Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Nyt kun sitä omisti sen parhaan sähköauton parisen kuukautta voin kertoa hiukan omia kokemuksia tästä. Ajossani oli siis 2 kuukautta Model 3 Performance, vakio paketilla.

Normaali päivittäinen ajaminen on minulla noin 130km edestakaisin. Tästä 95% on moottoritietä ja loput 5% normaalia kaupunkiajoa. Teslalla pääsin tuon matkan, että se vei 40% edestakaisin. Tämän osalta keskikulutus oli siinä 190-200Wh paikkeilla. Alussa maaliskuun loppu ja huhtikuun loppu oli epävakaista keliä ja tällöin alla oli 18" kitkat. Myöhemmin sitten vakiot 20". Puhutaan siis 100km/h ja 120km/h nopeuksista. Ylinopeutta ei tullut ajettua ja tuuletinkin oli aina vakiona kolmannella tasolla tai automaatilla. En huomannut suurta vaikutusta kulutukseen. Kulutus oli ns. talvella aikalailla sama kuin tällä normaalilla kesäkelillä. tämä tarkoitti, että tuolla ajolla pääsisin rangen osalta 320-350km tuota ajoa. Onhan se vähän luvattuun 530km sekalaista ajoa, vai miten tuota WLTP sitten pitääkin tulkita. Päivittäinen ajaminen ei tuottanut suurta tuskaa, koska tiesin missä voin ladata autoa ja pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin. Onneksi pystyi latausaikaa pidentämään kun teki samalla parit mailit pois alta. Ajankäytön osalta aamuinen kahvittelu, pari mailit, niin 30 minuuttia ei ollut paha. Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla. Onhan Teslassa hieno viihdepuoli mutta vaikka niitä käytti ja kokeili, niin ei ne niin omalta tuntuneet. Mieluummin teki läppärillä duunia ja katsoi välillä koska akkua taas on tarpeeksi. Kotona lataus oli olematon hidaslataus eli 8A mikä ei montaa sataa kilometria päivässä antanut ulos. Puhuttiin, että se mitä auto seisoi, niin sai sillä melkein tuon 100km täyteen.

Talvea en kunnolla kokeillut kuin muutama aamuna kun oli viileämpää ja ikkunat ja muut jäässä. Lämmitys kulutti tehokkaasti akkua ja hitaasta latauksesta ei tällöin ole hyötyä koska sieltä ei saa tarpeeksi tehoa irti lataukseen eli voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista. Sähköauton halvat kilometrit ainakin omasta mielestäni tulevat siitä, että saat ladattua sitä kotona tai työpaikalla halvalla. Jos päivittäisessä käytössä on vain julkiset, niin ensinnäkin kaikkialla ei ole edes minimissään 50kw latausmahdollisuutta, vaan on se normaali 11kw tai joku muu hitaampi.

Tästä siis laskin sen, että jos lataan päivittäin akun 88% tai 90%, niin pääsen ajamaan tuon matkan kaksi kertaa edestakaisin mutta tällöin jos käyn jossain muualla työpäivän aikana se tarkoitti, että joko auto piti saada lataukseen siksi aikaa kun oli poissa tai ladata se sitten aamulla ennen töihin menoa kahvikupin kera. Paikalla seisominen yön yli, jos ei ladannut tai muuta kulutti akkua noin alle 1% verran eli ei juuri mitään. Talvella tuo 1% on myös kultaakin kalliimpi. Koska kotona oli vain hidaslataus, niin tämä tarkoitti, että siitä ei lämmitykseen ole hyötyä vaan kaikki virta otetaan akusta. Tämä tarkoitti, että normaalin ajon lisäksi 40% päivässä menisi vielä lämmityksiin noin 10% ja siihen vielä muutama prosentti muuta. Tällöin normaalin päivän jälkeen akkua olisi jäljellä enää 40%, mikä tarkoitti, että pääsin aamulla aloittamaan päivän mutta sitten olisi jo pakko heti mennä pikalaturin ääreen ottamaan lisävirtaa.

Muutaman mökkimatkakin tuossa aikana tuli tehtyä ja mitä hitaampaa keskinopeutta ajoi vei se vähemmän. Jos ajoin esim 80km/h, niin keskikulutus oli siinä 160-170Wh paikkeilla. Mutta jos siitä mentiin yli alkoi kulutus nousemaan. Mökkimatkojen osalta koska eivät olleet omia mökkejä, niin aluksi se vaati hiukan suunnittelua kuinka pitkä matka on, paljonko se vie akkua, voinko tehdä muuta ajoa sen lisäksi ja kuinka paljon, missä on kriittinen raja. Niin sanotut extempore reissut sai unohtaa, jos akkua ei ollut tarpeeksi pohjilla ja lisäksi sitten toki pikalaturit pelastivat nämä koska kun mökille mennään, niin kaupan kautta ja näistä yleensä löytyi se 50kw latauspiste, 11kw lataus on todella hidasta vaikka kaupassa olisi tunninkin, niin sinä aikana et montaa prosenttia saa lisää. Joissakin syrjemmällä ei ole 11kw tai yhtään mitään eli pitää luottaa siihen, että mökillä on sitten jotain latausta saatavilla, jos tälle tarve ilmenee. Sähköautolla voi kyllä matkustaa pitkiä matkoja mutta se vaatii hiukan perehtymistä ja tietämystä siitä, että mitä oma ajotapa kuluttaa ja missä voi ladata tarpeen vaatisessa. Voin sanoa, että vaikka sähköllä ajoi, niin aina kun lähti jonnekin niin kyllä sitä kulutusta tuli seurattua liikaakin ja aina vähän mietti, että koska nyt pitäisi mennä lataamaan ja pitäisikö ottaa hitaalla vai nopealla. Yleensä vaihtoehto oli nopea, jos tämän vain sai. Se toi turvaa ja varmuutta, että aina ei tarvitse pitää autoa laturin nokassa. Sähköauton kultainen sääntö ainakin nykytekniikoilla on, että lataa aina kun voit.

Tulevaisuudessa sähkö voi olla oiva valinta pidemmällekin matkalle ajavalle/päivittäin kovaa kulutusta ajavalle mutta se joko vaatii, että verkosto paranee huomattavasti tai sitten akkupuoli kehittyy, että saa pidemmän rangen. Joka tapauksessa tulevaisuuden näkymäthän on vielä tulevaisuutta mutta eiköhän sähköllekin löydy halvan verotukse kohdalle se oikea hinta ja lisäksi Ionity on todennäköisesti se suunta mihin sähkölataukset menevät eli matkan varrella lataus pääsee sinne ns. bensan hintaan ja muualla sitten eli kotona se on halpaa. Tällöin akkukapasiteetti ja kulutus astuvat isommalla askeleella esiin. Näen tällä hetkellä, että sähkö on oiva peli kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, koska näillä kulutuksilla ja hitaallakin latauksella saa monta kilometria helposti lataamatta päivittäin. Ehkä langaton latauskin joskus tulee tai automaattiset latauspisteet mihin vain ajat ja autosi laitetaan lataamaan.
Kiitos sähköauton käyttökokemuksista. Jäin kuitenkin ihmettelemään kokemaasi 8 A:n kotilatauksen riittämättömyyttä. Tarkoititko sanoessasi "...voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista.", että kotiin minimissään 11 kW? Ajat 35 tkm vuodessa, mistä suurin osa on säännöllistä työmatka-ajoa. Tämä ajo vie vain 40 % rangesta, ja joka yö saa lisää, joten minulle ei ihan aukene mihin tarvitsisit 11 kW kotona. Perjantaina töistä palattuasi akussa on noin puolet jäljellä, ja ennen mökkireissuja - joita tuskin on kymmenittäin, koska ovat vieraita mökkejä - lataat kauppareissun yhteydessä@50 kW. Eihän se kodin 11 kW tuossa tilanteessa mitään auttaisi. Vai onko niin, että sinun tulee luonnostaan käytyä liian harvoin asiointilatauksissa? Tämähän korjaantuisi päivittämällä kotilataus 16 A:iin (3,7 kW).

Pohdintaa:
-kulutus akusta 190-200 Wh/km --> 22 kWh/100 km seinästä
-vuotuinen energiantarve 35 000 km / 100 * 22 kWh/100 km = 7 700 kWh
-ma-pe auto 12 h/vrk kotona piuhassa@8 A --> 12 h * 1,84 kW * 5 / 7 * 365 = 5 756 kWh
-la-su auto 18 h/vrk kotona/mökillä/hotellissa@8 A --> 18 h * 1,84 kW * 2 / 7 * 365 = 3 453 kWh
-hitaista 8 A:n latauksista kertyisi yht. yli 9 000 kWh/a, mikä kattaisi kevyesti koko vuoden tarpeen
-tähän päälle tulee vielä asiointilatauksista saatu energia

Käytännössä kodin ulkopuolista latausta kuitenkin tarvittaisiin esim. niillä mökkivierailuilla. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että en suoraan näe tarvetta yli 8 A:n kotilataukselle, kun ajot ovat noin säännöllisiä ja vain 35 tkm/a.

Oliko kyse siitä, että viileässä alkukeväässä Teslan akun- /sisätilanlämmitys vei niin paljon, ettei lataamiseen riittänyt virtaa? Jos näin oli, niin luulisi tuplaamisen 16 A:iin riittävän. Vai oliko niin, ettet itse noudattanut sähköautoilijan kultaista sääntöä "lataa aina kun voit"? Puhelit meinaan jotain siihen suuntaan, että "lataamatta päivittäin" ja että yritit päästä yhdellä latauksella "kaksi kertaa" sen päivittäisen 130 km. Kyllä sitä sääntöä vaan pitää noudattaa (kun 35 tkm/a ja 8 A kotona), vaikka isoakkuisella Teslalla olisikin mahdollista ajaa pari päivää lataamatta. Muuten 8 A ei ehdi iltaisin ja öisin täydentämään päivittäistä kulutusta.

Nyt vasta huomasin, että sanoit viestisi alussa lyhennettynä "Päivittäinen ajaminen... pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin... 30 minuuttia... Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla.". Mihin ihmeeseen tarvitsit aamuisin 130 km:n päivittäistä ajoa varten 20 kWh pikalatausta, kun kerran Teslan range on paljon suurempi ja on ollut koko edellinen yö aikaa ladata@8 A? Sen ymmärrän, että kotisi 8 A riittää vain 100 km päivittäiseen ajoon, jolloin tarvitset 5 * (130 km - 100 km) = 150 km (33 kWh) verran asiointilatausta per viikko täydennystä. Tuo 33 kWh:n vaje hoituisi yhdellä alle tunnin asioinnilla per viikko tai kahdella reilu 20 min asioinnilla/vk tai sitten viikonloppuna kotona 18:lla ylimääräisellä lataustunnilla@8 A.

En näe miksi kuvailemallasi ajoprofiililla 8 A + pari asiointilatausta per viikko ei onnistuisi. Sinulla kuitenkin syntyy arkisin vajetta ja lisäksi viileänä vuodenaikana lämmitys vie osansa, joten mukavuuden kannalta 16 A on hyvinkin perusteltu valinta kotilataukseen. Ymmärtäisin tarpeen 11 kW:lle kotona, jos:
A) kilometrejä kertyisi lähemmäs 100 tkm/a
B) olisi säännöllisesti peräkkäisiä lähes rangen ajopäiviä
C) plugari, jonka akku on tyhjä töistä palatessa ja tunnin sisällä pitäisi kuskata lapsia iltaharrastuksiin

Viestistäsi ei välittynyt mikään noista vaihtoehdoista, joten siksi en ymmärrä tarvetta 11 kW:lle kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Kiitos sähköauton käyttökokemuksista. Jäin kuitenkin ihmettelemään kokemaasi 8 A:n kotilatauksen riittämättömyyttä. Tarkoititko sanoessasi "...voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista.", että kotiin minimissään 11 kW? Ajat 35 tkm vuodessa, mistä suurin osa on säännöllistä työmatka-ajoa. Tämä ajo vie vain 40 % rangesta, ja joka yö saa lisää, joten minulle ei ihan aukene mihin tarvitsisit 11 kW kotona. Perjantaina töistä palattuasi akussa on noin puolet jäljellä, ja ennen mökkireissuja - joita tuskin on kymmenittäin, koska ovat vieraita mökkejä - lataat kauppareissun yhteydessä@50 kW. Eihän se kodin 11 kW tuossa tilanteessa mitään auttaisi. Vai onko niin, että sinun tulee luonnostaan käytyä liian harvoin asiointilatauksissa? Tämähän korjaantuisi päivittämällä kotilataus 16 A:iin (3,7 kW).

Pohdintaa:
-kulutus akusta 190-200 Wh/km --> 22 kWh/100 km seinästä
-vuotuinen energiantarve 35 000 km / 100 * 22 kWh/100 km = 7 700 kWh
-ma-pe auto 12 h/vrk kotona piuhassa@8 A --> 12 h * 1,84 kW * 5 / 7 * 365 = 5 756 kWh
-la-su auto 18 h/vrk kotona/mökillä/hotellissa@8 A --> 18 h * 1,84 kW * 2 / 7 * 365 = 3 453 kWh
-hitaista 8 A:n latauksista kertyisi yht. yli 9 000 kWh/a, mikä kattaisi kevyesti koko vuoden tarpeen
-tähän päälle tulee vielä asiointilatauksista saatu energia

Käytännössä kodin ulkopuolista latausta kuitenkin tarvittaisiin esim. niillä mökkivierailuilla. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että en suoraan näe tarvetta yli 8 A:n kotilataukselle, kun ajot ovat noin säännöllisiä ja vain 35 tkm/a.

Oliko kyse siitä, että viileässä alkukeväässä Teslan akun- /sisätilanlämmitys vei niin paljon, ettei lataamiseen riittänyt virtaa? Jos näin oli, niin luulisi tuplaamisen 16 A:iin riittävän. Vai oliko niin, ettet itse noudattanut sähköautoilijan kultaista sääntöä "lataa aina kun voit"? Puhelit meinaan jotain siihen suuntaan, että "lataamatta päivittäin" ja että yritit päästä yhdellä latauksella "kaksi kertaa" sen päivittäisen 130 km. Kyllä sitä sääntöä vaan pitää noudattaa (kun 35 tkm/a ja 8 A kotona), vaikka isoakkuisella Teslalla olisikin mahdollista ajaa pari päivää lataamatta. Muuten 8 A ei ehdi iltaisin ja öisin täydentämään päivittäistä kulutusta.

Nyt vasta huomasin, että sanoit viestisi alussa lyhennettynä "Päivittäinen ajaminen... pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin... 30 minuuttia... Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla.". Mihin ihmeeseen tarvitsit aamuisin 130 km:n päivittäistä ajoa varten 20 kWh pikalatausta, kun kerran Teslan range on paljon suurempi ja on ollut koko edellinen yö aikaa ladata@8 A? Sen ymmärrän, että kotisi 8 A riittää vain 100 km päivittäiseen ajoon, jolloin tarvitset 5 * (130 km - 100 km) = 150 km (33 kWh) verran asiointilatausta per viikko täydennystä. Tuo 33 kWh:n vaje hoituisi yhdellä alle tunnin asioinnilla per viikko tai kahdella reilu 20 min asioinnilla/vk tai sitten viikonloppuna kotona 18:lla ylimääräisellä lataustunnilla@8 A.

En näe miksi kuvailemallasi ajoprofiililla 8 A + pari asiointilatausta per viikko ei onnistuisi. Sinulla kuitenkin syntyy arkisin vajetta ja lisäksi viileänä vuodenaikana lämmitys vie osansa, joten mukavuuden kannalta 16 A on hyvinkin perusteltu valinta kotilataukseen. Ymmärtäisin tarpeen 11 kW:lle kotona, jos:
A) kilometrejä kertyisi lähemmäs 100 tkm/a
B) olisi säännöllisesti peräkkäisiä lähes rangen ajopäiviä
C) plugari, jonka akku on tyhjä töistä palatessa ja tunnin sisällä pitäisi kuskata lapsia iltaharrastuksiin

Viestistäsi ei välittynyt mikään noista vaihtoehdoista, joten siksi en ymmärrä tarvetta 11 kW:lle kotona.
Tuo 11kw lataus mahdollistaa sen, että auton akun saisi järkevällä ajalla täyteen haluttuun arvoon joka mahdollistaisi sen, että voisi sen erikoisemmin miettimättä lähteä suuntaan tai toiseen. Normaalissa ajossa päivän jälkeen jää se 50% about käyttöön ja siitä menee pinna yön aikana pois. Jos sitä latausta ei suorita. Hitaalla se on, että jotta saisi järkevän lataustason päivittäin auton todellakin pitää seisoa se 12h siellä kiinni mutta se ei aina ole mahdollista jos työpäivä pitenee tai menee työpäivän jälkeen muualle.

Teslan omalla laturilla ei saa kuin 13A max jossei hanki adapteria jotta saa 16A ulos. Taloyhtiöissä yleensä helposti saa 8A mutta minullekin tarjottiin ensimmäisenä tätä, että jos lataan ja joku muu haluaa ladata pitää myös lupa antaa hänelle eli tämä yhdenmukaisuus.

En osaa sanoa riittääkö 16A tuohon talven osalta lämmitykseen mutta tuo normaali 8A tai 13A ei riittänyt vaan Tesla otti lämmitykseen kuluvan virran suoraan akusta. Myös ilmeisesti lämmitti samalla akustoa tämän avulla. 11kw kanssa kun sitä sain ladattua ei tätä ongelmaa/ominaisuutta tapahtunut.

11kw lataus tai sen vähän alle olevan laturin tuoma nopeus tuo enemmän käyttömukavuutta kun tietää, että halutun varaustason saavuttaa muutamassa tunnissa eikö kymmenissä tunneissa. Itse näen, että tuo mukavuus on se mitä kaipasin eniten. Kyllä tuohon ajan kanssa varmaan Teslallakin olisi oppinut mutta se auto oli käsittämättömän laaduton, että en halunnut pitää autoa josta selkeästi näki, että vuosien kuluessa saisin enemmän ongelmaa ja suuren kuluerän siihen uppoamaan kun viat kasvaisivat. Mieluummin sitten joku Kona tai vastaava alle missä asiat on tehty toisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuo 11kw lataus mahdollistaa sen, että auton akun saisi järkevällä ajalla täyteen haluttuun arvoon joka mahdollistaisi sen, että voisi sen erikoisemmin miettimättä lähteä suuntaan tai toiseen. Normaalissa ajossa päivän jälkeen jää se 50% about käyttöön ja siitä menee pinna yön aikana pois. Jos sitä latausta ei suorita. Hitaalla se on, että jotta saisi järkevän lataustason päivittäin auton todellakin pitää seisoa se 12h siellä kiinni mutta se ei aina ole mahdollista jos työpäivä pitenee tai menee työpäivän jälkeen muualle.
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
Tesla ei suosittele 95% latausta. Suositellut daily driver lataukset on välillä 50-90%. 90% yli mentäessä ajon pitää olla matka-ajoa, että akku saa purkautua.

Eiköhän kaikkeen totu ajan myötä mutta katsellaan kun sähkötekniikka tasaantuu, niin voisi palata sähköilyyn takaisin. Sähkön hylkäsi pääosin sen takia kun Teslan laatu oli mitä oli ja eivätkä oikein halunneet tulla vastaan asioissa koska ne olivat toleranssin puitteissa. Jos olisin tiennyt tämän ennen ostoa olisin katsonut jotain muuta valmistajaa. Toistaiseksi ei ole kiirusta vielä hankintaan ja pohdin rauhassa miten edetä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Meni joku 14h kun tehdas aktivoi sen. Km-määrän pitää täsmätä sen lukeman kanssa joka autossa on. Se total distance ja kilomeyrilleen oikein. Se on kuitenkin jatkuvassa yhteydessä ja tietää reaaliajassa kilsat.
Kohta pari viikkoa mennyt Seat Connectin käyttöönoton kanssa takkuillessa. Seat ID:n luonti sujui, ja e-SIM:n aktivoinnista tuli kuittaus parin päivän viiveellä. Siinä oli myös kehotus asentaa sovellus ja syöttää kokonaismatka.

Vaan kun ei onnistu. Ohjeissakin on pientä ristiriitaa. Sovellus nimittäin ohjeistaa laittamaan virrat pois, kun taas portaali kehottaa laittamaan READY-tilaan. Seatin maahantuojan toive oli, että kokeilen virrat päällä, mutta ilman READY:ä.

Nyt on kokeiltu:
-kaikissa kolmessa virtatilassa
-sovelluksella ja portaalilla
-yhden kilometrin tarkkuudella kaikki yhdistelmät sekä ala- ja yläkymppipyöristyksillä joitakin yhdistelmiä
-kuskin ovi auki ja kiinni

On siis tullut kokeiltua yli 15 erilaista yhdistelmää. Ei tämän kuuluisi olla näin vaikeaa, mutta ihan ajankuluksi kokeilin. Sovellus herjaa aina väärää km-määrää ja portaali herjaa liian montaa yritystä sekä aloittaa viivelaskurin. Ensin tuli 1 min, sitten 1 h, ja kolmannesta eteenpäin 24 h. Niitä on lusittu joka päivä.

Ongelman kanssa ovat tähän mennessä painineet:
-allekirjoittanut
-Seatin joku puhelintuki
-Seatin kiertävä tuotepäällikkö
-maahantuoja
-tehdas

Tehtaallekin on lähtenyt IDticket ongelmasta. Sillä suunnalla asian selvittely on tosin aika alkuvaiheessa, koska kysellään etten vaan vahingossa ole syöttänyt rangea ODO:n sijaan. Kaikki pitää varmistaa, kun asiakkaita on niin moneen junaan.

Pari syytä tulee mieleen:

A) auton mittaristossa on eri km-määrä kuin se, jonka auto lähettää Seatin palvelimille verrattavaksi (Hieman ihmetytti, kun uutena mittarissa oli niin vähän, eli liikkeestä kotiin päästyäni huimat 2 km. Tuon perusteella uutena oli 0 tai 1 km.)

B) e-SIM:ssä häikkää vaikka kuittaus tulikin
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Pari syytä tulee mieleen:
Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

seatti.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Hei, enpä millään löytänyt haulla enkä googlaamalla eli pakko kysyä että mikähän oli sellainen kotilatausasema/palvelu mistä oli joskus täälläkin puhetta? Ei mielestäni ollut mikään virta, plugit, parkkisähkö tai sähköyhtiöitten palvelu, vaan joku muu. Oli muistaakseni ihan järkevän oloinen ja hintainen. Jossa muutettiin lämpötolpat lataukseen ja lämmitykseen soveltuvaksi. En vain muista millään nimeä.
Itse asun rivitalossa ja pitäisi asiaa alkaa hiljalleen miettimään. Täytyy vain toivoa että tulee lupa lataukseen taloyhtiöitä. Ensi viikolla yhtiökokous, ehkä jo silloin jotain tietää.
Jos on kokemuksia saan myös ehdottaa mikä olisi järkevin latausasema/palvelu tälläisessa tilanteessa..?
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.
Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.
Ok, noin siis nykyään. Kerran oli vähän nieleskemistä kun uusi auto tuli 200km mittarissa, ihme että kelpasi. Itse en olisi huolinut.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
124
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.
Joo tämä se oli, kiitos! Saas nähdä tuliko itse laitettua asia vireille vähän liian myöhään.. Noh eiköhän tässä nyt ainakin muutama kuukausi ole vielä aikaa ennenkö auto edes tulee, tai eihän sitäkään 100% tiedä tuleeko edes koko prkl tänä vuonna koska korona.. Mutta tosiaan tänään tein sähköisen muutostyöilmoituksen taloyhtiön eWalvomon kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:
Huomannut saman, että key fobin painallus on ainoa tapa kertoa, että ovet ovat lukossa tolle. Automaattilukitusta se ei handlaa, pistin jo palautetta aiheesta. Saako tuota automaagista lukitusta pois? En ainakaan löytänyt moista valikossa tai olen puusilmä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
Saksaksi se oli "gesamtstrecke". Tuotepäällikön kanssa kun yritettiin, niin tuli samalla vaihdettua enkuksi. Nyt se on "total distance". Trippejä löytyy 2 kpl. Nyt tuli villi idea - voisiko ODOjakin olla järjettömästi 2 kpl? Varmistan huomenna.


Edit. Eipä niitä kokonaismatkoja tietenkään kahta ollut. Sen sijaan huomasin 5 km:n eron mittariston ja Drive Mii -sovelluksen välillä. Voi olla sovelluksen pyöristyksistä johtuvaa, eli ajamalla selviää.

Edit 2. Sain vihdoinkin Connectin toimimaan! En kuitenkaan osaa sanoa minkä ansiosta, eli oliko tehdas mahdollisesti korjannut jotain. Kokonaismatkoja oli sittenkin kaksi erilaista:
1. Mittariston "total distance", mikä oli uutena 1 km
2. Drive Mii -sovelluksen näyttämä kok.matka, joka on 5,5 km vähemmän kuin mittaristossa. Se on siis ollut uutena miinus 4,5 km!
Mitä itse tein:
-ajoin autolla 5 km
-käänsin virrat pois, mutta jätin avaimen, eli poppi soi
-syötin Drive Miin näyttämän km-määrän portaalin kautta, jolloin alkoi toimia (portaalin ohjeissa lukee, että pitäisi olla READY...)

En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Käteväähän se oli jos matkamittareita olisi kaksi, niin voisi pienemmän sitten ilmoittaa autoa myydessä!

Mutta niille ketkä odottaa volkkarin omaa 399e latausasemaa, niin "toimitus kevään aikana" aikataulu on selvinnyt:

"Kiitos vielä yhteydenotostanne liittyen latauslaitteen toimitukseen.

Ikävä kyllä viimeaikaiset tapahtumat ovat vaikuttaneet latauslaitteiden toimituksiin. Latauslaitteiden toimitukset alkavat viikoilla 25/26.

Olemme vielä pahoillamme viivästyksestä ja aiheutuneesta harmista."
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller
Okei, kiitos tiedosta. Tuossa kanssatoverilla oli samoja ongelmia ja nyt aamulla saatiin se ratkaistua siten, että syötettiin kilometrilukemaksi 0. Tämän jälkeen se rekkas sen ja pienen lenkin jälkeen päivitty Connectiinkin ne oikeat kilsat. Mutta kerran nyt toimii, niin ehkä jollekin toiselle tästä voi olla iloa jatkossa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Miillä tasan tunti kesäillan cruisailua enimmäkseen Espoon rantoja pitkin. Ajon alku- ja loppupiste samat. Keskinopeus 28 km/h ja keskikulutus 7,6 kWh/100 km. Tuollaista ajoa pääsisi yhdellä latauksella peräti 425 km. Ei kai tällä sentään kutosella alkaviin voi päästä? Silloin alkaisi jo 500 km lähestyä. Köyhän miehen Tesla. ;)

Kyllä nyt kelpaa, kun sain Connectin vihdoin toimimaan. Kätevää laittaa kännykällä ilmastointi päälle hiukan ennen autolle saapumista.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
8.11. tilattu Mii olis tulossa viikolla 26. Noin 1,5-2 kk näyttäis olevan korona-viive siihen mitä olivat ennen koronaa lupailleet. Toki alunperin puhe oli 7-8/2020 toimituksesta, että sikäli auto on edelleen "ajoissa".
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
Tollasen ois varmaa voinu hankkia kakkosautoks, mutta tarvittiin vetoauto ja saatiin appiukolta halvalla sen vanha paku.

Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?
Sanoisin, että varauksin. Suorituskykynsä ja melun puolesta kyllä, mutta kun tuo on kapea auto niin tuppaa hakemaan urissa. Toki vakautta muutoin ajoon tuo se, että painopiste melko alhaalla. Sanoisin, että kokeilemalla selviää ja kaikkeen tottuu. Toki ei tuo itseä niin paljoa haittaa ettenkö kaikkia alle 250 km lenkkejä tuolla ajaisi.

Kyllä tuollainen 50km matka menee ihan heittämällä Miillä.
Niin kyse olikin säännöllisestä ajosta.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.
Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Jep moni (myös itse) sokeutuu polttoainekustannuksista säästäessään, että ne on olemattomia auton arvononalenemaan ja muihin kuluihin nähden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Arvonalenema tulee ajoi sähköllä tai fossiilisilla. Kun auton vaihto on muutenkin ajankohtainen niin, käyttökulut nousee ainoaksi merkitseväksi. Paitsi jos arvo alenee vaihtoehdoissa eri tahtiin, mutta se on aina tapauskohtaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Ei ne olemattomia ole, verot sen sijaan on. Tai no jos laskee polttonesteiden verot kans...

Edellisen 30 tonnin kipon kanssa polttoainekulut oli 26 %, arvonalenema 49 %. En sanoisi olemattomaksi tuota 26 % siivua.
Ei olekaan, riippuu myös tarkastelujakson kestolta. 13v/200tkm aikana auton arvosta on sulanut 16500€ ja samaan aikaan polttoaineeseen on mennyt 26900€.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Tuosta arvonalentumisesta. Itse tässä miettinyt, kun tarkoitus on pitää tuota Miitä 7-10 vuotta, että mitä se olisi mahtanut olla esim. polttiksella tuossa ajassa. Eikös se ollut, että 2030 ei enää uusia polttisautoja suunnitelmien mukaan saisi myydä, joten väistämättä heijastaa myös käytettyjen hintoihin. Mihin mahtaa olla tuolloin polttiksien verotus kiivennytkään :think:
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.
Poissa silmistä poissa mielestä. Not in our back yard. Ei kai se Suomen vihreitä haittaa, kun Aasiassa ajellaan iloisena tuk tukeilla missä ei ole edes katalysaattoria.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
Tilasin 6.11. ja olisin saanut auton jo helmikuussa. Itsellä pieni kutina persiissä, että myyjä olisi tehnyt peliliikkeitä ja tilannut noita tehtaalta ennakkoon eikä vain tilauksien perusteella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Saksan massiivinen koronapaketti – Sähköauton ostajalle jopa 9 000 euroa hankintatukea

Täysimääräinen 6 000 euron hankintatuki myönnetään alle 40 000 euroa maksavalle sähköautolle. Tämän lisäksi autoala osallistuu talkoisiin 3 000 euron tukisummalla.

Käytännössä kuluttajalla on siis kädessään jopa 9 000 euron pesämuna sähköautokaupoille lähtiessään. Hintakatto kuitenkin rajaa täysimääräisten tukien ulkopuolelle sellaiset edustusluokan pelurit kuten Audi, BMW, Mercedes ja Tesla.
Olikos ID.3 loppuunmyyty jo pitkälle tulevaisuuteen ennen tätä?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
Tilattu joskus marraskuussa, alkuperäinen toimitusaika oli huhtikuun loppuun tai toukokuun alkuun. Koronaviivästyksistä viestiteltiin myyjän kanssa aktiivisesti ku tehdas oli maalis-huhtikuussa kiinni. Lopulta auto meni tuotantoon toukokuun puolessa välissä 1,5kk alkuperäisen tuotantopäivän jälkeen ja tänään auto on satamassa. Luovutus sovittiin mahdollisimman pian kunhan myyjäliike saa fiksit, rekisteröinnit ja paperit hoidettua. Ensi viikolla siis ehkä luovutus eli se 1,5kk tai vähän reilu on/oli viivästystä alkuperäiseen toimitusaikatauluun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
No siis auton vaihto on kohta kuitenkin edessä. Kilsoja ei oikeen tule paljoa dieselin pitoon, joten niin.. mielummin edes se hybridi. Ei toki uutena sitäkään.

Hybridillä pääsis sähköllä 90% meidän kaikista ajoista (kauppareissut ja työt, loput 10% jotain muita matkoja)

Mut pitää katella vähän mitä on tarjolla ja hintoja..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
109
Onko ID jo ajokelpoinen vai vielä kesken? Siis nyt kun näitä muita uutisia, niin tuosta ei ole vähään aikaan kai kuulunut mitään.
Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.

Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552

Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
Tilasin marraskuun alussa ja auto tuli 16.3. Piti alun perin tulla toukokuussa, mutta tehtaalta oli pykätty ulos noita ilmeisesti alkuun nopeammin. Itse tosin hain omani vasta 25.3 liikkeessä, eli se oli muiden kosketeltavana "esittelytiloissa" sen aikaa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Me tilattiin 7.11 ja alkuun luvattiin juhannuksen jälkeen, käyttöauto soitti että auto tulee huhtikuussa mutta korona iski nyt ei tiedä koska tulee.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
124
Itse tilasin 11.11 ja tällä hetkellä ei mitään hajua koska tulee. Kävin keskiviikkona piruuttaan kysymässä k caarasta koska auto tulisi, mutta heilläkään ei ole vielä tietoa. No muutama kuukausi tässä on vielä aikaa koska alunperin auto luvattiin 9/2020.
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Oma Mii tilaus meni peruutukseen juurikin koronan aiheuttaman epävarmuuden takia. Myyjän arvion mukaan toimitusajat v. 2021 ilmeisesti venyneet jopa puoli vuotta alkuperäistä pidemmäksi.

Eipä siinä aloin laskeskelemaan, että vuosi sitten uutena kymppitonnilla ostamani Hyundai i10 on sen verran hyvä paketti että kärsii odotella parempiakin sähköautoja.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
Softaongelmat on kyllä ihan virallisesti myönnetty, mutta tarkemmat tiedot niistä on toki saatu epävirallisista lähteistä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
No ainakin saatu latausasemat volkkarilla tuotantoon, tuli mailia että ovat postittaneet jo!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom