Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Ainakin Mii:ssä regen toimii myös jarrupolkimesta. Eli voi myös rullailla ja lopuksi hidastaa vähän enemmän "jarrulla". Cruisella myös kerää energiaa alamäessä, tai toimiihan sama myös ilman cruiseakin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Ne ei vieläkään ole oppineet että kyseessä on täyssähköauto eikä bensa-sähköhybridi.
Hybridin pienessä kaupunkikulutuksessakin on erittäin olennaista että polttomoottorin käyttö huonon hyötysuhteen alueella vältetään. Regenistä sitten saadaan vielä vähän apua.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)
Hybridillä otan yleensä punaisia lähestyessä ensin regenillä suuremmat vauhdit pois, toki muun liikenteen rajoissa. Tärkeintä on pitää liikettä yllä ja antaa niille valoille aikaa vaihtua, jotta pääsee pysähtymättä jouhevasti etenemään. Sitten tilanteen mukaan kiihdytys polttomoottorilla tai varovainen kiihdytys sähkömoottorilla riippuen vähän onko esimerkiksi seuraavat valot jo lähellä.

Samoiten hybridillä ajaessa on hyvä välttää lyhyitä (5 sekunttia nyt vaikka minimi) polttomoottorisyklejä, koska se paloprosessi ei heti toimi optimaalisesti. Eli välillä on hyvä myös "vedättää" kiihdyttäessä ja antaa samalla sen polttomoottorin ladata varausta akkuun tulevia täyssähköajoja varten.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
Juurikin näin. Kun ajellaan sitä maks. 50km/h niin tottakai se kuluttaa vähemmän energiaa kuin 120km/h lenkki. Mutta eiköhän tuossa 2025 tienoolla nämä autoalan ammattilaiset opi mikä on ero hybridillä ja täyssähköllä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Muutamassa aiemmassa viestissä on taidettu puhua itselataavista hybrideistä. Kyllähän tuo regeneroinnin välttäminen ja rullaamisen suosiminen pätee plugareihinkin.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
joo, C-mersussa ainakin on se eco-moodi jolla rullaa vapaasti kun kaasupolkimen nostaa ja jarrulla regeneroi. Hybridi-moodilla regeneroi kun kaasulta jalan nostaa ja antaa rullata
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
joo, C-mersussa ainakin on se eco-moodi jolla rullaa vapaasti kun kaasupolkimen nostaa ja jarrulla regeneroi. Hybridi-moodilla regeneroi kun kaasulta jalan nostaa ja antaa rullata
Bemarissa myös: Eco Pro -tilassa rullaa, comfortilla ja sporteilla regeneroi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Kovaa on Norjassa ollut Audin myynti vuoden ensimmäiset kolme kuukautta:

 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Melkoista töpseliautojen juhlaa. Top 10:ssä varmaan jokaisen mallin kohdalla suurin osa ladattavia. Toyotan hybridien lisäksi Ocu ainoa latauskyvytön malli listoilla. 208:sta en tosin tiedä, onko sähkömalleja jo toimitettu. Suomessa ei taida olla vielä esittelyautojakaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
Polttoaine on ainakin naurettavan halpaa. Se on aina huonompi juttu sähkiksille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
Itsellä oli Mii ja Mii Plus, mutta sattumalta myin ne vähän ennen koronan ilmaantumista. Tai Plussan myynti meni koronan kanssa vähän päällekkäin.

Seat Mii:ssä on niin pitkä tilausjono ja lisäksi ei saa sitä 2000€ alennusta, jonka sai vielä viime vuonna. Ei nyt houkuttele enää kolmatta ostamaan, kun vanha polttiskin on vain pölyttynyt katoksessa. Skodan voisi saada vähän nopeammin, kun siinä ei ole ollut tuota ylimääräistä maahantuojan alennusta.

Epävarmuutta siis ja kun sitä uutta autoakin pitäisi odottaa tosi kauan. Ja kun polttoaine on halventunut. Nyt saisi lämmitysöljyäkin halvemmalla ja viimeksi tilasinkin vain 1000 litraa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Polttoaine on ainakin naurettavan halpaa. Se on aina huonompi juttu sähkiksille.
En usko, että öljyn hinta pysyy kovin kauaa matalalla. Kunhan öljyntuottajamaat pääsevät yhteisymmärrykseen tuotantoleikkauksista, öljyn hinta nousee taas. Tosin ei välttämättä kovin korkealle niin kauan kuin lamakausi kestää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ulkoisestihan nuo ovat hyvin saman näköisiä kuin ne ruotsalaiset postin jakeluautot jotka toimivat polttomoottorilla. En nyt muista minkä merkkisiä/nimisiä ne olivat, tässä hetki sitten jossain harrasteautoautolehdessä esiteltiin sellaista.

E: Postivaunu länsinaapurista – Kalmar Tjorven | Vanhat Koneet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Kuinkahan vaikuttaa korona ja lama näihin sähköauto hommiin? Autojen myynti käytännössä loppunut kokonaan ja jos kovin syvä lama tulee niin ei taida olla ihmisillä juuri rahaa autoja enää ostella vuosikausiin?
Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Jos (ja varmaan kun) tämä corona syöksee koko EU:n talouden kuolemanspiraaliin, voisikohan kuvitella EU:n tekevän jotain liikkuja tämän 95gr co2 keskimääräisen pääsövaatimuksen suhteen? Lykkäystä sanktioiden tulemiselle tms? Autoalahan työllistää EU:ssa aika paljon, ja jos ala muun talouden mukana sakkaa pahasti, voisi nuo sakot pahentaa tilannetta vielä huisisti enemmän? Mitä luulette, tuleeko jotain helpotuksia tai lykkäyksiä?
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.

Mutta saatan puhua aivan puuta heinää, koska en nyt onnistunut pikaisella googletuksella tuota juttua löytämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.
Eikö FCA (Fiat-Chrysler) ole ostanut päästöjä Teslalta tms., eli ne olisi tuolla tapaa pääsemässä vaatimukseen? Vois olla huono diili heille, jos ovatkin maksaneet turhista päästöistä? :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tästä päästävaatimushässäkästä olin näkevinäni jutun aika vasta, jossa autoala oli käytännössä jakautunut kahtia, joista osa oli sitä mieltä, että pitäisi lykätä ja osa oli, että mennään näillä. Lykkäämisen puolesta taisi olla esim. FCA ja vastaan mm. VW ja Daimler. Mutta mielikuva jäi, että ne jotka olisivat muutenkin panostaneet päästörajoihin pääsemiseen olisivat myötämielisiä ja ne, jotka olisivat ottamassa pahiten kuokkaan olisivat lykkäämisen kannalla.
Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?
Fiatilla on myös jokseenkin kaikkein heikoin tilanne.. Niiden "0-päästö" mallisto on luokkaa olematon, ja samalla niiltä edellytetään kaikkein pienimpiä keskimääräisiä päästöjä.

Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 521
Eikö tuo olisi aika luonnollinen kanta?
Fiatilla on myös jokseenkin kaikkein heikoin tilanne.. Niiden "0-päästö" mallisto on luokkaa olematon, ja samalla niiltä edellytetään kaikkein pienimpiä keskimääräisiä päästöjä.

Se keskimäärin 95g tavoitehan on määritelty valmistajakohtaisesti, Daimlerilla raja taitaa olla yli 10g korkeampi kuin Fiiatilla.
Fiat ym. ja PSA fuusioituivat, että on nyt samaa firmaa.

Tuossa oli tosiaan, että 95 g/km on vain suuntaa-antava.

"Päästörajaan vaikuttaa valmistajien tuottamien autojen koko. Päästöraja ei siis ole kaikille valmistajille 95 g/km, vaan se voi poiketa siitä alas- tai ylöspäin autonvalmistajan markkinoille saattamien autojen kokoluokan mukaan."

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Siis pieniä ja vähäpäästöisiä autoja valmistaneet valmistajat on asetettu pienempään tavoitteeseen kuin isoja ja enemmän päästäviä autoja valmistavat... Samalla kun ne isot autot ovat kalliimpia, niihin voi helpommin rakentaa jonkun hybridijärjestelmän jolla saadaan kova päästöjen pudotus aikaan, joten tuon päästötavoitteen saavuttaminen on helpompaa.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Miillä tullut nyt noin 150 km ajeltua ja kyllä olen tyytyväinen ostokseen. Listataan nyt niitä miinukasia, kun kaikki muu on ollut yhtä hymyä :D Ei se niin hiljainen ole kuin mainostetaan, mutta pikkukipoksi ok. Suurin ongelma on kivien ropina lokareissa, rengasmelu ei niinkään tule läpi. Seat Connect ei tosiaan vielä toiminnassa, joten ei sähköwebaa vielä. Toki ei sitä juuri nyt tarvitse. Kaistavahti on sellainen vitsi, että sen olisi voinut suosiolla jättää pois (työmatkalla kun on pari liikenteenjakajaa keskellä tietä "hidasteina", niin se on pyrkinyt ohjaamaan niitä kohden), ehkä tuo ihan hyvä on jos pitkää matkaa esim. motarilla vetää. Positiivisenä yllätyksenä oli lämmitysvastuksilla varustettu tuulilasi tai sitten en vain muista, että se oli varustelistassa. Ajolleen Mii on pikkuautoksi vakaa, joskus tosin huomaa, että on melko kapea rengasväli ja saattaa vedellä urissa (tosin todella minimaalista ja melkoharvinaistakin).
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Itselläni ne ensiasennusrenkaat (made in thailand) oli melkoiset ropisijat, poimivat joka kiven isoihin uriin. Kitkat tuli ja ongelma ratkesi niiden osalta kunnes tiet on lakaistu
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Miksi se akku pitäisi vaihtaa?
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.
Eikös noissa Leafeissa ole ollut akkuongelmia oikein urakalla. Joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka jäähdytyksessä tms? Joku viisaampi voisi selvittää miten oleellisesti sähköauton akku eroaa esimerkiksi älypuhelimen akusta, joka on"kulunut" selvästi jo parin vuoden käytön jälkeen.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Aivan, Nissan on testannut akkujen kestoksi jopa 22 vuotta sähköautoissaan ja 700 000 km ei ole ylipääsemätön matkakaan. Urbaanilegendaa, ehkä öljy-yhtiöiden lobbareiden disinformaatiota näköjään heitetään muka akkujen kestosta ja käyttöiästä. Ellei akkuja jossain kolaroinnissa vioita, vaikuttaa tuo käyttöaika pidemmältä kuin auton muut rakenteet. Akun elementtejä voidaan vaihtaa myös kennoittain, jos joku valmistevika yllättää takuuajan jälkeen.
Toki 30kWh mallin akku on kestänyt huonosti ja Sähköautoilevan motoristin ennuste akun kunnosta 300tkm kohdalla voi mennä pahastikin pieleen, kun akun heikkeneminen ei ole välttämättä lineaarista. Joka tapauksessa 40kWh on sen verran iso akku, että Lefa on ihan soiva peli vielä 60-70%:n kunnossa olevalla akulla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Eikös noissa Leafeissa ole ollut akkuongelmia oikein urakalla. Joku perustavaa laatua oleva suunnittelumoka jäähdytyksessä tms? Joku viisaampi voisi selvittää miten oleellisesti sähköauton akku eroaa esimerkiksi älypuhelimen akusta, joka on"kulunut" selvästi jo parin vuoden käytön jälkeen.
Leafin akussa on vain ilmajäähdytys, mikä on aiheuttanut ongelmia varsinkin lämpimissä maissa. Suomessa kai ilmenee käytännössä lähinnä siten, että peräkkäisissä pikalatauksissa teho laskee. 30kWh versio erityisen huono, mutta en tiedä varsinaista syytä siihen. Merkittävin ero kännykän akkuihin on se, että kännykän akku päästetään lähes tyhjäksi ja akku kestää täydestä tyhjäksi latausta joitain satoja kertoja. Toisin sanoen on suunniteltu siten, että puhelin vaihtuu parin vuoden välein. Sähköautoissa akkua ei päästetä tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen ja tuollaisia lataussyklejä akku kestää tuhansia. Monissa on myös lämmitys/jäähdytys tarpeen mukaan, mikä parantaa kestävyyttä ja mahdollistaa latauksen suuremmalla teholla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Tuo Volvo on kai yksittäistapaus, tai mistä minä tiedän mutta ei mikään tyyppivika koska silloin tapauksia olisi tiedossa useampia. Ihmetyttää miten koko akusto voi mennä rikki, eikä jonkun yksittäisen kennon vaihtaminen auta.
Josta tulee mieleen yksi Tesla joka makaa vetokujalla edelleen kun koko ajoakusto on hajalla ja kukaan ei tee mitään. Siis jos kaikki on rikki, eikä vaan kenno tai pari.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...

Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella :) Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.

Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti" :rolleyes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 903
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?


Tuossa vaihdetaan Priuksen kennot etupihalla, tontun verran maksaa uudet kennot jenkeissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Eikös se ääni ny oo pakollinen sähköllä ajaes uusis? Mahtaisko saada jälkiasennuksena
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...

Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella :) Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.

Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti" :rolleyes:
Voltissa on ns. jalankulkijatöötti vilkun viiksen päässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Eiköhän tuosta kuuluisasta Volvosta minkä akku hajosi kun sitä oli kolhittu todistettavasti jo lähtömaassa ole tullut jonkinlainen merkkipaalu että ei noita hybrideja toinna ostaa, räjähtää vielä...

Mutta mukava on ollut omalla plugarilla ajella :) Tosin tuossa prisman parkkiksella sit vähän vähemmän hauskaa. Mummeli käveli siinä keskellä parkkiväylää ja itse "hiivin" eli ajoin perässä sen reilu 50m noin 2m päässä sen kantapäästä ja täti ei tajunnut väistää. Eikä tööttiäkään viitsinyt painaa siinä sen kantapäiden juuressa kun tiedä minkä sydärin se ois saanut.

Eli pitäis näihin sähköhiipijöihin laittaa joku "vaimea töötti" :rolleyes:
Subbari konttiin ja volumet täpölle, ikkuna auki. Jotain gansta räppiä soimaan vaan :)

Itse tuosssa yks kesä hommailin jotain pihalla omissa ajatuksissani, ja muutenkin hiljaisella tiellä en kuullut yhtään kun Prius lipui portille, sitten kuski moikkas jotain kysyäkseen osoitetta.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Voltissa on ns. jalankulkijatöötti vilkun viiksen päässä.
No Volvossa ei ilmeisesti vaikka kuin yrittää ohjekirjaa tavailla. Ehkä vaan painan sitä tööttiä jos ei ole aivan hyvin vanha ihminen.

Nastoista sentään kuului varoittava ropina kun hiiviskeli asfaltilla.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461


Tuossa vaihdetaan Priuksen kennot etupihalla, tontun verran maksaa uudet kennot jenkeissä.
Monessakos sähköautossa on NiMH akut tänä päivänä, kuten tuossa videolla tai ylipäätään suunniteltu huollettavaksi kuten tuo Toyotan akkupaketti. Valmistajat vaihtaa vain kokonaisia akkupaketteja. Jotkut "pelle pelottomat" varmaan pystyy Li-ion kennojakin vaihtamaan se on ihan totta. Toinen juttu on tehdäänkö sitä varsinkaan Suomessa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Pystyyköhän niitä kennoja käytännössä vaihtamaan kun aika usein siitä kuitenkin puhutaan? Siis tottakai teoriassa nyt voi tehdä mitä vaan, mutta jos otetaan tuollainen keskiverto käytetty auto, 7v ja vaikka 150tkm ajettu arvoltaan joku 10-15k€. Siinä kohtaa kun yksi kenno yksinkertaisesti hajoaa niin millainenkohan hinta vaihdolle todellisuudessa tulee? Akku pitäisi saada jotenkin autosta pois ja se ei ehkä ihan vartissa onnistu. Akkupaketti on myös koteloitu aika tiukasti ja johdotuksetkin on melkoiset. Ja tuota korjausta ei sitten missään marmorilla tehdä koska merkkiliikkeet vaihtavat aina kokonaisia osia eivätkä korjaa. Riittääkö 5k€?
Leafiin vaihdetaan Suomessakin yksittäisiä kennoja ja nyt hinta näkyy olevan 80-100e/kenno. Koko akun vaihdattaminen Suomessa 3000 euron luokkaa. Samalla jos suurentaa 40 kWh -> 62 kWh niin maksanee noin 8000e. (Tehty vasta 24:stä ja 30:stä upgradeja).

PING myös @mineraalimies ja @kurkimies

Ei näissä mitään muitakaan autoja enempää pelättävää ole.

Dala´s EV Repair | Battery repairs and replacements for electric vehicles
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Leafiin vaihdetaan Suomessakin yksittäisiä kennoja ja nyt hinta näkyy olevan 80-100e/kenno. Koko akun vaihdattaminen Suomessa 3000 euron luokkaa. Samalla jos suurentaa 40 kWh -> 62 kWh niin maksanee noin 8000e. (Tehty vasta 24:stä ja 30:stä upgradeja).

PING myös @mineraalimies ja @kurkimies

Ei näissä mitään muitakaan autoja enempää pelättävää ole.

Dala´s EV Repair | Battery repairs and replacements for electric vehicles
Markkinat määrää hinnan jolla Leafista pääsee eroon. Akunvaihto tosiaan ei ole enää mikään pankkia räjäyttävä toimenpide. Tuo kolme tonnia kaiken lisäksi säästyy kolmen vuoden ajolla moneen kertaan, varsinkin noilla kilometreillä, sikäli kun osuu omalle kohdalle tahi arvonalenema on tuosta syystä suurempi kuin tavallisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom