää mitenkä akku tulee kestämään ja tuleeko muuta hämminkiä auton kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Varmana on Hybrid kallein, jos lasketaan kokonais autoilun kuluja ja verrokkina on vaikka PAssat GTE ja perus 1.4TSI passat, johan noilla on hintaeroa 15k€, siinä saa hetken suristella sähköllä, että saa polttoaineissa säästettyä tuon.
Tottakai, juuri tuota sanoinkin että kun verrataan malliston halvinta jotain 100 heppaista plugariin niin kalliimpaa on, totta.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Eikös e upissa ollut keskikonsolissa myös peruutuskamera näyttö ja jotain radioo tms valikoita näkyi myös. Ei siis tarvi puhelinta aina virittää.
Ratissa pikanäppäimiä mutta niistä täällä olikin jo juttua :thumbsup: :)
Tuo perutuuskamera on postimerkin kokoinen ja ainakin omasta mielestä ihan käyttökelvoton. Ei siitä näe mitään. Onneksi ei ole maksullinen lisävaruste :)
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Ja muistaa se että fabossa huuttaa ne joilla ei ole menny putkeen. Useimmilla taitaa sujua asiat ok, yleensä hyviä kokemuksia ei vaan mennä nettiin meuhkaa.
Teslalla on tietyt ohjeet ja toleranssit joiden mukaan mennään. Useimmiten ei mene ok vaan jengi vaan tyytyy kohtaloonsa, vaikka kyseiset ajoneuvot edes luovutushetkellä täytä yhdenkään länsimaisen valmistajan asettamia vaatimuksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Mihin sähköautoon kallistuisitte hintaluokassa noin 30 000 euroa? Alkaa olemaan aika paljon autoja tarjolla, joista jokaisessa on omat juttunsa. Pari vuotta vanhoja Nissan Leafejakin saisi vähillä kilometreillä ja isolla valikoimalla ominaisuuksia.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Mihin sähköautoon kallistuisitte hintaluokassa noin 30 000 euroa? Alkaa olemaan aika paljon autoja tarjolla, joista jokaisessa on omat juttunsa. Pari vuotta vanhoja Nissan Leafejakin saisi vähillä kilometreillä ja isolla valikoimalla ominaisuuksia.
Riipuu paljon ajoprofiilista ja paljonko tarvitsee tilaa ja tarvitaanko esim. kattotelineitä...kaikissa vaihtoehdoissa hyvät ja huonot puolensa. Jos kotilataus ja ~200km range riittää niin kallistuisin 36kWh Golfiin (näistä tosin pyydetään käytettynä hävyttömän paljon verrattuna uuden hintaan). Jos taas tarvetta pidemmille matkoille ja välilatauksille niin Ioniq 28kWh/38kWh versiona vähän sen mukaan miten pitkää siivua pitäisi päästä (28kWh:ssa parempi pikalataus, mutta luonnollisesti lyhyempi range).
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Niin, kaikkia kun ei teho kiinnosta tai sillä ei ole väliä. Kauan saatiin noita mopoja sähköautojakin odotella, plugareista vaikea sanoa tuleeko niitä. Vertailukohdat on ne mitkä on omat valintakriteerit, siitä voi huomauttaa mutta ei se vertailusta huonoa tee jos ei vaan ole mitää. 100-heppasta plugaria tarjolla.
Plugareista sähkömoottorit aika maltillisen tehoisia jo nyt, useimmat siinä 100hp tienoilla. Ne huipputehot saadaan kun käytetään sähköä ja polttista molempia. Jos rakenne on rinnakkaishybridi, niin miksei sitten hyödynnetä sitä ja mahdollisteta tätä? Polttiskaan ei näissä voi mikään ihan mopo olla -> 200hp yhteisteho helposti ilman että valmistuskustannukset nousee sen takia.

Sarjahybridissä polttis voisi olla hyvinkin pieni. Rinnakkainen rakenne on nyt se yleisin, olisiko sitten myyvämpi konsepti.

Edit: Voi olla että rinnakkaishybridin pystyy helpommin tekemään nykyisten polttiksiin pohjautuvien autojen pohjalta. Ampera/Volt (sarjahybrideitä) oli muistaakseni ihan omia mallejaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Niin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään :)
Uusien kaupassa tässä tapauksessa ei ole yhtään mitään järkeä ostaa hybridiä jos ainoa merkitys on sähköajolla säästö, hintaeroa ei saa ikinä kiinni.
Asia sitten taas aivan eri jos katsotaan että rahaa on vaikka 50k ja sillä pitää saada mahdollisimman paljon autoa, tällöin plugari Verotuksen takia varsin lyömätön.
Myös jos hintaan x pitää saada mahdollisimman tehokas uusi niin plugarit jälleen verotuksen takia aika kovia.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Niin, alleviivaat siinä just mun pointtia lisää, että miksi se nyt vaan on joskus vertailtava myös sitä 100 hv bensamottia ja 200 hv plugaria keskenään :)
Voi koittaa verrata, mutta vähän sama kuin vertailisi wltp lukemaa. Ei niin yksinkertaista. Hankintahinnan vertailu onnistuu helposti mutta käyttökulutkin riippuu jo ajoprofiilista :)
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Yksittäisenä casena on varmasti järkevä vertailla vaikka mitä, mutta mitään yleistevää "hybridit on kalleimpia" tyyppisiä johtopäätöksiä ei ole oikein järkevä tehdä, kun se vertailu on aika monimutkaista. Varsinkin kun hybridin alle mahtuu kaikkea käytännössä varageneraattorilla varustetusta sähköautosta miedosti sähköavustettuun polttomoottiriautoon, joka ei liiku metriäkään pelkällä sähköllä. Tai jos oikein pilkkua viilataan, niin mahtuuhan sinne vielä kaasu-bensa hybridit ja jonkun määritelmän mukaan kaikki start-stopilla varustetut polttomoottoriautotkin (lue: kaikki uudet autot) on hybridejä.

Yleispätevästi ei sähköautoja, hybridejä ja polttiksia voi kalleusjärjestykseen laittaa vaan autosta ja mallista riippuen mikä tahansa voi olla kallein tai halvin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Itse odottelen jos bemari laittaisi 45e tekniikkansa 300 tai 500 sarjaan, siinä olisi plugari mitä olen odottanut.
Taitaa tosin olla täyssähkö alla ennenku sellainen, jos koskaan tapahtuisi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
545e tulee viikkojen kuluessa listalle, ei tosin saa farkkuna kuten 530e.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
608
Hienon näköinen. Sulla oli Passat niin herää kysymys, että kuinka paljon hyötyä on latausajassa tuolla vs. normaalilla schukolla?

Muutenkin olen sitä mieltä, että normaali 16a sulakkeen päässä oleva töpseli antaa riittävästi virtaa 95 % tilanteisiin, mihin sähköautoilija törmää, jos tapana on ladata joka yö.

Bilteman työkalupidike muuten on juuri sopivan kokoinen Type 2 laturin pitelemiseen:

20200701_225522.jpg

20200701_225536.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Hienon näköinen. Sulla oli Passat niin herää kysymys, että kuinka paljon hyötyä on latausajassa tuolla vs. normaalilla schukolla?

Muutenkin olen sitä mieltä, että normaali 16a sulakkeen päässä oleva töpseli antaa riittävästi virtaa 95 % tilanteisiin, mihin sähköautoilija törmää, jos tapana on ladata joka yö.
Lähinnä vaivattomuutta ja turvallisuutta tuolla haetaan. Tuon vakio mööpelin käyttö on aika annelista.

tolla lataa 2h40min akun täyteen käyttämällä 16A tai sitten voi käyttää vaikka 6A latausta yön yli. Pääasiassa on 6A latauksella jos yön lataa.

ohjaamassa on EVSE Wallbox
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
No eihän toi turvallisempi ole kun DC vikavirtasuoja puuttuu. Ja DC vikavirtasuoja erikseen hommattuna kokonaisuuden hinta lähenee jo valmista latausasemaa joka sisältää kaiken. Taitaa noissa autovalmistajien omissa suko latureissa olla DC vvsk joka taas helposti puuttuu kiinalaisten virityksistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
Lähinnä vaivattomuutta ja turvallisuutta tuolla haetaan. Tuon vakio mööpelin käyttö on aika annelista.

tolla lataa 2h40min akun täyteen käyttämällä 16A tai sitten voi käyttää vaikka 6A latausta yön yli. Pääasiassa on 6A latauksella jos yön lataa.

ohjaamassa on EVSE Wallbox
Kerrotko tarkemmin, onko tuossa siis kotelo, EVSE-wallbox ja Type-2 johto? Paljonko maksoi osat yhteensä?
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
@jarhu vaikka Teslan takuu paperilla on hieno niin kannattaa liittyä noihin Tesla ryhmiin fabossa ja lukea. Kyllähän ne akun vaihtaa mutta muuten saa vääntää kättä. Kannattaa myös katsoa mikä se akkutakuu oikeasti on. Teslalle on ok vaikka akusta on enää 70% jäljellä.
Eipä ole ainakaan vielä valittamista. Noin viikko sitten Mobile Service tuli käymään kotona ja takuukorjasi pikkuvian parkkipaikalla vartissa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
No eihän toi turvallisempi ole kun DC vikavirtasuoja puuttuu. Ja DC vikavirtasuoja erikseen hommattuna kokonaisuuden hinta lähenee jo valmista latausasemaa joka sisältää kaiken. Taitaa noissa autovalmistajien omissa suko latureissa olla DC vvsk joka taas helposti puuttuu kiinalaisten virityksistä.
Aika hyvin näät kuvasta seinien läpite sisällä olevaan keskukseen, kun voit laukoo moisen olettamuksen. Tallin keskuksessa on ihan asian mukaiset laitteet.

Vvsk
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Oletetaan että menty siitä mistä aita on kaatunut kunnes toisin todistetaan. ;)

Vikavirtasuojakytkin - RCCB B EV 2P 40A 30mA Joo ei taviksen paljon kannata ite rakennella jos ei jostaki saa lähes ilmatteeksi. 349e VVSK ilman alennuksia ja alvia. Sitte päälle vielä 100e type2 johto ja 60e EVSE wallbox ohjain.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Kerrotko tarkemmin, onko tuossa siis kotelo, EVSE-wallbox ja Type-2 johto? Paljonko maksoi osat yhteensä?
Oletetaan että menty siitä mistä aita on kaatunut kunnes toisin todistetaan. ;)

Vikavirtasuojakytkin - RCCB B EV 2P 40A 30mA Joo ei taviksen paljon kannata ite rakennella jos ei jostaki saa lähes ilmatteeksi. 349e VVSK ilman alennuksia ja alvia. Sitte päälle vielä 100e type2 johto ja 60e EVSE wallbox ohjain.

Tuo "kotelo" on vain jakorasia. (7€) Type-2 johto teurastettu rikkinäisestä laturista (0€) EVSE WB (55€)

autotalliin tarvi type-b vvsk (265€) ja 4-pole kontaktori (24€) Näillä evällä on mahd. käyttää myös 3-vaihe latausta.

Jää tuosta siis muutama euro vielä vaivanpalkkaa ja saa sellasen kuin haluaa (sattuu tulemaan)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
Tuo "kotelo" on vain jakorasia. (7€) Type-2 johto teurastettu rikkinäisestä laturista (0€) EVSE WB (55€)

autotalliin tarvi type-b vvsk (265€) ja 4-pole kontaktori (24€) Näillä evällä on mahd. käyttää myös 3-vaihe latausta.

Jää tuosta siis muutama euro vielä vaivanpalkkaa ja saa sellasen kuin haluaa (sattuu tulemaan)
Tarvitseeko kiinteä Type 2 töpseli aina kalliin b-tyypin vikavirtasuojan, vaikka siis vain lataisi yhdellä vaiheelle max. 16A?

Tämä lukee Seskon lataussuosituksessa, mutta se ei ihan aukea minulle:
Kaikki sähköajoneuvoja vaihtosähköllä syöttävät latauspisteet on suojattava mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojilla. Vaatimus koskee myös kotitalouspistorasioita, joita käytetään sähköajoneuvon lataukseen. Jos vikavirtasuojat asennetaan lämmittämättömiin tiloihin, niiden pitää kestää riittävästi pakkasta (merkintä –25 °C lumihiutalesymbolin sisällä).
Varsinaisten sähköauton latauspistorasioiden suojauksessa vikavirtasuojan on oltava tyyppiä B, mutta tyypin A vikavirtasuoja sallitaan silloin, kun käytetään soveltuvia laitteita, joilla varmistetaan poiskytkentä tasasähkövikavirran ylittäessä 6 mA. Osaan latauslaitteista tämä tasasähkövikavirtasuojaus on integroitu valmiiksi.

Noi suomalaisten sähkötarvikekauppojen hinnat ovat aivan järkyttäviä ilman ammattilaisalennuksia. Esim. tyypin a vikavirtasuojan ja kulutusmittarin saa paljon halvemmalla Amazon.de, mutta tyypin b suojaa en sieltä löytänyt. EDIT: Paitsi että hakusana "residual current typ b" auttoi. Esim. tuossa: Type B, 63A, 30mA, -25°C, 129€+posti. 2P 4P 63 Amp Btyp10KA FI-Schutzschalter 230 V 400 V 30 mA Fehlerstromschutzschalter Tor D6B-63-4-polig 300 mA_63A: Amazon.de: Baumarkt
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 606
Viestejä
4 196 193
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom